ظریف کری

پس از طرح دوباره تحریم‌های جدید برای ایران در مجلس سنای آمریکا، باز هم شاهد داستان تکراری احتمال «واکنش قاطعانه آقای روحانی» هستیم...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پروژه جریان خاص علیه چمران و قالیباف

«پروانه مافی» از فعالان اصلاح‌طلب و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اخیراً در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره چیزی به نام پاسخگویی شهرداری در رابطه با گزارش مالی سال ۹۱ که اخیراً توسط یکی از اعضای شورای شهر مطرح شده گفته است: طبق قانون نظارت بر کار شهرداری‌ها با شورای شهرها است و جزو وظایف اصلی آنها به شمار می‌رود اما اینکه شورای شهر چهارم نتوانسته به این وظیفه عمل کند خود نیز باید پاسخگو باشد.

او افزوده است: در ماه‌های باقیمانده از عمر شورای شهر چهارم باید به مردم پاسخ دهند که چرا از آغاز ورود به شوراها کار نظارتی خود را به خوبی انجام ندادند و الان به اینجا رسیده است. اگر نمی‌توانند وزیر کشور باید ورود کند!

این عضو کمیسیون‌ شوراهای مجلس همچنین اظهار کرده است: بر اساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده وزارت کشور پیگیری‌ها را در اینگونه موارد انجام دهد و اگر این کار صورت نگیرد مجلس می‌تواند از وزیر درخواست پاسخ داده باشد که باید پاسخگو باشند.

گفته می‌شود این اظهارات در پی ادعای جدید رحمت‌ا... حافظی(منتقد شماره یک قالیباف در شورای شهر تهران) بیان شده‌اند که اخیراً گفته است: گزارش حسابرسی تلفیقی صورت‌های مالی شهرداری تهران در سال ۹۱ فاجعه است.صورتحساب ۳۳ فقره حساب بانکی در اختیار حسابرس قرار نگرفته است. بخشی از املاک منطقه ۲۲ به ارزش ۴۴ میلیارد تومان به علت نامعلوم از دفاتر خارج شده است![۱]

*اصلاح‌طلبان و کسانی از سمپات‌های آنها در شورای شهر تهران، طی یکسال اخیر تمام حجم آتش خود را متوجه مدیریت جهادی و کارنامه محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران کردند.

آنها در این زمینه حتی مجبور به دروغگویی، ادعای کذب املاک نجومی و اظهاراتی نظیر اینکه چرا قالیباف به طرفةالعین در صحنه حادثه پلاسکو حاضر نبوده را نیز مطرح کردند[۲] اما تنها چیزی که در این فرایند به اثبات رسید، دروغ‌های جریان سیاسی خاص و مغرض بودن آنها علیه مدیریت جهادی بود.

البته بحث بر سر آقای قالیباف نیست بلکه ماجرا این است که جریان سیاسی خاص بر اساس یک تحلیل معتقد است شیشه عمر این جریان در صورت تبلور منصه‌های مدیریت جهادی در عرصه‌های مختلف جامعه اسلامی ایران، بر زمین خواهد خورد و دیگر چیزی از اهداف طیف سیاسی اصلاح‌طلبان باقی نخواهد ماند.

بر همین اساس است که اصلاح‌طلبان بیشترین هجمه‌های خود در ایام انتخابات و حتی در پساانتخابات را نیز متوجه قالیباف کردند.

علت اینکه اصلاح‌طلبان هنوز هم دست‌بردار قالیباف نیستند، آنست که این چهره‌ها پس از فتح شورای شهر پنجم در انتخابات اخیر، نیک می‌دانند که اگر شهرداری در سطح پایین‌تر از قالیباف و خدمات او معرفی کنند با چالش‌های جدی در انتخابات‌های آینده مواجه خواهند شد و با توجه با اینکه باز هم می‌دانند کسی به کارآمدی قالیباف را در چنته ندارند، لذا به راهبرد «هجوم به رقیب» روی آورده و سعی دارند کارنامه آتی خود در شورای شهر پنجم و شهرداری آینده که شاه‌کلید حضور رسمی آنها در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ است را با تخریب قالیباف و شورای شهر اصولگرای چهارم و سوم توجیه کنند.

درباره ادعای جدید آقای رحمت‌ا... حافظی نیز این نکته گفتنیست که وی علیه شهردار تهران حتی مرتکب اظهارات بلااثبات نیز شده است و به نظر نمی‌رسد از قِبل ادعای جدید وی نیز چیزی عاید اصلاح‌طلبان شود.

گفتنیست، ساعاتی قبل از انتشار صحبت‌های پروانه مافی درباره شورای چهارم، مصاحبه محسن صفایی‌فراهانی از فعالان اصلاح‌طلب با روزنامه آرمان امروز منتشر شد که طی آن گفته بود: «شورای شهر چهارم باید بیش از شهردار نسبت به بدهی‌های شهرداری تهران و استخدام‌های نجومی و بی‌رویه در آن پاسخگو باشد»!

***

لیلاز: دولت ضدّ رانت روحانی قدرت خرید مردم را افزایش داد!

سعید لیلاز از فعالان سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی به تازگی طی اظهاراتی که روزنامه اعتماد آنرا منتشر کرد گفته است:

«من معتقدم دولت حسن روحانی یکی از ضد رانت‌ترین دولت هایی است که تاکنون در ایران روی کار آمده است. نخستین کار او برقرار کردن نظام تک نرخی ارز بوده که سالی صدهزار میلیارد تومان از این طریق ما صرفه جویی می کنیم.»

او همچنین تصریح کرده است: در دولت یازدهم قدرت خرید کارگران، بازنشستگان و کشاورزان تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و من معتقد هستم که در این دولت، بزرگ ترین برندگان افزایش تولید ناخالص داخلی در ایران فقرا و محرومان بوده‌اند. شواهدی که ما در انتخابات دیدیم نیز این ادعا را تایید می کند.[۳]

*قضاوت درباره این اظهارات مجیزگویانه آقای لیلاز درباره دولت رئیس‌جمهور روحانی و حقایق پیرامونی آنها را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

امر واضح آنست که اصلاح‌طلبان بر اساس سیاست‌هایی اهل تعریف و تمجیدهای خاص از دولت هستند (نظیر اظهارات چند سال قبل رسول منتجب‌نیا که گفته بود اصلاح‌طلبان فدائیان دولت هستند) اما در وقت مناسبت نیز تبدیل به بزرگترین منتقدان دولت می‌شوند و مثلا در انتخابات اخیر بر اساس تحلیلی که احتمال باخت آقای روحانی را بالا می‌دانست، بیان کردند که آقای روحانی نه تنها نامزد رسمی آنها نیست بلکه برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل نخواهند داد.

گفتنیست، لیلاز در اوایل دولت اول آقای روحانی طی اظهاراتی مدعی شده بود که تماس تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما سبب کاهش تورم مواد غذایی شده است![۴]

او در همان روزها نیز طی اظهاراتی رئیس‌جمهور روحانی را قهرمان عدالت‌پروری نامیده بود...

لازم به اشاره است که لیلاز در مبحث تک‌نرخی شدن ارز، سال گذشته گفت‌وگوی قابل تأملی با نشریه تجارت فردا انجام داد که متن گفته لیلاز و سؤال خبرنگار تجارت فردا را در ادامه می‌خوانید:

*لیلاز: در سه سال گذشته دولت روحانی موفق شده ارز را تک‌نرخی کند.

خبرنگار تجارت فردا: البته هنوز نشده، ولی به نظر می‌رسد زمان تک‌نرخی شدن ارز نزدیک است.

لیلاز: ۹۰ درصد کار انجام شده. به لحاظ فنی، به نظر من ارز همین الان هم تک‌نرخی حساب می‌شود!

*** 

تحریم‌های سنای آمریکا و داستان تکراری واکنش دولت روحانی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم، اخیراً طی اظهاراتی درباره احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اسلامی در سنای آمریکا گفته است: (این اقدام) به واقع نشان دهنده کوتاه نظری آمریکایی ها و نشان دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.
به گزارش ایرنا، او افزود: اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود.[۵]

در همین حال، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت یازدهم نیز درباره تحریم‌های طرح شده در سنای آمریکا گفت: نفس مصوبه اخیر سنای امریکا مخالف اصل حسن نیت و اجرای موفقیت آمیز برجام است!

به گزارش اعتماد، او افزوده است: ما همه موارد را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیات اتخاذ خواهد شد.[۶]

*برجام و بی‌دستاوردی محرز آن در حال تبدیل شدن به یک زخم چرکین بر گرده دولت امروز و فردای آقای روحانی است.

ماجرای واکنش احتمالی دولت آقای روحانی به نقض برجام از سوی کشورهای ۱+۵ یا یکی از آنها نیز بیشتر شبیه به یک مطایبه سیاسی است تا یک واقعیت.

خاصه آنکه آمریکا پیش از این بارها و حتی بصورت رسمی برجام را نقض کرد اما دولت یازدهم هر بار به بهانه‌ای و یا با تمسّک به یک بخش از ماجرا، این نقض را منکر شد و صرفا به این بسنده کرد که خلاف روح توافق بوده، خلاف حسن نیت بوده و... و فی‌الواقع هیچگاه قید نقض متن را درباره اقدامات ضد برجامی آمریکا به کار نبرد.

گزینه‌ای که تحلیلگران از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم پیش بینی کرده و گفته بودند که آقای روحانی مادام که از سوی نظام اسلامی مجبور نشود؛ نقض برجام را اعلام نخواهد کرد.

رخداد تلخ‌تر برای رئیس‌جمهور روحانی اما آنست که برجام او عملاً شکست خورده و حتی دیگر در ادبیات و سخنرانی‌های اقتصادی دولت و اصلاح‌طلبان نیز اشاره چندانی به آن نمی‌شود.

اما رخدادهای صحنه حاکی از آنست که گردنه‌های صعب‌تری همچون «احتمال شکست رسمی» هم در مقابل برجام وجود دارد. خاصه آنکه اقدامات آمریکا و رخدادهایی مثل عدم همکاری بانک‌های چینی با دولت یازدهم نیز بر قوت این احتمال افزوده است.

***

1_ http://www.isna.ir/news/96032212599

2_ http://www.mashreghnews.ir/news/713739

3_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3574677

4_ http://www.jahannews.com/analysis/401009

5_ http://www.irna.ir/fa/News/82562537/

6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3574653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    42 9
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • حامد US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    7 21
    اگر قصدشان فقط بحث های جناحی باشد کار بدی می کنند. متاسفانه مطالب سایت شما هم کاملا جناحی است. در کنار این همه ایراد، به نقاط مثبت دولت هم اشاره کنید. مگر می شود دولت همه کارهایش اشتباه باشد. عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      13 0
      شما که دیدی بگو تا بقیه هم بدونن
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    31 2
    تمام قیمت اقلام و نفت و ارز و سکه دست یه سری فرزند و برادرای دولتی هاست که اراده میکنن میبرن بالا یا میارن پایین. برای نشون دادن نتایج مثبت مذاکره و سیاستاشون اراده میکنن قیمتارو نگه میدارن. اگه مخالفاشون یا منتقداشون حرکتی کنن که به نفع مردم باشه تصمیم میگیرن برای تخریبش بازار رو گرون کنن. مثل گرون شدن سکه زمان احمدی نژاد.
  • بی قدرت خرید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    33 2
    لیلاز، تو می دونی قدرت خرید یعنی چه؟ حتما" تو محله شون که مرفهین بی درد رانت خوار و قاچاقچی های مبادی رسمی مشترک با گمرک، هر روز با یک مدل ( ماشین و غیره) ظاهر می شوند به این نتیجه رسیده. علی برکت اله.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      17 1
      با این آقا سعید (لیلاز) اسهالی شد.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    18 1
    لیلاز جان مواظب باش یه موقع با این نظریه پردازان ندزدنت
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    14 0
    با سلام جهت اطلاع و شرمندگی اصلاحات و اصلاح طلبان !!!! مدرک تحصیلی و سوابق علمی آقای لیلاز چیست ؟
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    4 0
    نباید میکردن
  • ناشناس IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    4 0
    تحریمهای جدید نقض آشکار برجام است .
  • ناشناس IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 3
    مشرق . نظر بدون توهین دادم چرا ترسیدی منتشر کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس