گرامی مقدم

یک فعال چپ با ربط دادن مفاسد اقتصادی به انتخابات، مدعی شد مادام که وضعیت انتخابات در ایران با روال قانونی فعلی باشد مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

درسی که شاخه استانی یک حزب اصلاح‌طلب به مرکز تهران داد

درس شهرستانی‌ها به تهرانی‌ها!

شاخه همدان حزب ‌اصلاح‌طلب اتحاد ملت، در بیانیه‌ای با نقد عملکرد فراکسیون اصلاح‌طلب شورای شهر همدان و با پذیرش نقش خود در تهیه لیست انتخاباتی، به‌خاطر عملکرد ضعیف این فراکسیون از مردم استان عذرخواهی کرد.

به گزارش کیهان، در بخشی از این بیانیه آمده است:

«با اندکی تأمل بر عملکرد و دعواهای بین فراکسیون امید در شورای شهر همدان و برخی شوراهای دیگر از شهرهای استان، میزان عیب این ساختار کاملاً معلوم و مشهود است. حزب اتحاد ملت- منطقه استانی همدان، دامن خود را از هیچ کدام از قصورها و کوتاهی‌ها پاک و آلوده نمی‌داند. زیرا که در پروسه تعیین لیست امید شورای شهر، خود دخیل بوده و از این رو ضمن پذیرش مسئولیت و نقش خود (ضمن ارج نهادن به فعالیت صادقانه یک یا دو نفر از اعضای شورا)، بابت عملکرد ضعیف و سرافکنانه برخی از اعضای لیست امید شورای شهر پوزش طلبیده و از تمامی شهروندان خوب استان صمیمانه عذرخواهی می‌کند.»[۱]

*آنچه که شاخه همدان حزب اتحاد ملت انجام داده، یک رفتار کاملا دموکراتیک و مبتنی بر رویکردهای عقلانی است.

رفتاری که البته باید در پیامد آن به راهکارهای معقول نیز اشاره شود و مرتکبان اشتباه معرفی ناکارآمدان به مردم بایستی به همان مردم بگویند که اکنون که ما ناکارآمد بودیم و تحلیلمان درست نبود، پس کارآمدی در کجاست و کارآمدان را چگونه باید بر مناصب نشاند؟

زیرا عذرخواهی به شرطی یک رفتار مطلوب خواهد بود که دردی را ولو در آینده از مردم دوا کند.

مطالبه «عذرخواهی اصلاح‌طلبان از مردم» برای کارنامه ضعیف دولت و اصلاح‌طلبان طی ۶ سال گذشته خواسته‌ای است که چپ‌ها تاکنون به آن تن نداده‌اند.

روزنامه کیهان درباره این استنکاف از عذرخواهی می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان متعددی به ویژه در یک سال اخیر دولت روحانی، شورای شهر تهران و فراکسیون امید در مجلس را دچار ناکارآمدی و سوءمدیریت توصیف کرده‌اند بی‌آن‌که در این زمینه از مردم عذرخواهی کنند. نمونه این موارد، سوءمدیریت اقتصادی دولت، تورم ۴۲ درصدی، بر باددادن ۱۸ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کمتر از ۲ ماه و... است اما برخی مدیران ارشد و سخنگویان دولت در واکنش به مطالبه خبرنگاران در این زمینه می‌گویند برای چه باید از مردم عذرخواهی کنیم؛ دولت دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بیند و اگر دلیلی برای عذرخواهی ببیند، عذرخواهی می‌کند.»[۲]

جالب است که چپ‌ها نه تنها حاضر به عذرخواهی نیستند بلکه به جای قدم گذاشتن در مسیر معقول و اشاره به مثبتات رقیب؛ رو به «مقصّرتراشی» آورده‌اند و در سخنی عجیب از این می‌گویند که اساساً آقای روحانی بیشتر از ۱۰ درصد در اوضاع کشور مسئول نیست و این دولت پنهان، شورای نگهبان و مثلا تحریم‌های آمریکا هستند که مشکلات موجود کشور را پدید آورده‌اند!

بدیهیست که اگر اصلاح‌طلبان حاضر به عذرخواهی از مردم نباشند و قرار دادن گزینه‌های ناکارآمد در دولت، مجلس و شورای شهر در سبد آرای مردم هیچ عذابی در وجدان آنها ایجاد نکرده باشد؛ ‌ قضاوت‌های مهمی نسبت به آنها در ساحت افکار عمومی شکل خواهد گرفت که بعید است تا چند نسل از بین برود.

اقدام مطلوب شاخه شهرستانی یک حزب اصلاح‌طلب، نشان می‌دهد در ارکانی از اردوگاه چپ در شهرستان‌ها هنوز عقلانیت سیاسی وجود دارد. عقلانیتی که البته گویا "هسته سخت اصلاحات" برنشسته در تهران قصد ندارد اجازه ورود آنرا به پایتخت بدهد.

***

«شهیدزدایی» مهمتر از رفع ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در تهران

« سردار محمدرضا مهماندار»، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در مصاحبه با ایلنا پیرامون رفع نقاط حادثه‌خیز در شهر تهران و مناطقی که دارای گره ترافیکی هستند، گفته است: ما درباره نقاط حادثه‌خیز و به‌ویژه نقاطی که دارای گره ترافیکی هستند، بارها به شهرداری تذکر داده و پیگیر رفع این نقاط بوده‌ایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز و همچنین نقاطی که دارای گره‌های ترافیکی هستند، در نقاط مختلف شهر تهران شناسایی شده‌اند، تصریح می‌کند: تمامی این موارد به شهرداری نیز اعلام شده اما ظاهراً رفع نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که دارای گره‌های ترافیکی هستند، جزو اولویتهای شهرداری نیست! [۳]

*صحبت‌های سردار مهماندار در حالیست که آنچه که مردم تهران این روزها از شهرداری می‌شنوند؛ عموما اقداماتی نمایشی، بازی اسم و فامیل با خیابان‌های تهران، افتتاح دوباره پروژه‌های شهرداری سابق، دوچرخه‌سواری شهردار تهران و پروژه "زدودن نام شهید از معابر تهران" است.

و در این میان هرکس هرچه در لابه‌لای اخبار و رویدادها، به دنبال خدمتی بزرگ و نوین از شهرداری تهران می‌گردد؛ کمتر اثری می‌یابد.

ما قضاوت درباره صحبت‌های سردار مهماندار و کارنامه شهرداری تهران را بر عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

شورای شهر پنجم تهران که تمام اعضای آن اصلاح‌طلب هستند، توانست بصورت لیستی پیروز انتخابات شورای شهر در سال ۹۴ باشد اما امروز پس از حدود ۴ سال مشخص شده است که شورای شهر چپ‌ها هرگز کارنامه قابل قبولی برای ارائه ندارد.

اعضای این شورا و منتخبانش در شهرداری نیز دارای حاشیه‌های فراوانی از جمله شرکت در مجلس رقص دختران نوجوان، استعفا، استفاده شخصی از بیت‌المال، بازداشت به دلیل ترویج گناه و حبس و شلّاق هستند.

یکی از اعضای این شورا در اوان پیروزی در انتخابات از فرط خوشحالی گفته بود ما باید در نقد کارنامه شهردار سابق (محمدباقر قالیباف)، با برنامه‌ریزی عمل کنیم...

***

مقصّر مفاسد اقتصادی «آیت‌ا... جنتی» است!

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره مبحث فساد گفته است: مبارزه با فساد باید از حوزه فسادهای سیاسی شروع شود. تا زمانی که مبارزه با فساد سیاسی آغاز نشود سخن گفتن از مفاسد اقتصادی خیلی موثر نخواهد بود.

او در ادامه تصریح می‌کند:

«مبارزه با فساد سیاسی خیلی دشوار است. لذا فساد تشکیل شده ریشه می‌دواند. تا زمانی که با گزینشی برگزار کردن انتخابات و سخت‌گیری در بررسی‌ها مواجه باشیم به‌طور طبیعی نمایندگانی که از فیلتر عبور می‌کنند توانایی و کارایی چندانی نخواهند داشت. با حذف چهره‌های موثر و توانا و آشنا به امور که جزئی از نخبگان جامعه‌اند و دارای فساد مالی نیستند به‌طور طبیعی کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند وقتی بدون رقیب در آن سمت قرار می‌گیرند، نمی‌توانند با فساد مقابله کنند. نظارت‌های دقیق وقوی که باید صورت بگیرد عملا زنگ خواهد باخت و کارایی خودش را از دست می‌هد و زمانی که مجلس باید ناظر دستگاه‌های اجرایی باشد در وضعیت انفعالی قرار می‌گیرد به خودی خود فساد مالی و اقتصادی در حوزه‌های اجرایی به‌وجود خواهد آمد.»

گرامی‌مقدم همچنین می‌گوید: اگر نگاهی به تجربه‌های جهانی در چند دهه اخیر داشته باشیم به هر میزانی که سلامت سیاسی و انتخابات آزاد وجود داشته باشد به همین میزان در کاستن از فساد اقتصادی و اداری نیز تاثیر دارد. [۴]

*شاید در ادبیات کمدی هم شاهد این حد از بیربطی مؤلفه‌های تحلیلی به یکدیگر نباشیم!

بیربطی آشکار و بلاوجهی که مدعیست روال فعلی انتخابات در کشور و نظارت‌های قانونی و عقلانی شورای نگهبان همان "فساد سیاسی" است و این فساد سیاسی عامل ایجاد فساد اقتصادی!

از طرفی مگر مجلس شورای اسلامی به جز تقنین و برخی نظارت‌ها، شأن دیگری هم در امر مبارزه با فساد دارد که آقایان تلاش دارند زمین و زمان را به مجلس ربط بدهند؟

اظهارات گرامی‌مقدم در حدّی از تناقض و بیربطی قرار دارد که نیازی به ارائه اطلاعات بیشتر برای آن نیست...

چه اینکه قبل از او، کسانی از اصلاح‌طلبان بدون اشاره به حمایت خود از رئیس‌جمهور روحانی و یادآوری زمانی که می‌گفتند ما «فدائیان روحانی» هستیم! بحث گرانی‌ها را به شورای نگهبان نیز مرتبط دانسته بودند. [۵]

در این باره لازم به توضیح است که هسته سخت جریان اصلاحات تصمیم به تحریم خاموش انتخابات گرفته است.

تصمیمی که البته با تیتر مشارکت مشروط! در حال تبلیغ است اما در متن خود تأکید صریح دارد که نباید تنور انتخابات را گرم کرد، سیاست‌ورزی در ایران ممکن نیست، حوصله‌ای برای حرف زدن درباره انتخابات نیست، هرکس با روال فعلی در انتخابات شرکت کند "پفیوز" است وغیره.

برخی محافل تحلیلی معتقدند این اقدام با هدف آماده سازی افکار عمومی در جهت کشاندن مردم به خیابانها به بهانه مشکلات اقتصادی است و گرنه بهانه‌های انتخاباتی سال ۸۸ اصلاح‌طلبان رنگ باخته است.

مقوله‌ای که برخی اعضای هسته سخت اصلاحات که این روزها منادی مشارکت مشروط و عبور از انتخابات شده‌اند؛ صراحتا از فعالین آن هستند و طی چند سال گذشته ردّ پاهای بزرگی در امر بزرگنمایی از مشکلات کشور، سیاه‌نمایی از اوضاع و نشان دادن آدرس خیابان به مردم بر جا گذاشته‌اند.

بخش تراژدی این ماجرا و این تحلیل نیز آنست که عزم اصلاح‌طلبان برای تحریم انتخابات، متأسفانه آنطور که باید در منصه عمومی و توسط خواص مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است و ابعاد خطرناک آن مورد کاوش قرار نمی‌گیرد.

بخصوص اینکه ستاد جریان خاص در سایه این سکوت، مشغول جستجوی آتش‌زنه هستند.

آتش‌زنه‌ای که به هر رخدادی اعم از دختر آبی، سیل یا زلزله و انتخابات و هر چیز دیگری چشم دوخته است تا سوییچ استارت خیابان را فشار دهد.

***

۱_ mshrgh.ir/۹۹۴۶۷۳

۲_ mshrgh.ir/۹۹۴۶۷۳

۳_ https://www.ghatreh.com/news/nn۴۸۷۴۸۵۳۶

۴_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۷۰۳۳۱

۵_ mshrgh.ir/۸۹۲۲۴۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    49 53
    مرگ بر منافق
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      35 40
      محسن هاشمی رفسنجانی و حناچی باید درباره حذف واژه شهید از تابلو معابر و خیابان ها پاسخگو باشند.
    • SE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      4 1
      مقابله با شهدا و نام و نشان شهدا کا نوکران غرب و مجریان سند استعماری 2030 است.
  • حامد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    36 32
    انتخابات مشکلات اساسی دارد. انتخاب روحانی این حرف رو ثابت می کنه. انتخاب لیست امید که مملکت رو به فساد کشانده این حرف رو ثابت می کنه.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    38 46
    هنوز از مرزها پیکر مطهر شهدا میاد شهرداری خجالت نمیکشه که چشم دیدن اسم شهدا را هم نداره.خیلی نمیکشه اثری از اسم خودشان نمی ماند.
  • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    39 50
    اعوذ باللّه من الاصلاح طلبان تهوع آور!
  • تهرانی NL ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    9 16
    گرامی حرف درستی زده .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    12 39
    باید از جان دبیر حزب همدانی حفاظت کرد!
  • حبیبی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    27 51
    اصلاح طلبان طلبان مرفه کاخ نشین سرمایه های اسرائیل و آمریکا در ایرانند ...نماینده هایی که هزینه بالایی برای رفتن به مجلس هزینه میکنند یقینا دزد هستند..امان از رای ما مردم شورای نگهبان هم در راهیابی این نماینده ها به مجلس مقصرند
  • DE ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    25 20
    یک فعال چپ با ربط دادن مفاسد اقتصادی به انتخابات، مدعی شد مادام که وضعیت انتخابات در ایران با روال قانونی فعلی باشد مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست! // بابا بنده خدا اینو راس میگه والا .باید قانون انتخابات طوری باشه که اگر کاندیدی به نظام تهمت تقلب زد و نتونست ثابت کنه یا زندان ابد بشه یا اعدام نه در هتل حصر با پول بیت المال بخوره و بخوابه. و از طرفی کاندیدها اگر الکی قول دادند و خالی بندی کردند که رای بیاورند و نتونستند مثلا نحریم ها را لغو کنند قانونا پیگیری شود.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    19 53
    اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    31 3
    تغییر اسم خیابان ها از هر طرفی باشه بی معنی و زشته.میخواید اسم مشاهیر رو زنده نگه دارید خب برید معبر جدید بسازید و اسمش رو انتخاب کنید.مثلا کدوم تهرانی قدیمی به نیایش میگه اتوبان رفسنجانی؟!؟
  • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    45 29
    این چه تیتر مزخرفی است؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      3 36
      باید می نوشت شهرهای باغیرت نه شهرستانی ها
  • US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    34 1
    اینا همش برای سرگرم کردن مردمه
  • یکی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    5 36
    تیترتون خیلی متکبرانه هست تهران هم یک شهرستان هست مثل سایر شهرستانها، با پدیده شؤنیسم تهرانیا (پان تهرانیسم) مواجه هستیم.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    3 16
    افسادطلبان بقایای رژیم منحوس پهلویند که با لباس میش وارد سرزمین و مراتع ما شده اند تا در زمان مناسب شورش بپا کنندو با روحیه گرگ صفتانه تمام دستاوردها را تکه وپاره کرده و خون عزیزانمان را بر زمین بریزند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    5 42
    شهدا شرمنده ایم....
  • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    1 2
    باید در فرهنگ دهخدا مترادف واژه های خیابان و بزرگراه را اینطوری آورد: مترادف واژه خیابان = شهید مترادف واژه بزرگراه = آیت الله
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    4 3
    تهرانی هم مگه داریم؟
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    4 1
    حناچی رو باید عوض کنید
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 6
    حناچی بهتر از قالیباف کارمیکنه
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      4 39
      از برداشتن اسم شهدا معلوم کرده چقدر کاریه؟!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 0
    همهتهرانی ها خودشون شهرستانی هستن
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 6
    درود بر حناچی خوشتیپ
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 6
    درود بر حناچی دوچرخه سوار
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    6 30
    یاد دوران قالیباف به خیر
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    5 31
    قالیباف بهترین شهردار دوران بعد از انقلاب
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    4 39
    خدا کنه قالیباف برگرده به شهرداری
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    5 28
    مرگ بر اصلاخات
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      34 3
      مرگ برای ایرانی!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    5 1
    همان نام قدیمی چپی ها بیشتر برازنده این طایفه است عذرخواهی آنها در مقابل ظلم و ستم هایی که ما از ناحیه اینها خورده ایم دردی از ما دوا نمیکند اینها باید منتظر نافرجام اعمال خود باشند
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 2
    آقا جان فساد در همه ابعادش در نظام جمهوری اسلامی انکار نا پذیر است این فساد در ارگانهای انتسابی بیشتر نباشد کمتر نیست
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 2
    قرار است اصلاح طلبان چه بر سر ملت بیارند؟ خدا می داند!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 0
    خدا لعنت بکند اکبر رفسنجانی رو .
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 0
    خدا لعنت بکند کسانی رو که نام زیبای : بزرگراه نیایش را بنام اکبر رفسنجانی ملعون تغییر دادند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس