محمدرضا تاجیک

تئوریسین اصلاح‌طلب می‌گوید: مردم دست به شورش می‌زنند و شرایط ذهنی برای این شورش اکنون فراهم شده است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«گرانی» و رابطه‌اش با شکست‌های سیاسی روحانی و احمدی‌نژاد!

گرانی‌های اخیر بویژه در سه حوزه مسکن، سکه و خودرو، سبب‌ساز نگرانی‌هایی در جامعه ایران شده است.

رخدادی عجیب که اگرچه عوامل زیادی برای آن برشمرده می‌شود اما دارای یک این‌همانی عجیب با گرانی‌های دولت دوم رئیس‌جمهور سابق یعنی محمود احمدی‌نژاد نیز هست که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

1_ فرایند هر دو گرانی بصورت ناگهانی و تنها ظرف چند روز رخ داده و جالب آنکه هر دو در دولت دوم رؤسای جمهور سابق و فعلی روی می‌دهند.

2_ در هر دو مقوله با اینکه دولت نقش اصلی سیاست‌گذاری را بر عهده داشته و دارد اما حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و مدام انگشت اتهام را به سمت دیگران و امثال «جمشید بسم‌ا...ها» دراز می‌کند.

3_ اثر اصلی گرانی در حوزه‌هایی رخ می‌دهد که حساسیت عمومی نسبت به آنها زیاد است. چرا گرانی‌های یک‌شبه دولت رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد و دولت رئیس‌جمهور روحانی، اثر اصلی خود را فقط در حوزه‌هایی مثل ارز، سکه، خودرو و مسکن رخ می‌دهند؟ و چرا در هر دو، قبل از هرچیز نرخ ارز است که گران می‌شود؟! (جالب است که دولت نشان داده، می‌تواند جلوی گرانی مقولاتی مثل نرخ سوخت یا نان یا سایر موارد اساسی را به راحتی بگیرد)

4_ اصلی‌ترین وجه مشترک هر دو گرانی رخ داده در دولت دوم احمدی‌نژاد و روحانی آنست که این گرانی‌ها پس از شکست پروژه‌های سیاسی هر دو رئیس‌جمهور درباره تأکید بر تأثیر زیاد تحریم‌ها، زیاده‌خواهی سیاسی و ضرورت مذاکره با آمریکا (در دوره احمدی‌نژاد) و پیرامون برجام(در دوره روحانی) است.

*قابل تأمل آنکه علیرغم بروز این مشکلات و حساسیت عمومی اما وضعیت عمومی اقتصاد ایران دچار بحران نیست و فی‌المثل اقتصاد ایران هم‌اکنون نه تنها در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد بلکه شاخص ضریب جینی ایران نیز در جایگاهی بهتر از چین و آمریکا قرار دارد و میزان تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نیز هیچگاه بیش از 30 درصد نبوده است.

ولی شباهات این هر دو گرانی در دولت فعلی و دولت سابق و تأکیدات و رفتارهایی که برای اثبات بحرانی بودن اقتصاد کشور صورت می‌گیرد. هرگز نمی‌تواند اتفاقی باشد...

تدقیق و تأمل در شباهت‌های مطرح شده و توجه به مقوله «فتنه اقتصادی» می‌تواند به پاسخ‌هایی کلیدی درباره علت این شباهت‌ها منتج شود.

***

چرا از ستاد برجام صدای «مرگ بر آمریکا» شنیده می‌شود؟

انتحار کرباسچی و دوستان برای نجات دولت و اصلاح‌طلبان

برخی اصلاح‌طلبان داخلی و اپوزیسیون خارج از کشور روز جمعه (25 خرداد) در نامه‌ای مشترک به مسئولان عالی نظام، سخن از مذاکره مستقیم با آمریکا به میان آوردند.

از میان اصلاح‌طلبان شهیر داخلی که پای این «تسلیم‌نامه» را امضا کرده‌اند، می‌توان به غلامحسین کرباسچی، جلال جلالی‌زاده، احمد منتظری، عیسی سحرخیز و محمدصادق جوادی‌حصار اشاره کرد.[1]

نامه این افراد اما واکنش‌های وسیعی را در میان اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها پدید آورده است.

«علی صوفی»، فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات طی اظهاراتی از این گفته است که معنای نگارش این نامه در شرایطی که آمریکا روز به روز بر تحریم‌های خود علیه ایران می‌افزاید،‌ تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکا است.[2]

«محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی هم در واکنش به این نامه گفته است: عقل سیاسی هم در این زمینه کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. باید بایستیم مقاومت کنیم.

«محمدرضا تابش»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با اشاره به این نامه تأکید کرده است که محتوای آن «ساده‌انگاری» است.[3]

«عباس عبدی»، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب، نفر بعدیست که در این باره با تأکید بر بسته شدن راه گفت‌وگو میان ایران و آمریکا از این گفته است که نگاه اصلاح‌طلبان با این نامه همسو نیست![4]

*درباره این نامه عجیب و غریب باید دانست که اصلاح‌طلبان در زمینه نوشتن تسلیم‌نامه ید طولایی دارند و نظیر این رفتار در ماجرای نامه موسوم به «نامه 2003» نیز مسبوق به سابقه است.[5]

با این حال اما نکاتی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان اهداف دیگری را هم در پشت پرده این نامه عجیب و غریب متصور بود.

از جمله آن نکات اینکه نویسندگان و امضاکنندگان این نامه حتما می‌دانسته‌اند که این نامه در شرایط فعلی یک محتوای غیر معقول است و هیچ پذیرشی در داخل ایران نخواهد داشت.

مسئله دیگر آنست که امضاکنندگان این نامه اگرچه برخی از آنها در زمره اصلاح‌طلبان داخلی بوده‌اند اما هیچیک نقش راهبری یا محوری در جبهه اصلاحات نداشتند و در کلام سیاسی همگی آنها «مهره‌های سوخته» هستند.

مهمترین نکته این نامه نیز آنست که مردم و محافل مختلف ایران، ادبیات و محتوای این نامه را طی 5 سال گذشته بارها و بارها به کرّات شنیده‌اند و تنها فرق این نامه با محتوای پمپاژ شده از سوی دولت و اصلاح‌طلبان طی 5 سال گذشته، نشستن نام «ترامپ» به جای نام «اوباما» است.

اما این دانه‌های تسبیح با یک نخ به یکدیگر متصل می‌شوند و آن اینکه تمام اصلاح‌طلبانی که طی روزهای گذشته با این نامه به مخالفت برخاسته و حتی آقایان عبدی و نوبخت و صوفی و غیره... تماما جزو اصلی‌ترین حامیان «برجام روحانی» بوده‌اند اما امروز خود رو منتقد گفت‌وگو با آمریکا و مخالف تسلیم‌نامه کرباسچی و یارانش نشان می‌دهند.

سه فرض مطرح شده و گزینه رابط میان آنها، این گمان و ظن را تقویت می‌کند که تسلیم‌نامه فعلی می‌تواند کلید پروژه‌ طراحی شده در ستاد مشترک برجام باشد برای اینکه «برجامیان» را از فضای انسداد سیاسی خارج کند.

خاصّه اینکه نه تنها با خروج آمریکا از برجام و شکست عملی این پروژه، بخش زیادی از افکار عمومی علیه دولت و اصلاح‌طلبان شکل گرفته بلکه نهادهای کلان نظام نیز بواسطه دستگیر شدن جاسوس در تیم مذاکره‌کننده، تقبیح فعالیت‌های موشکی کشور توسط کسانی از دولت و اصلاح‌طلبان و جواب‌های سربالای برخی مقامات جاضر در مذاکرات پیرامون شبهات مربوط به فرجام برجام؛ نسبت به ستاد مشترک برجام دچار حساسیت شده‌اند.

تمام این مسائل می‌تواند ثابت کند برجامیان نیاز داشته‌اند که از فضای انسدادی اشاره شده خارج شوند و چه چیزی بهتر از این که با فدا شدن چند مهره سوخته، خود را منتقد جریان خواهان مذاکره با آمریکا جلوه دهند؟!

قضیه جالب‌تر هم می‌شود وقتی که بدانیم ستاد برجام طی ماه‌های گذشته مشغول القای این خط بوده است که برجام نه تصمیم روحانی که تصمیم رهبری نظام بوده است.

و اکنون با انتقاد برجامیان از محتوای یک نامه که فقط در حد یک نام با تمام مواضع 5 سال گذشته آنها توفیر دارد! قرار است مشخص نباشد که اساساً چه کسانی در کشور پیگیر برجام بودند و چه کسانی آنرا به نظام اسلامی و مردم تحمیل کردند؟

بر مبنای این تئوری، اینکه کرباسچی چطور حاضر شده در مقطع فعلی نقش کامیکازی را برای ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان بازی کند بر ما پوشیده است و برای پاسخ به آن باید منتظر زمان بود.

*کامیکازی‌ها خلبانان ژاپنی بودند که در خلال جنگ جهانی دوم، برای اهداف ارتش ژاپن عملیات انتحاری انجام می‌دادند.

***

تئوریسین اصلاح‌طلب می‌گوید: مردم دست به شورش می‌زنند

«محمدرضا تاجیک»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت اصلاحات به تازگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن اشاره به وضعیت کنونی جامعه ایران از نظر خود گفته است:

«قبلا گفته ام که حادثه ای در جامعه ما اتفاق می افتد که شاید فراتر از آن چیزی است که امثال مارکس مطرح می کردند. از دیدگاه مارکس اگر شرایط عینی فراهم باشد، پرولتاریا باید دست به شورش بزند. پرولتاریا تحت استثمار است و جز زنجیرهایی در دست، چیزی برای از دست دادن ندارد و طبیعتا باید سر به شورش بردارد. اما بعد از چندی متوجه شدند که با وجود فراهم بودن شرایط عینی پرولتاریا دست به شورش نمی زند و تامل در اندیشه امثال مارکس و انگلس آنها را به این نتیجه رساند که فراهم بودن شرایط عینی کفایت نمی کند و شرایط ذهنی نیز لازم است. بعدها حتی به این نتیجه رسیدند که گاه صرفا شرایط ذهنی می تواند موجب شورش باشد. شرایط عینی نمی تواند اما شرایط ذهنی می تواند که یک بورژوا یا خرده بورژوا را نیز به شورش درآورد.»

او می‌افزاید:

وقتی انسان ها در عالم ذهن خود همه چیز را سیاه می‌بینند و ناامید یا ناآرام هستند و احساس محرومیت دارند، احساس بی‌قدرتی، بیگانگی و بی معنایی و محجوری سیاسی دارند. وقتی این احساس‌ها با هم جمع می شود شرایط ذهنی را در انسان ها ایجاد می کند و مانع از دیدن زیبایی ها می شود. حتی اگر زیبایی، کارآمدی و تدبیرهای شایسته ای وجود دارد، آنها را ندیده و همه چیز را سیاه و منفی می بینند. این همان چیزی است که ایران امروز ما به شکلی تجربه می کند.[6]

*تاجیک، پیش از این و در اشاره به اغتشاشات دیماه 96 نیز اینطور گفته بود که «در آینده باید منتظر خیزش‌های رادیکال‌تر، وسیع‌تر و بن‌افکن‌تر و شالوده‌شکن‌تر از آن چیزی باشیم که امروز تجربه کردیم. این نهال بر زمینی روییده است؛ این نهال در این زمین، امکان روییدن و تناورشدن داشته است. این زمین با مختصات خود سرجای خود است. اما مشکل این زمین چیست؟ این زمین، از یک جهت، آفت‌زده است. به قول روزنامه‌نویس «صور اسرافیل»، این زمین دچار انواع بیماری‌ها و آفت‌ها است... هیچ دلیل منطقی، عقلی و تاریخی‌ای وجود ندارد که ما فرض کنیم که به پایان ناآرامی‌هایی از این دست رسیدیم.»[7]

شاید برای مخاطبان و نهادهای رصدگر کشور جالب باشد که اصلاح‌طلبان در این زمینه حتی نوید اغتشاشات میلیونی را هم داده‌اند و مثلاً این علیرضا علوی‌تبار بود که چندی قبل طی سخنانی در یک مرکز دولتی گفته بود: «یادتان باشد ما در همین تهران تظاهرات سه‌میلیونی مسالمت‌آمیز هم داشته‌ایم؛ یعنی می‌شود نیروی اجتماعی بزرگ‌تری نیز فراهم کرد، بدون آنکه به خشونت منتهی شود»[8]

سعید حجاریان نیز در اشاره به اغتشاشات دیماه 96 نیز تأکیدی دارد مبنی بر اینکه این اغتشاشات مثل موجی که به ساحل می‌خورد و هر بار قوی‌تر باز می‌گردد؛ تکرار خواهند شد.

البته صحبت‌های تاجیک حاوی یک عقلانیت است و آن اینکه «واقعیت» با فضای ذهنی کسانی که دچار «اعتراض ظالمانه» شده‌اند تفاوت دارد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند که همین تفاوت را ستاد جریان سیاسی خاص و امثال تاجیک و علوی‌تبار و حجاریان و دیگران با سیاه‌نمایی در ذهن کسانی از مردم ایجاد کرده‌اند.

و گرنه اوضاع اقتصادی ایران هم‌اکنون مثل سایر کشورهای جهان اگرچه مشکلاتی ناشی از سوء مدیریت دارد اما بحران ندارد.

به سخن دیگر اینکه به گواه نهادهای بین المللی، اقتصاد ایران هم‌اکنون در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد، ضریب جینی ایران در رتبه‌ای بهتر از چین و حتی آمریکا قرار دارد، نرخ بیکاری ایران طی 7 سال گذشته کاهش یافته و نرخ 12 درصد فعلی هم به گواه ده‌ها هزار شغل بلامتقاضی در کشور یک نرخ بحرانی نیست.

اما ستاد جریان سیاسی خاص با سیاه‌نمایی در مقابل این واقعیت‌ها، فضای کشور را چیزی شبیه به یک اقتصاد جنگ‌زده نشان می‌دهد تا بتواند اذهان مردم را درگیر اعتراض ظالمانه و «شورش پرولتری» را ایجاد کند. و بدینسان پرونده ناتمام فتنه سال 88، شاید تمام شود...

***

1_ mshrgh.ir/866230

2_ http://www.jahannews.com/news/620690

3_ https://khabarfarsi.com/u/55793744

4_ http://baztab.ir/306074/

5_ https://www.farsnews.com/news/8904220050

6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3758458

7_ mshrgh.ir/821378

8_ mshrgh.ir/836280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    کار امثال کرباسچی با این نامه ذلت بار در ادامه حمایت از کشف حجاب بعنوان یک پروژه در جلب نظر افراد بی بندوبار به هر قیمت برای ماندن در قدرت می باشد در صورتی که فراموش کردند طیف همفکر خودشان باعث ایجاد مشکلات فعلی کشور با وعده های توخالی برجامی هستند
    • IT ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      36 7
      در دولت احمدینژاد اگرچه متاسفانه از مسیر اصلی انقلاب در دو سال اخر زاویه گرفت اما موشکها و سانتریفیوژها و 10 میلیون مسکن مهر و رتبه علمی برتر دنیا و یارانه وعدم رکود و رسیدگی به تمام ایران وسربلندی و اوازه نام ایران همه بود و البته با فشار تحریم بواسطه سیگنال از داخل در دوسال اخر ان اتفاقات افتاد اما حالا هیچ کدام از اینها نیست و تحریم و گرانی و ذلت پاسپورت و غیره بیشتر و بیشتر و بیشتر میشود
    • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      دولت اول روحانی قیمت چیزی ثابت بود؟ هم گرونی بود هم رکود و بیکاری برخلاف دولت محمود حتی دلار از 3000 به 4200 رسید تو 96 و الان به 8000
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    11 34
    برادر ارزشی آخرین وصله اکثریت با حکومت همین اصلاحاتی است که شما و براندازان در رسانه و فضای مجازی به آن میتازید...
    • طاهره IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      جالبه که اصلاح طلبها مرتب خودشون رو اکثریت میدونند ولی اقلیت بودنشون ثابت میشه!!! اگر شما اکثریت هستید چطور انقلابیون همیشه دوسه ایستگاه از شما جلوترند؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      8 3
      افرین بر خواهر محترم طاهره و همه پاکان ایرانی
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      11 6
      انقلابیون فقط سر بزنگاه و نیاز اعلام حضور میکنند اما بی دینها و یاران شیطان همیشه فعال و حاضر هستند و مدافع راه شیاطین
  • محمدی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    28 3
    قیاس تورم در 2 سال آخر دوره دوم احمدی نژاد با اول 4 سال دوم روحانی قیاس مع الفارق است چرا که برای اولین بار در تاریخ انقلاب تحریم های گسترده و همه جانبه توسط آمریکا،اروپا و سازمان امنیت صورت گرفت، ضمن آنکه مجلس و قوه قضاییه و باندهای قدرت و ثروت به دلائل گوناگون با دولت برای مقابله با تحریمها همراهی نمی کردند و بالاترین نرخ تورم واقعی ثبت شده توسط بانک مرکزی 34/5 درصد بود. در صورتی که دو دولت آقای روحانی بی سابقه ترین همکاریها از طرف قوای مقننه و قضائیه و احزاب بوده و برجام امضا شد و تحریمها به قول آقایان برداشته شد
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    8 1
    برخی چون نادان وناتوان هستند و هرگز نمی خواهند قبول کنند که دانش وعلم اداره کشور را ندارند. هر مشکلی را با مقصر جلو دادن مردم می خواهند حل کنند و مانند کبک سر در برف فرو برند. یعنی دولت بی عرضه نمی تواند بازار را تنظیم کند. یعنی ... برای مبارزه با فساد نمی گذارد مردم کار کنند و انحصار هر کاری در دست عده ای خاص است. راه خروج از بن بست گرانی و رکود و تورم فقط ابطال همه قوانین کار وتجارت و ایجاد قوانین بسیار ساده و روان برای کار وتولید است.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 269
    این ها ورشکسته های بی سیاست هستند بار گرانی که بر دوش مردم سوارند از قبل فداکاریهای جوانان مردم موقعیتی بهم زده اند و صدای زوزه هایشان فلک را کر کرده است گندشان درآمده است مردم ایران دو جورند یا لات خیابانی و یا مجنون بیابانی لات خیابانی مثل کف آبند و مجنونها بیابانی همانها که جان می دهند برای اسلام و نظام و مردانه جلو امریکا و اذنابش در جهان ایستاده اند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 64
    این سوال مشرق درباره گرانی واقعا جای پاسخ دارد. چرا در دولت دومتان؟ چرا پس از شکستهایتان؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    لطف کن دکتر احمدی نژاد مردمی را با عده ای که خودت هم می دانی اصلا مردم برایشان ارزشی ندارند مقایسه نکن خدماتی که دولت احمدی نژاد به این ملت کرد حالا دولت های دیگر را کار ندارم چون شما این دولت را مثال زدید گفتم واقعا بی نظیره!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    7 239
    تاجیک و حجاریان با تئوری های مارکس و پوپر و فوکو موفق به اغتشاش و اعتراض ظالمانه می شوند اما با دستورالعملهای تفکر شیعی شکست خواهند خورد.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      116 1
      مارکس و پوپر چه ربطی بهم دارند عجب معجونی؟
  • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    6 111
    خیلی خودمانی بگم چون خرشان از پل انتخابات رد شد.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    دولت روحانی که دلیلش معلومه بی تدبیری و بی کفایتی اما احمدی نژآد بدلیل وجود خبائثی که هم در داخل بودن و هم در خارج از کشور عامل گرانی ها شدن...
  • محسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    35 4
    احمدی نژاد احمدی نژاد احمدی نژاد بس کنید دیگه اصولگرا و اصلاح طلب دست به دست هم دادید مملکت رو نابود کردید حالا پاچه احمدی نژاد رو می گیرید؟ موندم قیامت شما چطور میخوایید جواب احمدی نژاد رو بدید
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 0
    اعتراض ظالمانه چیه؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      8 156
      اعتراض از روی شکم سیری. از جنس اعتراضات فتنه 88. یعنی تبدیل مطالبه به حق مردم در مورد گرانی و فساد به اعتراض به حصر فتنه گر شیطان صفت.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 155
    نافرمانی مدنی خیلی وقته آغاز شده؛هم مزدورا ,هم اصلاحیای غرب زده وهم مردم عادی؛وهم قشر مذهبی ,فقط شامل نیروهای نظامی وپیروان رهبری نمیشه؛قوانین ظالمانه,اقدامات غیرقانونی ,گرانی ها,بیکاریها,وضع بیرحمانه جامعه همه رو کلافه کرده ومیکنه ؛اما کی شورش میشه,بستگی داره خدا کی دستشو برداره!!!
  • کوروش FR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    25 64
    ۱۰۰ رحمت به احمدی نژاد زمان احمدی نژاد خیلی بهتر از الان بود
  • ایران دوست FR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    یک تار موی احمدی نژاد شرف داره به تمامی دولت حسن روحانی و اکبر هاشمی و ممد خاتمی
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      افرين
  • ایران دوست FR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 52
    روحانی سو تفاهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس