عضو حزب کارگزاران گفت: رابطه ما با غرب نه به دوازده سال قبل که پرونده‌مان به شورای امنیت رفت، بلکه به چهل سال قبل‌تر برمی‌گردد. ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم. این روند در دولت آقای هاشمی شروع شد اما به دلیل نضج گرفتن رادیکالیسم در ایران به بن‌بست رسید.

به گزارش مشرق، حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه اندیشه‌پویا در پاسخ به صحبتی مبنی بر اینکه برخی نیروهای اصلاح‌طلب معتقدند دولت فقط می‌خواهد کمی اوضاع را نرمالیزه و حکومت را از بحران خارج کند، گفته است: به نظر من این نگاه برخی دوستان، کم‌لطفی است. دولت اعتدال در یکی از مهمترین عرصه‌هایی که اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در آن بودند، ‌یعنی سیاست خارجی، گام موفقیت‌آمیزی برداشته است. گام‌هایی که از همه‌ی گام‌هایی که ما در دوره اصلاحات فکر می‌کردیم، می‌توانیم موفقیت‌آمیز برداریم هم بلندتر است. دکتر روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد. دیگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته است. رابطه ما با غرب نه به دوازده سال قبل که پرونده‌مان به شورای امنیت رفت، بلکه به چهل سال قبل‌تر برمی‌گردد. ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم.

او می‌افزاید: این روند در دولت آقای هاشمی شروع شد اما به دلیل نضج گرفتن رادیکالیسم در ایران به بن‌بست رسید. دوم خرداد انرژی فوق‌العاده‌ای به این حرکت داد و گام‌های بلندی در این راستا برداشته شد ولی به نتیجه نرسید. جریانات رادیکالی که مانع از به نتیجه رسیدن بودند، امروز هم هستند. اما دکتر روحانی بود که این محصول را چید.

* * *

*مرجع صحبت خبرنگار درباره بحث نرمالیزه کردن اوضاع و اشاره دانسته یا نادانسته مرعشی در واقع به مقاله اخیر سعید حجاریان در نشریه اندیشه‌پویا بازمی‌گردد که وی در آن مدعی می‌شود دولت روحانی در حال نرمالیزاسیون اوضاع کشور برای گذار به دموکراتیزاسیون است.

مرعشی با کم‌لطفی دانستن این فرض، گام را فراتر نهاده و با کم‌صبری، عملاً اضلاعی از شرایط کنونی را همان اتوپیای اصلاحات معرفی می‌کند.

اتوپیایی که در قسمت صریح‌تر کلام مرعشی به رابطه با آمریکا و صحبت کردن تلفنی با اوباما اشاره دارد.

مرعشی اما شاید به دلیل همان کم‌صبری، این نکته را به هر دلیلی مد نظر قرار نداده است که هنوز اتفاق خاصی میان ایران و آمریکا رخ نداده و اقداماتی نظیر آن مکالمه تلفنی که دست آخر معلوم نشد با خواهش مقامات دولتی ایران بوده است یا با خواهش مقامات کاخ سفید! جملگی مشتی «اقدام نابجا» بوده‌اند که ثمره آنها نیز تاکنون غیر از حرف، تحریم‌ها و تهدیدهای جدید بوده است نه هیچ چیز دیگر.

از توافق وینی دولت هم تاکنون خبر خاصی در دست نیست الا اینکه فرجام این توافق با ان‌قلت‌های فراوانی مواجه است و سعید حجاریان نیز اخیراً این فرض را اعلام کرده است که در صورت شکست برجام، روحانی از ریاست جمهوری استعفا می‌کند!

همچنین بیان اینکه «ما در حال مصالحه‌ای فراتر از هسته‌ای با غرب هستیم» نیز حرفی در چارچوب واقعیت‌ها نیست و اگرچه شاید مرعشی و جریان سیاسی خاص متبوع وی چنین علاقه‌ای داشته باشند اما آنچه که در جهان واقعیت رخ داده و خواهد داد این است که منافع جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هیچ تلاقی و انطباقی با یکدیگر ندارد و لذا عملاً چنین مصالحه‌ای امکان‌پذیر نیست.

تلاش‌ها برای این مصالحه فراهسته‌ای نیز تاکنون صرفاً در حد مشتی گویش محفلی و تریبونی از سوی چهره‌های جریان سیاسی خاص بوده است و به نظر نمی‌رسد که این اصرارهای لسانی بتوانند سبب تغییر مسیر نظام اسلامی و مردم ایران شود.

قبل از مرعشی، آقای هاشمی رفسنجانی نیز اعلام کرده بود که «تابوی مذاکره با آمریکا شکست»!

صحبت حسین مرعشی پیش از آنکه ابراز علاقه به مصالحه فراهسته‌ای باشد یک اعتراف است که از مکنون قلبی یک جریان سیاسی خاص در ایران خبر می‌دهد.

جریانی که از شکست مذاکرات هسته‌ای در سال ۸۲ و محور شرارت خوانده شدن از سوی آمریکا درس نگرفت و در حالت خوشبینانه گویا به دنبال تجربه‌ای دیگر از این مسیر پیموده شده است.

گفتنی است، مسئله مذاکرات فراهسته‌ای به دلایل مستدل و مختلفی، صریحاً مورد مخالفت نظام جمهوری اسلامی و مقامات ارشد کشور قرار گرفته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    خدا هدایتشون کنه
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    در حال مصالحه‌ای فراتر از هسته‌ای با غرب هستیم !!!!!!!!!!!!!! چه مصالحه ای ؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس