کد خبر 341533
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

هنر اسلامی از اساس از به کار بردن اشکال حیوان و انسان امتناع ورزیده و بیشتر به سمت خط و رسوم ریاضی گرایش داشته است و به نظر می رسد که استفاده از نماد حیوان شیر در مورد امیرالمومنین ریشه در اندیشه های عوامانه و انحرافی دارد.

چرا شیر و خورشید نماد طاغوت است؟ +عکس
به گزارش مشرق، تغییر در نمادها و نمودهای معرفی هر مجموعه ای از جمله مسائلی است که بسیار مورد توجه رهبران و گردانندگان آن مجموعه قرار دارد و آن چیزی که به عنوان اهمیت «برند» در بازارهای مالی و تجاری امروز شناخته می شود، از دیرباز مورد توجه نظام های سیاسی جهان بوده است و هر کدام از آنها با توجه به بنیان های هویتی و سرزمینی خویش اقدام به ترسیم پرچم و نماد کرده اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از آنجایی که اساس کار بر بازگشت به هویت اصیل اسلامی بنا نهاده شده بود از جمله اولین تغییرات، تغییر در نماد پرچم ایران بود که طی آن نماد شیر و خورشید جای خود را به نماد فعلی داد تا دنیا با عنوانی جدید جمهوری اسلامی را شناسایی کند.

اما جای تعجب است که امروز و پس از گذشت بیش از سه دهه از این تغییر مهم و اساسی همچنان نماد جدید مورد تشکیک و نماد پیشین مورد بازتفسیر و تمجید قرار می گیرد و عجیب تر آنکه این تفسیر و تمجید از سوی کسانی انجام می شود که در پست های مهم خدمت کرده و می کنند!

از جمله این افراد حجت الاسلام یونسی(وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و مشاور اقوام و اقلیت های رئیس جمهور فعلی) می باشد که چندی قبل در یکی از سخنرانی های خود ضمن حمایت از نماد شیر و خورشید به بازتفسیر آن پرداخته و طاغوتی بودن آن را رد کرد.

اگرچه که این اظهارات یونسی با واکنش های فراوانی از سوی موافقان و منتقدان دولت روبرو شد، اما همچنان حواشی آن ادامه دارد و خبرگزاری ایسنا ذیل یادداشتی با عنوان«چرا شیر و خورشید را نباید طاغوتی بدانیم؟» نوشت:

«پرچم ایران با نماد شیر و خورشید از زمان فتحعلی شاه قاجار رواج پیدا کرد. به این صورت که «ملا احمد نراقی»، -مجتهد شیعه و متخصّص در علوم اسلامی- پیشنهاد کرد که نماد شیر خورشید را به نشانه‌ی شیر؛ مظهر علی(ع)، شمشیر؛ نماد شمشیر علی(ع) یعنی ذوالفقار و خورشید؛ به نشانه‌ی خورشید نبوت و اتحاد شیعه و سنی برای پرچم ایران به کار برند و آن را رواج داد.»

در ادامه این یادداشت نیز به مستندات تاریخی این ادعا پرداخته شد و سعی بر آن بود که نماد شیر و خورشید، به نمادی کاملا شیعی بازتفسیر شود.

این ادعا در حالی مطرح می شود که اگر از تک لبه بودن شمیر امیرالمومنین(علیه السلام) در این نماد بگذریم(همانطور که بسیاری می دانند ذوالفقار ایشان به دو لبه بودن شهرت دارد) مستندات فراوانی وجود دارد که نماد شیر و خورشید اساساً پیش از قاجاریه به عنوان بیرق ایرانیان شناخته می شده است و ثانیا این تغییر با دستور مستقیم حضرت امام خمینی و تقدیم حجت الاسلام هاشمی صورت پذیرفته است.

چرا شیر و خورشید نماد طاغوت است؟ +عکس

شیر و خورشید چگونه وارد پرچم ایران شد؟

در سال ۳۵۵ خورشيدي (۹۷۶ ميلادي) که غزنويان، با شکست دادن سامانيان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوي براي نخستين‎بار دستور داد نقش يک ماه را بر روي پرچم خود که رنگ زمينه آن يک‎سره سياه بود، زردوزي کنند. سپس در سال ۴۱۰ خورشيدي (۱۰۳۱ ميلادي) سلطان مسعود غزنوي به انگيزه دلبستگي به شکار شير دستور داد نقش و نگار يک شير جايگزين ماه شود و از آن پس هيچگاه تصوير شير از روي پرچم ملي ايران برداشته نشد تا سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامي ايران.

نقش خورشید نیز از زمان سلجوقیان وارد شد و در آن زمان سکه‎‎هايي زده شد که بر روي آن نقش خورشيد بر پشت آمده بود؛ رسمي که به سرعت در مورد پرچم‎ها نيز رعايت شد. در مورد علت استفاده از خورشيد دو ديدگاه وجود دارد، يکي اينکه چون شير، گذشته از نماد دلاوري و قدرت، نشانه ماه مرداد (اسد) هم بوده و خورشيد در ماه مرداد در اوج بلندي و گرمي خود است، به اين ترتيب همبستگي ميان خانه شير (برج اسد) با ميانه تابستان نشان داده مي‎شود.

نظريه ديگر بر تاثير آيين مهرپرستي و ميترائيسم در ايران دلالت دارد و حکايت از آن دارد که به‎دليل تقدس خورشيد در اين آيين، ايرانيان کهن ترجيح دادند خورشيد بر روي سکه‎ها و پرچم بر پشت شير قرار گيرد.


عدم تمایل هنر اسلامی در به کار بردن اشکال و اجسام

نکته دیگری که رد ادعای اسلامی و شیعی بودن شیر و خورشید وجود دارد، توجه به این مهم است که هنر اسلامی از اساس از به کار بردن اشکال حیوان و انسان امتناع ورزیده و بیشتر به سمت خط و رسوم ریاضی گرایش داشته است و به نظر می رسد که استفاده از نماد حیوان شیر در مورد امیرالمومنین ریشه در اندیشه های عوامانه و انحرافی دارد که جهت تصویر سازی یکی از صفات ایشان(اسد) از آن بهره گرفته شده است.

«لویس ایبسن الفاروقی» در مقاله ای با عنوان «چشم انداز اسلامی نمادگرایی در هنر» در توضیح این مهم می گوید:

«شاید تنها ویژگی برجسته و ممیز هنرهای اسلامی پرهیز از بازنمایی شکلی باشد. گرایش به انتزاع از سپیده دم تمدن اسلامی در قرن هفدهم میلادی آشکار شد و در آثار نویسندگان مسلمان و نیز در توصیفات و بررسی های خاورشناسان از هنر اسلامی مورد تایید قرار گرفته است.

با این همه، تصاویر نسخه های خطی به ویژه در هنر ایران، شمال هند و ترکیه عثمانی از این قاعده مستثنی است و گاه نقاشی های حیوان و انسان در آثاری یافت می شود که کاربرد خصوصی یا بومی داشته اند.

اما این نمونه ها در مقایسه با آثار انتزاعی که در آنها از موتیف های هندسی، خطاطی یا نقش های گل بوته های متکلف و پیچیده استفاده شده است بسیار معدودند.

فرضیه های زیادی برای تبیین انتزاع در هنر اسلامی پیشنهاد شده است؛ از جمله آنکه در قرآن و حدیث این هنر را مؤکداً حرام دانسته اند، یا اینکه ترس مسلمانان صدر اسلام از رواج بت پرستی در این امر دخیل بوده است، یا اینکه پدیده مزبور نتیجه ی تاثیر اولین یهودیانی است که به اسلام گرویدند یا شاید نتیجه عکس العمل غبطه ای است که مسلمانان صدر اسلام از مشاهده ی هنر تصویری بیزانس می خورده اند.» {۱}

بنابر این حتی اگر بپذریم که شیر موجود در پرچم پیش از انقلاب نماد امیرالمومنین بوده است،‌این موضوع بر خلاف اصول هنر اسلامی و ریشه در اندیشه های عوامانه دارد.

دستور صریح امام خمینی (ره) برای تغییر نمادها

نکته مهم دیگری که نباید فراموش شود از این قرار است که این تغییر بنیادین به دستور مستقیم و صریح بنیانگذار انقلاب اسلامی انجام شده است و ايشان در تاريخ دهم اسفند ۱۳۵۷ يعني هنوز کمتر از يک ماه از ورودشان به ايران نگذشته است که چنين دستور مي‎دهند:

«ما يک مملکت محمدي ايجاد مي‎‎کنيم. بيرق ايران نبايد بيرق شاهنشاهي باشد، آرم‎‎هاي ايران نبايد آرم‎‎هاي شاهنشاهي باشد؛ بايد آرم‎‎هاي اسلامي باشد. از همه وزارتخانه‎‎ها، از همه ادارات، بايد اين «شير و خورشيد» منحوس قطع بشود. عَلَم اسلام بايد باشد. آثار طاغوت بايد برود. اين‎ها آثار طاغوت است. اين تاج آثار طاغوت است. آثار اسلام بايد باشد».

پس از این دستور بود که آیت‌الله اشراقی(داماد حضرت امام) از جانب امام مامور اجرای بخشنامه حجاب و محو آثار رژیم طاغوت در ادارات شد.{۲ }

نهایت امر نیز نماد جدید در کمتر از دو ماه طراحی و به روایت روزنامه کيهان به تاريخ ۲۱ اردبيهشت ۵۹: «حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني ضمن ملاقات با امام خميني رهبر و بنيانگذار جمهوري اسلامي، طرح آرم جمهوري اسلامي را تقديم کرد که مورد تصويب امام قرار گرفت»

این موارد نشان از آن دارد که اولاً اسلامی و شیعی بودن نماد شیر و خورشید بسیار بعید و دور از ذهن است و ثانیا هم اکنون نماد شیر و خورشید در مقابل نماد جمهوری اسلامی قرار دارد که نشانه مهم مخالفان آن است.

با توجه به این موارد جای این سوال باقی می ماند که چرا این قبیل موضوعات از سوی مقامات رسمی کشور مطرح می شود و با وجود دستور مستقیم حضرت امام مبنی بر تغییر نمادهای شاهنشاهی همچنان این مطالبه از سوی رسانه های همسو با دولت پیگیری می شود؟

پی نوشت:
۱- (http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/۱۷۵۸۲/۵۲/image)
۲- http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_۲۳۱۴۰.aspx و کتاب زندگینامه آیت الله شهاب الدین اشراقی ؛ صفحه ۲۵۵)

منبع: فرهنگ نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 67
  • ناشناس ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    41 7
    ادله این مقاله بسیار سست و از روی ترس است.آقای یونسی گغتند که شیر و خورشید بجای هلال احمر بکار برود و نه بجای پرچم ملی و نشان الله.شیر و خورشید هیچ ارتباطی به سلجوقیان و غزنویان ندارد چون که در میان ترکان شیر هیچ معنایی ندارد و شیر یک جانور گرمسیری است و ترکان در مناطق سردسیر زنگی میکنند.حتی اگر استدلال نویسنده مقاله رابپذیریم پس استفاده ترکان از نمادهای اسلامی را هم باید رد کنیم.ترکان از بسیاری از عناصر بومی ایران مانند زبان فارسی یا معماری و هنر و حتی دانشمندان ایرانی هم استفاده کردند و استفاده آنان از شیر هم به دلیل رواج این نقش از گذشته دور در ایران بود.نقش شیر همواره بر بدن پهلوانان خالکوبی میشد.در این زمینه به شعر مولوی مراجعه شود ورزش پهلوانی از قدیم بوده و هیچ ارتباطی به ترکان ندارد.
  • ناشناس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    33 2
    نقش خورشید و شیر در کنده کاری های تخت جمشید وجود دارد و پیش از آن در محدوده تمدن ایلامی بویژه در خوزستان این نقش بسیار مورد استفاده قرار میگرفته است و هم اکنون در جنوب ایران و بویژه در لرهای بختیاری بر مزار بزرگان خود شیر سنگی میگذارند که اتفاقا شمشیر بر کمر خود دارد.این موضوع شیر و خورشید هیچ ارتباطی به ترکان یا دیگر اقوام ندارد بلکه یک نماد کاملا ایرانی است.
  • ناشناس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 7
    الان باز ناشناس سوئدی بیسواد پر مدعا دوباره سر و کله اش پیدا خواهد شد.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    36 1
    نماد شیر و خورشید اساساً پیش از قاجاریه به عنوان بیرق ایرانیان شناخته می شده است چرا دنبال تحریف تاریخ هستید؟
  • هنر دوست ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    9 1
    این حرف کاملا اشتباه است که در دوره اسلامی از نقوش انسانی و جانوری استفاده نمی شد.در مساجد نقوش انسانی و جانوری استفاده نمیشود این سنت حتی در زمان ساسانیان هم بوده و در آتشکده ها هم از نقوش گیاهی و هندسی استفاده میشد.اما هم پیش از اسلام و هم در دوره اسلامی نقوش انسانی و جانوری در کاخ ها و خانه ها و بناهای عام المنفعه بسیار استفاده شده است.حتی در حسینه ها و در عاشورا بشدت از نقوش جانوری و انسانی استفاده گردیده است.در نقاشی ها هم همینطور بخصوص در کتابهایی که با انواع نقاشی تزیین شده اند.
  • ایرانی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    20 1
    به پشت شیر خورشیدی درخشان نشان از قدرت و فرهنگ ایران.
  • کارشناس ارشد تاریخ ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    20 1
    عباس میرزاها و قائم مقام فراهانی ها و امیرکبیرها و رییسعلی دلواری ها برای ایران و اسلام و برپایی پرچم شیر و خورشید و زیر پرچ شیر و خورشید با روس و انگلیس جنگیدند.ما پرچم شیر خورشید را در خلیج فارس و ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک و شرکت نفت و.... جای پرچم انگلیس نشاندیم.
  • ناشناس ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    11 5
    حضرت علی به جز ذوالفقار دو شمشیر دیگر بنام های صمصام و قمقام هم داشت.دلیلی ندارد که شمشیر در دست شیر حتما دارای دو لبه باشد.
  • امیر ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    2 2
    توی علوم غریبه هم هست..
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    10 2
    شیر و خورشید را مجلس شورای ملی در دوره مشروطه بطور رسمی در قانون اساسی وارد کرد و این پرچم نشان رسمی کشور شد.در این مجلس علاوه بر روحانی انسانهای متدین و مومن بسیار بودند.پس چطور میشود باور کرد مجلس دوره مشروطه طاغوت بوده و علیه خدا و اسلام طغیان کرده باشد؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    11 1
    "سلطان مسعود غزنوي به انگيزه دلبستگي به شکار شير دستور داد نقش و نگار يک شير جايگزين ماه شود و از آن پس هيچگاه تصوير شير از روي پرچم ملي ايران برداشته نشد تا سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامي ايران." چرا چرند میگی مشرق؟ چون مسعود غزنوی در 1000 و اندی سال پیش دلش خواسته شیر روی پرچم نقش ببنده،دلیل نمیشه که این نشان قرنها پایدار باشه روی پرچم بنابراین حتما و حتما دلیل دیگری درمیان بوده که این نشان درطول قرنها و باوجود سلسله های تاریخی مختلف(که گاها 180درجه بلحاظ سیاسی عقیدتی باهم متفاوت بودن)روی پرچم ملی ایران جاخوش کرده بوده و هیچ دولتی اون رو حذف نکرده شیروخورشید اصلا ابداع و نشان پهلوی ها نبوده بلکه کاملا نشانه ی ملی ایران و ایرانیان بوده و اینکه چون طرفداران حکومت پهلوی از اون استفاده میکنن دلیل نمیشه که فراموشش کنیم و این نشان تاریخی رو تخطئه کنیم
  • سروش ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 20
    شاید این آقایان یا خانمهایی که چنین پیشنهادی را دارند ذاتاً توتم پرست هستند که نمادی از آیین بت پرستی است توتم پرستان نماد و نسب خود را به یکی از حیوانات نسبت می دهند و اعتقاد دارند که روح اونها به یکی از حیواناتی که به عنوان توتم خویش انتخاب می کنند وابسته است و صفات آن حیوان را دارد حالا اگر این چنین باشد یعنی گرداندگان این مد تفکر صفات حیوانی دارند نه صفات خدایی پس گرایش این نوع جماعت همان بت پرستی است نه یکتا پرستی توتم خویش را رابط بین خود و ارواح گذشته خود و خدای خود در نظر می گیرند یعنی شریک قائل شدن برای خدا، پس این یک شرک است و نماد کافران و بت پرستان است . شما دروس رشته الهیات را مطالعه بفرمایید!!!! به طور کامل و واضح توضیح داده توتم ها نقش هایی است که بر روی سپرها و نقش روی چادرها و نقش روی بدن که همان تاتو است می باشد که این آخری را در بین سرخ پوستان بیشتر می توان ملاحظه کرد فکر کنم نقش تاتو را هم از کلمه توتم پرستی استخراج کرده اند یعنی همان نماد و نقش روی بدن سرخپوستان در واقع این توتم پرستی همان نماد کفر بت پرستی است شاید گروهی از سر نادانی به نماد ملی آنرا تبدیل کرده اند که این نوع وقایع بدون پشتوانه علمی باب امروزه شده و بر سرش سر و دست می شکنند. بیشترین توتم ها یا نمادهای حیوانی را مایاها و هندوها و سرخپوستان آمریکا و سیاهپوستان استرالیا دارند. ایرانی ها به صفات جوانمردی و دلشادی و پاک بودن شهره اند ولی جوانمردی را از سالیان دراز در خانواده پرورش داده اند و از شیر نگرفته اند شکارچی شیر بوده اند شادی را نه با خورشید که با راستگویی و کردار نیک و پندار نیک آموخته اند و پاک بودن را از خورشید نگرفته اند بلکه شکارچی روح پاک و دل بودند از اندیشه انسانی گرفته اند و هرگز خونریز نبوده اند که نماد شمشیر داشته باشند بلکه مردمانی با گذشت بودند که نماد شمشیر برهنه با روحیه گذشت ایثار و دلاوری سازگار نیست ایرانی ها را در ورزشهای باستانی ملاحظه کنید هیچ یک از ابرارشان نماد کفر ندارد همه نماد انسانی و خدایی است. می توان بیشتر از این بحث کرد و اینجا مجال این بحث نیست.
  • ناشناس ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    13 0
    شیر و خورشید سرخ ایران باید برگردد تا همه بدانند که این کدام کشور است که به کمک محرومان و مظلومان و درماندگان جهان می رسد.
  • رهرو ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    15 0
    اصلا هر کی هر چی میگه درست اما چه طاغوتی چه مذهبی یک سری افراد تند رو نماد شیرو خورشید بالای سر در باغ ملی که ارزش تاریخی داره را به صورت ناشیانه ای پاک کردن واقعا ما چرا ؟ آخر این سرزمین با همه ی خوب و بدش جز هویت ماست .
  • حق لعنت برناصبیون وهابی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    4 0
    شیرو خورشید چه دشمنان مولایمان بخواهند و چه نخواهند نماد حاکمیت علویون در ایران است .و استدلال آبکی شما که مستند به هیچدلیل منطقی نیست نمی تواند چونان استدلال وهابیت سنی حق شیعه را بپوشاند و بر حکومتهای که هلال را سرلوحه امور خود قرار دادند اینان همه را یدک بکشند .
  • رضا ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    بابا... لطفا نوشته هاتونواینقدرطولانی نکنید.بازده و اثرگذاریش کم میشه
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 0
    نماد شىروخورشيد نمادطاغوت نيست ازدوران هاي قبل است. كافيه نگاهي به تاريخ بندازين !!!
  • محسن ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 16
    درود بر آیت الله هاشمی رفسنجانی با این اقدام ارزنده اش.
  • ناشناس ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 1
    گاندی: تصویر من را در دلتان نگه دارید نه در کوچه های این شهر مهم دل آدمیست وگرنه هر صد سالی این پرچم ها و نماد ها عوض شده....
  • جورابلو ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    18 1
    نمي دونم اسلام چقدر به اين قضيه ربط داره اما اگه اسلام با تصاوير حيوانات مشكل داره فكر كنم يه جاي كار اين آييني كه امروزه نام اسلام رو بر خودش يدك مي كشه ايراد داره
  • علیا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 17
    نماد شیر و خورشید مورد تایید نیست چون این نماد به عنوان رقیب برای کلمه ی جلاله الله به حساب میاد. و وقتی چنین نمادی که نشانر موحد بودن ماست وجود داره پس هر نماد دیگری نباید مورد بحث قرار بیره. اما دقت کنید نماد شیر یک نماد مربوط به زمان قبل از اسلام هست . و حتی شیر و خورشید هم به زمان قبل از اسلام بر میگرده. اما درباره ی اضافه شدن نماد شمشیر در دستان شیر شما درست میگید. البته منظورم این نیست که نماد شیر و خورشید (بدون شمشیر) نماد طاغوت هست یا نه. موضوع تاریخ هست. به نظر میاد نگارنده این مقاله فقط به دوران بعد اسلام و نمادهای بعد از اسلام توجه داشته.
  • امیر ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    مستثنا بودن هنر ایران از این قاعده چه معنایی دارد؟ مگه اینکه این کشور نامی غیر از ایران داشته باشد؟؟؟ هرچی به صلاحتون نباشه مستثنا میکنین!! امان از افکار غربزده و عرب زده!! اگر خودتونو رسانه ی مستقل میدانی منتشر کن.
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 33
    شیر پرچم ، نماد قدرت حکومت منحوس پهلوی است . ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنید . . .
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 0
    وقتی ترکیه بانماد ماه وستاره میاد مقابل ایران فیلم حریم سلطان و میسازه ...ماهم باید درمقابلش فیلم شاه عباس با پرچم شیرو خورشید بسازیم.....
  • هم وطن ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    بسیار عالی بعضی ها .. !
  • samad ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 0
    کدوم بی سوادی این مطالب را نوشته. خطوط ریاضی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خطوط هندسی صحیحه
  • هم وطن ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    یعنی اگه مثل باقی نظرا میگفتین نظر شما غیر قابل انتشاره بهتر از این بود که اینجوری ناقص منتشرش کنین
  • lm ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 4
    اسلام با بکار بردن حیوانات بعنوان نماد مشکل داره !
  • محمد ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مدرک؟
  • م ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    برو مقاله ویکی پدیا رو بخون اون زمان برای اختر شناسی و این حرفا ازش استفاده می شده نه برای پرچم ضمن اینکه از زمین تا اسمون هم با این پرچم فرق داشته
  • امیر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 0
    با توجه به ادله تاریخی قدمت شیر و خورشید بیش از 2500 سال است که فقط در شکل ظاهری آن مخصوصا در شمشیر بعد از زمان اسماعیل شاه تغییراتی حاصل شد
  • حامد رنجبر خنج ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    17 0
    مشرق جان ترا جون مادرت اینو بذار اخه یکی نیست به من بگه چرا هر چی ریشه در تاریخ ایران و ایرانی داره باید حذف بشه بهترین سرود وملی دنیا مال ایران بود ای ایران ای مرز پر گهر ای.....اما انو برداشتن یه اهنگی گذاشتن که هیچ نوع احساسی ادم بهش پید نمیکنه اما اون یکی ادم دستاش گره میکنه و احساس غرور تازه ادمون رفتهه سلی هم به نام اسب و مار و چیزای دیگه هم هست یادمون رفته کوروش پیغمبر بود یادمون رفته همین تخت جمشید چقدبرا ما ارز اوری داشت در صورتیکه زمان شاه اینهمه مخارج جشن 2500 ساله بود ولی بالخره سودش بیشتر بود و ابهت ایران بالاتر یادمون رفت پاسپورت ایرانی برابر با صد میلیون دلار قبولش داشتن الان ...یادمون رفته کشوی نمیتونست واسه ایران دم در بیاره اما الان امارات واسه ما شاخ شده یادمون رفته عمان الان اگ سلطان داره به خاطر ارتش ایرانه چی بگم هموطن که دلم خونه اما دلم خوشه که تاریخ حتما قضاوت میکنه و عدالت رعایت میشه حالا نشد 300 سا دیگه و اخرتی هم هست حتی اگه این دنیا نشد
  • kambiz ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    7 0
    زیاد مهم نیست کشورهای دوست وبرادرمون افغانستان یا اذزیایجان چند وقت دیگه این نماد رو به اسم خودشون میزنن!!
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    پس حرف احمد نراقی چیه؟/
  • م ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    اینا رو از کجات در میاری؟
  • محمد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    عینه اینه که بگی چون تو ایران موز نیست پس ایرانی ها موز ندیدند و نخوردند
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 17
    وقتی امام خمینی بنیانگذار انقلابه و مرجع تقلید پس حرفش حجته و در ضمن کلمه الله بالاترین کلمه است .
  • فدایی ولایت ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    6 0
    انشاالله پرچم سه رنگ شیر و خورشید نشان را بدست امام زمان (عج) خواهیم سپرد.یا علی.
  • ناشناس ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    13 0
    شير و خورشيد بارها و بارها در قيامهاي ملي مانند مشروطه و نبرد با بيگانگان روس و انگليس و عثماني توسط مبارزان و متدينين و روحانيون مورد استفاده قرار گرفت.
  • محمد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 19
    هیچکسی نمیتواند اسم خداوند را حذف کند و وسط پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی کاریکاتور شیر خورشید را بیاورد یا نقاشی دلخواه خود را در وسط پرچم نقاشی کند انقلاب شده و به دستور امام خمینی این اتفاق افتاده
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    2 22
    فقط اسم مقدس الله وبس
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 15
    فقط اسم مقدس الله
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 18
    به لطف خداوند این کشور رهبری دارد که هیچگاه اجازه نخواهد داد که اسم مقدس الله از وسط پرچم حذف شود
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 16
    اسم خداوند در میان پرچم است باخدا جنگ نکنید
  • روانی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 10
    مشرق تو خیلی بی جاکردی این خبر رو بازتاب داد هنوز شما نمیفهمید یک سری اخبار رو نباید انتشار داد یا به انها دامن زد حالا چهار تا احمق در مسابقه والیبال یه غلطی کردند نباید دامن زد نباید بی گدار به اب نزنید احتمالا از سوی خبر گزاریهای اصلاح طلب لینک شدید یا خبرتون در لیست اخبار خبر فارسی قرار گرفته که اینجوری شده
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 14
    تغییر پرچم به منزله تغییر نظام است نظام ما جمهوری اسلامیست که در میان پرچم مقدسش نام الله نوشته شده
  • محمد ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 13
    شما ای فدایی ولایت چه زود امام خمینی و حرفهایش را فراموش کردی ولایت فقیه به حرف شما راضیست؟! حذف اسم مقدس الله امام زمان را خوشنود میکند؟!
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 10
    نام مقدس خداوند از همان ابتدایی که مشخص نیست بوده وتا همیشه وما باید افتخار کنیم نام مقدس الله در پرچممان نقش بسته ازان گذشته تشبیه امام علی(ع)به شیر شمشیر در دست و با این قیافه ای که بخود گرفته کاملا غلط است و ریشه در افکار عوامانه و انحرافی دارد
  • روانی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 10
    مشرق تو خیلی بی جاکردی این خبر رو بازتاب داد هنوز شما نمیفهمید یک سری اخبار رو نباید انتشار داد یا به انها دامن زد حالا چهار تا احمق در مسابقه والیبال یه غلطی کردند نباید دامن زد نباید بی گدار به اب نزنید احتمالا از سوی خبر گزاریهای اصلاح طلب لینک شدید یا خبرتون در لیست اخبار خبر فارسی قرار گرفته که اینجوری شده
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ماشاالله همه واسه خودشون يه پا فيلسوف اند
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    جورابلو
  • علی ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    8 2
    شیر همان است که همه وقتی میخواهند هیبت علی را نشان دهند و توصیف کنند به شیر تشبیه میکنند . و خورشید همان است که حیات کره زمین و ادمیان به ان بستگی دارد و شخصیت پیامبران و امامان معصوم را خورشید عالمتاب توصیف میکند . و توسط خداوند متعال خلق شده ربطی به طاغوت ندارد و رگر اینطور است افریده های خدا همه طاغوتی هستن . بنظرم این شرک و کفره
  • روانی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 5
    مشرق تو خیلی بی جاکردی این خبر رو بازتاب داد هنوز شما نمیفهمید یک سری اخبار رو نباید انتشار داد یا به انها دامن زد حالا چهار تا احمق در مسابقه والیبال یه غلطی کردند نباید دامن زد نباید بی گدار به اب نزنید احتمالا از سوی خبر گزاریهای اصلاح طلب لینک شدید یا خبرتون در لیست اخبار خبر فارسی قرار گرفته که اینجوری شده
  • سپیدار ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    4 1
    اسلام اگه با حیوانات مشکل داشت چرا اسم آیات خودش رو گاو و عنکبوت قرار می داداین ما هستیم که با حیوانات مشکل داریم
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    من با نام روانی فقط یک نظر گذاشتم بعدش هم سایت شما دسترسی منو ممنوع کرده که من دوباره برگشتم که بگم من با نام روانی فقط یک نظر ارسال کردم نظرهای کپی شده بعدی ربطی به من ندارند
  • ناشناس ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    اسدالله لغالب=شیر و خورشید=شمس الشموس.
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    4 0
    ننگ بر ما که از نشان هلال احمر استفاده کنیم.این نشان ترکان عثمانی است که ما را در سرزمینمان به خاک و خون کشیدند و نوامیس این کشور را به کنیزی بردند.وقتی شیر و خورشید سرخ ایران بجای هلال احمر بنشیند همگان میدانند و می فهمند که این ایران است که دارد کمک رسانی میکند.
  • ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    13 0
    فقط نشان پاك و غرورآفرين و ايراني شير و خورشيد.
  • ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دقيقا ياد اربيات دكتر آبريزان افتادم. تربيتت كجاست؟ شما اول برو ادب و تربيت ياد بگير بعد بيا به فكر مشكلات فرهنگي باش.اول از خودت شروع كن افراطي
  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    نویسنده این مقاله همان سوئدی بی سواد است.
  • ناشناس ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    0 0
    چرا در رسانه های ما اصل مطلب فراموش شده و به حواشی پرداخته میشود.موضوع تغییر پرچم یا نشان پرچم نیست بلکه موضوع بازگشت نشان شیر و خورشید سرخ ایران بجای هلال احمر برای یک سازمان ملی بشر دوستانه در کشور و جهان است تا همه ایران را از سایر کشورهای دیگر تشخیص دهند.در ایران اسلامی ما شهدای پرافتخار بسیاری را با پرچم ملی که نشان الله دارد به خاک میهن سپردیم و این پرچم و نشانهای آن باید کفن همه ایرانیان باشد.نشان شیر و خورشید هم نشان قابل احترامی است که ملت ما با آن رشادت های بسیاری از خود نشان دادند.
  • ناشناس ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    2 0
    شیر و خورشید سرخ ایران در سال 1301 از دوره احمد شاه قاجار بوجود آمد و هیچ ارتباطی با پهلوی ها ندارد.البته این نهاد در دوره پهلوی و جمهوری اسلامی بسیار گسترش پیدا کرد و تجهیز شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس