روحانی

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور روحانی برای چینش کابینه جدید خود، زیر منگنه پرفشار چهره‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کرباسچی: قالیباف کم‌کاری کرده است

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی به تازگی در گفت‌وگوی خود با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه شرق که بخش اعظم آن به نقد «محمدباقر قالیباف» گذشته است، در پاسخ به این سؤال که «به‌نظر شما آقای قالیباف در بحث تأمین درآمد زیاده‌خواهی کرده است؟» اظهار می‌کند: من نمی‌خواهم زیاد روی شخص تکیه کنم.

او اما در پاسخ به اصرار شرق مبنی بر اینکه «منظورم شهرداری است، به ‌نظر شما شهرداری برای تأمین منابع زیاده‌خواهی کرده است؟» تأکید می‌کند: ببینید؛ مدیریت شهرداری در این زمینه اگر بخواهیم خیلی مؤدبانه صحبت کنیم، باید بگوییم کم‌کاری کرده است. یعنی می‌شد به درآمدهای دیگر فکر کرد، می‌شد درآمدهای دیگری را تحصیل کرد و درعین‌حال می‌شد صرفه‌جویی بیشتری هم در شهرداری کرد.[۱]

*قبل از کرباسچی هم عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات طی اظهاراتی عنوان کرده بود که قالیباف در انتخابات ۹۶ در اخلاق نمره نیاورد و بیشترین خسارت را از بین ۶ نامزد دید![۲]

علت اینکه چرا اصلی‌ترین سمت حمله و هجمه اصلاح‌طلبان در پیش و پس از انتخابات متوجه قالیباف بوده، بر همگان روشن نیست...

این در حالی است که قالیباف برای تقویت فرایند وحدت اصولگرایان حتی از حضور در انتخابات نیز استنکاف ورزید اما از سوی اصلاح‌طلبان عنوان می‌شود که وی بازنده اصلی انتخابات بوده است.

و اما علت اصلی تخریب‌های پساانتخاباتی قالیباف توسط اصلاح‌طلبان به این برمی‌گردد که وی توانسته کارنامه موفقی را در شهرداری تهران ارائه کند.

کارنامه موفقی که اصلاح‌طلبان به روشنی می‌دانند برای تکرار آن راهی سخت و ای بسا غیر ممکن را در پیش رو دارند و از همین رو با فرمول «حمله به رقیب» سعی در لکه‌دار کردن کارنامه مدیریتی قالیباف در شهرداری تهران دارند تا به این وسیله تمامی اقدامات شهردار بعدی که یقینا اصلاح‌طلب خواهد بود، توجیه‌پذیر جلوه کند.

عدم واکنش سیاسی و رسانه‌ای مناسب شخص آقای قالیباف به این مسئله و سکوت جریانات ارزشی نسبت به کارنامه ۱۲ ساله اصولگرایان در شهرداری و شورای شهر پایتخت، بخش مهمتر این مسئله است که جریانات رقیب برای پیشبرد پروژه‌های خود بر روی آن حساب باز کرده‌اند.

گفتنیست، غلامحسین کرباسچی در روزهای پساانتخابات، به دلیل طرح نقش وی در برخی شائبه‌های مالی برای چینش فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران، مورد انتقادات فراوانی قرار گرفته است.

***

روحانی زیر منگنه شرط و شروط‌های جریان خاص

داریوش قنبری، از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و از فعالین اصلاح‌طلب به تازگی طی مقاله‌ای در روزنامه آرمان امروز که با عنوان «کابینه اصلاح‌طلبانه» منتشر شد، نوشته است: بعد از پیروزی قاطع رئیس‌جمهور در انتخابات برخی این‌گونه القا می‌کنند که فصل حساب است و حسن روحانی باید سهم اصلاح‌طلبان را از کابینه خود نقدا بپردازد. حال اینکه حمایت از آقای روحانی بدون پیش‌شرط بوده است و اصلاح‌طلبان تنها در جهت حمایت از منافع ملی از آقای روحانی مجددا حمایت کردند.

او اما در ادامه با بیان اینکه البته به‌طور کلی استفاده از نیروهای اصلاح‌طلب درکابینه دوم آقای روحانی به نفع اوست، تصریح می‌کند: اصولگرایان هیچ‌گونه سهمی از کابینه آقای روحانی ندارند.

قنبری همچنین می‌نویسد: استفاده از مدیران اصلاح‌طلب که دل در گرو اندیشه اعتدالی آقای روحانی دارند، می‌تواند به تثبیت بیشتر اندیشه اصلاحی و اعتدالی آقای روحانی در دولت آینده وی کمک کند. اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه سهم‌خواهی از کابینه آقای روحانی ندارند، اما توقع دارند حال که آبروی جریان اصلاحات و اندیشه اصلاح‌طلبی را پای آقای روحانی گذاشته‌اند، رئیس‌جمهور نیز مسیر اصلاحات واقعی را برایی جامعه مهیا کند![۳]

*این شروط و پیش‌شرط‌های تعیین شده در کلام آقای قنبری، مصداق اتمّ و دقیق سهم‌خواهی هستند و متأسفانه گویی چهره‌های اصلاح‌طلب در حال بازی با افکار عمومی هستند...

همزمان با قنبری، علی صوفی، از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز یادداشتی در روزنامه آرمان امروز منتشر کرده و خواستار تغییر در وزارتخانه‌های اقتصادی دولت شده است.[۴]

«عبدا... ناصری» دیگر عضو شورای اصلاح‌طلبان هم چند روز قبل در بخشی از گفت‌وگوی خود با سایت جماران ضمن حمله به وزیر کشور روحانی تأکید کرد که باید بیش از ۵۰ درصد از کابینه روحانی تغییر کند.

او همچنین خواستار تغییر در وزارتخانه های اقتصادی، آموزش عالی و فرهنگی و اجتماعی نیز شده بود.[۵]

با این اوصاف، قضاوت درباره این ادعا که اصلاح‌طلبان اهل سهم‌خواهی نیستند و شرطی هم برای روحانی نمی‌گذارند را به مخاطبان واگذار می‌کنیم.

گفتنیست، ستاد جریان سیاسی خاص در انتخابات اخیر کراراً اعلام کرد که رئیس‌جمهور روحانی نامزد اصلی و رسمی آنها نیست و برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهند.

این رفتار از این تحلیل منبعث می‌شد که ستاد اصلاح‌طلبان احتمال بازنده شدن آقای روحانی را بالا می‌دانست و از همین رو رفتارهایی را در پیش گرفت که نه تنها مسئولیت‌های بعدی را از گردن آنها بردارد بلکه در صورت برد رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات نیز امکان بازی «أنا شریک» را برای اصلاح‌طلبان فراهم آورد.

***

بی‌اخلاقیم و خدا ما را نمی‌بخشد! شب قدر به روایت اصلاح‌طلبان...

برخی سخنرانان اصلاح‌طلب، اظهارات عجیب و غریبی را در محافل اصلاح‌طلبانه و در لیالی قدر بیان کرده‌اند.

فردی به نام محمدتقی خلجی که بعنوان سخنران در محفلی موسوم به دارالزهرا صحبت کرده، در لابه‌لای اظهارات خود گفته است:

«متأسفانه اخلاق در جامعه ما بسیار ضعیف و در حال فرسایش است و این یک فاجعه است. متأسفانه جامعه ما به دروغ، تهمت و هزاران گناهی که در حوزه فردی و اجتماعی زشت هستند، مبتلا است و باید درمان شود.»

به گزارش جماران، او افزوده است: اگر جامعه اخلاقی باشد آزادی ها و حقوق مردم نیز تأمین می‌شود. جامعه ما تا اخلاقی نشود و از دروغ، رباخواری، تهمت، فحاشی و بداخلاقی دست برندارد، جامعه دینی نمی‌شود![۶]

«محسن رهامی» از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی در همین محفل گفته است: مسلمانان با تکیه به قرآن همدیگر را می‌کشند و این نشان می‌دهد ما چقدر غفلت کرده‌ایم و خدا ما را نمی‌بخشد. در چین و هندوستان صدها خدا وجود دارد ولی باهم بهتر از ما رفتار می‌کنند. ما که یک خدا داریم چرا اینطور شدیم و اینقدر دچار خشونت شدیم؟

به گزارش ایلنا،‌ او همچنین اظهار کرده است: برخی هم لباس‌های من در خطبه نماز جمعه چیزی می‌گویند که من خجالت می کشم!

*تاریخ اسلام و تشیع از مکان‌هایی شبیه به «مسجد ضرار» آسیب‌های زیادی دریافت کرده است...

چهره‌های جریان سیاسی خاص، طی سال‌های اخیر تأکیدات فراوانی را بر بی اخلاقی جامعه اسلامی ایران بر زبان آوردند.

این در حالی است که آنها هرگز بیان نمی‌کنند آمارهای مربوط به بی‌اخلاقی جامعه ایران را غیر از کتب منورالفکرهای اِلینه شده، از کجا دریافت کرده‌اند؟!

این مسئله تا جایی پیش رفت که حتی واکنش مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشت.

معظم‌له در سال ۹۳ و در دیدار با مردم قم در همین رابطه فرمودند: «میشنویم گاهی اوقات راجع به اخلاق حرف زده میشود، انتقاد میکنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامی مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّی نیست؛ امّا ما خیلی پیش رفتیم، راه زیادی را ملّت ایران طی کردند، اینها را ندیده نگیرند.»[۷]

درباره خشونت در جوامع اسلامی و سهم جمهوری اسلامی در مبارزه با این خشونت یا تکثیر آن نیز که مورد اشاره رهامی قرار گرفته است، قضاوت را بایستی بر عهده مخاطبان محترم واگذاشت.

خاصه آنکه چهره‌های اصلاح‌طلب طی سالیان گذشته ضمن انتقاد از محور مقاومت و حضور ایران در رخدادهای منطقه، هرگاه که از چیزی به نام «خشونت» و «تندروی» سخن گفته‌اند، معنای خاص و البته آشکاری را مد نظر داشته‌اند!

نکته جالب‌تر نیز آن است که دربار عربستان سعودی و رابطه‌اش با مسئله خشونت و تکثیر آن، بنا به دلایلی هیچگاه مورد اشاره صریح اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد.

صحبت‌های خلجی و رهامی همچنین به عنوان یک شاهد جدیدتر! نشان می‌دهد که رسوبات تحجر فکری جریان چپ در دهه شصت همچنان در ذهن و روح برخی چهره‌های ستادی اصلاح‌طلب وجود دارد...

***

1_ http://sharghdaily.ir/News/133753

2_ http://www.mashreghnews.ir/news/735461

3_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188677

4_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188687

5_ http://www.mashreghnews.ir/news/737054

6_ http://fa.shafaqna.com/news/396805/

7_ http://www.leader.ir/fa/speech/12738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    اصلاح طلبان تهوع آور
    • ال IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      این کرباسچی مفسد اقتصادی رو نداره که. سنگ پاست
    • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 2
      اقای که به نام سید در همجا کامنت میگذاری که اصلاح طلبان ت....خودت اصلاح طلبی که سعی میکنی بقیه را بی نزاکت جلوه بدهی ادب بردباری انصاف چیزهای خوبی است
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    88 13
    فقط خفه شو مردک دیوانه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    57 10
    یعنی آدم یه چیزایی میشنوه شاخ درمیاره!!!!!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    58 16
    واقعا این اصلاح طلب ها(افساد طلب ها) می خوان به کحا برسن؟؟؟ حد نهایت رذالت؟؟
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    73 15
    "کرباسچی: قالیباف کم‌کاری کرده است" اول اون دهن کثیفتو آب بکش بعد اسم قالیباف رو بیار
  • GB ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    17 12
    مشرق جون ترا بخدا . بخاطر اسلام و فرق شكافته امير المومنين ع حذف نكن . اجازه بده حد اقل برادر هاي اصولگرا فقط بخونند . . شايد بيدار شن شايد كاري بكنند . شايد از نظر گفتمان اجتماعي پوست بياندازند . بالاخره مردم عادي چه ميتوانند و بايد بكنند ؟ اون از اصلاح طلب هاي چپي اهل وعده و وعيد و حرف هاي توخالي و راي بيست و چند ميليوني . فقط و فقط بخاطر ايجاد ترس از جماعت اصولگرا . ايجاد ترس از سخت گيري . ترس . ترس . ترس . اصلاح طلباني كه ميخواهند سوكولارسيم را باب و حاكم كنند . دين را امري شخصي اعلام كنند . نهايتا اسلام و دين الهي و رحمت را دوباره بفرستند توي غار حراء . تبليغ دين اسلام و رواج سبك زندگي اسلامي و عشق و محبت و نهاد خانواده و دين و پيغمبر ص را در دراز مدت كلا ممنوع كنند . اينهم از اصولگرا ها و اصولگرا هايي كه مدعي دينداري اند ولي متاسفانه بجاي جاذبه ديني حدااكثري دافعه ديني حد اكثري دارند . چطور ؟ براي جوان هايي كه تنها امتياز شون اينه كه اكثرشون مسلمان شناسنامه اي اند و هنوز مسله توحيد و نبوت هم براشون جانيفتاده . بجاي نشان دادن عشق و محبت و رحمت حق تعالي جل جلاله و معصومين ع نسبت به همه عالم خلقت و انسانيت . حتي از يك لبخند عادي و خشك و خالي هم دريغ ميكنند . مدام به اونها اخم و تندي و تحكم و تلخي ميكنند . تشر ميزنند . به بحجابي و بد حجابي اون ها به اسم دين گبر ميدهند . براشون نسخه خوندن دعاي كميل و ندبه و فرج و و و و خوردن ماست و روزه گرفتن مداوم براي رفع شهوت ميپيچند !! . دريغ هم از يك گوش شنوا . بابا آخه اين ديني كه شما برادر هاي عزيز با معرفت با رفتارتون نماينده اون هستيد آيا حضرت عباسي جاذبه داره يا دافعه ؟ چه كسي را ميتونه جذب كنه ؟ جز خودتون ؟ برادر هاي گل اصولگراي معتقد و متدين و متعهد . كسي نميگه العياذ بالله تبليغ حرام كنيد . اما دين بقول قرآن كريم هم بشيرا داره و هم نذيرا . همش كه نذيرا نيست . همش كه آتش جهنم وعذاب و عقاب و قيامت نيست . هست ؟ بيش از٦٥٠ آيات رحمت قرآن كريم چي ؟ مرحوم دولابي ها و ديگران چطور مردان حق توليد ميكردند ؟ چطوري قلب سليم و إيمان در انسان ها بخصوص جوان ها توليد ميكردند ؟ جوان هايي كه همه چيز خودشون را با اخلاص در كف دست خودشون ميگرفتن و از كيان و كشور و انسان و انسانيت دفاع ميكردند ؟
    • سعید ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      0 0
      احسن عالی بود
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    33 14
    مشکل مملکت ما اینه که طرف یه قالپاق میدزده پرونده براش میسازن به چه کلفتی سابقه براش درست میکنن که نتونه سرشو بلند کنه حالا از اون طرف یکی مثل این فرد بی ریشه و متکبر کل شهر رو غارت میکنه به جای اینکه از صحنه سیاست محو بشه و از دزدی هاش خجالت بکشه میاد میگه شهردار کار نکرده،بله درسته آغای کرباسچی کار نکرده چون شما کار رو در دزدی از بیت المال میبینید که قالیباف این کارو رو بلد نیست.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    22 8
    مشرق و مشرقیان گرانقدر روزی که اصلاح طلبان فتنه گر و کارگزاران اشرافی و قدرت طلب متحد شدند تا هشت سال دستاوردهای دولت جهادگر و خستگی ناپذیر احمدی‌نژاد رو زیر سوال ببرند و با انواع و اقسام تهمت ها سعی در تخریب دولتش کردند، باید فکر چنین روزی را میکردید
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    15 4
    ببند
  • شریف زاده IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    21 21
    به نظرم کار مدیریتی جهادی دکتر قالیباف به شکل و نحوی است که اصلاحطلبان برای صاف کردن جاده برای شهردار جدید دست به کار شدند. تا چنانچه نتوانستندمثل قالیباف کار کنند. حداقلی یک مقدار خزعبلات برای کفتن داشته باشند. و سر عده ای را شیره بمالند. تا دوباره رای بیارند. دنیا همین است. این هم میگذرد. آقای اختلاسگر گرباسچی
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    30 5
    آقای کرباسچی را بگذارند شهر دار تا یک شبه همه دارائی های مردم تهران را بالا بکشد و آبی هم از روی آن بخورند.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    14 5
    محمدتقی خلجی پدر مهدی خلجی پناهنده و......!!!!! وقتی اصلاح طلبان از اخلاق سخن می گویند !!!!!
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    17 6
    کسی از راه اصلاح طلبان به بهشت آخرت نمی رسد
  • آتش به اختیار IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    14 4
    آقای کرباسچی از فرزندان شهدای مدافع حرم خجالت بکشید بار کج شما افساد طلبان راحت طلب هیچگاه به منزل نخواهد رسید . قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ (ابراهیم/30)
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    16 3
    اقای کربابسچی تو به پرچانگی ات برس و به شهردار کاری نداشته باش اول بیا اون لافی رو که میزدی (مذاکره باداعش) اول بیا در این زمینه عملا ثابت کن چند مرده حلاجی بعد پرچانگی ات رو ادامه بده.
  • مهرداد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    22 5
    دکتر قالیباف مدیر جهادی سردار سازندگی تهران است .
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    14 3
    خدا پدر و مادر برخی‌رو بیامرزه که (خواسته یا ناخواسته) کم کاری کرد ولی اختلاااااااس نکردن!. بعدشم یه خواهش عاجزانه دارم ازت مشرق! عکس اختلاسگران و محکومین‌رو شطرنجی کنیدحال‌مون بد نشه!. یا حداقل بدون عکس کار کنید
  • حمید IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    13 2
    شما رو به خدا اگر خیلی هم مجبورید از این نفر مطلب داشته باشید حداقل بدون عکس و تصویر کار کنید. نمیشه؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس