اسحاق جهانگیری

عصبانیت جهانگیری از «سیاه‌نمایی»؛ عاملان ترساندن مدیران دولتی از بیان دستاوردهای نظام چه کسانی هستند؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

افسردگی ۷ ماهه وزیر از اشتباهات جهانگیری و روحانی

«رضا رحمانی»، وزیر صمت در بخشی از یک مصاحبه که سایت جهان‌نیوز آنرا منتشر کرد، گفته است:

«من قبل از عید به فروشگاه رفاه جمهوری رفتم، یک فرد بازنشسته آمد و گفت که دخترم می‌خواهد برای مهمانی پیش ما بیاید و من ۴ روز است که می‌آیم، اما نتوانستم گوشت بگیرم. بعد یک بسته گوشت آورد و گفت من نمی‌توانم این را بخرم، برای همین تو صف  می‌ایستم. با گذشت چند ماه از آن روز هنوز حرف آن بازنشسته در ذهن من هست، ایکاش تند حرف می‌زد، یا دعوا می‌کرد اما با چنان درماندگی و استیصالی به من این حرف‌ها را گفت که روی روحیه من تا به حال اثر گذاشته است، بنابراین دولت باید از این افراد حمایت کند. این حمایت را می‌توان به صورت یارانه نقدی یا توزیع کالا انجام داد یا اینکه با واردات بازار را متعادل نگه داشت.»

او در ادامه صحبت‌های خود به مسئله نظارت بر قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:

از چند منظر باید به این موضع پرداخته شود اول اینکه فرایندها را باید اصلاح کرد که ما آن را آغاز کردیم. با وجود تکنولوژی‌های جدید و امکانات آی تی به راحتی می‌توان نظارت را انجام داد ما با شرکت‌های دانش بنیان صحبت کردیم که به ما کمک کنند و ایده‌های جدید برای بحث نظارت به ما ارائه کنند.
 

رحمانی می‌افزاید:

در بحث فرایند سامانه جامع تجارت و انبار فروش را آغاز کردیم اگر این سامانه تکمیل شود مانند محصولات پتروشیمی که آن را با یک برنامه کنترل کردیم و به زودی تکمیل می‌شود دیگر امکان تخلف وجود ندارد. چون همه اطلاعات موجود است از تعداد کارگر تا جی پی اس روی ماشین‌های حمل بار، که مشخص می‌کند بار کجا می‌رود. البته به تازگی نیز سامانه قیمت آنلاین ۱۰۰ قلم کالای اساسی را اجرایی کردیم. مرحله آخر نظارت فیزیکی و بازرسی است مطابق گزارشی که آقای تابش (رئیس سازمان حمایت) دادند در ۵ ماه اول امسال بیش از ۴۰۰ درصد افزایش پرونده داشتیم که آنها را به تعزیرات فرستادیم. اتحادیه‌ها مشکلات دارند، باید به آنها منابع می‌دادند که ندادند و از طرف دیگر باید به عرضه توجه داشته باشیم ضمن آنکه از ظرفیت تعاونی‌ها نیز باید استفاده کرد.[۱]

*این سخنان در حالی است که کارشناسان معتقدند جهش‌های قیمتی ماه‌های اخیر که از هیچ قاعده بازاری، تورّمی و دلاری پیروی نمی‌کنند را می‌توان با اعمال نظارت صحیح، به قیمت‌های سابق یا حوالی آن عودت داد.

گزینه‌ای که البته با اعتقاد مبنایی دولت مبنی بر ضرورت عدم نظارت بر بازار تضاد دارد و به همین دلیل است که لجام‌گسیختگی قیمتی ولو با دستگیر شدن برخی مسئولان مرتبط و یا همین سخنان دلسوزانه وزیر محترم صمت تمام نمی‌شود و اتفاقی هم اگر در بازار قیمت‌ها رخ می‌دهد اتفاق است نه منبعث از برخوردها و اصلاح‌ فرایندها.

تجربه مفهوم پیش‌گفته را می‌توان در جریان ورود قوه قضائیه به ماجرای قیمت گوشت مرغ به نظاره نشست که چگونه با یک ورود قانونی به زنجیره تولید و توزیع و دستگیری هرکس که قیمت‌ها را با مبنای "طمع‌ورزی"! تعیین می‌کرد، قیمت این گوشت از ۱۶ و ۱۷ هزار تومان به روال سابق بازگشت و تثبیت شد.

وزیر محترم صمت باید بدانند که از آتش این سخنان بروکراتیک هیچ آبی گرم نخواهد شد و قیمت‌ها همچنان مثل اسب بی‌مهار در روند صعودی قرار خواهند داشت.

جالب است که درباره قیمت گوشت؛ رسانه‌ها از این می‌گویند که قیمت واقعی حدود ۵۵ هزار تومان است و وزارت جهاد کشاورزی از قیمت ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان صحبت می‌کند اما قیمت‌های روز بازار عدد دیگری را از مردم طلب می‌کند که همانطور که اشاره شد از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند و علت تامّه آنهم اعتقاد غلط دولت مبنی بر ضرورت عدم نظارت بر قیمت‌هاست.

روشن است که در این زمینه رأی مردم در انتخابات‌های آینده به جریاناتی که به مدیریت جهادی و اعمال نظارت بر قیمت‌ها معتقد هستند به مثابه یک نوشدارو خواهد بود و تجربیاتی مشابه با مجلس هفتم که اکثریت اصولگرای آن پس از رأی مردم، «طرح تثبیت قیمت‌ها» را در آن مقطع تصویب کردند؛ تکرار خواهد شد.

ما به آقای رحمانی این نکته را گوشزد می‌کنیم که یگانه راهبرد درمان آن افسردگی ۷ ماهه ناشی از رنج یک پیرمرد بازنشسته؛ کناره‌گرفتن از وزارت دولتی است که صراحتا ابراز می‌دارد قائل به نظارت بر قیمت‌ها نیست و توانایی آنرا هم ندارد![۲]

***

عصبانیت جهانگیری از «سیاه‌نمایی»

عاملان ترساندن مدیران دولتی از بیان دستاوردهای نظام چه کسانی هستند؟!

مشرق گزارش داد: اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری طرح آبرسانی از محمدشهر به بیرجند با بیان اینکه یکی از ظلم‌های بزرگی که در حق کشور، ملت و نظام و در آخر در حق دولت شد تبلیغات منفی در این باره بود که هیچ اقدام و طرح عمرانی در کشور انجام نشده است، گفت: متأسفانه با سیاه‌نمایی و در بوق و کرنا کردن این موضوع که وضع کشور خیلی بد است. طوری جا انداختند که حتی مدیران دولتی از بیان اتفاقات و دستاوردها هراسان هستند.[۳]

*جهانگیری گویا فراموش کرده است زمانی در همین نزدیکی را که دائما علیه دولت قبل سخن می‌گفت و درباره زمان حال نیز اصرار داشت که ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد![۴]

او همچنین در حالی برای عدم بیان دستاوردهای کشور لب به شکایت گشوده است که انگار در جریان بی‌عملی ستاد تبلیغات اقتصادی در وزارت کشور هم نیست که چگونه علیرغم وظیفه قانونی خود اما هیچ برخوردی با سیاه‌نمایی از اوضاع کشور که عموما توسط اصلاح‌طلبان و رفقای آقای جهانگیری صورت می‌گیرد، ندارد و صمٌ‌بکم مشغول تماشای اوضاع است.[۵]

برخی محافل تحلیلی معتقدند این نکته اتفاقی یا از روی سهو نیست که دولت فعلی و برخی مقامات و رسانه‌های آن در فهرست دوندگان دوی سرعت در سیاه‌نمایی از اوضاع کشور قرار دارند.

ما به آقای جهانگیری پیشنهاد می‌کنیم سری به رسانه‌های دولت بزند و با جستجوی کلمه «ناامیدی» به علت پمپاژ این مفهوم از سوی دولت در ذهن مردم ایران بیاندیشد.

در این زمینه و از باب یکی از هزاران، می‌توان به مصاحبه اخیر محسن آرمین با خبرگزاری دولتی ایرنا اشاره کرد که گفته است:

«وقتی اعتماد جامعه به کارآمدی نظام در حل مشکلات و امید به آینده بهتر کاهش می‌یابد طبیعتاً اعتماد و امید به همه نیروهایی که معتقد به اصلاحات در چارچوب نظام هستند، کاهش می‌یابد. به گمان من علت ریزش بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را باید در این واقعیت جستجو کرد»![۶]

در این تراژدی ناتمام،‌ بیان این نکته هم ضروریست که مقام معظم رهبری تاکنون بارها به دستاوردهای مختلف اقتصادی در کشور اشاره کرده‌اند و حتی در دیدار اخیر خود با خبرگان ملت تصریح کردند که "جمهوری اسلامی در قله‌ی عزت قرار دارد و مایه‌ی افتخار و مباهات برای اسلام است" اما این گزاره‌ها در لسان هیچیک از مقامات محترم دولت و کثیری از خواص کشور تکرار نشده است و کسی از آنها به مردم نمی‌گوید که افتخارات قابل مباهات نظام مثلا در حوزه اقتصادی چیست؟

***

سپاه پاسداران؛ سیاست‌ورزی در عین دوری از جناح‌بندی

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه فرمانده تیپ رزمی_تبلیغی امام صادق(ع) که با حضور علما و شخصیت‌های حوزوی در سالن همایش‌های این تیپ در قم برگزار شد، طی سخنانی تأکید کرد:

«سپاه در سیاست بی طرف نیست اما گرفتار جناح بندی‌ها نخواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ وی می‌افزاید: سپاه خود را فدایی دین می‌داند؛ سپاه آمده است تا پیام و شعار عاشورا را زنده نگه دارد.[۷]

*این رویکرد اعلامی ناشی از نگاه بصیرانه مسئولان سپاه پاسداران به مقوله سیاست شیعی است.

مقوله‌ای که سیاست را عین دیانت می‌داند و از تأثیر اصلی آن بر حفظ دین و جامعه دینی غافل نیست.

این رویکرد مطمئنه سپاه پاسداران در سیاست‌ورزی و دوری از جناح‌بندی البته در طول سال‌های گذشته همواره مورد اعتراض کسانی در یک جریان سیاسی خاص بوده است.

کسانی که دائما توصیه‌های امام راحل به نظامیان مبنی بر دوری از سیاست را دستاویز قرار می‌دهند و به این بهانه از سپاه می‌خواهند که از سیاست دور باشد.

این در حالی است که این افراد همان حرف‌های امام را نیز بصورت کامل نخوانده‌اند که در مضمون تأکید دارد رویکرد اصلاحی یک فرد نظامی در امر سیاست اشکالی ندارد.

از طرفی سپاه پاسداران بعنوان نهادی که لزوما یک نهاد نظامی تعریف نمی‌شود، شامل این توصیه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دهه ۶۰ نیز هست که سپاه سازمانی است که هم باید ۱۰۰ درصد نظامی باشد و هم ۱۰۰ درصد سیاسی.

سیاسی بودنی با همان تفسیر که نماینده ولی فقیه مطرح می‌کند..."سیاست‌ورزی در عین دوری از جناح‌بندی".

این نکته بدیهیست که سپاه بعنوان حافظ منافع انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها، نمی‌تواند نسبت به رخدادهای سیاسی و بین‌المللی پیرامون کشور بی‌تفاوت باشد و از تبیین برخی حرکت‌ها و روندها برای مردم دوری کند...

***

۱_ http://www.jahannews.com/news/۷۰۳۴۰۳

۲_ mshrgh.ir/۹۵۶۱۵۶

۳_ mshrgh.ir/۹۹۹۲۰۳

۴_ mshrgh.ir/۸۱۸۸۹۴

۵_ mshrgh.ir/۹۵۵۲۱۰

۶_ www.irna.ir/news/۸۳۴۹۶۷۷۷/

۷_ rasanews.ir/۰۰۲c۴a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • RU ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    6 2
    آره تو انتخابات ۹۶ دیدیم
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      26 3
      ای کاش در انتخابات ۹۶ فریب نخورده بودم و به رییسی رأی میدادم
  • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    20 0
    دولت پخیمه دستاورد اصلاح طلبان تهوع آور که از باعرضگی تداعی گر سلاطین و رجال قاجار و پهلوی است!!!!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    3 0
    اگر اویزان کنند تو مغازه قصابی قیمتشو خودش بگه.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    8 0
    در خصوص آقای رحمانی حقیت این است که شناختش فعلا سخت است از طرف برای گرانی خودرو حرف جهانگیری را اجرا کرد که وحشتناک بود ولی مدیران دزد خودروسازیها را عوض کرد که عالی بود و مدیرانی جدید در ایرانخودرو و سایپا و پارس خودرو گذاشتند که دزد بالفطره نیستند و اهل باند مافیای غارتگر نیستند و البته مدیر عامل دزدی و رانتخوار و فامیل سالاری هم بود در زیر مجموعه سایپا که دوست مدیر سابق بازداشتی سایپا بود و فقط جایجا شد!!!! این دوباره پرونده منفی هست البته مدیر جابجا شده 35 سال سابقه داره و جز باند سازی برای نعمت زاده و جهانگیری کاری نکرده . بقیه کارهای آقای رحمانی ایشالا بهتر بشود - اوضاع صنعت مخصوصا خودرو فقط برای رانت و پورسانت و انحصار مدیریت شکل گرفته که حتی احمدی نژاد توان اصلاح نهائی نداشت- به امید بهبود اوضاع تبعیض و رانت و فساد- ممنون از سپاه و آقای رئیسی
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    23 2
    جناب جهانگیری کمتر نقش بازی کن . سیاه نمایی کردن کار شماست سیاه نمایی کم بود سیاه عملی را هم به آن اضافه کردید .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    5 0
    این خبرها رو جدا هم کار کردید؟ اگر نه به نظرم بهتره جدا جدا باشند.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    11 1
    خوشحالیم از اینکه آقای وزیر با دیدن اون پیر مرد تلنگری خورد. اما در نظام اسلامی کسی که وزیر میشه (حتی مدیران خیلی پایینتر) باید پیوسته و با تمام وجود از وضع مردم مطلع باشند نه اینکه حالا کی بشه و آیا بشه آیا نشه که برن فروشگاه و تلنگری اینطوری بخورن.
    • NL ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      7 0
      دروغ محض هس یا بیشعوری بیش نیس
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    9 0
    یه سر به املاک مسکن بزنید تا صدای خورد شدن استخوان های مستاجرین رو بشنوید . آدم میتونه یه مدت گوشت نخوره اما توی خیابان که نمیتونه بخوابه ؟ بهره بانکی رو هم کم کردند باعث شده مبلغ اجاره زیاد بشه
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      8 0
      روحانی جواب بده
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    6 0
    سه بار که از نیش یک مار گزیده نمی شویم، 92، 96، 1400!!!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    5 0
    بايد بابت خسارات وارده به ملت و كشور مجازات چوب تو استين لحاظ شود//
  • علی کیوان پور IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 0
    ببخشیدآقای اسمیت جهانگیری آینده مال شماگران فروشانیست میگدردصبرمیکنیم امیدماصبرماست
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    0 0
    ماهشت سال دفاع مقدس هیچ مشکلی نداشتیم همه چی سرجاش بود-اگرسخننرانی های حضرت امام رحمته الله رادرمناسبت های مختلف گوش کرده باشیم مثل اینکه این روزها را پیش بینی کرده بودند تمام سفارش حضرت اقا رحمته الله مردم ونصیحت به مسولین عزیز بود-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس