جلال جلالی‌زاده

یک فعال اصلاح‌طلب گفته است برآورده نشدن شعارهای اصلاح‌طلبی موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اخطار آیت‌الله مکارم به دولت: دست از گرانی بردارید

«آیت‌الله مکارم شیرازی»، از مراجع عظام تقلید، به تازگی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، طی سخنانی با اشاره به گرانی‌های پیش آمده در مایحتاج مردم گفته است: دولت باید دست از گرانی‌ها بردارد.

او همچنین با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه باید آستین را بالا زده و با قاچاق و سوءاستفاده‌های ارزی برخورد کند، تأکید می‌کند:

«با شجاعتی که از آقای رئیسی سراغ داریم باید با شدت و سرعت با این عوامل برخورد کند و مردم باید نتیجه این محاکمه‌ها را ببینند و آنها هم حساب ببرند.» [۱]

در همین حال، آیت‌الله نوری‌همدانی، دیگر مرجع تقلید نیز در یکی از دیدارهای خود گفته است:

«مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آنها نگران هستند و به مسئولان تذکر می‌دهند

او می‌افزاید: حق مردم ما این نیست که با بی‌مدیریتی آقایان در رنج باشند اما عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند. [۲]

*تقصیر آشکار دولت در بروز برخی گرانی‌ها در مایحتاج مردم؛ مقوله‌ای نیست که با ژست‌های سیاسی و یا مقصّرتراشی مقامات ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان رفع شود.

متأسفانه مشاهده می‌شود که این مقامات علیرغم وضوح آشکار ضعفی که در «نظارت بر قیمت‌ها» دارند اما همچنان اصرار می‌کنند که دولت نباید در نظام قیمت‌گذاری دخالت کند، باید لکّه ننگ فساد را از دامن نظام پاک کرد و همه‌چیز تقصیر «دولت پنهان» است!

رها کردن بازار از سوی دولت و فی‌المثل رفتارهایی مثل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت و یا ایجاد زمینه فساد با ارائه بی‌ضابطه و بدون نظارت ارز ارزان‌قیمت به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ این گمان را ایجاد کرده که برخی از رفتارها عمدیست...

پیش از این، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا از نمایندگان مجلس طی صحبت‌هایی در محل پارلمان تصریح کرد: بی تدبیری دولت در مهار گرانی شائبه همراهی دولت با مافیای قدرت و ثروت را تقویت می‌کند .[۳]

برخی تحلیلگران معتقدند این رفتارها؛ عمداً باشد یا سهواً اما فی‌الجمله نقش هیزم را در بروز «فتنه اقتصادی» که ساخته و پرداخته اردوگاه اصلاحات است، ایفا خواهد کرد.

***

خیالِ راحت گران‌فروشان خرما از بابت علی مطهری!

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی در اظهاراتی در مراسم بزرگداشت هجدهمین سالگرد شهدای حادثه سقوط هواپیمای یاک ۴۰ در گرگان اظهار کرد:

«شرایط امروز و فشارها و تحریم‌های وارده به کشور طی چهل سال بی سابقه بود و سختگیری‌ها و محدودیت‌های مالی بیشتر و شدیدتر شد.»

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید:

«همه کاستی ها و مشکلات مالی و معیشتی به سبب تصمیم غلط مدیران نیست و با وضعیت فعلی هر دولت دیگری نیز بر مسند کار بود شرایط همین گونه رقم می خورد.»

مطهری همچنین گفته است: ممکن است با برخی تصمیمات، میزان تاثیر پذیری از تحریم ها اندکی کاهش یا افزایش می یافت اما روند و جوی کلی حاکم بر بازار مالی تغییر چندانی نداشت.

نایب رئیس‌مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود نیز تأکید می‌کند:

«در خصوص مشکلات پیش آمده یک موضوع دیگر نیز حایز اهمیت است و آن رویکرد و رفتار ایران در هشت سال گذشته با کشور هایی مانند عربستان و امارات است. برخی معتقدند در این مدت امکان انتخاب رویکرد متعادل‌تر در خصوص رفتار با عربستان و امارات وجود داشت تا نگذاریم آنها از ترس قدرت ایران به متحد امریکا و اسراییل تبدیل شوند!» [۴]

*صحبت‌های آقای مطهری، منطقاً بر این مقدمه استوار است که آمریکا تا پیش از این و طی ۴۰ سال گذشته مشغول ارائه «تخفیفات تحریمی» به ما بوده اما چند روزیست که عصبانی شده، تحریم‌ها را بیشتر کرده و موجبات مشکلات و گرانی‌های فعلی را ایجاد کرده است!

بدیهیست که این پیش‌فرض، یک پیش‌فرض غلط و دور از عقلانیت است که هیچ ذهن سلیمی قادر به پذیرش آن نیست.

آمریکا و دشمنان خارجی ایران، از روی نخست پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، اقدام به اِعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان کرده‌اند و به قول مقام معظم رهبری از همان روز اول حتی از دادن «سیم خاردار» به ایران هم امتناع می‌ورزیدند.

آقای مطهری و سایر دوستان ایشان در مجلس و دولت باید بدانند که آنچه که تحت عبارت «تحریم‌های جدید» می‌شنویم در واقع زمین جدید بازی است نه تحریم‌های جدید!

مسئله اساسی‌تر اما آنجاست که علی مطهری چگونه امر واضح «عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها» و اصرار کارشناسان مبرّز کشور مبنی بر اثر تنها ۳۰ درصدی تحریم‌ها را نمی‌بیند و به جای اشاره به سوء مدیریت دولت؛ تحریم‌ها را عامل مشکلات عنوان می‌کند؟

به سخن دیگر اینکه مشخص نیست مطهری چگونه مدعی اثر بخشی کلان تحریم‌ها در مشکلات کشور می‌شود در حالیکه برخی تولیدکنندگان لبنیات نرخ مصوب را ارائه نمی‌کنند و یا محصول خرمایی که هیچ بخشی از کشت و تولید و فراوری آن به خارج از کشور و تحریم ربطی ندارد و همه انواع آن هم صادر نمی‌شود! به یک‌باره با افزایش قیمتی چند برابری عرضه می‌شود.

در این باره مثال مسکن نیز خالی از لطف نیست...

نایب رئیس‌مجلس آیا این اصل ساده را نمی‌داند که در صورت مدیریت شدن چند میلیون خانه خالی، وضع قوانین مالیاتی برای اجاره و فروش مسکن و لازم الاجرا شدن قوانین فعلی (مثل ضرورت ثبت اجاره نامه در دفاتر رسمی) این تورّم بی‌سابقه مسکن از بین خواهد رفت؟!

و باز هم جالب آنکه هیچ بخشی از ماجرای مسکن، هیچ ربط وثیقی به مسئله تحریم‌ها ندارد و تماماً ولنگاری و سوء مدیریت است که موجب آن شده.

گفتنیست، به تازگی چند مقام دولت در برنامه‌های جداگانه‌ای در رسانه ملی با صراحت هرچه تمامتر اعلام کرده‌اند که «قیمت‌ها را بازار مشخص می‌کند و دولت دخالت در قیمت‌ها را به صلاح نمی‌داند»!

در همین حال، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقّت تهران نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه طی سخنانی تأکید کرد: نباید کسی انتظار داشته باشد خطیب جمعه که زبان مردم است، از این گرانی‌های افسارگسیخته نگوید. قطعاً توطئه دشمنان قسم‌خورده وجود دارد امّا نباید سوءمدیریت ها تحت شعاع این موضوع قرار گیرد.

او تصریح می‌کند: آنچه مثل آفتاب روشن است ضعف نظارت است. خود مسئولین می‌گویند بسیاری از این گرانی‌ها هیچ مبنایی ندارد، خب پس چرا جلویش را نمی‌گیرید؟ چرا قاطعانه با سوءاستفاده‌کننده‌ها مقابله نمی‌کنید؟ نزدیک ماه مبارک رمضان است؛ این مردم شایسته هرگونه تکریم و خدمت هستند و جلوی گرانی‌های افسارگیسخته و بی‌رویه باید گرفته شود .[۵]

***

دلسردی مردم از اصلاح‌طلبان و راه حلی که نیست...

جلال جلالی‌زاده، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در مصاحبه با ایسنا در اشاره به مشکلات اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات از جمله کاهش اعتماد مردم به این جریان، گفته است:

«در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، جریان اصلاحات مردم را تشویق کرد که با حضور در انتخابات به روحانی رأی دهند اما برآورده نشدن شعارهای اصلاح‌طلبی موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شده است.در واقع اصلاح‌طلبان مردم را پای صندوق رأی آوردند اما بهره آن را دیگران بردند .»[۶]

*آنچه که باید در صحبت‌های جلالی‌زاده به آن توجه کرد کشف بزرگ بی‌اعتمادی مردم به اصلاح‌طلبان نیست! بلکه آنست که اصلاح‌طلبان در مقابل این بی‌اعتمادی چه خواهند کرد؟

راه معقول آنست که چپ‌ها همچون سایر نظامات سیاسی در دنیا به اشتباهات خود اقرار کنند، مثبتات رقیب را برشمارند و از راهکارهای معقولی مثل ضرورت نظارت دولت بر قیمت‌ها (که علت‌العلل وقوع گرانی است) صحبت کنند.

اما متأسفانه صدایی که از اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد، این نیست و به جای مسیر عقلانیت، شاهدیم که چپ‌ها یک مفهوم برساخته توهمی با عنوان «دولت پنهان» را بعنوان علت‌العلل وضع موجود معرفی می‌کنند [۷]، اینطور می‌گویند که آیت‌الله جنتی نگذاشته گزینه اصلی ما بیاید و یا تمامیت قضیه را بر گردن ترامپ و تحریم‌هایی که همیشه بوده‌اند، می‌اندازند...

به سخن دیگر اینکه مسئله اصلاح‌طلبان حتی انتخابات پیش رو هم نیست بلکه این است که آنها از دو راهی اشاره شده؛ به مسیر عقلانیت گام می‌گذارند یا اینکه بر حرکت دوّار فعلی رضایت خواهند داد؟

***

1_ https://tn.ai/2001709

2_ mshrgh.ir/955436

3_ mshrgh.ir/951782

4_ http://www.irna.ir/fa/News/83300921

5_ mshrgh.ir/955820

6_ https://www.isna.ir/news/98021105888/

7_ mshrgh.ir/955705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    40 1
    خیلی دور برداشته حواسشو جمع کنه
    • US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      4 132
      انشاالله رئیس جمهور بعدی مطهری خواهد بود. سلام خدا و شهیدان بر تمامی آقازاده ها
    • پرچم ایران نه آمریکا ! ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      7 2
      اینکه لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری باشد یک بحث سیاسی است اما اینکه علی متهری کاندیدا باشد یک بحث روانشناسی است. چون مغزش خراب است و حرفهایش سنجیده نیست.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    138 4
    علی مطهری! خااااااااااااااک توی اوون سرت...
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      75 2
      مطهری، صادقی، وکیلی و مازنی چهار وکیل الدوله طرفدار نظریه ولنگاری و پیشبرد آن در قوه مقنه!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      22 59
      خاک تو سر خودت.
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      61 1
      علی مطهری دو جمله پشت سر هم رو درست نمی تونه تلفظ کنه حالا میخواد رئیس جمهور بشه وای بر کسی که اونو تایید صلاحیت بکنه ... از ماست که برماست
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    19 0
    عجالتا حل كنيد بقيه پيشكش
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    40 8
    ببین چه گرانی شور شده تا مراجع هم
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    52 3
    علت گرانی سیاستهای غلط است
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    10 1
    با سلام محبت بفرمایید ی قیمتی هم بگیرید ممنون
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    31 3
    با تذکر مشکلی حل نمیشه. تا زمانی سازمان‌های مردمی واقعی تشکیل نشند، فساد هست، رانت هست، قاچاق هست و هزارتا کوفت دیگه هم هست.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    70 3
    وای به روزی که مطهری با این سطح درکش رییس جمهور بشه!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      40 3
      از این جماعت اصلاح طلب بعید نیست به خنگی مثل این رای دهند
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      28 1
      اگر خدای نکرده روزی اینقدر قحط الرجال شود باید دیگه از این کشور رفت و پشت سر را هم نگاه نکرد
  • تالشی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    31 0
    ادم از اظهار نظر مسولین متعجب میشه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    30 13
    دلیل گرانی چیست آقای مکارم؟؟؟
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      61 4
      رای غلط مردم !
    • از طرف ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      60 2
      دلیل گرانی خود دولت و ساست های غلط او است . همچنین نشستن به امید کدخدا نه تلاش به امید خدا . بله !
    • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      32 2
      از علی مطهری بپرسید !
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      22 1
      دلیل گرانی دولت ‌«علی برکت الله » هست
  • سید IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    48 1
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
  • NL ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    49 1
    تا وقتی امسال مطهری توی مجلس باشند مجلس از این بهتر نمیشه
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      22 2
      اینها فقط در برابر رقبای سیاسی شان زبانشان دراز است و یقه چاک میکنند ولی در برابر فشارهایی که مردم از بی تدبیری هم پیاله هایشان تحمل میکنند روزه سکوت گرفته اند . وای بر کسانی که صندلی های مسئولیت را غصب کرده اند .
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    48 2
    این علی مطهری نمیخواد بره تو خونش بشینه ؟؟ چرا دست از این مملکت برنمیداره .
  • منصور IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    32 3
    تا زمانی که افرادی چون علی مطهری در مسند تصمیم گیری وتقنینی هستند امیدی به حل مشکلات نیست خدا به شهید مطهری رحمت کند که زودتر شهید شد والا اگر الان زنده بود از دست پسرش دق میکرد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    38 2
    یعنی اگه استاد مطهری شهید نشده بود از دست این پسر ناخلف دق می کرد و می مرد.
  • AE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    36 6
    احسنت به عالم فرزانه آیت الله مکارم.
  • حقیقت IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    44 1
    علی مطهری حیف اون حقوقی که از حق این مردم میگیری و عرضه هیچ کاری هم نداری
  • بي سواد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    52 3
    علي مطهري مايه ننگ شهيد مطهري شد
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    40 3
    علی متهری گفته: «همه کاستی ها و مشکلات مالی و معیشتی به سبب تصمیم غلط مدیران نیست و با وضعیت فعلی هر دولت دیگری نیز بر مسند کار بود شرایط همین گونه رقم می خورد. اگراینطور است پس ضرورتی برای آمدن تو نیست. افراد دیگر در صحنه هستند. تو کی می گویی هر کس بیاید وضع همین طور پس بگذارید کس دیگری بیاید دولت را تحویل بگیرد !
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    6 27
    تحریمیم ....دولت چه کنه ؟
    • IN ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      31 2
      مردم توسط دولت تحریم هستن
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      27 1
      اگه عرضه نداره بره کنار تا یکی که میتونه بیاد دلار را کرده ۱۴ تومن که چی
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    46 3
    جناب مطهری چرا وقتی دولت احمدی نژاد سرکار بود کل اتفاقات مملکت تقصیر دولت بود و حوادث جهانی هیچ تاثیری نداشت اما حالا که هم پیاله های شما برسر قدرت هستند الکی ازشون دفاع می کنی؟ باور کن مرگ حقه و یه روز همه میمیریم و باید پاسخگو باشیم.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    19 16
    خرمای ایران همش صادر میشه پاکستان و علت نجومی شدن قیمتش فقط همینه
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      25 2
      اون انواعی که صادر نمی شه و گرون شده چی؟! پشت اسم صادرات سنگر میگیرن فقط
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    21 1
    تاکنون چند بار از این اخطارها داده ایدو باز هم خواهید داد
    • ازاد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      4 20
      در ضمن اقتصاد با بگیر و به بند درست نمیشه حضرت ایت الله ، اقتصاد علم میخواد که متاسفانه .......
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    15 2
    انتقاد فقط علیه کسانی که با ما به لحاظ سیاسی زاویه دارن؟! مشکل عدم صداقت در بیان مشکلاته و در این کشور انتقاد ابزار سیاسی برای منکوب کردن رقیبه و صداقت در اون نیست به همین خاطر مردم اون رو باور نمیکنن! فرقی نداره از کدوم جناح سیاسی باشه!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    22 1
    لعنت الله علی القوم الظالمین
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    26 0
    اقای ایت الله شیرازی لطفا بفرمایید، گرفتن پست در صورت عدم تخصص حرام است
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    24 1
    علی مطهری بویی از پدر نبرده نوکر اصلاحات
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    9 25
    اینکه مردم به اصلاح طلب ها بد بین و بی اعتماد شده اند کاملا درسته،‌اما فراموش نکنید که مردم میخوان سر به تن اصولگراها هم نباشه!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      5 3
      بله ، آخه اصول گرایان سرشون رو جا گذاشتن بخاطر همین بعضی ها به قدقد کردن افتادن
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    18 5
    درود برایت اله مکارم
  • مجید IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    13 0
    تمامش کنید خسته شدیم از دست شما.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    15 4
    خود اقای مکارم از برجام حمیت کرد
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    18 2
    مراجع محترم فتوایی هم علیه ربای واضح در بانک ها و بیمه ها و سود تضمین شده ی سپرده ها بدن شاید خدا ازشون راضی بشه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    2 8
    وتذکر همدانی چقدر زود وآنی مشکلات را در40 سال گذشته حل کرده
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    2 2
    نظر دادن در جامعه ای سازگار است که دموکراسی و حاکمیت مشروعیت داشته باشد و در غیر اینصورت چاره ای جزء فحش دادن نیست : "دوالت روحانی"
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    16 4
    زنده باد آیه الله جنتی و درود بر ایستادگی ایشان در دفاع از ساحت انقلاب
  • محمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    7 0
    واقعا ادم شک می کند با این مزخرفات این پسر شهید مطهریه یا پسر ملک سلمان
  • AE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    8 0
    مشرق هر روز ضد گرانی مطلب بنویس و داد بزن و اعتراض کن باتشکر
  • RO ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    3 13
    یعنی مکارم متوجه نشده که در مساله گرانی همه ارکان نظام با هم متحد هستند؟؟؟
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    5 0
    زمان شاه این اتفاقات می افتاد حکم جهاد صادر میکردن حالا چرا ساکت نشستن
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    4 5
    فقط از نفت پول در میاریم بیشترش هم خرج جنگ میشه
  • فارغ IN ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    2 3
    امان از فرزند حوزه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    8 0
    اگر بی بی سی دستور دهد مردم ایران به یک سوسک رای بدهند حتما آن سوسک رای خواهد آورد.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    12 0
    امثال مطهری که به اعتبار نام پدر به نان و شهرت رسیده اند باید بجای تز دادن از مردم برای این ویرانی های اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم عذرخواهی کنند اگر وجدان داشته باشدکه البته در طیف افساد طلبان چیزی به نام وجدان و اخلاق بی معناست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس