گزارش: ناامیدی اصلاح‌طلبان از کارآمدی دولت روحانی در سال ۹۸

اصرار بر رفتار اپوزسیونی «تحریم انتخابات» و «شرط‌گذاری برای نظام» همچنان در میان اصلاح‌طلبان ادامه دارد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***


غسل تعمید «تقی‌زاده‌های جدید» به دست یک حجت‌الاسلام!

فردی به نام «محمد سروش محلاتی» که برخی محافل اصلاح‌طلب او را آیت‌الله و برخی دیگر حجت‌الاسلام می‌نامند به تازگی طی اظهاراتی در سالگرد درگذشت مرحوم صادق آئینه‌وند با اشاره به اظهارات معروف «حسن تقی‌زاده» از رجال عصر پهلوی که گفته بود "ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس" تصریح می‌کند:

«حال که سخن از تقی‌زاده به میان آمده، اجازه دهید در داخل پرانتز به نکته‌ای اشاره کنم، سال ۱۳۳۹ تقی‌زاده دو سخنرانی کرد که همان زمان به چاپ رسید؛ هم در مجله «یغما» و هم به صورت مستقل. عنوان این دو سخنرانی «اخذ تمدن غربی» که در این دو سخنرانی بحث می‌کند که ما در زمینه مواجهه با تمدن غرب و تمدن جدید چه باید بکنیم؟»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا، او می‌افزاید:

«درست بر عکس آنچه که به او نسبت داده می‌شود که او اصلاً به ریشه‌ها و مایه‌های تمدن اسلامی و ایرانی اعتنایی نداشت، در این دو سخنرانی توضیح می‌دهد آن جمله‌ای که من گفته‌ام به چه معنا و مقصودی بوده است. آیا مقصود من درست درک شده یا نشده؟ این نکته را به این لحاظ پیش کشیدم که شخصی مانند تقی‌زاده نظری داشته و این نظر می‌تواند درست یا نادرست باشد و مورد نقد قرار بگیرد، به لحاظ شخصی اهمیت چندانی ندارد اما این برای ما مهم است که در مواجهه با فرهنگ بیگانه اصالت فرهنگی ریشه‌های خودمان را شناخته باشیم.»

سروش‌محلاتی ادامه می‌دهد:

حال از مجله «یغما» سال ۱۳۳۹ این جمله را برایتان می‌خوانم: "چنانچه اغلب می‌دانند اولین نارنجک تسلیم به تمدن فرنگی –را- ۴۰ سال قبل بی‌پروا انداختم و چون این عقیده قدری افراطی دانسته شد، بهتر است خودم قبل از خاتمه حیات، توضیح دهم منظور من از آن تمدن، روح تمدن، فهم، پختگی، رشد اجتماعی، آزاداندیشی و خلاص از تعصبات افراطی، متانت فکری، وطن‌دوستی محکم است که هنوز به این مرحله رشد نرسیده‌ایم."
تقی‌زاده بحث‌های دیگری نیز دارد و واقعاً آن دو خطابه از این نگاه خواندنی است و موضع برخی از رجال فکر و اندیشه را در کشور ما نشان می‌دهد. این یک جریان در حوزه اصالت داشتن یا نداشتن ریشه است حال اگر شما شخص را در ردیف نخست، دوم یا سوم قرار دهید برای ما موضوعیت ندارد...

این فرد در تتمه اظهارات خودش پیرامون تقی‌زاده تصریح می‌کند:

دوش و خزینه مثالی برای ۶۰، ۷۰ سال قبل است. بلی، وقتی لوله‌کشی به جامعه ما در گذشته رسید، چنین عکس‌العمل‌هایی به دنبال داشت. اگرچه این اعتراض اختصاص به لوله‌کشی آب نداشت بسیاری از ابزارهای دیگری هم که طی دهه‌های بعد آمد، با عکس‌العمل‌های مشابه آنچه اشاره شد، مواجه می‌شد. امروز نیز هم در دانشگاه، حوزه علمیه و هم در جامعه چنین عکس‌العمل‌هایی نسبت به ورود تکنولوژی از سایر کشورها داریم.آنها افرادی هستند که وقتی می‌گویند اسلام ناب، یعنی ظهور حضرت‌ولی‌عصر در شرایطی اتفاق می‌افتد که تمام آثار این فرهنگ بشری به طور کلی از بین خواهد رفت و ما به گذشته برمی‌گردیم ![۱]

*تقی‌زاده همان فردی است که مقام معظم رهبری چندی قبل در بیانات خود پیرامون او فرمودند:

«در داخل بعضی‌ها متأسفانه غرب را بزک می‌کنند. بدی‌های غرب را توجیه می‌کنند. روتوش می‌کنند. نمی‌گذارند افکار عمومی متوجه بشود که همین دولت‌های ظاهرالصلاح مثل فرانسه، مثل انگلیس، مثل دیگران، در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد. بزک می‌کنند اینها را...

مثل تقی‌زاده. در دوره طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده گفت ایران باید از فرق سر (به این مضمون) تا ناخن پا غربی بشود. یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم «تقی‌زاده‌های جدید» از این حرف‌ها می‌زنند. البته به این صراحت نمی‌گویند. اما مضمون حرفشان این است .»[۲]

لازم به اشاره است که صحبت‌های معروف تقی‌زاده در محل باشگاه مهرگان که سروش محلاتی نیز به آنها اشاره می‌کند هرگز رافع صحبت‌های اول او و به عبارتی به معنی توبه پر اصرار او نیستند.

تقی‌زاده در این صحبت‌ها هم دست از بزک غرب برنداشته، به مثبتات سبک زندگی اسلامی_ایرانی اشاره‌ای ندارد و همچنان اشاره دارد که راه پیشرفت از دالان غرب می‌گذرد.

بدیهیست که اشاره به وطن‌دوستی در این فرایند هیچ جایگاهی ندارد و به عبارتی، بود و نبودش بی‌توفیر است.

ما در اینجا همچنین از ژست‌های آقای سروش‌محلاتی هم می‌گذریم که حوزه علمیه و دانشگاه‌ها را جبهه‌گیرنده در مقابل «دوش و خزینه» عنوان می‌کند! و یا ابراز می‌کند حالا که سخن به تقی‌زاده رسید! اما در ادامه اظهارات او را از روی خطوط نشریه یغما می‌خواند...

از نگاه تحلیلی باید اشاره کرد که علت غسل تعمید تقی‌زاده توسط این فرد؛ همان بستگی گفتمانی است که تقی‌زاده‌های امروز با تقی‌زاده‌ی پدر! دارند.

به این معنی که یک نگاه گذرا به مواضع برخی چهره‌ها و تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به روشنی نشان می‌دهد که آنها چگونه همچون سلف خویش، راه حل تمام مشکلات را لیبرالیسم می‌دانند، با اسلامی شدن معقول علوم انسانی مخالفت می‌ورزند، ایران و ایرانی را مستبد، خشن، حسود و مخالف با فناوری معرفی می‌کنند و ظرفیت‌های وطنی را جز با کمک غرب در دسترس نمی‌بینند!

درباره سروش‌محلاتی که به اصلاح‌طلبان نزدیک است گفتنی‌های بیشتری نیز وجود دارد....

از جمله اینکه او معتقد است مردم ایران شاد نیستند چون حسین (ع) را محور قرار داده‌اند، خیمه‌های امام حسین (ع) در ایران شده‌اند مراکز فحّاشی! جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد، اعضای فعلی خبرگان، خبره نیستند و یک نگاه فراگیر در حوزه هست که مشکلی با نبود «ولایت فقیه» ندارد ![۳]

***

حجاریان می‌گوید، اقتصاددان‌ها می‌نویسند...

«حسین راغفر» و «احسان سلطانی»، از چهره‌های اقتصاددان که چندی است تحت عنوان «گزارش اقتصادی به مردم» بیانیه‌های به شدت سیاه‌نما و ناامیدانه‌ای را پیرامون وضعیت اقتصادی کشور منتشر می‌کنند، در شانزدهمین بیانیه خود که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، آورده‌اند:

«آخرین دهه قرن چهاردهم شمسی،"دهه از دست رفته" اقتصاد ایران است. در کنار ناکارآمدی و فساد در دولت‌ها، دو شوک ارزی-تورمی که شوک سال ۱۳۹۷ بزرگترین در تاریخ کشور است و تحریم‌های سنگین، "رشد اقتصادی بی‌کیفیت و پایین، غیر مردمی شدن اقتصاد، بالاترین میزان سقوط ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری ناچیز و فرسودگی بخش‌های مولد، سلطه بخش‌های مالی و رانتی بر فعالیت‌های مولد، رکود تورمی مزمن، اخذ مالیات سنگین نامرئی تورمی از طبقات پایین و متوسط، تنزل مستمر درآمد و سطح معیشت عامه مردم و افزایش فقر و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی" را به همراه داشته است.»[۴]

*یکی از بدترین آسیب‌های جوامع، هنگامی بروز می‌کند که چهره‌های منتصب به خواص و نخبگان، گوی عوام‌زدگی را بربایند و ضمن پا گذاشتن بر مصلحت، حرف‌های ناآگاهانه را تکرار کنند...

خوب است در فاز اول اینطور در نظر بگیریم که تمام حرف‌های ذکر شده از سوی این دو اقتصاددان، حرف‌های صحیحی هستند و اقتصاد ایران همانگونه که در بالا تصویر شده؛ ویرانه‌ای بر باد رفته شبیه به کشورهایی مثل زئیر، اوگاندا و یا ونزوئلاست!

اکنون سؤال اینجاست هنگامی که دشمنان کشور مشغول خط و نشان کشیدن هستند، کشور در معرض تهدیدهای روانی است، اپوزسیون داخلی صراحتاً مشغول دادن «آدرس خیابان» به مردم است و دولت هم بحث نظارت بر قیمت‌ها را طوری به حال خود رها کرده که قوه قضائیه مجبور به ورود به عرصه شده است؛ آیا بیان چنین حرف‌هایی رواست؟!

آیا رجال کشورهای با اقتصاد برباد رفته! حاضرند بند مورد اشاره از بیانیه این دو رجل اقتصاددان ما را منتشر کنند و اینچنین مشغول بدگویی از وضعیت کشور خودشان باشند؟

ما قضاوت درباره این مسئله را به عقل و خرد و خوانش تاریخ واگذار می‌کنیم.

و اما در فاز دوم، ناراستی‌ها و کم‌گویی‌های بزرگی در اظهارات این دو فرد وجود دارد.

ناراستی‌ها و کم گفتن‌هایی که علل و انگیزه آن برای ما نامشخص است اما در اینکه غایت چنین حرف‌هایی به «فتنه اقتصادی» منجر خواهد شد هیچ شکّی نیست. خاصّه وقتی که در سوی دیگر اردوگاه اصلاحات، تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی مشغول دادن گِرای خیابان به مردم با استفاده از همین سیاه‌نمایی‌ها هستند!

البته مشکلات زیادی به دلیل برنامه‌های ستاد مشترک دولت و اصلاحات در اقتصاد کشور بروز کرده است و بحث نظارت بر قیمت‌ها نیز عملاً به حال خود رها شده است و دولت اصلی‌ترین وظیفه خود را در اقتصاد انجام نمی‌دهد!

اما آیا فضای فعلی دلیلی بر صحبت‌های غیر آکادمیک و حرف‌های من‌عندی و بعضاً نادرست اقتصادی است؟!

از جمله اشکالات صحبت‌های این دو اقتصاددان آن است که بر خلاف ادعای مطرح شده؛ نابرابری اقتصادی در ایران یا همان «ضریب جینی» نه تنها کاهش نیافته بلکه بهبود نیز یافته است.

آماری که سازمان ملل نیز درباره ایران مهر تأیید بر آن نهاده [۵] و شیوع رفتارهای قشر متوسط مثل رکوردشکنی فروش فیلم‌های سینمایی، شیوع خرید خودرو، ازدیاد نقدینگی در پس‌اندازهای شخصی و… از تعیّنات آن است.

ادعای دیگر این دو اقتصاددان مبنی بر «تنزل مستمر درآمد و سطح معیشت عامه مردم» نیز در حالی است که علیرغم تمام مشکلات اما میزان افزایش سالیانه حقوق در ایران همواره نرخ تورّم را بصورت سایه به سایه تعقیب کرده است و طی ۴ دهه گذشته، تورم ناشی از عدم توازنهای اقتصادی، چندان نتوانسته قدرت خرید کارگران و اقشار مستضعف را هدف قرار دهد .[۶]

در بحث ادعای افزایش فقر نیز آمارهای جهانی اتفاقاً از کاهش چشمگیر فقر مطلق در ایران خبر می‌دهند.

از مقولات کلی و بلااثبات مثل فرسودگی بخش مولد، ادعای اخذ مالیات از طبقات پایین و غیره نیز بگذریم...

سؤال اصلی‌تر اینجاست که چرا این دو نفر به جای بیان آمار ذکر شده توسط مجامع بین‌المللی و یا بیان اینکه مردم ایران در حال دریافت ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات جهان هستند و پیش بینی رشد اقتصادی ایران پس از امسال (که منفی است!) تا ۴ سال بعد مثبت خواهد بود؛ طریقی دیگر برگزیده‌اند و حرف‌هایی می‌زنند که با صحبت‌های اخیر محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب که گفته است «دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم »[۷] تطابقی صد در صدی دارد؟!

ما در اینجا صحبت‌های چندی قبل سعید حجاریان، دیگر تئوریسین اصلاح‌طلبان را نیز نقل می‌کنیم و قضاوت را به مردم واگذار می‌کنیم:

«من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رأی بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود .»[۸]

او البته در کنار این صحبت‌ها، وعده رویارویی مردم و نیروهای نظامی را هم داده است.

***

اصرار چپ‌ها بر رفتار اپوزسیونی «تحریم انتخابات» و «شرط‌گذاری برای نظام»!

«هادی غفاری»، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه امسال که جریان چپ زمزمه «حضور مشروط» در آنرا مطرح کرده، اظهار کرد:

«صندوق آرا نباید از سر ناچاری و استیصال باشد. کسی که قرار است در انتخابات شرکت کند نباید به این قضیه فکر کند با صندوق رأی به‌جای اینکه در چاه بیفتد در چاله بیفتد بهتر است. باید شرایطی رخ بدهد که مردم بین خوب و خوب‌تر انتخاب کنند و موازنه منفی جای خود را به موازنه مثبت در این زمینه بدهد. تنها در این شرایط است که اصلاح‌طلبان هم خود در انتخابات شرکت می‌کنند وهم توده‌های مردم را دعوت می‌کنند در انتخابات حضور پیدا کنند. اگرشرایط به این شکل رقم نخورد و رأی ما تنها زینت‌المجالس باشد اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای دعوت از مردم برای حضوردر پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت.»

او سپس در پاسخ به این سؤال که «اگر رویکرد نهادهای نظارتی مانند انتخابات اخیر بود و دوباره چهره‌های رده اول جریان اصلاحات فرصت حضور در صحنه را پیدا نکردند، اصلاح‌طلبان چه استراتژی در پیش خواهند گرفت؟» می‌افزاید:

در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان تکلیفی برای حضور در انتخابات ندارند. من با صراحت عنوان می‌کنم که ما دیگر مجبور نیستیم به کسانی که نمی‌شناسیم رأی بدهیم. ما تنها به کسانی رأی خواهیم داد که نسبت به آنها شناخت کافی داشته باشیم و از سابقه آنها اطلاع داشته باشیم. در غیر این صورت دلیلی برای حمایت از افرادی که هیچ شناختی از آنها نداریم وجود ندارد. [۹]

*تئوری‌های غیر دموکراتیک تحریم انتخابات و یا حضور مشروط منجر به تحریم! نخستین بار در صحبت‌های حجاریان و تاجزاده مطرح شده است [۱۰] و اصلاح‌طلبانِ دیگر در پیامد آنهاست که جرأت بیان چنین حرف‌های مغایر با دموکراسی را به خود داده‌اند.

قبل از این، عبدا… ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاحات نیز در اظهاراتی با اشاره به انتخابات پیش رو گفته بود: معتقدم اصلاح‌طلبان باید صراحتاً انتخابات مشروط را اعلام کنند، همان پیشنهادی که آقای تاج‌زاده پیش از این به صراحت اعلام کرده بود. حضور در مجلس تحت شرایطی معنا دارد که بتوانند چهره‌های کارآمد و توانمند خود را روانه مجلس کرده و از فیلترهای نظارتی رد کنند وگرنه با تجربه مجلس فعلی و لیست ناکارآمد امید معتقدم که این دوره دیگر نمی‌توان راهبرد اقلیتی را به‌کار برد و انتخابی کرد؛ بدین معنا که مجلسی روی کار بیاید که الزاماً مجلس نهم نباشد .[۱۱]

منظور اصلاح‌طلبان از شرط‌گذاری این است که یا شورای نگهبان چهره‌های مسئله‌دار و فتنه‌گر این جریان را برای انتخابات پیش رو و حضور در مجلس تأیید می‌کند و یا اینکه ما زینت‌المجلس نخواهیم بود و در انتخابات شرکت نمی‌کنیم!

جدای از اینکه این رفتار در هر نظام سیاسی دیگری مساوی با «خیانت» است اما باید دانست که رعایت قوانین موضوعه یک کشور و تن دادن به به الزامات سیاست، بخشی از مانیفست و هویت سیاسی تمام جریانات سیاسی است که قصد اسلحه کشیدن به روی حاکمیت و مردم را ندارند.

ستاد اصلاحات نبایستی انتظار داشته باشد که بتواند برای شورای نگهبان و یا نهادهای کلان حاکمیت تعیین تکلیف کند و جالب آنکه در این تعیین تکلیف نیز چهره‌های پرونده‌دار خود را به بدنه نظام تزریق کند.

جالب آنکه مردم هم‌اکنون هزینه تزریق نیروهای چپ در بدنه دولت و شهرداری را می‌پردازند که شاهد این گرانی‌های لجام گسیخته، پراید ۵۰ میلیونی و کاهش ارزش پول هستند. فلذا دیگر کسی منتظر اصلاح‌طلبان در سایر مناصب کلیدی نظام نیست.

در اینجا لازم به اشاره است که چپ‌ها در حالی مشغول ترساندن نظام اسلامی از تحریم انتخابات و یا شرط‌گذاری برای حضور هستند که رفتار اپوزسیونی تحریم انتخابات در جبهه اصلاحات مسبوق به سابقه است و آنها پیش از این، انتخابات‌های مجلس هفتم و مجلس نهم را نیز صراحتاً تحریم کرده بودند.

تحریم‌هایی که به گفته کسانی از خود این جریان، موجب ضرر بیشتر آنها در فضای سیاست شد.

***

1_ http://ibna.ir/fa/doc/report/242913

2_ mshrgh.ir/945769

3_ mshrgh.ir/927542

4_ http://khabarfarsi.com/u/69253394

5_ https://tn.ai/1645720

6_ mshrgh.ir/947044

7_ mshrgh.ir/948908

8_ mshrgh.ir/938200

9_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/254852

10_ mshrgh.ir/938200

11_ mshrgh.ir/953289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • کارمند ساده IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    55 2
    با دیدن عکس آخوندی درست به یاد داستان مرحوم سعدی افتادم که می گویند: عامل بی عمل مثل زنبور بی عسل است ؛ عینا آخوندی که می گویند تئوریسین است ولی بی عمل چون در دوران وزارتش هیچ که انجام نداد به کار نزدیک به 300 صنعت مستقیم و غیر مستقیم ساختمان را به کنار زد خوابانید و جوانان با سواد و بی سواد و تحصیلات عالیه مارا از کار بی کار کرد و قوه قضاییه هم کاری نکرد و این همان شباهت رژیم کثیف پهلوی به جمهوری اسلامی ایران است ؛ نه دکترین ولایت فقیه مطلقه ... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ... بدرود
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    47 2
    تورا به هرچی می پرستین قیمت مسکن را پایین بیارین به قرآنی که سینه ح محمد ص است دیگه توان نداریم
    • FR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      35 6
      راست میگی واقعا مردم تو مشکلات خفه میشن لعنت بر هر چی اصلاح طلب و اصولگرا و انتخاباتی که هیچ نفعی برای مردم نداره
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      26 6
      شما رأی خوب بده! بعد ببین انتخابات تأثیر داره یا نداره؟! همین الآن رأی بد دادیم و به گوشت 100 هزار تومنی رسیدیم یعنی پر تأثیری انتخابات رفیق.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      33 7
      دوستی که گفتی قیمت خونه رو بیارید پایین! ببین چه کسانی رو بردند بالا؟ همون مرفهین طرفدار امریکا و اصلاح طلبها که تا تقی به توقی میخوره به بهانه ی تحریم به باقی مردم ظلم میکنند! حکومت چه تقصیری داره وقتی مردم به هم رحم نمی کنند!
    • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      2 0
      مسکن در ایران باید دولتی می بود چون تقاضا وحشتناک بالاست مثل خودروسازی اما حسن روحانی مسکن مهر رو زد ترکوند......
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    54 5
    در دهات ما می گویند مگش همیشه ر وی نجاست می نشیند سروش و اخوندی بهم می آیند. نگران نباشید این ها همیشه در عذاب هستند الحمدلله .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    40 3
    زاصلاح طلبان تهوع آور مکدّر شده هر بام و هر شام ما/ بارالها بزدایشان ز دهر تا که شود شیرین تر کام ما
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 52
    خاک بر سر بعضی قلم به مزد های مشرق نیوز که با بی سوادی و حماقت اسمان را به ریسمان می بافید عزیزم بحث های فلسفی و جامعه شناسی و علوم اجتماعی سواد و مطالعه می خواهد دکتر سروش محلاتی سالها درس خوانده و ملا شده....
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      27 1
      بدتر از قلم به مزد، تفکر به مزد هست رفیق. و بدتر از تفکر به مزدی، قایم شدن پشت الفاظ عجیب و ژست های علمی!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      21 2
      از ادبت کاملا مشخصه طرفدار عالمان بی عمل و منافقی مثل سروش هستی کلا منطق شما فقط فحاشی و تحقیر طرف مقابل است چون دستتان در بحث علمی و منطقی خالی است
    • سعید ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      14 0
      جناب 9:45، آقای سروش محلاتی اگر واقعاً یک فرد اندیشمند در این حوزه بود، اینقدر سطحی و دم دستی در مورد تقی زاده صحبت نمی کرد و قطعاً برای اثبات ادعای خود دلایل متقن می آورد، در ضمن کسانی هستند که بیشتر از ایشان درس خوانده اند و نظرشان صد و هشتاد درجه با ایشان تفاوت دارد.
  • IL ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    28 1
    خودمونیم بیشتر این گندهاراهم همین اخوندای لیبرال غرب زده یا ساده لوح زدن
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    11 3
    خدایا شکرت اینها رو نه از انتخابات بلکه از تاریخ این مملکت حذف کن کا از اینا جز دروغ ندیدیم
  • یاسر IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 3
    بیشتر آقایون اصلاح طلب هرچه دستوپامی زنند توی لجن بیشتر قرق میشه این آقایون خودرا عقل کل میدانندودیگران هیچ دورانتان روبه پایانه شماهاهیچ وقت نمی توانیدکاری بکنندبریدبمیرید به درک
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 2
    خواص کشور باید جواب حرفهای گمراهانه سروش محلاتی را بدهند و از بروز یک منتظریسم جدید جلوگیری کنند.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    15 5
    آن طلبه شهید همدانی بدست تربیت شده های اینها شهید شد چرت دادستان این قاتل پرورهارا ادب نمی گنند؟
  • US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    8 3
    مثلا شما کی هستید؟؟؟ شما از یکورشکسته سیاسی بنام تقی زاده درید غول میسازید. طبیعی است هر کس عقل سلیم دارد میبیند بدلیل باند بازی، فامیل بازی و رانت خاری کشور دارد از هم میپاشد و قطع یقین دودش بجشم انقلای و ضد انقلابی و بیطرفها نیز خواهد رفت. اینظام خدای نکرده اگر ضعیف شود سنگ روی سنگ بند نمی شود. راغفر و غیره باید در راستای حفظ پر قدرت نظام کثافتکاریهای اقتصادی را رو بکنند.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    21 3
    نقل است که به امام خمینی (رض) عرض کردند:«آخوندی را گرفتند که دزدی کرده است !»، امام خمینی (رض) فرمودند: « ... بگویید دزدی لباس آخوندی را دزدیده است !» . متأسفانه تقی زاده هم توسط دوستان ناباب خود مانند «تربیت»، که در اصل عمله و تحت تربیت فراماسونری بودند، به انحراف کشیده شد و ابتدا لباس آخوندی پدرش را دزدید و مانند پسر نوح (ع) در دریای انحرافات غرب زدگی غرق شد و به اعتراف خودش، اولین نارنجک وابستگی به اجانب و غرب را پرتاب کرد ! ، ولی هنوز هم ترکش آن در مغز و جان برخی از اشخاص که فقط نام یا لباس آخوندی دارند و گرگ هایی هستند که در پوستین میش خزیده اند، ولی در اصل این دباغ ها ساکن محلاتی از لژ فراماسونی هستند که با تغییر نام و ظاهر، می خواهند سروش شیطان را در لباس دین به مردم الغاء کنند !.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    9 0
    محمدسروش محلاتی منصف نیست وشایدآگاه نیست چون تقی زاده پدرنمادین ! از محاسنی ازغرب نام میبرد که اگروجودداشته باشد یعنی عمومی وفراگیر باشد لازم نیست دین وفرهنگ وسیاست دینی راموردهجمه قرارداد بلکه مثلا اسدآبادی طلبه مشهورومبارز برعلیه استبداد واستکباردرجهان اسلام درمورد نظم وپاکیزگی میگویندمن درغرب اسلام رادیدم واین دومورد رانام میبرند امانمی آید ازاساس اسلام وانسان مسلمان را رد وخواهان چیزی درحدتقبل مسیحیت شوند امااگربعدا اینورهم گفته باشد باز درست راه رانرفته بلکه اگرازدستورات موکد اسلام که پیامبراکرم فرمودمن در تقوی الهی ونظم در امور خود شمارا سفارش میکنم . او اگرسطح فکری بالا داشت اگرقصد خودانتقادی داشت بایدمیگفت که مامسلمانها درمثلا نظم وپاکیزه بودن طبق تعالیم اسلام کوتاهی میکنیم نه اینکه بعدمتوجه شوداشتباه کرده وبزندچشمش راهم درآورد . اگردرست شنیده باشم شصت درصد نوزادان انگلیسی محصول زناهستندودرسایرکشورهای متمدن !! هم بالا وپایین تروضع همین است حالا بایدپرسیدسروش محلاتی که نمیخواهد آمارخود غربیها وآمریکاییهارو ردکنند !؟ چرادست شبه تمدن غرب درهرجنگی درجهان آشکار است ؟
  • م-ا-ی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    9 2
    اصالاح سلبان دست از دغل بازی بردارند و مثل بقیه مردم و دیگر کشور ها در انتخابات شرکت کنندببینند که مردم چه کسی را انتخاب می کنند و تمکین نمایند نه اینکه اگر رای نیاوردند بازی را به هم بزنند جمهوری اسلامی مبنای تقلب و دستکاری در ارا ندارد این اصلاحات است که مبنایی متقلب است نه مردم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    15 3
    اقای سروش محلاتی که از شاگردان فاضل مرحوم اقای منتظری است شدیدا به افکار مرحوم اقای بازرگان و نهضت ازادی گرایش وتعلق خاطر پیداکرده . کدهایی که محور به اصطلاح نظریات اقای سروش است غالبااز اخرین نظرات مرحوم بازرگان مبنی بر جدایی دین از سیاست است اخذ شده.چنان که مشهور است وی همراه با دوستان و تشکیلات سیاسی و فرهنگی شان در قم با موسسه باران - سید محمد خاتمی -در ارتباط است و طی قراردادها و گفتگویی هایی که با مسئولین این موسسه داشته اند اکنون بی سر و صدا در قم مشغول کادر سازی هستند تا خلاء روحانیون مدرن با اندیشه های لیبرالی را در اینده هم در حوزه و هم در موسساتی مثل موسسه باران و احیانا احزاب راست طرفدار غزب پر کنند .ایشان همچنین با رئیس دفتر اقای دکتر علی لاریجانی و شخص اقای لاریجانی ارتباط نزدیک دارند . ایشان متاسفانه جزء ریزشهایی است که همراه با عزل و سقوط مرحوم اقای منتظری توسط امام راحل (ره) اتفاق افتاد . جدا بنظر میرسد بعضی مواضع تند ایشان نه برمبنای باور فقهی و فلسفی ایشان بلکه ناشی از مواضع تند سیاسی و یک نوع باعرض معذرت لجبازی و انتقام جریان مرحوم اقای منتظری باشد .همانگونه که امام این پیر فرزانه پیش بینی میکرد لغزش مرحوم اقای منتظری افراد سیاسی و روحانی قابل توجهی را به لغزش و انحراف و ریزش از از انقلاب وادار کرد .
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 2
    در دوران پس از مشروطه و دوران سیاه پهلوی پدر و پس از او پهلوی پسر که مهلت بیشتری برای خرابکاری یافت، یکی از رویه های رایج بعضی از چهره هایی که خیانتهای خود را کردند و و لذتها و بهره های دنیایی خود را بردند این بود که برا ی گمراه کردن افکار عمومی و پاک کردن رد پای ناپاکشان در تاریخ خود را به چهره های علمی ، ادبی، تاریخی و محقق تیدیل کردند. نمونه این افراد حسن تقی زاده و علی دشتی در بین رجال خدمتگذار به پهلوی و اربابان غربی اش بود که بعدا در تاریخ آنان را به عنوان رجال فرهنگ دوست و حتی پشیمان از بعضی گیریها، جلوه دهند. مثل توده ای هایی که پس از شکست، قیافه فرهنگی و ادبی و روشنفکری به خود گرفتند در هر حال همه چیز را عاقلان دانند. نکته مهمتر اینکه از تقی زاده های فسیل شده در تاریخ و نسل بعدی آنان باید پرسید که چرا با وجود همه امکانات و سیطره غرب در سایه حکومت دیکتاتوری پهلوی، رجال عهد پهلوی در زمره بی سوادترین ، بی فرهنگ ترین و شارلانترین و فاسدترین دولتمردان تاریخ ایران بودند و به واقع از خوبی های تمدن غرب بر حسب همان گمان و زعم حسن تقی زاده بر خوردار نبودند؛ واقعا چرا و چرا ؟؟؟؟!!!!
  • اصلاح طلب IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    1 13
    اگر ملاک و میزان رأی "اکثریت"مردم نباشد پس به چه دلیلی باید در انتخابات شرکت کرد؟
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    8 1
    خدا جواب افساد طلب ها رو بده.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    15 0
    مرحوم شریعتی که از زور و زر وتزویر می گوید نمونه بارزش این عکس است. این شیخ بیشتر از اخوندی شهرت طلب است باور کنید اگر لازم باشد بقول استادمان برخی از اینها برای رسیدن به شهرت حتی در آب زمزم هم کار بد می کنند
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      8 0
      به صورت طبیعی در این عکس اقای اخوندی طبق اظهارات خودشان با دهها میلیاردها ذخیره ودارایی منقول و غیر منقول مظهر "زر" و اقای سروش با مغالطه و سفسطه مظهر "تزویر " هستند . اگر افسران امنیتی مثل اقای حجاریان و بهزادنبوی و اکبر خوشکوش و علی ربیعی هم در این عکس حضور داشتند مثلث " زور - زر- تزویر " کامل میشد .
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 0
    اگه انقلابیون اقتصاد درحال مرگ مارو ازدست اصلاح طلبان غربگرا نجات داده واورا مداوا کنن .ممکنه کاربجای بدتر وباریکتر ازین نکشه .اما الان اقتصاد بدست دولت مطیع غربه وعمدا درحال نابودکردن تولیدن.نمونش پالایشگاه کرمانشاه وماشین سازی اراک که بنام خصوصی سازی نابودش کردن.دیدید چطوری تحت عنوان عرضه سکه ببازار بدستور اجنبی پشوانه طلای کشورو به اسرائیل قاچاق وکمر اقتصادو شکستن.اما متاسفانه ازمردان سیاسی وانقلابی ما بجز سکوت هیچ خبری نیست.ایا ما حق نداریم که به انقلابیون این کشورم شک کنیم واقعا اگه درپشت پرده همه اینا باهم باشن چی.... ازنظر شما این نظر من غیر قابل نشره . اما والله اولین ومهمترین مشگل جامعه همینه .اگه مشگل اقتصاد تا حدودی حل بشه .مردم خودجوش تودهن تقی زادها میزنن .ارزشی برا هارتو پورتشون قائل نمیشن .اما افسوس وصد افسوس که این ملت مدافع ووکیلی دلسوزو جسوری نداره.همه دست بعصا راه میرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس