حراج تهران

حضور چهره‌های ثابت، عرضه آثار مشابه نحوه قیمت‌گذاری که بر محفلی بودن حراجی تهران صحه می‌گذارد و تعیین کنندگی آقازاده مذکور، به پشت‌پرده‌های تمام ناشدنی حراج تهران دامن می‌زند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مشرق گزارشی در هشتم بهمن ماه گذشته در ارزیابی کلی حراجی آثار هنری، موسوم به «حراج تهران» منتشر کرد (اینجا)  و بدون اینکه اتهاماتی را نسبت به این حراجی نسبت دهد، گزاره‌هایی را عنوان کرد که مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت و گزارش روز گذشته  یکی از خبرگزاری با عنوان «حراجی یا پولشویی، مسئله این است» (اینجا) در روند ارزیابی مشرق در بهمن ماه سال گذشته را دنبال می‌کند. اما قبل از بررسی تازه‌ترین حراج تهران، یافتن فردی که در پشت صحنه، این حراجی را هدایت می‌کند، مسئله بسیار مهمی است. با اینکه مدیریت اجرایی حراج تهران را به علیرضا سمیع‌آذر  نسبت می‌دهند، اما تحقیقات خبرنگار مشرق نشان می‌دهد رهبری و اجرای حراج تهران آقازاده‌ای با عنوان «س. م.ب» بر عهده دارد.

«س. م.ب» فرزند یکی از مدیران سینمایی پر حاشیه دهه شصت است که در حال حاضر یکی ابوالمشاغل حوزه فرهنگ، سینما و گردشگری و چندین حوزه دیگربه شمار می‌روند. «پدرخوانده‌ای» که در بیست و پنج ارگان رسمی دولتی و غیر دولتی سمت «عضو هیات مدیره» را یدک می‌کشد. داشتن چنین آقازاده که کلیه امور حراج تهران را رهبری و هدایت می‌کند و  پدر ابوالمشاغلی که حوزه سینما و فرهنگ  را نزدیک را به سی و هفت و سال به صورت محسوس و نامحسوس رهبری و هدایت می‌کند، یکی از نکات شگرفی است که حراجی تهران را وارد چالش تازه‌ای می‌کند. در واقع ارگانیزم هدایت و حضور تابلوهایی از سهراب سپهری، نحوه قیمت گذاری، خریداران و درصدی که به فروشندگان اختصاص پیدا می‌کند، مناقشه همیشگی حراج تهران است و حضور این آقازاده در تبادل تابلوها و پشت در ماندن بسیاری از هنرمندان، مناقشات و ابهامات این حراجی را وارد فاز تازه‌ای می‌کند.

این حراج در نهمین سال برگزاری  باز هم با حضور چهره‌های برگزار شد که تقریبا پای ثابت آن طی سال‌های برگزاری آن هستند. حراج تهران در یک شب ۳۱‌ میلیارد و ۳۷۸‌ میلیون تومان فروش داشت. در این دوره تعداد ۸۰‌ اثر از ۵۹‌ هنرمند معاصر و کلاسیک عرضه شد. آثاری از هنرمندانی سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی، عباس کیارستمی، پرویز کلانتری، فرامرز پیلارام، منوچهر یکتایی، فریده لاشایی، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، ناصر اویسی، بهمن محصص، محمد غفاری (کمال الملک)، محمود فرشچیان، محسن وزیری مقدم، آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی، هانیبال الخاص، حسین محجوبی، محمد احصایی و... که از بین آن‌ها پرویز تناولی و حسین زنده‌رودی هر کدام با سه اثر، ۱۷‌هنرمند با دو اثر و بقیه هنرمندان با یک اثر در حراج حضور داشتند.

یکی از جنجال‌های تازه این حراجی خروج دو اثر تابلوی نقاشی «کره» کاری از علی اکبر صادقی و و اثر بدون نام بهجت صدر از حواشی پر رنگ حراج تیرماه ۹۷ بود. حضور چهره‌های ثابت این حاشیه را پررنگ می‌کند. معمولا  هر حراجی در دنیا آثاری را انتخاب می‌کند که برند هنری تثبیت شده‌ای باشد و آثار متفاوتی را هنرمند مذکور عرضه کند. اما یکی از چهره‌های حساسیت‌برانگیز ادوار مختلف حراج تهران، آیدین آغداشلو است. که آثارش در کلیه ادوار این حراجی حضور دارد. پرسش مهم این است،   آیا تمامی آثار آیدین آغداشلو با هر گونه کیفیتی صلاحیت حضور در حراج تهران را دارد؟ ارزش حضور مداوم آثار چندین هنرمندی که در این حراج به صورت ثابت حضور دارند را، در این حراجی،   چه کسی و چه کسانی تعیین می‌کنند؟ در بخشی از این گزارش به حضورهای چهره‌های ثابت در این حراجی اشاره شد که تکرار حضور چهره‌های ثابت به فروش آثار مشابه و همسان منجر می‌شود، اما بروی این موضوع به شکل عجیبی در حراج تهران سرپوش گذاشته می‌شود.

تابلوی معمای ۵،۶ در حراج امسل 650 میلیون تومان فروخته شد

این تابلو از آیدین آغداشلو - پای ثابت حراج تهران - با عنوان معمای ۵،۶  در حراج اخیر تیرماه  ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون برآورد قیمت شد و با رقم  ۶۵۰ میلیون تومان در حراج تیرماه ۱۳۹۷  به فروش رفت. نکته جالب اینجاست که آغداشلو همین طرح را در قالب دیگری با عنوان «خاطرات انهدام، سال صفر سال یک» (نامی مشابه با معمای ۵،۶) تصویر کرده و در حراج خرداد ۱۳۹۵ به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی خاطرات انهدام، سال صفر سال یک؛ در سال 1395 به قیمت 500 میلیون تومان فروخته شد

اما این روند تولید تابلو های مشابه و باز آفرینی یک طرح در قالب‌های دیگر را از همین هنرمند را می‌توانیم در حراج تهران، دنبال کنیم. به عنوان نمونه تابلوی دیگری با عنوان «از مجموعه خاطرات انهدام» تولید و در حراج تهران عرضه شده و با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان در خرداد ۱۳۹۳  فروخته شد که این طرح با تابلوی «خاطرات انهدام» هیچ تفاوتی ندارد و تک قلوی طرح تابلوی اصلی است.

تابلوی از مجموعه خاطرات انهدام

تجمیع سه طرح مذکور یعنی مشابه «معمای ۶،۵»، «تابلوی خاطرات انهدام»، «سال صفر و سال یک» و تابلویی که با عنوان «از مجموعه خاطرات انهدام» در حراج عرضه شده، در قالب طرح دیگری با عنوان معمای شماره ۱۶ توسط آغداشلو طراحی شده و در حراج تهران، تیرماه ۱۳۹۶، با قیمت ۴۴۰، میلیون تومان عرضه شده و ارائه این مجموعه مشابه در سایر حراج تهران و عرضه نمونه مشابه به شیوه‌ای که مندرج شد،   یحتمل از این سوی آغداشلو تداوم خواهد داشت.

تابلوی معمای شماره ۱۶

عرضه  سری‌دوزی‌های آغداشلو و نحوه قیمت گذاری آثارش که از تابستان ۱۳۹۵ تاکنون از مرز ۳۰۰ میلیون تومان عبور کرده و در حراج اخیر در حال گذر از مرز ۶۰۰ میلیون است آیا چالش‌های این حراجی را دو چندان نخواهد کرد؟ آیا حراجی آثار هنری مثل حراج تهران را، در اروپا و آسیا می‌توان جستجو کرد که برای یک هنرمند خاص چنین نحوه قیمت‌گذاری را در مورد آثاری که شباهت فراوانی با یکدیگر دارند، انجام دهد. چالشی که گریبانگر حراج تهران است، حضور چهره‌های ثابت، عرضه آثار مشابه و همانطور که در سطور پیشین عنوان شد، نحوه قیمت‌گذاری که بر محفلی بودن حراجی تهران صحه می‌گذارد و تعیین کنندگی آقازاده مذکور، به پشت‌پرده‌های تمام ناشدنی حراج تهران دامن می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    128 7
    این دولت اومده سرکار که به این ژن خوبا و خرپولا خدمت بده چی فکر کردید بخاطر جهالت و حماقت جماعتی باید تا ۱۴۰۰ عمرمون تباه بشه
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      30 1
      با روند فعلی مدیریتی 1400 پول از کجا بیاریم مرغ رو بخریم کیلویی سی میلیون تومن ؟
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      25 0
      نهایت تدبیر دولت مزخرف میشه این بند و بساطها
    • گیاه خوار IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      0 8
      شعور داشته باش ، درک داشته باش ، مرغ نخور
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      2 2
      احمق گیاهخوار یعنی هر کی مرغ میخوره بیشعوره ؟ فقط تو که تو علفها چرا میکنی شعور داری ؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    78 8
    بجای مرگ بر آمریکا باید بگیم مرگ بر ژن خوب
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      43 12
      اتفاا ژنهای خوب از این شعار جدید خوششان می آید. هر شعاری بدهید اما به کدخدا نازکت تر از گل نگویید. این ژنها خودشان پروش یافته دامان همان کدخدا هستند.
    • DK ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      4 7
      ژن خوب نوچه امریکا است. باید شیطان بزرگ را نشانه گرفت
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    18 2
    معمای ۵،۶ در حراج اخیر تیرماه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون برآورد قیمت شد و با رقم ۶۵۰ میلیون تومان در حراج تیرماه ۱۳۹۷ به فروش رفت
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    57 4
    خریداران این تابلوها یه عده بیمار روانی هستند اگر میخواهند روحشان آرامش داشته باشد به فقرا کمک کنند والا با هدر دادن پولهایشان چیزی بدست نمیاورند
    • DK ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      24 0
      نخیر عزیز جان ، در تمام دنیا حراجی ها بهترین مکان و فرصت برای پولشوییست.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    33 1
    نکته اینجاست که آغداشلو همین طرح را در قالب دیگری با عنوان «خاطرات انهدام، سال صفر سال یک» در حراج خرداد ۱۳۹۵ به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فروخته ... خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    41 1
    خرتو خری شده
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      26 0
      اقتصاد ماه شب چهارده ایه که اصلاح طلب جونیا گذاشتن جلومون
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    9 0
    افرنیه هم همین طوری پوکیدن رییس
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    1 37
    حالت خوبه مشرق مفهم پفیوس/؟
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      16 4
      امشی اسکت
    • بیسواد IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      7 0
      خودتی
    • US ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      5 1
      چی میگی
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      1 0
      ببین اسرائیلی یا سعودی بدبخت که تازه دو کلمه فارسی یاد گرفتی برای منفی کرد فعل دیگه مثل سعدی و حافظ از میم استفاده نمیکنن از نون استفاده میشه در ضمن اون فحشی که لایق خودته رو بجای س ز بذار بعد توی آینه نگاه کن چند بار تکرارش کن تا توی اون مغز پوکت بره.
    • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      0 0
      اقای پرچم امریکا بی ادبی نداشتیم..مشرق اصلا معنی حرفشو فهمیدی تایید کردی
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    17 8
    یعنی این قدر الاغ توی این جامعه داریم که سرمایه مملکت رو دور میریزن؟! این‌ها عقل ندارن؛ باید سرمایه‌شان بلوکه بشه.
  • US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    22 2
    مشرق بازهم داری اشتباه میزنی، به طور کلی کلکسیونرها به اثر هنری پول نمیدن، به خالقش پول میده. صد ملیون دلار رو به یک تابلوی گندمزار نمیدن در جهان، به این خاطر میدن که ونگوگ کشده اونو. حراجی تهران هم از این قاعده برای پول سازی بهره برداری میکنه، اما سوالی که شما به عنوان یک رسانه، ورای باند بازی ها و حزب بازی ها باید بپرسی اینه که چرا در حالی که امریکا و بریتانیا سالانه میلیونها دلار دارن از بازار هنر و فرهنگ درآمد مالیاتی کسب میکنن، دولت پیشین و این دولت از لاکچری بازی یه عده ژن خوب هیچ پولی برای بیت المال کسب نمیکنه که هیچ، این دست از معاملات مشمول مالیات نمیشن؟؟؟ مرسی
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      2 0
      برادر اینها برای هنر پول نمی دهند و اصولا هنر اونقدر ها هم ارزشمند نیست. در تمام دنیا حراجی برای پواشوییست . در ایران اگر مالیات نمدهدند یا نمیگیرند باد رفت دید چه نهادهایی توان نپرداختن مالیاتها را دارند و همانها هستند که نیازمند پولشویی هم هستند البته .
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      2 0
      لازم بذکر است امثال ونگوگ هیچ وقت از پول تابلوهاشون استفاده نکردن و در فقر و گمنامی مردن بعد از مرگشون پی به استعداشون بردن نه مثل این تاجرها مزخرفات بکشن و با سفارش ژن خوب بفروش برن.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    10 14
    مرگ بر اسلاحتلب
    • FR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      12 0
      در فارسى مينويسيم : مرگ بر اصلاح طلب
    • DK ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      1 0
      همچنین در فارسی سخت میگوییم : جر وا جر باد اصلاحات !
  • FR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    12 8
    ببخشيد حتي تو غرب هم انقدر خودشان را براي اوردن تابلو لوس نميكنن ....٠
  • US ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    10 1
    س.م.ب یا کوفت زهرماری مشرق وقتی عرضه نداری اسم بنویسی پس زررر نزننن تو ام با اونایی غیرت داشتین اسم میبردین مملکت نابود شد هنوز ترسوین شما
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      0 0
      تو ترسویی که فقط توهین میکنی و با پرچم امریکا پیام میدی..همین شما با این اخلاق بدتون مردمو فراری میدین و گرنه اصلاح طلبا کیلویی چند بودن رای بیارن..کارای شما با افساد طلبا فرقی نداره فقط شما ناخواسته و اونا خدا خواسته باعث وضع موجودین..اینجا مملکت امام زمانه و با وجود ادمای بدی مثل منو تو بالا پایین میشه ولی نابود نه
  • احمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    17 4
    مقلدهای از خود باخته‌ی بد بخت.
  • مردم IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    4 0
    یا رب روا مدار که گدا معتبر شود
  • Aa IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    1 0
    شما چرا مردم را سر کار می گذارید اگر راست می گویید نام کامل را بنویسید ح ر ..م ت....ل ب...ز ف....یعنی دروغ راستگو باشید مثل خیلی از خبرنگاران بی دین دروغگو دشمن خداست
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    یهو اسم تابلوشو بذاره خاطرات انهدام پولهای کثیف یا معمای پولهای شسته شده ...معلوم نیست پشت پرده چقد بهش میدن تا این مزخرفاتو بکشه خاک برسرت .
  • ایرانی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    1 0
    من برام خیلی عجیب است که این اصطلاحات ژن خوب آقازاده را استفاده می کنید همین شماها هستید یک سری آدم دزد و غارتگر بیت المال با این عناوین فرعون و ارباب جلوه می دهید مگر عهد حجر است مگر ما رعیت هستیم یک کمی به خودمان ارزش بگذاریم
    • سلام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      1 0
      ما نه! فقط آنهايي كه از اين اصطلاحات استفاده مى كنند نوكر و رعيت اين نوكيسه هاى وصله اى و حقير هستند.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    1 0
    توی چین طرف را برای اختلاس وکلان اعدام می‌کنند و در ایران هنوز باید بنویسیم س. م. ب و غیره و غیره!!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    «س. م.ب»
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    2 1
    یه عده بیسواد بایدزیر هر پستی نظر احمقانشون رو با بی ادبی ابراز کنن.کله تهی ها
    • US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      0 1
      جات خوبه با اب شیرین میخوری یا شیرین عقلی نمیبینی مملکت ددادن دست وطن فروشا
    • سلام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      2 0
      مشكل اينجاست كه اين كله ها تهى نيست، كه اگر تهى بود باز هم اميدى بود!
  • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    0 0
    شما چرا نگرانید یک عده آدم خرپول دار که با رانت و احتکار و گرانفروشی خون مردم را در شیشه کردند میرند و این تابلوهارا برای پزدادن میخرند که بگویند فرهنگ و هنر دوست هستند همانطور که ثروت دوست هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس