کابینه دوازدهم

یک سؤال مهم... چرا مقامات دولت به صف منتقدان تند اقتصاد پیوسته‌اند؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

پس از آلودگی هوا؛ دعواهای خیابانی هم تقصیر قالیباف است

حسن رسولی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز درباره کارنامه قالیباف در شهرداری تهران گفته است:

آقای قالیباف در توسعه زیربناهای شهری عملکرد قابل قبولی داشته است. با این‌همه، آقای قالیباف این نکته را فراموش کرده بودند که مدیریت یک شهر تنها به جسم و کالبد آن محدود نمی‌شود و شهر دارای هویت و مسائل انسانی نیز هست. این در حالی است که مردم تهران انتقادات جدی نسبت به این مسائل دارند.

او سپس در پاسخ به این سؤال که «این انتقادات بیشتر در چه مسائلی است؟» اظهار می‌کند:

بر اساس آمار منتشرشده به‌صورت سالیانه در شهر تهران بیش از 500‌ هزار نزاع خیابانی منجر به جرح صورت می‌گیرد. برای بررسی وضعیت روانی شهر تهران کافی است که در برخی محله‌های شهر تهران تردد کنید تا به عمق وضعیت پی ببرید. برای مثال دو راننده تاکسی بر سر کوچک‌ترین مساله‌ای با هم درگیری لفظی پیدا می‌کنند که گاهی این درگیری لطفی به زد و خورد نیز کشیده می‌شود.[1]

*قضاوت درباره اظهارات عجیب رسولی را به مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

جدای از این، صحبت‌های اصلاح‌طلبان شورای شهر مبنی بر اینکه محمدباقر قالیباف به بعد انسانی در شهر تهران توجه داشته است نیز حرف درستی نیست.

چه اینکه اولا خدمات عمرانی؛ پیش و بیش از همه، انتظار خود مردم بوده است و بدیهیست که مردم به مترو و اتوبان نیاز دارند و ثانیا خدماتی مثل ساخت باغ کتاب، چندین پارک و بوستان بزرگ، پل طبیعت، افزایش سرانه فضای سبز تهران به 17 متر مربع و... که جملگی در زمان قالیباف انجام شده‌اند آیا جز با انگیزه پرداختن به هویت انسانی شهر تهران بوده است؟!

لازم به توضیح است که جریان چپ از آن رو که می‌داند قادر به تکرار کارنامه عمرانی قالیباف نیست و چیزی هم برای افزودن به آن ندارد؛ به تخریب این کارنامه مهم روی آورده است.

از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان از آنرو که سند دندانگیری هم برای ادعاهای خود علیه قالیباف به دست نیاورده‌اند به نسبت دادن مقولات عجیبی مثل آلودگی هوا و یا نزاع‌های خیابانی به شهردار تهران می‌پردازند.

چپ‌ها درباره تهران نیز اینطور گفته‌اند که تهران «شهر سوخته» و جهنمی است که از قالیباف به ارث رسیده و او درباره تهران کم‌کاری کرده است.

***

چرا مقامات دولت به صف منتقدان تند اقتصاد پیوسته‌اند؟

آنچه که در ادامه می‌خوانید؛ 4 اظهار نظر از 4 مقام بلندپایه دولت آقای روحانی پیرامون وضعیت اقتصادی است که فقط طی روزهای اخیر ایراد شده‌اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت: هیچ بازنشسته‌ای از حقوق خود راضی نیست.[2]

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت: هر خانه 3 بیکار دارد.[3]

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: بیکاری ممکن است تبعات سیاسی داشته باشد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور: 3 بیکار فوق لیسانس در خانه دارم.[4]

*نکته قابل تأمل آنجاست که پس از 5 سال از روی کار آمدن دولت رئیس‌جمهور روحانی و یارانش؛ وضع موجود اقتصاد کشور چیزی جز دستبافته همین مقامات نیست اما شاهدیم که خود آنها مشتهی‌تر از دیگران به دنبال طرح مشکلات اقتصادی هستند!

چرایی این مسئله یک سؤال مهم است که به نظر بایستی حتما در نظر خواص کشور و مردم پاسخی برای آن وجود داشته باشد.

اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که این اظهارات برای ابراز همدردی با مردم و یا به رخ کشیدن واقع‌بینی مقامات دولتی ایراد شده باشند اما یک ذهن آگاه هنگامیکه بداند همین مسئولین در مقاطعی گوی سیاه‌نمایی اقتصادی را از همه ربوده‌اند و حتی مثلا به وجود گرسنگی فراگیر در ایران، خرد شدن استخوان مردم به دلیل تحریم‌هایی که هیچگاه بیش از 30 درصد بر اقتصاد کلان ایران اثر نداشته‌اند و یا خالی بودن خزانه (که بعداً گِرا دادن به دشمن تعبیر شد) نیز اشاره کرده‌اند؛ اوضاع کمی متفاوت می‌شود.

خاصه اینکه مشخص نیست مثلاً چرا همین مسئولین دولتی اشاره نمی‌کنند که بیکاران در ایران عموماً شامل حالت بحرانی نیستند و مثلاً کارجویان ایرانی صد هزار پیشنهاد شغلی وزارت کار را نیز رد می‌کنند.[5]

گفتنیست، مقام معظم رهبری تاکنون چندین مرتبه در بیانات خود به مسئله «فتنه اقتصادی» اشاره کرده‌اند.

***

توصیه رامبد جوان درباره گربه هایی که فرشته هستند

رامبد جوان، کمدین مشهور و از چهره‌های تلویزیونی و سینمایی کشورمان به تازگی و در یکی از پست‌های اینستاگرام خود با انتشار تصویر یک گربه که در لابه‌لای موتور یک ماشین پنهان شده است، هشتگی برای حمایت از حیوانات زده است.

در توضیح این عکس نیز می‌خوانیم: «حیوانات بی‌پناه از سرما به ماشین‌های ما پناه می‌آورند و اگر مراقبشان نباشیم ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای این کوچولوها بوجود بیاد. پس حتما قبل از روشن کردن ماشین، حتما چند ضربه بزنید تا اگه این فرشته‌ها به ماشین پناه آوردن متوجه حضور ما بشن و جونشون نجات پیدا کنه»!

*پیش از رامبد جوان نیز دلنوشته خانم هانیه توسلی، از بازیگران سینما برای مرگ گربه خانگی‌اش، حاشیه‌های فراوانی را برانگیخت.

خانم توسلی در نوشته خود «آرزوی مرگ» و رفتن پیش گربه‌اش را هم کرده بود.

چند سال قبل از این، تصاویر برخی حامیان حیوانات در جریان کمپین حمایت از سگ‌های ولگرد و هشتگ‌های #سگ_فحش_نیست ؛ اعتراضات زیادی را برانگیخت.

برخی از این افراد در تصاویر خود برای حمایت از سگ‌ها نوشته بودند: «من سگ هستم».

***

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/207328

2_http://fna.ir/a2qcqn

3_http://tn.ai/1601676

4_http://www.jamnews.ir/detail/News/678771

5_https://www.mehrnews.com/news/2949850/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    72 3
    این آقایان اصلاح طلب خدماتشان را بگویند نه دیگران را بیهوده به باد انتقاد بگیرند و فرار کنند کو در این چند ماه خدمات آنها.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    36 1
    روال اصلاح طلبان همیشه همین بوده که آن ها فقط حرف می زنند و در عمل سیاه نمایی را برگزیده اند
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    28 1
    یک کاری انجام بدهند و بعد به دنبال کارنامه باشند نه فقط عملکرد دیگران را سیاه نمایی کنند
  • من IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    5 0
    رامبد جوان نیز دلنوشته خانم هانیه توسلی، از بازیگران سینما را برنتاخت
  • بی سواد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    26 2
    مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: بیکاری ممکن است تبعات سیاسی داشته باشد. ...خخخخخخخخخخخخ
  • SE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    23 0
    حق با رامبد جوان است. من لایرحم یا یرحم هر کس رحم نکند مورد رحمت قرار نخواهد گرفت.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    23 2
    رامبد حرف خوبی میزنه ولی یکی به اینها بگه مقام ملائکه خیلی بالاست و نباید به چهارپایان از لفظ فرشته استفاده کرد. این توهین خیلی بزرگیه.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    25 2
    بچه داری توی دنیای اینها عار است اما حیوانات فرشته هستند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      0 7
      توام فرشته ای البته تو دنیای اونا.
  • طاها IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    28 1
    اگه شما راست میگویید مثل قالیباف کارکنید شما به پای قالیباف هم نمی رسید شما کاری انجام بدهید بعد بگویید این از کار قالیباف بهتر بود شما فقط دنبال منافع جناحی وحزبی خودتان هستید .ومردم را اصلا به حساب نمی آورید.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    14 1
    مرفهین بی درد
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    6 6
    الان پست رامین جوان چه ربطی به کار هانیه توسلی داشت!؟ انگار اخباری که تنها کلمات مشترک دارند، پشت هم چیده می شوند!!
  • DE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    16 1
    دولت آقای روحانی این نکته را فراموش کرده که مدیریت یک کشور تنها به جسم و کالبد آن محدود نمی‌شود و کشور دارای هویت و مسائل انسانی نیز هست. این در حالی است که مردم ایران انتقادات جدی نسبت به این مسائل دارند
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    4 19
    مشرقی ها کفتر بازند ! با گربه ها میونه خوبی ندارند !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس