تاجزاده

مصطفی تاجزاده به تازگی ادعا کرده است تمام حرفهای نو در سیاست ایران توسط جریان چپ گفته می شود و کسی از «بادامچیان» در این زمینه انتظاری ندارد!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. در سال ۹۷ هم شنبه تا چهارشنبه با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

آمار تکان دهنده درباره اغتشاشات دیماه ۹۶

«عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی نشریه دولتی ایران، پیرامون اغتشاشات دیماه ۹۶ که عده ای تلاش دارند القا کنند به دلیل وجود بحران اقتصادی و فقر گسترده! رخ داده، گفته است:

«بیش از ۶۰ درصد کسانی که در اعتراض ها حضور داشتند، شاغل بودند در حالی که اگر بیکاری و درخواست شغل، عامل اصلی اعتراض ها بود باید شمار بیکاران حاضر در اعتراض بسیار بیشتر از این تعداد بود؛ یا اگر فشارهای اقتصادی مهمترین انگیزه بود، اعتراض ها باید در حاشیه شهرها دیده می شد؛ در حالی که اینگونه نبود. همچنین گفته شد افرادی که از سمت موسسات مالی متضرر شده اند، اکثریت جمعیت معترضان را تشکیل می دادند در حالی که آمار نشان می داد این افراد حضور بسیار اندکی در این اعتراض ها داشتند.

*قبل از رحمانی فضلی، خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا هم در مصاحبه با یک تحلیلگر ایرانی حاضر در آمریکا به نقل از وی نوشته بود که حاضران در اغتشاشات دیماه از طبقه متوسط بوده اند. [۱]

جالب آنکه، عباس عبدی و محمدجواد حق شناس، دو فعال اصلاح طلب نیز به این نکته تصریح کرده اند که عمده فعالان فتنه سال ۸۸، بالاشهری و اهل «بالاتر از خیابان انقلاب» بوده اند. [۲]

آمار ارائه شده از سوی وزیر کشور همچنین در حالی است که به گواه وزیر کار مبنی بر وجود یکصد هزار شغل بلامتقاضی پیشنهادی از سوی این وزارتخانه، ۴۰ درصد دیگر حاضر در اغتشاشات دیماه نیز در بحران اقتصادی نبوده اند و مشکلی تحت عنوان نان شب برای آنها متصور نبوده است.

این تصریحات و معقولات اما در حالی است که افرادی از ستاد مشترک اصلاح طلبان و دولت، بر وجود فقر گسترده در ایران، بحران بیکاری، ناکارآمدی نظام، بحران مشروعیت، شیوع گرسنگی و قرار داشتن کشور در شرایط ته درّه تأکید دارند.

تأکیداتی که وبلاگ مشرق طی ۲ سال گذشته کراراً خبر آنها را در منظر و مرعی مخاطبان محترم قرار داده است.

برخی تحلیلگران معتقدند علیرغم اینکه طبق اسناد حاضر، عاملان فتنه های براندازانه، از معدود افراد ضعیف اقتصادی نیستند و بحران اقتصادی هم ندارند؛  اما این تأکیدات و سیاه نمایی ها و بزرگنمایی مشکلات کشور از آن رو صورت می گیرد تا اغتشاشات قابل پیش بینی دیماه ۹۶ بعنوان پیش لرزه، به رخدادی بزرگتر و وسیعتر با محتوای «اعتراض ظالمانه» علیه نظام اسلامی وصّالی شود.

*** 

الهام فخاری: تهرانی‌ها خشمگین‌ترین مردم جهان هستند!

«الهام فخاری»، فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی اعتماد پیرامون انگیزه برخی اعضای شورای شهر تهران برای فعالیتی با محتوای افزایش نشاط اجتماعی در تهران گفته است:

درباره پایین بودن شاخص نشاط اجتماعی یکسری سنجش ها را هم موسسات بین المللی انجام داده اند که بر اساس نتایج این تحقیقات مردم تهران جزو خشمگین ترین ها و غمگین ترین ها در سطح شهرهای جهان معرفی شده اند.

وی در عین حال به این نکته هم تصریح می کند که: البته در بررسی های موسسات بین المللی، دسترسی های این موسسات به جامعه ایرانی محل سوال است که اطلاعات آنها بر چه اساس جمع آوری شده اند و بعد هم اینکه مثلا شادکامی یا خرسندی بر اساس چه الگویی سنجیده می شود. اما به هر حال نمی توان انکار کرد که جامعه ما با مشکلات جدی در این زمینه روبه روست!

*چیزی که فخاری تحت عنوان «موسسات بین المللی» از آن یاد کرده است، NGO ها یا برخی گروه های غیر رسمی هستند که مقولات اعلامی توسط آنها نیز نوعا بر اساس نظرسنجی تلفنی، پایش ادراکی و بر اساس شاخص های تعریف شده از سوی خود این گروه ها صورت می گیرد.

مسئله قابل تأمل تر اینست که شاخص های اعلامی از سوی این گروه ها دقیقا در ذیل خواسته های مدعیان قدرت و ثروت در جهان تعریف می شود و فی المثل با اینکه هر سال نزدیک به ۳۰ هزار نفر در آمریکا با سلاح گرم کشته می شوند و با اینکه نظامیان آمریکا بیشتر از آنکه در جنگ ها بمیرند بر اثر خودکشی می میرند! اما هیچگاه مشاهده نمی شود که این نهادها تصویری غیر از «بهشت» از ایالات متحده ارائه کنند و یا مثلا گویا اسلحه و هزاران کشته سالانه در آمریکا از نظر این به قول فخاری «موسسات بین المللی» ربطی به مقوله خشونت ندارد!

به سخن دیگر اینکه بر اساس نتایج اعلامی این موسسات، ایران اسلامی یکی از ناامن ترین کشورهای جهان نیز هست. همان طور که بر طبق اعلام آنها فاسد ترین، منزوی ترین، دارای بدترین نوع حکمرانی، دارای پایین ترین سطح امید به زندگی و غیره نیز هست...

این حقیقت در کنار غیر رسمی بودن و ادراکی بودن شاخص های علمی این موسسات بایستی حتما مد نظر تحلیلگران، پژوهشگران و فعالین سیاسی کشور قرار داشته باشد.

*** 

تاجزاده: فقط جریان چپ حرف نو می‌زند...

«مصطفی تاجزاده»، فعال اصلاح طلب و از دستگیر شدگان فتنه سال ۸۸ به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با شماره ۱۵۲ نشریه صدا اظهار کرده است:

جریان راست سنتی هنوز هم نمی تواند گفتمان ایجاد کند. این مشکل تاریخی این جریان است. اگر قرار است در این جامعه حرف نویی زده شود، باید آن را جریان چپ بزند و نه جریان راست. هر حرف نویی که در این چهل سال زده شده، حتی اگر غلط، از طرف ما بوده است.

او می افزاید:

امروز هم جامعه از ما انتظار دارد حرف نو بشنود، کسی از بادامچیان انتظاری ندارد! نهایت کار نشریات جریان راست سنتی افشاگری است. می گویند کی به کی وصل است و کی جاسوس است و نیمه پنهان افشا می کنند و از این کارها. کسی اگر کیهان می خواند برای اینست که ببیند چه کسی را قرار است بگیرند و حذف کنند. و گرنه کسی برای آگاه شدن از گفتمان جدید که کیهان نمی خواند! به لحاظ تاریخی این از مزایای چپ اسلامی در ایران است. در سطح جهانی نیز جریان چپ مزایایی داشته، هرچند در آن سطح جریان راست هم متفکران بزرگ خودش را داشته است. اما در ایران عمدتا این جریان روشنفکری بوده که درست یا حتی غلط، حرف های نو زده و موج ایجاد کرده، گفتمان ساخته و دیگران آن را نقد و تعدیل کردند. این روند هنوز هم ادامه دارد و حرف و تحلیل را از جریان اصلاحات انتظار دارند.

*واقعا معلوم نیست چرا آقای تاجزاده اسم مقولاتی مثل «مخالفت با اسلام ناب»، «التماس برای بدحجابی»، «براندازی»،   «مخالفت با رهبری نظام» و «حمایت از لیبرالیسم»  را گذاشته است «حرف نو»!؟

مقولاتی که متأسفانه جریان چپ یا همان اصلاح طلبان در ایران با آنها شناخته می شوند و متعلق به دوره ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران هم نیستند بلکه می توان سرمنشأ آنها را در آغاز بعثت حضرت رسول اکرم و شروع مخالفت تفکری معلوم الحال با حکومت شیعی جستجو کرد.

درباره حرف نو و نسبت تفکر اصولگرایی با این مقوله هم بد نیست این حقایق به آقای تاجزاده گوشزد شود که مفاهیمی مثل مبارزه با فساد، تشکیل محور مقاومت در منطقه و جهان، تبیین مفهوم بیداری اسلامی، مدیریت جهادی، طرح تقوای جمعی در سیاست، خواست سیاست برای خدمت به مردم، لزوم برائت جویی از دوستان منحرف و فتنه گر، دیپلماسی فعال در عین رعایت استقلال در مقابل مدعیان قدرت در جهان و تأکید بر تفکر و تحلیل و مخالفت با رفتار بفرمودگی سیاسی در دانشگاه ها؛ همگی تنها بخشی از حرف هایی نویی بوده است که طی ۴۰ سال گذشته از جانب تفکر معتقد به انقلاب و نظام اسلامی بیان شده و جالب آنکه اصلاح طلبان نیز دقیقا در سمت مقابل این مفاهیم قرار داشته اند.

به سخن دیگر اینکه بهتر بود تاجزاده اشاره می کرد که جریان سیاسی خاص در طول ۴۰ سال گذشته غیر از تأکید بر قبیله گرایی، بزرگ نمایی مشکلات کشور و التماس رأی از مردم، دقیقا چه حرف نویی را در سپهر سیاسی ایران مطرح کرده است!؟

گفتنیست، اصلاح طلبان طی ۱۶ سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته اند حائز رأی اکثریتی مردم ایران باشند. و به همین قرار در طول ۱۶ سال گذشته، مردم به هیچ کاندیدای اصلاح طلبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران رأی نداده اند. این مسئله پیش از این مورد اشاره سعید حجاریان و علیرضا علوی تبار نیز قرار گرفته و هر یک توجیهاتی را برای آن بیان کرده اند. [۳]

***

۱_https://tnews.ir/news/۵۲۹۳۱۰۶۸۶۰۴۳۵.html

۲_http://shohadayeiran.com/fa/news/۱۵۸۵۰۸

۳_mshrgh.ir/۸۰۰۶۱۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • اصلاحات IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    به این دلیل ما خشمگین هستیم دیگه. باید آزادی بیشتری برای فساد و فحشا داشته باشیم
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      مورچه نزنی شیرین جون
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      16 15
      اونی کشوری که مردمش با رگبار تو دانشگاه و مدرسه و خیابون هم دیگرو می کشن خشمگین نیستند اون کشوری که از هر سه نفر دو نفر قرص های آرامبخش (مخدر) با لا میندازن خشمگین نیستند اون کشوری که بیشترین آمار زندانی های دنیا را به خودش اختصاص داده خشمگین نیستند احتمالا این واژه توی کتاب واژگان این جماعت تعبیر دیگری داره که دنبال تعبیر کردن اون هستند
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      14 23
      این آقا یکی از سر پل های پیاده سازی سیاست های پشت پرده بهائیت هستند...
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      20 0
      این صد هزار شغل بدون متقاضی چیه یکیش بدید به من ،چهارده سال از خدمت برگشتم بیکارم
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      23 22
      فقط یک راه مونده/ استیضاح روحانی فضا رو عوض میکنه/ امید به اقتصاد برمیگرده / دلار هم میکشه پایین / و ترامپ هم ساکت میشه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    69 14
    راست گفته صبح رفتم نونوایی با لبخند و آرامش نون گذاشته می گم می دونم نون ها تازه است ولی من نان داغ بر می دارم با بی ادبی میگه شماها ناشکرید برو کنار برو کنار یک روز بیاد ماها نباشیم از بی نونی بمیرید این یکاعصاب خرد کنی ساده اون یکی راننده است از جای دیگه اومده میگه یک روز بیاد ماها نباشیم تاکسی نداشته باشید و .... متاسفانه اونم وضع رانندگی تو جاده ها و همسایه ها و .... راست گفته نباید اجازه داد مردم به راحتی از هرجایی برن جای دیگه باید تدابیری داشته باشید هرکس تو استان خودش بمونه نه مثل خط داراباد 10 میلیون راننده بجنوردی و گنبدی در خلا حضور پلیس خط را به دست بگیرند یک روز فقط یک روز فکر کنید ناموس مردم ناموستونه
    • بجنوردی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      16 26
      شما که با لبخند رفتی نونوایی نون بخری یکم فکر و تجزیه و تحلیل کردن هم غیر از لبخند زدن بد نیست انجام بدی و فکر کنی به این موضوع که هیچ کس دوس نداره از بجنورد پاشه بیاد تهران مسافرکشی کنه بعد شبهای سرد تو ماشین بخوابه به این فکر کن که اگه بجنورد پایتخت بود تو باید میومدی اونجا مسافر کشی چون عدالت ایرانی حاصلش اینه
    • تهرانی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      28 0
      اگه بجنورد پایتخت بود همه ما تهرانی ها باید میرفتیم اونجا مسافرکشی و صبحها نمیتونستیم لبخند بزنیم
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      7 10
      نظرات دوستان هم علامت دیگه مبنی بر خشونت رفتاری در تهرانه امیدواریم کار همشون حل بشه و بفهمند اگه بچه تهران هرجای ایران بره مسافرکشی اگه به قتل نرسه جای امیدواریه
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      4 6
      به نظرم تحمل نظر مخالف بد نیست اینم یکی از نشانه های بد اخلاقیه مثلا ما تو تهران پولداریم و همه مثل شما و دوستانتون شغل داریم و با شکم پر باد روشنفکری می زنیم تو تهران جوان بیکار نیست که کشاورزها توفصل استراحت میان تهران به صورت دسته ای با جوان تهرانی که مسافرکشی می کنه درگیر میشن به نظر تحلیلگر شما اگه به گفته نفر اول برنامه ریزی بشه تو شهر خودشون باشند خیلی به دودوتا چهارتای شما برمی خوره عزیزم با ماشین n میلیونی بیا کف خیابون از تو خونه سخنرانی نکن
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    49 16
    شاغل بودن که بودن مگه هرکسی شاغل باشه نباید اعتراض کنه به حقوق پایین و سختی های زندگی که واسشون پیش اوردین ، کار داشتن نشونه زندگی نیست فقط نشونه زنده مانی هست .
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    64 25
    پس اون اخباری که راجع به گلوله بستن آمریکایی ها توسط همدیگه منتشر می کنید راجع به خوشحالی آمریکایی هاست.
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    54 34
    الهام فخاری چقدر خشمگین هستی که تهرانی ها رو اینجوری خطاب کردی یک لیوان اب بخور و یک نفس عمیق بکش اروم.. اروم ... افرین
  • رضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    22 0
    سلام مشرق عزیز سال نو مبارک متاسفانه چه در داخل خانواده و چه در نظام آموزشی ما ایرانیان سالهاست که در تربیت انسان مدار و شهروندان وظیفه شناس ناموفق هستیم و به عبارتی نسلهای فعلی و جدید چون گیاهان خودرو و وحشی رشد میکند پدران و مادرانی که خسته و بی حوصله از چند شیفت کار هستند حوصله سر وکله زدن با تک یا دو فرزند لوس و ننر خانه را ندارند و چه بهتر که تبلتی و لب تابی بخرند و بچه به گیم بازی مشغول شود و مدارس غیر دولتی که نمیتوانند تحکم کنند که مبادا مشتری خود را از دست بدهند و...
  • موسوی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    54 35
    به اون خانم اصلاح طلب باید گفت که مردم از دست شما اصلاح طلبان و مدیریت ناموفق و ضد دینی شما عصبانی هستند و الا هیچ مشکلی ندارند البته این را بدانید که محمد خاتمی چند سال پیش گفت که از اول انقلاب تمام مسئولیتها با ما بوده بجز ۸ سال احمدی نژاد که در ان دوران هم بجز دو رده اول مدیریت یعنی رئیس جمهور و وزیران بقیه مسئولان از اصلاح طلبان بوده اند. مردم حق دارند از بی عرضگی شما عصبانی باشند خانم اصلاح طلب!!!!
  • ناشناس IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    27 18
    آقای تاجزاده خ خدا وکیلی شما چپ هستید یا براست چپ؟
  • امیر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    8 24
    سلام.من طرفدار اصلاح طلبی هستم.ازمشرق ممنونم چون نظرات ما را هم منعکس میکند .خواهشم این است نظراتی که کاملا توهین هست وبارآگاهی ندارد را حذف کند حال از هرجریانی باشد.با تشکر
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    19 2
    یا علی
  • SE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    20 28
    عوضی ترین سیاست ندارهای دنیا هم مین اضمهلال طلبهای ایرانی اند
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    21 27
    اقای تاج زاده بعنوان یک توریسین خود خوانده جریان اصلاح طلب یک واقعیت درمورد حرفهای نو را بیان داشته اند ایشان درمورد راست سنتی ها هم درست میگوید یک راست سنتی بارها وبارها در طول تاریخ چند صد ساله اخیر ایران حاضر به پذیرش سلطه بیگانه در سرزمین پارسی ایرانیان نبوده است جلوه های راست های سنتی امثال امیرکبیر که بوسیله چپ های جریان اصلاح طلب مایل به اروپا وغرب حاضر و کمر به قتل امیر کبیر بستند باز نمود جریان چپ اصلاح طلب را در خیانت سردار ملی وسالار ملی شاهد میباشیم در دوره دیگر خیانت به میرزا کوچک خان جنگلی در دوره های تاریخ سیصد الی چهارصد سال اخیر تا چهل سالگی انقلاب هرچه راست سنتی یا مجاهدین سرافراز انقلابی جان شیرین خود را در طبق اخلاص در زیر بار نرفتن وزانو نزدن جلو اروپا و امریکا واسرائیل قرار داده اند که تاریخ گواه و شاهدی براین مدعاست اما جریان چپ اصلاح طلب و فروشنده خاک سرزمین غیرت ناموس به حداکثر سو استفاده از خرفهای نو ننگین ترین قرادادها را به اسم برداشتن شبه جنگ در تاریخ سیصد الی چهارصد سال اخیر رقم زدند نمونه بارز و هزار بار خفت بار تر از ترکمان چای برجام میباشد که بعنوان چماقی در دستان رژیم کودک کش شیطان بزرگ و انگلیس روباه مکار و اروپاییان حتی اعراب بدوی بر سر سرزمین پارسی اسلامی ایران با تمدن ده هزار ساله قرار گرفته است
  • امین GB ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    13 81
    یک عده ای فقط و فقط از روی شکم سیری و برای تفریح اومدن توی خیابون و چهارتا شعار دادن! شما جدی نگیر مشرق جان! شاءن شما بسی والاتر از دوتا و نصفی آدم معلوم الحاله!
  • اکبر IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    6 64
    تاجزاده پارس کردن رو اسمشو گذاشته حرف نو!!!
    • ایرانی واداده وبیکار IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      6 16
      علاوه بر آنکه خشمگینی بی تربیت هم هستی !
  • محمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    4 57
    جناب وزیر کشور خیلی... این امارو دادند .ابتدا ملت بخاطر مشکلات اقتصادی اومدن میدون ولی همین اصلاح طلبا با بسیج نیروهای خود اعتراضاتو به بیراهه کشوندن و معترضین واقعی کنار رفتند و اعتراض افتاد دست یه مشت برانداز طرفدار اصلاح طلب با این حرفا بی کفایتی خودتونو توجیه نکنید.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    3 30
    این عضو فتنه استاد جنگ روانی. هیچگونه علاقه و پایبندی هم به نظام نداره . مراقب باشید.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    10 17
    خوب وزیر جان ؛ بدبخت همین شاغلانند دیگه !! بیکارا که تکلیفشون مشخصه . شاغلهای بدبخت دخل و خرجشون با هم نمیخونه . اتفاقاً کشوری که شاغلهایش معترض باشند رو به بدبختی و فلاکت می رود .
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    2 17
    رزومه این تاج زاده بگذارید ببینیم کشور را چه کسانی اداره می کنند
  • میهن IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    7 75
    اعتشاشات یا اعتراضات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس