کد خبر 177525
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶

کارگردان مستند «مشتی اسماعیل» با اشاره به فضای غالب سیاه‌نمایی سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی گفت: بسیاری از مخاطبان فیلم در ایتالیا با تعجب می‌پرسیدند: «این پیرمرد را از کجا پیدا کرده‌ای؟»

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نشست نقد و بررسی فیلم «مشتی اسماعیل» به همت «مرکز سینما تمدن دانشکده صدا و سیما» با استقبال گسترده‌ای برگزار شد. در این نشست پس از نمایش مستند، مجری به بیان عناوین جوایز داخلی و بین‌المللی «مشتی اسماعیل» پرداخت که در این بین جایزه بهترین فیلم مستند میان مدت جشنواره الجزیره و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم مذهب ایتالیا را شاید بتوان مهمترین جایز کسب شده در این مستند از بین بیش از 20 جایزه این مستند در جشنواره های مختلف عنوان کرد.

بنا براین گزارش، «مهدی زمانپور کیاسری» کارگردان مستند «مشتی اسماعیل» در ابتدا به موضوع مستد و مفهوم فیلم مستند پرداخت.

وی فیلم مستند را لذت نوآوری هنرمند در بیان واقعیت موجود برای بیننده پرداخت و اینکه هنرمند بایستی بیننده را با فیلمش به تفکر وادارد و از طرفی، مستندساز زاویه دید تازه و چشم‌اندازی نو از دنیای موجود برای بیننده را به ارمغان می‌آورد.

 وی با اشاره به اینکه، بخش مهمی از برکت این مستند مدیون دل پاک مشتی اسماعیل است گفت: امروز بسیاری از فیلم‌هایی که با نام ایران در جشنواره‌های بین‌المللی پخش شده و جایزه می‌گیرند به سیاه نمایی علیه ایران می‌پردازند، تا جایی که بسیاری از مخاطبان خارجی فیلم در ایتالیا -که البته از تماشای این فیلم بسیار لذت برده بودند و ابراز لطف می‌کردند- با تعجب از من می پرسیدند که: «این پیرمرد را از کجا پیدا کرده‌ای؟» که من در جواب این افراد گفتم که مانند مشتی اسماعیل در ایران فراوان است و کافی است تا اراده کنیم و زندگی این افراد را به تصویر بکشیم.

زمان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این پیرمرد در هیچ کجای مستند عصبانی یا ناراحت نمی‌شود و آیا عمدی در اغراق وجوه مذهبی این شخصیت بوده است، گفت: این پیرمرد کیاسری هیچ وقت، حتی زمانی که او را تحت فشار قرار می‌دادیم، عصبانی نمی‌شد و هیچ چیز را در دل نگه نمی‌داشت تا جایی که حتی پس از نابینا شدن در میانسالی، هر فردی از راه‌های درمان نابینایی به او چیزی می‌گفت، وی حرف او را پس زده و از دنیای زیبایی که خدا به او هدیه داده است سخن می گفت.

 این مستندساز در ادامه افزود: این فیلم بر مبنای شناخت طولانی مدت من از او ساخته شده است و اتفاقا بسیاری از وجوه وی در این مستند پرداخته نشده است تا جایی که او شش ماه از سال را روزه می‌گیرد و مداحی هم می‌کند، ولی هیچ مطلبی از این موضوع در فیلم به تصویر کشیده نشده است.

در ادامه جلسه یکی از دانشجویان به تحلیل آموزه‌های مشتی اسماعیل برای مردم ایران پرداخته و وجوهی همچون صبر، نشاط، خانواده داری، ایمان، عزت نفس، مرگ آگاهی، قناعت، شکرگزاری، آرامش و لذت بردن از زندگی را از نکات بارزی دانست که در این مستند به مخاطب نشان داده می‌شود.

در پایان مراسم زمانپورکیاسری به سوال یک دانشجو مبنی بر اینکه چگونه می‌شود مستندی همچون «مشتی اسماعیل» ساخت و اینکه تحصیل چقدر موثر بوده، بیان داشت: تجربه بالاترین قدم است و اینکه متاسفانه در فضاهای آموزشی آنچنان که باید راه ساختن فیلم مستند آموزش داده نمی‌شود و بنده شاید به اندازه 10 درصد از آموخته‌های دوران کارشناسی ارشد خود را برای ساختن این مستند بکار برده‌ام که وضع بایست به گونه دیگری باشد.

این مراسم با اهدای یادبودی دانشجویی به کارگردان مستند مشتی اسماعیل به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس