کد خبر 787753
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
نوبخت

سخنگوی دولت در حالی بیان می‌کند که چرا عده‌ای در داخل کشور می گویند منابع مالی کم است و به دشمت گرا می دهند که پیشتر اغلب مسئولان دولتی از خزانه خالی آنهم در بحبوبه مذاکرات سخن گفته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - سخنگوی دولت بازهم با انتقاد و حمله شدید به منتقدین سخنان قابل تاملی بیان کرده و آنان را به طی مسیری بر خلاف منافع مردم متهم کرده است.

محمد باقر نوبخت در این باره در نشست خبری دیروز خود می‌گوید: «وقتی ما اعلام می‌کنیم نرخ رشد اقتصادی‌مان چقدر است، عده‌ای در داخل می‌گویند این آمار بر اساس فروش نفت است، ما اگر این حرف‌ها را از زبان خارجی‌ها می‌شنیدیم فرق می‌کرد اما از هم‌وطنان عزیزی که از نظر سیاسی با دولت زاویه دارند، انتظار نداریم که با بهتر شدن وضعیت مردم، غصه‌دار شوند.»

سخنگوی دولت تاکید کرد:

«من از کسانی که با دولت مخالفت‌هایی دارند تقاضا می‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمایش بگذارند و مدام نگویند که منابع مالی ما برای اداره کشور کم است. کسانی که بیرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببینند که ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و منابع مالی در اختیارمان کافی نیست در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند. او تصریح کرد: با این حال، چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.»

این درحالی است که موضوع خزانه خالی را اولین بار در دولت یازدهم از سوی مسئولان شنیدم که تا امروز هم از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور و دیگر مسئولان تاکید و تکرار می‌شود.

در همین رابطه در مردادماه سال جاری حسن روحانی در جلسه دفاع از وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت:‌ «ما در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی دادیم در حالی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود.»[1]

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در باره خالی بودن خزانه کشور گفت:‌«اما در حالی که برخی از نمایندگان مجلس عنوان کردند که ذخائر خارجی کشور به بیش از 130 میلیارد دلار رسیده و باید در رابطه با میزان آن توضیحات شفاف‌تری ارائه شود، رییس کل بانک مرکزی احتمال داد که ریشه این موضوع به مباحث مطرح شده در ابتدای ورود دولت یازدهم در رابطه با این‌که بیش از 100 میلیارد دلار در خزانه دولت منابع وجود دارد برمی‌گردد گفت: وقتی عنوان کردند که ذخائر بانک مرکزی بیش از 100 میلیارد دلار است و دولت نباید بگوید که خزانه را خالی تحویل گرفته ما تمایلی برای جواب دادن به این موضوع نداشتیم اما دلیل روشن است که اگر حتی این 100 میلیارد دلار هم وجود داشت به خزانه دولت تعلق نداشت چرا که ریال ارزی که برای بانک مرکزی است قبلا به خزانه وارد شده و این بانک می‌تواند نسبت به فروش این دارایی‌های ارزی اقدام کند.»

سید محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات نیز در این باره گفت:‌«وزیر اطلاعات گفت: وقتی ابتدای کار دولت گفتیم خزانه را خالی تحویل گرفته‌ایم، به ما خرده گرفتند که چرا به مردم می‌گویید، اما نظر ما این بود که دانستن این شرایط خواست مردم از دولت را کنترل می‌کند. بعد از دو سال عرض می‌کنم که خزانه نه تنها خالی بود، بلکه منفی هم بود.»[2]

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم هم بیان داشت:‌«حقیقتا آنچه را که حسن روحانی در سال ۹۲ تحویل گرفت دقیقا همان وضعیت بعد از جنگ تحمیلی را داشت. حتی از نظر مشکلات مالی از همان زمان پایان جنگ نیز اوضاع بدتری داشتیم. مشکلات مالی که در سال اول دولت تدبیر و امید را با مشکل مواجه کرده بود در دوران بعد از انقلاب بی‌سابقه بود. خزانه خالی و خصوصی‌سازی‌های نادرستی که اجرا شده بود و دیون‌ بی‌حسابی که اعطا شده بود سبب شده بود که بودجه کشور با عدم توازن مواجه شود که در این سه سال و چند ماه با تلاش همه با رهنمودهای رهبری کارهای بزرگی در کشور شد که جای تقدیر دارد.»[3]


[1] http://www.isna.ir/news/96052917813

[2] http://www.isna.ir/news/94060301486

[3] http://www.isna.ir/news/95102515967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    در شگفتم11!!!؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس