مجید انصاری

مجید انصاری می‌گوید: «لیدر اصلاح‌طلبان» می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند ولی از ظرفیتش استفاده نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سخنگوی جدید دولت برای «روزهای ناآرامی فیزیکی»!

مشرق گزارش داد: علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب، وزیر سابق کار و از چهره‌های امنیتی کابینه رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی به عنوان سخنگوی دولت منصوب شده است .[۱]

*این انتصاب در حالی است که علی ربیعی طی ۲ ماه اخیر مواضع عجیبی را مطرح کرده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید تعدادی از این مواضع است:

_این دوره بدتر از سال‌های جنگ است!

_فکر می‌کنم اگر بر همین سیاق سال ۹۸ را ادامه دهیم چشم انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم.

_بیشترین خسارت در مقابل رئیس‌جمهور نامتعادل امریکا (ترامپ) متوجه جامعه کارگری ایران است. امکان از دست رفتن مشاغل و مواجهه با بیکاری در برخی از صنایع و خدمات کاملاً قابل تصور است که بر وضع بغرنج کارگری خواهد افزود.

_آمریکا می‌خواهد ایران را چروکیده کند.

سؤالی که با خوانش این مواضع به ذهن خطور می‌کند این است که آیا علی ربیعی از این مواضع توبه کرده و قصد دارد به عنوان سخنگوی دولت امید بخشی کند؟! یا اینکه نه! او قرار است همین مواضع را در کسوتی جدید و با امکانات و فراگیری بیشتر مطرح کند؟

البته پر واضح است که پاسخ این سؤال در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

گفتنیست، ربیعی چندی قبل در لابه‌لای یک گفت‌وگوی ویدئویی اظهار کرده بود: برخی می‌گویند دولت اقتصاد را ول کرده تا ما را به آن نقطه –نارضایتی- برساند. اینها تحلیل‌های دایی جان ناپلئونی و غلط است .[۲]

***

«لیدر اصلاح‌طلبان» می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند ولی از ظرفیتش استفاده نمی‌شود!

«مجید انصاری»، از فعالان اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است:

«همانطور که در حماسه دوم خرداد وجود شخصیت فرهنگی، متین و نجیب آقای خاتمی در کانون این حماسه از عوامل ماندگاری آن شد، امروز هم این سرمایه و سرمایه های ملی دیگر می تواند برای گره گشایی از کار کشور مورد استفاده قرار بگیرد. شخصیتی مثل آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود محبوبیت، مقبولیت و اعتباری در بین کشورهای اروپایی و سازمان ملل داشتند. ایشان توانستند گفت و گوی تمدن‌ها را به ثبت برسانند. چرا در این ایام که باید ما دیپلماسی فعال تری داشته باشیم از ظرفیت ایشان برای همراه کردن کشورهای جهان با ایران و خنثی سازی توطئه ها و تحریم ها استفاده نمی کنیم؟ من مطمئن هستم که اگر در هر جای دیگری از جهان ظرفیتی مثل آقای خاتمی را داشتند در این شرایط حساس از او نهایت استفاده را می‌کردند .»[۳]

*درباره اظهارات انصاری گفتنی‌های مهمی وجود دارد:

یکم: شخصیت متین و نجیب! مورد اشاره او کسی است که با نانجیبی تمام، فتنه سال ۸۸ را را بر رهبری نظام و ایران و متعاقب آن، سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ را بر مردم ایران تحمیل کرد و هنوز هم با اینکه در خفی اذعان کرده است تقلبی در کار نیست اما در علن از عذرخواهی اِبا دارد.

فلذاست که جعل تاریخ و تحریف آن، مقوله‌ای است که در اظهارات انصاری آشکارا می‌توان آنرا مشاهده کرد.

و دوم: مشخص نیست انصاری از کدام ظرفیت برای خنثی‌کردن تحریم‌ها سخن می‌گوید؟!

محمد خاتمی نه تنها در دولت خودش نتوانست تحریم کلانی را علیه ایران لغو کند بلکه نسخه‌های شبه‌برجامی او نیز هیچ موفقیتی برای کشور به همراه نداشت و دست آخر نیز شکست خورد.

خاتمی همچنین تا قبل از فتنه‌انگیزی در سال ۸۸، بصورت علی‌الدوام به کشورهای خارجی سفر می‌کرد اما از قِبَل این سفرها نیز تنها چیزی که عاید مردم شد؛ ویدئویی مبنی بر دست دادن او با یک زن خارجی بود نه لغو تحریم.

و از این هم بگذریم که برخی تربیت‌یافتگان مکتب خاتمی جزو حامیان تحریم ایران هستند و از داخل و خارج از ایران به آمریکا پیام فرستاده‌اند که ایران بایستی بیشتر تحریم شود. (اشاره به پیغام رسمی فتنه‌گران ۸۸ به آمریکا و نامه جمعی از اصلاح‌طلبان اپوزسیون به کاخ سفید)

در واقع شاید بد نباشد آقای انصاری یک بار دیگر تاریخ روزشمار فتنه ۸۸ را بخواند تا بفهمد این حادثه دردناک چگونه عامل تحریم بیشتر مردم ایران شد؟

***

شام در نیویورک، تحریم در تهران؛ عبور ظریف از یک خط قرمز دیگر؟

پایگاه خبری پالیتیکو روز پنج‌شنبه گذشته مدعی شد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند هفته پیش در جریان سفرش به نیویورک، با «دایان فینشتاین» سناتور دموکرات دیدار کرده است.

دفتر این سناتور آمریکایی در مورد شام کاری فینشتاین و ظریف، گفته است که این دیدار با «مشورت با وزارت خارجه» آمریکا صورت گرفته است.

در بیانیه دفتر این سناتور همچنین آمده است: «دفتر پیش از این دیدار با وزارت خارجه در تماس بود تا هم به آن‌ها اطلاع دهد که این دیدار صورت می‌گیرد و هم آخرین اطلاعات را از فعالیت‌های ایالات متحده و ایران دریافت کند.»

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به پالیتیکو گفته است که این دیدار به درخواست این وزارتخانه انجام نشده است. کاخ سفید هم از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

پالیتیکو هفته پیش هم با اشاره به اینکه شماره و نام ظریف روی صفحه تلفن همراه فینشتاین دیده شده، گزارش داده بود که احتمال دارد این سناتور آمریکایی با ظریف تلفنی گفت‌وگو کرده باشد.

فینشتاین که رئیس سابق کمیته اطلاعات سناست، از منتقدان سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌آید و اخیراً چند بار از کاخ سفید خواسته به جای تنش‌آفرینی، برای گفت‌وگو با ایران تلاش کند. [۴]

*این دیدار در حالی رخ داده است که مقامات دولت روحانی این روزها اصرار ویژه‌ای دارند که با آمریکا مذاکره نخواهند کرد!

شخص محمدجواد ظریفنیز پیش از این در اظهاراتی گفته بود: با عهدشکنان مذاکره نمی‌کنیم .[۵]

مع‌الوصف اما خوانش خبر فوق نشان می‌دهد که این سکّه روی دیگری هم دارد...

پیش از انتشار خبر دیدار ظریف با سناتور آمریکایی، سعید شریعتی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ طی اظهاراتی عجیب از دیدار وابستگان دو طرف ایران و آمریکا خبر داده بود.

او گفته بود: «مقدمات دور جدید مناسبات میان ایران و ایالات متحده در ماه‌های گذشته فراهم شده است. از مذاکرات در سطح بازرگانان و تجار مورد اعتماد طرفین تا برخی سطوح دیپلماتیک و حتی برخی وابستگان نظامی دو طرف .»[۶]

اظهاراتی که اگرچه چندان جدی گرفته نشد؛ اما خبر پالیتیکو نشان می‌دهد که چندان هم بیراه نبوده‌اند.

در همین حال «الیاس حضرتی»، نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز طی اظهاراتی که چندان بدون ربط به خبر دیدار ظریف با سناتور آمریکایی به نظر نمی‌رسند؛ گفته است: ظریف به تنهایی صدای جمهوری اسلامی برای دنیا شده است، تهران باید ازاین تک صدایی خارج شود…گروهی حداقل ۱۰۰ نفره تشکیل شود تا درگفت‌وگو با مقامات آمریکایی و اروپایی مواضع ایران را تشریح کنند.

خبر دیدار ظریف با سناتور آمریکایی همچنین در حالی است که تمام نهادهای کلان نظام اسلامی بحث مذاکره با آمریکا را منتفی اعلام کرده‌اند.

این گزاره‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً شاهد یک عبور دیگر از خطوط قرمز کشور هستیم.

دیداری که همچون عبور از خطوط قرمز هسته‌ای در جریان مذاکرات برجام و همچون اقدام نابجای تماس تلفنی روحانی با اوباما! می‌رود تا هزینه‌های بیشتری را به مردم و نظام اسلامی تحمیل کند.

آقای ظریف، شورای عالی امنیت ملی و شخص رئیس جمهور تا کنون درباره این دیدار در شرایطی که رهبر انقلاب با صراحت هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند، سکوت کرده‌اند.

***

۱_ mshrgh.ir/961362

2_ mshrgh.ir/960465

3_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1194747

4_ mshrgh.ir/961315

5_ mshrgh.ir/960855

6_ mshrgh.ir/957694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    89 6
    لیدر اصلاح‌طلبان فقط نوکری غربی ها را خوب بلد است
    • AE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
      24 0
      مردم باید با پوست و استخوان حقیقت اینها را بفهمند
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    52 1
    اصلاح طلبان طرفدار غرب برای فرهنگ / اقتصاد و امنیت کشور بسیار خطرناک هستند .مخصوصا اگر با جریانات " لمپن " گره خورده و جمع شوند .به ترکیب زیر توجه کنید : دکتر ظریف ! دکتر حجاریان ! سید محمد خاتمی! علی ربیعی !
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    69 2
    ما هم به عهدشکنان اعتماد نمی کنیم کاش مردم دفعه بعد ب این عهد شکنان رای ندن
  • کره ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    71 2
    دولت تکرار و سیستمداران تکراری و فرتوت و بازدهی ای به اندازه صفر
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
      17 0
      بازدهی صفر هم خوبه ! بازدهی منفی داره.عین بولدوزر داره تخریب مبکنه.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
      5 1
      تخریب میکنه؟
    • SE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
      17 0
      پدر پول ثروت مفت درآوردن از پست و مقام دولتی بسوزه
  • رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    1 14
    خب دولت دوست داره آقاي ربيعي سخنگوش باشن. جز اختيارات قانوني شونه. حالا به كيهان و مشرق و ديگران چه ارتباطي داره؟ چرا در اختيارات رئيس جمهوري دخالت مي كنين كه ايشون هم بياد هي غر بزنه ؟ مگه اين آقا سخنگو شد آسمون به زمين اومد؟ بنظرم چون ربيعي هم تركي و هم فارسي خوب بلده صحبت كنه انتخاب خوبيه.
  • حمیدا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    16 0
    مرگ برمنافقین وکفار منافقین از کفا بدترند انشاالله خداوند متعال همه منافقین را هرچه زودتر بی آبرو؛ رسوا و با ذلت و خواری نابود سازد.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    15 0
    ظرفیت سیاسی خنثی کردن تحریم یعنی مهره آمریکا بودن. انصاری ناخواسته چه چیزهایی رو لو می ده. پس آقای تکرار می کنم توی آب نمک خوابیده برای این روزها. مردم اگه به وفاداران به انقلاب اسلامی هم رای ندادید اشکال نداره ولی به این اصلاحاتی ها و تدبیری ها رای ندید. مدیریتشون صفره.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    15 0
    ربیعی میخواد بیاد دوباره اشک تمساح بریزه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    15 0
    اینها نوکری را نمیدانند باید برن انگیس از ارباب یاد بگیرند نوکر ماسونی ایران تازه از ماسونی ترگیه عقب ترند نوکر نوکرند.
  • مجید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    19 0
    عملکرد دولت دیدیم نیازی به .....نداریم سخنگو قبلی و اصلاح طلبان به اندازه کافی سخن گفتند .صد گفته و ....
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    15 0
    دولت غرب معاش دروغگو
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    11 0
    خدا لعنتشون کنه فقط همین
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    19 1
    خاتمی رو هرکشوری میخواد ببره ازش استفاده کنه تا حروم نشه. از توانایی هاش جذب افراد خائن به کشور دور خودش بود که تعدادیشون اونور آب دارن در راستای تفکراتش به اربابانش خدمت میکنن. نمونه ، مهاجرانی و مسی علینژاد. داخلی هام که .. ظریف رفته به اربابش بگه تو انتحابات مجلس از حزب ما دفاع کنید تو رسانه هاتون که اگه ما نباشیم رقبا مثل من بهتون لبخند نمیزنن ها.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    1 21
    عبور ظریف از یک خط قرمز دیگر؟ مشرق خفه شو!
  • SE ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    14 0
    اینها تا انقلاب خمینی را زمین نزنند دست بردار نیستند
  • ناشناس IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    9 0
    استیضاح شده چگونه برمیگردد ؟
  • مجید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    6 0
    انصاری همان انصاری است که قانون زیر پا گذاشت و در ایام فتنه به خیابان امد و برای نظام مشکل درست کردند الان از حل چه مسئله ای صحبت می کند
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    4 0
    شرف که نباشد هر چیزی قابل توجیه است حتی جیره خواری دشمن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    4 0
    فقط بگویید نهم دی . فتنه گران فشارشان میره روی بیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس