فتنه

تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان می‌گویند اغتشاشات 96 تَکرار می‌شود؛ حتی با دامنه‌ای وسیعتر و هزینه بیشتر برای نظام!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ضمن تبریک سال جدید، دعوت میکنیم از امروز همانند روال گذشته، شنبه تا چهارشنبه ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

وزیر خارجه‌ای که مطالعه ندارد

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه دولت رئیس جمهور روحانی، در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام گفته است:

«اگر ایالات متحده بعنوان یک عضو دایم شورای امنیت و کشوری که قطعنامه 2231 را مطرح و به آن رأی مثبت داده به دلیل اختلاف های رئیس جمهور فعلی آن با رئیس جمهور قبلی، تعهدهای بین المللی خود را فراموش کند یا آنها را نادیده بگیرد، جامعه بین المللی نمی تواند به آمریکا بعنوان طرف هیچ توافق یا قطعنامه شورای امنیت اطمینان کند و با این کشور تعامل داشته باشد.»

او می افزاید:

این مسئله قبل از آنکه مشکل جمهوری اسلامی ایران باشد، مشکل جامعه بین المللی است. ما بر اساس منافع خود در زمان مناسب تصمیم گیری خواهیم کرد اما معتقد هستیم که خروج آمریکا از برجام یک تحول بسیار اساسی خواهد بود که باید با واکنش جامعه بین المللی مواجه شود و جمهوری اسلامی ایران هم به نوبه خود واکنش مناسب را نشان خواهد داد.

*یک مطالعه ساده نشان می دهد که اظهارات آقای ظریف درباره هزینه های خروج آمریکا از برجام واقعیت ندارند و آمریکا از سوی کشورهای غربی همواره بعنوان یک طرف مهم و تأثیرگذار در توافقات و قطعنامه های بین المللی در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه نداشتن تعامل سایر کشورها با آمریکا هم یک انگاره مضحک به نظر می رسد.

مطالعات تاریخی در رخدادهای سیاسی سده اخیر نشان می دهد که آمریکا چه هنگامی که بدون هیچ دلیل منطقی یا مجوزی به عراق حمله کرد، چه هنگامی که به زمینه سازی برای ایجاد داعش صحّه گذارد، چه آن هنگام که هواپیمای مسافربری ایرباس ایران را هدف قرار داد و چه هنگامی که هنوز هم به تعهدات شبه برجامی خود با کوبا عمل نکرده است؛ شامل هیچیک از هزینه هایی که آقای ظریف ادعا کرده، نشده است.

مثال دیگر اینکه توافق مشهور الجزایر در سال 59 میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز با آنکه با بدعهدی و خروج آمریکا مواجه شد و بخش عمده ای از آن شکست خورد نیز هیچ هزینه بین المللی را شامل آمریکا نکرد.

توافق شکست خورده سعدآباد در سال 82 که کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا با ایران منعقد کردند و بعداً به آن عمل نکردند نیز نمونه دیگریست که اتفاقا سبب ساز همکاری های بیشتر آمریکا و اروپا شد.

جالب آنکه در ورای تمام این رخدادهای تاریخی، آقای روحانی بود که به آمریکا لقب «کدخدا» را داد و آقای ظریف هم با خوشبینی به مذاکراتی درازدامن با آمریکا دست زد.

«مطالعه» ودرس گرفتن از تاریخ مقوله ایست که مورد تأکید جدی رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و اگرچه برای مردم نیز امری ضروریست اما وجوب آن برای مسئولان و مقامات دولت بسیار بسیار بیشتر است.

*** 

اصلاح‌طلبان می‌گویند اغتشاشات 96 تَکرار می‌شود

ویژه نامه نوروزی نشریه اندیشه پویا در یک نظرسنجی از 15 فعال اصلاح طلب، نظر آنها را پیرامون احتمال تکرار اغتشاشات دیماه 96 جویا شده است.

از میان این 15 نفر که عبارتند از : سعید مدنی، الهه کولایی، صادق زیباکلام، علی سیاسی راد، عباس عبدی، عماد خاتمی، طیبه سیاوشی، محمدجواد حق شناس، محمدجواد مظفر، عبدالله ناصری، محمد توسلی، محمدعلی ابطحی، علی باقری، احمد پورنجاتی و محمد نعیمی پور هستند، تنها ابطحی بوده که اظهار کرده است با توجه به نگاه امنیتی که به اعتراضات خیابانی وجود دارد، فکر نمی کنم چالش جدی خیابانی تکرار شود!

مابقی افراد یاد شده اما در پاسخ به این سوال که «مهمترین چالش روحانی در سال 1396، وقوع اعتراضات خیابانی بود. برخی تحلیلگران و چهره های سیاسی تکرار ناآرامی ها در سال آینده را پیش بینی می کنند. با شدت یافتن اعتراضات در سال آینده موافق‌اید؟!» تأکید کرده اند که این اغتشاشات حتی با دامنه و هزینه ای بیشتر ادامه پیدا می کند...

*وبلاگ مشرق از 2 سال قبل این تفرّس تحلیلی را در اختیار مخاطبان خود قرار دارد که چیزی با محتوای «اعتراض ظالمانه» در ستاد جریان سیاسی خاص در حال پخت و پز است.

تحلیلی که پیش لرزه آن در دیماه 96 رخداد و کسانی که عمده آنها از قشر متوسط بودند[1] و هیچ مضیقه معیشتی هم نداشتند؛ با هدایت اصلاح طلبان به خیابان آمده و علیه نظام اسلامی شعار دادند.

اگرچه اصلاح طلبان مدعی شدند که در این اغتشاشات که منجر به کشته شدن حدود 20 نفر شد هیچ نقشی نداشته اند اما اسناد غیر قابل انکاری وجود دارد (من جمله سیاه نمایی از اوضاع کشور و دادن گرای حضور خیابانی به معترضین) که نشان می دهد آنها راهبر اصلی این اغتشاشات بودند. خاصّه اینکه در طول یک هفته اغتشاشات نیز مبانی طرح شده از سوی چهره های جریان خاص طی 5 سال گذشته بود که از سوی اغتشاشگران در شعارها مطرح می شد.

چهره های جریان چپ پس از اغتشاشات دیماه نیز نتیجه ناکارآمدی نظام و ناامیدی مردم را گرفته اند و حتی صراحتا عنوان می کنند که نظام جمهوری اسلامی با «بحران مشروعیت» مواجه شده است.[2]

در برآیند این رخدادها نیز همانطور که شاهد هستیم، تأکیدی صریح از جانب این چهره ها وجود دارد مبنی بر اینکه اغتشاشات دیماه با ابعادی وسیع تر تکرار می شود. جالب آنکه حتی در این تأکیدات نیز حرفی از مبارزه با سیاه نمایی و ناامیدی نیست و چهره های جریان خاص، گویا حق را به کسانی می دهند که قصد براندازی نظام اسلامی را دارند!

نام «اعتراض ظالمانه» از آنرو برای این حرکت خزنده اصلاح طلبان و نتیجه آن، انتخاب شده است که اوضاع اقتصادی کشور و مسئله فساد، همانطور که در بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی نیز مورد اشاره قرار گرفت، بحرانی نیست و نظام اسلامی پیشرفتهای بزرگی در این زمینه داشته است و در ادامه نیز اصلاحات و پیشرفتهای بیشتری خواهد داشت.

برخی محافل تحلیلی معتقدند، اعتراض ظالمانه با کلیدواژه های «ناکارآمدی نظام» و «ناامیدی مردم» از سوی اصلاح طلبان در حال پیگیری و پمپاژ است که این مسئله توجه دلسوزان و خواص کشور را طلب می کند.

*** 

خاتمی: ما برانداز نیستیم ولی مردم دیگر تحمل نمی‌کنند!

«محمدرضا خاتمی»، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی روزنامه شرق با تأکید بر اینکه ما (اصلاح طلبان) برانداز نیستیم، گفته است:

با این تجربه ای که دارم، همیشه یک سوال را برای خودم مطرح می کنم. صندوق رأی نه؟ پس جایگزین آن چه خواهد بود؟ همین که من و شما می توانیم صحبت کنیم و روزنامه شما می تواند آنرا منتشر کند، مردم می توانند در خیابان تظاهرات کنند، چندتا حزب نیم بند هم لک و لکی می کنند، اینها باشد یا نباشد؟ اما به صراحت بگویم من فکر می کنم این روند دوام نمی آورد. 

او تصریح می کند: مسئله این است که مردم دیگر این روند را نمی پذیرند و کار به نظرات من فعال سیاسی و اجتماعی ندارند که مدام بگویم اصلاح طلبی یک روند تدریجی و آهسته و مسالمت آمیز است!

وی همچنین گفته است:

مردم ما هم مردم کره شمالی نیستند که بگوییم حالا که چیزی نیست، پس اشکنه بخورید! مردم ما باسواد هستند، مطالعات تاریخی دارند و بنابراین تحمل نمی کنند. بر این اساس چنین وضعی (منظور، کارنامه 40 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است) برای مردم تحمل پذیر نخواهد بود!

*مباحثه جریانات اصیل انقلابی با اصلاح طلبان دقیقا بر سر همین است که خواص کشور و مردم مطالعه دارند اما اصلاح طلبان از این مطالعه گویی که بی بهره اند. و گرنه باید می دانستند که تحمل مشقّت بخشی از روند روزمره یک کشور است.

یعنی انتظار بود آقای خاتمی این سطح از مطالعه را می داشت که به مردم و افکار عمومی بگوید که مردم شوروی در طرح «پیاتی لتکا» که استالین آنرا برای صنعتی شدن شوروی انجام داد، تا حدود 6 سال دستمزد کافی نگرفتند و حتی از آنجا که اشکنه هم برای خوردن نداشتند بلکه گرسنگی را هم تحمل کردند و در کنار حکومت خودکامه کمونیستی و به تمام معنا دیکتاتوری هم حتی ایستادند. (منبع: جلد سوم نگاهی به تاریخ جهان. نوشته جواهر لعل نهرو)

و یا می توان مردم کوبا را مثال زد که به گواه سفیر این کشور در ایران، در ماه ها و سالهای ابتدایی انقلاب کوبا حتی در قحطی غذا نیز به سر بردند اما پای آرمان های فیدل کاسترو و چگوارا ایستادند و به سمبل استقلال در مقابل استعمار تبدیل شدند.

از این دست مثال ها در مطالعات تاریخی مردم ایران بسیار است اما از آنجا که اصلاح طلبان گویی دستی بر آتش این مطالعات ندارند و از این اطلاعات بی بهره اند؛ دائما تصور می کنند که زندگی در سایر کشورهای جهان بهشت است و در ایران جهنم!

از طرف دیگر فرض آقای خاتمی هم درباره گرسنگی یا سنگینی معیشت در ایران فرض درستی نیست و هم راستا با اظهارات ترامپ قرار دارد که مدعیست مردم ایران گرسنه اند.

این در حالی است که به گواه سازمان های بین المللی، ضریب جینی در ایران، هم اکنون از چین و روسیه و آمریکا بهتر است، نرخ بیکاری در ایران طی 7 سال گذشته به میزان 2 درصد کاهش پیدا کرده و رقم فعلی نیز به گواه وزیر کار درباره 100 هزار شغل بلامتقاضی، بحرانی نیست، اقتصاد ایران در جایگاه هجدهم ایران قرار دارد و گرسنگی هم در ایران به لحاظ عمومی وجود ندارد. چه اینکه حتی اغتشاشگران دیماه 96 نیز به گواه کارشناسان، محتاج اقتصادی نبوده اند.

نکته دیگری که در قبال اظهارات ضد امنیتی خاتمی لازم به اشاره است آنکه اگرچه وی تأکید دارد که ما برانداز نیستیم اما بیان گزاره هایی مثل اینکه مردم با مشکل تغذیه مواجه هستند، مردم دیگر این وضع را تحمل نمی کنند و لایک دادن به تظاهرات خیابانی! جملگی در کنار هم هیچ معنایی غیر از این ندارد که جریان خاص با سیاه نمایی از وضع موجود و با خط دادن به افکار عمومی مبنی بر اینکه با اعتراض خیابانی هم می شود نتیجه گرفت و اوضاع غیر قابل تحمل است، در حال پیمودن مسیر براندازی هستند.

مقوله ای که تحلیلگران معتقدند مفهومی تحت عنوان «اعتراض ظالمانه» دارد و قرار است طی آن سیاه نمایی چندین ساله اصلاح طلبان از اوضاع کشور و اشاره های آنها به خیابان! ثمر بدهد و مردم همانطور که آقای خاتمی گفته است دیگر وضع موجود را تحمل نکنند...

رخدادی که اگرچه پیش لرزه آن در دیماه 96 وقوع یافت اما معلوم نیست در مقایسه با رخدادهای دیگری مثل راهپیمایی تماشایی 22 بهمن، 9 دی و عدم حمایت عمومی مردم از اغتشاشات دیماه، چه نتیجه ای را حادث کند.

گفتنیست، خاتمی در صحبت های خود چندین مرتبه بر «ناکارآمدی» نظام اسلامی تأکید کرده است!

***

1_ https://tnews.ir/news/9b1c106853704.html

2_ mshrgh.ir/837020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    ما مملکت را خراب می کنیم تا شما مجبور شوید با ما گفتگو کنید و شرایط ما و اربابمان را بپذیرید! برنامه اصلاح طلبان در تمام دنیا این است. ابتدا برای مردم آنقدر مشکل ایجاد می کنند تا زندگی در کشور غیر ممکن شود، سپس همه مشکلات را به گردن مسوولان انقلابی و ضد استعمار می اندازند. سپس یا آن مسوول را واردار به تسلیم کرده و یا شورش به راه می اندازند. بعد هم که موفق شدند آمریکا بر آن کشور مسلط می کنند.این دقیقا همان برنامه ای بود که در زمان مصدق و آلنده و چاوز و میلوسویچ و موگابه و خلاصه هر کس که دنیا ضد استعمار آمریکا بود اجرا کردند. و این بازی تا زانو زدن همه دنیا در مقابل آمریکا ادامه دارد. حالا قهمیدید چرا آمریکا شیطان بزرگ است؟
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      مردم خسته اند و از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کردند . به خودتون بیاید تا دیر نشده .
    • علی اکبر IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      52 41
      شیر مادر حلالت باشه واقعا اینطور هست چه تحلیل زیبایی کردین بر منافق لعنت
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      85 29
      خاتمی بیجا کرد از جانب مردم حرف زد خاتمی خودش یکی از شماست سوپاپ اطمینان
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    اصلاح طلبا کلا هم فکرای خودشون رو مردم میدونن یا حرفای خودشون رو گردن مردم میندازن. مردم طاقت نمیارن.. مردم گرسنه اند... مردم تحمل نمی کنند... مردم صبرشون سر اومده... مردم یا شما؟ مردم با نظام مشکلی ندارن شما دارید گرا میدید که آی مردم طاقت نیارید آی مردم تحمل نکنید آی مردم بریزید تو خیابون.. تا در سایه ی این التهابات و اغتشاشات به مقاصد و امتیازهای سیاسی خودتون برسید
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      8 37
      جانم فدایت ای خاتمی ای بزرگمرد
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    32 82
    تحلیل ننویس برو اشکنه بخور دو وعده بخور اگر هم نشد یک وعده بخوری کافی است نمی میری
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    70 94
    خوب یعنی چی وقتی یه مزدورِ خائنی مثل همین خاتمی نطق ضدامنیتی میکنه هیچ حرکت بازدارنده ای انجام نمیشه اون که وضعیتش مشخصه مزدور و جیره خوره چرا باید همچین خائنهایی اینقدر احساس امنیت کنن که خیانت خودشون رو آشکارا انجام بدن کجای دنیا همچین برخوردهای پر از مماشاتی با مسئله امنیت ملی دارن؟!!!!
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      38 22
      اگر خاتمی از خودتون نبود تا حالا صدبار اعدامش کرده بودید
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    68 43
    خاتمی حرفهاش بر اساس سیری زیاده نه درک و شعور متوسط
  • SE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    42 33
    آخه مردک تو از نظرات مرد چظور مطلع شده ای از خودت ور ور دربکونی؟ علم غیب داری؟ نداری> پس زر نزن و فقط نظر خودت رو بلغور کن!
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      11 28
      توچی؟از نظرات مردم با خبری؟ پس تو هم زر نزن وهمون جایی که هستی بتمرگ
    • SE ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      4 25
      گاگول! یکی از مردم من هستم لذا تو و اون یارو غلط کردید که از جانب من و دیگران چیزی بگویید و فط میتوانید نشخوار فکری دنیای توهمتون را بلغور کنید
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    49 17
    روحانی به ظریف گفته مثل من با تمام وجودت از برجام دفاع کن حتی اگر به چرت و پرت گویی بیفتی و در نظر غرب یک احمق و در نظر منتقدان یک قهرمان کاغذی به حساب بیایی
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    46 16
    مردم هرگز دنبال یک غائله و آشوب نخواهند بود ، عمله های بی بی سی در ردای مسئولین دیروز و امروز بیخود دل خوش نکنند خشم مردم اول از همه بساط چریدن و اظهار فضل این کوته بینان را جمع خواهد کرد انشاءلله
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    47 10
    خاتمی سیاستمدار بدبختی هست که درخوش به اعتراض مردم و نهایت براندازی داره یکی نیست بهش بگه بدبخت براندازی بشه اول از همه خودت و پادوهای امثال تو اول از همه امنیتشون و چپاول اموال مردم متوقف میشه
  • اصلاح طلب IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    45 85
    درود بر محمدرضا خاتمی درود بر اصلاحات چشم ساندیسی ها کور
    • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      55 29
      فعلا که چشم کود خورها کوره خخخخخ
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      59 19
      تو برو از گلابی های برجام که از ترکیه وارد کردند بخور و حالش رو ببر.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      11 8
      منم با مرگ که اینا میگن مخالفم یاید درود فرستاد درود بر خاتمی های خائن!
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      41 17
      چشم یابو علفی های اصلاح طلب کور .
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      33 7
      اصلاح طلبی = افساد طلبی
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      14 4
      خداییش خوردن ساندیس شرف داره به خوردن کود ترک
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      4 1
      آی کشک وبادمجان ای رزیتا خانم جان .کشک وبادمجان داریم رزیتا خانم جان داریم .آی کشک وبادمجان آی رزیتا خانم جان
  • سید IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    42 22
    بسمه تعالی! سال نو و تهوع آوری نوین از اصلاح طلبان تهوع آور!!
    • amir IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      15 27
      سید آروم باش , برو دوغت رو بنوش
    • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      35 17
      11:4 تو هم برو کود بزن به بدن
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      4 6
      سال نویی رو با ساندیس فاسد شروع نکن عزیز
  • AE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    44 60
    اون کسی که با بحران مشروعیت بین مردم مواجه شده، اصلاح طلبان هستند نه نظام.. خودشون هم خوب اینو میدونن ولی حاضرند کل کشور رو به هم بریزند ولی از قدرت کنار گذاشته نشند همون کاری که 88 کردند وقتی مردم بهشون رای ندادند.....
  • BE ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    31 3
    جنش خوب میژنن این عالمان به غیب انگاری
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    38 17
    اسهال طلبا خیلی زور میزنند یک نظریه نیم بند در مورد مردم و وضع جامعه که خودشون اصلی ترین عاملش هستند بدهند که متاسفانه ناکام هستند
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 54
    درود بر محمدرضا خاتمی درود بر دموکراسی چشم ساندیسی ها کور سانسورچی منتشر کن
    • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      46 18
      اثرات خوردن کود زیاد
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      40 6
      دموکراسی کدخدا ّبا حضور ورشکسته سیاسی محمدرضا خاتمی
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      30 18
      اصلاح طلبان در سال 88 اثبات کردند که معنای دموکراسی و رای مردم را نمی فهمند و دیکتاتور واقعی هستند.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    7 20
    بجای اینکه بهشون حمله کنین، ببینین چی میگن. حرف بدی نمیزنن که... میگن اعتراضات ادامه پیدا میکنه. اوضاع مملکت نسبت به زمون شاه پیشرفت داشته، اوکیمقامات اراشت؟؟؟!!!
    • AE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      0 3
      بله البته که بهتر شده. شاخص جینی 54 سال 56 شده 37. واسه همینه که 1.2 میلیون خودرو سال 57 شده 19 میلیون تا الان.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    35 10
    امیرکبیر مفلوک !!! چه تعابیری برای این بابا بکار گرفتیم . امیرکبیر دوران !!! بیچاره امیرکبیر که نه اینترنت داشت و نه تحصیل کرده آمریکا بود . اسبی هم نداشت که وسط مسابقه عوض کند !!!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 80
    اصلاح طلبان این اغتشاشات را به راه می اندازند و در لحظه آخر هم با آن همراه میشوند اما این پروژه شکست میخورد و آنها باز هم مفتضح می شوند.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    60 6
    کلا زمان عبوراز اصلاح طلبان واصول گرایان و...درآینده ای نه چندان دور فرارسیده است .اگر نظام فکری برای این لشگر بیکاروآسیب های اجتماعی نتیجه آن نیندیشد زود دیرمی شود وعواقب ونتایج ناگواری کشور را فراخواهدگرفت.
  • سرفراز IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    32 17
    من موندم اصلاحاتی ها چطور روشون میشه دم از دموکراسی بزنن؟ مگه از اول انقلاب تا حالا کدوم طیف بودن که بیشترین کیف و حال و بریز و بپاش و اشرافی گری رو از در خونه دموکراسی توی همین مملکت داشتن؟... خیلی ازینا توی انقلاب شرکت نکردن و توی خونهاشون قایم شده بودن و بجاش واسه شاه مفید بودن حالا از آزادی فعلی سو استفاده میکنن و دموکراسی و آزادی رو زیر سؤال میبرن؟؟ البته بدونن که این انقلاب با خون شهدا و رهبری فرزانه بیمه شده با خزعبلات اینا چیزیش نمیشه... جانم فدای اسلام و رهبری
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    30 17
    گوینده ورزشی اینها فردوسی پور در یک برنامه ای حول کرد از زبان مردم همدان در پاسخ به نماینده همدان که گفتند از مردم همدان عذرخواهی کنید فی البداعه مثل همینها فوری گفت الان از همدان تماس گرفته اند گفتند مردم همدان ناراحت نیستند ذهنیات شخصی خودشان را بنام مردم بیان می کنند - با اینها اتمام حجت می کنیم اگر دم بجنبانند برای اجانب این بار دمشان را قطع می کنیم واقعا از دست یک مشت اجنبی پرست بستوه آمده ایم
  • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    15 3
    سلام. میزان درستی پیشگویی های اصلاح طلبان در همان حد پیشگویی هایشان درباره برجام و رفع تحریم و ایستادن اروپا کنار ایران بود که هر یک در کمتر از یک سال اعتبار خود را از دست داد.
  • علی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    16 6
    همه یکطرف و اینکه روی تای کلمه تکرار فتحه گذاشتید یک طرف . که حاکی از دقت شماست. با قدرت جهت تقویت فرهنگ اسلامی ایرانی به پیش و لا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون.
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    14 16
    نمیدانیم علت چیه که ما گفته های اصلاح طلبان را در کنار گفته های حضرت امام میذاریم با هم همخوانی ندارند.
    • کریم IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      1 1
      از نظر گفتاری مهم نیست مهم رفتار است که عین هم هستن
  • هادی DE ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 12
    اینکه خاتمی و اصلاح طلبان بنام «مردم» سخنرانی میکنند و برای کشور نسخه می پیچند یک ترفند کثیف و قدیمی استعمار است. امریکا هزاران سازمان و نهاد « حقوق بشری» تاسیس کرده ، بنام « حقوق بشر» کشور های دیگر را آشغال میکند ، مردمش را قتل عام و سرمایه های آنان را به تاراج میبرد. در تاریخ معاصر ایران نیز کلیه گروه های مزدور و ایادی بیگانه بنام « مردم» به کشور وبزرگترین ضربه ها را زدند. حزب توده بنام « توده های مردم » ، سازمان های پیکار ، منافقین ، و چریک ها بنام « مجاهد خلق» « فدائی خلق» وووو بی رحمانه ترین جنایت ها را در حق « خلق ایران» انجام دادند. باید از تاریخ معاصر عبرت گرفت ، نباید فریب عده ای اصلاح طلب خائن ، این نوکران اجنبی پرست و مزدور بیگانگان را خورد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    9 13
    بعضی افراد خودش ایرانی هستند ولی افکارامریکائی به نوع نوکرصفتی دارند
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    17 4
    پس آخر دليل اعتراضات دي ماه كه حتى در روستا ها و شهرهاي خيلي كوچك هم اتفاق افتاد چه بود ؟
  • علی اکبر IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    81 0
    پس معلوم شد که اغتشاشات کار خودشون بوده و قرار در آینده بازم راه اندازی کنید؟
  • AE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    25 13
    50سال دیگر تاریخ در مورد اصلاح طلبان قضاوت خواهد کرد عقب ماندگی محض کشور و تسلیم استمار شدن مثل دوران قاجار
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      33 15
      راستی ها هم همین هستن، خدا راست و چپ رو از بین ببره
    • AE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      0 0
      عزیزم تا جایی که از کشورهای دیگر هم شنیده ایم حداکثر دو قطب وجود دارد: راست و چپ. حالا افراطی تر یا رادیکال تر. بعضی مواقع هم دولتی متشکل از هر دو طرف تشکیل می شود که ائتلافی و میانه است. در نهایت همین دو جریان است. آمریکا هم همین است. حزب از جنس دیگری اگر سراغ دارید بفرمایید بدانیم.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    20 3
    ما تا کی باید چوب توهمات و محاسبات غلط سیاستمداران را بخوریم و عزت و غرور ملی یمان خدشه دار شود .
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    32 13
    همه بدن تندروهای افراطی راست و چپ خوبن، خدا همه تندروها رو لعنت کنه چپ و راستتون رو، سر و ته یه کرباسید اگرچه می دونم چاپ نمی شه
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    25 17
    این ظریف که این حد از ناآگاهی او به نظر من عادی نیست، آبروی ما را در تمام دنیا برده. واقعا احساس خفت و خجالت میکنم از این وزیر خارجه ناآگاه. برجام از ترکمانچای هم خسارت بار تر و خجالتبارتر هست. در ترکمانچای امپراتوری تزاری بخشی از خاک ما رو اشغال کرده بود. ما پذیرفتیم که از بخش اعظم آن خارج شود و بخشی از آن حدود 30 درصد را از ما جدا کند. اما برجام همینقدر هم دستاورد نداشت. ما همه چیز هسته ای را دادیم و حتی چیزی که متعلق به خودمان هم بود نگرفتیم!
    • کریم IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      0 2
      میخای بگیم احمدی نژاد بیاد درستش کنه
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    8 11
    از این اقای خاتمی که روحانی میباشدل ل طفا بپرسید زمان شاه سوار شدن به تاکسی را میدادند الان به خاطر انقلاب مردم برای خودش کسی شده ایا ایشان زمان سابق را می خواهد اینا میوه چینان انقلاب میباشن و سر سفره انقلا ب نشسته اند بس کن نمگ نشناس انقلاب مشرق سوادم کمه ولی اخوندهای مثل خاتمی را در زمان سابق دیده بودیم
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    3 17
    درود بر خاتمی
    • AE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      1 1
      درود بر جهل و حماقت
    • AE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      1 4
      محمد رضا خاتمی میگوید )مردم ما باسواد هستند) در جواب تو باید گفت: اگر مردم سواد داشتند به داداش بیسواد تو رای نمی دادند
  • مهدی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    18 12
    سلام در فضای مجازی فعلا هرکاری میخوان میکنند‌ پمپاژ نفرت و سیاه نمایی از کارهای اینهاست. البته مکر خداهم برا اینها اماده است. همانطور که تا حالا هم اینطور بوده‌دم خروس یهو از یه جایی بیرون میزنه.رسوا هستن و خواهند بود .فقط اینو بگم اگه جمهوری اسلامی نبود امثال اینها باید برا اشرف و شمس کار میکردند. جمهوری اسلامی ایران به اینها عزت داد. وکیل و وزیر شدند. حالا نمکدون میشکنند.
  • محمد IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    11 6
    این آقایون یاد گرفتند تا از مردم ساده در جهت مطامع خود استفاده حداکثری را بکنند بدون اینکه خودشون هزینه ای بدهند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    6 10
    سلام. هرچند این قافله، کاروان خائنین احمق است، ولی این را درست گفته ما دیگر از تحمل این وطن فروشان خسته شده ایم.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    6 3
    آینده این نظام به لطف خدا روشن است آینده امثال خاتمی و خائنین به نظام تاریک و سیاه است شک نکنید
  • US ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    6 10
    مشرق خان سایت ها توسط استخبارات عربستان و موساد اسراییل کنترل میشن برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی سایت شما هم همینطور! مثلا همین خبر.من صبح هم بازدید کردم از این صفحه و تعداد آرای مثبت و منفی بخصوص نظرات اولکه زودتر خونده میشن خیلی متفاوت بود با الآن.بعد الآن که دوباره بازدید کردم دیدم در جهت اهداف استخبارات عربستان و موساد که کلی کارمند فارسی زبان مزدور و وطن فروش دارند چندتا کامنت در جواب کامنتای اولی گذاشتند و سیل رای های تقلبی رو هم سرازیر کردند به اونها1 این عملیات جنپ نرم در یوتیوب و تقریبا همه سایتها در جریان داره و شما خوابید! فقط به این مزدورهای وطن فروش میگم وقتتون رو تلف میکنید مجازی های بدبخت و نوکر بیگانه.
  • BE ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    2 3
    ما برانداز نیستم فقط گاه گاهی جفتک انداز هستیم /از بیانات لات پا کوتاه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    8 4
    اوضاع خیلی کیشمیشیه! فیلم های اعتراض کارگرها، مردم مستضعف و ... رو میشه منکر شد؟ اینا هم اصلاح طلبند؟ مردم گرسنه اند. شما هی بیا آمار جینی بده. خب عزیزم اگه می خوای آمار جهانی بدی چرا فقط ضریب جینی می دی؟ چرا نمی گی رتبه ما در فساد چیه؟ رتبه شاخص فلاکت ما چنده؟ رتبه بهره بانکی ما چنده؟ نرخ بیکاری جوانان چنده؟ بهره وری ما چه طوریه؟ مشرق نمنه؟
  • مهدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    12 1
    محمدرضا خاتمی غلط کرده با هم فکر هایش این بهایی دیگر چه می گوید.
  • امید DE ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    1 2
    بھترین راہ اینه که تمام اینھا رو دستگیر و حبس ابد کنن و از تمام مشاغل دولتی و غیر دولتی بر کنار بشن تا دیر نشدہ،
  • AE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    2 10
    محمد رضا خاتمی یک ادم لمپن و کم سوادی است که از اعتبار پدرش که امام جمعه اردکان بود توانسته به مقام و موقعبت برسد
  • AE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    4 1
    کشور ما دچار الیگلرشی فامیلی شده است الیگلرشی فامیلی یکی از پست ترین نوع در میان الیگارشی هاست
  • AE ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    5 1
    منظور خاتمی این است : ما هم از توبره می‌خوریم . هم از آخور
  • عبدالعلی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    3 0
    بت بزرگ انها که لعنت خدا براوبادیعنی محمد خاتمی سرش در اخر امریکا است و فعلا در قفس جمهوری اسلامی محبوس است و هیچکدام هیچ غلطی نمی توانند بکنند
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      0 0
      علیه ما علیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس