حسام‌الدین آشنا، اظهاراتی دارد که گویی وی با «سفر خارجی» و «ایرباس» به وجد می‌آید و در توئیتر دست به کار می‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...
 
***

مشاوری که با سفر خارجی و «ایرباس» به وجد می‌آید

علی مطهری: رزمایش‌های موشکی «کم‌عقلی» است/ فضای بزرگداشت مرحوم هاشمی، 10 درصد به آرای روحانی افزود!حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور روحانی در اشاره به ورود یک فروند هواپیمای ایرباس به ایران در ماه‌های آخر عمر دولت یازدهم طی یک پیام توییتری نوشته است: خریدار حرفه‌ای بودن یعنی اینکه وقتی پول دکل را دو برابر می‌دهید مراقب باشید آن را هم تحویل بگیرید.

به گزارش آنا، او تصریح کرده است: نکته مهم این تخفیف تبدیل شدن ایران به یک خریدار حرفه‌ای و شکستن فضای امنیتی حول ایران است.[1]

*آقای آشنا همواره پس از سفرهای خارجی رئیس‌جمهور روحانی و همینطور اخیراً و پس از ورود یک هواپیمای ایرباس به ایران صحبت‌های خاصی را مطرح کرده است.

او زمانی در نیمه‌های سال 93 و پس از سفر نیویورکی رئیس‌جمهور روحانی، طی اظهاراتی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: «در گذشته سخنان مقامات کشورهای غربی این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند اما اکنون می گویند چگونه به ایران کمک کنیم. »[2]

آشنا چند هفته قبل نیز ادعا کرده بود که تمام خُلل و فُرج‌های موجود در برجام بر ضد دولت ایران نیستند![3]

این چهره سیاسی_امنیتی دولت یازدهم همچنین در اواخر سال گذشته طی یادداشتی در روزنامه دولتی ایران با اشاره به سفر اروپایی رئیس جمهور روحانی هم نوشت: برجام در مرحله اجرایی خود فرصتی فراهم کرد که ما از زبان خشک و به شدت فنی و فیزیکی دوره قبل، که به هرحال ضروری هم بود، قدری فاصله گرفته و به زبان آرمانی گفت‌وگویی نزدیک‌تر شدیم. ما اندک اندک از فیزیک به سیاست منتقل شدیم!

او افزوده بود: اکنون در مرحله بازی‌های برد-برد، ایران بخشی از جهان با همه چالش‌ها و فرصت‌های آن است و نه در برابر جهان. در این دیدارها مشخص شد که همه ما سرنشینان یک کشتی واحد و ساکنان یک کوی واحد هستیم.

اظهارات این چهره نزدیک به آقای روحانی درباره کمک غرب به ایران، سرنشینان یک کشتی هستیم، خریدار حرفه‌ای بودن، تمام ضعف‌های برجام بر ضد دولت ایران نیستند و شکست فضای امنیتی پیرامون ایران در حالی است که اولاً عمده این اظهارات پس از یک رخداد خارجی و یا درباره یک رخداد مرتبط با خارج از کشور بیان می‌شوند و ثانیاً در فضای پسابرجام، بیش از آنکه اظهارات آشنا لمس شوند، شاهد این هستیم که کشور میکروسکپی ترکمنستان گاز ارسالی خود به ایران را قطع کرده است، دستاورد برجام تقریباً هیچ بعلاوه یک فروند ایرباس است، تحریم‌های ایران چند برابر شده، بانک‌های بزرگ اروپایی و غیر اروپایی با دولت ایران همکاری نمی‌کنند، آمریکا صراحتاً ایران را تهدید نظامی می‌کند و ...

با این اوصاف مشخص نیست صحبت‌های آقای آشنا دقیقاً مربوط به کدام فضا و زمان و در چه مختصاتی هستند که هیچکس جز چند نفر در «ستاد برجام» قادر به لمس آنها نیستند؟

و از طرفی چرا این صحبت‌ها همواره در اشاره به رفتارهای خارجی دولت بیان می‌شوند؟

***

مطهری: رزمایش‌های موشکی کم‌عقلی است!

علی مطهری: رزمایش‌های موشکی «کم‌عقلی» است/ فضای بزرگداشت مرحوم هاشمی، 10 درصد به آرای روحانی افزود!«علی مطهری» از فعالان سیاسی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اخیراً در یک مصاحبه که سایت آفتاب آنرا منتشر کرد، گفته است:

«تندروی همیشه بد است. از اول انقلاب تا امروز هم هر جا تندروی کرده‌ایم به انقلاب ضربه زده‌ایم. از طولانی‌کردن تسخیر سفارت آمریکا بگیرید تا قتل‌های زنجیره‌ای و توقیف همزمان چندین روزنامه و ممانعت از اظهار نظر منتقدان و احکام سنگین قضایی برای منتقدان سیاسی و تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق "موشک‌پرانی" و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را فتنه‌گر خواندن، همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است.»[4]

*انتقاد مطهری از تست‌های موشکی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیش‌ازاین در کلام عددی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز تکرار شده بود...

قبل از او، حمیدرضا جلایی‌پور طی اظهاراتی گفته بود: در شرایطی که سفارت آتش می‌زنند و یا موشک‌ها را با سروصدا آزمایش می‌کنند، روحانی خوب عمل کرده و اعتقادداریم دفاع از روحانی کار درستی است.[5]

قبل‌تر از جلایی‌پور نیز «حسین موسویان» (که از وی با عنوان عقل منفصل ستاد برجام یاد می‌شود و سخنگوی قوه قضائیه نیز چندی قبل اعلام کرد که احتمالاً از وی سؤالاتی امنیتی درباره برجام به عمل خواهد آمد) در سال گذشته و در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران در اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران گفت:

اگر من جای مسئولان بودم، آزمایش موشکی را بعد از اجرایی شدن برجام انجام می‌دادم که قطعنامه‌های قبلی منتفی شده بودند و شبهه‌ای هم به وجود نمی‌آمد.[6]

این صحبت‌ها در حالی است که طبق اذعان مقامات دولت یازدهم، برجام اساساً قرار نبوده که با موضوعات موشکی ایران مرتبط باشد.

این اظهارات همچنین تداعی کننده هشدار مقام معظم رهبری در اشاره به برخی تلاش‌های خواسته یا ناخواسته برای کاستن از توان موشکی کشور است که معظم‌له آنرا در صورت آگاهی گویندگان، «خیانت» عنوان کرده بودند.

در اشاره به بخش‌های دیگر صحبت‌های مطهری نیز لازم به اشاره است که تأکید بر اینکه «تندروی» امری مذموم است و در ذات انقلاب نیست، تکرار مکررات محسوب می‌شود.

نکته مشکوک ماجرا اما آنجاست که عده‌ای تلاش دارند تندروی و افراط را به جریان ارزشی و انقلابی مرتبط بدانند.

این در حالیست که حمله‌کنندگان به سفارت آمریکا همگی چهره‌ها و اعاظم امروز جریان اصلاح‌طلب هستند و عاملان قتل‌های زنجیره‌ای نیز به گواه معاون وقت وزارت اطلاعات از چپ‌های این وزارتخانه بوده‌اند.

در ماجرای منتقدان نیز از باب تأمل بیان می‌کنیم که اگر مجازات سنگینی در کار بود حکماً آقای مطهری نمی‌توانست چنین سخنانی را بر زبان بیاورد...

***

فضای بزرگداشت مرحوم هاشمی، 10 درصد به آرای روحانی افزود و برگ بازنده را به دست قالیباف داد...

علی مطهری: رزمایش‌های موشکی «کم‌عقلی» است/ فضای بزرگداشت مرحوم هاشمی، 10 درصد به آرای روحانی افزود!«احمد شیرزاد» از فعالان اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگویی که با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز انجام داده، گفته است: به نظر من با فضایی که در تهران در زمان تشییع پیکر آیت‌ا... دیده شد و در مراسم بزرگداشت ایشان در قم و سایر شهرستان‌ها هم به وجود آمد، دست‌کم آرای آقای روحانی ۱۰ درصد نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد بالاتر رفته است. به این علت پیام‌هایی که از جمعیت تشییع‌کننده مرحوم هاشمی دیده می‌شد، نشان می‌داد که فضای فکری مردم نسبت به برخی تصمیم‌گیران اصولگرا متفاوت است.

او همچنین افزوده است: باید این نکته را در نظر گرفت که افرادی که مشی آقای هاشمی را دنبال می‌کنند باید بیشتر پیشرو مکتب ایشان باشند. مردم نیز باید کمک کنند به آنها موقعیت بهتری بدهند.[7]

در همین راستا، نشریه اصلاح‌طلب «صدا» نیز که پس از یک دوره تعطیلی خودخواسته، روز شنبه گذشته منتشر شد در انتهای مطلبی با عنوان «از رفاقت تا کدورت» نوشت:

«داستان اصولگرایان و داستان هاشمی رفسنجانی با رفاقت شروع شد اما به تلخی تمام شد. با لبخند و دوستی شروع شد و با قهر و دلخوری تمام شد. نه قالیباف و نه هواداران او هیچیک گمان این را نداشتند که یک هفته پس از آن طرح کذایی و آن جلد جنجالی نشریه همشهری ماه، عمر هاشمی رفسنجانی به پایان می‌رسد. اگر چنین گمانی را داشتند، هرگز ریسک نمی‌کردند تا تاکتیکی را انتخاب کنند که چهار ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگ بازنده را به دستشان بدهد.»

*بدیهیست که در فضای سیاست نمی‌توان آمار را با «نظر» بیان کرد زیرا در این صورت رخدادهایی مثل فتنه سال 88 و تقلّبی خواندن رأی مردم رخ می‌دهد.

ضمن اینکه من‌باب کنایه عرض می‌کنیم که نظرات آقای شیرزاد همچون «جنجال هسته‌ای» چندان قابل اتکا نیستند و به هیچستان می‌رسند!

در بحث مراسم مربوط به بزرگداشت مرحوم آقای هاشمی، همه گزاره‌های موجود بیانگر آنست که جمعیت گردآمده در مراسم تهران و سایر نقاط، تماماً دوستداران انقلاب و روحانیون بودند که برای بدرقه سوابق انقلابی آن مرحوم و تکریم انقلاب اسلامی آمدند و گرنه به گواه مستندات پیرامونی، تعداد کسانی که در مراسم مربوط به مرحوم هاشمی شعارهای حاشیه‌ای می‌دانند، خود را جنبش سبز معرفی می‌کردند، کشف حجاب کردند و خواستار آزادی فتنه‌گران بودند، بیش از چند ده نفر نبود که صدا و تصویرشان هم غیر از رسانه‌های ضد انقلاب به جایی نرسید.

همچنین باید افزود که نظر مردم ایران در انتخابات آینده بیش از آنکه به حیات و ممات کسی مرتبط باشد به «بی‌دستاوردی برجام» بعنوان تنها کارنامه دولت آقای روحانی و حامیانش وابسته است.

بی‌دستاوردی محرزی که از مقامات دولتی گرفته تا خود اصلاح‌طلبان نیز به آن اذعان دارند و سبب‌ساز آن شده است که جریان سیاسی خاص تصمیم بگیرد که از رئیس‌جمهور روحانی بعنوان کاندیدای رسمی و مطلوب خود در انتخابات حمایت نکند و ستاد انتخاباتی هم برای وی تشکیل ندهد...

فلذا معلوم نیست تحلیل بیان شده در صحبت‌های شیرزاد بر چه پایه‌ای استوار است؟!

در اشاره به مطلب رسانه «صدا» نیز شایان ذکر است که این نشریه پیش از این در یکی از شماره‌های خود ادعا کرده بود که رئیس‌جمهور روحانی بوسیله دستاوردهای «برجام» و «تلگرام» پیروز انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهد بود.

***

1_ http://www.ana.ir/news/177031

2_ http://www.irna.ir/fa/News/81330041/

3_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/665117

4_ http://aftabnews.ir/fa/news/420184

5_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/664111

6_ http://www.jamaran.ir/NewsPrint.aspx?ID=116492

7_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/175137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس