البته شورای عالی قضائی یک پیشنویس لایحه ای را تهیه کرده و ما قبلا به حزب الله وعده داده بودیم که عمل می کنیم و مقدماتش را فراهم کرده اند و همین روزها به مجلس می آید.

گروه تاریخ مشرق- هاشمی رفسنجانی مدتی پیش طی سخنانی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر که در کتابخانه ملی برگزار شد گفت:
"من می دانم رهبری راضی نیستند از اینکه ایشان بگویند سال فرهنگ، ولی عساکری پیدا شوند که فقط دنبال این باشند که مثلا یک کسی که خوب می خواند، او را از میدان در بکنند. یا کسی _ خانمی_ که قیافه زیبایی دارد او را نگذارند پیدا شود و امثال اینطور چیزها، این حالت پیش می آید.مناظر خوب را از دست مردم بیرون بکنند. این تصورات منفی در اصل دین ما آمده وگرنه اینها چیزهایی نیست که ما فکر می کنیم که امروز ما داریم می گوییم. اینها چیزهایی است که در زمان خود پیغمبر امده است."

هاشمی
 
این برای چندمین بار بود که هاشمی مواضعی در تضاد صد و هشتاد درجه ای با سخنان گذشته خود اتخاذ می کرد. پیش از این و طی چندین سال گذشته نیز مواضع متفاوت و متناقض او راجع به آزادی، نقدپذیری، بیان برخی خاطرات و تحلیل های نادر و متناقض از سیره امام(ره) خبرساز شده بود..
 
این سخنان هاشمی در حالی بود که با مروری بر مواضع و سخنان او طی دو دهه گذشته، مصادیق متعدد و متناقضی با سخنان این روزهای او می توان یافت. به عنوان نمونه هاشمی در روز 12 اردیبهشت ماه 1365 با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مساله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب و غیرقابل قبول درباره بدحجاب ها چنین می‌گوید:  "ما الان افرادی را می بینیم و هرقدر نصیحت می کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومتهای منفی هست و خانمهایی متاسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی اند که مقداری از مویشان بیرون باشد. تا به حال با اینطور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازه ها اینگونه مسائل ترویج می شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی شود و اینها خطرناک است و فکر می کنم که پس از هفت سال تحملمان ما هم تمام بشود. مردم حزب الله چندبار طغیان و دیدیدکه در خیابانها ریختند و از همین تریبون نمازجمعه، وزیرکشور و دیگران خواهش کردند و به آنها وعده دادیم که اینها خودشان آدم می شوند و باز میبینیم که مثل اینکه اینها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند."
 
هاشمی با خبردادن از طرح شورای عالی قضایی برای مبارزه با بدحجابی گفت: "البته شورای عالی قضائی یک پیشنویس لایحه ای را تهیه کرده و ما قبلا به حزب الله وعده داده بودیم که عمل می کنیم و مقدماتش را فراهم کرده اند و همین روزها به مجلس می آید. این لایحه در نظر گرفته است که اردوگاههایی در مناطقی در نظر بگیرند برای بازسازی خانم ها و آقایانی که دچار مرحله ای از فساد اخلاق هستند."
 
هاشمی در تشریح و دفاع از این لایحه می‌گوید: "فکرشده که اینها نوعا آدمهای مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرفها را نچشیده اند و با پولهای بادآورده ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر اینجوری بار آمده اند. و فکرشده که در هر منطقه ای یک اردوگاه برای اینها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز درآنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند. کسانی که اینجوری می کنند تحویل دادگاه های فوری می دهند و دادگاه ها اینها را محاکمه می کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، اینها را تحویل به اردوگاه می دهند. تعیین هم می کنند 3ماه، 2ماه، 5ماه، یکسال، دوهفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون اینها نوعا از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همانجا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نی گوید اینها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آنها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به اینها نخواهد داد."
 
هاشمی همچنین در شرح همه جانبه بودن این طرح می گوید: "ضمنا کسانی که در مغازه ها و دستفروشی ها اینها را تشویق می کنند که اینجور باشید و کسانی که اینجور لباسها را وارد می کنند و کسانی که به نحوی ویدئو و نوار وارد می کنند و می آورند؛ همه توی این مجموعه خوابیده. ان شاء الله وقتی این قانون به مجلس آمد و بحث هایش را شما نیز از تریبون مجلس خواهید شنید. آن موقع مقصر خودشان هستند."
 
رفسنجانی در پایان خطبه نمازجمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی ها گفت: "ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به اینها اهانتِ مرگ بر بی حجاب و اینها نکنید، بذارید اینها کم کم بفهمند، اما نمی فهمند. بعضی هایشان عناد دارند، بعضیهایشان اصولا ضد انقلاب هستند. یعنی چون با انقلاب مخالف هستند اینجوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. به هرحال مطمئن باشید که از این به بعد ان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگردر جمهوری اسلامی ما تحمل نمی کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند." (تکبیر نمازگزاران)
 
این سخنان هاشمی در حالی است که او 5 سال بعد در سخنانی متضاد با سخنان گذشته اش در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی میگوید: "دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا  توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی ، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم اینها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه اینطور نمی شود... به تدریج ما اولاً این همه داره نصحیت می شود این همه داره توجیه می شود این همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی می شود مواظبش هستند اگر فکر می کنید که اقدام دولت این باید باشد که آنچنان  بگیر و ببند بکند که دیگه هیچ کس جرات نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست. یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می خواهند یه مقداری افراط به نظر می رسد پیش می آید."
 
وی که در کارنامه خود سابقه این چنین مواضع عجیب را دارد، در فروردین ماه 93 با انتقاد از تندروی ها می‌گوید: "هر انقلابي وقتي اتفاق مي افتد، با مقدار زيادي احساسات همراه مي شود. وقتي انقلاب ما پيروز شد، نيروهايي كه خشم از رفتار رژيم قبل در وجودشان بود و آسيب هايي ديده بودند، مي خواستند از عوامل رژيم انتقام بگيرند. ادبياتي كه در انقلاب به كار مي رود، يك مقدار انسان ها را تندرو بار مي آورد و تندروي هايي در برخوردها پيش مي آيد. امام چندبار در فواصل مختلف بيانيه صادر كردند و ترمز زدند. به اينها نگاه كنيد. براي شما سخت نيست و حتماً مرجعي براي مراجعات خودتان داريد. حرفهاي امام كاملاً روشن است و مي توانيد ببينيد.حركت هاي انقلاب احتياج به ترمز داشت كه امام اين ترمز را زدند."
 
 تناقض های رفتاری و گفتاری هاشمی در حالی است که او پس از پشت کردن به مواضع گذشته خود و فراموش کردن آنها، خود را داعیه‌دار اعتدال و میانه روی معرفی کرده و  تندروی و برخوردهای سخت گیرانه را به مخالفین امروز خود منتسب می کند.در حالی که اگر قرار باشد با ملاک های این روزهای هاشمی مصداق تندروی و افراط را یافت، این معیارها، یکی از مصادیق همین سخنان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مرادی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    اعتدال واقعی را در رفتار و گفتار و افکار امام خامنه ای می توان پیدا کرد و بس هر که خودش را با آن تنظیم کند معتدل وگرنه..... الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید
  • مهدی90085 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    خدایا چی میشه ... یکروز مردانی کهآستین کوتاه میپوشند دستشان با اسپری رنگ میشود یکروز دیگر ابرو برمیدارند روزی بانوانی که مانتوی آنها به زمین کشیده میشود برای پوشیدنش بازخواست میشوند روز دیگر ساپورتیها جامعه را میگیرند روزی بعضی ها دم از اسلام وووو.....با افراط تمام میزنندشعار مرگ برامریکا میدهند طرفدار فلسطین هستند روز دیگر دنبال خودشان کارناوالی راه می اندازند که پر از بی حجاب است شعار را اشتباه میدانند ومیگویند سوریه به مردم خودشان بمب شیمیایی میزند مردم چه گناهی کرده اند.... مشرق اگر چاپ نکنی خیلی بی معرفتی .....
  • یک نفر ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    هاشمی انقلابی هنوز هم سرسخت مخالف بدحجابی است به اطرافیانش نگاه نکنین او خودش است و مخالف سرسخت و دو آتیشه بدحجابان
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    فکرکنم خبر هاشمی برای قدیم باشه چون الان...
  • یک مازنی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    یعنی هاشمی با این حرفش دوباره به دامن انقلاب بازگشت...
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    بازگشت هاشمی به میان مردم انقلابی و مسلمان ایران را تبریک میگویم.... مرگ بر جنبش سبز ضد دین
  • محمد رضایی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    ایشان جدیدا مواضع خوبی میگیرن الان هم که مخالفت رسمی با بدحجابان را اعلام کردند معلومه که تغییر اساسی کرده اند. احسنت
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    سایت مشرق ! بزدل نباش -
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    گفتن این عبارت در حق غیر معصوم غلو است و بیرون رفتن از جاده دین. بکار بردن الفاظ غیر واقعی در حق افراد خوب نیز ستم به آنهاست.
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    هاشمی جدیدا حرفهای خوبی میزنه و از بی حجابها انتقاد میکنه این خیلی خوبه که ایشون با دامن انقلاب برگشته
  • چازانی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    کی مخالفت کرده مشتی مثل اینکه 88 یادت رفت هرچی بچه... است امدن نمازجمعه به حمایت هاشمی
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال در دگرگو نی های روزگاراست که جوهره افراد شناخته میشود امیر المومنین علیه السلام
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    اره چطور؟
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    مرادی راست میگه .. من هنوز نفهمیدم کی موافق هاشمی است کی مخالف
  • دانشجوی علامه ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    چند سوال::: آقای هاشمی موافق چی هستند؟ مخالف چی هستند؟ چرا مخالفان جدی وی الان ازش حمایت میکنند؟ آیا میخواهند هاشمی را فریب بدهند؟ ایا هاشمی عوض شده است؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    حدود هفت یا هشت سال از انقلاب گذشته بود. اقای هاشمی دردیداربااعضا جهادسازندگی گفته بود:نقل به مضنون:چندسال ازانقلاب گذشته است ومابایددیگرانقلابی عمل کردن راکناربگذاریم وبرنامه های اصولی پیاده کنیم!خوب توجه کنید!ایشان مخالف ادامه حرکت انقلابی هستند!ژاپن هنوز کهنه سربازان جنگ جهانی رابرای ایجادانگیزه میان جوانان میبرد وما باید انقلابی که ثمره خون هزاران جوان پاک باخته است را به سرعت فراموش کنیم؟!
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    اینها خود را عملگرا می نامند. عملگرایی یعنی دیروز بزن تو سر زن و بچه مردم به بهانه های واهی امروز سر همونا شیره بمال.
  • هالو ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    منم به شما تبریک میگم...
  • احمد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    آرشيو و ما ادرا ك الارشيو! خدا مي داند چند سال ديگه چه حرف هايي بزنيم كه تاريخ رسوايمان كند. اين قانون به همه ما مربوط ميشود. گاهي فكر كنيم 20 سال قبل چطور فكر مي كرديم بد نيست. 20 سال بعد چطور خواهيم بود؟ العاقبه اللمتقين
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    هاشمی پایه کج ترویج خشونت و زور در جامعه را گذاشت.شکی درش نیست.و لی حالا عاقل شده است.
  • فرزند انقلاب ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    آسیبهای فرهنگی که مثل سرطان آحاد ملت را متاثر نموده نتیجه سیاستهای آقای هاشمی در دهه هفتاد و هشتاد میباشد که به بعضی از آنها اشاره میکنم. - از میدان بدر کردن نیروهای بسیجی تحت عنوان نهادینه کردن قانون!!! - ادغام کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی - زدودن آثار دفاع مقدس و شهدای عزیز از سطح شهر ها تحت عنوان ایجاد روحیه شاد در مردم - تولید برنامه های مخالف شیونات دینی در صدا و سیما تحت عنوان جلوگیری از رویکرد مردم به ماهواره - تشویق مردم به اشرافیگری - گذر از مرز عدالت تحت عنوان سازندگی
  • خاطره ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    خاطره جون ! جالبه که تو خودت رو شاخص اعتدال می دونی !!!
  • احمدخواجوند ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    اين آقا فكر نميكرد روزي انقلاب اورا منزوي كند .شهيد ديالمه ميگفت انقلاب ما ،مانند درياست و روزي خار و خاشاك را از خودش دور ميكندوبه ساحل مي اندازد.وامروز
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    متاسفم که یک زمانی چنین تفکراتی بر کشور حاکم بوده است.
  • سعید110 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    فرازی از صلوات شعبانیه
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    خوب شد دهه 60 دوران جوانی مانبود وگرنه به اذن آقایان هر روز مشغول خوردن شلاق و آب خنک بودیم . دهه 60 دوران سیاهی بود که هنوز خیلی ها از به یاد آوردن آن ابا دارند
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    بابا ول کنید
  • افشین تهران ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    دمت گرم.
  • هدی ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    یعنی اونایی که منفی میدن براشون متاسفم ضد ولایت فقیه یعنی ضد ولایت رسول خدا و ضد ولایت الله پس مساوی با ولایت شیطان اونایی که دارین از روی جهل و نادانی منفی میدین (چه تو ذهنتون چه تو بیرون) دلم براتون میسوزه چرا اینقدر سطح معرفت و شناختتون نسبت به دین و مسایل اسلامی کمه که حتی نمیتونین مسئله ولایت را با دل و جان بپذیرین!!!!!؟؟؟ مگه نطفه شما از کجا اومده یا لقمه شما از کجا اومده!!!؟؟؟ کمی به این دو مسئله فکر کنین شاید به نتایجی برسین که از کردار و پندار خودتون شرمنده و پشیمون بشین و نسیم رحمت الهی به قلبتون بِوَزه و موفق به توبه بشین انشاءالله
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    همش نشون میده کار با اجبار جلو نمیره،
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    بی سوادی دیگه
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    یه زمان وحشی هایی بودند که پای دختران را به جرم بد حجابی در سطل سوسک میگذاشتند، خدا ازشون نگذره
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    چقدر ....!
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    آقاي هاشمي گنجينه انقلاب است احترام ايشان را حفظ كنيد. زماني در تبعيد بود كه من و شما به دنيا نيومده بوديم. پس اصالت ايشون رو نميشه به همين راحتي زير سوال برد . از طرفي بذارين نوع برخورد با ايشون را مقام معظم رهبري تعيين كنند . نه من و تو كه فقط يه پامونو داديم براي مملكت
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    آخه نفهمهای مشرقی شما كه الان
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    هاشمی انقلابی دیگر وجود ندارد...
  • حسین اردستانی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    حضرت امیر میفرمایند که؛ کسی که امروزاش با فردایش برابر باشد، ضرر کرده است. و در رابطه با این قضیه نیز باید گفت که؛ اینکه هر انقلابی به جهت ذات و معنای درونی اش، از نا ملایمات و افراط و تفریط ها نمیتواند در امان باشد، لذا بر پیش قراولان و سردمداران آن است که در مواقع لزوم دست بکار شده، و البته که دیگر نباید بمانند زمان انقلاب صورت گرفته عمل کرد، و موجبات افراط و تفریط های متعدد دیگری را، نا آگاهانه و با کوته فکری، فراهم آورد!؟ چراکه آنوقت باید تنها نشست و بلعیده شدن انقلابی را توسط انقلابی دیگر، که به مراتب حساس تر و حساب شده و قدرتمند تر است را، بنظاره نشست.
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    اینا به انداره تلفیق جهاد سازندگی با وزارت جهاد کشاورزی که منجربه نابودی جهاد سازندگی شد درواقع،مهم نیستند
  • حسین اردستانی ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    واقعأ خسته نمیشوید که به جای اینکه به اصل بپردازید، اینقدر در حاشیه به گشت و گذار میپردازید و همه را نیز سر در گم تر از پیش ساخته و ...........!!!؟؟؟ قربون مقام معظم رهبری برم که؛ الحق و والانصاف، مدیر، مدبر، راهبر، دلسوز، مرد، و در ی کلام علی زمان است. بابا ول کنید بگیر ببند و متهم کردن و بزور متوسل شدن احمقانه و تربیت کردن و راهنمایی قرون مامان بزرگا و بابا بزرگا را!؟ اگر گوش شنوایی باشد که نیست!؟ و یا اگر هم که هست، با این هوچی بازی ها و دایه هایی که ماشاالله هزار ماشاالله همه هم دلسوز تر از مادر هستند و همه نیز آتششان تند و شش ماهه!!!؟ (البته انشاالله که از روی کبر و غرور و خود بزرگ بینی و خود سنجاق .........نیست.) بابا همه باید دست به دست هم داده و در راه بالا بردن فرهنگ و سطح آگاهی عمومی، بالأخص طبقه ضعیف جامعه اسلامی مان قدم برداریم، ویا لا أقل به فکر آبروی خود نه!!!؟ به فکر آبروی دیگران باشیم. یاحق
  • کارشناس ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    الهم صل علی محمد و ال محمد
  • بیسیمچی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    افراط پشت بندش تفریطه
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    اتفاقا برای مسلمانها بهترین دوران این کشور دهه 60 بود
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    اشتباهی منفی دادم لاااااااااااااااااااااااااااااایییییییییییییییییییییک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس