صنعت پهپاد از دیگر بخش های دفاعی کشور به شمار می آید که در چند سال اخیر همواره به عنوان طلایه دار پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کاهش وزن در جنگ افزار؛ از یک سلاح کمری تا یک ناوهواپیمابر، یکی از مهمترین مسائلی است که ذهن طراحان را به خود مشغول کرده است. در دهه های گذشته به طور معمول فلزاتی همچون آهن و فولاد بخش عمده ای از ساختار جنگ افزار ها را تشکیل می دادند اما پس از مدتی آلومنیوم به عنوان یکی آلیاژ بسیار سبک تر جای خود را صنایع نظامی باز کرده و تا به امروز نیز در صنایع دفاعی و هوافضا کاربردهای فراوانی دارد.

ولی تلاش برای رسیدن به موادی با وزن کمتر و در عین حال مقاومت بیشتر متوقف نشد و "الیاف کربن" یکی از این مواد انقلابی در این زمینه به حساب می آید. در ابتدا بهتر است ببینیم که اصولا این ماده چیست و دارای چه مزایایی می باشد.

الیاف کربن یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین 7 تا 10 برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین (حدود دو سوم آلومینیوم)،رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه ، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد.

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
نمونه ای از صفحات الیاف کربن

خواصی که به آن اشاره شد باعث می شود تا گستره بسیار وسیعی از وسائل نظامی را بتوان با استفاده از الیاف کربن ساخت.؛ جلیقه های ضد گلوله و کلاهخود سربازان، بدنه پهپادها و انواع هواپیماهای جنگی و مسافربری، ناوشکن ها و زره تانک ها از جمله بخش هایی به حساب می آید که در آنها می توان از الیاف کربن استفاده کرد.

برای این که بیشتر به اهمیت این محصول استراتژیک پی ببریم به برخی از سلاح هایی که در ساخت آن از این مواد استفاده شده است اشاره می کنیم.

هواپیمای آمریکایی F-22 رپتور به عنوان یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر جهان از 350 قطعه از جنس الیاف کربن بهره می برد. دیگر جنگنده نسل پنجم و پنهان کار دیگر آمریکا یعنی F-35 نیز از این ماده بهره می برد. چیزی در حدود یک سوم این جنگنده پیشرفته از الیاف کربن ساخته شده است.

ناوشکن های آمریکایی کلاس Zumwalt به عنوان ناوشکن آینده نیروی دریایی آمریکا نیز در حجم زیاد از این مواد در بدنه خود بهره می برد.

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
اف 22 در سمت راست و اف 35 در چپ

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
ناوشکن Zumwalt

باید گفت که الیاف کربن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در ساخت بدنه های جاذب امواج رادار و همچنین تیغه های جاذب حرارت که برای کاهش تشعشع فروسرخ حاصل از فعالیت موتور به کار می روند استفاده می شود. در حقیقت بدون داشتن این ماده رسیدن به بحث فناوری پنهان کاری میسر نمی باشد.

ورود الیاف کربن به صنایع دفاعی ایران

بر اساس خبری که طی روزهای اخیر از سوی وزارت دفاع اعلام شده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشور در منطقه خاورمیانه و یازدهمین کشور در دنیا به این فناوری دست پیدا کرده است.

بر این اساس، می توان در جمهوری اسلامی ایران پروژه های بسیاری را هدف گذاری کرد که با استفاده از این ماده، عملیاتی کردن آنها بسیار ساده تر، ارزان تر و سریعتر ممکن خواهد بود. مثلا همانگونه که توسط مسئولین امر اعلام شده است ، ارسال انسان به فضا یکی از اهداف کلیدی در برنامه فضایی کشورمان به حساب می آید.

{$sepehr_album_24384}

خط تولید الیاف کربن در ایران

یکی از مهم ترین بخش ها در کپسول های حامل انسان بخش حفاظ نصب شده در اطراف آن است که در هنگام ورود مجدد به جو زمین از کپسول مورد نظر و سرنشین داخل آن در برابر حرارت شدید محافظت می کند. این سپر حرارتی از ترکیبات آلومینیوم و الیاف کربن ساخته می شود.

در عین حال می توان بخش های بسیار زیادی از اجزاء ماهواره و ماهواره برهای جدید ایرانی را نیز با استفاده از این ماده جدید تکمیل کرد. در این حالت وزن ماهواره، ماهواره بر و کپسول حاوی موجود زنده شدیدا کاهش پیدا کرده و در نهایت باعث می شود که بدون نیاز به افزایش توان موتور موشک محموله مورد نظر را تا فاصله دورتر فرستاد.

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
ماژول سرنشین دار ماهواره اوریون ناسا با سپر حرارتی از جنس تیتانیوم و الیاف کربن

صنعت پهپاد از دیگر بخش های دفاعی کشور به شمار می آید که در چند سال اخیر همواره به عنوان طلایه دار پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است. ورود گسترده الیاف کربن به این صنعت می تواند بسیار برای کشور ما مفید واقع شده و توانایی های پهپادهای ایرانی را بیش از پیش گسترش دهد.

فراموش نکنیم که عمده پرنده های بدون سرنشین در دنیا امروز جزء هواگردهای با اندازه کوچک و یا متوسط به شمار آمده و از موتورهای پیستونی استفاده می کنند. نیروی تولید شده توسط این موتورها نیز مشخص و محدود است. حال اگر مواد مورد استفاده در بدنه پهپاد مورد نظر سبک تر و در عین حال مستحکم تر باشند چه خواهد شد؟

پاسخ ساده است، پارامترهایی همچون برد پروازی، سرعت و همچنین میزان محموله قابل حمل نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت. یکی از پهپادهای پیشرفته در جهان که به طور کامل از بدنه ای از جنس الیاف کربن ساخته شده است ، پهپاد اروپایی Barracuda می باشد. این پهپاد از موتور جت بهره می برد.

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
پهپاد Barracuda

بحث ساخت هواپیماهای جنگنده و مسافربری نیز از جمله بخش های دیگری است که این مواد آن در شدیدا نیاز هستند. در بالا به دو نمونه از هواپیماهای رزمی که در ساخت آن از این مواد استفاده شد اشاره شد ، یکی از هواپیماهای مسافربری پیشرفته امروزی بوئینگ 787 است.

نکته جالب در مورد این هواپیما این است که این هواپیمای مسافربری می تواند بدون توفق از انگلستان به استرالیا پرواز کند. مسافت زیادی که به نظر بدون سوخت گیری مجدد در بین راه ممکن نیست. اما این هواپیما چگونه موفق می شود تا به این مهم دست پیدا کند ؟ درست حدس زدید ، الیاف کربن !

نزدیک به 50 درصد این هواپیما از این مواد ساخته شده است و باعث کاهش شدید وزن بدنه شده که در نتیجه توان موتورها می تواند این هواپیما را بدون مصرف سوخت زیاد تا به این مسافت برساند.

الیاف کربن ، ماده همه کاره در اختیار صنعت دفاعی ایران+عکس
بوئینگ 787

بر این اساس، نسل جدید جنگنده های ایرانی به همراه برنامه های در دست کار در صنایع هوایی برای تولید هواپیماهای مسافربری از جمله بخش هایی هستند که می توانند از این مواد استفاده فراوانی بکنند.

بخش دیگری از صنایع نظامی که استفاده از مواد با ترکیب الیاف کربنی شدیدا در آن رایج است بحث تجهیزات انفرادی سربازان است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این چندین نمونه از کلاهخودها و جلیقه های ضد گلوله را معرفی کرده است و حال با معرفی این ماده جدید می توان به گونه های بهتری از تجهیزات رسید. فراموش نکنیم که الیاف کربن از فولاد مستحکم تر و در عین حال بسیار سبک تر بوده و می تواند در نقش متوقف کردن گلوله و ترکش بسیار بهتر عمل کنند.

البته شایان ذکر است صنایع غیر نظامی مثل : خودروسازی، سکوهای دریایی برای حفاری، استخراج نفت و گاز، واگن های قطار، پره توربین های بادی، لوازم ورزشی مانند قایق و دوچرخه، مقاوم سازی بافت های فرسوده ساختمانی وتقویت بتن و مصالح ساختمانی نیز از جمله بخش هایی هستند که می توانند از این فناوری استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    6 0
    تمام سربازان باید به جلیقه های ضدگلوله الیاف کربن مجهز بشن.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      0 1
      در کنار کلاشنیکف ؛ دوست من ؟
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 0
    افرین
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 10
    خیال کنید پراید رو با این الیاف بسازند. پرایـــــــــــــد 1440 (تیپ مختلف داره با آبشن های گوناگون که با الیاف کربن:|||| هم یکیشونه)
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    3 0
    توکل بر خدا
  • شکارچی ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    مگر این الیاف چند وقت پیش از این در ایران بومی سازی نشده بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • SMM ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 0
    زنده باد ایران اسلامی
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    اینکار می تواند یک تحول بزرگ در صنعت ایران ایجاد کند و افتخاری برای همه مردم ایران است از همه دست اندرکاران این پروژه متشکریم
  • علی ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 0
    آفرین
  • مصطفي بروجن ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 0
    خدا قوت
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    گزارش خیلی خوب و نویی بود فکر نمیکردم الیاف کربن اینقدر مهم و کاربرد وسیعی داشته باشه انصافا گزارشهات منحصر بفرده مشرق
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    باز سایت مشرق رفت فضا
  • علی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 4
    پرتقال کیلویی 5000تومان شده،برای این فکری کنید.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 1
    به امید خدا ایران روز به روز به وجود این انقلاب اسلامی و رهبر عزیزمون که وحدت و قدرت ایران رو به جهانیان نشون داده، به درجات بالاتری از علم میرسیم. قبل از انقلاب ما فقط به دنبال خرید تجهیزات بودیم و خودمون رو وابسطه کشورهای غربی کرده بودیم و با خرید هر یک از تجهیزات، واسطمون به دلیل تولید قطعات تجهیزات خریداری شده در غرب، بیشتر میشد ولی به یمن وجود این انقلاب ایران پیشرفت هایی کرده که هیچ یک از کشورهای خاورمیانه نکردند.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 2
    حسن روحانی گفت به تمام وعده های خود عمل کرده و دیگه شرمنده مردم نیست...
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    گزارش خوبی بود
  • اژدر ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    افتخار می کنم به ایرانی بودن . فقط وحدت و همدلی را حفظ کنیم و به فکر تولید سرمایه و کار ایرانی باشیم.
  • علیا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    چشم.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    بومی سازی یعنی به دست آوردن تکنولوژی ساخت. اما تولید انبوه یعنی استفاده از این توانایی به دست اومده برای ساخت در ابعاد صنعتی
  • علی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    چرا کارخونه ای که در زمان دولت قبل شروع به کار کرده و اخبار مراسم افتتاحش تو آرشیو هست رو دوباره افتتاح میکنند؟؟؟
  • حسین ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 1
    از فردا آمریکایی ها میگن اگر موافقت ما رو می خواهید با ید خط تولید اینام متوقف بشه والیلف ساخته شدم امحائ بشه حالا ببین و تماشا کن . ....
  • مسعود کامنت ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    همین جوریش پراید تو سرعت بالا تمایل به پرواز داره و قیمتش هم رو به فلک. کربین استفاده بشه ...
  • مرتضیsk ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بازم رفتی فضا داری نظر مینویـسی
  • msg13 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بهترين وسيله ايمني كه باعث ميشه مرگمير در خودروي پرايد كاهش پيدا كنه صندلي پرتاب شونده است . البته داخل تونل نميشه استفاده كرد
  • عباس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    چشم
  • عباس ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 1
    مخصوصا در صنعت خودرو سازی و صنایع مستقیما مرتبط با زندگی مردم... برو آمو دلت خوشه کدوم صنعت؟؟ اگه صنعت جنگو میگی که حرفت درست.. ما هم دوست داریم... وگرنه بقیش مال از ما بهترونه
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پس هی چی میگفتم بت میگفتی نع ؟؟
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    داداش یذره رو املای فارسیت بیشتر کار کن
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    کاش این خودروسازا هم یه کم یاد بگیرن
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    مشرق فقط کامنت من منتشر نشد ناقض حقوق بشرشدی مشرق
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خیلی عالی گفتی، احسنت.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    در صورت استفاده از اين مواد در صنعت مونتاژ كاري خودرو ايران! بهانه لازم دست مديران اين صتعت خواهد افتاد تا قيمت خودروهاي مونتاژ شده را يهويي ! نجومي بالا ببرند.!!(هرچند در ايران براي افزايش قيمتها احتياج به بهانه و ارائه دليل و مدرك مستند نيست!!)
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    در صورت استفاده از اين مواد در صنعت مونتاژ كاري خودرو ايران! بهانه لازم دست مديران اين صتعت خواهد افتاد تا قيمت خودروهاي مونتاژ شده را يهويي ! نجومي بالا ببرند.!!(هرچند در ايران براي افزايش قيمتها احتياج به بهانه و ارائه دليل و مدرك مستند نيست!!)
  • ali ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    با تشکر
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    حتما
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    مشرقا درستش نانو تیوب(لوله های) کربنیه... این نانو لوله ها از ورقه های به ضخامت چند اتم ساخته میشند که با اتصال لبه های ایم صفحات بهم لوله ها تولید میشن، خلوص صفحات کربنی و ضخامت هر چه کمتر معیاریه برای کیفیت نانو لوله ها... الحمدالله به لطف تدابیر رهبر انقلابو تاکید روی نانو فناوری ما هم حرف داریم برای گفتن منتهی کار زیادی در پیشه...
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    برو جمع کن ناشناس
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تو چقدر گوله نمکی مثلا
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تیتر رو بخون در باره معجزه الیاف کربنه...این نظری که تو دادی باید بری قسمت معجزه های اقتصادی دولت بنویسیش
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پس ثبت کامنت هم جزء حقوق بشره...ای وای من! مشرق!!!
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    دستور دیگه ای ؟قربان؟...
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    با اين حساب يه انقلاب در صنايع كرده ايم خصوصا در بخش نظامي خدا قوّتتون بده
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    این وظیفه حقوق دان هاست نه سرهنگ ها سرهنگ ها وظایف خود را هر جا به آنها سپرده شده مو به مو اجرا کردند
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    چون به هر حال باید بگن ما هم یه کاری کردیم دیگه
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    ناشناس سومی عالیییییییی بود جوابت عالیییییییی
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    تکبیـــــــــر
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مشرق تو رو خدا مثل آدم عكس بذار چرا اينجورِ عكس ميذاريد خب؟ مثل همون قديم خوب بود.. اَ...............................ه
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 1
    ان شا الله ولی از انجایی که بچه های ایران زمین شهادت طلب هستند فکر نکنم به تن کنند ضد گلوله و اینجور چیزا
  • اَمیر ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    اونجوری تبدیل به هواپیما میشه
  • مصطفی ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    چشم
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    باشه
  • ع.مهدوی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    0 0
    لطفا آدرس و شماره تماس کارخانه تولید پارچه کربنی را برای سفارش خرید پارچه کربنی در اختیار بگذارید. ممنون
  • مهران۱۴۹۰ ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر یک دولت اصلاح طلب مجددا به قدرت برسد قطعا تعهد داوطلبانه ممنوعیت استفاده و تولید الیاف کربن را به آمریکا خواهد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس