اردکانیان

وزیر نیرو نسبت به اخبار، طنزها و انتقادهایی که در خصوص "یک وعده غذا خوردن مردم ایران" و مقایسه خورد و خوراک مردم ایران با چینی‌ها صورت گرفته، واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، در حالی که این روزها مسائل مهمی در بخش آب و برق کشور مطرح است، پروژه‌های مهم زیرساختی در مراحل مختلف مطالعه و یا اجرا قرار دارند، طرح‌های مهمی در شرف بهره برداری هستند و وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون‌های مختلف اقتصادی مشترک بین ایران و کشورهای منطقه را برعهده دارد، یک موضوع با عنوان "یک وعده غذا خوردن مردم ایران" در مصاحبه اخیر وزیر نیرو دستمایه انتقادها و مطالب طنز شد.

بیشتر بخوانید:

عکس فرزندان وزیر جنجالی در دستان نمایندگان مجلس

اردکانیان: چینی‌ها با یک وعده غذا هم سیرند؛ ما زیاد می‌خوریم و می‌پوشیم

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، نسبت به این موضوع با ارسال یادداشتی به روزنامه رسمی دولت، واکنش نشان داد. متن این یادداشت که در شماره امروز روزنامه ایران منتشر شده، بدین شرح است:

"روز ۱۲ خرداد به دعوت خبرگزاری ایلنا از این خبرگزاری بازدید کرده و با کارکنان این رسانه ملاقات کردم. این دیدار فرصتی بود که در آن بیش از ۶۰ دقیقه با خبرنگار محترم این خبرگزاری گفت‌وگو کنم. متن انتشار یافته این گفت‌وگو (که کل آن بیش از چند هزار کلمه است و مباحث بسیاری در آن مطرح شده) فقط در ۳۳۱ کلمه روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت و یک عبارت کمتر از ۲۰ کلمه‌ای از آن درباره اشاره‌ای به عادات و رفتار مردم کشور چین، پررنگ شد و به محتوای غالب رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. شایسته دیدم به احترام ملت ایران که مفتخرم خادم ایشان هستم و نیز وظیفه پاسخگویی، توضیحاتی در این باره ارائه کنم:

اول، خرسندم از اینکه در نظام و دولتی خدمت می‌کنم که تا حد ممکن پاسدار آزادی رسانه‌ها بوده است به نحوی که شبکه‌های اجتماعی گسترش فزاینده‌ای یافته‌اند تا دسترسی عمومی به گردش آزاد اطلاعات به حدی برسد که حتی عبارتی چند کلمه‌ای از میان مصاحبه‌ای مفصل نیز از چشم‌ها دور نمی‌ماند و حساسیت عمومی را برمی‌انگیزد.

دوم، من به زیستن در جامعه‌ای که در آن میلیون‌ها شهروند با اذهانی حساس و چشمانی تیزبین کوچک‌ترین کردار مسئولان را زیر نظر دارند، افتخار می‌کنم. زندگی در دنیایی شفاف، حتی اگر فشار رسانه‌ای ناشی از برداشت مردم از یک عبارت کوتاه بسیار سنگین باشد، به نفع همه شهروندان و ایران ماست.

سوم، در مصاحبه با خبرنگار محترم خبرگزاری ایلنا درباره این موضوعات سخن گفتم: اول، سدها، تاریخچه سدسازی در قرن بیستم، نقش و کارکرد سدها در کاربردهای مختلف؛ دوم، آبرسانی به روستاها؛ سوم، مدیریت سیلاب و چندرشته‌ای بودن این عرصه و ضرورت اجتناب از قضاوت‌های زودهنگام درباره سیلاب، علل و مدیریت آن؛ چهارم، مهندسی رودخانه‌ها و اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد؛ پنجم، آثار مثبت بارش‌های اخیر برای تالاب‌ها، تأمین آب مناطق مختلف، بهبود محصولات در کشاورزی؛ ششم بحث مفصلی درباره مدیریت مصرف و تقاضای منابع آب و برق و نوع نگاه وزارت نیرو به تعرفه‌ها و اصلاح آنها به نحوی که در خدمت اصلاح الگوی مصرف باشد؛ هفتم، ظرفیت‌های تولید و صادرات انرژی برق فسیلی و تجدیدپذیر کشور؛ هشتم، الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا و منافع آن برای کشور و نهم، انتقال آب بین‌حوضه‌ای و شرایط لازم برای تحقق این کار. هیچکدام از این مباحث تا این لحظه منتشر نشده و بازتابی نیافته است.

چهارم، در آن مصاحبه بیش از هر چیز تلاش کردم توضیح دهم که اگر تاکنون وزارت نیرو نگاه درآمدی به افزایش تعرفه‌های آب و برق داشته (که البته نگاه درآمدی هم نبوده و به علت یارانه‌ای بودن آب و برق، هر افزایش تا قبل از رسیدن به قیمت تمام‌شده، صرفاً کاستن از میزان زیان است و نه کسب درآمد و سود) نگاه جدید ما به اصلاح تعرفه‌ها، افزایش تعرفه به منظور بازدارندگی است. تعرفه بازدارنده یعنی تعرفه‌ای که وضع می‌شود تا مصرف‌کننده کمتر مصرف کند و حتی به قیمت کمتر شدن درآمد تولیدکننده آب و برق (به علت مصرف کمتر مصرف‌کننده) مقدار مصرف کم شود نه اینکه درآمد تولیدکننده افزایش یابد. توضیح دادم تعرفه بازدارنده برای آن است که حدود ۲۵ درصد مصرف‌کنندگان که از الگو بالاتر مصرف می‌کنند تشویق شوند که ۱۰ درصد مصرف‌شان را کاهش دهند.

پنجم، برای خبرنگار محترم توضیح دادم که برخی مصرف‌کنندگان خیلی بیشتر از الگو مصرف می‌کنند و گفتم که اگر از مصرف‌کننده پرمصرف، قیمت واقعی دریافت کنیم، هم او عقلانی‌تر مصرف می‌کند و هم می‌توانیم برای اقشار ضعیف آب و برق ارزان‌تر ارائه کنیم. تصریح کردم که «دنبال اصلاح خودمان و پایبندی به اخلاقیات و ایمن کردن جامعه از حیث شیوه‌های مصرف باشیم.» به مقتضای بحث رایج این روزهای جامعه درباره تحریم‌ها به خبرنگار محترم گفتم «تحریم روی جامعه‌ای اثر می‌گذارد که آلوده به بدمصرفی باشد.

اگر جامعه‌ای آلوده به بدمصرفی و بیمار نباشد، تحریم کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ …وقتی وابستگی‌مان به نفت کمتر شود یعنی کارآیی‌مان را بالا برده‌ایم، یعنی تولیدمان را بالا برده‌ایم یعنی میزان کار و بهره‌وری را افزایش داده‌ایم.» موضوع بدمصرف بودن جامعه ایران اولاً با توجه به اینکه همه ایرانیان پرمصرف نیستند و برخی مصرف‌کنندگان خارج از الگو مصرف می‌کنند را طرح کردم و در ضمن بر ضرورت کاستن از وابستگی به نفت تأکید نمودم.

ششم، به‌واقع به بدمصرف بودن جامعه و اقتصاد ایران اعتقاد دارم. ما در مصرف بنزین، آب، برق، گاز و مواد غذایی بدمصرف هستیم. شهرهایی با آلودگی هوا، انبوه نان خشک، سطل‌های زباله مملو از مواد غذایی هدر شده و شدت بالای مصرف انرژی در این کشور نشانه بدمصرفی است. بدیهی است مردم تنها مقصر بدمصرفی نیستند. ساختارهای صنعتی، شهرسازی، کشاورزی و آب و انرژی ما به اندازه کافی کارآمد نیست، اما به واقع اخلاق و عادات رفتاری نادرست ما هم در بدمصرفی سهیم است.

آن یک عبارت درباره غذا خوردن مردم چین نباید سبب شود ایده اصلی بدمصرفی جامعه و اقتصاد در ایران امروز را به فراموشی بسپاریم. از مردم تشکر می‌کنم که آنقدر به سخنم حساسیت نشان دادند تا برای روشن شدن مسأله در اینجا مقصودم را با صراحت بیشتری تشریح کنم و حتی فرصت مجددی برای گفت‌وگو درباره آن دست دهد، اما از همین مردم هشیار تقاضا می‌کنم از کنار ایده بدمصرفی جامعه ایرانی و ضرورت مطالبه برای اصلاح آن به سادگی عبور نکنند.

هفتم، ۱۷ سال از نزدیک با چینی‌های بسیاری ارتباط داشته و به مدت ۱۰ سال در سمت‌های مدیریتی در مجموعه‌های مرتبط با آب سازمان ملل متحد فعالیت کرده و پروژه‌هایی را نیز در چین اجرا کرده‌ام. شناخت خوبی از چین دارم و کاملاً آگاهم که چینی‌ها به علل مختلف از جمله برخی سیاست‌های صنعتی، جمعیت زیاد اقتصادی، قدرت اتمی بودن و سطح گسترده تجارت با جهان، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل تحریم دارند. اما سختکوشی و کم‌مصرفی جامعه چینی را هم از نزدیک دیده‌ام بالاخص در دورانی که سال‌های آغازین حرکت به سمت توسعه صنعتی امروزین را پشت سر می‌گذاشتند و عزم خود را جزم کرده بودند تا به قدرتی اقتصادی در جهان بدل شوند.

عبارتی که درباره چین بیان کردم اولاً بدان معنا نبود که ایرانیان باید یک وعده غذا بخورند، بلکه معنایی نمادین داشت و تأکید بر سختکوشی و ظرفیت تحمل جامعه چینی برای رسیدن به اهداف متعالی‌تر را بیان می‌کرد. ثانیاً کم‌اهمیت جلوه دادن سایر ابعاد سیاست‌های دولت و جامعه چین برای توسعه را نیز مدنظر نداشتم. ثالثاً، در عرصه‌ای بی‌ارتباط با حوزه فعالیت تخصصی خودم سخن نمی‌گفتم، بلکه بحث کاملاً در ارتباط با مسأله مصرف آب و انرژی بود.

مثالی را برای خبرنگار محترم ایلنا ذکر کردم که ماهیت رویکرد من به بدمصرفی را نشان می‌داد و اتفاقاً نگاه انتقادی آن مثال هم متوجه مسئولان بود. برای ایشان گفتم من در سفری که به یکی از شهرهای گرمسیری داشتم، در پاویون فرودگاه، دفتر مقامات استانی و حتی دفتر مدیر شرکت تابعه وزارت نیرو، در حالی که دمای محیط در آن زمان ۳۵-۳۴ درجه بود و دمای آسایش هم ۲۵-۲۴ است، بدون استثنا دمای کولر گازی تمام ساختمان‌ها روی ۱۶ و ۱۷ درجه تنظیم شده بود. این یعنی وضع مدیریت مصرف خیلی نامناسب است و خیلی بدعادت و بدمصرف شده‌ایم. آن عبارت درباره چین بر بستر چنین بحثی و در حد چند کلمه ذکر شده و نه تنها نکته محوری و پیام مصاحبه نبوده، بلکه حاشیه‌ای‌ترین نکته مصاحبه به‌شمار می‌رود.

هشتم، بازتاب زیاد چند کلمه از یک مصاحبه چند هزار کلمه‌ای، واقعیت جامعه رسانه‌ای و شبکه‌ای شده، میزان حساسیت مردم و تحت نظارت بودن مسئولان و ضرورت در نهایت دقت سخن گفتن را یادآور شد. دنیای رسانه‌های امروز بسیار حساس و پرغوغاست و باید هر مسئولی با ملاحظه بسیار و با احساس مسئولیت فراوان در قبال افکار عمومی و اعتماد جامعه سخن بگوید. در ضمن، از خبرگزاری وزین ایلنا هم خواسته‌ام که متن دقیق و کامل مصاحبه را منتشر کنند تا ماهیت واقعیت آنچه در آن مصاحبه مدنظر بوده است، برای افکار عمومی آشکار شود. همه منتقدان را به دقیق خواندن متن کامل آن مصاحبه دعوت می‌کنم.

مصاحبه‌ها و متن‌ها فرصتی برای گفت‌وگو هستند، حتی اگر نسخه ناقص و نادقیقی از آنها، در معرض سوء تعبیرها و حتی بداخلاقی‌هایی نظیر تاختن بر زندگی خصوصی و نسبت‌های ناروا به گوینده سخن قرار گیرد. بازتاب رسانه‌ای این مصاحبه خوشایند نبود، اما با رویکردی مثبت، می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای از ظرفیت‌های عظیم گفت‌وگو در جامعه ایرانی تلقی نمود. مهم این است که از این میان، فرصتی برای گفت‌وگو بسازیم و راهی به سوی آینده بهتر بگشاییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 40
  • علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    75 9
    شما چه به وزیر تازه هم برای 80میلیون نفر هم معلم اخلاق شدی و هم تصمیم کبرا و صغرا می گیرد شما باید در اداره بازرگانی استخدام شوید و کوپن جیره بندی مواد غذایی تحویل مردم بدهید تا از گرسنگی نمیرند .
    • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      34 5
      واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
    • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      49 1
      مرگ بر اشرافی زدگی و اشرافی مسلکان
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    95 4
    آیا وزرای چین هم مثل شماها با فاصله طبقات نجومی با مردم زندگی می کنند - شماها از جهاد و شهادت و فداکاری مردم برای جیب هایتان کیسه طمع دوخته اید - از مردم فاصه گرفته اید - مامردم شاهد هستیم در 24 ساعت روز آدم هست که هر ده دقیقه یک بار گروه گروه کنار سطلهای زباله مشغول برداشتن نازلترین ها از سطلهای زباله هستند تو از درون زباله ها حرف می زنی - تو از طبقه هزارم داری با هم طبقاتی هایت که از انقلاب مردم سوء استفاده کردید با مردمی که از صدقع سری آنها از مال آنها ثروت اندوخته اید به ملت نگاه می کنید خبر داری فقط زن یکی از هم فکران شما (دکتر نجفی مرشد شماها)قریب 20 میلیارد تومان نرد مهریه و خانه لاکچری باخته بود - ظاهرا دنیای بدون مرز رسانه های جهان را هم نمی شناسی مردم ایران بیش از وزیرشان چین را می شناسند - البته جاهایی را می شناسند مثل ژاپن و مالزی و الندونزی و کره و استرالیا و....شما مردم نجیب این کشوررا نمی شناسی البته خودت هم گفته ای مجری پروژه در بیرون بوده ای مردم نجیب و باشرف ایران را نمی شناسی اما نگذارید خشم این مردم دامنتان رابگیرد سوء استفاده بس است.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    باشه همه مقصرن جز دولت بنفش کلا مردم مقصر هستند که به شما رأی دادن
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      26 25
      بایدهمه ما مردم ایران قبول کنیم که بدمصرف بوده وهستیم درمصرف آب ،برق ،گاز ،عزاداری ها ،عروسی ها ،مراسمات وجشن های فامیلی وخانوادگی ،مصرف بنزین ،نفت،گاز، نوشابه ،مصرف دارو و...رتبه های اول جهان را به خوداختصاص داده ایم .
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      24 2
      ما مثل شما نیستیم خودم میگم خیلی کم مصرف هستم. مردم ایران رو نگو بگو پولدارها و مسئولین قشر ضعیف چون پول ندارن اصلا مصرف هم نمیکنند.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    47 2
    احسنت ولی چرا بچه های عزیز دل بابا توی این کشور با این وزیر گل و بلبل و دلسوز زندگی نمیکنن؟
  • سید جواد موسوی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    46 7
    دکتر قالیباف تو مناظره ها هی تاکید میکرد دولت 4 درصدی .الان همه فهمیدن منظورش چی بود .دولت روحانی ووزراش همون 4 درصدی هستن .وزیر شاید منظورش این بود که مردم هم مثل کابینه یه وعده اونهم خاویار بخورن
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    33 4
    شما ناسلامتی وزیر هستید لطفا نسخه نپچید " سواره راازحال پیاده چه خبر؟!!!
  • جاوید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 32
    جناب وزیراز چهره نورانی ومنطقی شما وسخنان سنجیده ای که من در صدا و سیما از شما دیده وشنیدهام این سخنان بعید بود و به نطرم آمد که شاید شیطنت رسانه ای در آن دخیل بوده در هر حال ممنون از این سخنان سنجیده ی شما
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    30 4
    به هر حال جناب خود شما هم جز بدمصرف کنندگان هستی. یه نگاه به شکم برآمده تان بینداز!
  • مهدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    7 12
    خب این برداشتهای اشتباه مردم بخاطر غرض ورزی ایلنا در نشر بد و کوتاه مصاحبه بوده
  • ب IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    29 4
    کاشکی این قدرت داشتم روزی ی وعده غذا بهت میدادم تا التماستو میدیدم= ولی چه فایده دستم بهت نمیرسه
  • حسین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 16
    توضیحات وزیر محترم خیلی موثر و برای من مفید بود. از ایشان و خبرگزاری شما برای روشنگری بسیار سپاسگذارم. ایکاش رئیس جمهور محترم و بقیه اعضای محترم کابینه مرتبط با شرایط بد اقتصادی امروز جامعه اینطور با مردم صادقانه و شفاف حرف بزنند. واقعا سکوت این مسئولین ، تحمل مشکلات اقتصادی امروز را سخت و ملال آور کرده.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    24 3
    چرا تو ایران هر کی مسئول میشه فکر میکنه صاحب نظر شده؟ باور کنید اکثر وزیر ها و مدیر ها در حد دون پایه ترین کارشناسان همون جایی که رئیسش هستن هم سواد و قدرت تحلیل ندارن. حالا جهان گشته و بهشون چیزی رسیده فک نکنید خبریه.
  • محم IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    13 3
    اقای وزیر توی این محاسبه هم به فکر در امد زایی بوده نه توجیه به وعده غذایی نداشته خدا یا اگر ریشه ای فاسد باشد به غیر از خودت ممکن نیست ریشه اش خشکانده شود بخشکان افکار مسخره و افراد مضحک راا
  • محم IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    7 3
    اقای وزیر توی این محاسبه هم به فکر در امد زایی بوده نه توجیه به وعده غذایی نداشته خدا یا اگر ریشه ای فاسد باشد به غیر از خودت ممکن نیست ریشه اش خشکانده شود بخشکان افکار مسخره و افراد مضحک راا
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    9 1
    آفرین به این اصلاح، ادب و سعه صدر و نه آفرین به بداخلاقی تندخویی و همه را از بالا دیدن.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 23
    کاملا درست و بجا سخن گفته
  • سید محمد میرکمالی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    0 0
    آقای اردکانی کم گوی و گزیده گوی چو دور از اینکه از مردم عذر خواهی کردی متشکریم اما اهم خدمات مشرحه در گفتگوی خود جزو وظایف جنابعالی بوده و کار تخصصی می باشد که فهم آن برای مسئولین مربوطه و کارشناسان فنی قابل در ک می باشد .ولی وقتی با چند کلمه کل مردم کشور را زیر سوال می بری و بعدا توجیه میکنی ایا اینطوری شعور مردم را زیر سوال نمی برید . مردم خوب و بد را متوجه هستند -کم وزیاد را می فهمند لطفا بعنوان یک مسئول روش زندگی خود و خانواده تان را طوری تغییر دهید که به عنوان نمونه در مورد گفتار تان در کل کشور مطرح شوید تا مردم به این اینگونه روش صحیح مصرف در زندگی اقامه نمایند
  • بنده خدا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 2
    واقعیت این است که ما مردم بد مصرفی هستیم و تنها راه مقابله با بد مصرفی مردم افزایش هزینه هاست به گونه ای که مردم قادر نباشند نیازشان را در زمینه های بنزین، آب، برق، گاز و مواد غذایی برآورده نمایند تا چه رسد که بد مصرفی انجام دهند. در ضمن تاکید وزیر محترم بر ضرورت کاستن از وابستگی به نفت کاملا درست و تفکرات ایشان شایسته احترام است با صرفه جویی و کاستن از مصارف بیخود می توان هزینه تحریم ها را پایین آورد و کشوری قدرتمند را ساخت.
  • امید IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 3
    افسوس که شکم های پر شما اجازه مدیریت منابع نمی دهد به ملت خود هم توهین میکنید لرستان رانابود کردید
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    11 4
    با وجود همه ی مخالفتم با این دولت، چقدر بدبختیم که وزیرمان باید برای سخنان درست خودش که در حوزه تخصصی خودش هم بوده بیانیه بدهد تا به مردم و به ویژه رسانه ها حالی کند که بابا! من درباره ی قناعت صحبت کردم! درباره ی الگوی مصرف صحبت کردم! از اول هم با هجمه مردم و به ویژه رسانه ها مخالف بودم. ای کاش از ایشان در برنامه تلویزیونی دعوت شود تا از تجربیاتشان درباره ی چین سخن بگویند.
  • مردم IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    21 3
    بابا به خدا عذرخواهی نشانه بزرگی است، این همه توضیح و تفسیر برای توجیح ناپسند است، غرور یار و ابزار شیطان است، امید به روزی که مسئولین پخته تر عمل کنند.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    24 3
    ]چقدر حرف زدي بابا ما يه وعده هم زيادمونه نخواستيم
  • یعقوب پور IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    19 3
    کاش از نوع مصرف ومیزان حقوق و حضور فرزندانشان در خارج از کشور و اینکه آنجا باچه درآمد زندگی می کنند واینکه بسیاری از مردم ایران حتی به مصرف یک وعده غذا هم قادر نیستند و اختلاف طبقاتی خود و مردم اشاره داشت.
  • اسد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 2
    چرا همش مصرف كننده مقصر مي دانيد هيچ اينطور نيست درسته شايد تعداد اندكي بدمصرف باشند ولي دليل اصلي مصارف بالا در انرژي ونان و آب معيوب بودن زير ساختها و كيفيت كم داده ها مي باشد اينقدر سعي نكنيد اذهان را از دليل اصلي منحرف كنيد به خدا اكثر مردم ايران به اندازه بهترين وزراي دولت دلايل كاستي ها را مي فهمند توجيهات شما برا خودتان مصرف دارد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 4
    وزیر نیرو( اردکانیان): چینی‌ها به علل مختلف از جمله قدرت اتمی بودن آسیب‌پذیری کمتری در مقابل تحریم دارند./// چرا هند و چین و پاکستان باید قدرت اتمی باشند اما ما نباشیم؟
  • ابوالفضل IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 3
    جناب اردکانیان ملت بزرگ ایران رو با چیین مقایسه نکنید ما نعمت خدادادیداریم نفت . گاز معادن طبیعی طلا... باید در سفره هامون طلا باشه نه به لطف دولت شما فقط نون خالی این پول ها در کجا هزینه میشه واقعا خجالت خوب چیزیه هرچه مردم چیزی نمیگن شما ها پروتر میشین
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 1
    جمعش کو
  • وحید IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    خبرگزاریها هم فقط ایجاد فتنه وتفرقه میکنن کمی هم انصاف داشته باشین یه ساعت مصاحبه بوده
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 2
    آقای وزیر نیرو وسایل برقی کشور چین و ژاپن وغیره ۱۱۰ ولت است اما کشور ما ۲۲۰ ولت هست این خودبخود ایجاد مصرف زیاد می‌کنه بفهم
  • زیرخط فقر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 1
    مردم که ندارند تا آن طور که تو میگویی مصرف کنند. اگر مصرف زیاد است مال امثال شما و فرزندانتان است. کسی که با نان و چای روزه میگیرد بدمصرف است؟!
  • یحیی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 0
    سلام من بعنوان یک شهروند عادی با منظورآقای وزیر کاملا موافقم درست است که نیمی از جمعیت کشور در روز یک وعده غذای کامل نمی خورند یعنی ندارند که بخورند اما بیست درصد جمعیت چنان درخوردن و ریخت و پاش مواد غذایی افراط می کنند که یک وعده غذای یک نفرشان خانواده ای فقیر را یک هفته کفایت می کند واین بیست درصد آنهایی هستند که گوش به حرف وزیر و وکیل نمی دهند پول باد آورده دارند و جنون مصرف. نظام توزیع دراین کشور غلط است و با حرف اصلاح نمی شود یارانه های دولتی برای آب و برق و مواد خوراکی و انرژی و... به دولتمندان می رسد و فقرا همچنان گرسنه می مانند. قیمتها را بالا می برند فقیر ضرر می کند یارانه را بالا می برند غنی سود می کند! دولتی که از همه جیک و پیک مردم خبر دارد و حرفی خلاف منفعتشان گفته شود گوینده را به صلابه می کشند چگونه نمی تواند یارانه دهکهای بالا را قطع کند و به دهکهای پایین بدهد؟ نمی تواند چون نظام اداری و مالی و نظارتی کارآمد نیست, سالم نیست. (همین فردا برنامه قطع یارانه دولتمندان را اجرا کند نتیجه این می شود که یارانه فقرا و بی دست و پاها قطع می شود و یارانه اغنیا و با نفوذها برقرار می ماند) بسادگی می توان یارانه دریافت کنندگان ارز دولتی, کسانی که صد سکه به بالا دریافت نموده اند, کسانی که برای چند ماشین ثبت نام نموده و بازار خودرو را به هم ریخته اند, مدیران ارشد و آقازاده هایی که یارانه را درخارج خرج می کنند , کسانی که سهام و سپرده های میلیاردی دارند و بسیاری از این قبیل افراد را قطع نمود و بر یارانه کارگران و کارمندان رده پایین و فقرا و بیکاران افزود. دردهای انباشته با حرف و سخنرانی و وعده درمان نمی شوند
  • شهروند IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 1
    آقای وزیر در نظر داشته باشید که ضعف ناشی از فرسوده بودن زیر ساختها ، وسایط نقلیه پر مصرف، شهرسازی غلط و اقتصاد بیمار مشکل بد مصرفی مردم شریف ایران نیست.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    1 1
    دوستان آقای وزیر دوباره توضیح دادند هدفشان بدمصرف کردن است و الا کاری به کباب خوردن بعضی ها ندارند چون دارندگی و برازندگی این حرفها حالیش نیست .
  • ناشناس IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    کاشکی بصورت نمادین هم که شده ،یکی از مسئولین توهین کنند را مجبور میکردند به آنچه که گفته برای یک ماه عمل کند مردم هم بتوانند بصورت پخش مستقیم ایشان را ببینند و چک کنند. متاسفیم که حرفها را میزنید ،نمک به جسم روح زخمی مردم میپاشید و بعد توجیح پشت توجیح میسازید. اتفاقا ما مردم بد مصرفیم که میخواهیم شما ها را که با پول ملت به اینجا رسیده اید، خرج کشور کنیم.غافلیم از اینکه شما ما و کشور را خرج خودتان میکنید. مثل وزیر رفته که گفت ،شما انتخاب کردید پس نق نزنید ،همینه که هست.
  • بیژن IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    داشتن دهان گشاد برای زدن حرف های مفت هنر نیست . . . اونهایی که خیلی ادعا میکنن اول ببینند خودشان می توانند طبق ادعایشان زندگی کنند بعد حرف مفت بزنند.
  • علی 15 RO ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 1
    سلام اقای وزیر ؟! همه این کلمات رو گفتی که اون جمله یک وعده رو توصیح بدی.واقعا متاسفم که نمیتونی درست صحبت کنی.مردم لرستان از صابقه مدیریتی جنابعالی به ستوه امده اند .خدایا مجلس و ابن وزیر را اصلاح نما
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 1
    ... نگو گالیور نقشه رو رد کن بیاد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 1
    ای بابا بیا ببین توی شرکتهای زیر مجموعه وزرات نیرو چه خبره. اسراف اینجاست دنبال کسی نگرد. یه نفر رو بفرستین از بلندگوهای پر خرج و غیر قانونی شرکت برق منطقه‌ای یزد یه گزارش بگیره خیال میکنی ورزشگاه آزادی هستش.
  • کارشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 2
    کسانیکه چنین طرز فکری دارند را باید سریع ادام کرد. چرا منتظرید اعدامش کنید
  • ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    آیا بچه های خود آقای وزیر هم یک وعده ای می خورند یا هر ساعت در کافی شاپ های شما شهر تهران هستند ؟ در هیچ جای جهان یک وعده ای نداریم چه رسد به ایران که این همه سرمایه برای آقایان و آقازادگان دارد !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    این حرفها و ماست مالی را فقط خودت باور می کنی مرد بودی وقتی نمی توانی مشکلات را حل کنی لااقل استفعا بده یک شایسته بنشیند که بلد باشد حرف بزند و نمک به زخم مردم نپاشد
  • Ata IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    27 1
    چقدر دلسوز .برق ارزان برای اقشار کم درامد .مگه میشه.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    7 1
    حالا گفتی یا نگفتی؟
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    20 1
    کسی که اهل بیتش اروپانشین باشن قطعا دلش به مردم نمی سوزه وازبالا به مردم نگاه میکنه.
  • جد AE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 1
    این صحبت ها مربوط به ده شصت بود که رزممندگان در سنگر نان خشک با اب می خوردند نه فرزند وزیران که با خودرو ملیاردی دور دور می زنند این دروغ ها دیگر قابل قبول نیست ان هم از وزیران ووو
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    عکس های مجازی دختر و دامادت و خونواده خودت واقعا نشانگر این مساله است ، کوری نمی بینی مردم دارن اون یه وعده روذاز تو سطل اشغال در میارن می خورن تو باید از خجالت بمیری
  • مردم GB ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    واقعا مسولین ما عجیب هستند وبا حرفهای عجیبتر، خود را مضحکه مردم می کنند،شما اول مشخص بفرما با حقوق وزارتت که قانونا حداکثر۱۵ الی ۲۰میلیون تومان(حدود ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار) تصویب شده چطور جرج دو دانشجویت رادر خارج تامین میکنی اونوقت ما در مورد عدا وپوشاکمان به شما توضیح خواهیم داد
  • ندا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    بنده خدا دیده تو ایران خیلی اسراف می شه ، آقا زاده ها رو فرستاده چین جهت یادگیری دوره قناعت، اینجا می موندن زبون بسته ها تلف می شدن از شدت پرخوری،بهش حق بدین
  • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 3
    ماس مالی کن عزیزم ساده زیست!!!!
  • عفه IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 2
    قالیباف و این و اون نداره از اب گل الود ماهی گرفتن .چه اینا چه اونا ولش
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 0
    دیگه چی
  • محمد IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    1 0
    اردکانیان، خفشو وبروگم شو!
  • زهره IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    1 0
    اقا جان فکر نمی کنید اینهمه اسراف حاصل تلاش ده درصد طبقه خاص جامعه بالا دست هستند پایین دست های بیچاره که بعضیها به اندازه بخور ونمیر هم کمتر دارن.
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    من به نمایندگی از فقرا ی ایران از شما معذرت میخوام اقای وزیر.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    1 0
    کسی می خواهد حرفش قبول واقع بشه. خودوخانواده اش باید قانع وقناعت پیشه باشند وزیری که فرزندانش با ناز ونعمت به اروپا فرستاده. چگونه میخواهد رسم قناعت به مردم بیاموزد. این بایدگفت. که مامردم ایران. با اینکه مسلمانیم ودین اسلام اسراف حرام میدونه اما زیاد اسراف می کنیم. باید الگو مصرف تغییر بدهیم
  • محمدمالمیر IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    خداراشکر مردم ازمالخودشان دسترنج حلال خود می خورنداگرنون بابای شما بود چکار می کردی شما کسی نیستی راجع به مردم اظهار نظر کنی شما خادم مردم هستی اگربتوانی خدمت کنی صدقه سرمردم پول یامفت ببری سرسفره ات مواظب بهتر ازشما تادلت بخواد توخیابان بیکارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس