ویژه نامه پژاک پ ک ک

پ.ک.ک در ابتدا بر اساس اندیشه ی مارکسیسم – لنینیسم شکل گرفت اما این گروه در ادامه و در عمل از اصول لنینیسم فاصله گرفت و با بکارگیری روش های بی رحمانه در مسیر استالینیسم گام برداشت.

به گزارش مشرق؛  گروهک پ.ک.ک و شاخه ایران آن (گروهک پژاک) از جمله نیروهای تروریستی هستند که در مرزهای غربی کشور ما فعال هستند. گرچه غیور مردان و حافظان امنیت مرزها تا کنون ضربات سخت و سنگینی به عناصر این گروهک وارد ساخت و آنها رو وادار به خفت عقب نشینی کرده اند، اما بررسی سابقه تشکیل این گروهک و گفتگو با اعضای وفادار آن در مطالعه پیشینه اعتقادی، عقبه فکری و آرمان های اعضای پ.ک.ک کمک شایانی می کند. در ویژه نامه مشرق که تحت عنوان «پ.ک.ک و پژاک از نمای نزدیک» در ایام نوروز منتشر می شود، نگاهی داریم به زمینه های تشکیل این گروه و همچنین با برخی از اعضای جداشده و به دام افتاده این گروهک به گفتگو خواهیم نشست تا از نمایی نزدیک، با حقیقت پ.ک.ک و جنایات این گروهک و انگیزه های انحرافی اعضاء [بعضا] فریب خورده آشنا شویم. 

تاریخچه تأسیس پ.ک.ک

از زمان تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 مساله کُردها در ترکیه یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین چالش ها در عرصه ی سیاسی ترکیه محسوب می شود. پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی قیامهای متعددی در نقاط مختلف مناطق کُردنشین ترکیه در شرق و جنوب شرق ترکیه روی داد. از جمله ی این قیامها می توان به قیام شیخ سعید پیران در سال 1925، قیام احسان نوری پاشا در سال 1930 و قیام سید رضا درسیمی در سال 1935 اشاره کرد.

   همچنین در طول دهه های پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی گروهها، احزاب و سازمانهای مبارز و چپگرای زیادی از میان کُردهای ترکیه برخاستند. جمعیت خویبوون، جمعیت استقلال (آزادی) کردستان، خانه های فرهنگی شرق، حزب سوسیالیست کردستان ترکیه، حزب دمکرات کردستان ترکیه (شاخه ی بارزانی ها در ترکیه)، حزب نجات ملی کردستان،   .... از جمله این احزاب و سازمانها بودند. در میانه ی دهه هفتاد میلادی خشن ترین و افراطی ترین گروه کُرد در تاریخ معاصر ترکیه یعنی حزب کارگران کُردستان ترکیه موسوم به پ . ک . ک وارد عرصه ی سیاسی این کشور شد.

عبدالله اوجالان و برخی دوستانش همچون: کمال پیر، جمیل بائیک، مظلوم دوغان، محمد خیری دورموش و حقی قرار در محله ی توزلو چایر در آنکارا در تاریخ 21 مارس 1974 اولین جلسه خود را برگزار کردند و در آنجا تصمیم به تشکیل یک گروه انقلابی گرفتند.

جلسه دوم آنها در محله دیکمن Dikmen آنکارا در سال 1976 برگزار شد که در این جلسه تصمیم گرفته شد افراد گروه از آنکارا به مناطق کُردنشین ترکیه بازگردند و هر یک از آنها به یکی از شهرهای کُردستان بروند و فعالیت سیاسی را آغاز کنند. این افراد در همان سال در مناطق کُردنشین ترکیه با نام گروه "آپوچی" فعالیت می کردند.  (آپو لقب عبدالله اوجالان است که در کُردی کرمانجی به معنای عمو می باشد). در سال 1976 اولین فرد این گروه به نام آیدن گول توسط چپ های تُرک در شهر درسیم کشته شد.

افراد گروه در 27 نوامبر سال 1978 در روستای فیس از توابع لیجه در استان دیاربکر ترکیه و در جلسه ای با حضور 23 نفر، حزب کارگران کُردستان پ . ک . ک را بر اساس تفکر مارکسیسم – لنینیسم تأسیس کردند. در این جلسه 7 نفر به عنوان اعضای کمیته مرکزی پ.ک.ک انتخاب شدند که عبارت بودند از : عبدالله اوجالان، جمیل بائیک، شاهین دونمز، محمد کاراسونگور، حقی قرار، مظلوم دوغان، محمد خیری دورموش . 

جمیل بائیک

کمال پیر که به عنوان نزدیک ترین دوست عبدالله اوجالان شناخته می شد و پس از وی دومین رئیس گروه محسوب می شد در سال 1979 در شهر آلازیغ همراه با مظلوم دوغان و محمد خیری دورموش از سوی نیروهای دولت ترکیه دستگیر و روانه ی زندان شهر دیاربکر شدند. در 21 مارس 1982 (اولین روز نوروز) مظلوم دوغان خودسوزی کرد و کشته شد. کمال پیر و محمد خیری دورموش از 14 جولای 1982 در زندان دیاربکر اعتصاب غذا کردند و پس از 2 ماه مُردند.

 پ.ک.ک در ابتدا بر اساس اندیشه مارکسیسم – لنینیسم شکل گرفت اما این گروه در ادامه فعالیت های خود و در عمل از اصول لنینیسم فاصله گرفت و با بکارگیری روش های بی رحمانه و پلیسی در مسیر استالینیسم گام برداشت.

پاکسازی و تسویه گروهی از مخالفان و سرکوب بی رحمانه منتقدان، برقراری کیش شخصیت و فردپرستی حول محور عبدالله اوجالان، نظارت پلیسی بر فعالیت اعضای گروه، تبدیل شدنِ رسانه ها، مطبوعات و کتاب های گروه به ابزار تبلیغِ توأمانِ گفتمان خشونت سیاسی و میلیتاریسم، حاکم شدن سیستم خودکامگی، تمامیت خواهی و دیکتاتوری بر گروه از جمله مصداق های گام برداشتنِ پ.ک.ک در مسیر استالینیسم محسوب می شود. 

سالها بعد، اطلاعات محرمانه ای درباره دست داشتن سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) در تاسیس پ.ک.ک و استفاده ی ابزاری از این گروه کُرد گرا منتشر شد. با شروع جنگ سرد مابین بلوک غرب و شرق، ترکیه هم دهه 70 شاهد فعالیتهای دانشجویی بود که فعالیت های سیاسی دانشجویی بیشتر متکی بر عقاید کمونیسمی و طرفدار بلوک شرق بودند.

در آن وقت که فعالیتها بیشتر در دانشگاه آنکارا متمرکز بود دولت ترکیه با چالشهای امنیتی مواجه شده بود.  از همین رو سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه موسوم به " میت "  برای مبارزه با فعالیتهای کمونیسمی و ضد دولتی با جذب افراد فعال سیاسی و نفوذ در بین تشکلهای دانشجویی توانست پیشبرد اهداف آنها را به بی راهه هدایت کند و تفکرات کمونیستی در ترکیه را با شکست روبرو سازد.

عبدالله اوجالان از جمله کسانی بود که در سال 1974 دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه آنکارا و از چهره های شناخته شده هوادار کمونیسم و دانشجویی تندرو بود که از زیر ذره بین سازمان میت نتوانست گم شود." 

جریانات پُر نفوذ و قدرتمند که از پس پرده افراطی گری و ناسیونالیسم تُرک را هدایت می کردند توانستند ایده ی خود را غالب کنند. ورود پ.ک.ک به فاز مسلحانه و تروریستی همان اندک امیدِ کُردهای ترکیه را نیز از بین برد و پ.ک.ک با اقدامات خشونت آمیز و ایجاد رعب و وحشت نه تنها امید کُردهای ترکیه را به یأس تبدیل کرد بلکه این حرکتِ پ.ک.ک کاملاً در جهت منافع کمالیست ها و پان ترکیست ها بود تا آنها بتوانند به این بهانه با ایجاد فضای امنیتی راه را بر هر گونه حرکت اصلاح گرایانه و مدنی کُردها ببندند.

مشی مسلحانه، عنصر جدایی ناپذیرِ پ.ک.ک

گروه پ.ک.ک از سال 1984 وارد فاز مبارزه مسلحانه شد. این گروه از همان ابتدا با مغالطه مفهوم "دفاع مشروع" از این مفهوم در جهت تحریک افکار عمومی برای گسترش مشی مسلحانه خود استفاده کرد. فرقه ها و گروه های تروریستی که عموماً ماهیت حمله کنندگی و جنگ طلبی دارند و در نقطه مخالفِ دفاع مشروع قرار دارند در قرن معاصر مفهوم "دفاع مشروع" را مصادره کرده و با سفسطه و مغالطه این مفهوم مثبت را در جهت اهداف خود بکار گرفته اند. 

ببرهای تامیل در سری لانکا، شورشیان مارکسیست - لنینیستِ فارک در کلمبیا و گروه موسوم به حزب کارگران کردستان پ.ک.ک از جمله گروههایی هستند که با استدلال های نادرست و وارونه به مغالطه در زمینه ی دفاع مشروع پرداخته اند. این گروه ها در واقع از یک مفهوم مثبت، تعریف و کارکرد ثانوی ارائه کرده آشوب را اعتراض می نامند، جنگ و خونریزی را دفاع مشروع می نامند . و همانند گروه های خشونت طلب و افراطی نظیر داعش، القاعده و امثالهم خشونت را به اشکال مختلف توجیه میکنند.

پایه و اساس پ.ک.ک با قتل و کُشتن انسان ها بنا نهاده شده است. یک صفحه فیسبوکی متعلق به پ.ک.ک در سالروز آغاز فعالیت مسلحانه پ.ک.ک و به نقل از جمیل بائیک یکی از سران پ.ک.ک می نویسد:  «وقتی به میهن (کُردستان ترکیه) برگشتیم ما سوار اتوبوس و تاکسی نمی شدیم و پیاده رفت و آمد می کردیم تا پولِ خرید یک اسلحه کمری (کُلت) را پس انداز کنیم و بوسیله آن یک تُرک تندرو را به قتل برسانیم. وقتی یک تُرک را می کشتیم، صاحبِ دومین کُلت می شدیم. انقلاب باکوور (انقلاب کردستان ترکیه) اینگونه آغاز شد.»

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 53
  • اسمان IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    مرگ بر پ ک ک مرگ بر پژاک و هر چی کرد ترروریسته
    • اسمان IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      من همه کردها را نگفتم. کردهایی که تروریست باشند را گفتم
    • جواد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      شما اول ادبیات نوشتن ونظر دادن یابگیر بعد حرف بزن . ازکرد با غیرت تر ، با مرام تر وخون گرمتر فقط خودشه حالا یه تعداد تروریست به اسم کرد اومدن قرار نیست شما با این ادبیات همه رو متهم بکنی
    • حامد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      69 11
      با احترام به نظر آسمان عزیز بهتر بود می نوشتین تروریستهای کرد که خدای ناکرده به قومیت عزیز و ایرانی کرد توهین نشود . البته قطعا نظر شما هم توهین نبوده . اجرکم عندالله
    • بهنام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      مرگ بر پانترک تروریست
    • سیروان از کوردستان IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      39 18
      نیم کیلو مرد باش.
    • ,, IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      توغلط کردی اسم کردها رو آوردی
    • علی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      39 20
      فکر کنم شما فراموش کردین که گروهک منافقین کیا هستن و چه جنایتهایی کردن حال خوبه یه نفر بیاد اونا رو با همه مردم فارس زبان تو یک کاسه بذاره. ما هرگز این کارو نمیکنیم ام شما .....
  • ایران دوست IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    مرگ بر هر چی تروریسته و هر کی پانترکه
    • حسن IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      پ ک ک چه ربطی به پانتورک داره پانتورک هرچه باشه حرکتش مسلحانه وتروریستی نیست
    • Rrr IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      26 95
      عقده ای الان حرف پانترکا بود اینجا!!! هر وقت نوبت اونا شد بیا بنال
  • اسمان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    85 99
    این نوشته همش دروغ ست.
    • بانه IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      56 26
      تازه کم گفته اینها تروریستهای جانی کافر هستند
    • کاشان IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      27 12
      شما از کوههای قندیل بیا راستشو بنویس
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    58 97
    آخ که الان مزدورهای تروریست پ ک ک و پژاک که تو مشرق نظراتشون جولان میداد چه حالی دارن!!!مرگ بر فتنه آینده خاورمیانه.
    • مشهد ایران IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      80 49
      پ ک ک و پزاک هردو ملعون هستند ومحکوم به نابودی
  • . ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    84 51
    بد نیست ایران با حمایت موقت از پ.ک.ک یکم دم اردوغان رو بچینه، جدیدا زبونش زیادی دراز شده.
    • هلاله IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      62 52
      اینها خیلی خطرناکتر و بی ریشه تر از این هستند که ارزش سرمایه گذاری رو داشته باشند . ضمنا باید همیشه سیاست دولت بر این استوار باشه که این تروریستها قدرت نگیرند .
    • نادر IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      64 44
      هر سلاحی که به پ ک ک داده بشه به پژاک که دشمن ایران هست نیز تزریق خواهد شد این کار در واقع خودزنی میشه تا ترکیه زنی
    • احمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      18 50
      این پ ک ک بازیچه هرکشوری شده بهتره ما هم ازش یه استفاده ای بکنیم بعد به موقعش خودمون نابودش میکنیم
    • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      17 24
      حمایت موقت؟مگه بازیچه هستند بعد از رسیدن به هدف نابودش کنید
    • عمواحمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      25 20
      ما هیچ گاه ازباطل حمایت نمی کنیم .ما پیرو ولایتیم .علت همه ی مشکلات ما اینه که ما پیروبادهوا وسیاست زدگی امروزی نیستیم اگر اینطور بود که الان بهترین موقعیت را در جهان داشتیم .
  • فامیل دور US ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    23 43
    مشرق ازت بعیده ، بر علیه ترک ها مطلب بذار این بیشتر لهت میاد
  • ایرانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    73 25
    بهتر بود به جای این حرفها میگفتید اصلا چرا این گروه ها تشکیل شدن؟ چرا باید یه عده جوون زندگی و جون خودشون رو به خظر بندازن و از همه امکانات محروم کنن و در کوه زندگی کنن؟ خیلی از اینها در اروپا زندگی میکردن و اینطوری نبوده که از روی ناآگاهی به پ ک ک ملحق بشن. اون وقت شاید یه حرف حساب ازش درمیومد. هرچند میدونم از نتیجه گیریها زیاد خوشتون نمیومد.
    • هلاله IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      48 95
      اینها چرا رفتند کوه و کمر ؟!! چون بی ریشه اند ، چون به دین و ایمان اعتقاد ندارند و خیلی راحت آویزون امریکا و اسرائیل میشن
    • حامد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      36 40
      واقعا مسخره است که شما پ ک ک رو به اسرائیل وصل میکنید. موساد عبدالله اوجالان رو تحویل ترکیه داده بعد شما اینجا مدام در حال شعار دادنید. واقعا بیسوادید.
    • سیران IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      44 45
      موساد تحویلش داد چون تاریخ مصرف نوکریش سراومده بود
    • ؟ IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      20 13
      شاید هم موساد تحویلش داد چون حافظ اسد بهش میگفت برادر!
  • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    71 50
    قوم کرد قوم برگزیده اخرالزمان است و این قوم مظلوم بنابر حدیث پیامبر در صحیح مسلم پس از این که ترکها از مسلمانان همپیمان انان بارها و بارها میخواهند تا به انان اجازه دهند این بردگان سرکش و متمرد را دوباره سرکوب کنند و انان قسم یاد میکنند که هیچگاه این اجازه را به انان نخواهند داد . سپس در نبردی نا برابر در نهایت قسطنطنیه بدست کردها و همپیمانانشان فتح خواهد شد انگاه نبرد بعدی با دجال ناقص " بقول نوستر اداموس" خواهد بود
    • ایرانی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      پ ک ک اصلا به قوم کرد ربطی نداره اکثرا ارمنی تبار هستند تلویزیون ترکیه نشون میداد کشته های پ ک ک در گردنشون گردنبند های صلیبی داشتند
    • تبریز IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      27 62
      نوستراداموس که هرچی گفته برعکس شده خخخخخخ
    • حسن GB ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      18 49
      حماقت تعصب بعضي وقتها وادار به جعل حديث ميكنه
  • رضا IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    73 57
    دم پ ک ک گرم ،داره ترکیه رو نابود میکنه،،زنده باد کورد،زنده باد ایران..
    • سنندج IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      39 65
      خواهشا کوردها را قاطی این تروریستها نکن خودت برو کوههای قندیل
    • مهاباد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      40 35
      خود پ ک ک و پژاک در حال نابودی کامل هست
    • گیلان IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      41 58
      ایران باید کاری کنه تا این تروریستهای پژاک برای همیشه نابود بشه دم سپاه گرم
  • آرش IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    57 9
    مصطفی کاراسو از اعضای شورای مرکزی پ ک ک ترک تبار است.
    • ترک IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      10 40
      خوب که چی
  • حسین IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    46 32
    ناخوشاینده که بخاطر اهداف سیاسی و خیلی مسائل دیگه حق رو زیر پا بذاریم من کتاب های عبدالله اوجلان رو که ترجمه ی کشور خودمون هست رو خوندم با وجود سانسورها زیادی که داشت واقعا نشون میداد انسان فهیم هست پ ک ک نزدیک به هشت سال وارد فاز مسلحانه نشده تو این مدت خیلی از سرانشو از دست داده تو همین قران خودمون حق دفاع وجود داره اگه بخوایم دینی وار نگاه کنیم همین الان ه د پ رو نگاه کنید گروهی هست کاملا غیر مسلحه اردوغان و میت ببینید چیکارش کردن خواهش میکنم حق روزنامه نگاریی رو ادا کنید ما کوردا تروریست نیستیم کسی نیست ازمون دفاع کنه صدام بود انفال رو راه انداخت که بیست روزه 1850000هزار نفر رو کشت حلبچه و قارنه و صدام شنگال و..... ای کاش یکم حقیقت محمدی و علی وارانه داشتیم
    • ساکار ریباز IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      40 83
      اینا هشت ساله از فاز نظامی دراومدن چون به پیسی خوردن افتادن و گرنه چند ده سال مردم رو به کشتن دادن، از بچه های سپاه و ارتش و مردم بیگناه ایران (حتی کردهای مناطق مرزی ) رو قتل عام کردن ... الان هم فک می کنی این همه بمبگذاری ترکیه کار کیه؟! کار خود بی شرفشونه . این فاز نظامی نیست
    • عاشق وطن IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      37 38
      دوست عزیز سلام ایران از قومیت های مختلفی تشکیل شده اگه قرار باشه هر قومی ادعای استقلال بکنه و بخواد یه کشور مستقل تشکیل بده که اونوقت ایرانی وجود نداره.کردها، لرها،عربها،ترکها،ترکمن ها، گیلک ها،بلوچ ها، سیستانی ها و ... هرکدوم اگه بخوان یه کشور جدید تشکیل بدن بنظرتقی چه اتفاقی میفته؟ من معتقدم هرجا قانون شکنی بشه باید قاطعانه باهاش برخورد کرد و ربطی به قومیت نداره. بزرگترین مشکل منطقه ما یعنی رژیم صهیونیستی داره کیف میکنه که مسلمونا با عناوین مختلق دارن همدیگرو قتل و عام میکنند. اگه یکم عمیق تر به ماجرا نگاه کنیم دست های دشمن رو میبینیم. اگه باز منو متهک نکنید که توهم توطئه دارم میخوام بهت بگم که توطرح خاورمیانه جدید که علنا دارن تبلیغشو میکنند قراره ایران ، عراق، ترکیه، سوریه تجزیه بشن و به 25 تا کشور تبدیل بشن.میدونی حسن اینکار واسه اسرائیل چیه؟ اینه که دیگه این کشورهای جدید قدرت مقابله باهاش رو ندارن و تازه بعد تاسیس این کشورها اول ماجراست و حالا به بهانه های مختلف قومیتی باید همدیگرو تیکه پاره کنند.یکم عاقلانه تر به ماجرا نگاه کنیم وطن ما ایران هست صرفنظر از هر قومیت و نژادی که باشیم. در پناه حضرت حق
  • آرش IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    31 10
    سکینه جانسیز از اعضای پ.ک.ک که در مدتی پیش در پاریس توسط میت ترور شد زازا تبار و علوی بود
    • اورمیه IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      17 49
      همشون ارمنی هستند
    • ب US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      26 3
      ارومیه دروغ نگو کسی بخاطر دروغ گفتن به شما که پول نمیده یا منفعت نمی رسونه
  • آرش IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    35 7
    عبدالقادر آیگان از اعضای ترک تبار پ.ک.ک است
  • آرش IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    50 5
    ریوار آبدانان از اعضای لک تبار پژاک است
  • آرش IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    73 5
    مادر بزرگ اوجالان ترک تبار بوده
  • آرش IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    37 5
    نیمی از اعضای شورای مرکزی پ.ک.ک زازاهای علوی می باشند
  • آرش IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    74 6
    نیمی از اعضای شورای مرکزی پ.ک.ک زازاهای علوی می باشند
  • سورنا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    84 25
    این دروغ هارو از کجا جمع کردید آخه...شما تا کی میخواهید به کرد ها خیانت کنید آخه شما از پ.پ.ک چی میدونید....برید یارانتون رو بگیرید
    • سیروان IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      من خودم کردم اگر اونیکه من از پژاک و پ ک ک میدونم اینجا بگم خود جنابعالی هم میگی لعنت بر پدر و مادر هر چی تروریست کوه نشینه، روزی هزار بار خودت میگی لعنت بر پژاک و پ ک ک و اوجالان ... اینها دروغ نیستند، اینها بخشی از ذات کثیف این میمونهای کوه نشین است که در مقاله اومده . هه ر بژی ایران
    • میانه IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      12 75
      تو اگه از پ ک ک خوب میدونی اولا اسم پ ک ک رو درست بنویس ثانیا حیفه اینجا بمونی تلف بشی برو کوههای قندیل به آنها ملحق شو
    • سیروان IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      26 53
      منظورم بدگویی از ذات کثیف پ ک ک بود ولی ظاهرا منظورم رو بد رسوندم ! مرگ بر پ ک ک و پژاک درورد بر سپاه از بابت دوپهلو بودن متن معذرت میخوام
  • حسن IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    31 31
    پ ک ک بعد از سالها ترور به نقطه ای رسیده اند که راه داعش را پیش گرفته ورو به کارهای انتحاری آورده اند وبا بستن بمب به خودشان ومنفجر کردن خودشان سعی در اظهار وجود دارند دریغ از آنکه تروریست محکوم به فناست
    • مهاباد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      23 46
      راس میگی دیگه کاری نمیتونند بکنند جز کارهای انتحاری مثل روزهای آخر داعش
  • تبریزی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    37 72
    مرگ بر پ ک ک وپژاک
  • احمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    43 81
    این گروهک پژاک وپ ک ک فقط بازیچه غرب هستند وتاکنون هیچ دستاوردی نداشته اند چه در ترکیه وچه در ایران
  • ناصر IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    35 79
    پ ک ک و دمچه آن پژاک چیزی جز ترور نمیدانند وهرچه جلوتر میرویم کردها هم از آنها بدشان می آید
  • افشین IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    43 94
    من خودم کرد هستم ولی اصلا این گروههای تروریستس پ ک ک و پژاک رو قبول ندارم آنها جز بدنامی برای کردها تاکنون هیچ دستاوردی نداشته اند الان هم بازیچه اروپا وآمریکا شده اند حتی عربستان هم از آنان استفاده میکند
    • سامیار IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      15 24
      بژی برای من بژی ئیرانی سه ربه رز مه رگ و نه مان بو په ژاک و پ ک ک
  • خلیل IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    اگر پ ک ک روبه حرکت مسلحانه نمی آورد شاید الان کردها یک کشور داشتند ولی متاسفانه این گروهک ملعون اول از همه تیشه به ریشه کردها زد
    • اصفهانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      28 59
      مرگ بر پ ک ک و پژاک
    • ناشناس IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      13 16
      دقیقا همینطوره . بغیر از ضرر و زیان هیچ دستاوردی برای کردها نداشته . همین الان این گروه بازیچه دست بعضیها شده و بضرر کردستان عراق و دستاوردهاش فعالیت میکنه .
  • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    23 32
    پ ک ک هیچ هدفی ندارد هیچ دستاوردی نداشته جز بدبختی یه عده جوان کرد پژاک هم که دنبالچه پ ک ک هست کاملا نابود شده
  • مرتضی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    19 79
    عقاید همه انسان ها محترم است تا زمانیکه به دیگران صدمه ای نزنند و وارد فاز مسلحانه نشوند. ولی در هر حال ترور محکوم است.
  • سید یاسر IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    20 42
    آرش مثل اینکه اطلاعاتت از پ ک ک و پژاک خیلی زیاده و به اونا خیلی علاقه داری.به شخصه نمیدونستم یک گروه تروریستی ضد اسلام اینقدر طرفدار داشته باشه اینا باید مورد بررسی قرار بگیرن.
    • شه مال IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      22 72
      اینها نه تنها دشمن اسلام و عقیده هستند بلکه دشمن انسانیت هم هستند . یکی از گروهکها بنام کومله وجود داره که خداشاهده پدر به دختر و برادر به خواهرش تجاوز میکنه و باهاش ازدواج میکنه و توجیهشون اینه که میگه یه باغبون که داره باغشون رو عمل میاره حیفه خودش از ثمره باغش نخوره ! توی حیوان فقط خوک تا اینحد بی قید و بند و کثیفه
    • ایرانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      36 12
      منم مورد برررسی قرار بده. ولی بدون که هیچ غلطی نمیتونی بکنی.
  • احمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    6 86
    جالبه پک پک که نوچه ایرانه چی شد الان شد تروریست
  • بیکار آینده IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    38 11
    در خود مناطق کردنشین ایران هم طرفدار دارن اینا خودم رودرو با کرد سرو حرف زدم
    • مهاباد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      12 65
      اصلا در ایران طرفدار ندارند وپژاک که شاخه پ ک ک در ایران هست آخرین نفسهاشونومیکشه
    • کرمانشاه IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      13 17
      یکی خودتی یکی هم اونی که باهاش صحبت کردی جز شما دونفر پژاک وپ ک ک هیچ طرفداری در ایران نداره
  • کریم IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    24 68
    آخرین دستاورد پ ک ک خیلی جالبه خود منفجر کردن جلویه کاخ ریاست جمهوری ترکیه خخخخخخ
  • ایرانی اذری IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    باشه اینا درست ...اما کسانی که در قرن21 به گرگ زادگی و نوادگی تموچین مغول وتیمور تاتار و نسل کشیهای وتجاوزات گذشته افتخار میکنند وآرزوی تکرار ان در اینده رادارند ومصادره بزرگان وخاک وتاریخ سازی وحذف دیگران را عرضه و لیاقت ترکی وتاتاری می‌پندارند را کجای دلمان بگذاریم؟؟؟؟؟؟؟؟ ..پ ک ک روش غلطی داره. وخیلی رادیکال ومتعصبه وجنایات زیادی کرده ..درست...اما چرا ترک وتاتار تندرو وتمامیت طلب هیچگاه در طول تاریخ کوتاه مدت مصادر ه ای خود به درون مرزهای ترکیه و زبان وتاریخ خود راضی نیست ؟؟اساسا ترکیه تند رو. .....بقول شما که سرش تو لاک خودش نیست مصادره کننده تاریخ وبزرگان سایر اقوام است چرا باید وجود داشته باشد؟؟؟که چنین سازمانهای رادیکالی هم بوجود بیاید...قومی که در طول تاریخش هیچ مدارایی با فرهنگهای دیگر نداشته وحذف ومصادره وتاریخ وبزرگان انها را عرضه وگرگ زادگی تلقی مینماید..جانم فدای ایران عزیزم که تاریخ سراسر مدارا گونه ای داشته . بنده وقتی به شهری مانند مهاباد می رم از محبت واحترام کردها همیشه شرمنده میشم.......بین ایرانیان وحشیگری وتاراج وخود برتر بینی قومی.. عرضه و افتخار همانند پانترکیسم تلقی نمیشود. شکر خدا ...البته اگر تبلیغات پانترکیستی بگذارد.. اما بخدا در ترکیه حتی برای برده گی گرفتن دختران وزنان اقوام مغلوب سریال 300 قسمتی میسازند وبه عنوان افتخار به فرزندان خودشان یاد هم میدهند ..که ببینید ما چه بودیم ودر تاراج وتجاوز و نسل کشی همتایی در منطقه نداشتیم... .. تمام فیلمهایشان وکتابهایشان وافتخاراتشان حول این موضوعات میچرخد وبس..حتی دعوت به اسلام شان هم بسیار ترسناک وهمانند وحشیگریهای خلفای عرب وحشیانه بوده و سعی در موجه کردن جنایتهای قومیشان داشته......... مشرق لطفا چاپش کن تا یکی از این پانترکهای عشق ترکیه جواب منطقی بما بده بلکه ما هم روشن شیم..وبخیل کامنت گذارهای بالا بپیوندیم که پیامهایشان چشم بسته توسط مشرق تایید میشود...
    • شهر کرد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      16 38
      از خدا برات شفای عاجل میطلبم آمین
  • بی منطق DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    97 26
    یه پان ترک این مقاله رو نوشته و یه مشت بی منطق هم ازش دفاع کردن.
  • ایرانی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    82 12
    پانترک ها لایق سازمان های رادیکال ووحشی تر از خودشان همانند پ ک ک هستند و بس...
  • حامد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    65 9
    نمیدونم این رو یک نفر نوشته یا چند نفر ولی اساس تفکراتش با داعش فرق چندانی نداره. اینکه همه رو به دو گروه خودی و دشمن تقسیم کنیم. اونهایی که خودی ان همه خوب و با ایمان و بهشتی ان، اونهایی هم که دشمنن همه تروریست و بی دین و بازیچه دست اسرائیل و آمریکا.
    • کازرون IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      6 2
      پس کار داعش مبارزه با تروریستهاست ما نمیدونستیم عجب مقایسه ای کردید
  • آنتی مغول IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    فاشیسم پانترکی خطرناک تر از پ ک ک است
    • مغول IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      9 40
      پ ک ک ملعون بزودی ریشه کن خواهد شد
    • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      7 19
      هر دو تاشون سر تا پا یه کرباسن ترک های وهابی یعنی ترکیه و جمهوری جعلی اذربایجان سرمایه گذاری کلانی انجام دادن روی پان ترکیستی کردهای وهابی هم قبل جنگ یادتون میاد چه تبلیغات بزرگی داشتن اما بعد جنگ و خابوندن شورش تروریست ها توی شهر های کرد نشین بادشون بد خوابید.حالا رفتن اربیل
  • عباس رستمی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    59 23
    همش دروغه این نوشته بیشتر جنبه یک خوراک تبلیغاتی رو داره برای پانترک ها.آینده خاورمیانه در دستان پ ک ک است
    • قزوینی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      13 20
      پ ک ک بزودی نابود میشه من که هیچ آینده ای براش متصور نیستم
    • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      5 13
      خفه شو
    • قندیل NL ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      3 13
      پس لابد بچه ایرانی در کوه قندیل خودشان تب کردند و مردند.
  • عباس رستمی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    47 22
    همش دروغه این نوشته بیشتر جنبه یک خوراک تبلیغاتی رو داره برای پانترک ها.آینده خاورمیانه در دستان پ ک ک است
    • ارومیه ب ب IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      10 8
      نه بابا تورو جون اوجالان اینو راس گفتی
  • مرگ بر استکبار IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    47 16
    هر وقت مقاله ای بر ضد کردهای مظلوم چاپ میشه من متوجه می شوم که کردها در حال قدرت گرفتن هستند و این خیلی خوبه،آخرین دستاورد کردها توافق با روسیه برای ساختن پادگان آموزشی در عفرین است لطفا گزارشی در این باره تهیه کنید.آمریکا و روسیه بالاخره یک نقطه اشتراک در سوریه پیدا کردند.*______*
    • کرد ایرانی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      7 15
      نقطه اشتراک غرب و شرق به قول خودت پ ک ک هستش بعد میگید چرا به پ ک ک بازیچه غرب و شرق میگویند تا زمانی که خودشان نباشند وهدف درستی نداشته باشند کردها هم حمایتشان نخواهند کرد ومحکوم به شکست وخود منفجری خواهند شد
    • سارو IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      11 12
      آره داداش ، ... تا حالا کردهای شورشی به توهم "کشور تخیلی کردستان " یا به انگلستان یا به امریکا یا به اسرائیل سواری میدادن الان به روسیه هم سواری میدن ! نمیرن اینقد هوا به هوا میشن !
  • مزوپوتامیا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    81 12
    آمریکا یک گروه هزار نفری نظامی برای آموزش و حمایت از کردها به سوریه اعزام کرد و هر هفته در حال ارسال تجهیزات جدید برای آنها است.روسیه برای اینکه عقب نیافتد در حال آموزش کردها در کانتون عفرین است و ترکیه همچنان در حال دشمنی با کردهاست.جایگاه ایران در بین کردهای منطقه کجاست؟حالا شما برو چند تا اسم کردی و چند تا کلمه کردی یاد بگیر بیا اینجا کامنت بزار خخخ(:
    • اراک IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      7 54
      مردم هم دارند اینو میگند دیگه که این گروهکها بازیچه غرب وشرق هستند مطمئن باش اگه بخوان قدرت بگیرند همونجا همون غرب وشرق نابودش خواهد کرد مثل داستان اوجالان
    • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      7 17
      همینه که میگند بازیچه اروپا و غرب و روسیه دیگه لعنت بر پ ک ک
    • ی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      7 15
      جایگاه ما,حمایت از دولت رسمی وقانونی سوریه هست,وهر کس که خودشو داخل این سیستم میدونه؛نه حمایتهای قومی وبازیهای سیاسی وقومیتی.
  • ایران96 IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    14 1
    تفاوتی بین نژاد نیست مهم انسانیه
  • فرهاد IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    70 14
    در دو ماه گذشته دیاربکر و یکی دو شهر دیگر توسط ارتش ترکیه نابود شد و هزاران تن زن و مرد و کودک کرد مظلومانه جان باختند مشرق صداش در نیامد حالا هم طوری از این گروه ها بد گفته و بقول خودش کارهای تروریستی آنها را انتقاد کرده که آدم واقعاً دلش برای عردوغان کباب میشه . دستت درد نکنه مشرق ! لااقل باشرف باش و این را سانسور نکن
  • طرفدار عقل IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    47 12
    هی مشرق از کی تا حالا ترک های عثمانی انسان شده اند که پ ک ک بقول تو گروهکی برای کشتن انسانها شده باشد ؟ خودت می فهمی چی می نویسی ؟ نه خدا وکیلی خودت می فهمی چی میگی ؟
  • ایران IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    50 11
    مطمئنا برای کردها هیچ اهمیتی نداره که اینجا چه چیزهایی راجع بهشون مینویسید. اما یک چیز داره اتفاق می افته و اون هم اینه که کردستان سوریه دیگه به وضع سابق برنمیگرده، کردستان عراق داره هر روز حوزه نفوذش در عراق رو بیشتر میکنه و در ترکیه هم با این روند به زودی شاهد تحولاتی خواهیم بود. شما اینجا میتونید به تروریست نامیدن کردها ادامه بدید، یا اینکه شروع به کار کردن باهاشون کنید، همونطور که آمریکا و روسیه و امارات و ... طبق منافع ملی شون میکنن.
  • مجتبی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    82 14
    تا انجایی که من میدونم ترکهای وحشی میگن ما آدم نیستیم زاده گرگ هستیم. کردها را اذیت و نسل کشی کردن نتنها کردها بلکه ارمنی ها یونانی ها و... کلا قوم وحشی بی تمدن هستند هرکجا رفتن جز خط خون چیزی برجا نگذاشتن! من طرفدار پ ک ک نیستم ولی باید جلوی وحشی های مغول زاده بی تمدن مثل پ ک ک باشه تا هوس جفتک اندازی نکنن!
  • عادل IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    67 14
    درود بر پ ک ک، لعنت به اردوغانیسم داعشی نژادپرست.. پ ک ک بخشیش در دره بقاع لبنان آموزش دیدن و بخشیش در سوریه حافظ اسد ...قابل توجه کسانیکه میخوان پ ک ک رو به اسراییل ربط بدن و سو استفاده کنن.کوردها تادیروز حق برگزاری جشن نوروز رو نداشتن، همین چند وقت پیش یه کرد رو به دلیل خرف زدن کوردی با خونوادش درخوابکاه باتلفن اخراج کردن از دانشگاه، به کوردا نمیگفتن کورد ،میگفتن ترک کوهی تا مثلا منکر وجود کوردها درترکیه بشن.....ولی کور خوندن... پ ک ک بود که داعش رو از سنجار بیرون راند نه ترکهای اردوغانی وحشی.. این مقاله به درد اردوغان فقط میخوره و همپیالگیاش....
  • مغرض IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    83 7
    البته مرامی و خواسته هایی دارند ولو در روش اشتباه ممکن است کرده باشند . گرچه سایت مشرق مثل همیشه خود را به نفهمی زده است و روز قیامت هم نفهم محشور می شود .
  • زوزه بکش مشرق IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    همین گروهی که برای کشتن انسانها درست شده!!! دو سال پیش حاضر بود به خاطر صلح اسلحه رو زمین بگذاره که کشور دوست و برادر!!! ترکیه با شروع جنگ همه چیز رو خراب کرد.
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    11 44
    وا مشرق چی شد یه مقاله بر علیه پ ک ک گذاشتی قبلا از کشته های پ ک ک به عنوان شهید نام میبردی حالا چی شده انقلاب رنگی تو مشرق نیوز رخ داده جالبه ولی در کل مرگ بر پ ک ک
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    19 47
    سیمیتکو با سر بریدن و پوست کندن و گوش بریدن و اعدام های سریع یک حاکمیت وحشت را برقرار کرده بود بطوریکه حتی افراد روستاهای تحت سلطه؛ در خانه خود نیز فکر دیگری حتی به ذهن شان هم خطور نمی کرد و همه تابع بودند ولی یادمان باشد این روش ها مردم کوفه را به کربلا فرستاد و لذا اقبال مردمی دلیل بر حق بودند و صحیحج بودن نیست و ممکن است ظالمی خشن دارای محبوبیت مردمی(بدلیل قفل شدن اندیشه و عقل و تعصبهای کورکورانه تقویت شده توسط فرد ظالم) باشد؛ این رفتار خشن توسط برخی عناصر فرقه دموکرات آذربایجان(نه همه ؛ چون برخی واقعا بدنبال شکوفایی بودند نه فقط سلطه) و این روشها در اول انقلاب توسط کروه ها در ایران و کردستان بکار گرفته شد و بعدا داعش نیز از انها تقلید کرد - من مانده ام چرا شیر زن کرد که باید در دامن پاکش شیر مردان کرد را پرورش بدهد و منشا آفرینش فرهنگ ؛ هنر زیبایی تولید و انسانیت باشد تفنگ بدست بگیرد وکنیز حلقه بکوش ترس و خشم و ویرانی (تروریست) و پارتیزن نبردهای محلی و طایفه ای) باشد؟ شبیخون زدن شیر زن کرد موجب انسانی تر شدن جنگ تخواهد شد ولی برای آینده شیر مرد و شیر زنی تربیت نخواهدشد و این یعنی افول و از بین رفتن فرهنگ و تمدن کرد
  • ج IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    55 10
    شاید اگر آشوریها و ارامنه و یونانیها هم سازمانهای مشابهی داشتند از آناتولی حذف نمی شدند
  • علی رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    28 36
    کردا عاشق ایرانن جبر زمانه مارو از شما جدا کرده ترو خدا ما رو دشمن خودتون نکنید فکر کنید بعد عمل کنید. نمیگویم پژاک خوبه اما اگه روز اول منطقی از دید اونا هم داستان رو میدین کار به جدایی طلبی نمیکشید. کردها ایرانین کردها مسلمونن. اونا خسته شدن از ظلم و ستم کشورهای منطقه. سپاه باید با پژاک آشتی کنه همونطوری که مشکلاتمون با طالبان حل شد اینم حل شدنیه. برید حرف بزنید و روی اشتراکات تمرکز کنید نه انشقاقات. کردها تو عراق موفق شدن کردها تو سوریه موفق شدن خواهش میکنم منطقی باشید نزارید به ایران به دید دشمن نگاه کنیم
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    35 29
    این گروهک ها مستعد استفاده برای مقاصد غرب و شرق بوده و هستن.همیشه هم در این وضعیت خواهند بود که اهرمی برای ناامنی خاورمیانه باشند.
  • تقی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    16 25
    اگر مردم غیور کُرد در مناطق مرزی نبودند امروز بایستی شاهد ناامنی در بسیاری از مناطق مرزی ما می بودیم .درود خدا برشهدای مظلوم (شیعه و سنی)کُرد که در شرایط بسیار سخت به پاسداری از مرزوبوم ایران عزیزپرداختند و امروز هم شجاعانه در مقابل فتنه ها و... ایستاده اند.
  • دکتر گاوچرون از کومور GB ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    10 36
    بیایین با هم دوست باشیم. بابا تو خوبی. من خوبم. همه خوبن. حالا دو تام کشته شدن صلوات بفرستید. در گوششون بگید چیزی را از دست ندادید تمامممم. تفنگ ها را زمین بگذارید. دستو که خدا داده. تو سر هم میزنیم. چرا دیگه تفنگ آخه چرا عایا؟ عزیزم پان تورک بابا. پان کرد مامان. پان فارس دایی. خاک تو سر همتون دو دستی.
    • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      2 10
      هرگز فکر نمیکردم کسی جز خودم مثبت نده :/
  • احمد US ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    16 37
    انسانیت وخوب وبد بودن به زبان وقومیت نیست به ایمان وعمل صالحه هرکه میخادباشه
  • سیری IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    57 31
    خشونت خشونت تولید میکند.وقتی صحبت به زبان مادری کردی جرم بود زمانی که فروش ترانه های کردی زندان داشت.و کشوری که به مردم کرد زبان خود میگوید ترک کوهی!!!! و هزاران ظلم دیگر معلوم است که خشم و خشونت زاده میشود. بنده به صورت مطلق مخالف هر گونه عمل و تحرک فیزیکی و خشن هستم ولی آیا شما عزیزان مشرق چند مقاله در قبال خشونت پانترکها که همچون موشهای جونده تاریخ ما را در داخل کشور میجوند و برای ارباب ترکشان اردغان دم تکان میدهند نوشتید؟شرافت و ایران دوستی این نیست که فقط بر قوم مظلوم کرد بتازید چون میدانید در ایران دوستی همتا ندارند و گستاخی شما میبخشند. شما شجاعت داشته باشید راجب پان وطن فروشهای ترک مطلب بنویسید که هم تاریخ و هم فرهنگ و آیین و ادبیات ما را به حراج گذاشته اند. در آخر باز هم تکرار میکنم هر گونه حرکت تروریستی غیر قابل قبول است چه تروریست مسلح چه تروریست فرهنگی.با سپاس
  • نادر IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    15 78
    اینا هم یه جور دیگه بد بختند این سیاهی لشگر شیطان اکبر آمریکا و اصغر اسرائیل هستند
  • .... IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    54 10
    مشرق یکبار به اردغان حمله میکنی یکبار هم به کردها میخوای امپراطور خاورمیانه بشی خواب دیدی خیره !!
  • حسین IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    47 8
    کردستان همیشه متعلق به ایران بوده و خواهد بود. ایران باید با حمایت از کردهای منطقه انچه متعلق به ایرانی بوده را به دست بیاورد و پاره تن ایران به ایران برگردد
  • حکیم IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    53 9
    نطرهای غلت ندید کردها همیشه با شرفند با عزت زندگی میکنند اونهایی که این نظر را میدند بی سوادند
  • جمال IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    34 6
    مشرق داری چه غلطی میکنی چرا نظر ها رو منتشر نمیکنی همش چرا تو در انتظار بررسیه؟منتشر کن نظراتو کلی نظر دادم!
  • هشترود ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    13 11
    درود بر ايران واحد .اگر لازم باشد ايران واحد را با خون نوشته و آن را پرچمي براي خود خواهيم ساخت .جانم فداي ايران يك پارچه و متحد .
  • رسول ایران ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    32 18
    مرگ بر هر نوع جدایی طلب ، در ایران عزیز.... هر مدل و هر فرقه ای که میخواد باشه ، باشه.... نمیدونم چرا بعضی ها گول میخورن ( از هر کشور مستکبری که شده ) نمیخوان بزارن ( با هر مسخره بازی ای که شده ) که باقیمانده ی (بزرگترین امپراطوری بشر ) ایران امنیتش پایدار بمونه.... ما ها دنبال برگردوندن قطعات جدا شده از از این خاک مقدسیم ، اونموقع یعنی عده شل مغز دنبال جدا کردن یه تیکه ی دیگه هستن... در آخر بازم از ته دل میگم ، ((((( مرگ بر هر نوع جدایی طلب با هر فرقه و مسلک ))))
  • ایرانی IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    12 55
    از نقش انگلیس و غرب در تفرقه بینداز و حکومت کن نباید غافل شد..غیر ممکن هست اینها پشت این تجزیه طلبی ها نباشند
  • لر زبان IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
    4 1
    ایران عزیز ،جاوید و یکپارچه خواهد ماند ،چون خدا خواسته اینطور شود.ریشه هرچی جدایی طلبه از بیخ و بن برخواهیم کند.به والله العظیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس