بهزاد نبوی

«بهزاد نبوی» چگونه پازل اغتشاش خیابانی حجاریان و تاجزاده را تکمیل می‌کند؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

انتفاع جهانگیری از بحران‌نمایی از اوضاع کشور چیست؟

وصیّتنامه جیسون رضائیان در دست جهانگیری!

جهان‌نیوز گزارش داد: اسحاق جهانگیری، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در دانشگاه الزهرا گفته است: شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است و کمتر با این شرایط روبرو بودیم الان در حال حاضر با کسری بودجه مواجه نیستیم، اما شرایط منابع کشور خاص است. [1]

*ما و مردم بهتر از آقای جهانگیری به مشکلات معیشت و گرانی‌ها آگاهیم اما سؤال اساسی اینجاست که آیا ترامپ و سایر دشمنان خارجی ایران در قبال تحریم‌ها هدفی جز شنیده شدن آنچه که بر لسان جهانگیری جاری شده است، دارند!؟

آیا آنها و جواسیسشان مثل «جیسون رضائیان» همین را نمی‌خواهند که مقام ارشد دولتی در کشور ایران بگوید که وضعیت معیشت بحرانی است؟

و باز هم سؤال اینجاست که جهانگیری چرا به جای اینکه مثلا به آن مقام وزارت خارجه چین تأسی کند که اصرار دارد تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد چین بی‌اثر است؛ اما حرفی را می‌زند که ترامپ با لبخند آنرا خواهد خواند؟

بله! تورم در 5 ماه گذشته قدرت خرید مردم را در برخی جهات از سال 88 نیز کمتر کرده است، قیمت مسکن و اجاره هیچ سقف و ترمزی ندارد و قیمت شیر در یک مورد تنها ظرف مدت 24 ساعت تا هزار تومان افزایش یافته است.

اما اولا این مقولات آنقدر که به ضعف و ناکارآمدی و عدم نظارت شخص آقای جهانگیری ربط دارند به تحریم‌ها ربط ندارند و ثانیا جهانگیری چگونه حاضر است در تریبون رسمی کشور و درباره شرایطی که خود با دستان خود بوجود آورده است از بحرانی بودن اوضاع سخن بگوید!؟

و جالب آنجاست که جهانگیری پیش از این و قبل از بحران‌های اخیر! 2 مرتبه نیز بر قرار داشتن کشور در «شرایط ته درّه» تأکید کرده بود. [2]

به این قضیه دیگر نمی‌توان با عینک خوشبینی نگاه کرد...

وجه دیگر ماجرا نیز از این قرار است که قوه قضائیه و وزارت کشور اعلام کرده‌اند که با سیاه‌نمایی و ناامیدسازی مردم برخورد قضایی و امنیتی خواهند کرد. [3] [4]

برخوردی که البته تا این لحظه خبری پیرامون آن به استحضار مردم نرسیده است و همچنان شاهدیم کسانی حتی از داخل دولت مشغول بیان گزاره‌هایی شبیه به آنچه جهانگیری گفته، هستند و به مثابه قاتق نان! مشغول ناامیدسازی مردم و بحران‌نمایی از اوضاع کشور هستند.

نگاهی دقیق‌تر به سیر این ماجرا نشان می‌دهد که احتمالا دست‌هایی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان در کار است تا برای آتش «فتنه اقتصادی» هیمه فراهم کند.

و گرنه هرگز طبیعی نیست که دولتی خود به دست خود مشکلاتی را در اقتصاد و معیشت مردم بوجود بیاورد و سپس خود نیز تندترین انتقادات را به وضع موجود داشته باشد.

این نکته بدیهیست که اگر اظهاراتی که این روزها از لسان جهانگیری و سایر دوستان اصلاح‌طلب او در ذهن جامعه زمزمه می‌شود، مورد توجه ویژه قرار نگیرند و خواص کشور پرداختی اصولی به این مواضع نداشته باشند؛ تمام مثبتات نظام اسلامی زیر سؤال خواهد رفت و فرجام این ماجرا نیز به هیچ وجه مثبت نخواهد بود.

گفتنیست، کسانی از درون دولت آقای روحانی تأکید کرده‌اند که ناامید کردن مردم خیانت است.

تأکید می‌شود که بر اساس اسناد ما، جهانگیری تنها کسی نیست که از درون دولت مشغول سیاه‌نمایی از اوضاع است و این عجیب‌ترین نکته ضد امنیتی در دولت آقای روحانی است...

***

«بهزاد نبوی» چگونه پازل اغتشاش خیابانی حجاریان و تاجزاده را تکمیل می‌کند؟

«بهزاد نبوی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی طی اظهاراتی در جمع اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است:

«مساله ما انتخابات نیست؛ مساله این است که انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می‌کند و زمینه برای تکرار حوادث دی ماه ۹۶ مهیا می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او می‌افزاید: حکومت باید این امکان را فراهم کند که مشارکت مردم بالا برود تا امنیت کشور تأمین شود. نه اینکه مانند انتخابات‌های گذشته کاندیدایی با ۱۷۰ هزار رأی در تهران نماینده شود! اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مأیوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.[5]

*باید دانست که عدم معرفی کاندیدا توسط یک طیف سیاسی به معنای تحریم انتخابات است و بهزاد نبوی تلاش کرده است در اظهارات خود این نکته را کتمان کند.

مسئله اصلی اما اشاره‌های بهزاد نبوی به تکرار اغتشاشات دیماه 96 است...

اغتشاشاتی که با کنترل از راه دور اصلاح‌طلبان روی داد و این جریان تاکنون بارها و بارها و از زبان رجال خود همچون سعید حجاریان، ‌ ناصری، تاجیک و دیگران نوید تکرار این اغتشاشات در سطحی وسیع‌تر را نیز داده است.

نبوی می‌گوید انتخابات کم‌رونق، زمینه را برای تکرار اغتشاشات دیماه 96 فراهم می‌کند.

منظور او این است که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند، اغتشاش رخ خواهد داد و این قضیه هیچ مسئولی غیر از نظام اسلامی و دستگاه‌های کلان حکومتی ندارد!

هدف این سخن به زعم تحلیلگرانی که اغتشاشات دیماه 96 را نیز پیش‌بینی کرده بودند اینست که دستمایه سیاسی نیز برای اغتشاشاتی که قرار است فورمت اقتصادی داشته باشد فراهم شود.

قضیه وقتی جالبتر می‌شود که بدانیم سعید حجاریان نیز در اصرار بر وقوع اغتشاش در قبال انتخابات اسفندماه گفته است: در شرایط «عام البلوی» امکان دارد مردم و نیروهای نظامی مقابل یکدیگر قرار بگیرند زیرا، سیاست خیابانی می‌شود. این‌ نشانه‌ها به ما می‌گویند، دورنمای روشنی نخواهیم داشت و به‌ویژه زمانیکه فصل رقابت‌های انتخاباتی فرا برسد و شکاف‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود. [6]

او زمان دیگری هم در یک دورهمی با علیرضا علوی‌تبار و مصطفی تاجزاده، تکمله دیگر بر همین سخنان ایراد می‌کند و می‌گوید: «مشکل مشروع و نامشروع بودن انتخابات نیست. من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رأی بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود.»

تاجزاده نیز در اقتفای این سخنان می‌گوید: من هم معتقدم اگر به نقطه بحران برسیم، ساخت قدرت باید تصمیم‌های متفاوت بگیرد و به احتمال زیاد خواهد گرفت. ولی مستقل از آن، معتقدم با لغو نظارت استصوابی در هر شرایطی باید لیست بدهیم. برای اینکه یک گام به سمت دموکراسی است. اگر شورای نگهبان صلاحیت و پلتفرم کسانی را که فتنه‌گر خوانده می‌شوند، تأیید کرد، پروژه انتخابات را پیش می‌بریم. در غیر این صورت آن را تحریم می‌کنیم و با مردم تحریم‌کننده هماهنگ می‌شویم. [7]

اکنون شاید بهتر بتوان در سه‌گانه طراحی شده از سوی بهزاد، سعید و مصطفی تأمل کرد و مثل یک گراف ریاضی، ارتباطات آنرا رسم کرد.

آنها به دنبال ایجاد فضایی اعتراضی با محتوای اقتصاد و سیاست هستند و البته مشق‌های خود در این زمینه را نیز بصورت تامّ و تمام نوشته‌اند.

در همین زمینه بایستی اشاره کرد که راه برخورد با این رخداد تلخ احتمالی نیز ورود خواص به مسئله، تنویر افکار عمومی، بیان دستاوردهای اقتصادی و سیاسی انقلاب اسلامی، تبیین واقعیت‌ها و البته تفکیک سره از ناسره در مقابل مردم و پیرامون اظهارات «فرماندهان فتنه آینده» است.

محافلی که از 10 سال قبل، در حال مطالعه بر روی این پروژه هستند تأکید دارند که اصلی‌ترین نوشداروی این خطر احتمالی، «بصیرت عمومی» است که در قالب فرایند پیش‌گفته محقق خواهد شد.

***

روح سرگردانی که دولت را از نظارت بر قیمت‌ها می‌ترساند

«عباس آخوندی»، فعال اصلاح‌طلب و وزیر سابق دولت به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده است در پاسخ به این سؤال که «یک بحثی این روزها مطرح است تحت عنوان جنگ اقتصادی. شما چقدر آرایش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را متناسب با این جنگ اقتصادی می بینید؟» اظهار کرده است:

خیلی کم. این جنگ اقتصادی الان یک پوششی برای شکل‌گیری یک نوع مرکانتالیزم دولتی و حذف نیروهای خلاق جامعه شده است. لذا کمکی اساسا به مقاومت در برابر آمریکا نمی‌کند.[8]

*مخالفان نظارت بر قیمت‌ها (با فرض نبود نیت خرابکاری عامدانه در اقتصاد) از این رفتار با عنوان اقتصاد مرکانتیلیستی یاد می‌کنند و آنرا مقابل تعالیم آدام اسمیت که معتقد بود دولت نباید در بازار دخالت کند، می‌دانند.

این در حالی است که نظارت بر قیمت‌ها یک رفتار عاقلانه و وظیفه ذاتی حکومت‌هاست که حتی کشورهای مهد ترویج اقتصاد آدام اسمیتی هم آنرا رعایت می‌کنند.

اما گویا کسانی در ایران هستند که آدام اسمیت را بیشتر از خود آدام اسمیت می‌فهمند!

این نخستین باری نیست که عباس آخوندی در حال کنایه زدن به ضرورت «نظارت بر قیمت‌ها» در اقتصاد و مذمت رویکردهای اقتصادی کلان کشور در بحث جنگ اقتصادی است.

او در کارنامه خود در وزارت مسکن نیز با عدم نظارت بر قیمت‌ها موجب رشد چند برابری قیمت مسکن شد و دست آخر نیز با ژستی اعتراضی از وزارت مسکن استعفا داد.

آخوندی همین چند روز قبل نیز طی یادداشتی در روزنامه همشهری، نوشت: مگر چقدر باید هزینه داد تا این موضوع درک شود که اقتصاد متمرکز شکست خورده است. مگر نگاه دولتی و کنترلی و متمرکز در عرصه اقتصاد، تا به حال در اقتصاد ایران یک بار هم جواب داده است که این دفعه دوم آن باشد؟ … کماکان معتقدم که قوانین اقتصادی پابرجاست و تنها با تغییر اولویت‌ها روبه‌رو هستیم. باز هم کماکان معتقدم که در این زمینه، بهترین رویه و نگاه اقتصادی، اقتصاد آزاد و رقابتی است که در همه جا موفقیت خودش را اثبات کرده است.

این فعال اصلاح‌طلب در یادداشت اشاره شده به طرح دولت برای ساخت چند هزار مسکن ارزان‌قیمت نیز معترض شده و آنرا "مداخله" عنوان کرده بود! [9]

و روح آخوندی به همین سادگی از پستوی یک خانه یا تراس یک ویلا، گرانی‌های ناشی از عدم نظارت دولت را می‌ستاید و دست‌بردار هم نیست.

بخش طنز ماجرا نیز اینجاست که دولت هم به مثابه یک شاگرد زانو زده در مکتب استاد، در حال اجرای فرامین آخوندی و امثال آخوندی است و مقامات دولت صراحتا ابراز کرده‌اند که اولا نظارت بر قیمت‌های بازار را کار صحیحی نمی‌دانند و ثانیا قدرتی هم برای نظارت ندارند! [10]

تحلیلگران معتقدند که دولت محترم، اگر و تنها اگر بر قیمت‌ها و توزیع کالاهای سبد خانوار نظارت کند؛ حجم وسیعی از ارزانی ایجاد می‌شود، گوشت و لبنیات با نصف قیمت به دست مردم می‌رسد و دکان سیاه‌نمایی‌ها و ناسزاگویی‌های به کارنامه انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام نیز تعطیل می‌شود.

البته بدیهیست که ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان در صورتی به پیشنهادات کارشناسی شده‌ی پیش گفته دست خواهد یازید که خود عزمی برای ایجاد «فتنه اقتصادی» و بحران‌نمایی از وضعیت کشور نداشته باشد...

***

1_ http://www.jahannews.com/news/693384

2_ mshrgh.ir/818894

3_ mshrgh.ir/885310

4_ mshrgh.ir/958923

5_ www.irna.ir/news/83387957/

6_ mshrgh.ir/916832

7_ mshrgh.ir/938200

8_ https://etemadonline.com/content/319589

9_ mshrgh.ir/967886

10_ mshrgh.ir/956156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    61 4
    سعید حجاریان فرد مرموز قتل های زنجیره ای که با یک ترور خود ساخته از زیر این پرونده موزیانه فرار کرد. همچنین پشت پرده حوادث کوی دانشگاه سال 78 و عامل اصلی آن بود. رد پای این فرد در فتنه سال 88 هم کاملا مشهود بود.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    21 0
    قبلا فکر می کردم حجاریان سواد داره ولی گویا بنده خدا معنای عام البلوی را نمی دونه! عام البلوی یعنی چیزی که گریبانگیر همه مردم است یعنی چیزی که همه با آن مواجهند با این تفاصیل، چه ربطی با حرفش دارد؟! واقعا منظورش از شرایط عام البلوی چیه؟!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    19 0
    داداش کم بدزدین
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    3 40
    جهانگیری توی دانشگاه طرح مساله کرده که اوضاع بحرانی است اینکه حاکمیت در دانشگاه طرح بحث جدی و واقعی نکنه پس بره کجا طرح بحث کنه؟ اینکه رسانه یک مطلب جدی رو از یک حوزه علمی و تخصصی به سطح عموم میکشونه دضعف حاکمیته یا مشکل در تشخیص رسانه؟
    • حسين IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      10 0
      ببخش من به حزب و جناح كار ندارم اين حزب بازيها پدر مردم را درآورده است. ضمنا برادر عزيز ضعف از بي كفايتي مسئولين وبرخي نمايندگان مجلس است كه فقط به مال اندوزي خودشان فكر ميكنند چرا در اوايل انقلاب با وجود جنگ تحميلي مردم اين قدر مشكل معيشتي نداشتند خدا رحمت كنه شهيد رجايي و شهيد باهنر را طرحي اجرا كردنند كه مردم به جبهه ها هم كمك ميكردنندچقدر بايد دروغ بگويند همه ميدانند كه با كنترل اقلام ضروري مردم توسط شركتهاي تعاوني و برخورد با گران فروشان ميشود به وضع موجود سرو سامان داد اسمشان را گذاشتند دولت تدبير واميد ولي هميشه از نا اميدي و درماندگي حرف ميزنند و شايد هم منظور و هدفشان .......
    • US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      4 0
      وقتی مسئولیت در سطح نفر دوم اجرایی کشور به کسی واگذار شد ، نیازی به هیاهو و شوی دانشگاه نیست . این فرد باید به دنبال برنامه ریزی برای امنیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و ... برای ملتش برود و بجای گفتمان به اجرای برنامه بپردازد که صد البته این اجرا باید بر اساس داشته ها باشد . جهانگیری مگر همانی نیست که می گفت " مردم ایران ... نرخ ارز ساعتی بالا می رفت و الخ " پس ایشان از وضعیت کشور آگاه بوده و مسئولیت پذیرفته است و دیگر جایگاهی برای نالیدن نباید تاسیس کند .
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 2
    نبوی می‌گوید انتخابات کم‌رونق، زمینه را برای تکرار اغتشاشات دیماه 96 فراهم می‌کند. منظور او این نیست که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند، اغتشاش رخ خواهد داد منظور او این است که اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، نظام تضعیف خواهد شد. الان اصولگراها ممکنه نیایند لذا مخاطب میشوند اصلاح طلبها اصولگراهایی که در انتخابات شرکت نککند هم در این باره همین نتیجه را برای کشور ایجاد خواهند کرد مشرق جان! یک کم موضعگیری جناحیت روی برداشتت تاثیر میگذاره و لایجرمنکم شنئان قوم ان لا تعدلوا عدالت بورزید لطفا
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      3 0
      امثال شما، اصرار این روزهای اصلاح طلبها به بروز اغتشاش در کشور رو نمی بینین و حرجی بهتون نیست. خوش بگذره!
  • مسلم IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 11
    مشرق کم عقل یعنی خودشون نمیدونن کم اورده مملکت
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    5 20
    شما میخواهید مشکلاتی که بر اثر سیاستهای غلط نظام در تعامل با نظام بین الملل و دشمنی با این و آن ایجاد شده رو مردم ببینند و کسی دم بر نیاورد؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      12 1
      این مشکلات به دلیل سیاست های غلط اسهال طلب ها و جاسوس هاشونه
    • از استرالیا AU ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      5 0
      شما یا نخواندید و یا اینکه مغرضانه نظر دادید: اولا اینکه امریکایی که شما و امثال شما و این دولت و جهانگیری آنرا خدای جهان و قدرتی جلوه دادید که باید ایران بی قید و شرط تسلیم خواسته اش شود و بی اجازه امریکا ایران حق پیشرفت در علم و صنعت نداشته باشد و گرنه این غول می تونه نان و آب مردم را قطع کند تا از فقر و گرسنگی بمیرند. دوم اینکه این دولت و البته جهانگیری مردم را فریب دادند که با موافقت برجام، امریکا و آن ملل های شما تحریمها را یکجا بر می دارند، و در نتیجه مردم ایران در رفاه و آسایش و ارزانی زندگی خواهند کرد. ولی این منتقدین میگفتند به امریکا نمیشه اعتماد کرد. سوم این دولت بدون اینکه تحریم ها برداشته شود یکطرفه صنعت هسته ای و زحمت شهدای هسته ای نابود و برای راضی کردن امریکا تا بحال اجرا کرده، اما امریکا زیر قول خودش زده و از برجام خارج شد و تحریمها هم شدیدتر کرد و کشورهایی اروپایی هم که برده و دنباله رو امریکا هست به امریکا اعتراض نکرد. چون امریکا میدونه امثال جهانگیری تسلیم خواسته هایشان میشن، و مذاکره بدون قید و شرط می خواهند که صنایع ایران را نابود و ایران را ضعیف کنند که نتواند در جنگ از خود دفاع کند. واقعا انسان باید خجالت بکشه که بگه ایران باید تسلیم امریکا شود. آقای جهانگیری باید بخاطر این برجام بی فرجام از مردم معذرت خواهی و استعقا میکرد و نه طلبکار هم باشه.
    • علی حقجو IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      2 0
      مردم بهتر از هر تریبونی سیاست های بین المللی حزب زده را که به اسم تصمیم مردم به خور مردم دادند را دیدند . هم تحقیر برجام را دیدند و هم وادادگی در نظام جنگل جهانی را و هم تفی که کف دستمون هم ننداختند. در نظام بین الملل کسی برنده است که در اصول خودش ثابت قدم بماند و گرنه تسلیم وطن به گرگ های بین الملل اسمش دیپلماسی نیست بلکه اسمش خیانت است
  • امیر IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    25 0
    هر وقت شرایط ثبات پیدا میکنه و ایران دست بالا رو داره و غربی ها کوتاه اومدن و دلار میخواد بیاد پائین آقای روحانی و جهانگیری سریع میان صحبتهای یاس آور میزنن تا شرایط به نفع غربی ها برگرده! تا حالا دقت کردید!
  • جوادی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    44 0
    1 - هفده ملیارد دلار ارز مملکت را چه کسی به نور چشمی های این دولت داد ؟ پاسخ : جهانگیری 2 - دوازده تن از ذخایر طلا را چه کسی با نابخردی به دلالان تحت حمایت دولت داد ؟ پاسخ : جهانگیری 3 - برادر چه کسی رسما به خاطر مفاسد اقتصادی تحت پیگرد قانون است ؟ پاسخ : جهانگیری 4 - کاندید سایه نشین انتخابات آخرین دوره ریاست جمهوری که فق قصدش تخریب سایر کاندیا ها بود ومسئول مستقیم روی کار آمدن این دولت ناتوان است چه کسی است ؟ پاسخ : جهانگیری . ووووووو این قصه سر دراز دارد.......
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      2 2
      اگر سند و مدرکی وجود دارد پس چرا کسی نمیگیره جهانگیری رو اسنادش افشا بشه حرف زدن رو همه میتونن بپرونن
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    14 0
    «تاجزاده : ...اگر به نقطه بحران برسیم، ساخت قدرت باید تصمیم‌های متفاوت بگیرد.» ما هم معتقدیم که نظام باید تصمیم متفاوت بگیرد، برپایی چوبه های دار...
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      1 1
      ما از امثال تندروهایی چون شما از صدر اسلام چه ها که نکشیدیم
  • 54 IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    3 5
    شما این کلمه جواسیس رو از کجا آوردید؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    22 0
    این بی شرافتها کار اصلیشون همینه اول بحران درست میکنن بعد طلبکار میشن، مداوم در این چهل سال از بنی صدر که باعث شد خرمشهر سقوط کنه تا دولت خاتمی که دستور حمله به دانشجوها رو داد تا همین الان که ۲۰میلیارد دلار رو به اسم تنظیم بازار بین فک و فامیل تقسیم کردن تا همیشه ....همین حالا تا دیر نشده بزنید ریشه سرطانی کثیفشون رو که به آمریکا میرسه بکنید
  • سید US ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    46 0
    اینک همگان اذعان دارند که اصلاح طلبان تهوع آورند، آن هم از صدر تا ذیلشان!!!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    21 0
    این دولت بنظر من نخواست کار کنه نه اینکه نمی توانست بلکه نخواست و روزی خدای این مردم مظلوم یقه یک یک آنهایی که می توانستند و نکردند تو همین دنیا خواهد گرفت
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    16 0
    هر نوع خبری از گاد فادر غارتگر ایران مینویسید عصبیم میکنه اگر شناخته بودینش الان به هیچ... نبود!!!! اگر اطلاعات ایران قوی بود که...خدا لعنت کند وطن فروشان انحصار طلبان را-
  • ناشناس IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 0
    از اون گنده شون تا پایین شون وبگیرید ببریدتویه ساختمون چندروز یه بار بلندگو بدین دستشون چهارتا حرف بزنند بعد هم ادامه حصر بلایی که این خائن ها برسر ایران اوردن چنگیز مغول نیاورد خدایاشکرت اگر سپاه نبود گاندو ای هم نبود
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    4 1
    سعید حجاریان - محمد رضا تاجیک - سید محمد خاتمی - بهزاد نبوی - مصطفی تاجزاده همراه با بحرانهای و فتنه های اقتصادی و فشار معیشتی که برجام برای کشور ایجاد کرد بارها به دلالت مطابقی و التزامی مردم را به شورش و اعتراض خیابانی دعوت و تشویق کرده اند . اقایان حجاریان و نبوی با چاشنی های تفکر و روحیه چپگرانه وچریکی که هنوز در قالب پرخاشگری و حرکات رادیکال علیه نظام در انها دیده میشود اموخته های جین شارپی خود را بارها موردازمایش قرار دادند. و با این حال دم از فقدان ازادی میزنند . !اینان چه اکنون که " پرده نشین " هستند و چه زمانی که " شاهد بازاری " بودند دست از کارهای تحریک امیز و اعتراض خیابانی و دعوت مردم به شورش بر نداشته اند .حجاریان و نبوی و سران تندرو اصلاحات از بیشترین رانتهای امنیتی و اقتصادی و حفاظتی نظام بهره مند هستند .
  • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    5 2
    سایت خبری شما بسیار عالی و شفاف است درود بر شما...
  • . IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    7 0
    یکی نیست دهن آخوندیو با ... ببنده؟؟
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 10
    خیلی سایت مزخزفی دارید!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    7 1
    ایران مشکل دارد ولی بحران نه!
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 0
    کاش بلا فاصله بعد از خروج امریکا از برجام، دولت و تمام کارگزاران سر به هوای آن برکنار شده یک اقتصاد متمرکز همراه با نظارت شدید شکل میگرفت، و با هر خائنی که از طرفی از بحرانی بودن وضع منابع میگوید و از طرف دیگر درگیر و دار جنگ اقتصادی دم از اقتصاد آزاد و سرمایه داری میزند شدیدا برخورد کرد.
  • ايراني IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    5 0
    اسحاق جهانگیری، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در دانشگاه الزهرا گفته است: شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است و کمتر با این شرایط روبرو بودیم الان در حال حاضر با کسری بودجه مواجه نیستیم، اما شرایط منابع کشور خاص است. من و پدرم مسبب اينها نبوديم كه شما دولتي ها با همان كارهايي كه ميدانيد مسبب اينها هستيد شما بايد پاسخگو باشيد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    3 0
    کی باشه بشنویم آقای جهانگیر مشغول بچه داری در منزل هستند /// هر جا سخن از 4200 باشه نام جهانگیری می درخشد
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 0
    کیست که نداند
  • محسن CH ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 7
    حرف اصلاح طلبان منطقی است.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 0
    مشرق علی رقم مخالفتم با دو جناح چپ و راست که ایران را ویران کردند معتقدم در شرایط فعلی باید بیشتر در کنار مردم بود مردم از فریب دم انتخابات عزیز شدن بیزار هستند و فریب نمیخورند مردم لیست آزاد میخواهند آزادی میخواهند نه بی حجابی دختران انقلاب هیچکدام با من و شما کاری ندارند هر کس اعتراض خود را به وضع موجود به طریقی نشان میدهد رنگ جامعه تیره هست و تیرگی نشان افسردگی جامعه باید رنگین و رنگین تر شود لباس ها و نمای ساختمان ها شاد باید گردد مردم با روحانیت کاری ندارند خود بنده عاشق آیت الله بهجت و بروجردی هستم و بودم به برخی فرمایشات مقام معظم رهبری هم با تمام وجود ایمان دارم مانند رونق تولید چه بخواهیم چه نه ، نسل آینده تفکرات پوسیده و قدیمی اصلاحات و اصولگرا را به زباله دان تاریخ میریزد پس چه بهتر تا دیرتر نشده به فکر عاقبت نسل های خود باشید
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    3 1
    شواهد نشون میده این آخوندی مخالف حضرت مهدی و مخالف ولایت فقیه هست. پس بگیرید بازداشتش کنید و محاکمش کنید و اینقدر دست دست نکنید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    3 0
    آقای جهانگیری استاد جنگ روانی است در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خیلی شفاف از دیدیم ، مردی که می خواست از ته ذره معجزه درست کند و معجره ساز باشد ، بحران ساز شده است
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 0
    آقاي نهاونديان معاون اقتصادي رييس جمهور زيركانه كار ميكند و. تاثير زيادي در رها نگه داشتن بازار دارد و ردي از خود بجا نميگذارد ....
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    4 1
    خاک بر سر اصلاح طلبان نالایق و خائن
    • مسعود IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      0 1
      برشما باد
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    9 2
    مرگ بر دولت روحانی
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      0 0
      مرگ
  • مختار ثقفی IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    0 0
    جهانگیری اگر سیاست مدار بود ‌وضعیت مملکت این نبود از کجا معلوم مثل قضیه جیسون رضائیان اینگونه سیاست مدار نماها دنبال باج دادن به آمریکا در قبال دادن جا و مکان مناسب تو اروپا و غرب نباشند مثل بختیار و هزاران وطن فروش دیگه وقتی معاون رییس جمهور انقدر با بیفکری جلوی دوربین این حرفا را بزنه فاتحه مملکت خوندس آمریکا چه احتیاجی به جنگ داره ؟؟؟؟
  • متین IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    1 0
    تا ازادی جاسوس رو گفتین و فیلمشو درست کردین خواهشا نشون بدین دلار هایی که گرفتین کجا رفت/؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس