محمود میر لوحی

خط و نشان عضو شورای شهر برای چپ‌های مجلس: شورای عالی سیاست‌گذاری بر عملکرد فراکسیون امید نظارت دارد و این مسئله را برای انتخابات آینده در نظر خواهد گرفت.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دبیر نهضت آزادی: ارزانی می‌خواهید، با آمریکا مذاکره کنید!

«محمد توسلی»، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل تشکل منحلّه «نهضت آزادی» طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه سازندگی با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش آمده از سوی دولتِ اصلاح‌طلبان نوشته است: ما باید در راستای منافع ملی خود عمل کنیم و در این چارچوب نباید با هیچ کشوری قهر کنیم و باید این را بدانیم که مذاکره به معنای تسلیم شدن نیست.

او سپس در اثبات کنایه‌ی خود مبنی بر ضرورت مذاکره با آمریکا به ماجرای موسی(ع) و فرعون نیز احتجاج و سپس تصریح می‌کند:

«اگرچه در این میان صحبت‌های روحانی و ترامپ –در سازمان ملل- تأثیر مثبت روانی در وضعیت اقتصادی ما نداشت و باعث بالا رفتن نرخ دلار شد. به نظر می‌رسد علت آن احتمالا انتظار دیدار و آغاز مذاکره بوده که با محقق نشدن آن شاهد چنین اتفاقی در بازار هستیم.»

*این تشویق به مذاکره دوباره با آمریکا و نوشدارو دانستن آن برای مشکلات اقتصادی پیش آمده توسط دولتِ اصلاح‌طلبان؛ آنهم از سوی نماینده یک تشکل اپوزیسیون داخلی است که امام راحل زمانی درباره‌اش فرموده بود: «نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدّی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است»[1] جای تأملات زیادی دارد.

نکته‌ای که بر تزویر این اظهار نظر صحه می‌گذارد این است که کثیری از دلسوزان کشور این روزها تأکید دارند که مشکلات اقتصادی پیش آمده از سوی دولتِ اصلاح‌طلبان، عامدانه و در جهت سوق دادن کشور به سمت مذاکره با آمریکا و امضای توافق FATF است. مذاکره‌ای که همانطور که مشاهده می‌شود در کلام کسانی مثل توسلی با صراحت تمام نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد.

توسلی و همراهان او در این تئوری، پاسخی به این قید آشکار نمی‌دهند که مگر برجام چه آورده اقتصادی جز «خسارت محض» برای مردم ایران داشت که قرار باشد اکنون مذاکره دوباره با آمریکا یا امضای FATF داشته باشد؟!

ترامپ به اوباما چه ارجحیتی دارد و چه اتفاقی قرار است با او بیافتد که با اوباما نیافتاد؟!

و جالب آنکه آقایان در این زمینه ساکتند که دولت اعتدال از صبح روز اجرایی شدن برجام نیز با سیلی از تحریم‌های جدیدتر آمریکا مواجه شد و مجبور بود به یک یادداشت دست‌نویس جان کری دل ببندد که البته همان هم چیزی جز خذلان نبود.

اظهارات توسلی مبنی بر تأثیر مذاکره با آمریکا در اقتصاد ایران در حالیست که آمریکا در طول 40 سال گذشته همواره شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اِعمال کرده و در هیچ مقطعی هم هیچ تخفیفی نداده است...

اما ایران اسلامی نه تنها هرگز در مقابل این تحریم‌ها زمین نخورد بلکه به جایگاه هجدهم اقتصاد جهانی رسید، ضریب جینی خود را از آمریکا هم ارتقای بیشتری داد و توانسته نرخ بیکاری خود را در 8 سال گذشته ثابت نگه دارد و از طرفی این میزان بیکاری را نیز به گواه چند صد هزار شغل بلامتقاضی وزارت کار[2] به یک نرخ غیر بحرانی برساند.

جالب آنکه در عین همین تحریم‌ها که کارشناسان می‌گویند اثر آنها در بدترین حالت تنها 30 درصد است؛ جمهوری اسلامی ایران توانست آمریکا را در جنگ‌های مستقیم و غیر مستقیمی مثل جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس، نبرد 33 روزه و جنگ در سوریه شکست دهد و سیطره حمایت‌های سیاسی، نظامی و البته اقتصادی خود را از متحدانش در منطقه غرب آسیا و حتی در قلب اروپا (بوسنی و هرزگوین) نیز بگستراند.

چند سال قبل از توسلی، سعید لیلاز نیز  -که اصلاح طلبان او را اقتصاددان می‌خوانند- مدعی شده بود که تماس تلفنی روحانی با اوباما، توانسته از نرخ تورم مواد غذایی بکاهد![3]

مسئله جالب دیگری که پوشالی بودن اظهارات توسلی را برملا می‌سازد گزارشی است که روزنامه سازندگی دور از چشم توسلی و در صفحه نخست همین شماره منتشر کرده است.

در بخشی از این گزارش اقتصادی می‌خوانیم:

«همگی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که هنوز تحریم‌های آمریکا آغاز نشده و کشور از نظر تأمین منابع ارزی دچار بحران نیست...در حالی که درد و درمان مشخص است ولی هیچ مسئول دولتی‌ای جرأت تصمیم‌گیری قطعی در مورد نرخ‌ها را ندارد.... مدیران دولتی در دهه هفتم عمر خود دچار بحران بی‌تصمیمی شده‌اند. تعدادی از آنها بهانه‌گیری‌های نهادهای نظارتی را دلیل رفتار خود می‌دانند و عده‌ای دیگر هم تدبیری برای این روزهای اقتصاد ایران ندارند.»

برخی محافل تحلیلی معقتدند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی این روزهای کشور؛ پروژه‌ای عامدانه از سوی «ستاد مشترک اعتدال_اصلاحات» است که قصد دارد با کارشکنی قیمتی و تخریب روانی ذهن مردم، دست به ایجاد «سابوتاژ و فتنه اقتصادی» بزند.

گزاره‌ای که از 7 سال قبل مورد پیش‌بینی قرار گرفته و زوایای امروز آن ترسیم شده بود.

ستاد جریان خاص در نظر دارد که با این «خرابکاری عمدی»، نظام را بر سر دوراهی خشم مردم یا کرنش در مقابل آمریکا مخیّر سازد و کار ناتمام خود در سال 88 را بالاخره تمام کند.

***

وعده آخوندی برای حل مشکلات و ارزانی با امضای FATF

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی طی اظهاراتی در هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن که خبرگزاری ایلنا آنها را منتشر کرد، گفته است: برجام یک ماهیت و یک کارکرد داشت که اولین ماهیت آن مسائل امنیتی بود.

او می‌افزاید: با برجام توانستیم از فصل هفت منشور سازمان ملل بیرون بیاییم و این حفظ امنیت برای این بود چرا که کشورهایی که مشمول فصل هفت منشور می‌شوند برخورد نظامی با آنها مجاز است.

آخوندی ادامه داد:

همانطور که رئیس جمهوری گفت با برجام سایه جنگ از کشور را برداشت چرا که ماهیت برجام امنیتی بود و بهبود اقتصادی از دستاوردهای بعدی برجام بود مشروط بر اینکه مسئله FATF حل می‌شد.

این مقام کابینه روحانی همچنین تصریح کرده است: مخالفان مغلطه می‌کردند که FATF خاصیت اقتصادی ندارد مشخص است که خاصیت برجام امنیتی بود و در سایه امنیت می‌توانستیم مشکلات اقتصاد را حل کنیم.

آخوندی می‌گوید: کارکرد اقتصادی برجام همراه با حل موضوع FATF است.[4]

* ما قضاوت درباره اظهارات آخوندی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

البته علت اینهمه انگیزه و اصرار عجیب اعضای اصلی دولتِ اصلاح‌طلبان بر مذاکره با آمریکا و امضای هر چیزی که آمریکا بر روی میز می‌گذارد، ظاهرا نامعلوم است.

کسی نمی‌داند آقایان چرا وعده‌های اقتصادی برجام را فراموش کردند؟

و کسی هم نمی‌داند آقایان چرا از بیدستاوردی برجام و خسارت محض آن درس نمی‌گیرند که اکنون خواهان امضای بی قید و شرط FATF هستند؟!

برخی محافل تحلیلی از این می‌گویند که ماجرای FATF نبایستی مثل برجام شود و دولت بایستی در این زمینه تضمین‌های رسمی و مهمی را به رهبری، به مجلس و به مردم بدهد که از بابت امضای FATF چه انتفاعی شامل کشور می‌شود و چه مضارّی هرگز وجود نخواهد داشت. و فی‌الواقع اگر دولت حاضر نیست این تضمین را بدهد پس ضرورتی به امضای FATF هم نیست.

کارشناسان مالی و اقتصاد سیاسی می‌گویند اولا مضرّات نبودن در FATF قابل تحمل است و مشکل چندانی را شامل کشور نمی‌کند و ثانیا امضای FATF به معنی باز کردن راه تحریم‌های بیشتر برای آمریکا، خودتحریمی داخلی نهادهایی مثل سپاه و قطع کردن راه‌های پیشرفت کشور در تعاملات خارجی اقتصادی و امنیتی خواهد بود.[4]

تصمیم گرفتن درباره این معادله کار چندان سختی نیست. مگر آنکه پای اغراض دیگری در میان باشد.

گفتنیست، در ماجرای برجام، کسانی مثل عباس عبدی و حسین مرعشی صراحتاً از این می‌گفتند که پای چیزی فراتر از مسئله هسته‌ای در این تعامل میان دولت آقای روحانی و غرب در میان است...

*منبع عکس: ایلنا

***

خط و نشان عضو شورای شهر برای چپ‌های مجلس

«محمود میرلوحی»، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای شهر تهران طی اظهاراتی که خبرگزاری ایرنا آنرا منتشر کرد با اشاره به عملکرد ضعیف فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس گفته است:

 «شورای عالی سیاست‌گذاری بر عملکرد فراکسیون امید نظارت دارد و این مسئله را برای انتخابات آینده در نظر خواهد گرفت.» 

او همچنین اظهار می‌کند:

ما لیست امید مجلس را در شرایط سال 94 بستیم. همه می‌دانیم چه شرایطی آن زمان وجود داشت، برندهای اصلاح‌طلبی را محدود کرده بودند و در آن شرایط بهترین لیست همین لیست امید بود. ما از لیست امید همچنان دفاع می‌کنیم ولو معتقدیم نواقصی هم دارد.[5]

*معاریف اصلاح‌طلب طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر درباره زمین و زمان همین استدلال را به کار می‌برند: «ضعیف‌اند و بد کار می‌کنند ولی ما از انتخاب خود در سال 92، در سال 94 و در سال 96 دفاع می‌کنیم»!

بدیهیست که این "دفاع می‌کنیم"! در واقع یک قدّاره‌کشی سیاسی در مقابل مردم و نظام است که مظلومانه کسانی را می‌نگرند که هر بدمستی در سیاست مایل هستند را انجام می‌دهند اما در مقابل نه مسئولیت می‌پذیرند و نه اهل عذرخواهی هستند.

جالب آنکه افکار عمومی باید بدانند اولا هیچ حزب سیاسی در جهان نمی‌تواند مسئله نظارت و تأیید صلاحیت نمایندگانش را نادیده بگیرد و مدعی باشد که اگر نظارتی نبود ما بهتر عمل می‌کردیم!

(و البته قابل تأمل است که نبود نظارت استصوابی شاهکارهایی مثل «شورای شهر بابل» را روی دست اصلاح‌طلبان و مردم می‌گذارد)

ثانیا شاید بهتر باشد مردم در جریان قرار بگیرند که تک به تک نمایندگان لیست امید اصلاح‌طلبان، قبل از انتخابات 94 مورد گفتگو یا همان «بازجویی» قرار گرفته‌اند و مسئول این بازجویی‌ها نیز «مرتضی الویری» بوده است.

فلذا مشخص نیست که آقایان اکنون چطور منکر مسئولیت خود در عملکرد فراکسیون امید می‌شوند و یا همانطور که دیده می‌شود؛ برای انتخابات آینده نیز خط و نشان می‌کشند!

البته بدیهیست که ستاد جریان خاص حق دارد برای انتخابات آینده کاندیداهای دیگری را وارد فهرست خود کند اما نپذیرفتن مسئولیت عملکرد فراکسیون امید و عدم عذرخواهی رسمی از مردم، گویای آنست که لیست دوم اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم نیز اگر بدتر از عملکرد لیست امید نباشد اما بهتر هم نیست.

***

1_ http://www.seraj8.ir/?p=15257

2_ mshrgh.ir/487472

3_ http://www.jahannews.com/analysis/401009

4_ mshrgh.ir/897534

5_ http://www.irna.ir/fa/News/83047740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 20
  • صبا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    69 9
    آقای اخوندی ما نخوایم نظرشماروبدونیم کی رو باید ببینیم؟شما که نظر دادن بلدی وضعیت مسکنودرست کن.دیگه شما وزرای بی لیاقت مفت خور دارید حالمونو بهم میزنید.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      35 10
      باید اون 23 میلیون بزرگواری که به اینها رای دادند رو ببینید
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      33 7
      آیا با مذاکره مجدد با امریکا مشکل معیشت مردم حل می شود؟ مذاکره قبلی که خیلی هم دقیقتر بود چه شد؟ اگر دوباره برجام 2 را پاره کردند چه میکنید؟ برجام 3 میسازید و مذاکره؟ برید خودتان را درست کند و مقابل اختلاسها بایستید تا کشور درست شود نه این مذاکره بازی ها
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      18 2
      اگر اوستا صفر بنا 80 ساله وزیر مسکن بود در این پنج سال حداقل ده خانه خشتی دست ملت داده بود تا این عباس اخوندی که حالا مدرک هاشمی را نیز زیر سوال برده
    • احمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      14 13
      اونوقت می گن چرا سعید امامی کلک این جور آدمها می کند و شرشون رو از سر کشور جمع می کرد.
    • اميد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      30 4
      آقاي توسلي وطن فروش! در اين چند ماه هيچ اتفاقي از بيرون ايران نيفتاده كه مبالغ چند برابر شده است همه اش بخاطر مزدوران داخلي مي باشد كه با احتكار ، چنين تورمي ايجاد كرده اند.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      1 0
      خدایا مرا در عداد کسانی قرار ده که چون ایشان را ندا دادی تو را اجابت می کنند و وقتی به آنان توجه کردی از تجلی جلال و عظمتت مدهوش می گردند پس تو در باطن با ایشان راز می گویی و آشکارا به کار تو مشغول می گردند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    24 10
    جناب توسلی ملت ایران گران تجربه ای دارند ت و میدانند که اعتماد به روباه و گرگ چه عاقبتی دارد. آنها را در شرایط بحرانی گذاشته اید تا مجبور شوند تسلیم را بپذیرند اما خیر. ایرانی فریب نخواهد خورد و میداند عاقبت تسلیم گرگ شدن چیست.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      2 1
      این جماعت کدخداپرست هیچ وقت آدم نمیشن
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    22 9
    مسترررر توسلی از ارزانی که در قبال مصادره به مطلوب مملکت از آبشخور سی آی ای شماها بر خوردارید نوش جان کنید اما ملت ایران کشور و خانه به دشمن نمی دهند نان گدائی از مریکا را نمی خواهند خداوند و تو همه دشمنان خائن این ملت را نابود کند- ملت ایران تاریخ پر تجربه ای دارند تجربه تلخ اجنبی و طرفداران اجنبی سخت چشیده اند - مرگ برآمریکا
  • ابراهیم IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    19 19
    آقا بخدا درست میگه.بخدا فقر بیشتر از این حاکم بشه مردم نصبت به هم بیشتر از این خیانت میکنن و دین و ایمانشونو از دست میدن. سخن مولاست
    • فرزند شهید IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      13 2
      دولت بی عرضگی درمیاره دقیقا برای اینکه راهی برای مذاکره با امریکا پیدا بشه مردم رو تحت فشار قرار میدن که به نتیجه برسن البته اون اقای وزیرو وکیل و مدیر ومسئول دو تابعیتی سنگ خودشو به سینه میزنه نه مردم رو ضربش رو هم قشر مستضعف باید بخورن
    • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      9 2
      پس زحمت بکش وقتی میخوای رای بدی به لیست تکراری رای نده!!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      7 1
      هیچ تضمینی وجود نداره که دولت بعدی امریکا به تعهداتش پایبند بماند همانطور که ترامپ به برجام پایبند نماند.
  • یک دانشگاهی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    15 6
    بله اگر مذاكره با امريكا و حل مشكلات في مابين را بتواند و بسياري از مشكلات مردم را بتواند حل كند و بتواند باعث كاهش قيمت دلار و از بين رفتن تنش در بازار شود خوب است امابا این عهد شکن ترامپ قطعا مذاکره با امريكا به نوعي خودزني ایرانی ها محسوب میشود و چوب سياست هاي بي نتيجه را که خوردیم باز هم مي خوريم.
  • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    24 9
    "ما باید در راستای منافع ملی خود عمل کنیم و در این چارچوب نباید با هیچ کشوری قهر کنیم " اتفاقاً مذاکره با آمریکا بر خلاف منافع ملی ماست. چرا این خائنین آزادانه در رسانه ها اظهار نظر می کنند؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    23 9
    تغاری بشکند، ماستی بریزد، شود دنیا به کام کاسه لیسان آمریکا! "فتنه اقتصادی" که روحانی پدید آورده است نمی تواند باعث استیلای آمریکا بر ایران شود. و شیخ فضل‌الله دیگری دوباره بر دار نخواهد شد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    24 9
    با امضای برجام چه غلطی کردید که با امضای FATF بخواهید انجام بدید!!!!!! 6 سال مملکت رو معطل کردید>>>>>>
    • كامران IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      1 10
      با برجام توانستيم تمام قطعنامه هاي سازمان ملل را ابطال كنيم مجيد جان !
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      1 0
      و نتیجه اش برای مردم چه شد کامران جان؟!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    26 8
    چ رویی دارن این اسهالطلبا
  • فقط وطن IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    17 17
    موارد زیادی هست توی تاریخ اسلام که مجبور به مذاکره شدیم برای حفظ امت اسلامی وباید بعد از چهل سال به این پختگی رسیده باشیم که مثل جوانهایی که جوگیر شدن (نمونش توی همین نظرات می تونید ببیندی)جنگ جنگ نکنیم ونسبت به مصالح تصمیم بگیریم واز لجاجت دست برداریم
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      13 6
      سر برجام معلوم شد که جوون و بیشعوره! و کی پیرانه سر فکر می کنه و آینده رو می بینه. بس کنید لطفا
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      6 1
      مشکل اینجاست که امریکایی ها در مذاکرات فقط منافع خود را دنبال می کنند و بدنبال لغو تحریمها و تامین منافع ایران نیستن درست همانند برجام بی فرجام .
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    4 14
    آقای مشرق: اطمینان دارم که فرمایش رهبری درست و نباید در این شرایط با آمریکا مذاکره کرد. ولی خدا وکیلی جایگزین شما چیست؟ دولت مورد وثوقتون(احمدی نژاد) که دنبال مذاکره بود و حتی از خط قرمز رهبری هم عبور می کرد. راه حل شما چیست که اینقدر سر و صدا می کنید که آی و اوی ...؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      15 10
      احمدی نژاد کاندیدای اصولگرایان نبود و هیچ وقت هم حمایت تام نداشت. جایگزین شرایط فعلی هم مدیریت جهادی است. چیزی شبیه به قالیباف یا هرکس دیگری که قائل به مدیریت جهادی باشد. ایران دیگر مدیر سخنران نمی خواهد. ضمنا راهکار وضع موجود هم مقاومت و دانستن واقعیات است. واقعیاتی مثل آنکه مشکل داریم اما بحران نه!
    • سجاد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      6 4
      خدا رو شکر که دکتر احمدی نژاد نه اصول گراست و نه اصلاح طلب... این موضوع رو خودشون هم بار ها گفتن مثل رهبری عزیز...
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    22 7
    حااااااا به قول تو بریم مذاکره کنیم اونی هم مونده بدیم بره و بعد بریم التماس کنیم که تو رو خدا تعهدی با ما بستین رو عمل کنید!!!!
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    26 6
    موشک ها رو بدیم بره بعد تو و امثال تو برن لوس آنجلس و برادرها و پدر ها و همسرهای ما فقیر فقرا برن جنگ و هی کشته بشن ! اف بر این همه بی تدبیری
  • فروز IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    14 19
    اي كاش اين مذاكرات هرچه زودترانجام شود و فشار از روي مردم برداشته شود ، دشمن سازي به نوعي خودزني است كه ما سالها است كه با اشتباهاي انجام شده از جمله بالا رفتن از ديوار سفارت و آتش زدن پرچم براي خود ايجاد كرديم .
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      19 9
      شما ستون پنجم دشمن هستی برو پیش آنها تا یک قطعه استخوان جلوت بندازند از همانجا واق واق کن اینجا سرزمین پاک ایران جای طرفداران بیگانه اخص دشمنی چون آمریکا نیست.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      2 3
      اشتباه مثبت دادم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      8 5
      اونوقت مصدق هم از دیوار بالا رفته بود؟؟؟؟صدبار این شبهه را کردید و جواب هم گرفتید
    • DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      5 3
      شما ها دشمن ملت هستيد كه، فقر و بيكاري و خشكسالي را بر مردم مستولي كرديد.
    • ناشناس IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      7 3
      عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریته و به تحریمها مربوط نیست لذا با مذاکره هیچ مشکلی حل نخواهد شد همانطور که با برجام مشکلی حل نشد.
  • جوادی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    21 2
    روزگاری ایران دربست در اختیار آمریکا بود آنهم ده ها سال . اتفاقا لحظه سقوط نظام ستم شاهی زمانی بود که قیمت کالا ها بشدت صعود کرده بود . دولت اصلاح طلب کنونی که خود را از شاه مفید تر برای آمریکا نمی داند ؟ چطور آمریکا نتوانست به غلام حلقه بگوشش پهلوی ها در کنترل تورم و ایجاد ارزانی کمک کند آنوقت همان آمریکا که امروز صد ها برابر هار تر از گذشته شده می تواند باعث ارزانی و گشایش اقتصادی شود ؟ شاید در گوش آقایانی که برجام و اف تی اف دی را عامل همه برکات می دانند چیزی گفته اند که ما نمی دانیم و گرنه عقل سلیم و دل بی مرض می گوید که دشمن همیشه دشمن است و به او اعتمادی نیست . این هایی که دل به آمریکا بسته اند چشم براه ران مرغ بریانی هستند که انقلاب از سفره آنها کم کرد و قرار است آمریکا برایشان مجدد برقرار کند . این بیچاره ها حاضرند تا مرغداری را به خاطر این ران مرغ به آمریکا هدیه کنند . شاید اگر این بی خردان خود را بجای آمریکا به مملکت خودشان ایران عرضه کرده بودند تا به حال بیش از آنچه آمریکا وعده اش را به آنها داده است بدست آورده بودند .
  • سید IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    19 15
    نگ بر اصلاح طلبان تهوع آور وطت فروش و تن فروش!
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      11 3
      من اشتباه منفی دادم واقعا سید حق میگه ننگ بر هرچی وطن فروش خائنه کارنامه ی اصلاح طلبا از اول انقلاب تا حالا سیاهه سیاهه
  • سعید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    3 5
    این اضهار نظرها هم مال "ما"ی ما نیست مال "ما"ی شماست
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    15 3
    دم خروس حضرات داره کاملا میزنه بیرون
    • خودم IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      4 1
      به قول بابا پنجلی زد بیرون
  • علی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    10 3
    فقط همینو کم داشتیم . ! این دیگه کیه .؟!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    19 1
    اگر حکومتی های خودمان دزدی نکنن وبه غارت بیت المال نپردازند ما نیاز به امریکا نداریم
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    10 2
    بدبختی اینقدر مملکت رو گرفته که ترسوها ورانت خوران و دزدها و قاچاقچی ها و مملکت فروشها دارن مردم رو نصیحت می کنن - وچقدر هم پررو هستند ، بگو اخر مردکه اگر قراره امریکا مشکل مردم رو حل کنه تو نفهم چرا اون بالا نشستی ؟ مردمی بدبخت اند که به امثال تو گوش می دهند - و قتی قدر رای خوشون رو ندونن و اینقدر ساده لوح باشند که قبول کنند تو خیابونها دیوار می کشن و یا سینماو تئاتر تعطیل می شه باید هم اراجیف امثال شماها رو بپذیرند - خوب عده ای از مردم رو خر فرض کردید و رگ خوابشون دستتون اومده !!
  • نام رمز سرباز و كماندو اقتصادي FR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    16 3
    من، شخصاً متخصص هوش و جنگ اقتصادى در يكى از بزرگترين بانكهاى جهان هستم و يكي از رشته هاي من FATF, FATCA ميباشد ! بعنوان يك ايراني و عاشق خاك ميهنم ميتوانم اين قول را بدهم كه با امضاي FATF ، "شيرازه" ايران زمين متلاشي خواهد شد ! چون با امضاي ان امريكا به ليست تمام مشتري هاي دست رسي خواهد يافت و انان را تهديد خواهد كرد و دانه درستهاي انها را جريمه كمر شكن خواهد كرد كه ديگر هيچكس به خودش تصور تجارت (نه سرمايه گذاري) را با ايران ندهد. دوم امنيت ايران نابود خواهد شد چون با امضاي FATCA ما مجبور خواهيم شد كه با ارتش و سپاه كار نكنيم و بودجه به انها ندهيم ! نتيجه چه خواهد شد ؟ هرج و مرج، و عدم امنيت و در نتيجه تجزيه ايران !!! اقاي اخوندي فردي بي لياقت و فرصت طلب و بي كفايت ميباشد، اگر واقعا كاري از دستش بر ميامد بعنوان وزير مسكن، تا به حال مسكن مهر را بهتر هم ميكرد و نميگفت كه "مزخرف" هست و چيزي ديگري هم با قطع ان سر جاي ان نياورد ! وضعيت راه و جاده ها و مسكن را ببينيد، اخوندي هيچ اعتبار و تخصصي ندارد كه اصلاً نه نظر بدهد و كسي به سخنان اين فرد ناتوان گوش فرا دهد ! تازه چه عجله اي هست كه FATF امضا بشود چرا كه امريكا اصلا هيچ گونه تجارت و سرمايه گذاري را با ايران ممنوع كرده ! پس چرا خودمان شاخه اي كه روي ان نشسته ايم را اَرّه كنيم ؟! ما اگر واقعا مومن هستيم با ايمان به خداوند كارمان را بايد بدون سر فرود اوردن مقابل ابليس و شيطان بزرگ جلو ببريم ! من به شما قول ميدهم كه امريكا بدون شليك يك گلوله فرو ميپاشد چون يك سوم بدهي هاي جهان متعلق با امريكا هست و اقتصادشان از تورم جوش اورده و با خووج ديگر كشور ها از دلار وضعشان بد تر هم ميشود ! كي بود گفت به سران سپاه اقايي دلار را پايين بكشيد ؟ جواب : رهبر معظم انقلاب لطفا اطاعت از رهبر و بزرگترين استراتژ جهان كنيم و نه گوش به فرو مايگان كه ثروت افسانه اي به جيب زده اند و روزي كه در پست نباشند انقدر دزديده اند كه با دلار ١٠٠٠٠٠ توماني هم مولتي ميلياردر هستند و به خارج فرار خواهند كرد ! امثالش را شنيده و ديده ايد...
    • FR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      6 3
      حرف شما كاملا درست است ، واي خداي من با اين اصلاح طلبان يادم به فتح علي شاه و تركمان چاي افتادم ! خدايا كاشكي يك نمونه اقلاً مثل اين اقا كه در جريان اوضاع FATF هست در مجلس ميداشتيم كه يك مشت بي سواد كه انجا هستند را توضيح بهشون بده كه امضا FATF يعني خود تحريمي مجاني براي دنيا، رفتن امنيت، متلاشي شدن ايران زمين بدون يك سنت و ريال خرج ! خدايا اين ايران را از دست اين خائنان نجات بده !!!
    • هدي IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      7 7
      در كدوم بانك بزرگ جهاني نشستي ؟ تمام كشورهاي دنيا وارد اين كنوانسيون شدند و جز ايران و كره شمالي و زيمبابوه ! چرا برنمي گردي داخل كشور خدمت كني ؟ ما ملت نمي خواهيم در جهان منزوي باشيم
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      2 1
      خودت جواب خودتو میدی خیلی جالبه ، فازت چیه از اونور دنیا
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    10 3
    آیا با مذاکره مجدد با امریکا مشکل معیشت مردم حل می شود؟ مذاکره قبلی که خیلی هم دقیقتر بود چه شد؟ اگر دوباره برجام 2 را پاره کردند چه میکنید؟ برجام 3 میسازید و مذاکره؟ برید خودتان را درست کند و مقابل اختلاسها بایستید تا کشور درست شود نه این مذاکره بازی ها
    • FR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      6 3
      كاملان با شما موافقم بايد دنبال توليد و خود باوري باشيم تا كاترينگ اتريشي و غرب پرستى اين قراردادها هيچ چيز به ايران نميده !
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    12 4
    کارشناسان آمریکایی مکرراً هشدار می‌دهند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نه تنها توانایی فلج کردن اقتصاد ایران را ندارد، بلکه موجب تضعیف قدرت دلار و انزوای واشینگتن در عرصه بین‌المللی خواهد شد حالا این غرب پرستا بدوو ون دنبال امریکا اینکه دیگه نظر خودشونه
  • FR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    10 2
    اينها ناتوان هستند كار را به انقلابيون بسپاريد ! انجا كه انقلابيون بودند، كارها جلو رفت : موشك، تمام لوازم جنگي صنايع مادر نظامي پهپاد و دفاع از منفع ايران و اسلام در درياي قرمز و و و و چقدر پاي ايران و اسلام گران امد به قدرت رسيدن اصلاح طلبان بايد قانون اساسي را جوري تغيير دهيم كه منافع غير قابل مذاكره ايران و اسلام ناب فقط تامين شود و نه حسابهاي دلار كانادايي اقا زاده ها ننگ بر نفوذي ننگ بر ضعيف #كار را به انقلابيون بسپاريد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    9 3
    جناب اقای توسلی ! امریکا گاو شیرده و نوکر گوش به فرمان و مزدور خبر چین محلی و میلیشیا ی داخلی از کشورهای حریف میخواهد . فرهنگ حاکم بر سردمداران امریکا و نحوه برخورد تحقیر امیز انان با دیگر کشورها به مانند گرگهای وحشی میماند که بره های بی دست و پا را میدرند . مگر در زمان شاه ایران علاوه بر ارتباط نوکر امریکا نبود و مگر امروز مصر و... گوش به فرمان شیطان بزرگ نیستند ایا مشکلاتشان حل شده یا بیشتر شده . جناب توسلی منطق اسلام و انقلاب و امام راحل منطق ارتباط بر اساس احترام و رعایت حقوق متقابل است که امریکائیهای مستکبر هیچگاه حاضر به قبول کردن کمترین و ابتدایی ترین شرایط ما نیستند .
  • آریو سوئد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    7 1
    این یارو عجب راه حلی داده. این بابا هنوز نمی دونه که تولید ناخالص ملی ما یک سوم نقدینگی کشوره. تولید ناخالص ما با جمعیت ۸۵ میلیونی از فنلاند با جمعیت ۴ میلیون کمتره پس چطور میتوان ارزانی در کشور داشت؟ همین افکار امثال این بابا بود که مملکت ما را به اینجا رساند. باید برای اقتصاد کشور فکر اساسی بشه. با شعارها کار درست نمی شه.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    12 3
    تنها راه برون رفت از مشکلات جاری نابودی کامل اسلاحتلبان است
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    10 3
    #قبل از #برجام #برجام همه‌ی مشکلات مارا حل میکند، حتی آب خوردن ما را️ #قبل از تصویب FATF : باتصویب کاملFATF،تحریمهابرداشته میشود و روابط بانکی برقرارخواهدشد❗️ پیدا کنید پرتقال فروش را.... #مردم‌بدانند
    • ميلاد DE ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      3 11
      شما ساده انگاريد، مشكلات يك شبه و با يك قرارداد حل نمي شود ولي با تصويب اين قرارداد يك گره از گره ها باز ميشود محيد جان!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    8 2
    خدایا خائنان را به سزای اعمالشان برسان.
  • عبدالله IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    5 2
    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    8 1
    آقای توسلی ترامپ های داخلی نمی گذارند ایران از وضع فعلی خارج شود
  • گمنام ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    7 3
    اگر ایران را دوست دارید پرونده های مشکوک التابعین را بررسی کنید آدمهایی که ایرانی نیستند اما شناسنامه دارند
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    11 4
    کاری که با آشوب و فتنه گری و برجام نتوانستند بکنند حالا می خواهند با این قانون اف ای تی اف بر سر مردم بیاورند. این گرانی ها و رها کردن امرات کشور عمدیست. کار خود بنفش و سبزهاست.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    11 4
    واقعا حیران مانده ایم از وقاحت اصلاح طلبان که با این همه دسته گلهای پی در پی شان و فلاکت مردم باز هم نسخه های وطن فروشی خود را ارائه میدهند
  • ========= IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 1
    مذاکره کردن با انگلیس وامریکا از زمان رضاشاه در ایران نهادینه شد باتشکیل سازمانهای عریض وطویل دولتی که همگی یا تحصیلکرده دوکشور یا شیفته دوکشور در مناصب دولتی واداری جای گرفتند و هرحکومتی عوض شود این سیستم اداری که بسیار هم ناکارامد است تعویض نخواهد شد . ... مدیریت کارامدو.منظم و مخلص فقط با تقسیم درامدمملکت و وظایف بین مردم
  • محمد. تبریز IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    5 2
    خاک تو. سرتون ادم های احمق خدانشناس
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    3 1
    چشم یک کلمه هم از ننه عروس شنیدیم فقط منتظر فرمابشات شمابودیم
  • ارباستاني IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    7 2
    بيش از اصلاح طلبان اصولگرايان بي عرضه و بي كفايت هستند زيرا اگر لياقت يا تدبير داشتند هيچگاه مردم قدرت را از اينها نمي گرفتند و به اصلاح طلبان سرتا پا غرب زده تحويل نمي دادند . اكثر اصلاح طلبان هيچگونه تعصبي به ايراني ، فرهنگ ايراني و ارزش هاي ديني ما ندارند .
    • DE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      2 1
      این شگرد شما اصلاحاتچی ها نخ نما شده و پوسیده است.چون اصلاحاتچی ها از حالت غرق شدن به حالت فرو رفتن ابدی در منجلاب رسیده اند سعی میکنند همه را منجمله اصولگرایان را خراب کنند و با خود به لجن بکشانند.کور خوانده اید همه جا را اصلاحاتمالی کردید بوی تعفن آن به هواست.باید قبل از نابودی همیشه گی جواب پس بدهید.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 1
    معلوم شد دولت دست کیاست
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 1
    متاسفانه روحانیوم مبارز و کلا دارو دسته اصلاح طلبها با منافقین به اصطلاح نهضت ازادی هم اسه شده اند .
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    توسلی ار فردا سرکار نرویم و کارنکنیم به امید کدخدا وقتی آمریکا هست و نان می دهد کار و تحصیل و تلاش برای چی ؟
  • محسن IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 0
    با سلام، بنده از کسانی که می گویند از این گردنه یا این پیچِ تاریخی هم عبور کنیم، سوالی دارم: وقتی از این پیچ و گردنه عبور کردیم، دیگر به جادۀ کفی و اتوبان می رسیم، یا این که مجددا گردنه و پیچِ دیگری پدیدار می شود و باید از آن هم عبور کنیم و پس از آن باز هم گردنه و پیچی دیگر ...؟
  • علی1080 IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    به نظر برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید با اسرائیل دست دوستی دراز کرد و وارد مذاکره شده، بعد از اون باید تمام امکانات و اختیارات کشور رو داد به اسرائیل و آمریکا... خداییش اینا چه جونورایی هستن
  • DE ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    0 0
    دبیر نهضت آزادی: ارزانی می‌خواهید، با آمریکا مذاکره کنید! ارزانی میخواهیم ولی نه به قیمت نوکری و سرسپردگی و خاری مثل شما آقا نهضت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس