علی تاجرنیا

نزدیکان رئیس‌جمهور روحانی طرحی سیاسی را پیگیری می‌کنند که بر مبنای آن در دولت آینده نیز حضور داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

طرح سیاسی نزدیکان روحانی برای سال 1400

«علی تاجرنیا»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگانی که در جریانات مجلس ششم استعفا کرد؛ به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«تغییرات باید از دفتر رئیس‌جمهور آغاز گردد تا دولتی کارآمد و جدی ادامه کار دهد. رفتن به سمت نیروهای میانسال و کسانی که دارای تجربه اجرایی بوده و به شعارهای رئیس‌جمهور باور دارند لزوم این مساله را نشان می‌دهد. آنچه که در نزدیکان رئیس‌جمهور مشاهده می‌شود این است که آنها به دنبال استمرار دادن دولتی هستند که بعد از آقای روحانی نیز در آن حضور داشته باشند. در حالی که این نگاه برای کار جدی و تحول‌خواهانه آفت محسوب می‌شود.»[1]

*بر اساس قرائن و شواهد حرف تاجرنیا صحیح است و کسانی از نزدیکان دولت آقای روحانی در تلاش هستند تا رئیس‌جمهور آینده نیز دستپخت اعتدالیون باشد.

این در حالی است که هم علی تاجرنیا و هم آن نزدیکان! پیش از هرگونه طراحی برای آینده در مقابل سؤال بزرگی با محتوای «ارزیابی کارنامه دولت در نزد مردم» قرار دارند.

به سخن دیگر اینکه اصلاح‌طلبان و جریان دولت، امروز با مقولاتی مثل شکست برجام بعنوان شاه‌بیت کاری و سرفصل برنامه‌های دولت آقای روحانی مواجه‌اند و مشخص نیست چرا در این تنگنا؛ از سیاست‌ورزی در افق 1400 نیز سخن می‌گویند؟!

تقلّا برای مادام‌العمری، بلیّه‌ایست که نه تنها در دولت مرحوم هاشمی نیز وجود داشت بلکه در عملکرد احمدی‌نژاد هم دیده شد و امروز رگه‌های آن در دولت اعتدال هم دیده می‌شود.

***

خبّاز: اختلافات ما درباره شهرداری «عبادت و رحمت» است!

«محمدرضا خبّاز»، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اعتماد ملی، پیرامون اختلافات اصلاح‌طلبان درباره انتخاب شهردار تهران به خبرآنلاین گفته است:

پیغمبر اسلام می فرمایند «اختلاف امتی رحمت» به این معنا که « اختلاف در امت من رحمت است» بر این اساس  اگر اختلاف مبتنی بر کار کارشناسی باشد نه تنها بد نیست بلکه بسیار هم خوب است در همین راستا باید گفت اختلافی مشکل ساز است که هر کسی بر اساس حرف خود و هوای نفس خود تلاش کند خواسته اش را به کرسی بنشاند.

او همچنین با بیان اینکه مباحثه پیرامون مسائل امری عبادی است، می‌افزاید: این روزها که مباحث حول محور شهرداری تهران زیاد شده است به نظرم تا حدود زیادی از جنس اختلاف نظر و مباحثه است نه از جنس مجادله.

خبّاز تصریح کرده است: بنابراین آنچه در مورد شهرداری تهران و شورای شهر در میان اصلاح‌طلبان جریان دارد از جنس مباحثه است و نه مجادله و این کار پسندیده ای است که البته امیدواریم منتج به یک تصمیم قابل قبول شود تا در اثر یک انتخاب اصلح مردم از آسایش نسبی بیشتری برخوردار شوند.[2]

*اگرچه اصلاح‌طلبان شورای شهر و هرآنچه طی یکسال گذشته از بی‌شهرداری و استعفا و رقص و کم‌کاری و بیکاری در شهر تهران گذشته، ماحصل یک انتخابات و رأیی است که به صندوق انداخته شد اما پر واضح است که هم خواسته مردم تهران و هم خواسته منتقدین از اصلاح‌طلبان اینست که لطفا تهران بزرگ را از عبادات خود و رحمتی که در کیسه دارند محروم کنند!

درباره سفیدنمایی خبّاز و اینکه نزاعی که در میان اصلاح‌طلبان بر سر شهردار تهران می‌گذرد؛ مباحثه است نه مجادله! یک نگاه سطحی به بگومگوهای این روزهای اصلاح‌طلبان پیرامون این مسئله به روشنی نشان خواهد داد که واقعیت قضیه چیست...

گفتنیست، شهرداری تهران طی حدود یکسال گذشته، شاهد حضور 3 مسئول در ساختمان بهشت بوده است و هم‌اکنون نیز می‌رود تا پذیرای مسئول چهارمی باشد.

برخی محافل سیاسی می‌گویند از آنجا که گزینه‌های جدید اصلاح‌طلبان شورای شهر برای شهرداری، هیچیک جزو «رجال» نیستند؛ سایه استعفا بر سر شهردار جدید اصلاح‌طلبان هم سنگینی می‌کند.

***

احمدی‌نژاد اینگونه تله اصلاح‌طلبان شد

روزنامه شرق، در سرمقاله امروز (شنبه) خود که به قلم سردبیر این نشریه اصلاح‌طلب نوشته شده، درباره احمدی‌نژاد می‌گوید:

بیچاره احمدی‌نژاد، ذهن تحلیلگری ندارد و تلاش می‌کند با طرح‌وتوطئه‌های سیاسی جسد پروژه سیاسی‌اش را احیا کند. او بیش از هرکس در پاسخ به این پرسش مبهوت مانده است که چرا صدایش فراتر از محله نارمک نمی‌رود.[3]

این در حالیست که همین روزنامه، چند هفته قبل با انتشار یادداشتی مطوّل از «سعید حجاریان» تأکید کرد که احمدی‌نژاد و گفتمان او به این زودی ما را رها نخواهد کرد!

حجاریان در آن یادداشت همچنین نوشته بود: پس از دولت روحانی نیز همچنان با گزاره «دوره احمدی‌نژاد» مواجه‌ هستیم. چه سکان دولت در دست اصلاح‌طلبان باشد، چه در دست اصولگرایان.[4]

*طنز و پاردوکس این قضیه مثل ماجرای وضعیت رفاه و «قشر متوسط» در ایران است که اصلاح‌طلبان به هنگام اجرای پروژه شکل‌دهی به «اعتراض ظالمانه» از این می‌گویند که قشر متوسط لاغر شده و اوضاع رفاهی مناسب نیست اما به هنگام صحبت از گفتمان سیاسی خود و تقلا برای جذب رأی به یکباره اینطور می‌گویند که قشر متوسط در ایران فربه شده، پیشرفت اقتصادی موجب ارتقای مطالبات مردم شده و اساساً حتی انقلاب سال 57 نیز کار قشر متوسط بود نه پابرهنگان!

درباره رفتارهای متناقض روزنامه شرق و نویسندگانش درباره احمدی‌نژاد نیز همانگونه که در تناقض اشاره شده محرز است؛ صرفاً پای یک تله‌سازی در میان است نه چیز دیگر.

در واقع اصلاح‌طلبان از یکسو با واقعیتی محض و مورد اشاره اصولگرایان به نام بی‌تأثیری احمدی‌نژاد مواجه‌اند و از سوی دیگر تمایل دارند که برای شکل‌دادن به اعتراض ظالمانه و سیاه‌نمایی بیشتر از او و برخی عملکردهایش بعنوان طعمه استفاده کنند.

اما آنها باید صادق باشند و به مردم بگویند که احمدی‌نژاد از همان زمانی که خود را مرتبط با منبع فیض و صاحب رأی 40 میلیونی انگاشت، از حیّز قدرت و تأثیرگذاری ساقط شده بود. کما اینکه نزدیکان او ساقط شدند و این حلقه بمیرد یا بماند، گرسنگی بکشد یا حکم آتش بزند اما در نظر مردم صرفا در حال اجرای یک تئاتر مضحک به کارگردانی اصلاح‌طلبان است.

نگفتنی‌ها و تئاتری در کنار ده‌ها اشتراک دیگر که هم‌اکنون چپ‌ها و احمدی‌نژاد را بر سر یک سفره نشانده است و قاتقی که در آن تناول می‌شود، هرگز به سیری منجر نخواهد شد.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/219808

2_ https://www.khabaronline.ir/detail/773946/Politics/parliament

3_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/186763

4_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/185628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    خداوندا! به حرمت این ماههای شریف شرّ اصلاح طلبان تهوع آور را از سر این ملّت کم بفرما! آمین.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      0 3
      یکبار و برای همیشه برو سوریه و به ارزوت که مبارزه با امریکاییاست برس
    • رضا IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      1 1
      انتخابات ریاست جمهوری 96 نشان داد مردم ایران خیلی ساده تر از این حرفها هستند و به راحتی متاثر از شبکه های ماهواره ای و معاند مجددا باز به طرفداران اصلاحات رای خواهند داد ببینید و تماشا کنید
    • GB ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      12 2
      و همینطور اصولگراها ها.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    32 4
    معنی عبادت رو هم فهمیدیم!
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    26 0
    منظور از اختلاف امت، رفت و آمد مسلمانان از شهرهای خود به نزد رسول خدا و جانشین های آن حضرت است برای یاد گرفتن دین نه اختلاف در دین. منبع سایت تبیان
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    57 30
    از نظر اصولسوارها و اصلاح طلب ها احمدی نژاد همیشه هی می میره... از سال 88 همینو می گید ولی خوشم میاد... انقدر زنده ست که خبر هر روزه تونه... هر چقدر هم که سعی در بایکوتش دارید نمی تونید...
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    81 41
    درود بر احمدی نژاد غیور
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    71 14
    اصلاح طلبان از سایه نام احمدی نژاد هم می ترسند چون مردم می دانند که او حرف هایش بر اساس صداقت بود و حرف های اصلاح طلبان سراسر دروغ و فریب است و از همه مهمتر بعد از احمدی نژاد دیگر هر کس رئیس جمهور شود باید کارکند وگرنه باید مثل .... از نام احمدی نژاد بترسد بزودی مردم با آرای خود طایفه هزار فامیل بی عرضه را از صحنه سیاست حذف خواهند کرد و بدنبال یک رجایی دیگر به یک احمدی نژاد دیگر خواهند رسید انشاالله ؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      35 27
      مردم اگر میخواستند عبرت بگیرند برای بار دوم به روحانی رای نمی دادند.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      0 0
      کاملا با نظرتان موافقم انشااله .
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      0 0
      کاملا با نظرتان موافقم انشااله .
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    40 7
    البته طنز و پارادوکس در مواجهه با اصلاح طلبان فقط مختص اصلح طلبان نیست و اصولگرایان هم در برخورد با احمدی نژاد دچار پارادوکس شدیدتری هستند
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      26 4
      آنها از احمدی نژاد برائت جسته اند. اما اصلاح طلبان از هیچ حرام و مکروهی برائت ندارند. پارادوکس یعنی این.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    24 2
    اصلاح طلبان تازه به حرفهای انقلابیون پی برده اند. مبارزه با ناامیدی, برجام و احمدی نژاد.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      2 0
      اینها فیلم برای جلوی چشم مردم است. اصلاح طلبان اساسا و ذاتا دنبال خیانت هستند.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    23 14
    مشرق ! شما خودتان را به خواب بزنید اما خداوند و مردم که به ریش شما خندیدند . مجازات هم در راه خواهد بود در دنیا و اخرت
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      2 0
      جنس این حرفهای عاری از تعقل مثل حرف یزید بود که به اهل بیت می گفت اگر شما خوب بودید که خدا این بلاها را سرتان نمی آورد. اساسا کم عقل های یزیدی تصور می کنند میزان قربتا الی الله بودن، سرنوشت افراد است. مثلا کسی که انتخابات را می بازد و یا فوج فوج لشکر دشمن اون و خاندانش را محاصره و شهید و اسیر می کند لابد مورد غضب خداوند بوده اند!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    23 43
    احمدی نژاد روحانی هاشمی و خاتمی همه چند روحند در بدن واحد لیبرال ها مطمئن باشید شک نکنید
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      48 10
      خوارج هم که در کعبه پیمان بستند همین اعتقاد را در مورد علی و معاویه و عمرو عاص داشتند
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      0 4
      آقای 12:53 گفتن احمدی و هاشمی و خاتمی و روحانی. یعنی 4 نفر. حالا بزار دقیق تر برات بگم احمدی نژاد و آن دسته از طرفدارانش که مستقیم و غیر مستقیم تمام ارکان انقلاب و حتی رهبری را می کوبند خوارج نفهم هستن که علی زمان و معاویه (مرده) و عمروعاص زمان را کافر می دانند. جالب اینجاست که خوارج زمان ما هم از بدنه انقلاب جدا شده و فقط به زبان آن هم خیلی ملایم ادعای مبارزه با معاویه و عمروعاص زمان را دارند و الا تمام هزینه هایشان برای علی زمان است.
    • US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      0 0
      12:53 قربون کلام گهربارت. زدی به هدف
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    4 0
    سکان دولت!!!!!!
  • مهدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    13 26
    اگه حلقه ی کثیف انحرافی نبود ، شاید اوضاع خیلی فرق می کرد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      45 5
      احمدی نژاد خودش می گوید من با اشرافیت سیاسی و اقتصادی انحراف شدیدی دارم.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      4 0
      این حلقه ی کثیف را شما دیده ای؟ کثیف تر از آن چیزی را سراغ نداری نه؟ اینطور به شما گفته اند و شما قبول کرده ای نه؟ چه خوب و راحت همه چیز را قبول می کنی؟ راحت باش عزیزم.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    55 16
    احمدی نژاد تا ابد زنده است.......اب و بریزین جایی که میسوزه
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      5 38
      کاری با ملت کرد که با آب التیام نمی گیره یه پیشنهاد دیگه بدین
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      5 15
      بله ، ویکتور چاوز هم چتلی نشسته بود یک آفتابه آب گرفته بود دستش چلپ و چلپ میریخت تا نسوزه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    6 0
    معاني الأخبار عن عبد المُؤمِن الأنصاريّ : قلت للإمامِ الصّادقِ عليه السلام : إنّ قَوما رَوَوا أنَّ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله قالَ : إنّ اخْتِلافَ اُمَّتي رَحمَةٌ؟ فقالَ : صَدَقوا . قلتُ : إنْ كانَ اخْتِلافُهُم رَحمَةً فاجْتِماعُهُم عَذابٌ ؟ قالَ : لَيس حيثُ ذَهَبْتَ و ذَهَبوا ، إنَّما أرادَ قولَ اللّه ِ عزّ و جلّ: «فلَولا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» .حديث ، فأمَرَهُم أنْ يَنْفِروا إلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و يَخْتَلِفوا إلَيهِ فيَتَعلّموا ثُمَّ يَرْجِعوا إلى قَومِهِم فيُعَلّموهُم ، إنّما أرادَ اخْتِلافَهُم مِن البُلْدانِ ، لا اخْتِلافا في دِينِ اللّه ِ ، إنّما الدِّينُ واحِدٌ .حديث به نقل از عبد المؤمن انصارى ـ : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : عدّه اى روايت مى كنند كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اختلاف امت من، رحمت است؟ امام پاسخ داد : راست مى گويند. عرض كردم : اگر اختلاف آنان رحمت است پس اتّحاد ايشان عذاب است ؟ حضرت فرمود : معناى اين حديث آن گونه كه تو و آنان فهميده ايد نيست، بلكه منظور پيامبر، اين سخن خداوند عزّ و جلّ است كه : «چرا از هر گروهى از ايشان جماعتى كوچ نمى كنند تا (جماعتى بمانند و) در دين آگاهى پيدا كنند» . خداوند به آنان فرمان داد كه از هر سو نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بروند و پيش او آمد و شد كنند و آموزش ببينند و سپس، نزد مردم خود برگردند و تعليمات دين را به آنها نيز بياموزند . منظور پيامبر، آمد و شد آنها از شهرهايشان بود نه اختلاف در دين خدا؛ دين، البته يكى است
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    10 0
    مشرق من ازدواج کردم هورا
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    48 14
    درباره احمدی نژاد حسابی چرند گفتی مشرق . سرت گیج نرفت این ها را به هم بستی
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      4 10
      ای پخمه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    13 8
    تله مشرق
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    46 7
    دیگر امید ندارم رئیس جمهور صادق و پرکاری چون احمدی نژاد بیاید مردم سالوسی شده اند و لیاقتشان همین اصلاحاتیهای دروغگو ودزد پرور و جاسوس و نفوذی درست کن است
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    22 1
    آقای خباز چرا در دوره های قبل دولت های قبل اختلاف از نظر بعضیها ، رحمت نبود ؟؟؟!!!!
  • احمد IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    2 0
    مشرق نه با احمدی نژاد است نه با اصولگرایان و نه با اصلاح طلبان بلکه مریض سیاسی است که همه کاره بیکاره است حتی انقلابیون و سربازان حضرا آقا هم این سایت را دشمن انقلابیون میداند چون خیلی دو رو است و کامنت ها هم توسط افرادی که در این سایت کار میکنند است
  • DE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    21 0
    دکتر احمدی نژاد تنھا کسی است که باعث پیشرفت مملکت خواھد شد و یکی از طرفدار ان سر سخت سپاہ پاسداران انشااله بزودی او را در مسند قدرت ببینیم، به امید ان روز
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    23 0
    درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت ... وای بر پرونده سازان و دروغگویان و نان به نرخ روز خورها
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    1 0
    بجای خبر تاریخ مصرف گذشته یکی بگه نیم تن اسناد هسته ای چطور رفته اسراییل اینقد از جیب مردم هزینه دفاعی میشه اینا کجا بودن
  • رضی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    2 0
    مشرق جان در مورد امید دل کارگرا و مردم روستایی اینطوری حرف نزن. هشت سال دل مردم و اقامون خون نبود. هشت سال گفتمان انقلاب و خدمت انقلابی رو خوب میدونید تو کدوم دوره دیدین!!! هزار تا علایم در مورد دکتر احمدی نژاد هست که ایشون عزیز دل مردم بود. هر چی هست از این عصاره شواری نگهبان دکتر روحانی بهتره. اقا انقلابمون نابود شد.
  • DE ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    1 0
    مشرق یکبار برای شما نوشتم که روحانی بعد از 1400 هم به نحوی که طرحش را هم از حالا کشیده از قدرت کنار نمی رود . اما چاپ نکردید !
  • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    10 0
    مشرق جان از شما بعید است که در مورد آقای احمدی نژاد اینقدر بی انصافی کنید ایشان تمام تلاش خود را در مدت 8 سال برای مردم انجام داد . ایشان مردی است که با اخلاص برای مردم کار می کند و هیچ وقت خود را برتر نمی داند. شما بهتر است دولت او را بادولتهای قبل و بعد مقایسه کنید. تقصیر آقای احمدی نژاد اینست که جزو نااهلان و نامحرمانی که انقلاب را در قبضه خود گرفته اند نیست. بلکه وجود او آنها را رسوا می کند و برای همین میخواهند او را حذف کنند.
  • علي IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    0 0
    تنها دولتي كه دو باره قطار انقلاب را روي ريل خود انداخت اقاي احمدي نزاد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس