نعیمی پور

ضرورت تفاهم دولت و اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای مشترک در انتخابات ۱۴۰۰ به روایت ترکان.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

 عبدی: FATF نعمتی است که جلویمان گذاشته شد 

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، روز یکشنبه گذشته و همزمان با تصویب لایحه CFT و الحاق کامل دولت ایران به معاهده FATF طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«مساله FATF نه کمک به گروه های انقلابی و مبارز است و نه سایر موارد دیگری که هیچ یک از آنها هیچ گاه از طریق مبادلات بانکی بین المللی انجام نمی‌شود، چون کشورهای دیگر جزو FATF هستند و به سهولت متوجه می شوند. بنابراین مساله بیشتر مربوط به پولشویی در داخل کشور است. کسانی که پول‌های بادآورده و سیاه را از طریق قاچاق، رشوه، اختلاس و... جمع آوری می کنند باید آنها را در بانک‌های داخلی شست وشو دهند و با پذیرش FATF این کار شدنی نیست یا سخت است. اگر این مقررات در سطح جهان هم نبود، باید خودمان آن را برقرار می کردیم ولی اکنون که مثل یک نعمت جلوی‌مان است، حتما ریگی در کفش هست که نمی‌پذیرند.»

او همچنین می‌گوید: از همه اینها گذشته، می‌توان وارد شد، اگر بد بود، خارج شوید، کسی جلوی خارج شدن ما را نگرفته است. راستی الان چرا از برجام و NPT خارج نمی‌شویم؟ سوال جالبی است، لطفا پاسخ داده شود.[۱]

*ما صحبت‌های عباس عبدی مبنی بر اینکه هرکس مخالف FATF است ریگی به کفش دارد، اهل پولشویی و اختلاس است و فی‌الجمله اینکه FATF نعمتی است که غرب و آمریکا جلوی مردم ایران گذاشته‌اند را به قضاوت مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

بدیهیست که این حرف‌های «فدائیان آقای روحانی» در ماجرای برجام نیز گفته شد و مردم هنوز از یاد نبرده‌اند برجامی که گفته می‌شد فرستاده خداست، فتح‌الفتوح است، مشکل آب خوردن را حل و تحریم‌ها را بالمرّه لغو می‌کند، چگونه چیزی جز خسارت و خذلان محض برای حامیانش در ستاد مشترک دولت و اصلاحات برجا نگذاشت و هیچکدام از آن وعده‌های این افراد نیز عملی نشد.

درباره اینکه چرا ایران از برجام خارج نشد نیز بایستی به آقای عبدی یادآوری کرد که فصل شمردن جوجه «آخر پاییز» است نه ابتدای آن!

گفتنیست، حامیان دولتی و اصلاح‌طلب FATF از ارائه هرگونه تضمینی در قبال این معاهده که به نظر می‌رسد دارای پشت پرده‌های مهمی باشد؛ خودداری کرده‌اند...

عبدی، پیش از این و در واکنشی تلویحی به طرح مسئله تضمین حامیان FATF گفته بود این منتقدان هستند که باید تضمین بدهند! [۲]

***

تغییرات مردی که عاشق روحانی بود!

«محمد نعیمی‌پور»، فعال اصلاح‌طلب، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از کسانی که در دیدار اخیر روحانی با اصلاح‌طلبان نیز حضور داشت، طی اظهاراتی در سایت جماران پیرامون دیدار اخیر ستاد جریان چپ با روحانی گفته است:

«آقای رئیس‌جمهور باید آسیب شناسی کند که چرا در مجلس روی آقای لاریجانی سرمایه گذاری و به فراکسیون امید بی اعتنایی کرد و آسیب‌شناسی کند که چرا رفتارش در عرض ۱۰ روز متغیر شد و این موضوع را به جامعه القاء کرد که رای مردم را پاسداری نمی‌کند؟»

او همچنین در اشاره به محتوای این جلسه می‌گوید: در این زمینه که چرا بعد از انتخابات ۹۶ میان رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان نقار ایجاد شده یا چه اتفاقی افتاده که اعتماد اصلاح‌طلبان به آقای رئیس‌جمهور به شدت کاهش پیدا کرده؟ صحبتی مطرح نشد.

نعیمی‌پور درباره تنها دستاورد جلسه روحانی با حامیانش نیز اظهار کرده است:

«تنها دستاورد جلسه چهارشنبه این بود که آقای رئیس‌جمهور از آقای عارف خواستند که کارگروهی تشکیل شود و قرار بر این شد تا آقای واعظی نیز در این زمینه همکاری کند. برداشت من این است که معمولاً کارگروه زمانی ایجاد می شود که ما نمی دانیم چه خواسته ای از همدیگر داریم و احتمال می دهیم که این کارگروه بتواند کارساز باشد. اما تجربه نشان داده که با گرفتاری‌های اشخاصی که مسئولیت دارند، علی القاعده کارگروه بلاموضوع شده و نتایجی به دنبال نخواهد داشت.»[۳]

*برخی آگاهان سیاسی معتقدند اینکه اصلاح‌طلبان حاضر و غیر حاضر در جلسه مذکور، پس از اتمام آن، موجی از انواع انتقادات و حتی توهین‌ها را روانه ستاد دولت کرده‌اند [۴]؛ به این دلیل است که قصد «عبور از روحانی» را دارند و شاید مایلند با این رفتار، فرکانسی را برای دولت و البته برای آقای ربیعی بعنوان مسئول هماهنگی و برگزار کننده این جلسه ارسال کنند که ماه عسل تمام شده و آنها دیگر تمایلی به دیدار با روحانی ندارند.

در اشاره به اظهارات نابرادرانه نعیمی‌پور لازم به توضیح است که وی کسی است که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از این می‌گفت که روحانی حتی اگر نخواهد هم ما اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنیم! [۵]

***

ضرورت تفاهم دولت و اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای مشترک در انتخابات ۱۴۰۰ به روایت ترکان

خبرگزاری ایلنا به تازگی در مصاحبه‌ای با اکبر ترکان، دستیار رئیس جمهور روحانی و از چهره‌های اصلاح‌طلب پیرامون «اهمیت معرفی یک کاندیدای اصلاح‌طلب در شرایط فعلی کشور برای انتخابات آینده به طوری که فردی جدید با آرمان‌های اصلاح‌طلبی معرفی شود» با وی به گفتگو نشسته است.

ترکان نیز بعنوان یک چهره دولتی در اشاره به ضرورت وحدت و مفاهمه، در این باره می‌گوید:

«در حال حاضر همه باید آمادگی تفاهم داشته باشند و ویژگی اصلاح‌طلبی هم تفاهم، مفاهمه و گفت‌وگو است. درواقع همه گروه‌های سیاسی (اعم از جریانات دولتی و اصلاح‌طلب) باید با یکدیگر به تفاهم برسند.»

او همچنین با تاکید بر اینکه جریان‌ها نباید بر سر کاندیدا با یکدیگر لجاجت کنند، اظهار می‌کند:

در آن صورت هیچ جناحی با اکثریت آرا مواجه نمی‌شود چراکه جریان‌های سیاسی در ایران متعدد هستند. اگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در ایران بر سر کاندیداها لجاجت کنند، اتفاق نظر برای اداره کشور به دست نمی‌آید.

ترکان تأکید کرده است: خطر یک رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی که مقید به هیچ چیز نیست بزرگ است و ما همه باید وحدت خود را برای گذر از این زمان حفظ کنیم.[۶]

*اصلاح‌طلبان مباحث خود درباره انتخابات ۱۴۰۰ را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ آغاز کرده بودند.

حتی به نظر می‌رسد جلسه آنها با روحانی در پیشاانتخابات ۹۶ و انتخاب «اسحاق جهانگیری» بعنوان کاندیدای پوششی روحانی نیز نیم‌نگاهی به انتخابات سال ۱۴۰۰ داشته است.

چه اینکه عددی از معاریف اصلاح‌طلب در همان روزها کراراً از این گفتند که جهانگیری می‌تواند کاندیدای مطلوب اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ باشد.

پیش از این عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان طی اظهاراتی گفته بود: «برای سال ۱۴۰۰ نامزد اصلاح‌طلبان احتمالا جهانگیری و نامزد اصولگرایان احتمالا لاریجانی خواهد بود این در حالی است که من معتقدم جوانگرایی و دادن عرصه به نیروهای جدید را باید از همین انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش گرفت زیرا ادامه روند حضور مدیران ۴۰ ساله در عرصه‌های مدیریتی را یکی از پاشنه‌های آشیل کشور می‌دانم و بر این باورم اگر نگاه نوگرایانه‌ای به حوزه مدیریت داشته باشیم حتی قدرت دفاعی و امنیتی بسیار بالایی برای کشور ایجاد می‌شود.»[۷]

علی تاجرنیا هم اصلاح‌طلب دیگری است که چندی قبل درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: آنچه که در نزدیکان رئیس‌جمهور مشاهده می‌شود این است که آنها به دنبال استمرار دادن دولتی هستند که بعد از آقای روحانی نیز در آن حضور داشته باشند. در حالی که این نگاه برای کار جدی و تحول‌خواهانه آفت محسوب می‌شود.»[۸]

در این باره اخبار بیشتری هم وجود دارد اما تحلیل کلی آنست که اصلاح‌طلبان و دولت رئیس‌جمهور روحانی دچار هم‌سرنوشتی شده‌اند.

هم‌سرنوشتی غیر قابل انفکاکی که آنها را مجبور می‌کند در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز کاندیدایی ائتلافی را روانه صحنه انتخابات کنند و درباره هشت سال عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز توضیحاتی اقناع‌کننده را به افکار عمومی بدهند. البته اگر توضیحی وجود داشته باشد...

علیرغم این بایسته تحلیلی در رخدادهای پیش رو اما برخی معقدند اصلاح‌طلبان قصد بر هم زدن این سرنوشت محتوم را دارند و بر خلاف آنچه که ترکان پیرامون آن صحبت کرده، قصد دارند بصورت علی‌الرأس و با «عبور از روحانی» وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند.

پیش از این، محمدرضا عارف طی اظهاراتی گفته بود که در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ با دولت ائتلاف نخواهیم کرد.

این اظهارات، با سکوت بخشی از اصلاح‌طلبان و با اعتراض بخشی دیگر مواجه شد.

گفتنیست، سعید حجاریان به تازگی در تحلیلی پیرامون رخدادهای پساروحانی، اینطور آنالیز کرده است که فردی بعنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم خواهد آمد که شبیه به قالیباف (و یا شاید خود او) است. [۹]

***

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۸۱۱۸۲۷

۲_ mshrgh.ir/۸۹۹۷۹۳

۳_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۰۲۸۳۷۰

۴_mshrgh.ir/۸۹۹۴۷۰

۵_mshrgh.ir/۷۰۶۲۰۹

۶_ https://tnews.ir/news/۲ccc۱۱۹۹۱۰۰۴۲.html

۷_ mshrgh.ir/۸۳۶۶۷۱

۸_ mshrgh.ir/۸۵۲۳۶۵

۹_mshrgh.ir/۸۹۹۷۹۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    32 7
    اقای عبدی خوشالیم از اینکه بلاخره اقرار کردید که FTAF غربیها یک چلو ای جلوتان گذاشته اند. از انجایی که به غربی ها اصلا اعتماد نمی شود کرد مطمعن باشید که این چلو جلوکباب برگ است نه چلو خورشت با یک وجب روغن.
    • FR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      62 52
      فقط اصلاح طلبان و نتانیاهو و ترامپ از تصویب CFT خوشحال اند.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      15 0
      یک سال بعد که گند FATF بالا اومد: روحانی: الان زمان تسویه حساب نیست. ظریف: منتظر پیروزی دمکراتها مینشینم. لاریجانی: آمریکا گرگم به هوای سیاسی را کنار بگذارد. اصلاح طلبان: درگذشت استاد مشایخی شایعه است اصولگرایان: در این شرایط حساس با دولت متحدیم. تلویزیون: ادامه سریال مختار...! "فرید ابراهیمی"
    • اميد US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      16 0
      امثال عبدي ها هم نعمتي هستند براي شيطان كه دوست داره اين مملكت رو نابود كنه.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      12 2
      جلوى برخی ها يك تكه استخوان هم بندازند باز دم تكان ميدهند
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      14 0
      اقای عبدی یک بار بیا سرمایه خودت رو اعلام کن.کجا زندگی می کنی؟ماهیانه چقدر درامد داری؟لطف کن اینها رو بگو تا ما هم بدونیم چقدر غمخوار مردم هستید؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      10 3
      عالی جنابان اصلاح و اصول همه شان یکی است فرقی ندارند اینها از بطن همان اصول مصول بیرون آمدند زمانی همان حرفهای اینها را میزدند
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      19 3
      بعد از اجرای FATF البته طبق آن چیزی که آمریکایی ها قبول دارند، خواهیم دید که تحریمهای سنگینتر و شدیدتر و دقیقتری صورت خواهد گرفت. یعنی عمده مردم مملکت ما اسیر تصمیم احمقانه یک عده کوچک خواهند شد و کسی هم نیست که پاسخگو باشد. خدا منافقین را رسوا و خوار و ذلیل نماید. به زودی انشاء الله.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    67 25
    بله مردم هم مطمئن هستن که fatf نعمتی است که جلوی شما گذاشته شده است نه مردم. خدا می داند چقدر گرفته اید تا این ظلم را در حق کشور بکنید.
    • SE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      17 4
      FATF برای خائنان نعمت است چون ابزار مهار انقلاب ایران توسط استکبار است
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    60 24
    من یکی متخصص نیستم که بخوام درباره fatf نظر بدم اما وقتی می بینم آدمایی مثل امثال عبدی ازش خوشحال میشن می ترسم!!!
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      10 2
      تخصص نمی خواهد. انگلیسی بلدی؟ برو اعلان ژوئن FATF در مورد ایران را بخوان
  • جد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    31 3
    بله اقای عباسی این نهمت همانند افتاب تابان که به قول رئیس جمهور اصلتح طلب خدا فرستاد می باشد گندی که به وضعیت مردم زدید می خواهید با خیانت های پشت سر هم پاک کنید مگر هشتاد میلیون مردم ایران دچار فراموشی شده باشند دو باره به امثال اصلتح طلبان رای بدهند
  • مهدی ظ IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    40 21
    اقوییییییییییییی عبدی نعمت از طرف خدا یا کد خدااااااااااااا؟متاسفم برا خودم که چنین حضراتی با این سطح تفکر سالها بر مسند بوده اند و داشتند برا زندگی ما تصمیم میگرفتن ....
    • علیرضا طو ل لاتی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      28 5
      همین که این آقا مثل آن آقا که برجام را نعمت خدایی می دانست و از آن خیری ندیدیم، متوجه شدیم که اوضاع از چه قراره. خدا به داد ملت برسه.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    27 4
    چلو وپلو جلو تو است ومردم باید دوباره زجر بکشند از دست شما دروغ گوها در خیابان مرگ برآمریکا سر می دهید بچه هایتان در آنجا درس می خوانند و حال می کنند زجرش م فحشش هم برای ملت خیابانی است
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      13 35
      لایک
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    16 5
    دوسال دیگه اف ای تی اف نباید تصویب میشد عباس عبدی
  • جوادی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    34 22
    آقای عبدی برای کشف میزان صداقت خودشان و همفکرانشان به این سئوال ها پاسخ دهند که چه کسی بود که می گفت دولت حق سرکشی به حساب های مردم را ندارد ؟ چه کسی 12 میلیارد دلار را به وابستگان فکری شما با نرخ 4200 تومان داد ؟ واقعا شما قصد جلوگیری از پولشویی در مملکت هستید ؟ جواب این سئوال ها را بدهید . فساد از زمان دولت سازندگی شروع و در این دولت به اوج رسید اگر بخواهید به حرفتان اعتماد کنین اول بروید کسانی که برای در لیست قرار گرفتن اسم نماینده نرخ تعیین کردند و کنار شما از آرمان های شما دفاع می کنند را بگیرید ؟ محترمانه عرض می کنم آقای عبدی اونی که فکر می کنی ، خودتی.......
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    41 27
    معلومه واسه شما و آقازاده هایتان نعمت است، همان طور که خودتان از برجام کاسبی کردید و خسارتش نصیب ما مردم عادی شد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      27 3
      درود بر شرفت که حقیقت را گفتی
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      12 3
      دقیقا همینطور است دلارهای عربستان نصیب این ها نیز شده است.
  • یزدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 1
    همین که فردی اصلاح طلب و مزدور بیگانگان داره از این تصویب حمایت می کنه تا تهش معلومه رسوایی واسه ملت و ایران داره . خاک تو دهان مزدورانی که از دشمن حمایت می کنند .اره سرجان ملکم خان .خاک بر سر یه مشت نماینده اجانب .این نمایندگان حیف مرگ براشون .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    5 1
    شما ابتذال طلبان منحوس ودولت تان برای تامین ذغال منقلتان کشور را به آتش کشیده اید ملت انقلابی می داند که با توهم شما دود انگیزان جه کند تعبیر خواب های آشفته شما برای مردم انقلابی سخت نخواهد بود
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 1
    آقای عبدی برجام را گذاشتند چی شد که حالا را هم می خواهید با ابن لایحه پر کنید؟ مشرق این تن بمیره سانسورش نکن. همین یه دفعه.
  • احمد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 0
    این هم یک نعمت وفتح الفتوح وآفتاب تابان وباغ سیب وگلابی مثل برجام است این اصلاح طلبان دغل باز گنجشک لال را رنگ می کنند وجای قناری چهچهه زن می فروشند !
  • اقبال مهدوی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 2
    جناب عبدی شما افساد طلبان هر آنچه خیانت است را نعمت میدانید حتی وجود خودتان را
  • FR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 2
    هر وقت امثال عبدی از یک انسان صادق وپاک وخدمتگزار که در جناح وحزبشان نبود در جایی حمایت کردند آنوقت باور میکنیم که سیاست باز نیستند.....
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 2
    البته برای شما ها نه ملت
  • ... IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 3
    اره نعمتی است در مقابل شماها و آقا زاده ها قرار گرفته نه در مقابل مردم
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 0
    وقتی تمام خائن های دنیا در این مملکت جمع شده باشند غیر از این هم نمیشود
  • اصلاح طلب IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 2
    سید حسن نصرالله و شیعیان لبنان رو باید تحویل اسراییل بدیم
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 2
    از تعریف اصلاح طلبان باید وحشت کرد..
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 2
    اصلاح طلبان را باید تقسیم کرد. خوب. بد . زشت
  • ابراهیم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 2
    با تصویب CFT قیمتها نزولی شده
  • یک آمریکایی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 0
    مخالفان این کنوانسیون چه کسانی هستند ؟
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 0
    عبدی: FATF نعمتی است که جلویمان گذاشته شد/ نه عمو عبدی FATF نعمت نیست دستــــــــــه گُلی است که گُلَش برای امریکاست و دسته اش برای اطلاحات چی ها ست .
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 2
    حتما مثل نعمت برجام؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • الف طهران 74714 IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    طبق مدارك و قانون حتي ايران هم اگر كارهاي تروريستي كنه تروريست هست .
  • كوكب خانم IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 10
    اگه موشك نبود برجام بود حداقل سالي10ميليون تركيه مي رفتند كميته امداد از ده ميليون بيشتر نمي شد
    • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      3 2
      آره ، اگه موشك نبود ، الان زن و بچه ات توي بغل داعشي ها بودن و خودت هم توي يه گور دسته جمعي 7 تا كفن پوسونده بودي !
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام انشاالله خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید خواهش میکنم شش ماه قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از جانب ایران وعلل بی انگیزه شدن رزمندگان برای ادامه جنگ با عراق را مرد مردانه تحلیل کنید ؟؟ سپس در مورد برجام و fatf قضاوت کنید .
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 1
    یادش بخیر: نتانیاهو گفته بود سبزها سرمایه های ما در ایرانند ...
  • [utv AE ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    3 0
    خدایا کی سال 1400 میرسه
  • عبداالله IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    1 0
    آقای عبدی معنی f را نمی داند تا چه برسد به ATF

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس