وزیر صنعت با بیان اینکه در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم، گفت: همانطور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.

به گزارش مشرق؛ محمدرضا نعمت‌زاده در همایش روز ملی صادرات با اعلام این مطلب اظهار کرد: صادرات یک انتخاب نیست بلکه الزامی است که برای ایجاد اتشغال و رونق اقتصادی کشور به آن نیازمندیم.

وی افزود: در سال ۹۳ شاهد رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور بودیم اما این رقم متاسفانه در شش ماه اول سالجاری کاهش یافت.

نعمت‌زاده با اشاره به دلایل این امر گفت: شرایط عمومی کشور ناشی از طولانی شدن اجرای برجام، ناامنی در بازارهای هدف و کشورهای همسایه و افت قیمت جهانی نفت از جمله دلایلی بود که باعث کاهش صادرات ما در ۶ ماهه اول سالجاری شد اما امیدواریم که در نیمه دوم سالجاری با فراهم آمدن بازارهای هدف شاهد رشد صادرات کالاهای غیر نفتی باشیم.

وی ادامه داد: رتبه ایران در میان ۲۲۹ کشور صادر کننده کالا ۵۱ و در میان ۱۵۲ کشور صادر کننده خدمات رتبه ۶۰ هستیم که این امر با احتساب نفت بوده که در صورت جدا کردن نفت شرایط نامناسب‌تر می‌شود.

* هدفگذاری صادرات ۱۹۰ میلیارد دلار کالا و خدمات در سال ۱۴۰۴

وزیر صنعت افزود: همچنین سهم ما از صادرات کالا ۳۴ دهم درصد و خدمات ۱۸ دهم درصد است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ امیدواریم که میزان صدور کالا و خدمات ما به ۱۹۰ میلیارد دلار برسد که این رقم در حال حاضر ۶۳ میلیارد دلار است.

نعمت‌زاده گفت: سرانه صادرات کالا و خدمات غیرنفتی کشور ۸۰۰ دلار است که این رقم نیز در چشم‌انداز باید به ۲ هزار دلار برسد اما اگر نتوانیم به این رقم دست یابیم جایگاه و منزلت خود را در جهان از دست می‌دهیم.

* اقتصاد مقاومتی تمام ابعاد صادرات را دربر دارد

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید درتمام بخش‌های اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرد گفت: در اقتصاد مقاومتی در تمام ابعاد لازم برای توسعه صادرات اشاره شده است که لازم است به طور کامل به آن توجه و مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر صنعت با بیان اینکه قانون الحاق در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسیده است، گفت: مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با خارجیان تخفیف مالیاتی ۵۰ درصد به سرمایه‌گذاران خارجی از جمله این موارد است و امیدواریم که حداقل ۲۰  درصد از تولیدات سرمایه‌گذاری‌های مشترک به خارج از کشور صادر شود.

نعمت‌زاده یادآور شد: برای توسعه صادرات همچنین تسهیل ورود مواد اولیه و برقراری نرخ ترجیحی صادرات در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان در نظر گرفته شده که این امر اخیرا در حال شکل‌گیری است.

* تسهیلات صادرکنندگان به بانکهای صنعت، معدن و توسعه صادرات واریز شد

وزیر صنعت افزود: بانک صنعت و معدن و توسعه و تجارت مقداری از این تسهیلات را برای ارائه به صادرکنندگان دریافت کرده‌اند.

نعمت‌زاده گفت: ایران در بخش‌های مختلفی مانند صنایع دستی، خشکبار، میوه و تره‌بار و... از گذشته به راحتی صادرات داشته است اما نیازمند ورود بیشتر در بخش‌های دانش‌بنیان است که در این زمینه نیازمند بهره‌گیری از مدیران لایق هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای داشتن صادرات تنها روابط سیاسی خوب کافی نیست، گفت: امکانات موجود برای توسعه صادرات کشور کفایت نمی‌کند و نیازمند سرمایه‌گذاری های بیشتری برای صادرات هستیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها جلوی صادرات را به دلیل تامین بازار می‌گیرند، گفت: این امر پذیرفتنی نیست و در صورتی که کالایی در مدت کوتاه در بازار باکمبود مواجه شد نباید جلوی صادرات را گرفت که این امر در قانون پنجم توسعه نیز تاکید شده است.

وی گفت: در سرمایه‌گذاری‌های خارجی حتما باید به صادرات توجه شود به طوری که پیشنهاد ما صادرات ۳۰ درصد از تولیدات سرمایه‌گذاری‌های اولیه است.

* از خارج مدیر اقتصادی بیاوریم

وزیر صنعت با بیان اینکه حمایت از شرکتها و صنایع بزرگ‌مقیاس برای حضور در بازارهای صادراتی واجب است، گفت: بنگاه‌های کوچک و خرد نمی‌توانند در بازارهای بین‌المللی و بزرگ حضور و رقابت داشته باشند بنابراین برای صادرات باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بنگاه‌های بزرگ خوشنام برد.

نعمت‌زاده با اشاره به لزوم تقویت گسترده مدیران و کارشناسان بازاریابی گفت: من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم که برخی از آنها نیز اقدام به این کار کرده و از این شرایط استقبال کردند.

وی گفت: هیچ اشکالی ندارد که برای حضور در بازارهای بین‌المللی از مدیران با تجربه خارجی و دانش آنها استفاده کنیم.

وزیر صنعت افزود: همانطور که در بخش ورزشی  مربی خارجی به کشور می‌آوریم در اقتصاد نیز نیازمند به آوردن مدیران اقتصادی خارجی هستیم.

* واریز ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات برای افزایش صادرات

وی در خصوص صادرات فرش نیز گفت: صادرکنندگان فرش به تنهایی نمی‌توانند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند به همین دلیل مسئولین باید به این کار توجه کنند و در برنامه‌های خود قرار دهند.

نعمت‌زاده در پایان گفت: به صندوق ضمانت صادرات ۲۰۰ میلیون دلار واریز شده است تا شرایط لازم را برای تسهیل امور صادرکنندگان فراهم کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    البته بد نیست برای وزیر صنعت هم از خارج درخواست بدیم بیارن برامون
  • سید ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    نفوذ .... وزیر صنعت با بیان اینکه در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم، گفت: همانطور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    ابوالمشاغل
  • مهدی ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    ما با تحصیلات بالا و سوابق روشن نمی توانیم شغلی کوچک حتی در زمینه های تخصصی خویش داشته باشیم. آنگاه می خواهند مدیر از خارج وارد کنند ما فرزندان ایران نامحرم هستیم و آنها محرم. یکی از بهانه ها هم این است که نیروهای داخلی نمی توانند که البته این انعکاس ناتوانی خودشان است و خواست شان بر مدیریت از گهواره تا گور، و اینکه هرگز جانشینی برای آنها وجود نداشته باشد.
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    به جناب نعمت زاده بگید هرگز این کارو نکنه چون این کار یعنی مقدمه سازی و زمینه سازی برای نفوذ رسمی مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی به کشور
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    خوب دیدی آقای نعمت زاده اعتراف کرد که مدیری که بتواند اقتصاد کشور سروسامان دهد در بین دولت مردان وجود ندارد وباید از خارج وارد کنیم که این یک ننگ است برای کشور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس