اقتصادی

تصویر اقتصادانان اصلاح‌طلب برای تورّم در اقتصاد ایران بیشتر شبیه شهرهای ویرانه در بازی‌های کامپیوتری است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دروغ‌پردازان سیل را دستگیر می‌کنیم؛ «فرماندهان فتنه اقتصادی» را نه!

سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ به تازگی در یک نشست خبری گفته است: تمامی مسئولان در زمینه سیل اعم از مسئولان دولتی و نیروهای مسلح اقدامات و زحمات زیادی داشتند اما متاسفانه برخی به شکل ناجوانمردانه اقدام به تخریب این افراد کردند.

به گزارش ایسنا، او در ادامه تصریح می‌کند: «برخی نیز اقدام به دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی در مورد سیل کرده بودند که با هماهنگی پلیس فتا چهار نفر از این افراد در تهران شناسایی و دستگیر شدند.»[۱]

*سردار رحیمی و مجموعه نیروی انتظامی اقدام بسیاری مطلوبی در دستگیری کسانی که مسئول تخریب فضای ذهنی مردم و سیاه‌نمایی از اوضاع هستند انجام داده‌اند. اما سؤال اصلی اینجاست که این برخورد چرا فقط به یک بُعد اختصاص دارد و ابعاد دیگر و البته مهم‌تر را شامل نمی‌شود؟!

به سخن دیگر اینکه چرا در کشور ایران اگر کسی درباره سیل اقدام به دروغ‌پردازی کند شامل برخورد قضایی و امنیتی می‌شود اما اگر درباره اقتصاد بعنوان اصلی‌ترین منصه فعلی جنگ ایران اسلامی با دشمنانش دروغ بگوید و حرف‌های سیاه‌نمایانه بزند؛ خبری از برخورد با او به گوش نمی‌رسد؟!

آقای رحیمی آیا در جریان هستند که به تازگی یک نفر گفته است: «قاچاقچیان فرشته‌های اقتصادی هستند .»[۲]

ایشان آیا می‌داند کسان دیگری از این گفته‌اند که مردم ۲ استان در سطل‌های زباله به دنبال غذا می‌گردند، بیمارستان‌های کشور بزودی تعطیل می‌شود، تحریم‌ها کشور را فلج کرده است، در حال رسیدن به سیاست نفت در برابر غذا هستیم، مردم به خیابان‌ها می‌ریزند، سال ۹۸ سال بی‌ثباتی است، دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد، ایران کشور پولشویی‌های گسترده است و...

مسئله جالب نیز این است که آقای رحیمی بعنوان یک کارشناس امنیتی به خوبی می‌داند اثر این صحبت‌ها بسیار تا بسیار بیشتر از اثر سوء کاروان‌های ۴۰ دستگاهی اشرار، انفجار، دزدی و غیره است و در صورت نمایان شدن نتیجه این سخنان سیاه‌نمایانه؛ نه از تاک نشان می‌ماند نه از تاک‌نشان...

لازم به توضیح است که بر اساس اعلام چندی قبل مقامات قوه قضائیه؛ مقرر شده است اگر کسی درباره اقتصاد کشور سیاه‌نمایی کند؛ بایستی احضار شود و سند حرف‌های خود را ارائه کند .[۳]

همچنین ستاد تبلیغات اقتصادی کشور نیز موظف شده است دروغ‌ها و سیاه‌نمایی‌های اقتصادی را مورد برخورد قضایی و امنیتی قرار دهد .[۴]

مع‌الوصف اما تاکنون تنها خبری که در زمینه این رخداد به گوش رسیده است؛ دستگیری «دروغ‌پردازان سیل» بوده است!

کارشناسان امنیتی معتقدند در صورت عدم برخورد با سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌های اقتصادی، کشور در شرایط «فتنه اقتصادی» قرار خواهد گرفت.

***

«فرماندهان فتنه اقتصادی» حالت هجومی به خود گرفته‌اند

تاجیک: دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم!

محمدرضا تاجیک، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، به تازگی در یک گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین درباره سال ۹۸ گفته است:

«چنان‌چه حال و روز تدبیر و تدبیرگران منزل همین باشد که هست و حال و احوال شرایط داخلی و خارجی نیز همین باشد که هست، باید از آینده‌ای که در راه است هراسناک بود. در شرایط کنونی هیچ دلیلی برای افزون‌تر شدن سعه‌ی صدر و آستانه‌ی تحمل مردم نمی‌بینم. در زمین این شرایط جز هرزه‌گیاه بی‌حوصلگی و اعتراض نمی‌روید.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تصریح می‌کند: امواج اجتماعی آتی جامعه‌ی بیش و پیش از آن‌که پیرامون مطالبه واحد یا قرابت مطالبه شکل بگیرند، پیرامون کنش / واکنش واحد سامان خواهند یافت.

تاجیک همچنین در ادامه اظهارات خود نیز گفته است: مشکلات بسیارند، اما نارضامندی مردم بیش‌تر متوجه «مشکل‌سازان» است تا خودِ «مشکل». مشکل‌سازانی که تولید و بازتولید «مشکل» کسب‌وکار آنان شده است و از هر کنشِ گفتار و رفتارشان مشکلی پدیدار می‌شود. بی‌تردید، مشکلات امروز جامعه‌ی ما بسیارند، اما اگر مردم اصحاب تدبیر و تصمیم را جزئی از راه‌حل مشکلات جامعه ببینند و بداند نحوه‌ی مواجهه‌شان با مشکلات بسیار متفاوت (از آن‌چه اکنون است) خواهد بود. [۵]

*آقای تاجیک و دوستان ایشان طی سالیان پس از فتنه ۸۸ و موج رسوایی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب؛ راه مقابله را به مداری دیگر وارد کرده‌اند بر این اساس که دائماً و در هر کجا که توانسته‌اند بر این نکته تأکید کرده‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران آفت زده است، مردم ایران در حال طی کردن مسیر اعتراض غایی هستند و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همان «کشتی تایتانیک» است (و بزودی غرق می‌شود !)[۶][۷]

این فضای تصویر شده از سوی این افراد؛ به زعم برخی از تحلیلگران می‌تواند فضای ذهنی عده‌ای را معطوف به «فتنه اقتصادی» و تکرار حوادثی شبیه به اغتشاشات دیماه ۹۶ کند.

ما در مجموعه وبلاگ مشرق کراراً توضیح داده‌ایم که عامل اصلی ایجاد و تقویت فضای فتنه اقتصادی و به خیابان کشاندن مردم با ابزار سیاه‌نمایی؛ کسی و کسانی جز همین افراد نیستند که طی ۱۰ سال گذشته بصورت علی‌الدوام و البته به دروغ؛ مدعی پر تأثیر بودن تحریم‌ها، بی‌دستاوردی اقتصادی نظام اسلامی، آفت زدگی نظام، فروپاشی ذهنی افکار عمومی و ناامیدی مردم بوده‌اند.

بدیهیست که در چنین شرایطی، فضای شهر شام در سال ۴۰ و یا شهر کوفه در سال ۶۱ هجری تکرار می‌شود و امیرالمؤمنین (ع) بعنوان کسی که نماز نمی‌خواند و امام حسین (ع) بعنوان یک عنصر خارجی شناخته خواهد شد!

در اشاره به حاقّ صحبت‌های تاجیک لازم به اشاره است که ایران اسلامی اگرچه به واسطه انتخابی که اصلاح‌طلبان در دامن مردم گذاشته‌اند دچار مشکلاتی مثل عدم نظارت بر قیمت‌ها و ناکارآمدی در مدیریت امور جاری کشور شده است اما هرگز دچار بحران نیست و همین مشکلات فعلی نیز با رأی خوب مردم در انتخابات‌های آتی مرتفع خواهد شد.

بدیهیست که امثال تاجیک بعنوان عاملان وضع موجود؛ به جای پذیرش مسئولیت، اشاره به مثبتات و کارآمدی‌های رقیب و تأکید بر اینکه راه اصلاح امور از انتخابات می‌گذرد؛ طریقی دیگر برگزیده‌اند و بصورت علی‌الدوام مشغول ارائه پیشنهاد اعتراض خیابانی و کنش‌های آتشین به مردم هستند.

کنایه‌های تاجیک مبنی بر اینکه «اگر مردم اصحاب تدبیر و تصمیم را جزئی از راه‌حل مشکلات جامعه ببینند و بداند نحوه‌ی مواجهه‌شان با مشکلات بسیار متفاوت (از آن‌چه اکنون است) خواهد بود.» یک چنگ و دندان نشان دادن ساده است از سوی کسانی که در ایام بازنشستگی سیاسی و اجرایی خود هیچ نقشه‌ای جز تکرار رخدادهای سوریه در ایران با محمل فتنه اقتصادی ندارند.

مجدداً تأکید می‌شود که راه رفع این تهدید بزرگ، پاسخ استدلالی به سیاه‌نمایی‌ها و در گام بعدی، مبارزه با سیاه‌نمایی است.

قبل از تاجیک، چهره‌هایی مثل سعید حجاریان، علی ربیعی و حمیدرضا جلایی‌پور نیز در تقلّا برای تبدیل سال ۹۸ به «گرگ‌سالی»؛ صحبت‌هایی مبنی بر خروج خیابانی مردم علیه نظام و بی‌ثباتی را در این سال مطرح کرده اند .[۸]

***

بحران‌نمایی به جای عذرخواهی

اقتصاددان‌هایی که به جای کتاب‌خواندن، «پلی‌استیشن» بازی می‌کنند...

فرشاد مؤمنی، از اقتصاددانان نزدیک به جریان چپ در بخشی از مصاحبه با شماره ۱۸ نشریه صدا در تصویری که از اقتصاد کشور در سال ۹۸ می‌سازد، گفته است: به واسطه تحریم‌ها محدودیت‌های تجاری ایران در صادرات محصولات نفتی و هم غیر نفتی و واردات افزایش می‌یابد و این موضوع به شکل‌های مختلف شوک منفی دیگر اقتصاد تحمیل خواهد کرد که خروجی آن گسترش فقر خواهد بود! … بنابراین با ملاحظه این موضوعات چشم‌انداز شدت‌یابی چرخه تورمی را می‌توانیم مشاهده کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه نظام تصمیم‌گیری در کشور قادر به مشاهده واقعیت‌ها نیست و از آزمون و خطاهای چند سال اخیر استفاده نمی‌کند، می‌گوید: (تورم) باعث می‌شود دارایی‌های شرکت‌ها دچار فرسودگی و از کارکردافتادگی شوند. بخش غیر رسمی اقتصاد گسترش و سرمایه‌گذاری‌های مولد در دولت و در بخش خصوصی کاهش یابد و منابع انسانی از بخش‌های مولد به بخش مالی کشیده می‌شود و در نتیجه با پدیده بزرگ شدن بی‌قواره بخش مالی روبه‌رو شویم و شکاف درآمدی به طرز وحشتناکی همراه با ابعاد تورم افزایش پیدا می‌کند. از طرفی این موضوع باعث می‌شود تولید ملی کاهش پیدا کند و هزینه‌های رفاهی سنگینی به جامعه تحمیل و به طور خودکار جرم و جنایت افزایش یابد.

مؤمنی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اظهار می‌کند: در خوشبینانه‌ترین براوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس کف جهش قیمت‌ها نسبت به سال ۹۷ که وضعیت بدهی هم در این وجود داشته، ۳۶ درصد برآورد شده است.

این مصاحبه با تیتر «تردیدی در تشدید بحران ندارم»! منتشر شده است.

*ما از باب توصیه، سفارش می‌کنیم که آقای مؤمنی حتماً کتاب بخوانند و مثلاً در جلد سوم کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» اثر جواهر لعل نهرو بخوانند که معنی بحران بیکاری که آمریکا آنرا تجربه کرده چیست و یا تجربه ایرلند در مقابل تحریم‌های گسترده بریتانیا چگونه به موفقیت‌های اقتصادی و معیشتی در این کشور منجر شد...

از اصرار آقای مؤمنی و دوستان ایشان بر بحران‌نمایی از شرایط کشور که بگذریم! یک نگاه واقع‌بینانه به روشنی نشان می‌دهد چرا آقای مؤمنی تحلیل درستی از اقتصاد کشور ندارد؟!

در اشاره به اظهارات مؤمنی باید دانست که اولاً به گواه تمام کارشناسان ارشد کشور، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور در دوران اوج تأثیر؛ همواره کمتر از ۳۰ درصد بوده است.

از طرفی یکی از تئوری‌های ساده علم اقتصاد نیز این است که هیچ اقتصاد کلانی قابل تحریم بصورت ۱۰۰ درصد نیست.

یک شاهد مثال نیز اذعان مقامات آمریکایی در سال‌های مختلف است مبنی بر اینکه توان بیش از این تحریم نفت و پتروشیمی ایران را ندارند و نمی‌توانند آنرا به صفر برسانند. کما اینکه اگر توانسته بودند طی ۴۰ سال گذشته لحظه‌ای در این کار تردید نمی‌کردند.

شاهد دیگر نیز اعطای معافیت تحریمی به برخی کشورهای مشتری نفت ایران است که نشانگر عدم توانایی بازار بین‌المللی برای نبود نفت ایران است.

از اینکه نظام تصمیم‌گیری کشور نیز قادر به رؤیت واقعیت‌ها نیست و فقط آقای مؤمنی واقعیت‌ها را می‌بینند عبور می‌کنیم!

تصویری که مؤمنی از تورم ارائه می‌کند نیز تصویر درستی نیست زیرا تورّم همواره جزئی از اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی است و بر خلاف تصور عمومی نیز فقط یک وجه آن شامل قیمت‌های برخی اقلام می‌شود. زیرا برخی دیگر از اقتصاددان‌ها تورم را با تعریف «افزایش سطح ملی تولید پول» توضیح می‌دهند.

ضمن اینکه باید دانست در ایران ما به دلیل سیاست‌های اسلامی، مقولاتی مثل تثبیت قیمت‌ها نیز در دستور کار است و برای همین شاهدیم که نرخ نان و سوخت در سال‌های اخیر تغییر خاصی نداشته است و یا در سایه ناکارآمدی دولت در کنترل قیمت‌ها؛ گوشت کوپنی با قیمتی حتی ارزان‌تر از سابق در حال توزیع است.

در واقع تصویر آقای مؤمنی برای تورّم در اقتصاد ایران بیشتر شبیه شهرهای ویرانه در بازی‌های کامپیوتری است و در اقتصاد بزرگ ایران چنین مقوله‌ای حتی با وجود یک دولت ناکارآمد نیز رخ نخواهد داد.

ضمن اینکه بخش اعظمی از تورم مورد اشاره مومنی نیز تورم روانی است و قدرت خرید مردم را در نظر نمی‌گیرد.

شاهد مثال آنکه علیرغم تمام تورّم‌ها در سال ۹۷ اما هنوز پیش‌فروش پراید ۵۰ میلیونی در مدت ۱۰ دقیقه به دلیل تقاضا تمام می‌شود. فیلم‌های سینمایی و مقولاتی تفریحی در ایران رکوردشکنی فروش داشته‌اند و بر اساس آمارهای موجود، مبلغ کف حقوق‌ها در ایران نیز افزایش منطقی‌ای به نسبت تورم داشته است و طی ۴ دهه گذشته، تورم ناشی از عدم توازنهای اقتصادی، چندان نتوانسته قدرت خرید کارگران و اقشار مستضعف را هدف قرار دهد .[۹]

بحث افزایش جرم و جنایت به دلیل تورّم نیز حرف درستی نیست و بایستی به مقتضای جامعه آنرا مطرح کرد. اینجا کلمبیا یا ژاپن نیست که مردم در اثر مشکلات اقتصادی به دامن گروه‌های مافیایی و یاکوزا پناه ببرند بلکه فرهنگ ایرانی اتفاقاً در شرایط سخت شاهد رفتارهای مؤمنانه و ترحّم‌برانگیز بیشتری است. (جالب آنکه در دوران ۸ سال دفاع مقدس و در اوج فشارهای اقتصادی، جنگ و ترورهای منافقین؛ میزان جرم و جنایت و جنحه در ایران اسلامی کم بوده است)

دقت شود که در نشان دادن اغلاط بدیهی صحبت‌های مؤمنی، نیازی به اشاره به مثبتات اقتصاد ایران و آمارهای بین‌المللی موجود از قبیل بهبود ضریب جینی، ارتقای شاخص PPP، کاهش فقر و بیکاری در اقتصاد ایران و غیره نبود!

ما همچنین در خاتمه این استدلال‌ها که منشأ آنها چیزی غیر از پیری و بیماری سیاه‌نمایی نیست؛ این صحبت‌های مهم مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۹۸ را نیز نقل می‌کنیم که در اشاره به سیاه‌نمایی‌ها و خالی کردن دل مردم از بابت رخدادهای سال ۹۸ فرمودند:

«درباره‌ی مسائل مربوط به سال جاری، انسان میبیند که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحب‌نظران یا اظهارنظرکنندگان درباره‌ی سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که این سال، سال تهدیدها است. بنده مطلقاً این را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفیق الهی سال فرصتها است؛ سال امکانات و سال گشایش. البتّه آن کسانی که اظهار نظر دیگری میکنند و دائم تهدید به رخ این و آن میکشند، دانسته یا ندانسته تحت تأثیر رجزخوانی‌های دشمنان این ملّتند .»[۱۰]

لازم به یادآوری است که شخص آقای مؤمنی همان کسی است که در هنگامه تحریم‌های ترامپ در ۱۳ آبان سال گذشته، از این گفت که اگر آمریکا بتواند این تحریم‌ها را اجرایی کند؛ بیش از یک میلیون نفر در ایران بیکار می‌شوند ![۱۱]

اما اکنون که این اتفاق نیافتاده؛ شاهدیم که آقای مؤمنی به جای عذرخواهی مشغول تصویرکردن یک بحران بزرگتر است.

***

1_ https://www.isna.ir/news/98011805863/

2_ mshrgh.ir/945216

3_ mshrgh.ir/885310

4_ mshrgh.ir/930784

5_ https://etemadonline.com/content/279560

6_ mshrgh.ir/829290

7_ mshrgh.ir/923539

8_ mshrgh.ir/948569

9_ mshrgh.ir/947044

10_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42061

11_ mshrgh.ir/905877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    83 32
    تاجیک و حجاریان و ربیعی دستشان توی یک کاسه است و باید دستگیر شوند. کشور در شرایط فتنه قرار گرفته است.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      17 1
      اصلاح طلبها به دنبال فساد و اشوب خیابانی هستند
  • سید IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    56 31
    چه بی اندازه تهوع آورند این اصلاح طلبان تهوع آور!!!
    • سعید IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      40 50
      آیا کسی حرف حق را بزند تهوع آوره یا مثل اصولگراها در زمان احمدی نژاد سکوت کنه
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      25 10
      صلاح طلبان اگر حرف حقی هم بزنند مثل بی بی سی ات برای آنکه باطلی را جا بیندازند و القا کنند. اصولگرایان ه از همان سال 84 مشغول حمله به احمدی نژاد بودند که در دو سال آخر کار به جنگ علی کشید. منتهی شما داشتید بی بی سی می دیدید. حواستان نبود.
    • سید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      8 1
      پاسخ به 09:22 فقط اصلاح طلبان تهوع آورند و بس! مجادله نکن!!!
    • 7 IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      0 0
      تو هم چقدر از تهوع خوشت میاد سید
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    52 21
    اگر کشور و مردم دچار مشکل و چالش شده اند بخاطر وجود بی لیاقت امثال تاجیک و اشخاصی با اسم اصلاح طلب که پیرو خواسته های آمریکا و کشور های اروپایی (1+5 ) حرکت کردند و پیروی کردند از خواسته های کدخدا یشان .
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    47 20
    چه نفعي در شلوغي ميبينند اين افساد طلبا كه دارند گرا ميدند ؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    26 11
    خدا به این کشور رحم کنه انقد خبر گزاری دروغ پرداز مردم احمق داریم
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    45 20
    مشرق از اين به بعد به جاي فعال اصلاح طلب بنويس فتنه اصلاح طلب ، اگه مملكت بده چرا گورشونو گم نمي كنن برن خارج زندگي كنن ودست از سر مردم و مملكت بردارن!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    39 35
    یعنی همین که گفته من فکر میکنم مردم کاسه صبرشون لبریزه باید دستگیرش کنیم؟ این چه منطقیه که شما دارید؟
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    29 11
    حداقل حقوق 1500 متوسط قیمت هر متر مسکن تهران ۸۰۰۰ سند هم دارم این اگر سیاه نمایی است دیگر حرفی ندارم
    • LB ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      10 5
      همینها و بزرگانشان سیاستی چیدند که امثال شما که آنها دهاتی و گدا می نامند نتونید در تهران خونه بخرید. حالا باز بهشون رای بده
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    24 21
    آینده هراسناک از غول صفتان زشت منظری چون تو بوجود آمده است تویی که از پخ کوچک دشمن خودت را خیس کرده ای و همه را به کیش کثیف اصلاح طلبی خود میپنداری . مرگ بر خایینین وطن فروش
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    14 15
    اتفاقا ما برای ول نگهداشتن شما !!واگاهی مردم از خباثت شما ،دلیل می بینیم.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    22 36
    جاوید اصلاحات تا ابدالآباد
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      14 11
      در جهنم!!!!
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      0 2
      لعنت برغربزدهای وطنفوش
  • ناظر DE ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    14 3
    کک افتاده به تنبونتون.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    21 23
    جناب تاجیک دل به خروج ما علیه نظام مون نبند.ما نه به خاطر دولت که به خاطر حفظ انقلاب بی اندازه صبوریم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    13 7
    و البته از مسببان این هرزه گیاهی خود تاجیک، علف هرزه می باشد
  • سهراب IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    22 18
    مشرق چرا اینقدر حرف چرند میزنی . دکتر فرشاد مومنی به اندازه سن تو در دانشگاه های معتبر دروس اقتصاد را تدریس کرده اند و حالا تو داری به ایشان توصیه میکنی که بروند و کتاب در مورد اقتصاد و بحران امریکا بخوانند. یعنی توی چرند گو بیشتر از دکتر فرشاد مومنی حالیته که در کشور چه خبر هست ؟ اگه راست میگی این پیام را چاپ کن تا نظر بقیه را هم بدانی.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      9 3
      تقصیر مشرقی هاست که دچار سیل بیکاری تحریم تورم هستیم. اونوقت تو داری این نا بندگان خدا را هدایت می کنی.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      11 11
      سن و سابقه تحصیل لزوما دلیل درست بودن حرف نیست. آقای مومنی گفته با تحریم های جدید یک میلیون نفر بیکار می شن و حالا که این اتفاق نیافتاده ایشون باید عذرخواهی کنه. ضمن اینکه این تحلیل غلط به سادگی نشون میده ایشون اشتباه هم داره.
  • esmaeil IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    25 4
    اتفاقا اون مسئولانی که وضعیت اقتصادی کشور رو خوب می دونن دارن سیاه نمایی می کنند و باید احضار شوند و بگن طبق کدوم سند وضعیت اقتصادی کشور خوب است
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      5 6
      حالا اول سیاه نماها سند بدن تا برسه به اسناد پیشرفت کشور. البته در جریانی که "میگن" و "خودتون که احساس میکنید" سند نیست!
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    17 10
    به لطف خدا عجب مملکت قدرتمندی داریم که بااین افساد طلب ها سر پاهستیم کافیه فقط دو نفر ازاین مخ پنج ها رو صادر کنیم به یه کشور دیگه دوروزه اون سیستم وحکومت رو نابود میکنن باازمایشهایکه میشیم انشالله قدرتمندترین کشور جهان خواهیم شد
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    8 7
    این بی وجدانهای اصلاح طلب بازمانده منافقان و خوارجان صدر اسلام هستند خدا ریشه اونها را به حق خودش و شهدا قطع کند
  • حسین ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    14 6
    اگر حرف آمریکا را بپزیریم تجزیه می شویم
  • عالی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    13 0
    راحتترین کار برای پلیسها جریمه ودستگیر کردن افراد است ولی دزدان ومفسدان ودلالان از خدا بیخبر راست راست میگردند وبه ریش همه میخندند فقط باید عاملین این گرانی وفساد ورانت وبدبختی مردمرا به خدا واگذار کرد
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    7 8
    مرگ یر اصلاحات آمریکایی که مد نظر افساد طلبان غریگرا و لیبرال است ودرود بر اصلاحات انقلابی و اسلامی که مد نظر ولایت مداران است.
  • یی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    11 6
    نظرات را خواندم. چه مردم خوبی داریم. یک نظر مخالف این نوشته هم نگذاشته اند. نگران چی هستید. کسی که مخالف نظرات شما نیست.
    • فرهاد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      8 2
      نظرات مخالف رو که منتشر نمیکنه مشرق دروغگو گفتن حقیقت اسمش سیاه نمایی نیست
  • AE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    8 7
    همه مشکلات بر میگردد به دولت واصلاح طلب ها لطفاً ساکت.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    8 3
    مشرق جان بابا خوبی ؟حالا بگوییم تاجیک اراجیف گفته که صدالبته صحیح گفته اونوقت شما چرا با صحبت های فرشاد مومنی مخالفت می کن؟شما به عنوان یک کارشناس اقتصادی داری تصمیم می گیری؟چند تا کارشناس اقتصادی می شناسی که برای سال 98 اوضاع به سامانی را برای این مملکت پیش بینی کنند؟پس بد نیست شما کمی کتاب اقتصادی بخوانید.وکمی هم به فکر پیش بینی بحرانی های حتمی آینده باشید.
  • تقی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    3 1
    ر احمق مشرق درست است اینها بدنبال فتنه هستند و سیاه نمایی میکنند ولی واقعیت این است که گل و بلبل هم نیست که شما از آن تعریف میکنی و واقعیت این است که مردم بشدت گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و هیچ حرکتی جدی برای حل این مشکلات وجود ندارد و چه این آشغالها بدنبال فتنه باشند و یا نباشند بالاخره صبر ملت تمام خواهد شد و مسببین آن را مجازات خواهند کرد پس لاف بیهوده نزن که وضع ملت خوب است
  • DE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    6 5
    تاجیک: دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم/ / اولا تاجیک خودش کیلویی چنده که نظراتش باشه .ثانیا خود مردم سالهاست محاکمه سران فتنه و نوکران صهیون ومنحل کردن دم ودستگاه لیبرالها و غرب پرستان...و اصلاح طلب چی ها را خواهانند و دلیل ندارد دیگر صبر کنند ./
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    6 1
    مسئول یک ماه با دومیلیون با زن و بچه عروس ودامادونوه ومهمان و دانشجو و هزار خرج دیگه اگه یک ماه فقط یک ماه زنده موندن وصداشون درنیامد سیاه نمایی است .
  • محمدزاده IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    7 3
    هزاران افسوس که به جای اینکه از نظرات ارزنده منتقدین استفاده کنید همیشه با جنجال و افترا فقط خواهان برخورد هستید ایشان مگر دروغ می‌گویند که اگر همتی برای ساختن نباشد ویرانه خواهیم داشت. مگر شما و امثال شما از اینکه از اعراب و همسایگانمان عقب افتاده باشیم لذت ببرید که مخالف پیشرفت و عدالت باشید و برخورد قضایی را راه درمان بدانید.
  • امین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    6 5
    ماکه آب از سرمون گذشته ولی اگه از سختی روزگار بمیرمم حاضر نیستم کشورم عزتشو از دست بده همه خائنینی که مسئولیتی هم دارید و میخواید ملت رو نا امید کنید بدونید به کوری چشم همتون تا آخرش پای رهبر هستیم یادمون باشه همه ما سوار یه کشتی شدیم
  • مردم IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    2 0
    ای نامرد
  • نادر IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    3 4
    همه مشکلات بر میگردد به کسانیکه ما عمیقا دوستشان میداشته وداریم که بمردم قول نظارت قوی بر همه امور کشوری نظام را میداده یامیدهند.بله مردم صبورند ولی چه راهدیگری پیش رودارند.امید که کسی به هذیان غرب دل نبندد و مسئولان متکبر وطاغوتی.. نشوند.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    5 1
    سایتی به نام مشکلات راه اندازی کنندکه مردم مشکلات را آزادانه بیان کنند وهمه ملت ببینند وقضاوت کنند
  • 125 IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    2 3
    فکر نمیکنم تاجیک و ترامپ و نتانیاهو در زمان حیاتشان آرزویشان بر آورده شود.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    5 0
    ریشه ی همتون بزودی کنده میشه هر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا .
  • شهروند IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    2 0
    گفتن.حقیقت.همیشه.تلخه.آقا.مثل.کبک.سرت.زیر.برف.نکن.ملت.ایران.از.آمریکا.و.تحریم نمی ترسند.تر.آنها.از یقه سفیدها .وژنهای.خوبه از.افرادی که.سر مایه.ملت میبرند.وکارخانهای.این.مملکت.با رانتخواری.تصاحب.میکنند.هر.روز ملت ایران به.بازی.میگیرند
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    1 0
    اقای تاجیک بدان این بار فتنه احتمالا با فتنه های دیگر فرق خواهد کرد شما که از مرگ می ترسید احتمالا مرگ به دنبال شما بیاید
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    2 0
    دریاچه نمک قم در انتظار همتونه
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    1 0
    گور پدر اصولگرا و اصلاح طلب بجای این صف بندی های مزخرف به فکر نان مردم باشید همه تان بیخودید و فقط به فکر جیب تان هستید کسی به فکر مردم نیست خفه شید
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    1 0
    با دانه درشتابرخورد نمیشود ولواینکه هرکاری کنن وهراقدامی انجام بدن. باضعفا وعوام الناس برخوردمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس