ابهام عبور از فیلتر توسط تلگرام و فرصتی که نباید بسوزد

اصلی‌ترین راه حل برای مقابله با "بدترین سناریو" که همان بی‌اثر شدن فیلترینگ در ایران توسط تلگرام است، توسعه یک پیام‌رسان بومی قوی است که تمام نیازهای کاربران و احساس عدم اعتماد آنان را برطرف کند.

سرویس جنگ نرم مشرق- چندی پیش اعتراضات اقتصادی خیلی سریع با هدایت سایبری در بستر تلگرام، زمینه‌ساز اغتشاشات و آشوب شد و در نهایت مسئولان برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر جانی و مالی، دسترسی به سرورهای تلگرام از داخل ایران را برای چند روزی متوقف کردند؛ در همان ایام «پاول دورف» مدیر تلگرام در توئیتی خبر داد که به زودی تلگرام به تکنولوژی "بلاک چین" (Blockchain) مجهز و فیلترینگ تلگرام عملا غیرممکن خواهد شد.

«پاول دورف» مدیر تلگرام حدود یک ماه پیش در توئیتی خبر داد که به زودی تلگرام به تکنولوژی "بلاک چین" (Blockchain) مجهز و فیلترینگ تلگرام عملا غیرممکن خواهد شد

 اصلی‌ترین دلیل تلگرام در استفاده از تکنولوژی "بلاک چین" البته عبور از فیلتر ایران نیست، بلکه ورود به بازار ارزهای دیجیتال مانند "بیت کوین" است؛ مدیران تلگرام به‌دنبال دستیابی به رشد خرده‌فروشی در اپلیکیشن خود تا ۵۰۰ میلیون دلار هستند. اطلاعات موجود نشان از این دارد که پلتفرم "بلاک‌چین" تلگرام با عنوان The Open Network یا به‌اختصار TON شناخته خواهد شد و فناوری آن برگرفته از "بلاک‌چین" مورد استفاده در بیت‌کوین با بهبودهایی است که مهندسان تلگرام روی آن اعمال خواهند کرد. در صورتی که این شبکه با موفقیت راه‌اندازی شود، زمینه برای تحقق برنامه‌های بعدی کلید خواهد خورد. ارز دیجیتالی منحصر به «شبکه باز» تلگرام برای خرید و فروش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و ادعا می‌شود هیچ ارگانی قادر نخواهد بود، این شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد.

در واقع گردانندگان این اپلیکیشن می‌خواهند یک محیط کاربری غیرقابل نفوذ و غیرقابل فیلتر با تکیه بر ارز دیجیتالی منحصر به همین شبکه تولید کنند. ارز دیجیتالی منحصر به این پیام‌رسان، "گرام" (Gram) نامگذاری شده و قرار است بدون سقف مشخص از سال آینده عرضه شود. برنامه زمانی تلگرام جدید: مدیر این اپلیکیشن پیام‌رسان، فصل اول سال جاری میلادی را زمان ارائه برنامه بلندمدت این شرکت عنوان کرد. کیف پول دیجیتالی تلگرام نیز از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل قرار خواهند گرفت. نکته مهم آن‌که سیاست ایجاد پول مجازی در بستر تلگرام می‌تواند در کوتاه‌مدت مدیران این شرکت را  به صاحبان و مدیران پولی و بانکی هر کشوری که در آن اقبال تلگرام بیشتر باشد، بدل کند که باید تبعات منفی این کار توسط مسئولان کشور زودتر بررسی شود.

"بلاک چین" در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است

"بلاک چین" در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده و بعضی کارشناسان فناوری اطلاعات معتقد هستند که در شبکه "بلاک‌چین" نظارت دولتی بر اینترنت محدود می‌شود و امکان اعمال فیلتر ضعیف می‌شود؛ البته بعضی دیگر از کارشناسان فناوری اطلاعات مانند محمود کلاه‌خو معتقدند که اضافه شدن قابلیتی برای انتقال سکه‌های دیجیتال هیچ دلیل منطقی برای غیرقابل فیلتر شدن تلگرام نیست؛ از سوی دیگر مشخص نیست که قابلیت بلاک‌چین چگونه ارایه خواهد شد ، آیا استفاده از آن هزینه دارد؟ و یا حتی روی پیام‌رسان تلگرام عرضه می‌شود یا در یک پلتفورم جداگانه ارایه خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که بلاک‌چین به عبور از سیستم فیلترینگ کمک خواهد کرد.

توضیحاتی که تا کنون درباره "بلاک چین" از سوی کارشناسان خارجی و داخلی منتشر شده، بیشتر به ماهیت و کارکرد کلی این تکنولوژی پرداخته و به همین دلیل سوالات زیادی از جزئیات این فناوری بی‌پاسخ مانده و در کل می‌توان گفت که موفقیت تلگرام در عبور از فیلترینگ تا زمان عملیاتی شدن این سیستم جدید، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سوالات زیادی از جزئیات استفاده تلگرام از "بلاک‌چین" بی‌پاسخ مانده و در کل می‌توان گفت که موفقیت تلگرام در عبور از فیلترینگ تا زمان عملیاتی شدن این سیستم جدید، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

موضوع جالب دیگری که در ایام محدود فیلتر تلگرام در رسانه‌ها و فضای سایبر مطرح شد، بحث اینترنت ماهواره‌ای رایگان برای مردم غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله ایران بود؛ اینترنت ماهواره‌ای بیشتر برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی به اینترنت زمینی و معمولی امکان پذیر نیست یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. اینترنت ماهواره‌ای انواع آفلاین، آنلاین یک طرفه و آنلاین دو طرفه دارد.

شرکت‌های متعددی از جمله گوگل، فیسبوک و کوئیکا وعده داده‌اند که می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک اینترنت ماهواره‌ای رایگان راه بیاندازند که این خبر موجب شد که بسیاری از افراد به این باور برسند که با وجود اینترنت ماهواره‌ای رایگان دیگر موضوع فیلترینگ در کشورهایی مانند ایران از بین خواهد رفت. نکته‌ای که در این خصوص کمتر در اخبار آمده، نیاز به داشتن تجهیزات لازم از جمله دیش، LNB و ریسیور دریافت کننده اینترنت (دستگاه گیرنده/فرستنده) برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای است؛ حقیقت امر این است که به طور کلی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای دوطرفه در ایران که قابلیت Send و Receive را داشته باشد، ممنوع بوده و برای استفاده از آن حتما باید از نهادها و مراجع ذیربط، مجوزهای لازم را تهیه نمود. در غیر این صورت این عمل غیر قانونی بوده و نمی‌توان از تجهیزات مخصوص دریافت اینترنت ماهواره‌ای بهره مند شد و اگر کاربری از این تجهیزات استفاده کند، به سرعت توسط مراجع ذیربط شناسایی می‌شود؛ حتی می‌توان با پیدا کردن فرکانس‌ها و فرستادن پارازیت در این ارتباطات ایجاد اختلال کرد.

اینترنت ماهواره‌ای رایگان یکی دیگری از موضوعاتی است که گفته می‌شود در صورت اجرا توسط شرکت‌های خارجی، سیستم فیلتر ایران را بی اثر خواهد کرد؛ نکته‌ای که در این خصوص کمتر در اخبار آمده، نیاز به داشتن تجهیزات لازم (دستگاه گیرنده/فرستنده) است که اگر کاربری از این تجهیزات استفاده کند، به سرعت توسط مراجع ذیربط شناسایی می‌شود و عملا نمی‌توان از آن در ایران استفاده کرد

تمام این اتفاقات مانند استفاده از "بلاک چین" توسط تلگرام یا اینترنت ماهواره‌ای رایگان که ادعا می‌شود که می‌تواند سیستم فیلترینگ و حتی اینترنت ایران را دور بزند، در "بهترین سناریو" در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اکنون به صراحت نمی‌توان گفت عبور از فیلتر توسط اپلیکیشن‌های مختلف محقق می‌شود؛ اما مسئولان جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نباید تصمیم‌های خود را بر مبنای "بهترین سناریو" بگیرند، بلکه مسئولان باید خود را همیشه برای "بدترین سناریو" آماده کنند. به عبارت دیگر، "بدترین سناریو" یعنی این‌که اپلیکیشنی مانند تلگرام بتواند از فیلترینگ ایران عبور کند، آن‌ وقت جمهوری اسلامی باید منتظر باشد که دشمنانش هر چند وقت یکبار امنیت ملی کشور را با بستری مانند تلگرام به بازی بگیرند و هزینه‌های مالی و جانی را به ایران تحمیل کنند؛ اتفاقی که در اغتشاشات اخیر در دی ماه در ابعاد بسیار کوچک اتفاق افتاد که می‌تواند در آینده ابعاد بزرگتری داشته باشد.

اصلی‌ترین راه حل برای مقابله با "بدترین سناریو"، تولید یا توسعه یک پیام‌رسان بومی قوی به گونه‌ای که تمام نیازهای کاربران و همچنین احساس عدم اعتماد آنان را برطرف کرده تا دیگر از منظر امنیتی نگرانی خاصی وجود نداشته باشد. حکومت چین نیز در اقدامی موفقیت‌آمیز، زمینه تولید و توسعه پیام‌رسان‌های بومی مانند «وی‌چت» را فراهم کرد و اکنون اکثر چینی‌ها «وی‌چت» را به خاطر قابلیت‌های متنوعش یک «اپلیکیشن همه کاره» می‌دانند و برای انجام بسیاری از کارهای خود مثل تماس صوتی، پیگیری اخبار، سرگرمی و از همه مهم‌تر تراکنش‌های مالی به آن تکیه می‌کنند.

دولت جمهوری اسلامی در این مدت باقی مانده تا اجرای طرح جدید تلگرام باید با احتمال اینکه این اپلیکیشن موفق به عبور از فیلترینگ ایران بشود، به شرکت‌های خصوصی تولیدکننده پیام‌رسان داخلی خدمات قانونی، فنی و حتی کمک‌های مالی کند تا هرچه سریع‌تر شرایط اعتماد کاربران ایرانی به یک پیام‌رسان داخلی را جهت استفاده از آن فراهم کنند

دولت جمهوری اسلامی نیز مانند حکومت چین می‌تواند در این مدت باقی مانده تا اجرای طرح جدید تلگرام، به شرکت‌های خصوصی تولیدکننده پیام‌رسان داخلی خدمات قانونی و حتی کمک‌های مالی کند تا هرچه سریع‌تر قابلیت در پیام رسان‌های ایرانی ارتقاء یابد، چرا که مشکل اصلی در قابلیت‌ها و امکانات پیام‌رسان‌های داخلی است؛ مردم زمانی که بتوانند از امکانات و قابلیت‌هایی که در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام وجود دارد، در پیام‌رسان داخلی نیز استفاده کنند، نظرشان در رابطه با استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی که سرورهای آنها در ایران نیست، عوض خواهد شد و دیگر نگرانی استفاده از پیام‌رسان خارجی وجود نخواهد داشت.

این موضوع آنقدر مهم است که می‌تواند هرچه سریع‌تر در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود تا به سرعت برای مقابله با "بدترین سناریو" که همان بی‌اثر شدن سیستم فیلترینگ در ایران است، تصمیمات لازم جهت اقدامات عملی گرفته شود.

منابع:

۱. https://superfamilyprotector.com

۲. https://arzdigital.com/what-is-blockchain-technology

۳. /http://www.bbc.com/persian/science-۴۲۷۱۰۵۰۶

۴. /https://arzdigital.com/will-the-telegram-rescue-be

۵. http://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-۱۹۷۴۹۱

۶.  /https://www.zoomit.ir/۲۰۱۷/۱۲/۲۲/۲۶۶۱۵۷/telegram-release-blockchain-platform-native-cryptocurrency

۷. http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/۲۳۵۹/۳/۱۸۷۶۳۱/۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 77
  • غیر قابل انتشار: 47
  • 136657m0 IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    با اين خرجهاي فوق العاده ميلياردي كه دارن براي تلگرام انجام ميدن چطور اميدوار بود كه يه پيام رسان داخلي بياد از اينا سبقت بگيره مثلا بگيم از پرايد داخلي حمايت كنيم و مرسدس بنز نگيريم چون خارجيه اين با عقل جور در مياد؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      حالا چکار کنیم که پیام رسان داخلی ضعیفه ؟ تلگرامو پنچر کنیم که داخلیا ازش بزنن جلو ؟ اولا که نشدنیه به لطف پیشرفت علم و رته های عبور از فیلتر دوما تجربه صنایع خودروسازی داریم که با انحصارطلبی اجازه ورود خودروی خارجی با کیفیت نمیدن و سوما مسئله اصلی اعتماد مردمه که اگر همین تلگرامم ایران بخره همه ازش خارج میشن و به پیام رسانهای خارجی دیگه میرن
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      اولا می توانید سمند بخرید. همان پیکان هم بهتر از پراید است. ثانیا مقایسه خودرو با یک ابزار ارتباطی خطرناک مانند تلگرام قیاس مع الفارق است
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      به IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ خیلی خوب اعتراف می کنید که برانداز و یا تروریست یا فروشنده پورن هستید. والا چرا باید از پیام رسان داخلی مهاجرت کنید؟ ضمنا معنای استقلال همین است. فدا کردن منفعت شخصی برای امنیت کشور. چیزی که در مغز کوجک امثال تو نمی گنجد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    راه حل بسیار ساده ای برای تلگرام وجود دارد. کافیست بدافزار ها و ویروسهای هوشمندی را بنویسید و طراحی کنید که هر گوشی مویابلی را که تلگرام در آن فعال شود مختل کند. جنگ سایبری همین است. موشک جواب موشک.به این ترتیب نیازی هم به فیلتنرینگ نیست.
    • مممم IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      30 76
      این طرح بدنیست
    • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      54 38
      واقعا باید به عقل شما آفرین گفت بهتر ویروسی بسازین
    • امیرعلی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      19 37
      دمت گرم داش هوشمندانه بود
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      71 15
      خیلی بدجنسی. من از تلگرام استفاده های خوب خوب می کنم. خاک تو پوکت.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      69 9
      خدا بهت عقل بده
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      تروریست که باشی مغزت اینجوری تحلیل میکنه.
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      به IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ امثال تو با استفاده از تلگرام به قوی شدن آن کمک می کنند. شما به بهانه استفاده خودتان از تلگرام حاضرید امنیت کشور فدای منفعت شما بشود.
  • US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    65 11
    ما پنج تا شبکه اجتماعی داخلی می خواهیم چی کار؟ اگر همه اینها یکی می شدند بهتر نبود؟ بالاخره یکی از اینها باید ملی شود! بگذارید مردم از طریق تلگرام پول مجازی بخرند و خوب وابسته شوند بعد مسئولها تصمیم بگیرند که ارز دیجیتالی خوب است یا خیر!!!!!!
    • محمدحسین IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      24 9
      بله وقتی به این پول مجازی وابسته بشوند مجبورن تا در مقابل پول واقعی که هزینه کرده اند در این طرح بمانند تا متضرر نشوند. در حابل حاضر این پول به درد خرید های الکترونیکی میخوره مثلا نسخه الکترونیکی یک کتاب و یا هر نرم افزاری، مردم ما هم جوگیر! البته حق دارن با این اوضاع یجوری سرمایه باید حفظ بشه.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      48 3
      واقعا فکر میکنی این مدیران پیام رسان داخلی به فکر جامعه هستن؟نه عزیز هر کی به فکر خودش و منافع خودشه واسه همینم هر کی راه افتاده یه پیام رسان تولید کرده
  • محمد ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    52 25
    اتفاقی که در اغتشاشات اخیر در دی ماه در ابعاد بسیار کوچک اتفاق افتاد/////ابعاد کوچک رو خوب اومدی
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      27 92
      نسبت به 88 واقعا کوچیک بود ولی بزرگ نمایی شد. سپاه که وارد نشد نیرو انتظامی هم کلا مدارا کرد
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      28 10
      مقیاس بندی شما ایراد داره ملت چی کنن؟ هنوز فرق کوچک و بزرگ رو نمی دونی؟
    • IT ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      21 48
      فقط لطف خدا بود که شامل حال انقلاب شد و قاطبه ملت به انها نپیوستند
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    48 11
    افزایش سواد رسانه ای مردم در کنار اعتماد سازی و آگاه سازیشون بهتر از صد فیلترینگ عمل میکنه. اونا باید بفهمن هر چرتی و پرتی رو از هر کانالی بدون تحقیق و تفسیر نپذیرن و بعد از فهمیدن موضوعی در تلگرام واکنش مناسب و عقلانی در قبالش انجام بدن
    • SE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      31 24
      آگاهی حرف مفت است. مگر مردم از مضرات سیگار یا کراک خبر ندارند؟ پس چرا استفاده می کنند؟ همیشه عده ای هستند که علم دارند اما عقل ندارند.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      67 15
      نه عزیزم ما مردم خیر و صلاح خودمون تشخیص نمیدیم و نیاز داریم مسئولین محترم تصمیم بگیرن برامون که چی ببینیم و چی بشنویم البته غیر از ۲۲ بهمن که ملت همه میشن اگاه و با بصیرت !
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      16 31
      به IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ بدون اغراق اگر ذره ای ملت شعور و اندیشه داشت به کنسرت و سیاستهای ریاضت اقتصادی رای نمی داد.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    36 11
    این پیام انتقادی در جهت اصلاح رو لطفا چاپ کنید. متنفرم وقتی میبینم یک شبکه روسی اینقدر تو ایران نفوذ داره این یعنی وادادن به بیگانه . اما مسبب جای دیگه هست . وقتی جار میزنید بدترین سنارو اینه که برخی بتونن از فیلترینگ ایران رد شن فکر نمیکنید اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد میشه اینه که چرا چیزهایی رو که دوست ندارید ، نباید بفهمیم ؟ بعد هم انتظار دارید ملت اعتماد کنند به پیام رسان داخلی ؟ کار بدتر شما این بود که چین رو هم مخاطب قرار دادید ! کشوری که آزادی بیان ، مطبوعات و حق رای دادن در اون صفره ! متاسفم.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    ملتی که با یه نرم افزار احتمال داره از هم بپاشه پس مشکل اساسی داره...
    • SE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      24 63
      قطعا در یک میلت 80 میلیونی وجودچند ده هزار افراد بیمار و سادیست عجیب نیست و همین برای به آتش کشیدن کشور کافیست
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      14 42
      شما فقط همین یه نرم افزارو دیدی چهل سال برنامه ریزی برای براندازی به چشمت نیومده که میتونه توی همون نرم ازار مجتمع شه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      20 1
      واقعا گل گفتی
  • هرمز IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    8 20
    اینکه سرور در جاهای محدودی نباشد و اطلاعات بر روی سیستمهای مختلف ذخیره یا تبادل شود کجایش امن است؟ ضمن اینکه شبکه اجتماعی ایرانی معضلات و فوایدی دارد معضلات: - دسترسی مدیران دولتی به اطلاعات کاربران - جهت دهی به جریانات سیاسی،اقتصادی و امنیتی توسط برخی مسئولین بی کفایت داخلی فواید: -سرعت بالای دسترسی به اطلاعات امن بر روی سرورهای داخلی - ایجاد اشتغال - جلوگیری از بروز هرگونه مشکل امنیتی در هر سطح و موضوعی
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      16 0
      یک میلیارد و شاید بیشتر فقط هزینه ی اینه که شما تماس صوتی یا تصویری پر سرعت رو تجربه کنید، میدونی چندتا پردازشگر باید خریداری بشه و به هم متصل بشن.
  • ریحانه IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    من از پارسال تا الان تلگرام را از گوشی خود حذف کردم و الان مدتهاست از سروش و گپ و آی گپ استفادع میکنم . خیلی هم راضی هستم . امکانات بیشتری ( مثل تماس صوتی رایگان ) هم دارن . و سرعت دانلود بیشتره .
  • داریوش معتمدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    25 82
    من از گپ استفاده میکنم . خیلی هم خوبه . کانال های سالم و بسیار پر محتوایی داره . خیلی وقته از تلگرامِ لعنتی لفت دادم . وجود ۸۰۰۰ کانال ضد انقلاب و ضد اسلام در تلگرام چیز کمی نیست !! در هر جای دنیا یک پیام رسان اینطور با اعتقادات مردم بازی میکرد و جوانان را از دین منزجر میکرد و با دروغها و شایعاتش زمینه شورش و تجزیه آن کشور را فراهم میکرد ، اصلااین پیام رسان را با مدیرش نابود میکردن !!!! اما ما چی ؟؟؟ چرا مسئولان ما بفکر نیستن ؟؟ آیا تعمدی در کار است ؟؟؟
    • US ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      18 31
      آره با تلگرام رای جمع کردن. یعنی عین خیانت. امنیت ملی رو برای رای آوردن به حراج بگذاریم. مشکل امکانات بومی ها نیست. زیرساخت پهنای باند، سرور و کلود قوی، اینا باید درست میشد تو این همه سال که نشده.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      53 4
      آینه چون عیب تو بنمود راست خود شکن آینه شکستن خطاست
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      28 8
      آره. مثلا در آینه تلگرام بود که فهمیدیم قاچاقچی ها قهرمان ملی هستند!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    11 3
    ته این اپلیکیشن ایرانی می خواد بشه تلگرام که بگه من از سیستم بلاک چین استفاده می کنم تا از نظر امنیتی در امان باشید؟ خب اون وقت چه فایده ای برای سیستم های امنیتی ما داره؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      1 23
      امنیت یه چیه مخفیه نباس تسریع و شیوع پیدا کنه تو جامعه، باهاس کارش رو در لفافه انجام بده، در این موارد بحث نکنید، به تو چه فایده اش چه! اونی که امنیتیه خوش میفهمه چطو باس کنه.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      84 7
      من ترجیح میدم اطلاعات شخصیم دست خارجیا باشه تا داخلیا که فردا ممکنه به عکس پروفایلمم گیر بدن چه برسه به چتهام
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      6 62
      fi IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ پس اعتراف می کنید که چه کاره هستید. آری. باید هم بزهکاری که عکس مستهجن استفاده می کند بترسد.
  • قاسم IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    دلیل عدم اعتماد به پیامرسان داخلی فقط و فقط ناشی از بی اعتمادی به نظام هست ما سابقه خوبی در ازادی نداریم من حاضرم با دود پیام بدم ولی پیامرسان داخلی تو گوشیم نباشه
    • SE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      یعنی اعتراف می کنید که برانداز یا تروریست یا قاچاقچی یا فروشنده اقلام مستهجن هستید. کسی که دنبال کار و ارتباط سالم است جرا باید بترسد؟
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      58 18
      بله از نظر شما آزادی یعنی تدارک برای براندازی
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      97 13
      دمت گرم داداش گل گفتی و در جواب او دوست مشرق باید بگم دست از سر ملت بردارین ملت ایران همه از نظر امثال تو تروریستن و اشغال چون هم فکر شما نیستن اصلا شماها که احساس میکنین خیلی ارزشی و با خدا هستین برید پیام رسان داخلی نصب کنین و ساندیستو بنوش و دست از سر ما بردارین که هرچی میکشیم از افکار مریض شماست
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      11 97
      به IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ اگر تروریست و براندازنیستید چرا از شبکه داخلی می ترسید؟ چرا آمریکا و اروپا و سعودی از دهان ملت خودشان می گیرند و این همه خرج آزادی شما می کنند؟ ساندیس ایرانی می خوریم نه عرق سگی عمال سعودی را.
    • مصطفي IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      2 82
      قطعا كار شما مشكلي داره كه از پيام رسان هاي داخلي واهمه داريد. چطور با تلفن همراه كه صحبت ميكنيد نمي ترسيد ولي از پيام رسان هاي داخلي مي ترسيد؟؟ واقعا در تلگرام چه فعاليتي انجام ميديد كه نمي خواهيد كشف بشه؟!
  • سجاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    38 27
    باید از این اصل محیط آلوده استفاده کرد به ترتیب که ما نمی توانیم جلوی تلگرام را بگیرم و در عوض باید آنقدر بار اطلاعات بیهوده با روش های مختلف روی تلگرام بریزیم که از اطلاعات بیهوده بپوکه و ساختن ویروس های که در بستر تلگرام قابلیت انتشار داشته باشد .
  • سجاد IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    لزوم ایجاد قرارگاه پاتک های سایبری به نرم افزار و پیام رسان ها و سایت هایی که فرهنگ ، اخلاق و امنیت اجتماعی را هدف قرار داده اند . یکی از مشکلات ایجاد یک اینترانت داخلی امن است و اولین قدم خارج ساختن زیر ساخت دکل های تلفن همراه از دست اپراتورها و مجموع ساختن آنها است و ایجاد دیتا بیس های این شبکه اینترانت در دانشگاه های مطرح کشور به این ترتیب یک اینترانت داخلی با ظرفیت وحشتناک ایجاد خواهد شد و با این کار تعداد اپراتور های همراه براحتی افزایش می یابد و رقابت ایجاد می شو د . واگذاری مسئولیت ایجاد پیام رسان ها به اپراتور های تلفن همراه و ایجاد امکانات پرداخت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی روی پیام رسان ها و ایجاد خدمات مالیاتی بانکی گسترده و حتی ایجاد بستر دولت الکترونیک روی این پیام رسان ها . به این ترتیب هر اپراتور یک پیام رسان دارد که در صورت انجام خدمات بانکی و اداری یک هزینه کم می گیرد که باعث توجیه طرح و رقابت می شود .
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    55 6
    اساسا کمک‌های دولتی به پیام‌رسان‌های داخلی، یکی از دلایل بی‌اعتمادی به پیام‌رسان‌ها خواهد بود.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      10 72
      و آن وقت کمکهای همه جانبه آمریکا و انگلیس و سعودی به شبکه های معاند دلیل اعتماد مردم به آنها است؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    97 8
    به جای این همه پیشنهاد بهتر نیست از ظلم و چپاول دست بکشیم ؟
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      14 78
      نه. چون شما به دستور همین تلگرام به ظالمان و اشراف رای می دهید.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    39 11
    دولت اصلا اعتقادی به پیام رسان داخلی و اینترنت ملی نداره
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      19 9
      آفرین اگه دولت میخواست چهار سال قبل این کار را شروع می کرد
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      37 8
      دولت به چیزی اعتقاد داره که مردمی که بهش رای دادن اعتقاد دارن.
  • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    58 6
    داخلی به گرد اینها نمیرسه اینا چون دارن هر روز ارتقا میدن. اما اینجا نمیزارن کسی برای اولین بار کاری رو شروع کنه و با هزار تبصره و بند نابود می کنن کسی که بخواد تو فضای مجازی نوآوری کنه. البته شاید بستن اسال پیامک تایید تلگرام از طرف مخابرات راهی باشه اما میشه با ایمیل و چیزای دیگه دور زدش.
  • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    7 43
    اینکه خیلی راحتم... باید همون جوری که گوشیهای قاچاق را بدون رجیستری شدن قطع میکنن ، میشه با یه نرم افزار هوشمند در مدیریت مخابراتی ایران ، به محض ورود به سایت و اپ های بیت کوین ، اون خط و گوشی قطع بشه...
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    66 7
    نه دولت نه ملت اعتقادی به پیام رسان های داخلی ندارند چون امنیت نداره
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      7 71
      و امنیت شما هم که در ناامن کردن و به آتش کشیدن کشور است.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    52 4
    فضای مجازی برای صاحبان قدرت، حقیقتا «بلایی» لاعلاج است که بدجور به «جانشان افتاده». حق دارند حسرت زمانی را بخورند که در تریبون‌های یک طرفه می‌گفتند و شهروندان نمی‌توانستند پاسخ بدهند.
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      3 58
      خود را با این حرفها فریب دهید تا روزی برسد که حسرت امنیت را بخورید.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    34 1
    رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم ایران را بیشتر کنین سواد سیاسی مردمو بیشتر کنین
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    25 0
    واي به روزي كه تلگرام بومي باشه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    1 39
    پیام رساندن داخلی رو مجانی کنید ببین چطور مردم استقبال می کنند
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    44 2
    تلگرام یک شبکه ی اجتماعی محبوب در ایران هست
  • علی GB ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    56 5
    اقا و خانم مذهبی منتظر ظهور و زمینه ساز ظهور و دارای کانال مذهبی (بخصوص با جمعیت بالا) چرا از تلگرام هجرت نمی کنید به سوی نرم افزار داخلی؟
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      6 43
      چون دشمن را باید در خاکریز خودش زمین گیر کرد.
  • حرف حق IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    6 53
    دوستان چند با. موسسه‌ تلگرام بگه تلگرام روسی نیست و سرور تو انگلیسه اون پاور هم مدیر شبکه هست نه مالکش مالکش هم اسرائیلی هست سایت افشاگری هست خواهرش گفته سرچ کنید ببینین .و هجوم اورد به پیام رسان داخلی امید به گسترش پیام رسان. میشه و مسئولین مجبور به افزایش سرعت اینترنت داخلی و کاهش قیمتش و حمایت وگسترش بیشتر امکانات امنیتش میشه رهبر انقلاب اقامون چندین بار گفته ولی گوششون بدهکار نیست اقا میگه اگه میتونستم خودم انجامش میدادم چرا کره جنوبی سرعت اینترنتش بالاس به خاطر شبکه ملی اطلاعاتش. با تشکر
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    49 3
    خوبه خیلی خوبه...اصلاً نیازی نیست تمام تلاشتون رو برای اقتصاد و کار و شغل بزارین فقط شب روز به این فکر کنید که چطور میشه مردم رو محدود تر کرد.
  • محمد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    58 2
    عالی میشه من ک عمرا از پیام رسانای داخلی استفاده نمیکنم یا تلگرام یا هیچی
  • زهرا US ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 0
    اطلاعاتتون عالی بودمرسی ازتلاشتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس