محمد سروش محلاتی

اصرار کارگزارانی‌های غمگین و بی‌پول بر ناشادی مردم: «در جامعه ما میزان بسیار بالایی از مراسم و مناسک توأم با غصه و عزا و اشک وجود دارد...».

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تهران اسیر لیبرال‌ها؛ حناچی ۲ سال «آواربرداری» می‌کند تا بعد...

«پیروز حناچی» روز سه‌شنبه گذشته با کسب ۱۱ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر به سمت سومین شهردار تهران در دوران اصلاح‌طلبان انتخاب شد.

افکار عمومی آشنایی چندانی با حناچی ندارد الّا اینکه روزنامه سازندگی، روز دوشنبه قبل از انتخاب شهردار، در تیتر اول خود از عبارت «فینال لیبرال‌ها» استفاده کرد و از این گفت که حناچی هم لیبرال است و مشی لیبرالی دارد.

مع‌الوصف اما یک مصاحبه کمتر دیده شده هم از حناچی وجود دارد که خوانش آن سبب آشنایی بهتری نسبت به نگاه او به چیستی مدیریت در شهرداری تهران می‌شود:

حناچی، خردادماه سال گذشته در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق، خود را از کاندیداهای تصدّی پست شهرداری تهران می‌خواند و می‌گوید:

«تهران کسانی را (برای شهرداری) می‌خواهد که این نگاه را قبول داشته باشند، کسانی که قائل به نظم و نگاه برنامه‌ای نباشند و حوزه‌های تخصصی در شهر را نشناسند نمی‌توانند برای این شهر کاری زیربنایی کنند. مثال واضح این موضوع دو پروژه پل طبیعت و برج میلاد هستند؛ پل طبیعت را که اجرای آن نتیجه پیگیری‌های ما در نوسازی عباس‌آباد بود با برج میلاد مقایسه کنید. شاید یک‌صدم برج میلاد هزینه برده و بهره‌وری بیشتری دارد و آسیب کمتری به طبیعت می‌زند و استقبال بیشتری ازسوی مردم و گردشگران از آن شد و به‌تنهایی تبدیل به یکی از جاذبه‌های تهران شد. این پروژه کمترین عارضه را برای آن محدوده داشت، درحالی‌که برای برج میلاد تپه‌های گیشا شخم زده شده است. این پل تمام احترام را به طبیعت گذاشته است و این تفاوت دو نگاه است که یکی دنبال پروژه‌های سنگین و پول‌خور و پرعارضه است که معلوم نیست بازگشت سرمایه داشته باشد و یکی دیگر نگاهی است که با معماری و ظرافت‌های خلاقانه پروژه‌های کوچک‌تر و محدودتر تولید ثروت می‌کند. این روند و نگاه، آدم‌های خودش را می‌خواهد.»

این فرد در صحبت‌های خود همچنین در اشاره به کارنامه محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران گفته است:

«سیستم باید متناسب شود و اگر آدم‌های قبلی نگاه برنامه‌ای داشتند که آن را اجرا می‌کردند، پس این افراد باید تغییر کنند و از داخل مجموعه افرادی که به حرکت برنامه‌ای اعتقاد دارند جایگزین شوند. هر کسی که بیاید، نمی‌خواهم بگویم آواربرداری می‌کند، اما حداقل تا دو سال کار بسیار دارد!»[۱]

*حناچی با این صحبت‌ها تکلیف همه کسانی که منتظر یک اقدام مشعشع از جانب مدیران اصلاح‌طلب در شهرداری و شورای شهر بودند را روشن کرد.

او عملاً اینطور گفته است که شهردار تهران بایستی طی ۲ سال آینده مشغول آواربرداری باشد!

۲ سالی که اگر بدسرپرستی شهرداری تهران طی یک و نیم سال گذشته را هم به آن بیافزاییم؛ یعنی تا پایان دوره شورای شهر پنجم تهران، عملاً اتفاق خاصی در عرصه مدیریت شهر تهران رخ نخواهد داد.

جالب آنکه پس از انتشار خبر انتصاب او بعنوان شهردار تهران، محمود صادقی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در یک توییت نوشت: «انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران نویدبخش حاکمیت مدیریتی تخصصی، منضبط، قانونمند و شفاف در پایتخت است»...

غیر از این، صحبت‌هایی هم در محافل سیاسی پیرامون حناچی مطرح است. اینکه او گزینه خاتمی بوده است، اینکه او نسخه‌های آخوندی را برای تهران اجرا خواهد کرد و اینکه حناچی هم مثل ۳ شهردار قبلی تهران، کاری از پیش نخواهد برد و کنار خواهد رفت.

مع‌الوصف اما این عملکرد شخص حناچی است که نشان خواهد داد تطابقی با این خبرها دارد یا نه!؟

عملکردی که با توجه به گفته‌های فوق‌الذکر او، به نظر نمی‌رسد دورنمای روشنی داشته باشد.

***

اصرار کارگزارانی‌های غمگین و بی‌پول بر ناشادی مردم!

فردی به نام «محمد سروش‌محلاتی» که روزنامه سازندگی از او با عنوان «استاد» یاد کرده است طی اظهاراتی در منزل غلامحسین کرباسچی گفته است:

«ما در جامعه و فرهنگی رشد پیدا کرده‌ایم که در آن میزان بسیار بالایی از مراسم و مناسک توأم با غصه و عزا و اشک وجود دارد. شاید از این جهت در میان ملل دیگر رده‌های اول باشیم. در میان فرق و مذاهب اسلامی هم ما از این جهت مقدم هستیم. این نوع مراسمات با چنین طول و تفصیلی در عزاداری‌ها در مذاهب دیگر اسلامی هم وجود ندارد.»

او سپس به بررسی برخی آیات و روایت در این زمینه می‌پردازد.

*سروش‌محلاتی فردی است که برخی نشریات اصلاح‌طلب از او با عنوان آیت‌الله و برخی دیگران با عنوان حجت‌الاسلام نیز یاد کرده‌اند.

او که یکی از داوطلبان ردّ صلاحیت‌شده نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان است؛ اظهاراتی دارد مثل اینکه «اعضای فعلی خبرگان، خبره نیستند» [۲]، «مشکل جمهوری اسلامی عقل است»! [۳] و «فتاوای حرمت قمه‌زنی سبب اوج‌گیری آن شده»...

سروش‌محلاتی در مسئله شادمانی نیز همانطور که مشاهده می‌شود صحبت‌های شاذ بسیاری دارد.

او زمانی در این رابطه گفته بود: «ما (مسلمانان) شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم!»[۴]

همین فرد زمانی دیگر و در اظهارات ضد و نقیض پیرامون شادی گفته است: «تزریق شادی در جامعه‌ای که دچار مشکل بی‌کاری، فقر، ازدواج و... است، خیانت به این جامعه و مخدر است و باید اجازه داد مردم درد را حس کنند و شادی برای آنها تنها یک مسکن است. شادی واقعی، از بین‌ رفتن مشکلات معیشت مردم و اصلاح وضعیت فعلی است. در اینجا باید واقعیت‌های تلخ را به‌طور عریان مطرح کرد و جایی برای بحث شادی در چنین جامعه‌ای وجود ندارد.»[۵]

اظهارات امثال سروش‌محلاتی در باب شادمانی یا کسالت در جامعه ایرانی، اولا بر اساس برخی آمار غلط و محفلی است، ثانیاً بیت‌الغزل آنها کنایه به مناسک دینی و انقلابی است و ثالثا همانطور که دیده می‌شود؛ خواسته یا ناخواسته هدفی غایی مبنی بر القای ناشادی جامعه ایرانی و فقیر و دردزده بودن آن را دنبال می‌کند که در منتهای آن چیزی به نام «فتنه اقتصادی» قرار دارد.

بدیهیست که آماری مثل رکوردشکنی میزان فروش و مخاطب سینمای ایران، افزایش گسترده سفرهای خارجی و داخلی ایرانیان، گسترش مراکز تفریحی در ایران، قرار داشتن ایرانیان در رتبه پنجم امید به زندگی در جهان [۶] و غیره اگرچه به چشم سروش‌محلاتی آمده اما به گوش او نرسیده است!

از طرفی اصرار روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) بر ناشاد بودن مردم ایران نیز محل تأملات جدی است.

پیش از این، «پروانه مافی»، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران طی یادداشتی در همین روزنامه بر ناشاد شدن و محرومیت مردم پس از تحریم‌های اخیر آمریکا تأکید کرده بود...[۷]

***

کنایه سریع‌القلم درباره اعدام رهبر رومانی!

«محمود سریع‌القلم»، فردی که گفته می‌شود سمت مشاورت رئیس‌جمهور روحانی را بر عهده داشته است به تازگی طی یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آنرا منتشر کرد به استراتژی‌های آمریکا در قبال ایران پرداخت.

این فرد که از حامیان و تئوری‌پردازان اصلی برجام و مذاکره با آمریکا بوده است، در این یادداشت اینطور می‌نویسد که در مقابل استراتژی‌های آمریکا اصولاً ۳ پارادیم حکومتی و سیاسی بیشتر نمی‌تواند وجود داشته باشد.

سریع‌القلم در این باره می‌گوید:

«در متون تخصصی سیاست خارجی، آمریکایی‌ها سه نوع نتیجه برای آنهایی که در مقابلشان قرار می گیرند را تعریف کرده‌اند که در قالب رومانی، شوروی و چین بحث می شود»

او در ادامه به سرنوشت رومانی، چین و شوروی و تجربیات آنها در مقابله با آمریکا می‌پردازد و دائماً بصورت صریح و تلویحی، رومانی را با ایران اسلامی «این‌همانی» می‌کند.

سریع‌القلم حتی در جایی از این یادداشت مطوّل می‌نویسد:

«هرچند ایران از منظر سطح قدرت در مقام چین یا شوروی نیست (یعنی ایران همان رومانی است) ولی بازی گری، پیچیده و انعطاف‌پذیر است.»

و اما بخش جالب‌تر یادداشت سریع‌القلم و این‌همانی او بین ایران و رومانی را باید در جایی خواند که وی با تأکید چند باره بر عمر تقریبا یکسان حکومت رومانی با عمر فعلی نظام جمهوری اسلامی (۴۲ و ۴۰ سال) می‌نویسد:

«ظهور گورباچف در شوروی در سال ۱۹۸۵ و سخنان نوین او، ناخودآگاه مردم رومانی را به آگاهی تبدیل کرد. حزب کمونیست رومانی، ۴۲ سال بر آن کشور حکم راند و نتایج گسترده این حکمرانی، ناکارآمدی و فساد گسترده بود. در جولای ۱۹۸۹، یک کشیش در شهر Timisoara که ساکنان آن اقلیت مجاری بودند،  طی یک سخنرانی که با سرعت به گوش همه رومانیائی ها رسید، پرده از جزئیات فساد و نا کارآمدی در کشور برداشت. این کشیش مجاری  Laszlo Tokes، بلافاصله به یک روستا تبعید شد ولی موج تظاهرات، اعتصابات و اعتراضات، کل رومانی را در برگرفت. در مدت شش ماه، بحران رومانی به آنجا رسید که چائوشسکو، رئیس حزب کمونیست رومانی در حین فرار دستگیر شد و بلافاصله محاکمه و پس از سه روز در روز کریسمس در ۲۵ دسامبر ۱۹۸۹ اعدام شد.»[۸]

*ما قضاوت درباره اظهارات سریع‌القلم و این‌همانی او میان سرنوشت رومانی کمونیستی و ایران اسلامی را به مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

پر واضح آنکه گزاره‌های مورد تأکید سریع‌القلم مبنی بر وجود فساد و ناکارآمدی در حکومت کمونیستی رومانی، همان گزاره‌هایی هستند که چهره‌های اصلاح‌طلب، این روزها درباره نظام جمهوری اسلامی ایران از آن یاد می‌کنند!

گزاره‌های غلطی که طرح آنها ناشی از عمد یا سهو در عدم بیان مثبتات اقتصادی کشور، عدم فهم کامل پیرامون مسئله فساد و ممکن‌الوقوع بودن آن حتی در حکومت امام معصوم و البته پروژه «سیاه‌نمایی» از اوضاع کشور است...

چپ‌ها هرگز درباره این حقایق تاریخی و فلسفی با مردم ایران صحبت نمی‌کنند که اگر حکومت ایران فاسد و ناکارآمد بود، تنها یکی از بحران‌های سیاسی یا اقتصادی ۴۰ سال گذشته برای ساقط کردن آن کافی به نظر می‌رسید و از طرفی یک حکومت فاسد و ناکارآمد هرگز توانایی گسترش هژمونی خود از دریای فارس تا سواحل مدیترانه را ندارد و نمی‌تواند از متحدان خود در این بازه و حتی بازه‌های فراتر بصورت مستقیم حمایت سیاسی و نظامی و اقتصادی داشته باشد.

***

۱_mshrgh.ir/۷۳۹۰۷۶

۲_ http://fna.ir/۷۶MENC

۳_ mshrgh.ir/۷۴۴۹۲۳

۴_ mshrgh.ir/۷۴۴۹۲۳

۵_ http://sepehrkish.com/newstext.php?nn=۱۳۹۴۱۱۰۶۰۰۱۴۱۶

۶_ mshrgh.ir/۴۵۹۷۰۲

۷_ mshrgh.ir/۹۱۰۱۳۵

۸_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۸۲۱۰۹۷۸۲/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    60 4
    نوش جون مردم تهران که به ندای ملکوتی(!!!!!!!!!!!!!!!!) تکرار میکنم گوش دادن !!!! حالا دو سال دیگه تحمل کنید ؛ خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    17 4
    در شهرداری که از هر کسبه ای به بهانه ای رشوه گرفته می شود و برای هر مجوزی رشوه اخذ می شود و برای هر خرید وفروشی باید مامور حق و حساب بگیرد و یا هر تخلفی حتی مرگ بار با ماده 100 که معادل جریمه به ماموران و قاضی داده می شود و 000000 حتی حق سلام و علیک. ایا کسی غیر از یک دزد وفاسد می تواند مدیریت کند ؟ ایا یک فرد سالم حتی یک روز هم دوام می اورد؟
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    20 10
    البته مقایسه حناچی بین برج میلاد و پل طبیعت تا حد زیادی صحیح است. برج میلاد صرفا برای رفع عقده برج خواهی هاشمی بعد از سفر وی به کوالالامپور و دیدن برج آن ساخته شد. والا تهران با وجود نزدیکی به کوههای البرز نه نیاز به آنتن مخابراتی وسط شهر داشت و نه پارک جنگی محدوده تجاری بود که جا کم آورده باشد و نیاز به برج سازی داشته باشد. بگذریم که اصلا دوره آنتن های آنالوگ هم تمام شده بود. ولی این را هم بگویم که پل طبیعت هم هر چند هزینه بسیار کمتری داشت اما هیچ ارزش واقعی ندارد و جز مکانی برای دختر پسربازی های یک مشت عیاش و ولگرد تهرانی نیست.
    • حاتم AT ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
      1 4
      شما جزو همونایی هستی که میخوان تو پیاده رو دیوار بکشن و میگن همه پسر دخترها عیاش هستن و باید به زور بینشون فاصله انداخت.مشرق نامرد هم این کامنت منو منتشر نمی کنه اما کامنت تو که سراسر توهین هست رو منتشر کرده!
  • یکی از تهران AE ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    11 8
    ضمن تبریک به اقای شهردار جدید تهران ریشه همه مشکلات را رشوه و دزدی در شهرداری می دانم
  • AE ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    6 3
    سلام کاری به سیاست ندارم تبریک به اقای شهردار جدید تهران یک پیشنهاد دارم آن قسمت مربوط به زيبايى شهر هست را به یک خانم واگذار کند تا شهری زیبا تحویل بگیرد. شهر ما در حال حاضر مثل یک خانه مردان مجرد هست زیبایی مناسبی ندارد یک خانم هست که به خانه یا شهر هویت زیبایی میدهد. البته خودم از جنس مذکر هستم
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    21 5
    سریع القلم به درد نمی خوره، حسن عباسی خوبه....
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    14 32
    چهل سال گفتید لیبرال، غرب زده، خودفروخته، جاسوی..... خب شما چکار کردید برای کشور.... مخالفان روشهای شما چه خوب و چه بد واقعیت اینه که شما گند زدید به کشور و باید برید سکوت کنید.....
    • حمید IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      6 0
      خطاب به ۸:۵۰، واقعیت اینه که در طول چهل سال گدشته ، حدود سی سال حکومت در دست اصلاح طلبان بوده است(البته کارگزاران سازندگی هم دیدگاههایی نزدیک به اصلاح طبان ، به خصوص در زمینه اقتصادی دارند، برای همین هشت سال انها را هم حساب کردیم) ، اکنون هم دولت محبوب اصلاح طلبان سرکار است، البته نعل وارونه زدن طرفداران اصلاحات مثل جنابعالی مسبوق به سابقه است که گند زدن های متعدد اصلاح طلبان را به به منتقدان ان نسبت می دهد.
  • سیروان IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    32 5
    من کلا اهل سیاست نیستم و ضد این بچه مثبت بازیام اما قالیباف بیشتر از همه به مردم تهران خدمت کرد
  • جوادی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    10 0
    حوادث مدیریتی ایران به گونه ای رقم می خورد که در نهایت تهی بود کاسه تخصص جناح اصلاح طلب که اتفاقا داشتن آن را نشانه تفوق خو بر جناح سنتی می دانند هر روز از روز قبل بیشتر هویدا می شود . از کابینه دولت گرفته تا صحن مجلس و حالا شهرداری ها و شورا های شهر که هم اکنون انباشته از مدیران چند بار تعویض شده اما بی تخصص و بی خاصیت شده مهر ابطالی است بر ای این فرضیه که مدرنیته حول محور روشنفکر نما های وابسته به غرب می چرخد . امید است که مردم با کسب این تجربه ذیقیمت که وابستگی هشت ساله کنونی و هشت ساله قبلی مدیران دولت های اصلاح طلب به غرب جز فرصت سوزی و به هدر دادن انرژی و توان ملی نتیجه ای نداشته و ندارد . در انتخابات آینده دیگر مرتکب این اشتباه تکراری نشوند . و وضعیت کنونی سیاست و اقتصاد امروزمان برایشان مایه عبرت گردد .
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    4 24
    لعنت بر مشرق نفهم
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      6 0
      چرا زورتون میاد مگه گفتن چند تا واقیعیت چه مشکلی داره. می خواهید که بریم به جهنم یا بریم یه جای گرم اگر توان شنیدن انتقاد ندارید!!!! مث بعضی ها !!
  • SE ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    3 0
    یارو خودش آور مردم تهران شده
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    5 1
    خود آخوندی هم فکر نمیکرد زمین بخوره . اصلا جا خورد. اما افرین که کسانی که بهش رای ندادن تا این یارو تعطیله بشه شهردار تهران
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    3 6
    حناچی با داشتن تحصیلات ‌تجربه ‌غیر سیاسی بودن انتخاب مناسبی است
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      0 0
      اتفاقا نکته اینجاست که تهران یه شهرداری سیاسی می خواد.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    3 5
    شما ذاتا افراد مریضی هستین که با بریدن ناشیانه صحبت های افراد در صدد خراب کردن آنهایید. صد البته که خود خراب روزگارید
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    7 0
    از آنجا که تقریبا تمام فساد موجود در ایران به اصلاح طلبان برمیگردد ،بد نیست به نظریه سریع القلم عمل کرده و سردمدار آنها را اعدام کنیم...
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    4 1
    تهران شهر ترسناکی شده لیبرال ها و ملی گراها در این شهر به شدت زیاد شدن و بدتر زیاد شدن دین ستیزها هست
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      0 3
      سلام. خواهشن اینقدر پای دین را نیاورید وسط .و از دین هزینه نکنید
    • به IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      3 0
      اگر دین مهم نبود شما اینهمه برای مبارزه با آن تلاش نمی کردید!
  • امید IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    14 1
    کجایی امام عزیز که ببینی که لیبرالها انقلاب را استحاله میکنند.
  • ناشناش IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    3 4
    تمام کوچه پس کوچه های تهران نشونه ای از یک شهید دارد و این جماعت بیغیرت لیبرال کور خوندن اگه فکرکردن افساررو دست گرفتن بایک اشاره دودمانتون برباد رفتست اگر خدا بخواهد
  • US ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    0 0
    اگر اینا ایبرال هستند پس آنارشیست ها کیا هستن؟!!!
  • عادل IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    1 0
    اصلاح طلب ها ۳۰سال از ۴۰سال تو این مملکت قدرت داشتن، حالا هزینه کثافت کاری هاشون رو میخوان بندازن گردن نظام.جالبه واقعا
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    0 2
    تهران ، مال مردم تهران است وتهرانی ها اصلا دوست ندارند اداره شهرشان به دست اصولگرایان تندرو وافراطی بیفتد.
  • م IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    1 1
    ما خوشبین هستیم به اینده باالاخره یک نفر شهرداری تهران را به دست گرفت که بتواند مشکلات قبلیها را بر طرف کند از دوستان خودش را البته اگر مثل دوستانش سیاسیکار وفریبکار نباشد تا مردم با وجود او ودوستانش قدر قالیباف را که شبانه روزی کار میکرد بدانند
  • سید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    2 0
    کسی که سریع القلم باشد مانند کسی که سریع السان باشد یاوه زیاد خواد گفت و نوشت! خوب بود ایشان رفیع القلم بود!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    2 0
    یکی به این محمد سروش محلاتی بگه تو خودت با اون ظاهر و قیافه عبوست نماد غم و غصه و افسردگی هستی. از کوزه همان برون تراود که در اوست
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    1 0
    به اندازه یک سال قالیباف کار کنید بعد دهن باز کنید به اشکال گیری از این و اون فقط حرف ، حرف
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    1 0
    به اندازه یک سال قالیباف کار کنید بعد دهن باز کنید به اشکال گیری از این و اون فقط حرف ، حرف
  • ح IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    0 0
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس