کد خبر 95113
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰

وزیر اسبق اطلاعات در دولت سازندگی گفت که فتنه‌گران از هم پاشیده‌اند و توانایی اقدامی علیه نظام ندارند.

به گزارش مشرق، آنچه که در ادامه می‌خوانید قسمت دوم گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات در دولت سازندگی و عضو فعلی مجلس خبرگان است. فلاحیان در طول مصاحبه طولانی مدتش با گروه ما، لحظه‌ای هم لحن رسمی به خود نگرفت و با هوشمندی خاصی به سؤالات ما جهت و سپس پاسخ می‌داد. *** حجت‌الاسلام فلاحیان با اشاره به اظهارات کورتزمن، کارشناس آمریکایی گفت: او می‌گفت ما باید افکار عمومی را (در ایران) تغییر دهیم، نظرش این بود که مطالب جمهوری اسلامی ته می‌کشد و کمرنگ خواهد شد و این در حالی بود که آنها در آن روز پشتوانه‌های محکمی مثل قدرت نظامی، اقتصادی و فن‌آوری را داشتند.

  *نظامات غربی منافع مردم را تأمین نمی‌کند

وی افزود: اما اینها به این گفتمان توجهی نداشتند که وقتی امام راحل می‌گوید سوسیالیسم را باید در موزه‌ها ببینیم، از آن سو سرمایه‌داری هم همین سرنوشت را دارد و نظاماتی که آنها درست کرده بودند به این دلیل که منافع مردم را تأمین نمی‌کرد سرنوشتی همانند سوسیالیسم را پیدا می‌کرد.

فلاحیان به وضعیت سرمایه‌داری در دنیای امروز غرب نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سرمایه‌دارهای مولتی‌میلیاردر دنیا، امروز هفتصد، هشتصد نفر بیشتر نیستند، گفت: این سرمایه‌دارها شرکت‌هایی دارند و سایر مردم غرب در واقع حقوق بگیر اینها هستند. خوب معلوم است که عاقبت این نظامات چیست و البته امام (ره) نیز این مسأله را پیش‌بینی کرده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: غربی‌ها در ادامه سیاست‌های سرمایه‌داری خود توانستند اوراق بهادار بدون پشتوانه چاپ کنند و لذا سرمایه‌شان تبدیل شد به آلاف و الوف و نتیجه هم این شد که الآن مردم آمریکا و اروپا امروز می‌گویند ما اگر یک روز کار نکنیم، می‌میریم و الان هم بسیاری از ما بیکار هستیم. مثلاً در نیوزویک می‌خواندم که هم‌اکنون 47 میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر هستند و با مشکلاتی مثل کارتن‌خوابی و گرسنگی مواجه هستند.

"معلوم است که این نظام سرمایه‌داری از درون خود پوسیده است و نمی‌تواند منافع همه را فراهم کند". این جمله را وزیر اسبق اطلاعات می‌گوید و ادامه می‌دهد: برژینسکی به فرهنگ نظام سرمایه‌داری نیز در یکی از صحبت‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید: چون فرهنگ ما متکی بر مادیات است، محکوم به فنا هستیم.

  *هر چیزی که انسان را از مقصد منحرف کند جریان انحرافی است

فلاحیان در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید چرا علامه مصباح یزدی جریان انحرافی را خطرناک توصیف کرده‌اند، پاسخ روشنی نداد اما با کنایه گفت: این یک مطلب کلی است، اصل مسأله این است که شما رهبری یا امام راحل را ول می‌کنید و می‌چسبید به جزئیات. هر چیزی که انسان را از مقصد منحرف کند جریان انحرافی است.

عضو کابینه دولت سازندگی در ادامه، صحبت‌های قبلی خود را ادامه داد و گفت: ما می‌خواهیم مبارزه کنیم، می‌خواهیم بگوییم با دست خالی هم آمده‌ایم مبارزه کنیم و مایی که در دوران جنگ تحمیلی گاهی در انبارهایمان آرد هم نداشتیم هم‌اکنون به شاخص‌های بزرگی در پیشرفت رسیده‌ایم، مثلاً 100هزار تن تخم‌مرغ اضافه تولید می‌کنیم و یا 13میلیون تن شیر تولید می‌کنیم و این در حالی است که ما یک زمانی تخم‌مرغ را هم از بیرون وارد می‌کردیم.

وی اضافه کرد: امروز عمده روستاهای ایران از گاز، تلفن و برق برخوردارند. امکانات دارند، ما امروز 4 میلیون دانشجو در کشور داریم و همه شاخص‌هایمان مثبت است. حالا چطور همین جریانات انحرافی اینطوری سیاه‌نمایی می‌کنند برای کلیت نظام.

  *اینها 4 روز است که سر کار آمده‌اند

وزیر اسبق اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار که در ادامه صحبت‌هایش از وی پرسید اتفاقا جریان انحرافی می‌گوید ما عامل این پیشرفت‌ها هستیم، گفت: نه. اینها چهار روز است که بر سر کار آمده‌اند. البته در بخش یارانه‌ها خوب عمل کرده‌اند اما باید ببینیم که در رشد اقتصادی هم از 8 درصد رسیده‌ایم به 3/2 درصد. 5 درصد رشد اقتصادی را کم‌ کرده‌اند اما همین که منفی نشده خوب است و دلیل آن هم این است که اینها برای خودشان بحران‌های مدیریتی زیادی ایجاد کردند اما باید بدانیم که در هر صورت نظام محکم است و دارد به پیش می‌رود.

در این قسمت‌ از صحبت‌های فلاحیان، خبرنگار از او پرسید تمام چیزهایی که شما می‌گویید توضیحات اقتصادی است اما بخش اعظم انحرافات این جریان انحرافات عقیدتی است که فلاحیان تصریح کرد: شما الان ببینید که ما چقدر دانشجو و فارغ‌التحصیل مؤمن داریم. حزب‌الهی، بسیجی و سپاهی داریم. مگر قبلاً‌ تعداد اینها این همه زیاد بود؟ این‌همه رویش به تعبیر مقام معظم رهبری رخ داده. اکثریت مردم الآن معتقد به اسلام و تحت تأثیر تبلیغات اسلامی هستند، مساجدمان شلوغ است. اینها مگر غیر از مقولات فرهنگی است؟ زمانی که ما کار را تحویل گرفتیم این مقولات تا این اندازه نبود. الان تمام کارهای ما در دنیا تأثیر دارد و حتی آمریکا هم از ما تأثیر می‌پذیرد، حالا شما می‌گویید اقتصادی...!؟ در هر حال ما این‌همه پیشرفت کرده‌ایم حالا عده‌ای آمده‌اند و می‌گویند: حلقه انحرافی، جریان انحرافی. ما همیشه آدم‌هایی داریم که ساز مخالف می‌زنند.

  *دشمن با ما بحث فرهنگی دارد

در این قسمت از صحبت‌های فلاحیان خبرنگار از وی پرسید یعنی شما می‌خواهید، بگویید القائات فرهنگی جریان انحرافی بی‌تأثیر است؟ و فلاحیان در پاسخ گفت: آنقدری که می‌گویند خیر. مردم ایران تحت شدیدترین پمپاژهای تبلیغات غربی بوده و هستند. مثلاً خود من پس از جنگ احساس ترس کردم که اصطلاح جنگ فرهنگی را در یکی از سخنرانی‌هایم به کار بردم. یک زمانی در آن دوران بودکه 50 کانال تلوزیونی علیه اسلام و دین حرف می‌زدند و آدم فکر می‌کرد مردم با این تبلیغات شدید و گسترده بی‌دین می‌شوند، اما تأثیری نداشت.

عضو مجلس خبرنگان رهبری ادامه داد: دشمن با ما بحث فرهنگی دارد، اما الان می‌بینیم که آمریکا در بعد فرهنگی از ما شکست خورده‌ است و حتی مثلاً کاندیداهایی در آمریکا مطرح می‌شوند که حرفهایی برآمده از قرآن و اسلام می‌زنند. حتی مادلین آلبرایت از مقامات اسبق آمریکایی یک زمانی گفته بود اسلام در آمریکا بیشترین رشد را دارد. ما در بعد فرهنگی در حال پیشرفت هستیم و قضیه آنقدر بزرگ است که گویا دیگر به آن توجه نمی‌کنیم. البته دشمن هم کار می‌کند و تا بخواهید جریان انحرافی درست کرده است.

  *حرف‌های جریان انحرافی حرف‌های فِرَق منحرف استکبار است

خبرنگار از فلاحیان پرسید: یعنی شما معتقد هستید که جریان انحرافی ساخته دست استکبار است و فلاحیان پاسخ داد: حرف‌هایی که اینها می‌زنند حرف‌های آنها است و تازه حرف‌های فِرَق منحرف آنها هم است.

وی افزود: آن وقتی که سروش این انحرافات را علیه ولایت فقیه شروع کرد حرف‌های ابوحامد غزالی را می‌زد و نمی‌رفت حرف‌های فیض کاشانی و بزرگان ما که در مقابل غزالی اقامه دلیل کرده و صحبت کرده بودند را مطرح کند. او می‌آمد حرف‌های غزالی و پوپر را بلغور می‌کرد و در دانشگاه‌ها می‌گفت، انحراف این است.

وزیر اسبق اطلاعات تصریح کرد: شیعه غنا دارد، حکومت اسلامی و ولایت فقیه که در شیعه مطرح است غیر از آن چیزی است که آنها می‌گویند.

فلاحیان در این لحظه اشاره‌ای به صحبت‌های دقایقی قبل خود کرد و گفت: من می‌خواهم بگویم کورتزمن می‌گفت ما باید بر روی طبقه متوسط یعنی کسانی که فارغ‌التحصیل هستند و حوزه نفوذ دارند کار کنیم. آنگاه اینها شروع می‌کنند حرف‌های خود را در جامعه نشر دادن و حوزه نفوذ پیدا می‌‌کنند و یا مثلاً می‌آیند به تناسب NGO راه می‌اندازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: البته اینها این حرف‌ها را زدند و خیلی هم زور زدند اما پیروز نشدند و در عوض می‌بینیم که اسلام در حال پیشرفت است.

"آمریکای شما جبهه پایداری و جریان انحرافی و جبهه متحد است!". این جمله را فلاحیان در پاسخ به سؤالی که نظر وی را در مورد رقابت جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان جویا شد بیان کرد و با کنایه ادامه داد: آمریکای من چیز دیگری است اما آمریکای شما جبهه پایداری و جریان انحرافی و جبهه متحد است.

فلاحیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر اینکه نظر شما در مورد حرف‌های گفته شده پیرامون تلاش‌های نظامی جریان انحرافی و تحرکات آنان چیست، گفت: پاسخ این سؤالات را "اطلاعات" باید بدهد، ضمن اینکه حرف‌های اینها برای من اهمیتی نداشته که بخواهد روی آن فکر کنم.

  *من در ذهن احمدی نژاد نیستم

این چهره امنیتی به یکی از سؤالات نیز پاسخ جالبی داد.

او در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید چرا کوتوله‌های سیاسی و آدم‌های منحرف توانسته‌اند در دولت لانه کنند و آیا رئیس‌جمهور اینها را نمی‌بیند، گفت: نمی‌دانم، من در ذهن احمدی‌نژاد نیستم!. عضو سابق کابینه هاشی‌رفسنجانی که گویا در دقایق پایانی مصاحبه ترجیح می‌داد کمتر از سیاست بین‌الملل صحبت کند و به سؤال‌های مختلف پاسخ‌های کوتاه بدهد همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که به گفته‌های فرمانده سپاه در زمینه توطئه‌های دشمن برای زنده کردن فتنه 88 در انتخابات 90 و امنیتی کردن فضای انتخابات اشاره کرد و از فلاحیان خواست که نظر خود را در مورد تأمین امنیت انتخابات بیان کند، گفت: هر کسی هر حرفی می‌زند بر اساس اطلاعاتی است که در اختیارش می‌گذارند ولی من فکر می‌کنم که در رابطه با انتخابات و یا امنیت آن، یک مقداری غلو می‌شود. اما من اطلاعاتی ندارم. در سال 88 ستادهای سازمان‌یافته‌ای وجود داشت اما الآن هرکسی برای خودش ستادی دارد. زمین چنین دیکته‌ای که شما می‌گویید نمی‌کند اما ممکن است تهدیدات امنیتی دیگری وجود داشته باشد.

  *فتنه‌گران از هم پاشیده‌اند

فلاحیان به سؤال دیگری نیز در این رابطه پاسخ داد. خبرنگار از وی پرسید به نظر می‌رسد دشمن قصد دارد مدلی روسی را برای انتخابات پیش رو تعریف کند به این معنی که از حاشیه به متن و پایتخت بیاید و فلاحیان پاسخ داد: نه. من این توان را در آنها نمی‌بینم، فتنه‌گران هم دیگر از هم پاشیده‌اند و با آنها برخورد شد. من چنین برداشتی ندارم.

فعالیت‌های سیاسی چند سال اخیر وزیر سابق اطلاعات نیز سوژه سؤالات بعدی بود. *دوست دارم برای حضور گسترده مردم در انتخابات وقت بگذارم

"دوست دارم برای حضور گسترده مردم وقت بگذارم" فلاحیان این جمله را در پاسخ به سؤالی در مورد تشکل اصول‌گرایان مستقل و رویکردهای انتخاباتی‌اش که وزیر سابق اطلاعات چند سال قبل آن را تشکیل داده بود بیان کرد و ادامه داد: می‌خواهم تبلیغات کنم که حضور گسترده فراهم بشود، مسیر ما این است که آدم‌های درست، خوب، با سواد و سالمی‌ که می‌شناسیم به مجلس بروند.

  *بِیس(زمینه) رأی برای جبهه متحد است

خبرنگار از فلاحیان پرسید این افرادی که می‌گویید بیشتر در کدام گروه‌های سیاسی عضویت دارند و فلاحیان حرف قطع شده‌اش را اینطور ادامه داد: بِیس رأی که برای جبهه متحد است. چون مساجد، بسیج و حزب‌الهی‌ها بیشتر به اینها توجه دارند و قاعدتاً این یک پایه رأی محسوب می‌شود. ولی در عین حال ما معتقدیم که باید نظام را به صورت کلی دید و هدف ما این است که جهات مشترکی را برای همه گروه‌ها و افرادی که برای کیان جمهوری اسلامی و افزایش نفوذ کشور تلاش می‌کنند ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: هر نماینده‌ای که از این شعارها بیشتر طرفداری می‌کند من از او حمایت می‌کنم.

  *در شعب ابی‌طالب نیستیم

وزیر اسبق اطلاعات نقبی هم به ماجرای مطرح شده توسط برخی از دولتیان به نام "بودن کشور در شرایط شعب ابی‌طالب" زد و گفت: ما الآن در شعب‌ابی‌طالب نیستیم بلکه در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های فراوانی داشته‌ایم.

وی با کنایه به مصوبه اتحادیه اروپا در زمینه تحریم خرید نفت از ایران گفت: یکی از طرح‌هایی که زمان حضور ما در دولت مطرح بود این بود که پالایشگاه‌های بیشتری در کشور ایجاد کنیم و به جای نفت بنزین با استاندارد بالا صادر کنیم. ضمن اینکه در حال حاضر و در بحث نفت، برای تأسیس پالایشگاه دچار مشکل نیستیم و صندوق ذخیره ملی هم داریم.

فلاحیان در پاسخ به سؤال که از وی پرسید با وجود توضیحات شما اما عده‌ای معتقدند که مردم تحت فشار هستند گفت: همیشه از این قبیل فرضیات در جامعه مطرح بوده اما باید به این سؤال پاسخ داد که آیا مردم واقعاً تحت فشارند...!؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اگر ساده زندگی کنیم مشکلی نخواهد بود تصریح کرد: خیلی‌ها که می‌گویند تحت فشار هستند به این دلیل است که تنظیم خود برای زندگی را در سطوح بسیار بالایی انجام داده‌اند و طبیعی است که این افراد و خانواده‌ها در هر شرایطی می‌توانند بگویند دچار مشکل هستند.

فلاحیان به وضعیت اقتصاد کشور و به ویژه قضایای مربوط به بازار سکه و ارز در روزهای اخیر نیز اشاره کرد و گفت: ما پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما مشکلاتی هم داریم، سکه به بسیاری از مقولات ربطی ندارد. ما همچنان برای نیازمندی‌هایمان ال‌سی‌های 1500تومانی را باز می‌کنیم.

  *عده‌ای هیچگاه به رشد کشور فکر نمی‌کنند

وی با بیان اینکه عده‌ای هیچ‌گاه به رشد کشور فکر نمی‌کنند، گفت: ما باید هم گفتمان قوی داشته باشیم و هم روحیه‌ای قوی ضمن اینکه همیشه شاخص‌ها را نیز در نظر بگیریم.

وزیر اسبق اطلاعات که در دقایق آخر مصاحبه تلفن همراهش دائماً زنگ می‌خورد، در پاسخ به آخرین سؤال که از وی پرسیده شد اگر دوباره برای قبول سمت وزیر اطلاعات دعوت شوید، این دعوت را قبول خواهید کرد گفت: من هر کاری را که نظام به من در هر دولتی بگوید عمل می‌کنم و همه دولت‌ها از نظر من برای خدمت به مردم و تلاش در جهت پیشرفت انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس