بازدید دکتر علی اکبر صالحی از پایگاه خبری مشرق

«علی‌اکبر صالحی» به تازگی گفته است: غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی(یعنی آقای صالحی) هر وقت حرفی زده درست گفته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

احمد شیرزاد: ما اصلاح‌طلبان مسئول عملکرد دولت نیستیم

احمد شیرزاد، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم به تازگی در یک یادداشت در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز با عنوان «اصلاح‌طلبان با کسی عقد اخوت نبسته‌اند»! نوشته است:

«اخیرا ازسوی سعید حجاریان مطالبی مبنی بر لزوم نقد دولت مطرح می‌شود. پیش از هرچیز لازم است توجه داشت که حجاریان به عنوان یک تحلیلگر سیاسی، اجتماعی برجسته، نسیم‌های سیاسی را به خوبی درک می‌کند، بر آن اساس پیش‌بینی‌های جامعی دارد و راهبردهای مناسبی برای جلوگیری از بحران‌های اجتماعی ارائه می‌کند. به نظر نگارنده، منظور دکتر حجاریان این است که نیروهای اصلاح‌طلب نقد دولت را در دستور کار خود قرار دهند و فراموش نکنند. هرچند اصلاح‌طلبان در مجموع همراه و حامی دولت هستند اما دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست و این جنبش سیاسی نمی‌تواند مسئولیت تمام عملکرد دولت‌ را برعهده بگیرد»!

اومی‌افزاید:

اصلاح‌طلبان مسئولیت اخلاقی حمایت از دولت را برعهده دارند، چرا که انتخاب روحانی درهر دو مقطع 92 و 96 بهترین انتخاب ممکن برای جامعه بوده، اما این موضوع بدان معنا نیست که انتخاب او، ایده‌آل بوده و تصمیمات رئیس‌جمهور از هر نقص و خطایی مبراست. اصلاح‌طلبان کماکان از کلیت دولت، به خصوص جهت‌گیری‌های اقتصادی و سیاست خارجی قوه مجریه حمایت می‌کنند، اما تمام مسئولانی که ذیل دولت قرار دارند طبیعتا نمی‌توانند مطلوب اصلاح‌طلبان باشند.[1]

*حکماً آقای شیرزاد در هنگامی که همتایان وی در جریان سیاسی خاص از بام تا شام 4 سال گذشته در حال خواندن عقد اخوت و صیغه برادری با آقای روحانی و حمایت از تمام قیام و قعود دولت وی بوده‌اند، در خواب گران به سر می‌برده‌اند!

آغتشگی اصلاحات و اعتدال تا جایی پیش رفت که چهره‌های جریان چپ از این می‌گفتند که «ما فدائیان دولتیم» و «آقای روحانی هر کار می‌کند قانونیست».

جالب آنکه در دولت گذشته حتی یک مورد از راهبردهای کلان دولت آقای روحانی هم نیست که مورد نقد اصلاح‌طلبان قرار گرفته باشد. و جالب‌تر آنکه برخی چهره‌های اصلاح‌طلب می‌گفتند روحانی از خود ما هم بهتر عمل می‌کند و کار به جایی رسید که برخی محافل گفتند اصلاح‌طلبان به «بردگان روحانی» تبدیل شده‌اند.

اکنون آیا شدنیست که چهره‌های این جریان به یکباره به مردم بگویند که مسئول عملکرد دولت نیستند؟!

در واقع اگر آنها مسئول عملکرد دولت نیستند پس چه کسی مسئول است و تکلیف آنهمه عزّ و التماس به مردم برای رأی دادن به آقای روحانی و آنهمه توجیه کردن قیام و قعود دولت و حتی تصویب قانون زندان برای منقدان به منظور راحت‌تر بودن دولت چه می‌شود؟!

طی هفته‌های اخیر، غیر از شیرزاد؛ اصلاح‌طلبان دیگری مثل صوفی، تاجیک و حاجی نیز فرایند «اعلام طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» را کلید زده و اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان مسئول عملکرد دولت نیستند.[2]

تناقض این رفتارها به حدّیست که از درون اردوگاه چپ حتی، صدای اعتراض به گوش می‌رسد.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در همین رابطه گفته است:

«اصلاح‌طلبان باید به صورت جدی‌تر با این مساله برخورد می‌کردند و با طرح شروط و گرفتن تعهد از آقای روحانی همه ظرفیت‌های خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان می‌آوردند. این مساله در همه جوامع مرسوم است و اتفاق جدیدی نیست. در تمام کشورهای جهان هنگامی که یک جریان و یا حزب قصد دارد در انتخابات از یک فرد حمایت کند آبرو و حیثیت خود را به میدان می‌آورد. جریان اصلاحات نیز حیثیت و آبروی خود را به عملکرد آقای روحانی گره زده است. به همین دلیل آقای روحانی و تک‌تک کسانی که در مبارزات انتخاباتی برای آقای روحانی تبلیغ کردند باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. برای مثال بنده که در دوران مبارزات انتخاباتی در حدود۴۰ سخنرانی در مناطق مختلف کشور در جهت حمایت از آقای روحانی داشته‌ام باید نسبت به حمایت‌هایی که از آقای روحانی انجام داده‌ام به مردم پاسخگو باشم.»[3]

***

مطهری: صحبت‌های پسر عارف درباره ژن خوب نشانه «صفای باطن» او بود!

«علی مطهری» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعضی از فرزندان اعضای فراکسیون امید برای پدرشان حاشیه درست کرده‌اند، مانند پسر عارف و یا اخیرا هم در مورد فرزندان «وکیلی» مباحثی مطرح شده، چه نظری دارید و یا به طور کلی نظرتان در مورد ژن خوب چیست؟ گفته است: حالا دیگر وارد این بحث‌ها نشویم.

به گزارش ایسنا، وی درباره اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان حتی به این مسئله واکنش نشان داده‌اند نیز اظهار کرد: اگر پسر عارف نبود سروصدا نمی‌شد و این نشانه صفای باطن ایشان است که اینطور صحبت می‌کنند.[4]

*قضاوت درباره صحبت‌های علی مطهری را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

پر واضح آنکه بعید است فرزندان آقایان وکیلی و عارف با استعدادی جز «آقازاده» بودن به این مال و مکنت رسیده باشند و گرنه در ایران اسلامی کم نیستند جوانانی که جدای از ژن خوب از صفای باطنی برخوردارند و شهید حججی یکی از نمونه‌های آنهاست.

و اتفاقا به همین دلیل هم بود که حساسیت جامعه عمومی برانگیخته شد که چرا یک آقازاده که در مظان استفاده از رانت‌های سیاسی خانواده خود قرار دارد، بازی را قلب می‌کند و از ژن خوب خود سخن می‌گوید؟!

جالب آنکه حتی فرزندان مقامات ارشد کشور نیز گویا از ژن خوب و صفای باطنی که علی مطهری از آن صحبت کرده است، بی‌بهره‌اند که نام و نشانی از آنها در هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی نیست و کسی عکس‌های سلفی آنها را در پشت رُل ماشین‌های اِس‌یووی نمی‌بیند.

شوربختانه بایستی اشاره کرد که یکی از عیوب بزرگ جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان اینست که در خطاهای فاحش خود نیز به جای ابراز ندامت و توبه، اما ابراز توجیه و همسازی می‌کنند و فی‌النتیجه دچار عدم رعایت تقوای جمعی و بی‌تقدیری جریانی می‌شوند.

عدم عذرخواهی از فتنه سال 88، عدم عذرخواهی از دروغ بزرگ «بورسیه‌های غیر قانونی» و انتقاد از سیاست‌های نظام در حمایت از محور مقاومت در سال‌های نخستین حادثه در کشور سوریه، از جمله این عدم رعایت‌هاست...

***

غرب گفته است تمام حرف‌های صالحی درست است؛ صالحی: می‌توانیم برجام را از شکست نجات دهیم!

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به توانمندی ایران به بازگشت سریع به شرایط پیشابرجام در صنعت هسته‌ای گفته است: غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی(یعنی آقای صالحی) هر وقت حرفی زده درست گفته است.

به گزارش ایلنا، او همچنین در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد، اظهار داشت:

اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورها مانند امریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند.

صالحی ادامه می‌دهد:

در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد، بی‌اعتماد می‌شوند.[5]

*بخش اول اظهارات آقای صالحی مبنی بر اینکه غربی می‌گفتند فلانی هر زمان حرفی زده، درست گفته است را می‌پذیریم و به آقای صالحی و مخاطبان محترم یادآوری می‌کنیم که ایشان چند هفته قبل طی یادداشتی در نشریه انگلیسی گاردین نوشته بود: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»[6]

جدای از این مسئله، اینکه مردم ایران هم نظری همسان غربی‌های درباره سخنان آقای صالحی داشته باشند بحث دیگریست... چه اینکه ایشان زمانی هم گفته بود: «دنیای پسابرجام دنیای دیگریست» که نه تنها نبود که به اذعان جان‌کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا دنیایی بدتر و با تحریم‌های بیشتر هم بود. شخص ایشان زمان دیگری هم در دولت احمدی‌نژاد با اشاره خفیّه به مذاکرات با آمریکا وعده داده بود که گشایش‌هایی حاصل خواهد شد اما هیچ گشایشی برای مردم حاصل نیامد.

بخش دوم صحبت‌های آقای صالحی و صحبت‌هایی نظیر اینکه با بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و منطق سیاست از بین می‌رود و اعتبار آمریکا مخدوش می‌شود و... هم متأسفانه ناشی از نگاهیست که گویا نمی‌خواهد از تجربه گذشته درس بگیرد!

آمریکا میلیون‌ها نفر را در ویتنام و عراق و افغانستان بصورت مستقیم کشت اما به مدد هژمونی رسانه‌ای و چهره‌های غربزده، امروز توسط عده‌ای بعنوان کدخدا شناخته می‌شود...

از طرفی آمریکا مگر درباره وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق صراحتا به جهانیان دروغ نگفت؟! آیا برای کاخ سفید همه چیز به هم خورد؟

آیا مگر توافقات هسته‌ای سال 82 تیم آقای روحانی در سعد آباد و توافقنامه پاریس در مابعد آن توسط آمریکا و اذناب غربی‌اش کأن‌لم‌یکن تلقی نشد و آب هم از آب تکان نخورد؟!

بایستی اشاره کرد که متأسفانه همین اغلاط مبنایی در سیاست خارجی و پند نگرفتن از رخدادهای زمانه بوده‌اند که سبب‌ساز توافقی به نام برجام شده‌اند که علیرغم گفته‌های علی‌اکبر صالحی، تحلیلگران فرجامی جز اعلام شکست رسمی را برای آن متصور نیستند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195333

2_ mshrgh.ir/764960

3_ mshrgh.ir/764918

4_ http://www.isna.ir/news/96053119611

5_ http://tnews.ir/news/233a92556787.html

6_ http://www.jahannews.com/news/529000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    23 4
    کاش یه ژن خوب از شهید هم به ایشون می رسید
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    14 5
    اینها پشت دولت را خالی میکنند تا در انتخابات 1400 پیروز قطعی میدان باشند. و نارضایتی های مردم از روحانی را گردن اصولگریان بیاندازند. چه قدر ساده اید شما راستی های گیج
    • سید ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      2 0
      ؟!؟!؟!؟!
    • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      9 3
      مرگ برجام =تمام شدن روحانی واعتدال =مرگ اصلاحات
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    7 6
    شما بی سواد هستید که از اختلاف اصلاحات و اعتدال خوشحال هستید. اینها هم بازی است بدبختها
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 19
    برای بیکاری خوبه آدم بیاد مشرق بخونه
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    3 11
    خاک بر سرت با این خبرها
  • مشهدخبر ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    6 0
    به آقای صالحی و مخاطبان محترم یادآوری می‌کنیم که ایشان چند هفته قبل طی یادداشتی در نشریه انگلیسی گاردین نوشته بود: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد
  • سید ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    8 4
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 0
    جناب دكتر ! احتمالا" غربيها شوخي مي فرمايند!! آخه شما بگو خود غربيها كدوم حرف و قول و عملشون در دنياي سياست راست و درست از كار در اومده كه اين حرفشون درست باشه؟!!
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 4
    دولت روحانی معتدل و میانه رو هست. و اصول گراها و مستقل ها هم در دولت روحانی هستن. پس این حرف درسته که تمام مسئولیت کارهای روحانی برای اصلاح طلب ها نیست.
  • الهی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    8 4
    این جماعت مدعی اصلاحات از سال 92 تا کنون دولت و برجام را در دست دارند نا کار آمدی دولت را حالا میگویند که بود که بود ما نبودیم کور خوندین کارگزار و اصلاحات و اعتدال سر و ته یکی هستند با واژه ها بازی نکنید.
  • صبور ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    1 3
    کشف بزرگی !! دوست عزیز اساس اسلام و مکتب تشیع بر اعتدال و میانه روی است موضوع جدیدی نیست دولتی ها از این واژه دهان پر کن برای جذب مردم و رآی آوری و کسب قدرت استفاده میکنند و لی خلافش عمل می کنند ، لیکن معتدلین و میانه روهای واقعی به این مهم عمل می کنند .
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 1
    زندن حرف دل از زبان رقیب بزدلانه است
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    1 0
    حرف مطهري براي اينه كه خودش هم ژن خوبو داره ، يعني به ارث برده !!
  • علی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    2 0
    برخی (به اصلاح) آدمای سیاسی، از بس گَنده دماغ تشریف دارن!، کثیف‌ترین گَندکاری هم حزبی‌هاشون‌رو هم ماست مالی میکنن و کاری به حق و ناحق بودن هم ندارن اسم‌شون هم که مسلمون هستند!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 1
    از کسانی که صدقه سری باباهاشون به جایی میرسن انتظاری بیش از این نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس