نیویورک‌تایمز از طرحي خبر داد که طبق آن، پنج‌کشور خاورمیانه به ۱۴کشور تقسیم‌مي‌شوند اما طبق دکترين گاليوريسم، خاورمیانه همان سرزمين 'لی‌لی‌پوت' است که از میان شش گالیور آن يعني ايران، مصر، عربستان، ترکیه، عراق و رژيم اسرائیل، پنج کشور اول باید تجزیه و قطعه‌قطعه شوند و تنها گالیور ششم که اسرائیل است بماند و لی‌لی‌پوت خاورمیانه را مديريت کند.

گروه جنگ نرم مشرق - روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به اینکه نقشه خاورمیانه را می‌توان دوباره ترسیم کرد، به تشریح این تقسیم‌بندی پرداخت و نوشت: در مورد سوریه، رقبای فرقه‌ای و قومی می‌توانند حداقل به سه بخش تقسیم شوند.

این روزنامه در توضیح این تقسیم‌بندی نوشت: سوریه می‌تواند به سه بخش علوی، کردستان سوریه و سرزمین سنی‌ها تقسیم شود. علوی‌ها، اقلیتی هستند که به مدت چند دهه است، سوریه و مسیر ساحلی آن را تحت کنترل خود گرفته‌اند. کردستان سوریه می‌تواند از این کشور جدا شود و در نهایت با کردهای عراق یکی شود. سرزمین سنی‌ها نیز می‌تواند جدا شود و با استان‌هایی از عراق تلفیق شود تا سنی‌ستان را تشکیل دهد.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از مطلب خود به تقسیم‌بندی عراق پرداخت و نوشت: در میان امکان‌پذیرترین احتمالات، کردهای شمال می‌توانند به کردهای سوریه بپیوندند. بسیاری از مناطق مرکزی، که تحت کنترل سنی‌هاست، به سنی‌های سوریه بپیوندد و جنوب عراق نیز شیعه‌ نشین شود.



نیویورک‌تایمز در ادامه به توجیه خود برای تقسیم‌بندی لیبی پرداخت و افزود: به خاطر رقابت‌های منطقه‌ای و قبیله‌ای قدرتمند، لیبی می‌تواند به دو بخش تاریخی خود تقسیم شود؛ «طرابلس‌تا‌نیا» و «سیرنایسا» و احتمالا کشور سومی با نام «فزان» در جنوب غربی.

در بخش دیگری از این مطلب به تقسیم‌بندی عربستان سعودی پرداخته شده و آمده است: مدتهاست، عربستان سعودی با اختلافات داخلی روبروست که این مسئله می‌تواند در صورت انتقال قدرت به نسل بعدی پادشاهان از میان برود. در واقع، اختلافات قبیله‌ای، اختلافات شیعه و سنی و چالش‌های اقتصادی، اتحاد این پادشاهی را تهدید می‌کند. بنابراین عربستان می‌تواند به پنج منطقه تقسیم شود.

نیویورک‌تایمز همچنین به تقسیم‌بندی یمن اشاره کرد و نوشت: به دنبال برگزاری رفراندوم بالقوه‌ در جنوب یمن برای استقلال این بخش، این فقیرترین کشور عربی می‌تواند به دو کشور تبدیل شود.

به نوشته این روزنامه، در یک حرکت قدرتمند، همه یا بخشی از جنوب یمن می‌تواند بخشی از عربستان سعودی شود. تقریبا همه تجارت سعودی‌ها از طریق دریاست و دسترسی مستقیم به دریای عربی می‌تواند به کاهش وابستگی این کشور به خلیج فارس و نیز کاهش نگرانی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز منجر شود.

اما سابق تجزيه‌گري آمريکايي مناطق بزرگ به کجا برمي‌گردد؟ با فروپاشي شوروي سابق و تأسيس جمهوري­‌هاي تازه‌استقلال‌يافته قفقاز (گرجستان، آذربايجان و ارمنستان) و آسياي مركزي (تركمنستان، ازبكستان، قرقيزستان، تاجيكستان و قزاقستان) و انقلاب­‌های غربگرای پس از آن در بخشی از این نواحی، ظن این می‌رفت که آمریکا به دنبال تغییر مرزبندی­‌های سیاسی موجود، براي آسان‌تر کردن مدیریت خود بر جهان است. روشی که لااقل بین اقتصاددانان امریکایی که شعار "کوچک‌تر، زیباتر" سر می­‌دهند، سنتی کهنه است و ظاهرا جامعه سیاسی- اطلاعاتی آمریکا چندان بي‌علاقه به استفاده از آن نیستند. از این روست که منطقه خاورمیانه نیز به عنوان قطب نفت و گاز جهان همواره در معرض خطر این زیباسازی به سبک آمریکایی است.


پيش از ورود به بحث بهتر است در باب جغرافیای این منطقه توضیحاتی داده شود:

واژه نادرست و مجعول خاورميانه در معنای اخص شامل ایران، تركيه و خاورمیانه عربی است، اما در قالب معنی اعم و خاور بزرگ، سودان، شاخ آفريقا، ماوراء قفقاز و آسياي مركزي را نیز در برمی­‌گیرد. با پيروزي آمريكا در جنگ خليج فارس در سال 1991میلادی، بوش پدر، رئيس جمهور وقت آمريكا، عزم کشورش برای برپايي نظام نوين جهاني را مبتنی بر نشر ارزش­‌هاي آمريكايي در سراسر جهان و آمريكايي نمودن آن اعلام كرد.

ابتدا ناظران می­‌پنداشتند که پروژه نظم نوین آمریکا فقط به صدور تفکر و سبک زندگی آمریکایی محدود می ­شود اما مدتی نگذشت که مشخص شد آمریکا در راستای صدور فرهنگ خود به دنبال بالکانیزه‌کردن جهان نیز هست. بر همین اساس نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1995 میلادی با مشارکت هزار آینده‌پژوه، برنامه­‌ای را با هدف پیش‌بینی بدترین وضعیت­‌های احتمالی پیش روی آمریکا و جهان در سه دهه آینده، به اجرا در آورد. نتایج این پروژه در قالب چهار سناریو در اختیار پنتاگون قرار گرفت:

1. دنیای کینگ خان: در این دنیا چین پس از پیوند با ملت­‌های همسایه و هم­کیش به یک "ابرملت" تبدیل شده و ثقل مدیریت جهانی را از غرب به شرق منتقل می‌کند، بدین ترتیب تسلط غرب بر مدیریت جهانی پایان می­ یابد. این سناریو نظرات میرشایمر در مورد آینده چین را تأيید می­‌کند؛ وی معتقد است خیزش اقتصادی چین نمی­‌تواند صلح‌آمیز باشد و اگر رشد شتابان چین همچنان ادامه پیدا کند در چهار دهه آینده، آمریکا و چین وارد یک جنگ احتمالی خواهند شد.


2. دنیای زایباتسو: مجموعه­‌های غول‌پیکر فراملیتی قدرت جهانی را در دست گرفته و اثرگذاری "دولت ـ ملت‌ها" را به حداقل می­ رسانند. در این دنیا و با چنین وضعیتی نیروهای مسلح آمریکا وظیفه دارند امنیت آبراه­‌های بین المللی و مسیرهای اصلی حمل و نقل هوایی و زمینی را به منظور اطمینان از آزادی انتقال انرژی و کالا، حفظ کنند. قابل توجه آنکه آمريکا میزبان بیشترین کمپانی­‌های فراملیتی با مبدأ آمریکایی است.

3. دنیای دردسرهای گالیور: فقر، تبعیض و بی‌عدالتی مشخصه اصلی این دنیاست، چرا که تنها 15 درصد ملت­ها مالک 85 درصد ثروت جهانی هستند. تبعیض­‌های اعمال‌شده در حوزه علوم و فناوری­‌های نوین و عدم دسترسی جوامع فقیر به دانش، این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

4. دنیای هرج و مرج‌های رایانه‌ای: در عصر اطلاعات، دشمنان آمريکا می­توانند با نفوذ و از کار انداختن شبکه‌ها، سیستم‌ها و سامانه­‌های اطلاعاتی، این کشور را فلج کنند. بدین ترتیب آمریکا از یک طرف باید پیشدستی کرده و دشمنان سایبری خود را نابود کند و از طرف دیگر با بازنگری در زیرساخت­ های اطلاعاتی، آن­ها را غیرقابل نفوذ نماید. از همین رو آمریکا با واگذاری کنترل اینترنت به سازمان ملل مخالف بوده و خواهان حفظ سلطه خود بر آن است.


در این پروژه برای خاورمیانه نیز یک نقشه نهایی در نظر گرفته شد بود که ثابت می­کرد آمریکا به دنبال برپایی مجموعه‌ای اقلیمی از ملت‌ها است که دارای بازار مشترک و هیأت‌های مرکزی با نظام اقتصاد جهانی به‌ویژه با جامعه غرب است؛ زیرا بر اساس برآوردهای موجود، بیشترین ظرفیت انرژی، بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و منابع انسانی کارآمد در برخی از علوم و فنون جدید، از مصادیق بالقوه منطقه است.

در حقیقت یکی از اصول اساسی نظم نوين جهاني آمریکا بر تغيير صورت بندي مرزهاي ملي و حكومت اسلامي استوار می­ باشد.

در همين راستا طرح هايي مانند نقشه جغرافيايي جديد براي خاورميانه ارائه شد كه مبتنی بر آن، بايد ايران به 7 كشور، عربستان به 5 كشور، عراق به 3 كشور، افغانستان به 3 كشور و تركيه به 2 كشور تقسيم شوند. نتایج پروژه سال 1995 و نقشه­ های مفروض منتشر شده برای منطقه حاکی از آن بود که آمریکا قصد دارد پیاده‌سازی دکترین گالیوریسم در خاورمیانه را جزء اولویت­‌های خود قرار دهد.

دکترین گالیوریسم در مورد خاورمیانه به دکترین گالیورششم معروف است. طراح این دکترین، جیمز بلک‌ول (James Blackwell) آن را این گونه تبیین می­‌کند: «خاورمیانه همان «لی‌لی‌پوت» است که از میان شش گالیور آن يعني ايران، مصر، عربستان، ترکیه، عراق و اسرائیل، پنج کشور اول باید تجزیه و قطعه‌قطعه‌شده و تنها گالیور ششم که اسرائیل است مانده و لی‌لی‌پوت خاورمیانه را سرپرستی کند.»


گالیور و گالیوریسم

در داستان گاليور، لي‌لي‌پوت شهر مردم كوتوله­ ای است که حتی در كف دست گاليور جا مي­ شوند. گاليور يك جوان انگليسي سفيد پوست و در اندازه­ یک انسان طبیعی است. در این داستان گالیور بر سر گنجی که در زير پاي مردم لي لي پوت قرار دارد با یک کاپیتان انگلیسی درگیر بوده، و این درحالی است که مردم لی لی پوت کاری به گنج ندارند.


غربی­ ها خاورمیانه را لی لی پوتی می­ دانند که در آن کشورها سه دسته اند:

  • کشورهای نگران همچون کویت، امارات، قطر، عمان، بحرین و تونس که همواره به آنها گفته می­ شود  ایران به زودی شما را می­ گیرد و یا عراق به زودی شما را می­ گیرد.
  • کشور­های آرزومند که دوست دارند گالیور منطقه باشند، مانند لیبی، یمن و عربستان. در داستان گالیور نیز پسر جوانی از اهالی لی لی پوت که خود را شوالیه لی لی پوت می­ نامد، پهلوان تخیلی است و خویش را در حد و توان گالیور تصور می­ کند. عربستان دوست دارد همانند ایران باشد ولی نمی­ تواند، معمر قذافی دوست داشت چون جمال عبدالناصر باشد، اما نتوانست.
  • کشور­های گالیور که شامل عراق، ایران، سوریه، ترکیه، مصر و اسرائیل هستند.

گالیورها باید به سود اسرائیل شکسته و تجزیه شده و به کشورهای آرزومند تبدیل شوند، کشورهای آرزومند باید به نگران­ها بپیوندند و در نهایت کشورهای نگران باید در حالت ترس دائمی از اسرائیل بسر ببرند. در واقع تنها اسرائیل است که باید به عنوان گالیور باقی بماند. گالیورهای دیگر باید کوچک تر و ضعیف شده و همواره در نگرانی باقی باشند چرا که کشور­های نگران که مانند مردم لی لی پوت در دستان گالیور جای می­ گیرند، راحت تر پذیرای قیمومیت اسرائیل خواهند بود. بدین ترتیب ضروری است در جهت منافع اسرائیل و امریکا ریخت شناسی جهان اسلام دچار تغییرات فراوانی گردد.


خاورمیانه معاصر و گالیوریسم

حادثه يازده سپتامبر به آمريكايي­ها فرصت پیاده سازی طرح خاورميانه بزرگ را داد. اولين بار کالین پاول وزير خارجه وقت آمريكا، پروژه تغيير جغرافياي خاورميانه را مطرح کرد و پس از آن به تدريج ساير مقامات آمريكایی ابعاد ديگر اين پروژه را علنی نمودند. با حمله به عراق و سقوط صدام، مقامات آمريكا بار ديگر خاورميانه نوين را يادآور شده و عراق را يكي از نقاط عطف تحقق اين طرح دانستند چرا که از نظر ایشان، عراق دروازه ورود به خاورميانه جديد بود. در همان زمان «ديك چني» معاون بوش اعلام كرد راه خاورميانه نوین از عراق مي‌گذرد. آن­ها تصور می­ کردند که در مرحله سوم پروژه سخت‌افزاري تحقق خاورميانه بزرگ قرار دارند و این مرحله چیزی جز تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان با حمايت و هماهنگي آمريكا نبود. در همین راستا كاندوليزا رايس وزیر خارجه وقت امریکا، در تل آويو از فرارسيدن زمان خاورميانه جديد خبر داد.

اما مقاومت حزب الله لبنان و شكست رژيم صهيونيستي در جنگ سی و سه روزه اكثر تحليلگران را به اين نتيجه رساند كه اين طرح آمريكایی مرده به دنيا آمده و تولد خاورميانه جديد به شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي تبدیل شده است.

در واقع خاورميانه جديد تداوم پروژه خاورميانه بزرگ آمريكا است که در آن امریکایی­ها به دنبال روند تحولاتي كه با ماهيت اسلام‌گرايي در خاورميانه طي مي‌شد، حتی پیش از حادثه يازده سپتامبر به دنبال تغييراتي اساسی در منطقه بودند. اسلام گرایی که آمريكایی آن را يكي از تهديدات جدي و استراتژيك عليه منافع و امنيت ملي خود تلقي مي‌كردند عامل اتخاذ این سیاست­ها بود. اين موضوع در تدوين استراتژي امنيت ملي آمريكا در قرن 21 نیز مورد توجه قرار گرفته است.

امریکایی­ها برای تحقق خاورمیانه جدید دو استراتژی داشتند. تغيير رژيم با روش­ های سخت افزاری و اصلاح ساختار سياسي كشورهای دوست. در نتیجه کشورهای خاورمیانه به چند دسته تقسیم شدند:

  1. كشورهاي سرچشمه بيداري اسلامي مانند ايران.
  2. كشورهاي داراي گروه­ها و جنبش­هاي اسلامي تاثيرگذار و در عين حال متأثر از جمهوري اسلامي ايران مانند لبنان. الگوي حزب‌ا... لبنان در طول زمان در خاورميانه رشد و تعميق يافته است.
  3. كشورهاي متأثر از ايران که سازش پذیر نبوده و ضمن اينكه مانع تحقق طرح‌هاي آمريكا در خاورميانه هستند، امنيت اسرائیل را نيز تهديد مي‌کنند، مانند سوريه.
  4. كشورهايي كه ارتباطي با جنبش­هاي اسلامي نداشته اما به‌ جهت‌ قدرت‌طلبي تهديدي براي رژيم صهيونيستي و منافع آمريكا محسوب مي‌شدند، مانند رژيم سابق عراق.
  5. كشورهاي كاملاً سازگار با سياست­هاي آمريكا که تحولات داخلي شان آن ها را در معرض سقوط و خارج شدن از جرگه هم­پیمانان امریکا قرار داده است، مانند عربستان، اردن، مصر، كويت .

راهبرد اصلی امریکا برای مهار کشورهای مقاوم یا کشورهای بالقوه تهدید زا استفاده از پتانسیل اختلافات قومی و مذهبی است. با برهم زدن نظم و ایجاد هرج و مرج مسیر لی لی پوتی کردن خاورمیانه هموار می­ شود. طرحی که امریکایی­ها در این راستا دنبال می ­کنند، خطرات گسترده اي براي كشورهاي منطقه در پی دارد.

سلطه آمريكا ماهیت اصلی ساختار و نظم جدید را تشکیل خواهد داد، از همین رو فرهنگ زدايي در منطقه و ترويج فرهنگ غربي و سایر فرهنگ­ های مغایر با فرهنگ ناب اسلامی و فرهنگ­ های بومی تشدید می­ یابد.

رفتار کنونی امریکا نشان دهنده این است که کاخ سفید دومینوی مبتنی بر قاعده بازی مهره­ ها را دنبال می­ کند. این کشور قصد دارد پس از اشغال افغانستان و عراق سایر کشورهای منطقه بویژه ایران و سوریه را نیز تحت سلطه خود درآورد. به همین منظور است که امریکا خاورمیانه و از جمله ایران اسلامی را محاصره جغرافیایی، نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کرده است.

گالیوریسم در قبال ایران

در دو قرن اخیر استعمارگران بخش ­های زیادی از ایران را بواسطه­ بی لیاقتی شاهان قاجار و پهلوی جدا کردند. تجزیه همواره یکی از راه کارهای بریتانیا برای سلطه بر منطقه خاورمیانه بوده است، زیرا کشور­های کوچک هنگامی که با همسایگان خود مشکل پیدا کرده و احتیاج به حمایت و پشتیبانی داشتند، دست به دامان آن­ها شده و در نتیجه حضورشان تثبیت می­ شد. امپراتوری­ها به مرور زمان تجزیه و کم قدرت شدند، آخرین جداسازی در دهه 1340 روی داد، زمانی که بحرین از ایران جدا شد.

پس از فروپاشی شوروی، ایالات متحده در جایگاه ابرقدرت جهانی به پیروی از استعمارگران گذشته برای حفظ سلطه سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود به استفاده از تغییر رژیم (Regime change) و تغییر در ساختار دولت­ها در کنار دامن زدن به گرایشات تجزیه طلبانه روی آورد. به همین منظور:

  1. فلسطین دو پاره شد، برای محدود سازی مقاومت به غزه و جلوگیری از وحدت تشکل­ های فلسطینی که از ملزومات تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.
  2. عراق دچار اختلافات فرق ه­ای گسترده شده است. مناطق کردنشین وضعیت شبه تجزیه پیدا کرده اند، سنی­ ها به دنبال تشکیل اقلیم خود هستند، و این­ها در حالی صورت می­ گیرد که امریکا از بدو ورود طرح تقسیم عراق به سه منطقه را اعلام کرده بود.
  3. سوریه گرفتار جنگ داخلی خونینی است که وارد سومین سال خود می ­شود. زیرساخت­ های کشور از بین رفته، میلیون­ها نفر آواره شده اند. بخشی از سنی­ ها نیز برای خود امارات اسلامی تشکیل داده اند.

شاید سوریه آخرین دومینویی است که سلسله دومینوهای قبلی را به لبنان و ایران وصل می­ کند. این کشور که در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا و در بین اروپای صنعتی و خاورمیانه نفت خیز قرار گرفته است، به مثابه پل پیروزی برای طرفین نبرد بوده و محل تمرکز سیاستگذاری­ های جریانات معارض می­ باشد.

امریکا به این دلیل بطور پله پله و در جهت محاصره و تضعیف ایران قدم برمی داد که رابطه­ ایران و امریکا در شرایط فعلی شبیه رابطه­ شوروی و امریکا است. در حقیقت امریکا در حال تکرار مدل جنگ سرد در مواجهه با ایران است. بالکانیزاسیون و در نتیجه تجزیه ایران مبتنی بر دکترین گالیور ششم و قراردادن هر قطعه­ تجزیه شده نزدیک به خود نیز در همین راستاست.

همانطور که گفته شده دکترین گالیور ششم به دنبال قطعه قطعه کردن منطقه است، از این رو می­ توان مهمترین ابزار امریکا در این رویارویی را قومیت و قومیت­ گرایی در منطقه و ایران دانست.

قومیت گرایی

قوم(Ethnie) يا قوميت به تجمعات انسانی گفته می­ شود كه قبل از پيدايش دولت شهرها بصورت عشيره اي يا قبيله اي زندگي مي­ كردند. در جامعه شناسي سياسي موضوع اقليتهاي قومي و رابطه آنها با دولت مركزي بسيار مهم است. در حالت عادی اقليت­هاي قومي تمايلي به جدا شدن از كشور ندارند که البته اين به ميزان وفاداري آن­ها به دولت مركزي بستگي دارد. سياست دولت مركزي نسبت به اقليت­هاي قومي نيز متفاوت است.

ممكن است سياست دولت در جهت حفظ هويت فرهنگي اقليت­هاي قومي، جذب و يا ادغام آنها در درون فرهنگ و قوميت مركزي مانند اقدامات رضا شاه در ايران باشد. برخي از کشورها داراي جمعيت ناهمگون بوده و از چندين گروه زباني، نژادي و مذهبي تشكيل شده اند در حالیکه هر گروه نسبت به همگون شدن با گروه­هاي ديگر به مخالفت بر مي­خيزد و سعي مي­كند اصالت خود را حفظ نمايد. ايران نيز داراي اقليت­هاي قومي متفاوتي است كه در طول تاريخ عقب ماندگي­ هاي اقتصادي نواحي تحت سكونت اقوام نسبت به مناطق مركزي، جدايي فرهنگي، زباني و ديني آن­ها را تشديد كرده است. به همين علت پس از جنگ جهاني دوم به دليل آمادگي شرايط داخلي و دخالت نيروهاي خارجي، ايران شاهد خيزش­هاي قومي و قوم گرايي در آذربايجان و كردستان بود.

شكافهاي فرهنگي، قومي، زباني و مذهبي بر اثر روی­دادهای تاريخي و چگونگي ایجاد يك كشور در طول زمان بوجود آمده اند. به این ترتیب تنوعات قومي ناشي از عوامل گوناگونی است كه يكي از مهم­ترين آن­ها تاريخ كشور است. برخي كشورهاي امروزي كه سابقه تاريخي امپراتوري داشته اند، تركيب بيشتري از اقوام، مذاهب و گروه­هاي زباني را به خود گرفته اند. آنچه درباره اقلیت­ های قومی ايران حائز اهمیت است، استقرار آن­ها در حاشيه و نوار مرزي كشور و همسايگي شان با اكثريت قومي آن سوي مرز است. نباید از یاد برد که مرزهای ایران و سایر کشورهای منطقه با دخالت و نظارت بریتانیای کبیر ترسیم شده است تا با تقسیم اقوام و قرار دادن هر بخش در یک کشور، همواره آتش هرج و مرج و جدائی طلبی­ها شعله ور باشد.

عوامل تشديد كننده شكاف هاي قومي

  • زبان: زبان مهمترين عنصر تميز قومي و عامل اصلي پيوند انسان­ها با یکدیگر است.
  • مذهب: مذهب نیز از جمله عوامل تشديد كننده گرايشات قومي است.
  • ناسيوناليسم منفي و كاذب قومي: در اين حالت افراد با افسانه بافي و تحريف تاريخ، هويت جداگانه اي براي خود دست و پا کرده و از اين طريق حس ناسيوناليستي ساير افراد قوم را بر می­انگیزند.
  • نارضايتي اقتصادي و سياسي: زمانی که افراد یک قوم در دست يابي به منافع و مشاغل در نسبت با ساير گروه­هاي قومي ناكام بمانند و این موضوع با بي اعتنايي دولت مركزي همراه باشد، زمينه اعتراض و شورش ایجاد خواهد داشت. در مطالع ه­ای كه بر روي ساختارهاي چند قوميتي خاورميانه صورت گرفته است، سه نوع شكاف فرهنگي(قومي) دیده می­شود.
  1. يك گروه مسلط و يكه تاز و برخي اقليت­هاي پر دردسر (مثل اردن)
  2. يك گروه مركزي و چندين گروه دور از مركز (مثل مراكش و ايران)
  3. دو يا چند گروه تقريباً متوازن و حريف (نظير شیعيان و سني­ها در عراق، مسيحيان و مسلمانان در لبنان)

اقوام ايرانی

کشور ايران بواسطه شرايط گوناگونی كه در طول هزاران سال با آن­ها مواجه بوده است، دارای اقليت­هاي قومي و مذهبي مختلفي است. اقوامی که امروز در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي ­كنند به مرحله خودآگاهي قومي رسیده و برای خود اختصاصات قومي مشخصی همچون زبان، پيشينه تاريخي، آداب و رسوم فرهنگي دارند.

جمهوري اسلامي 8731 كيلومتر مرز دارد كه 2700 كيلومتر آن آبي است. با توجه به محل استقرار قوميت­ها در مرزها می­توان گفت بخش عمده­ای از مرزهای خاکی نقاط آسيب پذير سياسي و امنيتي محسوب مي­گردند. قوم ترك در شمال غربي ايران استقرار داشته و با قوم و كشورهاي همزبان خود، يعني آذربايجان و تركيه همسايه است.

قوم كرد در غرب کشور با قوم هم زبان و هم مذهب خود، يعني كردستان عراق همسايه است. در ادامه نوار مرزي غرب، قوم عرب استقرار دارد كه با كشور عراق هم مرز و هم زبان است. در شرق نیز قوم بلوچ با قوم همزبان خود در پاکستان و افغانستان همسایه است. به این ترتیب روشن است که بهره گيري از احساسات قوم گرایانه همواره یکی از راه­ های ضربه زدن دشمنان به انقلاب اسلامی است.

برای اشراف تخصصی تر به بحث قومیت گرایی و بستر پیاده سازی دکترین گالیور ششم در ایران بهتر است تقسيم بندي استان­هاي كشور بر مبناي تركيب قومي آن­ها مورد توجه قرار بگیرد.

  • استان هايی که با وجود تاثیرپذیری از مهاجرت اقلیت­ های قومی، جمعيت قومي قابل توجهی ندارند. اين استان­ها در مركز كشور قرار داشته و بیشتر جمعيت آن­ها را فارس ­هاي شيعه مذهب تشكيل مي­ دهند. استان­ های تهران، سمنان، قم، مركزي، اصفهان و يزد از این دسته اند.
  • استان هایي که اکثر جمعیت آن­ها به اقوامی تعلق دارد که به لحاظ زباني و فرهنگي پيوند زيادي با قوم و زبان فارسي دارند، از جمله استان­ های خراسان، فارس، كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، قزوين، كرمان، گيلان، مازندران، لرستان، ايلام، هرمزگان و بوشهر.
  • استان هايی که عمده جمعیت آن­ها را گروه­هاي قومي تشکیل می­دهند. این استان­ها برحسب تبعات سیاسی و امنیتی بالقوه و بالفعلی که دارند به دو دسته تقسیم می­ شوند:

- دسته اول شامل استان­ های اردبيل، آذربايجان شرقي، خوزستان، كرمانشاه، زنجان و همدان، که شکاف قومی و زبانی آن­ها به علت پیوند مذهبی با اکثریت جامعه ایرانی، تهدیدی برای یکپارچگی و وحدت ملی نیست.

- دسته دوم شامل استان­ های سيستان و بلوچستان، گلستان، آذربايجان غربي و كردستان که شکاف قومی آن­ها به لحاظ تفاوت مذهب و به علت هم­جواری با هم قومی­ های خود در آن سوی مرزها مستعد تحریک، دامن زدن به احساسات قوم گرایانه و آسیب زدن به یکپاچگی کشور می­ باشد.



منافع کثیر القومه بودن ایران برای دنبال کنندگان دکترین گالیور ششم

استقرار و پراكندگي گروه­هاي قومي كرد، بلوچ، عرب، تركمن و آذري در مجاورت مرزهاي ايران باعث شده است تا گروه­هاي قومي مشابه که در آن سوي مرزها مستقر هستند، بتوانند به كشور ورود غيرقانوني داشته و براي تردد غيرمجاز در مناطق مرزي و حتي در عمق كشور مشكل چنداني نداشته باشند.

تفكرات قوم گرايانه، تجزيه طلبانه و ناسيوناليستي قوميت­هاي هم­جوار، گروه­هاي قومي ايران را متاثر مي­ سازد و مسايل امنيتي در داخل كشور پديد مي­ آورد. در مناطق مانند خوزستان، كردستان و آذربايجان غربي اين معضل به شكل جدي تهديدكننده است.

این تهدیدات احتمالی باعث حضور نيروهاي دولتي و نظامي در مناطق قومي نشين همراه با هزينه­ هاي سنگين سياسي و اقتصادي خواهد بود. انسداد و كنترل مرزها که مستلزم حضور نيروهاي غيربومي در منطقه قومي نشين است، با واكنش منفي اقوام مواجه مي­ گردد. به علاوه هزينه­ هاي سياسي كنترل اين گونه حركت­هاي بحران ساز، سياست خارجي كشور را در نسبت با ساير كشورها و نهادهاي بين‌المللي تحت تاثير قرار خواهد داد. هم اکنون نیز جمهوري اسلامي ايران از سوي جنبش­هاي شبه وهابي و برخي كشورها به افراطي گري شيعي و سركوب اهل سنت متهم شده است.

به طور کلی چند قومي بودن برای هر كشوری تهديدي بالقوه براي امنيت ملي آن قلمداد مي­ گردد که برای جمهوری اسلامی نیز به واسطه وجود دشمنان به همین ترتیب است. مساله حساس ديگر استقرار و سكونت اقوام در نوار مرزي كشور است، بويژه آن كه هر يك از این اقوام با اكثريت قومي آن سوي مرز نيز در همسايگي به سر برده و شايد مهمترين تهديد امنيتي از ناحيه قوميت­ها همين مساله باشد.

هم­نوايي اقوام با اكثريت قومي آن سوي مرز، در دراز مدت حس جدايي طلبي را در ميان ايشان تقويت خواهد نمود. نکته بعدي استقرار اقوام ايراني در نقاط حساس اقتصادي و حمل و نقل بازرگاني كشور است، به علاوه اينكه همين مناطق با بحران­هاي عدیده اقتصادي نيز دست و پنجه نرم مي­ كنند. خطر ناشي از اين نكته زماني بيشتر مي­ گردد كه با بيكاري  نيروهاي جوان این مناطق همراه باشد.

نتیجه آن که دشمنان به سادگی می­توانند با استفاده از علقه­ های قومی و نقاط مشترک فرهنگی و مذهبی اقوام دو طرف مرز، در کنار پررنگ کردن محرومیت و شرایط نابسامان اقتصادی، طیف ایرانی این اقوام را تحریک کرده و جدایی طلبی و تجزیه طلبی را در مناطق مرزی ایران دامن بزنند.

همچنین نباید از یاد برد که پس از فروپاشي شوروي سابق، نفوذ اسرائیل در جمهوري­ های تازه استقلال یافت ه­ای مانند تركمنستان و آذربایجان چشمگیر بوده و با توجه به رخنه این کشور در عراق اشغال شده و نیز حضور امریکا در کشورهای پاکستان و افغانستان، دامن زدن به تحرکات قومی در ایران یکی از جدی ترین گزینه­ های دشمنان انقلاب اسلامی برای تهدید و آسیب رساندن به امنیت ملی ایران است. نمونه­ بارز اقدامات صورت گرفته از سوی دشمنان را می­ توان در افشای استفاده اسرائیل از نواحی مرزی برخی از این کشورها برای جاسوسی از ایران و یا حمایت آن­ها از گروه­ های سلفی معاند ایران نظیر گروهک ریگی و فعالیت­ های خرابکارانه­ی آن مشاهده کرد.


راهکار­های ایران در نبرد با دکترین گالیور ششم

ایران از مدت­ها قبل با دکترین گالیور درگیر بوده است، از زمانی که هم­وطنان گالیور خطوط مرزی ایران و سایر کشورهای منطقه را ترسیم کردند. انگلیسی­ها برای مقابله با قدرت ایران و کاستن از توان آن ابتدا در طول چند قرن بخش های زیادی از آن را جدا کرده و یا زمینه ساز جدا کردن آن­ها شدند. سپس در دوره اخیر و زمان تعیین مرزهای بین المللی، مرزها را به گونه­ ای کشیدند که همواره نوار مرزی ایران دستخوش هرج و مرج باشد.

بدین ترتیب که مرزها را درست از میان اقوام کشیدند، تا بدین وسیله اقوامی که در گذشته همه به ایران تعلق داشتند، در کشورهای جداگانه قرار گرفته و بطور مداوم خواستار پیوستن به هم قومی­ های خود در کشور دیگر باشند.


به طور طبیعی محرومیت و نابسامانی شرایط اجتماعی، مردم عادی جامعه را به سوی یافتن جایگزین مناسب می­ کشاند که در این میان غرض ورزان فرصت می­ یابند مطالبات حقیقی و مشروع مردم این مناطق را به تمایلات جدایی طلبان و احساسات قوم گرایانه متصل سازند.

براي جلوگيري از وقوع اين گونه مسائل، بايد زمينه مشاركت عمومي در داخل جامعه فارغ از نوع قوميت مذهب، زبان، نژاد و فرهنگ فراهم شود.

در شرايط حساس كنوني، ايران شاهد تلاقي تقاضاها و مطالبات قومي است. اين مرحله يكي از حساس ترين و پيچيده ترين گذرگاه­هاي تاريخي است كه جز با فكر و انديشه، مديريت و تعديل ابهامات و القائات موجود قومي و مشاركت مردمي نمي توان از آن به خوبي گذشت و امنيتي مستدام را براي ايران تضمين نمود. با توجه به چنين مواردی مي­ توان پيشنهاداتي را البته با قابليت تعديل در موارد مختلف جهت سياستگذاري مناسب و مديريت قومي متكثر ارائه نمود:

  1. تقويت حس وفاداري ملي در فرهنگ سياسي جامعه
  2. ايجاد اعتماد و برابري در ميان خرده فرهنگ­هاي موجود جهت رشد و تعالي آن ها
  3. اهتمام جدي به توسعه و گسترش رفاه اقتصادي مناطق قومي نشين
  4. جاي گزيني شيوه­ هاي مديريت علمي به جاي شيوه ­هاي مديريت سنتي
  5. ترويج اصل احترام به حقوق قوميت­ها در نهادهاي مختلف
  6. اجراي طرح­هاي اشتغال زا در مناطق قومي



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • میثم صفائی ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 0
    اختار این استراتزیه غرب رو سالها پیش استاد حسن عباسی دادن لطفا به منابع جلسات ایشون در سایت اندیشکده یقین مراجعه کنید
  • رادمهر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    تو دیگه کی هستی نویسنده
  • رضا ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 1
    زنده باد ایران عزیز .هیچ کس هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 1
    واقعاً برای حماقت تجزیه طلبها متاسفم چون تو جهان امروز همه کشورها برای قدرت بیشتر متحد میشن بخصوص کشور ما که از چند هزار سال پیش چند ملیتی بوده بخاطر یه عده مزدور نمیذاریم تجزیه بشه .
  • اهر ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 1
    اختار!!!
  • ایرانی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    الان خود اروپا یکی شده حالا ما بریم تجزیه بکنیم؟ این نقشته های انگلیسی و امریکایی پایانی نداره ما باید اینقدر قوی باشیم مخصوصا از بعد نظامی و اقتصادی که این نقشه ها خود به خود نقش بر آب بشود.
  • amir mojtabaee ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    گزارش خوبی بود ببینید همه این کارهایی که در خاورمیانه انجام میشود از حمله به عراق افغانستان گرفته تا مسایل امنیتی عراق.... و جنگ سوریه یک هدف مشخص دارد و اون هدف بزرگتر یعنی ایران هست این بر کسی پوشیده نیست البته من مشکلات قومیتی در ایران زیاد جدی نمیدونم ما باید یک چیزی بدونیم ما چیزی به اسم قوم فارس نداریم اینو غربی ها تو دهن مردم ما انداختن که متاسفانه تو بعضی از مناطره های تلویزیونی هم گفته شد.تصور کنید کسی که پدرش اذری هست و مادرش متولد مشهد هست این جر کدام دسته میشود؟؟ پس این گونه تقسیم بندی ها زیاد درست نیست صد البته این به این معنی نیست که ما بشینیم تا اونا تقشه رو اجرا کنند درماننش توسعه اقتصادی و علمی و سیاسی هست به عنوان مثل اصلیت من گرمساری هست بابا تو این شهر هیچی نیست هیچ توسعه انجام نگرفته فقط یک دانشگاه ازاد هست!! جواناش بیکار هستند بابا شهر ها را دریابید
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    پاسخ رو تائید کن تا لااقل احساس بشه حرفامون شنونده داره با تائید نکردن چیزی درست نمیشه مشرق جان....ایران
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 3
    مردم مناطق نخجوان (ارمنستان جدید) و آران (جمهوری آذربایجان) تا قبل از اینکه از ایران جدا بشن مشکلی باهم نداشتن ولی بعد از استقلال با هم دچار خصومت زیادی هستند . بهتره مثل قبل به آغوش ما برگردن .
  • ایران ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    حیف من که به سایتتون علاقه دارم...منظوم پاسخم بود که با عنوان ایران در پاسخ این مظلب اومده بود نه این
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    برای من هنوز جای سواله که چرا ایران بعد از فروپاشی شوروی جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخت اونهم درحالی که این اسم کمتر از 100 ساله که به اون منطقه اطلاق میشه و اسم اصلیش آران هست . این نامگذاری از اول نیتش تجزیه آذربایجان ایارن بوده . لطفا اونایی که در جریان هستن بگن چرا ؟
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 1
    به نظر من باید کشور تهران را از ایران عزیز جدا کنیم بعد به راحتی میشه ایران رو ساخت به طوری که همه راضی باشند.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    مطلب بسیار قشنگی بود
  • پوریا ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    گاهی وقت ها حوصلم سر میره میام مشرق از این تیپ گذارشا میخونم دستتون درد نکنه واقعا" چون کسی تو خبر گذاری های دیگه حوصله تنظیم همچین گذارشی رو نداره.
  • حمید ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    یه طرح دیگه ای که میشه در نظر گرفت اینه که آمریکا به 50 کشور جدا تقسیم شود و کشورهای تحت استعمار امریکا، انگلیس و فرانسه به مردمشون واگذار شوند و کشورهای شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا با هم متحد شده و امپراتوری عظیم اسلامی به رهبری انسان کامل تشکیل دهند.
  • amin ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 1
    دیگه نه قاجاریه هست نه پهلوی اون ممه رو لولو برد
  • حامد ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    چه جوری تو فیس به اشتراک بزاریم ....چرا ایکن فیس کار نمیکنه ..........
  • فرشته ی مسافر ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 2
    گزارش خوب و جالبی بود، ممنون. فقط امیدوارم مسئولان بیدار باشند و زمان را از دست ندهند و قبل از آن که دیر شود مسائل را آسیب شناسی کنند. دشمن همیشه بیدار است...
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    انشااله!
  • سرباز ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 1
    جوانان ایرانی برای تحکیم وحدت در این مملکلت زیر پرچم ولایت خون خود را نثار می کنند . غربی ها مطمئن باشند این برنامه خواب و رویای آنها خواهد بود. جانم فدای رهبر و نظام مقدس جمهوری اسلامی با ان پرچم سه رنگ
  • رضا ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    آرزوی پیاده سازی یه همچین طرحی رو به گور میبرن
  • میترا ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    مشرق چرانظرم تائید نشده ؟؟؟ نگو که که جو اعتدال تو را هم گرفته ! زشته که بهت بگم از سایت جهان یاد بگیر !
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    مگه پاركه حوصله ات سر ميره مياي اينجا؟! هميشه بيا استفاده كن برادر پويا!
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    حداقل یه اسمی هم از حسن عباسی میبردید که صحبت های 15 سال پیشش رو به خورد مخاطب میدین
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    ... میگفت : " بشین تا توفیقت بشه... میشه. "
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    زهی خیال باطل..بعد70سال بطور فیزیکی هنوز فلسطین رو کامل مال خود نکردند.به فضل خدا تو این7سال هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند..البته باید هوشیار وآماده بود وبه هیچ عنوان دشمن رو نباید دست کم گرفت.. باتشکر از مقاله ی فوق العاده ارزشمندتان مشرق جان.
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 1
    همین الان هم کردستان بزرگ رو دارند عملی می کنند جالبه که تو نقشه ها تبریز داخل کردستان قرار می گیره.
  • رضا ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    خوده لینک تو صفحه کپی کن خودش میشناسه
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    مشکل بچه های مشرق که این تخیلات را باور میکنند این است که از کشور خارج نشده اند و با دنیای واقعی ارتباطی ندارند.
  • سریر ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    ای بیسواد . اخطار بیسواد بیسواد . . . بیسواد
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    انشالله امریکا به دها کشور تجزیه بشه
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    عزیز دلم مگه استاد حسن عباسی به شما ها یاد نداده که یه جایی تحت عنوان ان.اس.ای وجود داره و سربزنگاه اوختون می کنه؛ پس چرا حرفاشو گوش نمی کنید و بازم با مشخصات شناسنامه ای تون پیام می گذارید. این استاد حسن عباسی چیکار کنه از دست نفهمی امثال من و شما...
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    مشرق جان! به جای اینکه همش بپردازی به این موضوع که حسن چی گفت حسین چی گفت؛ خزه چی گفت سگه چی گفت؛ یه خورده از این جور مطالب تولید کن بحالیم (حال کنیم)
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    دوست گرامی اگه مشرقی ها سواد رسانه ای داشتند که این اوضاعشون نبود این جور مطالبم از دستشون در میره که تولید می کنند وگر نه مشرق کارش تولید مطالب مهمی از این دست و انتشار عمومی و وسیع اون بالاخص تو محیط های اجتماعی مثل فیس بوک نیست چه توقعا دارید!
  • majid_90 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    با سلام حماقت!!!! دوست عزیر شما بی پولی میدونی یعنی چی ؟ شکم گرسنه میدونی یعنی چی؟ خانوادت مریض شن ی درمانگاه نباشه درمانشون کنه میفهمی یعنی چی؟ اینکه 6ماه سال بتونی دامداری کنی 6ماه سال بیکار باشی میفهمی یعنی چی؟ اینکه شرمنده خانوادت باشی میفهمی یعنی چی؟ اینکه ی جون بزرگ شه بدون اینکه هیچ اینده روشنی داشته باشه میدونی یعنی چی؟ و.... سرجات نشستی داری نسخه میپیچی
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 1
    مشرق نوشتی : کشور­های گالیور که شامل عراق، ایران، سوریه، ترکیه، مصر و اسرائیل هستند. آیا اسرائیل را یک کشور میدانی؟؟
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 1
    مشرق نوشتی : کشور­های گالیور که شامل عراق، ایران، سوریه، ترکیه، مصر و اسرائیل هستند. آیا اسرائیل را یک کشور میدانی؟؟
  • مهدی 90085 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اینا رو که چند سال پیش رائفی گفت بهش گوش ندادید
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 0
    حرف قشنگی زدی. همه بودجه ها و امکانات کشور رو این تهران می بلعه.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    آقا مجید این حرفایی که شما میزنید همه جای کشور وجود دراه حتی حاشیه تهران ولی این دلیل نمیشه که قوم گرایی ترویج بدیم کشور تیکه تیکه کنیم . با جدایی چیزی درست نمیشه اتفاقا از بعد جدایی باید وابسته بشن به قدرتهای بزرگ و به اونها باج بدن .
  • حنیفا ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    خداوکیلی استاد اون قسمت ان اس ای رو اونقدر توضیح داده که هر کی اعمال نکنه خییییلی گیجه
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 0
    از هر روستایی کدخدا میره سازمان ملل سخنرانی می کنه!
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    گالیور دکتر بوده. من می دونم.
  • ایرانی ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    برو ب م ی ر وطن فروش
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 0
    این پیوستن قومیتها به هم و افسانه سازی و... همش کشکه! مشکل اقتصادیشون حل بشه جونشون رو برای ایران هم میدن! دیدم که میگم! اصلی ترین مسئله اقتصاده!
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    بی جنبه بازی در نیارید لطفاً
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 0
    فعلا که ما داریم به گورر میریم
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    رحمت به پدرت
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    با مجید 90 موافقم اساسی
  • منیف ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    استاد عباسی بارها در مورد استفاده از لفظ خاورمیانه تذکر دادند. سال گذشته نیز حضرت آقا در سخنرانی در جمع اساتید دانشگاه فرمودند که اصرار دارند از این اصطلاح استفاده نکنن. متأسفانه هنوز برخی از رسانه ها بویژه صدا و سیما و برخی از سایت ها از این اصطلاح مشکوک استفاده می کنند. لطفا رعایت کنید!
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    و شیراز هم در عربستان
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    باید از برادرانی که در وزارت خارجه بصورت اختاپوسی ریشه دوونده اند توضیح خواست!
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    و مشکل تو ...
  • هدی ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    چند سال قبل ترش استاد عباسی گفته بودن اگه کپی رایت داشت حرف زدن، خیلی خوب میشد
  • شهريار ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    1 0
    ايران يعني همه ايران به مركزيت /بختياري/
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    2 1
    ایران یعنی همه ایران واقعا ترک لر بختیاری کرد بلوچ ما همه ایرانی هستیم
  • اردبیلی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    اروبا بر مبنی برابری متحد شده نه برتری یک نزاد ما منتظر اجرای نقشه عادلانه جدید و بیوستن به برادران جداافتاده خودمان هستیم
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    الان بعد سالها فقر دولت اذربایجان یه خورده تونسته روپای خودش وایسه. ملت اذربایجان به خاطر سالها بسته بودن مرزها در زمان شوروی بیشتر خلق و خوی روسها رو دارن. نسلها عوض شده... فرهنگها عوض شده یه خورده چشماتونو باز کنین. با این کارها کشور به جنگ داخلی کشیده میشه!!! اوضاع افغانستان چی شد؟ سوریه؟ عراق؟ چندین نسل باید قربانی بدیم تا ته مانده رویاهای بچه گانه خوابزده ها تحقق پیدا کنه.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 0
    چه .... ها از ایران فقط دو تا کویر لم یزرع میمونه... چندین نسل در آتش خواهند سوخت... خدا اخر و عاقبت خاورمیانه رو به خیر کنه...
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    1 0
    پشتیبان ولایت فقیه باشید.ایها المسلمون.من به شخصه اگه ازگرسنگی بمیرم به این ملت ورهبرپشت نمیکنم.چون میدونم درغیراینصورت عواقبی بدترازگرسنگی داره
  • مهم نیست ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    خط قرمز ما ایرانه ! ایران ملک مشاء همه مردمان این آب و خاک هست نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر .......... چارچوب این خط قرمز هم با وحدت داخلی حفظ میشه ، وحدت داخلی هم با احترام به حقوق شهروندان اش تامین میشه . روزی که یاد بگیریم تو جوک هامون قومیت هامون رو مسخره نکنیم ،اولین قدم رو برداشتیم . آذری ها رو مسخره کردیم ، خندیدیم ، باکری ها و ستارخان ها و از این خاک بودند لرستانی هارو مسخره کردیم و خندیدیم ، شیرمردمانی که آریو برزن ها داشتند ... شمالی ها را مسخره کردیم و خندیدیم .......بهترین غواصان زمان جنگ مون .... تراژدی غواصان که خبرش یکسال پیش پخش شد یادتون رفته ؟ اونایی که شهرشون و مردماشون و زندگی شون از هم پاشید کیا بودن ؟ همون بوشهری ها و جنوبی های عرب زبانمون نبودن ؟ کسانی که بیشتر مجروحان شیمیایی رو تو جنگ داشتن ، کرد ها نبودند ؟ کجوی ها رو فراموش کردین ، چطور با اون صدام ملعون دست پرورده روس ها و غرب ، در مقابل هموطنانشون وایسادن و اسلحه کشیدن ؟! وحدت با اعلام برائت از وطن فروشان داخلی بیشتر تامین میشه تا دشمن خارجی ! مردمان ساده دل و احساساتی که فک میکنند با رفتن زیر پرچم موزاییک هایی که یه زمانی خاک ایرانمون بودن و اون روس ها با اون قرارداد های ننیگن قاجارها ازمون گرفتن ، چیزی به دست میارن ..... *آقای محترمی که گفتین مردمان آذربایجان خلق و خوی روس ها رو دارند ، فک میکنم شما تا به حال آذربایجان ایرانو از نزدیک ندیدین !چنین خبرایی نیست ... هنوز روح جمعی مردم آذربایجان قتل و عام و غارت های سربازان روس رو فراموش نکردن ..... انسان ها با عمل شان شناخته میشوند . التماس تفکر . یاحق
  • آرمان تبریزی ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    2 0
    مرده باد تجزیه طلب و هر کسی قصد لطمه زدن به حیثیت ایرانی را داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس