وزیر امور خارجه کشورمان در میزگردی که از سوی شبکه سعودی العربیه برگزار شد در اظهارنظری منفعلانه و تأسف‌بار، خواستار خروج همه نیروهای خارجی فعال در خاک سوریه از جمله حزب‌الله لبنان شد و این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش، دستور دوبرابر کردن تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه را صادر کرده است.

ظریف: همه مسلحین از جمله حزب الله باید از سوریه خارج شوندمشرق - وزیر امور خارجه کشورمان در میزگردی که از سوی شبکه سعودی العربیه برگزار شد در اظهارنظری تأسف‌بار، خواستار خروج همه نیروهای خارجی از جمله حزب‌الله لبنان از خاک سوریه شد و این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش، دستور دوبرابر کردن تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه را صادر کرده است.

شبکه تلویزیونی العربیه در حاشیه اجلاس داووس میزگرد ویژه ای با عنوان «چشم‌اندازهای نهایی حل بحران‌های خاورمیانه» با حضور شماری از وزرای خارجه منطقه خاورمیانه برگزار کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، ناصر جوده وزیر خارجه اردن، مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق، غسان سلامه پژوهشگر در پاریس، ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی امریکا و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این نشست حضور داشته اند.

محمد جواد ظریف در این گفت وگو در اظهارنظری عجیب خواستار آن شده است که گروه های مسلح از جمله حزب الله لبنان باید از سوریه خارج شود.

متن کامل این میزگرد چنین است:

***

ریما مکتبی، مجری: دیپلماسی شتابان، تاریخی و تغییرات اجتماعی زمینه ساز تغییراتی جدید در منطقه خاورمیانه است. در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا این تغییرات می تواند باعث ثبات و شکوفایی نسل های آینده در منطقه شود. در این برنامه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، غسان سلامه رئیس مدرسه امور بین المللی پاریس، احمد داوود اوغلو وزیرخارجه ترکیه، احمد جوده وزیر خارجه اردن، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق بحث و گفتگو می کنیم. این گفتگو را با پرسش از وزیر خارجه ایران آغاز می کنم. آقای ظریف، ایران به کنفرانس ژنو2 دعوت نشده است. رئیس جمهور روحانی تاکید کرد باید در این کنفرانس فقط به مبارزه با تروریسم پرداخت، آیا همچنان بر موضع خود پایبند هستید؟

ظریف: مسئله اساسی درباره درک اوضاع منطقه است. در بحران سوریه هیچ طرف برنده و بازنده وجود ندارد. بحران انسانی در سوریه باعث کشته شدن شمار زیادی از شهروندان این کشور شده و این بحران زمینه خوبی برای تروریسم و افراط گرایی فراهم کرده است. نباید در این توهم و خیال باشیم که افزایش کشتارها باعث پایان یافتن تروریسم در این کشور خواهد شد. ما به درک اوضاع سوریه و پایان دادن به درگیری ها در این کشور نیازمندیم. در درجه نخست باید با بحران انسانی در سوریه مقابله کنیم و سپس وارد روند سیاسی شویم که باعث ثبات در سوریه شود. رسیدن به این ثبات بر اساس درک درست از اوضاع این کشور است تا بتوان در مسیر درست حرکت کرد و نباید برخی طرف ها به دلیل منافع راهبردی، رقابت و برخی از ذهنیت های خود از ادامه کشتارها در سوریه حمایت کنند.

مجری: آقای ظریف آیا شما از افراط گرایی سنی و شیعی نظیر حزب الله سخن می گویید؟

ظریف: من به صورت کلی از افراط گرایی سخن گفتم. این افراط گرایی و فرقه گرایی تهدیدی برای سوریه و بسیار خطرناک است. فرقه گرایی نمی تواند محدود به سوریه باشد و ابعاد آن فراگیر خواهد بود و کشورهای همسایه را نیز تهدید خواهد کرد. باید بدانیم که بسیاری از افراط گرایان از کشورهای مختلف نظیر قاره اروپا و منطقه خاورمیانه وارد سوریه شده اند و زمانی که این افراد به کشورهای خود بازگردند برای همه ما فاجعه بار خواهد بود. قبل از این که چنین فاجعه ای ایجاد شود باید آن را حل کرد.

مجری: چگونه می توان به این راه حل رسید؟

ظریف: باید به تخیلات درباره راه حل نظامی بحران سوریه پایان داد.

مجری: آیا از حزب‌الله می‌خواهید که نیروهای خود را از سوریه خارج کند؟

ظریف: من از همه نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می‌کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو2 محقق شود.

مجری: آیا بحران در سوریه پیچیده‌تر خواهد شد؟

غسان سلامه: این مسئله درست است چرا که بحران در سوریه ادامه دارد ولی همه طرف ها می گویند راه حل نظامی به نتیجه نمی رسد. دو طرف درگیر در سوریه همچنان بر گزینه نظامی تاکید دارند و به این دلیل از حداکثر امکانات از داخل و خارج از سوریه استفاده می کنند تا به پیروزی برسند.

مجری: آیا جنگ نیابتی در سوریه در جریان است؟

سلامه: قطعا یک جنگ نیابتی در سوریه در جریان است. پول و مبارزان مسلح وارد سوریه می شوند. در حال حاضر نیروهای سپاه بدر از عراق وارد سوریه شده اند. دو طرف درگیر در سوریه هنوز به این نتیجه نرسیده اند که باید با استفاده از راه حل سیاسی به بحران پایان داد.

مجری: ارتش ترکیه شمار زیادی از نیروهای خود را در مرز با سوریه مستقر کرده است، آیا ورود مبارزان مسلح از ترکیه به سوریه را انکار می کنید، آیا استقرار نیروهای ارتش ترکیه باعث توقف ورود این نیروها به سوریه خواهد شد؟

احمد داوود اوغلو: جنگ جاری در سوریه از ویرانگرترین جنگ های این کشور بوده و تا کنون سه سال به طول انجامیده است و در آن یکصد و سی هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند و ششصد هزار نفر از این آوارگان در ترکیه حضور دارند. جنگ کنونی در سوریه شدیدتر از جنگ (تحمیلی) عراق (علیه) ایران و جنگ داخلی سابق لبنان است. بحران انسانی در سوریه به شدت وخیم شده و این بحران خطرات امنیتی ایجاد کرده است. ترکیه یک هزار و یکصد کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و باید در مرزهای خود با سوریه بسیار محتاط باشیم تا بتوانیم از منافع ملی خود دفاع کنیم. ما در تعامل با بحران سوریه به دو اولویت امنیت ترکیه و بحران انسانی این کشور توجه داریم.

درباره افراط گرایی باید بگویم که ترکیه به هیچ گروه افراطی اجازه نمی دهد از مرزهای ترکیه وارد سوریه شود.

مجری: آیا این نیروهای خارجی یک شبه در سوریه حاضر شدند؟

داوود اوغلو: این نیروها از مسیرهای دیگری وارد سوریه شده اند. ما مخالف ورود اتباع بیگانه از ترکیه به سوریه هستیم. باید این نیروها و مشخصا حزب الله لبنان و نیروهای دیگر از سوریه خارج شوند و این کشور در اختیار شهروندان سوری قرار گیرد. نباید هیچ حمایت نظامی از نظام سوریه صورت گیرد. این حمایت ها به ابزار کشتار این نظام تبدیل شده است. این بحران زمانی آغاز شد که نظام سوریه از گزینه نظامی علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو در سال 2011 استفاده کرد. در آن زمان هیچ یک از نیروهای القاعده و جبهه النصره در سوریه حضور نداشتند. در طول ده ماه اول تظاهرات به صورت مسالمت برگزار می شد و اولین گروه مسلح مخالف نظام سوریه با حضور شماری از ژنرال های جدا شده از ارتش این کشور تشکیل شد. به این ژنرال دستور داده شده بود تا حملاتی علیه ملت سوریه انجام دهند و این ژنرال ها هسته اصلی ارتش آزاد سوریه را تشکیل دادند و حتی در کنفرانس ژنو1 نیروهای القاعده در سوریه حضور نداشتند و شاید چند صد نفر از اعضای جبهه النصره در این کشور حضور یافتند. گروه های مخالف نظام سوریه از هواپیماهای جنگنده، موشک های اسکاد و بشکه های انفجاری برخوردار نیستند. نظام سوریه آغاز کننده راه حل نظامی بود تا در این کشور هرج و مرج ایجاد و القاء کند با افراط گرایی مبارزه می کند. راهبرد ترکیه حمایت از مرزهای این کشور است. ترکیه کشوری دموکراتیک است و در صورتی که عبور و خروج عناصر مسلح از مرزهای ترکیه به سوی سوریه وجود داشته باشد این مسئله شفاف خواهد بود. ترکیه هیچ حضور نظامی در سوریه ندارد. ما درباره مسائل بشردوستانه مرزهای خود را در برابر آوارگان بازکردیم و به حمایت از آوارگان ادامه می دهیم و تا کنون سه میلیارد دلار به این آوارگان کمک کردیم. ترکیه و دیگر کشورهای همسایه و جامعه بین المللی مسئولیت دارند از ملت سوریه حمایت کنند و این ملت آینده خود را مشخص خواهد کرد.

مجری: رئیس جمهور روحانی در سخنرانی دیروز خود بر گروه های مسلح افراطی در سوریه متمرکز شد، این کشور بیست و سه میلیون نفر جمعیت دارد، انقلاب آزادیخواهانه ملت سوریه به گروه های مسلح افراطی خلاصه شده است، چرا این گونه برداشته می شود و سیاست آمریکا در تعامل با بحران سوریه چیست؟

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: جنگ داخلی و هرج و مرج در سوریه اجازه فعالیت به این گروه های افراطی می دهد. آمریکا تا کنون اقدامات نتیجه بخشی در سوریه نداشته است. واشنگتن در ابتدا خواهان سرنگونی بشار اسد از قدرت شده بود و تلاش کرد وی از قدرت کناره گیری کند. در حال حاضر مقامات آمریکایی می گویند آماده استقرار امنیت و پیشرفت سوریه هستند. من بر این باورم آمریکا در مشخص کردن اهداف بلندپروازانه خود در سوریه با مشکلاتی روبروست و سیاست آمریکا هیچ توازنی با اهداف و سیاست های این کشور ندارد و این سیاست زمینه ساز اوضاع کنونی در سوریه شده است.

مجری: چرا ایران به کنفرانس ژنو 2 دعوت نشد؟ آیا فکر می کنید ایران بدون این که در این کنفرانس مشارکت داشته باشد می تواند به حل بحران کمک کند؟

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن: باید این پرسش از سازمان ملل مطرح شود چرا که این سازمان دعوتنامه ها را ارسال کرده است. کنفرانس ژنو2 با حمایت بین المللی برگزار شده و قرار است دو طرف درگیر بحران سوریه با یکدیگر گفتگو کنند. این دومین سالی است که شبکه العربیه این میزگرد را در داووس برگزار می کند و ما درباره بحران سوریه سخن می گوییم و امیدوارم در سال آینده سخنی از این بحران نداشته باشیم. پس از صدور بیانیه ژنو1 می توانستیم از تشدید شدن بحران در سوریه جلوگیری کنیم. متاسفانه تفسیرهای مختلفی از این بیانیه صورت گرفت و 9 ماه طول کشید تا این کنفرانس برگزار شود. اوضاع انسانی در سوریه به شدت وخیم شده است. شمار زیادی از مبارزان خارجی در سوریه در حال نبرد هستند و تفاوت زیادی میان مذاکره و اوضاع میدانی در این کشور وجود دارد. من خواهان خروج همه مبارزان مسلح خارجی از سوریه هستم و باید به شهروندان این کشور اجازه داده شود روند سیاسی مسالمت آمیزی داشته باشند و نباید در این کشور شاهد اقدامات خشونت بار باشیم.

مجری: کردستان عراق در وضع دشواری قرار دارد چرا که ایران و دولت عراق کمک های نظامی خود را در اختیار نظام بشار اسد علیه گروه های مخالف قرار می دهند و گزارش های رسانه ای نشان می دهد این کمک ها از مرزهای کردستان عراق نیز وارد سوریه می شود، چرا حاضر به پذیرش ارسال این کمک ها شده اید؟

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق: منطقه کردستان عراق و سوریه بیست کیلومتر مرز مشترک دارند و دیگر مرزهای مشترک عراق و سوریه ششصد کیلومتر است. من قاطعانه می گویم یک گلوله از مرزهای منطقه کردستان وارد سوریه نشده است.

مجری:  موضع کردهای عراق در تعامل با تحولات سوریه چیست؟

بارزانی: کردهای سوریه حتی از حق شهروندی این کشور محرومند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. آنچه در سوریه می گذرد یک فاجعه انسانی به تمام معناست. در حال حاضر دویست و پنجاه هزار آواره سوری در کردستان عراق حضور دارند که بیشتر این افراد از کردهای سوریه هستند. اوضاع در سوریه به شدت پیچیده و به منبع نگرانی و تهدید برای منطقه تبدیل شده و این بحران یک بعد منطقه ای و بین المللی پیدا کرده است. بحران سوریه زمینه جذب تروریست ها از کشورهای مختلف را فراهم کرده است. در حال حاضر مرزهای شرقی سوریه و مرزهای غربی عراق در سیطره گروه های مسلح تروریست قرار دارد و امیدواریم کنفرانس ژنو2 به ایجاد یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه منجر شود و بر این باوریم با راه حل نظامی نمی توان به این بحران پایان داد. باید این فرصت برای ملت سوریه فراهم شود تا سرنوشت خود را مشخص کند.

مجری: آیا از ایجاد منطقه خودمختار برای کردهای سوریه حمایت می کنید؟

بارزانی: ما از هر تصمیمی که کردهای سوریه با اجماع بگیرند حمایت می کنیم.

مجری: آقای ظریف، آیا موافق اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا هستید که گفت بشار اسد زمینه را برای ورود تروریست ها به سوریه فراهم کرد؟

ظریف: من با این نظر موافق نیستم چرا که افراط گرایی نتیجه دخالت خارجی و سیاست کوته بینانه در تعامل با بحران سوریه است. برخی ها در منطقه ما فکر می کنند می توانند با استفاده از پول طرف هایی را برای جنگ نیابتی به خدمت بگیرند ولی این افراد تجربه افغانستان را فراموش کرده اند. کسانی که طالبان را ایجاد کرده بودند در نهایت بهای تشکیل این گروه را با خون خود پرداختند. شکی در این نیست آتشی که در منطقه برپا می شود زبانه های این آتش به همه خواهد رسید. همان طور که مسعود بارزانی تاکید کرد «گروه های افراطی که در شرق سوریه حضور دارند در غرب عراق نیز فعال هستند.» برخی از این گروه ها از چچن و عده ای دیگر از اروپا وارد سوریه شده اند و خواسته این گروه ها حمایت از خواسته های ملت سوریه نیست و اهداف این گروه ها فراتر از خواسته های این ملت است.

مجری: آیا ایران از القاعده حمایت می کند به ویژه آنکه خانواده اسامه بن لادن در ایران زندگی می کرد؟

ظریف: ایران همیشه مورد حملات القاعده قرار داشته است. هفته گذشته عناصر القاعده یکی از دیپلمات های ایران را در یمن به قتل رساندند و یک انتحاری سفارت ایران را در بیروت هدف قرار داد و این انفجار به شدت به ساختمان سفارت آسیب زد.

مجری: آیا می دانید چه تعداد از افراد در سوریه کشته شده اند؟

ظریف: من به شمار افراد کشته شده از دو طرف واقف هستم و باید به این بحران پایان داد. اگر ابتدا برخی از طرف ها بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید نمی کردند شمار زیادی از این افراد کشته شده زنده بودند. کسانی که بر توهم کناره گیری اسد از قدرت تاکید می کنند هرج ومرج را در منطقه ایجاد کردند و در این هرج و مرج شمار زیادی کشته شدند.

مجری: چه زمانی بشار اسد از قدرت کناره گیری خواهد کرد؟

ظریف: نمی توان درباره گذشته سخن گفت و باید به آینده چشم دوخت. ملت سوریه در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. هیچ کس خارج از سوریه نمی تواند برای این ملت تصمیم گیری کند.

مجری: آیا بشار اسد بدون حمایت ایران در قدرت می ماند؟

ظریف: شکی در این نیست هیچ فردی در قدرت نمی ماند مگر این که از مشروعیتی داخلی برخوردار باشد.

مجری: چرا حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعی را به سوریه اعزام می کنید؟

ظریف: ما هیچ نیرویی را به سوریه اعزام نکردیم. حزب الله خود تصمیم گرفت و اعلام کرد با حضور در سوریه از لبنان دفاع می کند. اماکن مذهبی شیعه در سوریه از اهمیت زیادی برای شیعیان برخوردار است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم به اماکن مذهبی شیعه متعرض شود. تعداد زیادی از این اماکن مذهبی در دمشق و نقاط دیگر سوریه وجود دارد.

غسان سلامه: همان طور که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در سخنان خود در کنفرانس مونترو مطرح و امروز محمد جواد ظریف بر آن تاکید کرد باید مبارزان خارجی از سوریه خارج شوند. باید شورای امنیت با صدور قطعنامه ای خواهان خروج فوری همه مبارزان مسلح غیر سوری از این کشور شود. خروج این مبارزان باعث کاهش تنش در سوریه خواهد شد و زمینه را برای محقق شدن یک راه حل سیاسی فراهم خواهد کرد و باید با استفاده از بیانیه ژنو1 که درباره آن توافق بین المللی صورت گرفته است به این بحران پایان داد و بندهای آن را اجرا کرد.

ریچارد هاس: هنوز زود است که در باره مسئله هسته ای ایران خوش بین یا بدبین باشیم، هنوز در روزهای آغازین اجرای توافقنامه انتقالی هستیم و بیشتر مسائل مهم تا زمان رسیدن به توافق فراگیر به تعویق افتاده است. این اقدام دیپلماتیک پیچیدگی های زیادی دارد. هیچ کس بخصوص در منطقه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نمی پذیرد زیرا این امر اوضاع را در خاورمیانه بدتر می کند.  وقوع جنگی جدید در منطقه خاورمیانه بعید است. دستیابی به توافق به ایرانی ها کمک می کند اما برای همه طرف ها کافی نیست بلکه به موافقت های زیادی از جانب ایران نیاز دارد که هنوز تمایل خود را برای کاهش شدید قدرت خود در زمینه اورانیوم و غنی سازی آن نشان نداده است. در صورت فقدان این امور توافقنامه فراگیری در کار نخواهد بود و ناچار خواهیم بود به راهکارهای دیگر بیندیشیم.

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن: اردن معتقد است که مسئله هسته ای ایران باید به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود. اما مسئله فقط به هسته ای مربوط نمی شود. این توافقنامه گام اول در راه رسیدن به توافقنامه فراگیر و حل کامل مسئله به شمار می رود. مسئله رابطه ایران با کشورهای عربی نیز باید بخشی از برنامه باشد. مسائل جدی است و راه حل آنها هم باید جدی باشد.

مجری: آیا عربها حاضرند ایران را با نظام کنونی آن بپذیرند؟

ناصر جوده: به اعراب ربطی ندارد که نظام ایران را تعیین کنند. ما در امور ایران دخالت نمی کنیم. مسئله به مشکلات و تهدیدات و دخالت ها مربوط می شود. مسائل زیادی وجود دارد. مسئله هسته ای ایران یکی از این مسائل است. دخالت در امور کشورهای عربی نیز مسئله ای دیگر است. امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سومین مسئله به شمار می رود. دخالت برخی کشورها در سوریه نیز مسئله دیگری است. هنوز هم می توانم مسائل دیگر را برای شما بشمارم. من با آنچه آقای ظریف گفت موافق هستم. اکنون باید به آینده نگاه کنیم. روندی در خصوص مسئله سوریه و همچنین مسئله هسته ای ایران آغاز شده است.

مجری: برای اعراب در خصوص مسئله امنیت چه پیامی دارید؟

محمد جواد ظریف: گمان می کنم اولین سفر من به یک کشور عربی یعنی عراق بود. من برای تحلیل اوضاع منطقه به این سفر رفتم. من همچنین به کویت و قطر سفر کردم. من به سلطان نشین عمان، اردن، لبنان و سوریه نیز سفر کرده ام تا درباره اوضاع منطقه و همکاری و روابط خوب همسایگی گفتگو کنیم. من در مقاله ای خواستار امنیت و ثبات برای منطقه شده ام. مسائل مشترک بین ما بسیار بیشتر از اختلاف نظرها و سوء تفاهم هایی است که بین ما وجود دارد. من بارها گفته ام که برای سفر به عربستان آماده ام. ما نیاز به آن داریم که گفتگوها را آغاز و مسائل را بررسی و برخی مسائل را حل کنیم. گفتگو کار خوبی است، اگر تمایل به گفتگو دارید باید فرضیه ها و پیشداوری ها را کنار بگذارید. سوالی که شما از آقای ناصر جوده درباره پذیرفتن نظام ایران پرسیدید سوال بدی بود. دولت ایران حمایت هفتاد و سه درصد از مردم را دارد که به این دولت رای داده اند. رئیس جمهور ایران بر اساس انتخابات تعیین شده و مردم او را انتخاب کرده اند. ما مایل به برقراری روابط خوب هستیم و گمان می کنیم مسئله هسته ای نقطه آغاز است. دوستان ما نباید نگرانی داشته باشند. ایران درباره مسئله هسته ای با غرب به توافق رسیده است و این امر باید نگرانی ها را در خصوص تولید سلاح هسته ای در ایران از بین ببرد. چرا برخی از کشورهای منطقه نگران هستند.

مجری: شاید به سبب سپاه پاسداران و اقدامات ایران در منطقه باشد؟

ظریف: اینگونه نیست. تلاش می شود مشکلات موجود در منطقه بزرگنمایی شود. مشکلاتی در منطقه وجود دارد. در منطقه مشکل اعتماد وجود دارد که باید آن را حل کنیم. باید با یکدیگر گفتگو کنیم و به سبب مشکلات داخلی خود دیگران را سرزنش نکنیم.

ناصر جوده: در اردن گفتگوهای خوبی با ظریف داشتیم. در این جا می خواهم بگویم نباید دموکراسی را انحصاری کنیم. در کشور ما و دیگر کشورهای منطقه نیز دموکراسی وجود دارد.

ظریف: من برای پادشاه اردن احترام قائل هستم و از نظام اردن نامی نبردم.

مجری: اگر مجازات های ایران لغو شود ترکیه با توجه به روابط تجاری که با ایران دارد چگونه از روابط خود با ایران و روابط خوب ایران با غرب استفاده خواهد کرد؟

احمد داوداوغلو: بدون شک ترکیه و ایران روابطی تاریخی با یکدیگر دارند و مرزهای دو کشور از سیصد و پنجاه سال پیش پابرجاست. ما همه تلاش خود را برای حل مسئله هسته ای ایران به کار گرفته ایم تا ایران را در چارچوب اقتصاد خود قرار دهیم زیرا این کار به نفع همه است. من اطمینان دارم که همه به یاد دارید که در سال دو هزار و چهار توافقنامه ای بین ایران و ترکیه و برزیل در تهران امضا شد و در آن توافقنامه به مسئله هسته ای پرداخته شد. در آن زمان ایران به غنی سازی بیست درصدی نرسیده بود. اگر آن توافقنامه اجرا می شد مجازات ها بر ایران اعمال نمی شد و اعتماد زیادی بین ایران و جامعه بین المللی و کشورهای منطقه به وجود می آمد. متاسفانه به جای استفاده از این فرصت، مجازات های بیشتری بر ایران اعمال شد و چهار سال را از دست دادیم. ما از توافقنامه اخیر که بین ایران و گروه 1+5 امضا شده است بسیار خوشحالیم. در خصوص مسئله هسته ای باید بگویم که هیچ قدرت هسته ای در منطقه نباید باشد چه ایران باشد یا دیگران و منظور من اسرائیل یا هر کشوری است که توانایی هسته ای خود را اعلام نکرده است. نکته دیگر این که نباید هیچ محدودیتی برای دستیابی به فناوری هسته ای به عنوان منبع انرژی وجود داشته باشد. بر اساس این دو مسئله، هر مسئله دیگری را می توان حل کرد. ما از این که روند جدیدی آغاز شده است خوشحالیم و ترکیه از آن حمایت می کند. در اینجا می خواهم به مسئله دیگری که ظریف درباره طایفه گرایی به آن اشاره کرد، بپردازم. روابط ترکیه و ایران و روابط اعراب و ایران برای جلوگیری از تنش های طایفه ای بسیار مهم است. هزار و پانصد مسجد در حملات هوایی نظام سوریه ویران شده است و قبر خالد بن ولید نیز تقریبا به سبب حملات هوایی به کلی ویران شده است.

ظریف: باید به شما بگویم که به قبری اهانت شده و جسد از آن خارج شده است. من دوست دارم از همه قبور دینی محافظت شود اما پس از این حوادث اتفاقات زیادی افتاد. اجازه بدهید گذشته را رها کنیم و توجه خود را بر آینده متمرکز کنیم و به این طایفه گرایی و خشونت و خونریزی ها و افراط گری ها پایان دهیم. اجازه بدهید گذشته را رها کنیم.

داوداوغلو: اگر سنی ها و شیعیان بشنوند که حرم حضرت زینب (س) هدف حمله قرار گرفته است هزاران تن از سنی ها و شیعیان برای دفاع از آن می روند. منظور من همین است. اگر به دیگران اجازه دهیم برای دفاع از این اماکن به سوریه بروند، دخالت خارجی به پایان نمی رسد. همه کسانی که چنین جنایاتی علیه قبور مرتکب می شوند جنایتکار هستند. این ها کارهای خوبی نیست و باید تلاش کنیم مانع از این اقدامات شویم.

غسان سلامه: باید بگویم با وجود آن که اماکن مسیحی نیز در سوریه هدف حمله قرار گرفت، ولی گمان نمی کنم که فردا حملاتی صلیبی برای دفاع از آنها صورت بگیرد. یادآوری می کنم که راهبه های معلول هنوز آزاد نشده اند. ما در مرحله ای تاریخی هستیم به گونه ای که هم اکنون دو روند به صورت موازی و همزمان در حال انجام هستند یکی مذاکرات درباره برنامه هسته ای و دیگری مذاکرات صلح سوریه است. این دو روند تا حد زیادی از یکدیگر جدا شده اند و این کار خوبی در مرحله کنونی است اما این امر تا ابد ادامه نمی یابد. باید بدانیم که برخی مسائل برای برخی کشورها مهمتر از دیگر کشورهاست. مثلا سوریه برای روسیه اهمیت دارد اما شاید سوریه برای آمریکا به این اندازه اهمیت نداشته باشد. در خصوص ایران نیز اول ایران مهم است و سپس سوریه. بسیاری از کشورها در سوریه سرمایه گذاری کرده اند و بسیاری هم نگران مسئله هسته ای هستند. باید این حقیقت را در نظر بگیریم که هر دو مسئله برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد. کشورهای حوزه خلیج فارس از یکسو نگران مسئله هسته ای ایران و از سوی دیگر نگران مسئله سوریه هستند.

مجری: آیا نگران جنگ طایفه ای و شاید جنگی سنی - شیعی هستید؟

سلامه: بدون شک همین گونه است. باید این نکته را درک کنیم که این دو مسئله را نمی توان از یکدیگر جدا کرد زیرا در هم تنیده اند و ممکن است یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهد و متوقف کنند. یا به توافقی فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران دست پیدا می کنیم که این امر به مسئله سوریه کمک می کند یا این که این مسئله به سبب تداوم دخالت در سوریه ادامه می یابد.

مسعود بارزانی: بدون شک روابط خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، اما عراق کشوری مستقل است و ما از سیاست حسن همجواری و درهای باز بین عراق با ایران، ترکیه، سوریه، اردن، عربستان سعودی و کویت حمایت می کنیم. به نظر من این یک سیاست درست است که عراق با همه کشورها روابط خوبی داشته باشد.

مجری: خاورمیانه در یک سال آینده چگونه خواهد بود؟

بارزانی: امیدواریم شاهد خاورمیانه ای بهتر از آنچه بوده است، باشیم. منطقه خاورمیانه منطقه ای با اقوام و ادیان و مذاهب مختلف است. بسیاری از این ملت ها و ادیان نادیده گرفته شده اند و در محرومیت به سر برده اند که یکی از آنها کردها هستند. ما می خواهیم همه، محاسبات خود را مورد بازنگری قرار دهند و فرهنگ همزیستی و تسامح و پذیرفتن دیگران را در پیش بگیرند و خاورمیانه جدید را با دستان اهالی این منطقه بسازیم به گونه ای که تفاهم و همکاری حاکم باشد.

هاس: متاسفانه نمی توانم خوش بین باشم. به نظر من خاورمیانه سال آینده نیز همین گونه خواهد بود. پیش بینی می کنم که جنگ و درگیری ادامه پیدا کند زیرا هیچ نشانه ای دال بر موفقیت تلاش های دیپلماتیک در خصوص بحران سوریه وجود ندارد. در خصوص نزاع اسرائیل و فلسطین نیز گمان نمی کنم این مسئله به پایان برسد. گفتگوها درباره مسئله هسته ای نیز ادامه خواهد یافت. آمریکایی ها بیشتر به خوش بینی تمایل دارند اما ممکن است اوضاع خاورمیانه بدتر و بدتر شود. ما در دوره ای هستیم که کشورها نمی توانند آنچه را در مرزهای آنها روی می دهد کنترل کنند. امیدوارم که من اشتباه کنم و سال آینده شاهد خاورمیانه ای بهتر از آنچه هست باشیم ولی واقعگرایی باعث می شود خود را برای خاورمیانه ای شبیه خاورمیانه کنونی یا حتی بدتر از این آماده کنیم.

ناصر جوده: از زاویه نظری امیدواریم که شاهد کشورها و ملت هایی باشیم که از دموکراسی و عدالت بیشتری برخوردار باشند اما واقعیت موجود نشان می دهد که به شدت از این هدف دور هستیم.

احمد داوداوغلو: من همیشه سعی می کنم خوش بین باشم. با وجود حوادثی که روی می دهد نباید خوش بینی خود را از دست بدهیم.آنچه در منطقه ما روی می دهد پایان جنگ سرد است. جنگ سرد در بالکان در دهه نود قرن گذشته به پایان رسید اما در منطقه ما ادامه دارد. نظام های استبدادی دیگر مشروعیتی ندارند و باید کنار بروند. تاریخ نمی تواند به عقب برگردد. ترکیه و ایران و کشورهای عربی باید با هم بنشینند و گفتگو کنند و ببینند چرا بیشترین منابع و ثروت ها را داریم ولی اقتصاد متحدی نداریم. چرا این همه پیشینه تاریخی داریم ولی از آن استفاده نمی کنیم.

محمد جواد ظریف: گمان می کنم اکنون سر دوراهی قرار گرفته ایم و می توانیم هر راهی را که می خواهیم انتخاب کنیم. تصمیم در دست ماست و ما اسیر ساختارهای خشک نیستیم بلکه باید اوضاع را در خاورمیانه تغییر دهیم. به نظر من ما می توانیم آینده و سرنوشت خود را تعیین کنیم و آینده ای بدتر از اکنون برای خود رقم بزنیم و سال آینده که به اینجا آمدیم باید خودمان و نه دیگران را سرزنش کنیم اما می توانیم تصمیم دیگری بگیریم و گفتگو را آغاز کنیم تا به تفاهم برسیم و امور کلیشه ای را متوقف کنیم و به آینده ای بهتر برسیم. ما می توانیم این کار را انجام دهیم. سال پیش هیچ کس گمان و باور نمی کرد که ما امسال چنین اقدام مهمی در خصوص برنامه هسته ای انجام دهیم. سال اینده می توانیم در حالی به اینجا بیاییم که مسئله سوریه را حل کرده باشیم. این مسئله امکان پذیر است. کار در دست ماست که تصمیم بگیریم و اجرا کنیم. به نظر من این کار می شود و ایران به این آینده پایبند است.

غسان سلامه: من با بدبینی های هاس موافق نیستم. علائم و نشانه های مثبتی وجود دارد. توافق مربوط به برنامه هسته ای ایران علامت خوبی است. علامت مثبت دیگر همه پرسی قانون اساسی در مصر است. من اذعان می کنم که به این اهداف نزدیک نیستیم زیرا تردیدهای زیادی با ما همراه است که شاید مهمترین آنها بحران سوریه باشد که امروز یا یک شبه حل و فصل نمی شود و به فشارهای زیاد و دخالت های همه ما برای سوق دادن اوضاع به سمت حل و فصل نیاز دارد. 


منبع: ایران هسته‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 161
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 61
  • مرتضی گیلانی ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا تیتر مزخرفی بود آقای ظریف گفتند: "ظریف: ما هیچ نیرویی را به سوریه اعزام نکردیم. حزب الله خود تصمیم گرفت و اعلام کرد با حضور در سوریه از لبنان دفاع می کند. اماکن مذهبی شیعه در سوریه از اهمیت زیادی برای شیعیان برخوردار است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم به اماکن مذهبی شیعه متعرض شود. تعداد زیادی از این اماکن مذهبی در دمشق و نقاط دیگر سوریه وجود دارد." من مدافع سیاست های اتخاذی آقای ظریف و دولت روحانی نیستم ولی برای کسانی که با سیاه نمایی آدم ها بدنبال منافعشون هستن متاسفم....
  • شیدا ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    حرف تو دهن وزیر نذار.گفت از همه ی گروههای نظامی میخوام.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اولا که این حرف رو نزده امانت دار باشید با تیترهاتون دوما گفت همه گروه های نظامی از سوریه خارج شن یعنی نظامیان بیرون بروند جنگ پایان بپذیرد و مردم سوریه آزادانه راهشان را انتخاب کنند آیا این اظهار نظری عجیب است؟!؟!؟
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    کاش آقای ظریف کمی ظذافتمندانه تر به قضایا نگاه می کردن. البته چند بار شبیه این اظهار نظرهای غیر کارشناسی جدیدا از ایشون دیدیم.
  • هاشم ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    دیگه کم کم بوی استیضاح بلند شده...
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    چشمتان روشن!!!!!!!!!! مگه حزب الله به حرف ظریفه؟! حزب الله یک فرمانده شجاع و بصیر داره که فقط و فقط سرباز امام خامنه ای هست و بس!!!! میخوان سوریه و حزب الله رو هم بفروشن بره؟؟؟!!! پس کی میخوان تمومش کنن چرا هیشکی هیچی نمیگه!!!!!!!! ما چیکار بایدبکنیم که این دولت بفهمه ما موافق این تصمیماتشون نیستیم!!!!!!!!!!! ای خداااااااااااااا تو شاهد باش ما فریادمون رو می زنیم نشه روزی از ماهم به عنوان کوفیان یاد کنند یا آنهایی که فریاد هل من ناصر امام حسین ع را بی پاسخ گذاشتند
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    یعنی نمی دونم آیا واقعا این وزیر خارجه کشوری به نام ایرانه ... ؟!؟؟!
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    به به آقای ظریف بهتربود حساب شده تر جواب میدادی حزب الله برا دفاع توسوریه است دفاع از مسلمون دفاع از حرم زینب کبری سلام الل چقد بخاطر این اشتباهاتون ملت تحقیرشن آخه یذره از کری یادبگیر داداش
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ذليل و خوار نشد مگر مردمی كه درخانه ی خود با دشمنش جنگيد حزب الله زمانی وارد این جنگ شد که اولا حرم حضرت زینب (س)(که جان ناقابل خود و خانواده ام فدای ایشان شود) ثانیا کفار در حال گسترش جنگ به داخل لبنان بودند اگر حس کنم که نیاز به حضور و تقدیم جانم برای حفظ اسلام باشد لحظه ای درنگ نخواهم کرد
  • محمد ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اقای ظریف این چندمین بار است شما به بیراهه می روید شما نمی توانید سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی را که حاصل خون شهداست وترسم انرا امام شهدا و امام حاضر مقام معظم ولایت است در نظر نگیرد اولا"50/25 در صد ارا را 73 درصد عنوان کردید دوما"مقاومت اسلامی ما از سوریه و لبنان شروع میشود و کسی برای مقاومت نمی تواند تصمیم گیری کند دست از این تسحل و تسامح بردارید
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    یه دونه به نعل یه دونه به میخ
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظریف: آن مرد رفت
  • مهسا ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    متاسفم براتون ، یه بچه هم می فهمه که منظورش این بوده که اگه همه نیروهای نظامی خارجی از سوریه برن ، حزب الله هم میره ... خیلی ساده !
  • پریسا ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شیدا من تا بحال نمی دانستم که حزب الله یک گروه هنری است !!!!!!!!!!
  • پریسا ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پس معلوم شد اقای " یانکی مون " دبیر سازمان ملل راست میگفت که ظریف شفائی به او قول داده بود مفاد زنو 1 را قبول کرده است .
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    این به هاشمی بگید بهتره این خواسته های اوست .
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    چرا جو می دید ایشون در جواب سئوالی که برای خروج حزب الله از سوریه مطرح شد گفته همه گروه های مسلح باید از سوریه خارج شوند یعنی گروه های دیگر را هم ببینید تنها حزب الله نیست گروه های تروریست هستند بعد حزب الله برای دفاع از حرم حضرت زینب در آنجا هست و غیره چرا انیگونه برداشت نمی کنید لطفا مشرق عزیز جو نده
  • حسین ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شما برید مذاکره خانم اشتون منتظره در این موارد نیازی به اظهار نظر شما نیست
  • نیروی شرکتی ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 1
    هه! این هم تدبیر و امیدتان! کلهم گند زده به همه چی. کجایی احمدی نژاد که واقعا یادت بخیررررررررررررر
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شما اصلا مطلبو خوندی؟
  • 303 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خیلی بی غیرتی
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظریف اول از در رفاقت وارد شده و گاف داده . بعد که دیده حریف جدیه و گوشش به فانتزیهای اون بدهکار نیست، یادش اومده باید چگونه برخورد کنه
  • Alireza ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مجری: آیا از حزب‌الله می‌خواهید که نیروهای خود را از سوریه خارج کند؟ ظریف: من از همه نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می‌کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو2 محقق شود.
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    برای مشرق متاسفم ؛ یعنی تخریب به هر قیمتی حتی دروغ ؟
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پس میخواستی چی بگه؟ حتما از نظر شما باید میگفت همه نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند و فقط حزب الله لبنان باقی بماند! یا شاید قبول نداری که حزب الله نیروی خارجی در سوریه است؟ و یا اینکه اصلا قبول نداری که حزب الله در لبنان است. لطفا قبل از تیتر زدن کمی فکر کنید
  • علی 120 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    واقعا چرا اینجوری می کنه؟؟؟
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    من طرفدار روحانی و تیمش نیستم ولی از احمدی متنفرم
  • بنده خدا ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آقای ظریف هویت .... . غیرت و مردانگی / متاسفانه مسئول. وقتی هشدار فرمانده سپاه به جان کری را می بینیم امید به زندگی پیدا می کنیم ، در حالیکه وقتی سخنان ظریف را می بینیم احساس بد بختی و یاس می کنیم
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حرفش بسیار با تدبیر بود. شما نفهمیدید اگر همه نیروهای خارجی‌ بروند، یعنی‌ دیگر نیازی به حزب‌الله نیست! حالا متوجه شدید؟
  • اميد ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    داوود اوغلو دائما داره ميگه حزب الله از سوريه خارج شه، اون وقت ظريف مي خواد پرستيژ بي طرفي بگيره !!!
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظریف از 17 سالگی که سال 56 بود در آمریکا بود تا پس از اتمام جنگ تحمیلی یعنی اصلا نه تو انقلاب بوده و نه در دفاع مقدس
  • احسان ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آهای شرق به مثبت و منفی ها توجه کن چون اینها با اینکه طولانیه ولی خوندن!
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم استغفرالله
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بالاخره خون شهدا دامن اعتدال را خواهد گرفت انشاءالله
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    انرژی هسته ای ایران کم بودحالارفتن سرحزب الله.اماغربی هابه اسراییل جایزه هم دادند.اوناتوباطلشون استوارن امامادرحقمان ...
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ن از همه نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می‌کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو2 محقق شود.
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    نوجوان که بود رهسپار آمریکا شد و جوانیش را در آنجا گذرانید... از آن سالهائیکه گردان حنظله با عطش فکه هم آغوش بود تا آن سالهائیکه در کربلای4 فرزندان روح الله گمنامانه قربانی میشدند او در آمریکا درس میخواند و داشت دکتر میشد بعدها که جنگ تمام شده بود برگشت ایران... و حالا وزیر است...
  • محمد ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    واقع برای مشرق متاسفم توباسیاه نمایی ووارونه جلوه دادن میخوای چی راثایت کنی مردم هوش سیاسی شان بالا است وحرفهای مسئولین را بادقت گوش میدهند وآقای ظریف هم خیلی هوشمندانه جواب دادن مشرق جان بااین تیترها جزء ریزش مخاطب به جایی نمی رسی.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    سرنوشت مردم سوریه باید دست خود مردم سوریه باشد پس خروج حزب‌ا‌لله لبنان نیز در همین مسیر است که ظریف درست گفتند
  • يعقوب ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام من دارم روزانه از سايت مشرق استفاده ميكنم براي شما احساس خطر ميكنم وارد مباحث كليشه اي سياسي نشويد. تيتر شما با محتواي نمي سازد و موجب بدبيني امثال من مي شويد. باور كنيد ظريف ديپلمات هست و بايد ديپلماتيك جواب بده. البته مي تونست بسيار بهتر جواب بده . مشرق زماني مي تونه موفق باشه كه حد وسط رو در عين حفظ ارزشها داشته باشه.نقد بكنيد ولي نقد منصفانه.از اصول انقلاب دفاع كنيد با عقلانيت نه با چرخش محتوا و لفاظي. التماس دعا
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مگه حرفي بدي زده؟اگه نيروهاي خارجي قراره از سوريه برن همه بايد برن.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مرگ بر تندروهای اصول گرا
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق در خراب کردن دیگران حرف نداری ! چرا اینگونه صحبتهای آقای ظریف رو تحلیل میکنی؟ خجالت آوره .
  • حسین ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    1 0
    دوستان همیشه بی طرف قضاوت کنید خوب اگر همه ی گروه ها تروریست از سوریه بیان بیرون دیگه جنگی نیست کسی هم به مقدسات ما بی حرمتی نمی کنه پس حضور حزب ا.. دیگه بی معنی است الکی شلوغش نکنید جمله رو بخونید گفته همه ی گروه ها
  • یوسف ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    کمی با دقت به حرف های دکتر دقت کنین خواهشن.گفت همه نیروهای خارجی باید بیرون برن.اسمی از حزب الله نبرد مشرق جان
  • حسین ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دوستان همیشه بی طرف قضاوت کنید خوب اگر همه ی گروه ها تروریست از سوریه بیان بیرون دیگه جنگی نیست کسی هم به مقدسات ما بی حرمتی نمی کنه پس حضور حزب ا.. دیگه بی معنی است الکی شلوغش نکنید جمله رو بخونید گفته همه ی گروه ها
  • محمدهادی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اقای دکتر ظریف من با سیاست، کاری ندارم فقط یک سوال، آیا در روز قیامت تو خواهی توانست جواب حضرت زینب(س) را بدی؟! رزمندگان حزب الله در دفاع از حرم حضرت زینب روزانه چندتا شهید میدن. اون وقت تو برای اینکه تو جهان به صلح طلب و بعنوان سیاستمداری قوی مطرح بشی میای و این حرفها رو میزنی. آیا واقعا همچون عاشورای سال 63 هجری که حضرت زینب تنها و بی کس ماند اکنون هم....
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بايد به حال اين سايت تاسف خورد كه مخاطبين خود را اينقدر حقير تلقي مي كند /شما از كجاي سخنان وزير اين تيتر مزخرف را فهميدي ؟مزخرف
  • محمدرضا ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    غصه نون نخوردنو مدت هاست که به جان خریدیم تا عزتمون حفظ شه . انرژی هسته ای ما که رفت ، عزتمونم داره میره!! حالا بازم باید غصه نون نخوردنو بخوریم منتها اینبار دیگه از عزت و غیرت هم خبری نیست . خسته نباشید دیپلمات های دولت تدبیروامید!!!!!!!!!!!!!!!!
  • seyed ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آقاي ظريف در ابتداي مصاحبه دور خورد بعد مجبور شد تغيير موضع بده و اين حرف بالا را بزنه چون در طول مصاحبه مخصوصا داود اغلو و ديگران سعي در اين داشتند نيروي خارجي را حزب الله جلوه بدن و گروه هاي تكفيري را مردم سوريه به حساب بيارن كمي سياست بفهميد خوبه
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق=دروغ و جعل خبر
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خب مسلما اگر نیروی خارجی دیگری در سوریه نباشید حزب الله هم لزومی برای ماندن ندارد
  • محمد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    زمان انحصار طلبی بپایان خود رسیده است ، ديگرکسی نیست که باب میل شما حرکت کند .
  • ناشناس ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    تو خوببببببببببببببی
  • حسین ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دوستان همیشه بی طرف قضاوت کنید خوب اگر همه ی گروه ها تروریست از سوریه بیان بیرون دیگه جنگی نیست کسی هم به مقدسات ما بی حرمتی نمی کنه پس حضور حزب ا.. دیگه بی معنی است الکی شلوغش نکنید جمله رو بخونید گفته همه ی گروه ها
  • سید طاها ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    موضع این دولت نسبت به بحران سوریه مشخصه: کمک انسان دوستانه به مردم و دعوت همه طرفهای درگیر به خویشتن داری و حفظ آرامش و صلح. اگر این تروریست ها، سوریه رو با خاک یکسان کنند و همه مردم رو هم سر ببرن، این آقایون معتقد به راه حل سیاسی هستن و با خشونت کلا مخالفن! احتمالا اگر زمان امیرالمؤمنین هم بودن، حضرت رو از جنگ منع میکردن و میخواستن با معاویه به شیوه سیاسی مسائل رو حل کنن...
  • حسین ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دوستان همیشه بی طرف قضاوت کنید خوب اگر همه ی گروه ها تروریست از سوریه بیان بیرون دیگه جنگی نیست کسی هم به مقدسات ما بی حرمتی نمی کنه پس حضور حزب ا.. دیگه بی معنی است الکی شلوغش نکنید جمله رو بخونید گفته همه ی گروه ها
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    قلبتان سیاه است که اینگونه تیتر می زنید
  • محمود ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    رئیس جمهور که از حرف از رابطه با آمریکا بزنه دیگه از وزیرش چه توقعی میره ؟! رهبـــــــــــــــــــرا!! ما گوش به فرمان شماییم.
  • ناجی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    یقینا خیلی از اینهایی که از آقای ظریف انتقاد کردند حتی متن مصاحبه را نخوندن و فقط براساس تیتر غیر واقعی و جهت دار مقاله نظر دادن. انصافا کجای مصاحبه آقای ظریف بطور مشخص درخواست کرده حزب الله باید از سوریه خارج بشه؟ وقتی جمله دقیق آقای ظریف-که شما اونو به رنگ آبی تایپ کردید- خوندم می بینم از تمام نیروهای خارجی خواسته از سوریه خارج بشن! اگه قبول کنید که حضور حزب الله در لبنان معلول و علت آن را حضور وهابیها و تکفیریها بدانیم و اگر این افراطیها وارد سوریه نمی شدند ضرورتی برای ورود حزب الله نبود.بنابراین اگر همه تکفیریهای خارجی از سوریه خارج بشن دیگر ضرورتی نیز برای باقی ماندن نیروهای حزب الله وجود ندارد. حالا مشرق جون کجای این حرفها غیر منطقی است و چرا با این تیتر نادرست سعی در تحریک احساسات علیه آقای ظریف میکنی.ای نویسنده این تیتر!اگه اونطور که ادعا میکنی هدفت رضای خداست اولا از خدا بترس و ثانیا لجاجت و عناد رو بزار کنار و تیترت رو عوض کن و ثالثا شجاع باش و این متن رو منتشر کن!!!!!!!!!!!
  • فرهاد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    برادر من قرار نیست وزیر امور خارجه مثل یک نظامی صحبت کنه. دیپلمات باید دیپلماتیک صحبت کنه نه چاله میدونی .هشت سال گذشته با اون نوع ادبیات با دنیا صحبت کردیم ونتیجه اش را هم دیدیم.بذارید این دولت کارش روانجام بدهد.
  • امین ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    چرا انقدر بد تیتر میزنین!!! من مدافع آقای ظریف نیستم اما انصافا این سری حرف بدی نزد، گفت همه ی نیرو های نظامی خارج شود؟ خوب وقتی همه برن خوب دیگه دلیلی نداره حزب الله بمونه!!
  • دوست ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    .... حزب الله عین تاسیسات اتمی نیست که وا بده ده تا ظریف هم بیاد بره حزب الله وفادار حضرت آقا و پیشمرگ ایشان هستند تکلیف حزب الله مشخص آقا ظریف بره اون ژنوچای جمع کنه
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    احسنت به آقای ظریف. چه پاسخ هوشمندانه ای داده اند
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    منم بالشخصه تمایلات حزبی و کمی متمایل به جبهه پایداری سایت مشرق را قبول ندارم اما با اینگونه بی ادبانه حرف زدن با دست اندکاران سایتی که به آن مراجعه می کنید را قبول ندارم.ضمن اینکه اگر این همه دشمنی که متاسفانه بین اقشار مختلف مذهبی کشورمان از زمان احمدی نژاد ایجاد شد با دشمنان ایجاد شده بود الان دیگه غرب جرات نداشت اینطور قلدرمابانه با کشورمان سخن بگوید ای کاش کمی به کلام حضرت امام راجع به وحدت گروههای سیاسی بیشتر می اندیشیدیم .
  • محسن ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق جان برای من ایمیل زدین که نظرت غیرقابل انتشاره؛ اره حق با شماست اگه منم بجای نقد از سخنان بی سروته ظریف مثل خیلی های دیگه نوشته بودم "چه تیتر مزخرفی" حتما منتشر میشد. شایدم هدف شما یه جور حمایت از صحبت های جناب وزیر باشه؟؟؟؟؟
  • صدرا ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    فکر کنم آقای ظریف با این جمله ی آخریش منظورش رو از خروج گروهای نظامی از سوریه مشخص کرد حزب الله که برای بشار نمی جنگه که خارج بشه
  • reza ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    داره شورش و در میاره! با اون خنده هاش
  • ناجی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پیشنهاد یک تیتر واقعی! درخواست ظریف برای خروج همه نیروهای خارجی اما یقینا این تیتر کمکی به هدفت نمیکنه!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    داره پاشو از گلیمش درازتر میکنه.
  • سورنا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    قربونتون بشم وقتی تروریستهای دیگه از سوریه خارج بشن ودیگر چیزی اماکن مذهبیمونو تهدید نکنه دیگه حزب الله باید به مرز بافلسطین برگردد وبه دشمن مهمتر بپردازد.
  • سید طاها ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    موضع این دولت نسبت به بحران سوریه مشخصه: کمک انسان دوستانه به مردم و دعوت همه طرفهای درگیر به خویشتن داری و حفظ آرامش و صلح. اگر این تروریست ها، سوریه رو با خاک یکسان کنند و همه مردم رو هم سر ببرن، این آقایون معتقد به راه حل سیاسی هستن و با خشونت کلا مخالفن! احتمالا اگر زمان امیرالمؤمنین هم بودن، حضرت رو از جنگ منع میکردن و میخواستن با معاویه به شیوه سیاسی مسائل رو حل کنن...
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خودتون رو به خریت نزنید
  • alikanaany ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    به نام خدا بنده حقیر به عنوان یکی از ایرانی دارای حق رای، زیاد به دولت روحانی اعتقاد و اطمینانی ندارم و معتقدم که ایشان نیز مثل آقای احمدی نژاد بلکه بیشتر از ایشان فقط حرف می زنند و در سیاست خارجی نیز زیادی به گفتگو بها می دهند! اما با همه این حرفها با حرف کاربر ناجی موافقم!و اینجور تیتر زدن برای اظهارات آقای ظریف دور از انصاف است!
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پاسخ منفعلانه به هر چه خارجه است .همیشه و به هر خارجی .
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    زمان احمدی نژاد شما گذشت که با حرفهای صریح وکوچه بازاری وخارج از عرف دیپلماتیک کلی هزبنه وفشار. وعواقب بد رو دست کشور میگذاشت یه سیاست مدار اسمش روشه باید بلد باشه یکی به نعل بزنه یکی به میخ که حفظ ظاهر کنه و درموضع متهم قرار نگیره
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خدایا به راستی های ما عقل و به چپی های ما دین عنایت فرما! این چه گونه سخن گفتنی است برادر عزیز. اگر ما همین اندازه هم به سخن گفتن وزیر خود اعتماد نداریم که باید مجلس اصولگرا را تعطیل کنیم. دقیقا حرف جمهوری اسلامی همین است که اگر این همه کشور خارجی در سوریه حضور دارند، حزب الله هم حق حضور دارد. این دلالت ضمنی سخن منطقی وزیر خارجه جمهوری اسلامی است که باید سرنوشت سوریه به دست خودشان باشد و همه از آن خارج شوند. نکند به نظر تنظیم کننده این خبر، قرار است حزب الله لبنان به سوریه کوچ کند و قدرت را در آن کشور به دست گیرد.
  • محمد22 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظريف خواسته ميانه روي كنه هدف ما هم همينه وقتي جنگ تموم بشه و همه نيرو هاي جنگ جو مدافع تكفيري حمايت هاشون رو قطع كنن دليلي نداره حزب الله توي سوريه بمونه تيتر مشرق ايهام و ابهام داري و يه كم غلط اندازه سياست همينه بايد ظاهر ميانه روي رو حفظ كرد ولي داوود اغلو خيلي ماهرانه ايران و حزب الله رو كوبوند اي كاش ظريف با وجود اين گرايش ميانه روي يكم سنگين تر و شديد تر جبهه گيري مي كرد تا بيشتر اقتدار ايران رو نشون مي داد،
  • ناشناس ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جناب ظریف! با کمک حزب الله باز هنوز شاهد کشتار شیعیان هستیم... حالا اگر نیروهاشو حزب الله بیرون کنه از خاک سوریه کلا سوریه محو میشه... بهتر نیست این پیشنهاد رو به اسرائیل بدین که سلاح به تکفیری ها نده تا مردم در آرامش خودشون تصمیم بگیرن؟؟؟ اصلا بهتر نیست شما کمتر اظهار نظر کنین و بیشتر فکر کنین...
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    انصافا بد هم جواب نداد. دیپلماتیک جواب داد در یک میزگرد. توی خیابون انقلاب نبود که داد بزنه و شعار بده.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    داره قانونمند توپ رو تو زمین دشمن میندازه چون با خروج همه نیروهای خارجی بازنده جنگ تروریستها هستند و عربستان میماند یک مشت جانی و ما و جوانان غیور
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    لطفا دقتدکنید کار دیپلماسی و سخن سنجیده از هر کس بر نمیاد ظریف درست گفته وقتی گفته همه خارج بشن دلیلی برای ماندن یک طرف نیست البته حتما اون هم مستلزم ترتیب و نظم خاصی است
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    در اينكه سرنوشت ملت سوريه را بايد به دست خودشان سپرد شكي نيست اما بايد از آقاي ظريف پرسيد فلسفه حضور تكفيريها و سلفيها از يكسو و حزب الله لبنان و مجاهدين عراقي در سوريه از سوي ديگر چيست؟يعني هدف همه آنها يكي است و حزب الله هم همانند وحشيهاي وهابي براي استيلا يافتن بر سوريه در اين كشور حضور يافته و يا خير؟ مسلما" كه هدف دوسوي اين جريان يكي نيست. از اظهار نظرآقاي ظريف ميشه اين برداشت را كرد كه به نظر آقاي ظريف هدف حزب الله و گروههاي جنايتكار وهابي و سلفي حاضر در سوريه يكي است و همه آنها شبيه به همند ومخل امنيت سوريه! پس بايد از سوريه بيرون بروند!
  • محمد22 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    يرادر من سخت نگير منطقي تر نگاه من صحبت هاي ظريف فروش سوريه حزب الله نبود بوي خيانت هم نمي داد حزب الله بعد از پايان درگيري ها توي سوريه كاري اونجا نداره حرفش درسته من طرفدار ظريف و روحاني نيستم ولي اگه آقاي صالحي و متكي هم بودن همينو ميگفتن چون عرصه سياسته و بايد حرف جامع و درست و بر اساس عقلانيت زده بشه اگه ظريف مي گفت نه ما مي زنيم همه تكفيري ها رو مي كشيم و چنان مي كنيم و.... رسانه ها چي كار مي كردن ما همون كار رو مي كنيم ولي مواضع مون رو مناسب نشون مي ديم دوستان تيتر مشرق مناسب نبود ولي خيلي توي جذب مخاطب موثر بود منتظر جنگ هاي بزرگ باشين تمرين نظامي و شبه نظامي فراموش نشه نباشه وقتي جنگ شروع شد تازه به فكر آمادگي بدني بيفتيم حبيب ابن مظاهر با 90 سال سن 40نفر رو تنهايي حريف يود ما 40 نفري چند نفر رو حريفيم يا حق
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آقاي ظريف كه ديپلمات كاركشته اي است بهتر بود مي گفت اگر همه نيروها از سوريه خارج شوند حزب الله هم خارج خواهد شد تا دشمنان اسلام از صحبت هايش سواستفاده نكنندالبته بتدريج وادادگي در سياست خارجي درحال شكل گيري ونمايان است.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    منم طرفدار احمدی نژاد نیستم ولی به شدت از روحانی و تیمش بدم میاد. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • محمد22 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آفرين بر شما
  • محمد22 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جناب بنده خدا! هركسي بايد كار خودشو بكنه من نمي گم ظريف كلا اشتباه نداشته يا كلا خوبه توي توافق ژنو كلي ايراد هست ولي توي اين حرفش خيلي جاي ايراد نيست تازه ما كه كار شناس نيستيم
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    احتمالا اینجا هم مثل انرژی هسته ای منظورش اینه که اول حزب الله بره بیرون تا حسن نیتش رو ثابت کنه
  • خاک پای مدافعان حرم حضرت بی بی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظریف حق چنین حرفی را نداشت و حتی حق دو پهلو حرف زدن را هم نداشت بلکه باید با شرافت از عملکرد حزب الله دفاع می کرد یاحق
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    1 0
    مرگ بر مزدورهای اسرائیلی ، مرگ بر خاتمی ، میر حسین و کروبی
  • دانشجو ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شما برو همون سایت های دورغ نیوز خودتون رو مرور بفرما..
  • علی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بهانه دست دشمن ندید خواهشا تیتر رو عوض کنید سریع
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بله یادمون نمیره با اون ادبیات خاتمی فتنه گر شدیم : محور شرارت ، یا اینکه استراو از داخل دستشویی با خرازی مذاکره کنه .... با این ادبیات هم که هروز تهدید نظامی می کنند... با بی ادب ها باید مثل خودشون رفتار کرد... تکبر نزد متکبر عبادت است...پیامبر ص
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پ ن پ همه برن بیرون بجز حزب ا... ونیروهای سپاه ایران.
  • میترا1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق خبری شده ؟ حتی کامنت صلوات را هم تائید نمیکنی ؟ متاسفم که.......... مرگ بر انگلیس و منافقین
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    می شود بپرسم چرا داوود اغلو و سعودی و آمریکا و.. این روش سیاستمداری را بلد نیستند و علنا حرفهایشان را می زنند؟
  • عاشق حزب الله ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آقای ظریف گفتند همه نیروهای خارجی باید خارج شوند .برادر عزیز خودتتان که در صحنه هستید چند درصد از عوامل موثر در خط مخالفان سوریه خارجی هستند آیا غیر این است که این جنگ با دخالت .پولهای چه کسانی راه افتاده است ؟خودتان که می دانید اگر این عوامل از سوریه خارج شوند نه نیاز به مشاوره با ایران ونه نیاز به حزب الله است خود ارتش سوریه مخالفان را در کمتر از یک ماه تار ومار می کند .شما را به خدا مغرضانه تیتر ومطلب نزنید ما مشرق را دوست داریم اما این نوع نگرش را نه یادمان باشد که باید جواب قلمهایمان را در روز حساب پس بدهیم
  • محمّد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اشتباه منفی دادم.
  • امین ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خاااااااک
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    من کاری به تیتر این خبر ندارم، ولی فکر میکنم ظریف میتونست با مواضعی محکمتر و قاطعتر صحبت کنه مثل داوود اغلو که نه گذاشت نه برداشت صاف گفت باید حزب الله از لبنان خارج بشه!(تا این همه ساپورت تسلیحاتی ما برای گروهای تروریستی به حدر نره!) _ وقتی طرف به شما حمله میکنه شما هم باید یه واکنشی در همون حد نشون بدی حداقل!
  • ناشناس ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ظریفه دیگه ،اگه اسمش قوی بود محکم حرف می زد حالا با ظرافت حرف میزنه که به کسی برنخوره ،نه سیخ بسوزه نه کباب .اینه دیپلماسی اعتدال
  • سهراب ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    این حرف اتفاقا بسیار سیاستمدارانه و به نفع مقاومت بوده.اگر واقعا همه گروه های خارجی مسلح در سوریه از این کشور خارج بشن صد در صد به نفع ماست چراکه اولا نیروهای حزبا... بیخود در جنگ با این کفتار ها شهید نمیشن.دوم اینکه تعداد نیروهای خارجی معارض با دولت سوریه ده ها برابر بیشتر از نیروهای حامی سوریه است...
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خب آخه من نمی فهمم شما مشکلتون سر چیه ؟؟ مگه نمیگین آینده سوریه به دست مردم سوریست ؟؟ خب همه نیرو ها باید خارج بشن خودی و نخودی نداره !!!!!!!!!
  • عباسی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    این همه بحث سر اینکن ظریفف گفته باید تمام نیروهای خارجی از این کشور برن بیرون!!!! خب اینجای مصاحبه رو هم اگه کنارش بزارید میفهمید که منظورش از بیرون رفتن نیروهای خارجی اینه که اگه تکفیری ها نرن ، حزب الله هم بیرون نمیره . ظریف : اماکن مذهبی شیعه در سوریه از اهمیت زیادی برای شیعیان برخوردار است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم به اماکن مذهبی شیعه متعرض شود.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    متن را کامل بخون میاه رو
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشکل سایت فوق افراطی مشرق اینه که متعصب اگر قرار به خروج باید همه خارج بشن حالا چه القاعده چه حزب الله چه داعش چه مدافع حرم ...همه باید خارج بشن
  • رضا از اصفهان ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    میشه منبع راستشا شما بیارید(آقا یا خانم ناشناس)
  • رضا از اصفهان ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بابا محمد شما درستشا ارائه بده ببینیم چیه
  • رضا از اصفهان ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دمت گرم خوب گفتی
  • رضا از اصفهان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پس باید بس بشینیم حرم حضرت زینب س وحضرت رقیه س مثل حرم ائمه بقیع (ع)باخاک یکسان بشه بعد یک فکری بکنیم. لبیک یا حسین
  • 929326 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    هی بگو تیتاب مگه میفهمند ؟!!
  • میرزا1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پیشته...
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    :))
  • ناشناس1320 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حالا شونصد میلیونتا نظرت تایید شده یکیش نشه چی میشه!؟
  • اصولگرای دودل(سابق) ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    تا حالا از خودت پرسیدی که چرا از اصولگرایی پشیمانم؟ خدایا بخاطر رای به جلیلی منو ببخش تا عمر دارم دیگه به اصولگرایان صهیونیست رای نمیدم
  • محمد ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    عاقل ابتدا می اندیشد بعد سخن میراند!
  • ناشناس 1325 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    به فکر شما نمیرسه دکتر خودتو اذیت نکن :)
  • جمیل ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    فکر؟ فکر چیه؟! خوردنیه ؟!!! اصولگرایان منو یاد صهیونیستها میندازن
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    من اول عاشق احمدی نژاد بودم و از روحانی متنفر بودم ولی الان برعکس شده :)
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خخخخخخخ جوک با مزه ای بود
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دو پهلو حرف میزنه
  • یدی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    عاقبت رای معیشتی (شکمی )همینه دیگه
  • آرش ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    تروریستها به دستور صهیونیست ،آمریکا و وهابیون برای نابودی مقاومت و اعتقادات شیعه در سوریه جنایت میکند بهترین سیاست حزب ا000 نابودی تروریست ها خارج از لبنان است ،ظریف هم کلی گویی کرده در ادامه مصاحبه اصلاح کرد0
  • راحله ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق شما بعنوان یک خبرگزاری باید از جنجال و دروغ دوری کنید اگه ما از مردم شوریه بودیم دلمون نمیخواست همه خارجیا اعم از تکفیری و حزب الله برن و بذارن خودمون تصمیم بگیریم؟ چرا به نفاق دامن میزنید؟
  • ایرانی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    هه . باشه ، بهش میگم ! فعلا ب فکر کشور و مردمت باش .
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ان شاءالله این 6 ماه به پایان برسه به موقع اش جواب همه این کم کاری ها رو میدیم
  • سینا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    چه تضمینی هست که تکفیری ها خارج بشن و دیگه به سوریه حمله نکنن؟ چه تضمینی هست که مخالفان بشار با تکفیری ها همکاری نکنن و با بشار همکاری کنن تا شر تکفیری ها مثل داعش و نصره و... از سر سوریه کم شه سپس با اعلام کاندیدای مورد نظر در وقت مورد نظر انتخابات انتخابات صورت بگیره؟ این مباحث هست که مبهمه وگرنه کسانی که دوستان سوریه هستن همه به دنبال آرامش و رفاه برای مردم سوریه هستن نه جنگ و کشتار علیه مردم و نظام سوریه
  • س ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حرف شما درست ولی چه تضمینی هست که این اتفاق بیفته؟ به چه قیمتی؟ آیا این مسائل به انرژی اتمی ما ارتباطی پیدا میکنه؟ به وضعیت فلسطین چطور؟ اگه بخوایم کلی به موضوع نگاه کنیم حضور حزب الله در سوریه فعلا به نفع سوریه است
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شما چه انتظاراتی داری!!!
  • سینا ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    به اندازۀ کافی در طول تاریخ برامون تجربه شده اعتماد به غرب چه فجایعی رو بار آورده این دفعه هم اگه عقب نشینی کنیم باز یه فاجعه دیگه صورت میگیره ایرانی بیداره و نمیگذاره این تکفیری و وهابی و تروریست و وحشی و... به جان کشور دوست و متحدمون بیفتن و اسلام رو زمینگیر کنن تمام این آتیش ها از زیر سر آمریکا بلند میشه از تحریم ایران بگیر برو تا تعلیق برو تا حمایت از رژیم صهیونیستی برای اشغال فلسطین و حمله عراق و افغانستان و حمایت از رژیم یکتاتوری عربستان و قطر و ... همه این خباثت ها از زیر سر آمریکایی های شــیــطــان هست که میان ازشکاف ها و ضعف های ممالک اسلامی استفاده میکنن و مسلمون ها رو به جون هم میندازن
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آره حتما بهش میگم
  • سین ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اونا این همه هم نادون نیستن که نیرو هاشون رو بکشن بیرون اسد بمونه با یه اقتدار و انتخابات برنده و ایجاد یه اتحاد تمام قد با ایران و سرشکستگی عربستان و طرفدارانش و در نهایت نابودی منافع آمریکا در منطقه
  • سید اصولگرا ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    نظر من هم که سانسور شد. قبلاً نظرات من یکی در میون تأیید می شد...
  • احسان ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اگه قرار باشه همه خارجی ها خارج شوند به نظر من خروج حزب الله ضرری ندارد
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    چقدر مودب فکر کنم ادب رو از با ادبان آموختی
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    متن آبی رنگ ظریف: من از ""همه"" نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می‌کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو2 محقق شود. سوریه برای بازسازی و بازدارندگی به حزب الله نیاز داره
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حزب الله جز نیروها نیست؟ مگر این که بگب حزب الله نیرو داخلی که بنده باهاش موافقم
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    تو خودت تندرو هستی
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    عذر می خوام مگه سوریه ارث پدر من و شماست که بفروشیمش؟
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اصول گرای صهیونیست؟؟!!!!!!! شما چند وقته مطالب خبری رو پی گیری میکنی عموجون!!!!
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    +100000000000
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    برای بازسازی و بازدارندگی در برابر تروریست ها به حزب الله نیاز هست به تکفیری و تروریست و داعش و نصره و... هیچ نیازی نیست مگر این که آمریکایی باشی
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جمیل شما احیانا از اهل سنت نیستی؟
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ناشناس حرفت خیلی قابل تامل بود
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    شما چقدر زود موضعت عوض میشه یه کم خویشتن دار باش آدم با یه بادی اگه بخواد عوض بشه در موقع طوفان از زمین کنده میشه
  • نصیر ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خاک پای مدافعین حرم زینب(س) و حزب الله که چشم اسراییل رو کور کردن به همه دنیا پرستان سکولار شرف داره فرق ما با مردم دنیا پرست کوفه که برای سکه های طلای از حسین بین علی گذشتند چیه؟؟
  • کمیل ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آمریکا توی تک تک کشورهای عریی و اکثر کشورهای شرق آسیا و اروپا پایگاه نظامی داره چطور فقط برنامه اتمی حتی صلح آمیز و پایگاه نظامی داشتن برای امثل ایران بد هست عربستان هم که تمام دنیا می دونه متحد اصلی امریکا و اروپاست و محور شرارت در جهان
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خداییش منظورش چیز دیگه است.منظورش اینکه تمام نیروهای نظامی خارجی سوریه را ترک کنند و مردم تصمیم آخر بگیرن
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    برو بمیر با این عنوان اصولگرای دودل. صهنونیست خودتی که هنوز تکلیف خودتو نمیدونی. از اصول گرا ها جاهایی دلگیر هستم ولی یک موی سرشان را با هزارتا هرهری مذهب هایی چون تو عوض نمیکنم.
  • پارسا ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    دوستان ما بهتر از ظریف وزیر امور خارجه نداشتیم که هم بتونه حرف بزنه هم مردم خوششون بیاد ازش!! مگه ادعای گروههای تندرو این نیس که با مردم هستند!!! مردم سیاست دولت رو قبول داره!! میخایید در یکشبکه بی طرف نظر خواهی کنند! حتی برنامه ورزشی 90 اس ام اس بذاره!! همه گروههای مسلح شامل تکفیریها خارجی ها و حتی حزب الله هست تا اونجا هم مردم بتونن!! پس فقط حزب الله خارج نمیشه همه مخالفین هم خارج میشند.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    این کلکتان قدیمی شده . مخالفان را جای دوستداران احمد نژاد جا زدن . ما احمدی نژاد را تا زمانی دوست داشتیم که به بیراهه نرفته بود. احمدی نژاد قبل از 88 . میزان حال فعلی افراد است .الان هم منتظر میمانیم تا کسی بیاید که خوبی های او را منهای ضعف هایش داشته باشد.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    من فقط طرفدار رهبرم
  • پرهام ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    شرق نه مجید جان، مشرق!
  • ناصر ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    هر چقدر آقای ظریف آدم خوبی باشد همین که ما میدانیم آقای سید حسن نصرال...آن مرد الهی با حضور نیروهایش در سوریه موافق است دیگر بهتر است در این خصوص سکوت کنیم چون مردان خدا همچون امام خمینی و سید حسن نصر ا...خود را محصور برای یک منطقه نمیدانند
  • سینه زن ارباب ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    روحم فدای مدافعان حرم ناموس حسین
  • حسن ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام آقای ظریف لطفآ تو صحبتهاشون دقت بیشتری داشته باشند ضعیف کردن حزب الله یعنی تقویت اسرائیل
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    برخی ها از ظریف دفاع کرده اند اما یه سوال: چرا این اقای ظریف دائما حرفهایی می زنه که باید دیگران بیان و توجیهش کنند چرا؟ قرارداد ژنو امریکا می تواند با یک بمب ایران را از بین ببرد ایران حاظر است با امارات سر جزایر مذاکره کند. حزب الله باید از سوریه برود و...
  • احمد ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    احسنت
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    ظزیف براساس مصالح و منافع کشور صحبت می گند
  • احسان معتمدی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    مجلس باید این وزیر را استیضاح کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس