پروانه مافی

یک نماینده فراکسیون امید درباره چرایی امضا نکردن سوال از رئیس جمهور گفته است: ما نمایندگان اصلاح‌طلب از روحانی سؤالی نداریم، در «مصاحبه‌ها» حرف‌هایمان را می‌زنیم!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

 موضع ناشیانه العبادی تقاص گناه چه کسی بود؟  

خبرگزاری ایسنا، روز چهارشنبه گذشته گزارش داد: «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در یک نشست هفتگی در پاسخ به سوالی در رابطه با از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم.

او اما در عین حال تصریح کرد:

ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم و با آن همراهی نخواهیم کرد، ما مخالف تحریم‌ -علیه ایران- هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود!

العبادی همچنین افزود:

ما مخالفت تحریم هستیم ممکن است به آن پایبند باشیم زیرا کشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مساله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.[۱]

این اظهارات العبادی که همزمان با آغاز شکل جدیدی از تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران ابراز شد، اما واکنش گسترده چهره‌های عراقی را در پی داشت.

«نوری مالکی» معاون اول رئیس‌جمهور عراق در دیدار با سفیر کشورمان بر مخالفت خود با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران تاکید و اعلام کرد که «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با این سیاست‌های ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می‌شود، مخالفت کند.»[۲]

«جلیل النوری»، معاون اول جنبش صدر عراق هم با انتشار مطلبی در صفحه اجتماعی خود با بیان اینکه دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت‌های استعماری همیشه ساری و جاری است، تأکید کرد: این جریان از سال‌ها پیش تصمیم به دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجمی گرفته است.[۳]

در همین حال، «سیدهاشم الموسوی»، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء هم به اظهارات العبادی واکنش نشان داده و گفته است: ایران به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است.

او خطاب به نخست‌وزیر عراق تصریح می‌کند: مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی!؟ جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟ ! [۴]

*موضع‌گیری ناشیانه و البته قابل پیش‌بینی العبادی در حالی است که گویا او نمی‌داند اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران هیچگاه بیش از میانگین ۳۰ درصد نبوده است و ایران اسلامی در زمان وجود همین تحریم‌ها بود که به قدرت ناجی عراق و منطقه تبدیل شده است.

اما جدای از این موضع ناشیانه، باید دانست که اظهارات العبادی تقاص رفتارهای دیپلماتیک دولت آقای روحانی در قبال کشورهای حاضر در محور مقاومت محسوب می‌شود.

وقتی رئیس‌جمهور ما درباره عبارتی به نام «مقاومت» دچار یک بی‌محلی آشکار است، هنگامی که وزیر خارجه دولت اصرار به خروج حزب‌الله از سوریه دارد و هنگامیکه آقای روحانی از زمان آغاز صدارت خود تاکنون زحمت حضور در عراق را به خود نداده است؛ طبیعیست که یک مقام عراقی در ابراز یک موضع ناشیانه، گشاده‌دستی کند.

به راستی چرا ایران اسلامی بایستی هزینه جهت گیری غلط دولتی را در دیپلماسی بدهد که مدعی آداب‌دانی بین‌المللی و دانستن فن مذاکره و تعامل است اما در طول ۶ سال گذشته از سفر به یک کشور بزرگ همسایه با حجم بالایی از روابط تجاری-امنیتی حذر کرده است!؟

اظهارات العبادی البته تقاص یک گناه دیگر روحانی هم بود...

آن‌هنگام که آمریکا و متحدان غربی تکفیری‌ها در سوریه بهانه استفاده بشّار اسد از «سلاح شیمیایی» را علم کردند و رئیس‌جمهور ما به جای موضع‌گیری صریح علیه این بهانه‌جویی غلط، در سخنان خود در سازمان ملل تصریح کرد که استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند و راه حل معضل سوریه هم راه حل نظامی نیست. [۵]

بدیهیست رئیس‌جمهوری که در روز حادثه، متحد استراتژیک خود را تنها می‌گذارد، اصلا نباید تعجب کند از روزی که در یک ناشیگری دیگر، متحدی دیگر او را هم تنها بگذارد.

***

علیخانی: روحانی فاتحه اصلاحات را می‌خواند

«قدرت‌ا... علیخانی»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به تازگی در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز تأکید کرده است:

من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند.

او همچنین می‌گوید:

واقعیت‌ها با اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور می‌دهند، فاصله دارد. آقای روحانی گفت که مردم مرتباً با وزرا و نهاد ریاست جمهوری تماس می‌گیرند، اما این سخنان با واقعیت‌های جامعه و مشکلات عدیده مردم سازگار نیست. انگار رئیس‌جمهور اطلاعات جای دیگری را بیان کرد چرا که اساسا اطلاعات او با آنچه که در جامعه رخ می‌دهد، منطبق نبود.

علیخانی در ادامه صحبت‌های خود تأکید می‌کند: دولت در مجموع خوب عمل نکرده است. [۶]

*ما قضاوت درباره اظهارات علیخانی را به مخاطبان محترم وا می‌گذاریم...

لازم به توضیح است که این قبیل اظهارات تند اصلاح‌طلبان که درست از فردای روز انتخابات دولت دوازدهم آغاز شدند، صرفا به دلیل لزومات راهبرد «عبور از روحانی» است که ایراد می‌شوند. و گرنه رئیس‌جمهور روحانی، کارنامه او و عملکرد او نسبت به دولت یازدهم هیچ توفیری ندارد.

تغییر بزرگ را اما بایستی در اردوگاه اصلاحات مشاهده کرد!

کسانیکه روزگاری می‌گفتند ما فدائیان روحانی هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست، باید دستبوس ظریف و روحانی بود و ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم [۷] اما امروز آهنگ عبور از روحانی کرده‌اند و از این می‌گویند که روحانی باید استعفا کند و او دارد فاتحه ما را می‌خواند!

قبل از علیخانی، سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی درباره رئیس‌جمهور روحانی گفته بود: دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند. [۸]

***

ما نمایندگان اصلاح‌طلب از روحانی سؤالی نداریم، در «مصاحبه‌ها» حرف‌هایمان را می‌زنیم!

«پروانه مافی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون طرح «سؤال از رئیس‌جمهور» گفته است:

ما نمایندگان تهران این متن را امضا نکردیم، ولی در گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها نظرات خود را به طور کامل به سمع و نظر رئیس جمهوری رسانده و همچنان مطالبه‌گر هستیم! [۹]

*بایستی از باب کنایه به این نماینده اصلاح‌طلب گفت که همین روش سیاست‌ورزی شماست که اقتصاد کشور را درگیر برخی مشکلات کرده است.

سکوت نمایندگان اصلاح‌طلب تهران در رخدادهای اقتصادی کشور، انتقادات زیادی را متوجه این افراد کرده است.

انتقاداتی که حتی صحبت‌های اصلاح‌طلبان نیز در میان آن دیده می‌شود و گویا آنها هم از کارنامه فراکسیون امید رضایتی ندارند.

مسئله جالب‌تر، خوشبینی عجیب این خانم نماینده به روند سیاسی رئیس‌جمهور روحانی است!

چه اینکه بنا به اذعان فعالان سیاسی، آقای روحانی توصیه‌پذیر نیست و در مسیر مشترکی که با اصلاح‌طلبان دارد نیز ترجیحی به خواندن حرفهای آنها از طریق رسانه هم ندارد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که نمایندگان اصلاح‌طلب تهران، چرا ولو با چند برابر شدن یک‌شبه قیمت دلار و سکّه اما باز هم ضرورتی به استفاده از ابزارهای نظارتی قوه مقننه نمی‌بینند و از طرفی میزان تأثیرگذاری مصاحبه‌های خود را در چه حدّی می‌دانند که حاضر به استفاده از امکانات قانونی خود در جهت حفظ حقوق مردم نیستند!؟

***

۱_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۵۱۷۰۹۱۱۸/

۲_ http://fna.ir/bnuo۷c

۳_ http://fna.ir/bnuo۷c

۴_ mshrgh.ir/۸۸۲۴۸۰

۵_ http://hamshahrionline.ir/details/۲۳۲۴۳۴

۶_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۹۳۸۸

۷_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۸_ mshrgh.ir/۸۸۲۰۰۸

۹_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۹۶۷۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    العبادی واطرافیانش از نسل کوفیانند به هیچکس وفا نمیکنند نمک میخورند و نمکدان میشکنند
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      6 2
      این نسل و ژن و نژاد رو ما نفهمیدیم چه ربطی به روح داره ؟!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      24 3
      باید مانند مختار ثقفی باهاشون برخورد کنیم
    • رسول مشهدي IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      37 38
      برادر يا خواهر عزيز آقاي العبادي اهل كوفه نيست.ما انتظار بيش از حد از او داريم.او قسم خورده حافظ منافع ملي عراق باشد و به قسم خود نيز وفا دار است.بر او خرده نگيريد كه حرف درستي زده و اين ماييم كه بايد مراقب سياست خارجي خود باشيم. در دنياي سياست دوست دائمي و دشمن دائمي وجود ندارد بلكه اين منافع ملي است كه دوستي و دشمني را مشخص ميكند.ما اصول سياست خارجي خود را بر اساس دشمني دائمي با امريكا در هر شرايطي بنيان نهاده ايم و كاري به منافع ملي و شرايط جديد جهاني و هزاران پارامتر ديگر نداريم.حتي منافع ملي عراق و يمن و لبنان و فلسطين را بر منافع ملي خودمان ترجيح ميدهيم. و با اين ديدگاه آقاي العبادي را محكوم ميكنيم.در حاليكه او را بايد تشويق نمود زيرا در جهت منافع ملي عراق حركت ميكند و اگر لازم باشد به ما هم پشت ميكند. بله دوست عزيز بجاي العبادي با خودمان را محكوم كنيم وگرنه در آينده بايد منتظر حرفهاي العامري و المالكي و حكيم و صدر و بشار اسد و شيخ حسن نصرالله و ....... نيز باشيم.چرا كه هيچكس منافع ملي خود را به ما ترجيح نميدهد.ايشان فعلا" از امكانات مالي و نظامي بيدريغ ما استفاده كرده و اگر لازم شد پشت پا به همه چيز هم ميزنند.
    • احمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      3 1
      البته احتمال خوبی هم وجود داره که اگر با آمریکایی ها و سعودی ها مخالفت می کرد. تو همین هفته ده بیست انفجار تو عراق اتفاق می افتاد هزار نفری کشته می شدند. در پانزده سال گذشته هر وقت عراقیها با آمریکایی کوچکترین مخالفتی کردند، این اتفاق افتاده. انفجار کراده بغداد یه سیصد نفر توش کاملا ناپدید شدند فردای روزی اتفاق افتاد که آمریکایی که به عراقیها دستور دادن به کاروان داعش که از الرمادی به سوریه می رفت کاری نداشته باشن، ولی عراقی بهش حمله کردند و کل داعشیها رو تارومار کردند.
    • US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      17 3
      جواب این حرفاشو اربعین در کربلا خواهیم داد .قصد این مهره امریکایی تفرقه بین شیعیان ایران و عراقه و شکستن اتحاد بینمون.زمانی که دست دوستی ملت ایران رو دردست ملت عراق مجدد ببینه همون روز، روز مرگشه.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    16 7
    کلاه برای ما سر برداشته اند
  • منصور IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    62 26
    این خانم مافی مگر اصلاح طلب نیست پس چرا حجاب دارد یک اصلاح طلب واقعی نه نماز میخواند نه خدا را قبول دارد نه خود را اسیر این جنگولک بازی ها میکند فقط یک اصلاح طلب واقعی میتواند یک دزد رانت خوار و بی غیرت باشد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      18 1
      منافقین ادم کش نیز حجاب دارند
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      19 3
      یه مثالی هست میگه دزدی که با چراغ آید گزیده تر دزدی کند که در مورد بعضی از اصلاح طلبان با لباس روحانیت و محجبه هستند کاملا صدق میکنه
    • میلاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      19 4
      نه منصورخان اشتباه نکن، اتفاقا اصلاحات منافقند با لباس دین میان توی گود و از پشت خنجر می زنند.
    • ایرانی واقعا واداده ی بیکار IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      6 8
      برادر با این اظهار نظز مغزضانه و دور از انصافت کل مسلمانی خودت را زیر سوال بردی!!!!. چون آدم مسلمان بی دلیل به کسی تهمت نمیزند . نماز خواندن تو هم پیشکش .
    • پرواز IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      10 6
      شب دراز است و قلندر بیدار حالا صبر کن. چند وقت دیگه هم این میره تلویزیون VOA
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      8 8
      واقعا سطح شعورت همینه و بیش از این نمیشه ازت توقع داشت . از تو بی شعورتر مشرق که کامنت تو احمق رو منتشر میکنه.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    57 56
    خواهشا نامردی اینها رو دیگه پای روحانی ننویسید. میگید روحانی زحمت رفتن به عراق رو نکشید پس حیدر عبادی حق داشته بگه بر علیه ایران با امریکا همراه میشه! اگه روحانی عراق هم میرفت اینا باز هم دشمن ایرانند. چرا نمیخواهید بفهمید صدام هم یک عراقی بود؟ ازموده را ازمودن خطاست. حیف جوانان ما که جانشان را در سرزمین حیدر عبادیها وصدامها از دست میدهند.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      16 9
      این تحلیل های آب دوغ خیاری های شما اصلاح طلبان و سطحی نگری های شما و آقای روحانی است که مملکت را به این روز انداخت
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      10 25
      امام حسین هم عراقیه
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      12 2
      استاد! امام حسین (ع) متولد مدینه بودند نه عراق! برای توجیه خیانت پسمانده های خائنین و کوفیان بی غیرت و بی وفای زمان مولا علی (ع) از ائمه سواستفاده نکنید
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      7 0
      10:07 امام حسین عراقی نیست مدفن ایشان در عراق فعلی است یه کم فکر کنید بعد حرف بزنید
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      9 0
      خاک تو سر بی سوادت کنن، کجا امام حسین عراقیه، امام حسین سلام الله علیه در مدینه متولد شده
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    39 6
    العبادی از کوفیان زمانه است. ماخودمان ساده لوح نباشیم
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    48 43
    لطفا ماله نکش عراقی ... وقتی کشوری که حیاتشو از جون ایرانیهای عزیز و برادرای خوبمون داره چه انتظاری از بقیه ی کشورها داریم ؟ چرا سپاهیا سر عقل نمیان؟ ما جوونامونو از سر راه نیاوردیم یه کم وطن پرست باشید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    31 35
    آقا یا خانم عقل کل که داری سنگ عراق سوریه وحزب الله را به سینه میزنی .طبق چه قانونی باید آقای روحانی به زیارت الغبادی برود ؟ما طلبکاریم یا آنها؟واقعا خجالت آوره که یک انسان بی سوادی مثل تو برا مملکت تصمیم گیری کند .
  • آوا IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    43 6
    سلام گربه صفتی این العبادی زیاد است صد رحمت به مقتدا صدر و بارزانی تو این شرایط که دوست از دشمن شناخته می شود
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      9 9
      خخخ از برخوردمردم کربلا و کاظمین باید میفهمیدید ایران جایگاهی در عراق ندارد ...
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    47 6
    این غرامت جنگ هشت ساله چی شد بلاخره ؟ قراره پرداخت بشه یا قسطیش کردید یا کلا مرامی بیخیالش شدید ؟
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      7 4
      خرج مبارزه با داعش شد مثل هواپیماهای غرامت گرفتیم ودوباره پس دادیم
  • ایرانیم IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    36 7
    کم جوانای مردم دراین کشور جان باختن عوضی خیانتکار
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      6 7
      جوان های ما جان دادن برای حفظ امنیت مردم و منافع نظام اسلامی. به هدفشون هم رسیدن. ربطی به موضع العبادی نداره. البته عملکرد دیپلماتیک صحیح روحانی می تونست خیلی رو این موضع غلط اثر بذاره.
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    45 12
    هرگز اعتمادنکنید وشاید یکروزی همین عراق پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار بده وآمریکا از این پایگاه برعلیه مااستفاده کند.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    62 12
    بهتر است چاره اندیشی برای روزی که بشار اسد هم به ایران پشت بکند داشته باشید.ایران از روزی که روحانی سر کار آمد اقتدارش را در بین متحدانش از دست داد ، تبدیل به کشوری شد که دریوزگی آمریکا و اروپا را می کند. همسایه های ما وقتی این رفتار را می بینند معلوم است موضعشان نسبت به ما عوض می شود .
    • M.sh IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      6 13
      خفه شین مزدوران پست فطرت. مگه دروغه. روحانی کی از محور مقاومت حمایت کرده! حتی بودجه نظامی گشور خودمون رو هم کاهش داده.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      13 4
      داداشی، سیاست خارجی ماف بالاخص در مورد سوریه در اختیار دولت نیست.
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    82 18
    جداً این دولت و این اصلاح طلبان تهوع آور قجری به درد لای جِرز دیوار هم نمی خورند تا چه رسد به کشورداری. همان سخن گهربار امام علی(درود خدا بر او) که گفت اگر کارهای بزرگ را به دست افراد ناچیز بدهید، نتیجه اش نابه سامانی است!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    4 0
    خان باجی ! بعمل کار برآید به سخنرانی نیست ! لطف کنید در مصاحبه های آبکیتان ! از رانت هاب و لابی هایی که داشته و دارید مردم را هم مطلع کنید ! ؟
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 4
    نویسنده محترم منظورت این هست که ماایرانی ها به عراقی ها باج بدهیم تا علیه ما موضع گیر ی نکنند؟ کشوری که موجودیت مدیون ایران هست .
    • CA ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      3 7
      برو گم شو. متاسفم برای مشرق نیوز که که از سر کینه ای چرکین یکطرفه فقط اراجیف چون تویی را منتشر میکنه. داعشی کثیفی هستی که حکم کفر و ارتداد میدی. تو چه حق داری مردم را بر اساس ارای سیاسی شون تارک الصلاه بدونی و بی ایمان؟ فقط از یه داعشی چنین ایده خطرناکی بر میاد.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    5 0
    نماینده مجلس حق الناس را نباید به خاطر ملاحظات حزبی و سیاسی پایمال کند. باید از منافع مردم دفاع کند.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    6 1
    این سوال را از مسئولان عراقی تبار بپرسید جناب.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 8
    هرچندزیاددل خوشی ازروحانی نداریم ولی از اول هم حمایت ایران از کشورهای منطقه غلط بودمگه ایران وکیل وصی دنیاست که همه جا بایدحضورداشته باشه کشورهای که ایران روفقط واسه روزجنگ میخوان همین عراق با وجود دریافت این همه کمک حتی بهو خودشون زحمت ندادن ویزای اربعین روبردارن .اصلا چرا نظرمیدیم شما که این چیزارومنتشرنمیکنین
  • حامد AE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    20 6
    مشرق خوشم میاد از حرف العبادی چنان سرگیجه ای گرفتی که بعد از سه روز داری لات و الات میبافی و میخوای مقصر برای این همه نمک به حرامی امثال العبادی پیدا کنی؟؟؟؟ جواب جلوگیری از سقوط بغداد به دست داعش در همین دولت روحانی رو خوب کف دستتون گذاشتن..خخخخ..جواب عدم پیگیری وصول 1100 میلیارد دلار رو خوب کف دستتون گذاشتن ..خخخخخخ...اگه شعور داشته باشین از العبادی یاد میگیرین که دیگه منافع ملت خودتون رو برای هیچ بیگانه ای فدا نکنید..
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    6 3
    آمریکا در هرکشوری پایگاه بزنه عاقبتش میشه این. مردم عراق با ایران هستند اما دولتمردانش ترسو. ملت عراق باید یه تصمیم شجاعانه بگیرد. اخراج کامل آمریکا تحت هر عنوانی از عراق.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 2
    العبادی وامثال او فراموش کردن ک ایران در چه جاهایی به انها کمک کرده یادش رفته داعش پشت دروازهای شهرشان بود اگر کمک ما نبود داعش سرهای بریده انها را ب نمایش گذاشته بود وزنانشان رادر بازارب فروش رسانده بود نمک میخورن ونمکدان میشکنن بی شرفها
  • . IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    17 7
    این که گفتی چون روحانی نرفت عراق اونم اینجوری گفت آآآآآخر تحلیل سیاسی بود،چرچیل هم نمی تونست اینجوری آنالیز کنه!! ربطی به عراقی بودن و کوفی و این حرفا نداره،اون واسه مردمش ارزش قائله،مثه ما نیست که با تمام دنیا به خاطر فلسطین و لبنان که دولتش پشیزی ارزش واسمون قائل نیستن ولی ما بخاطرش این همه جنگ و عقب افتادگی و تحریم رو تحمل میکنیم اون الان بین مردمش و ایران یکیو باید انتخاب کنه،هیشکی مثه ما نیست که حاضر باشه مردمشو بدبخت کنه،دشمن تراشی کنه که یکی دیگه حالشو ببره (ادمین لطفا چاپ کن)
  • رسول IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    11 4
    رفتار ها و اعمال ما درست بوده اند. موضع ابلهانه العبادی ربطی روحانی و کسی از داخل کشور ندارد .ج.ا.ایران در موضع ضعف نیست . این ترامپ است که مثل چاقوکش ها وسط میدان ایستاده و عرعر می کند و ما هم در مقابلش سر تعظیم نکرده ایم . اگر مقاومت کنیم و دهن ترامپ رو سرویس کنیم ، بعدش العبادی و امثال او به دست و پایمان می افتند.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    8 4
    "ما مخالف تحریم‌ -علیه ایران- هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود! " 100 رحمت به موجود نجسی که اگر یکبار نانش دهی تا پایان عمر برایت دم تکان میدهد.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    5 1
    مقصر تصمیم عراق در تحریم ایران، قشنگ ترین جوکی بود که شنیدم! متاسفم از اینکه مردم را تا این حد نادان تصور می کنید! مگر پیش از این روحانی به عراق کمک می کرد که حالا ...!؟؟؟
  • یاسر IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    9 10
    ایران با فرستادن نیروها به عراق میخواست **مرزهای خودمون** رو حفظ کنه... الانم العبادی فکر *مردم خودشونه* هر حکومتی قهرمان ملتش باید باشه
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 12
    کلا هر گندی زده بشه کار رقبای ماست! و هرگز نخواهید فهمید که ما چقدر خوبیم!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    5 5
    تعجب ندارد شیعه همیشه از نفاق و ساده لوحی عدهای ضربه خورده مگرنه ما از قوم یهود فاصله کهکشانی داریم باید تمام جهان در سلطه شیعه واماده ظهور حضرت مهدی علیه السلام بشیم
  • اکبر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    7 3
    هر جوری فکر میکنم روحانی باید بره هرچند برای نظام هزینه داشته باشه
  • آرمین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    10 7
    ای کاش تو ایران احمدی نژاد بود و تو عراق هم نوری المالکی. ای کاش....
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    14 3
    موضع ناشيانه چيه؟ او مثل شما خائن به منافع كشور و ملتش نيست.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    5 2
    لطفا بپرسيد نظر خانم معصومه ابتكار راجع به روحاني چيست
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    40 13
    دلم خنککککک شد الهی سفرعتباتتون هم تحریم بشه تا بیشتر از برادران عراقیتون حمایت کنید !!!ههه
  • سینا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    6 1
    یعنی حالا منت العبادی رو میکشیدیم شاید دلش برامون بسوزه اینقدر بد بخت شدیم
  • طاهره IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    10 3
    من خودم منتقد دولت هستم ولی اصلا دولت به کنار!!!این همه حمایت مقام معظم رهبری از عراق و سوریه دو ندیدند؟؟؟؟؟جواب محبت آقا این بود؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    9 6
    تحلیگر عزیز، خوبه یادآوری کنید که آقای روحانی، در زمان حمله داعش به عراق، تمام قد از مردم عراق دفاع کرد. تحلیل شما هم خیلی آبکی بود! چون روحانی نرفته عراق، پس العبادی حق داره مردم ایران رو تو تحریم ها قال بذاره!!! العبادی، نخست وزیر عراقه و تو ایران، همترازش میشه معاون اول رییس جمهور. فکر کنم چندباری آقای جهانگیری، به عراق تشریف بردند.
  • ایرانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    15 6
    یاد بگیرین از عراقم کمترین که اولویت اولش مردم کشورشه
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      8 6
      اولویت حکومت مردم باشه یا اولویت نخست وزیر نوکری؟! اولویت العبادی مردمش بود باید به ایران نزدیک میشد. امنیت اولین نیازه اخوی
  • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    16 4
    عراقی خیانت میكنه به دولت ما چه مربوط؟! اینها ذاتشون همینه، خیانت تو خونشونه، نباید مانع تجزیه عراق میشدیم، نباید كمكشون میكردیم، باید روابط با عراق به حداقل كاهش پیدا كنه، تحریم هستیم پول نداریم دیگه كمك كنیم،
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      1 4
      چه مربوطشو تو متن بخون.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    1 0
    افتضاحی بدتر از جام زهر
  • احمدخانی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    3 1
    نگران نباشید نیاز به دشمن خارجی نیست نا این قدر خیانت کار در داخل دارن مملکت رو نابود میکنند دیگر نیازی به خارجی ها نیست
  • ما IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    0 0
    بابا دعوا نکنید موضوع اصلا اینا نیست که اون بابا که گفت چی بود اسمش یادم رفت همون که چیز بود
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    9 0
    العبادی خاتمی عراقه! چرا تو ایران این تصور اشتباه وجود داره تمام جناح های سیاسی عراق و سوریه و لبنان با ایران هستند!؟ اونجا هم غربگرا داره. مثل چهارده مارس در لبنان، معارضین النصره در سوریه و امثال حیدر العبادی در عراق. چیزی که مسلم هست اینه که این گروه ها نه تنها جزو محور مقاومت نیستن بلکه مخالف سر سخت جریان شیعی منطقه هستند. مثل خاتمی و جناحش در ایران
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    7 0
    اون کسانی که غرامت جنگی ایران که سالهاست طلب داریم می بخشند مثل امثال احمدی نژاد و دولت فعلی می تونن شبها با وجدان آسوده بخوابن
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    12 0
    علیخانی: روحانی فاتحه اصلاحات را می‌خواند. البته منظور ایشان فاتحه برای سالگردهای اصلاحات در مجالس یاد بود است. امسال چندمین سال است که اصلاحات دفن شده مگه الباغی! مانده مدعیان مانند رضا ربع پهلوی ویا رجوی و.... ول میکنند که اینها ول کنند. به امید این هستند که همه جای ایران را اصلاحات مالی کنند .پس مخارج زندگی از کجا بیاید.
  • پرواز IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    10 4
    سوال 1 : موضع ناشیانه العبادی تقاص گناه چه کسی بود ؟ جواب : دولت تدبیر سوال 2:علیخانی گفته روحانی فاتحه اصلاحات رو میخونه.جواب: خوب به درک سوال 3:ما نمایندگان اصلاح طلب و اعضای فراکسیون امید از روحانی سوالی نداریم .جواب: خوب مگرشماها چیزی بیش از یک مشت مرفه بی درد و بی دین و بی لیاقت و غرب پرست و وطن فروش و خائن و بی مسئولیت و.... هستید
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    16 7
    اصلا بحث خیانت کردن دولت عراق نیست.نه تنهاعراق بلکه تمام کشورها به دنبال بیشترین سود با کمترین هزینه هستند.اینکه فکر کنیم دولت عراق برای حمایت ازایران با امریکا در خواهد افتاد نشان دهنده عدم آگاهی به اصول اولیه سیاست است.هر دولتی اول و آخر به مردمی که بوسیله آنها به قدرت رسیده جواب پس خواهد داد و لاغیر.ما هم بهتر است چشممان را بیشتر به روی واقعیات زمان حاضر باز کرده و بالیوددی فکر نکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس