حسین مرعشی

حسین مرعشی بر خلاف هم‌حزبی‌های خود که بر حضور اصلاح‌طلبان در قدرت و شریک بودن آنها با روحانی تأکید دارند، گفته است: علت تمام مشکلات مردم این است که ما در قدرت نیستیم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نمی‌توانیم گزارش رشد و ارتقای ایران را ارائه کنیم!

پیرمردهای تک‌تیرانداز در کمین جشن ۴۰ سالگی انقلاب...

«غلامرضا ظریفیان»، از فعالان اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با موضوع کارکرد رسانه، اظهار کرده است:

«در زمینه‌های مختلفی در این سال‌ها –در ایران- اتفاقات خوبی افتاده است، اما نمی‌توان گزارش‌های رشد و ارتقا ارائه کرد»!

او در این مصاحبه همچنین بر صریح و صادق نبودن مسئولان جامعه نیز تأکید کرده است .[۱]

*در آستانه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی رؤیت یک خط مرموز در داخل کشور که اصرار دارد به مثابه تک‌تیراندازها قرائت سیاه‌نمایانه‌ای را از ایران اسلامی ارائه کند جای تعجب زیادی دارد.

پیش از این، مصطفی میرسلیم، از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در یک توییت نوشته بود: «شیوع کیف قاپی و انواع سرقت‌های روزانه و رایانه‌ای و بی بندوباری و فحشاء و تظاهر به بی حجابی، و دروغ و تقلب نشانۀ پاسداری از انقلاب و برازندۀ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و احترام به ارزشهای آن نیست.»[۲]

در کنار این افراد، محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز به تازگی در یک ویدئوی تصویری ایران امروز را کشوری دچار بیماری‌های روانی، اقتصادی، سیاسی و… معرفی می‌کند که این امراض هم‌اکنون در یک جا متقاطع و متراکم شده، ضمن اینکه ایران هم در شرایط فقدان تصمیم و تدبیر قرار دارد و همه چیز قفل شده است!

او در اظهارات خود همچنین شرایط کشور را به «کشتی تایتانیک» تشبیه می‌کند که اسیر گرداب شده است و در همین لحظات نیز مردم ایران هم دچار یک فروپاشی ذهنی شده‌اند و سپیدی‌های جامعه را نمی‌بینند .[۳]

این اظهارات سیاه‌نمایانه اما در حالیست که بنا به اثبات آمار بین‌المللی و به تعبیر مقام معظم رهبری، کشورمان در «شرایط بدر و خیبر» قرار دارد.

انقلاب اسلامی در سال چهلم عمر خود توانسته است ضریب جینی ایران را به جایگاهی بهتر از آمریکا، چین و روسیه برساند، نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته است و حتی ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار وجود دارد [۴]، اقتصاد ایران به جایگاه هجدهم جهان رسیده است و می‌رود تا به جایگاه پانزدهم برسد، میزان جرایم در ایران به گواه آمار کاهش یافته است و هیچ تهدید امنیتی خاصی هم ایران بزرگ را تهدید نمی‌کند.

ضمن اینکه به این مقولات بایستی قوت اقتصادی و نظامی و سیاسی کشور را نیز افزود که امروز از سواحل عمان تا دریای مدیترانه را در سیطره قدرت و نفوذ خود دارد و نه تنها خود که همپیمانانش را نیز حفظ می‌کند.

بایستی اشاره کرد که همانطور که آقای ظریفیان می‌گوید اتفاقات خوبی افتاده است اما در عین حال نمی‌توان عزم و اراده جدی برخی وابستگان جریان سیاسی خاص را نادیده گرفت که بر لجن‌پراکنی بر تمام این اتفاقات رخ داده و صحبت کردن بر خلاف آنها اصرار و تعمّد دارند.

و همین ست که در ذهن یک جمع محدود اعتراضاتی به ناحق نیز شکل گرفته است.

البته کشور ما نیز مثل تمام کشورهای دیگر جهان دچار مشکلاتی در اقتصاد هست و اتفاقات عجیبی مثل تعلل دولت در نظارت بر قیمت‌ها نیز مشاهده می‌شود اما هیچیک از این مشکلات به معنی وجود بحران اقتصادی و مثلاً اتیوپی بودن ایران و وجود «بحران نان» نیست.

کما اینکه ایران امروز با تمام مشکلاتی که از جانب دولت اصلاح‌طلبان متحمل شده است اما همچنان ارزان‌ترین سوخت، نان و مالیات را به مردمش ارائه می‌کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند عزم یک جریان سیاسی خاص برای سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و پاشیدن لجن به صورت هر رخداد خوبی در ایران؛ به منظور ایجاد فرایند «اعتراض ظالمانه» و کشاندن کشور به سمت شرایط «فتنه اقتصادی» است. مقوله‌ای که این محافل تحلیلی می‌گویند پیش لرزه آن در اغتشاشات دیماه ۹۶ رخ داد.

محمدجواد لاریجانی، فعال اصولگرا و از دیپلمات‌های سابق کشورمان به تازگی صحبت‌های مهمی را در تشریح فتنه اقتصادی بیان کرده و گفته است:

«شرایط اقتصادی فعلی ما یک فتنه اقتصادی است. در فتنه اقتصادی باز هم می‌خواهند کسانی از مردم را به خیابان بکشانند اما به جای اینکه بگویند رأی من کو، میگویند پول من ک و؟»[۵]

گفتنیست، ظریفیان چندی قبل نیز اظهار کرده بود بگذارید زنان به استادیوم‌ها بروند تا ناراحتی‌های مردم رفع شود...

***

ابراز تأسف یک مقام دولتی از ریخته شدن قبح «ازدواج موقت»

«شهناز سجادی»، دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به فعالیت سایت‌های همسریابی و ازدواج موقت گفته است:

«متأسفانه این سایت‌های مجاز و غیر مجاز زنان، دختران جوان، مردان و پسران را به ازدواج‌های موقت ترغیب می‌کنند و آنقدر از ازدواج موقت تعریف و آن را معرفی کرده‌اند و افراد را به ازدواج موقت تشویق کرده‌اند که قبح آن در میان خانواده‌ها و جوان‌ها از بین رفته است و ما امروز با افزایش ازدواج‌های موقت روبرو هستیم.»

او همچنین اظهار می‌کند: در حال حاضر ما گرفتار نهادهای غیر قانونی هستیم که جوانان را به سمت ازدواج‌های موقت سوق می‌دهند. اینکه امروز شاهد این وضعیت هستیم به دلیل فرهنگسازی است که در این زمینه صورت گرفته است. [۶]

*اصولا یکی از وظایف اصلی حکومت‌ها در کنار تأمین ۳ نیاز خوراک، پوشاک و مسکن؛ تأمین شرایط رفع مشروع نیاز جنسی برای جامعه است.

مقوله‌ای که شرع مقدس اسلام نیز بر آن تأکید بسیاری دارد.

مع‌الوصف اما جای تعجب است که یک مقام بلندپایه دولتی، از بابت کم شدن قبح روانی امر شرعی «ازدواج موقت» ابراز تأسف می‌کند.

این در حالی است که دولت محترم به جای این ابراز تأسف‌های بی‌مبنا باید فکری به حال چند میلیون جوان مجرد ایرانی بکند که به هر دلیلی ازدواج نکرده‌اند و دارای نیازهایی مهمی نیز هستند که بخشی از فرایند زمینه‌سازی برای رفع آنها بر عهده دولت و حکومت است.

گفتنیست طی سالیان اخیر مباحث مهمی پیرامون بحث «ازدواج موقت» در دولت‌ها و مجالس ایران مطرح شده است که البته مدافعین این مسئله همواره از استدلال‌های قوی و غیر قابل خدشه‌ای برخوردار بوده‌اند.

برخی جامعه‌شناسان معتقدند بحث ازدواج موقت که صورت دیگر آن در غرب بصورت «هم‌باشی موقت و داری قوانین عرفی و دولتی» رواج دارد؛ در ایران نیازمند نگاه‌های جدی‌تری از جانب دولت است.

*عکس از ایلنا

***

مرعشی: علت تمام مشکلات مردم این است که ما در قدرت نیستیم!

«حسین مرعشی»، از دستگیر شدگان فتنه ۸۸ و از ارکان حزب کارگزاران طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه سازندگی نوشته است:

«امروز اگر مردم ایران با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند آنچنان که شایسته مردم است در کنار آنها باشند، اگر سیاست‌های اصلاحی آنطور که شایسته است پیش نمی‌رود، اگر گروه‌ها و باندهایی پیدا شده‌اند که با نفوذ در ارکان حکومت، تأثیرگذاری اصلاح‌طلبان را کاهش دادند و اگر امروز دولت آقای روحانی که برآمده از رأی مردم است، قادر نیست آنطور که مردم انتظار دارند مسائلشان را حل کند و اگر گرانی و مشکلات معیشتی و فشارهای سنگینی بر گرده مردم است، بخش عظیمی از این مسائل ناشی از این است که ما با طرح شعارها و مطالبی که فاصله‌ها و شکاف‌ها را در نظام زیاد کرده، دسترسی اصلاح‌طلبان را به نهادهای اثرگذار کاهش داده‌ایم.»

*بر خلاف گفته آقای مرعشی، اصلاح‌طلبان طی ۶ سال گذشته و البته تا حدود ۲ سال دیگر نه تنها در کنار مردم هستند بلکه در رج به رج زندگی مردم نیز حضور دارند و با امتزاج و عاشقانه‌هایی که با دولت آقای روحانی داشته و دارند شرایطی را پدید آورده‌اند که در هر کجا مشکلی هست، نام آنها نیز می‌درخشد.

پر واضح آنکه اگرچه بعید نیست اما بعید است! که آقای مرعشی ماجرای «تَکرار می‌کنم» مقتدای خود و یا روزهایی را که می‌گفت روحانی حکیم است، هرچه می‌گوید قانونی است و از ما اصلاح‌طلبان هم بهتر عمل کرده را از یاد برده باشد!

از طرفی اکنون که اصلاح‌طلبان در صدر تا ذیل دولت حضور دارند و از معاون اول دولت گرفته تا وزرای نفت و خارجه و کشاورزی و تا استانداران و شهرداری تهران و غیره را در استیلای خود گرفته‌اند؛ این مشکلات پدید آمده است.

فلذا مشخص نیست اگر روزی اصلاح‌طلبان اعتراف کنند که در قدرت حضور دارند چه بلایی بر سر روزگار مردم خواهد آمد؟!

مرعشی پیش از این نیز راه رفع مشکلات کشور و گرانی دلار را «رفع حصر» عنوان کرده بود .[۷]

پر واضح است که عمده مشاکل حال حاضر ایران نیست مگر تأثیر و تأثُر رفتارهای سیاسی اصلاح‌طلبان بر دولت و برخی دیگر که در منتهی‌الیه بروندادهای خود نیز بیانی غیر از «سیاه بودن اوضاع ایران» و آدرسی غیر از «خیابان» برای مردم ندارد.

براستی آقای مرعشی چگونه ادعا می‌کند مشکلات امروز مردم به دلیل نبود اصلاح‌طلبان در قدرت است اما این او بود که به همراه سایر هم قطاران اصلاح‌طلبش از کسانی حمایت کرد که امروز برخی می‌گویند عامدانه جلوی نظارت بر قیمت‌ها را گرفته‌اند؟

از طرفی حسین مرعشی باید بداند که راه برائت‌جویی از حمایت ۸ ساله اصلاح‌طلبان از روحانی هم اجرای تئاتر بالماسکه و رنگ به رنگ شدن نیست بلکه چپ‌ها باید ضمن پذیرش مسئولیت وضع موجود، پذیرش این معنی که در پدید آمدن مشکلات حال حاضر، نقشی بیشتر از روحانی دارند و اشاره به مثبتات مدیریت جهادی اصولگرایان؛ به این نکته هم اذعان کنند که طی ۱۷ سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته‌اند رأی اکثریت مردم را بدست بیاورند و بایستی دست به یک بازنگری عمومی در رفتارهای خود بزنند.

و به دیگر سخن اینکه تنها از راه گذشتن از مسیر حقیقت و توبه رسمی از اشتباهات گذشته است که اصلاحات می‌تواند از درّه شکست‌های طولانی و تحلیلی خود بیرون بیاید.

گفتنیست، پیش از این محسن هاشمی، دیگر عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر تهران در سخنانی تأکید کرده بود: «اصلاح‌طلبان در قدرت هستند و باید پاسخگو باشند .»[۸]

محمد عطریانفر، دیگر عضو حزب کارگزاران هم چندی قبل در یک مصاحبه تأکید کرد:

«ما نمی‌توانیم اصلاح‌طلبان را در وضعیت فعلی کشور معاف بداریم. به قول آقای روحانی ما اصلاح‎طلبان نه تنها حامی دولت و شخص آقای روحانی بوده‌ایم بلکه شریک ایشان هم بوده‌ایم .»[۹]

مرعشی به تازگی اظهاراتی را درباره روحانی و «نخبه کوب» بودن او مطرح کرد که خوانش آنها خالی از لطف نیست. (اینجا)

***

۱_ https://www.isna.ir/news/97100803830/

2_ mshrgh.ir/922942

3_ mshrgh.ir/923539

4_ mshrgh.ir/919813

5_ mshrgh.ir/923560

6_ https://www.khabaronline.ir/news/1217218

7_ mshrgh.ir/868531

8_ mshrgh.ir/921908

9_ http://www.irna.ir/fa/News/83059335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    24 2
    بیچاره این مقام دواتی!
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      16 4
      اگه ازدواج موقت سوء استفاده از زنان نباشه و هر زن مجردی امکانش رو داشته باشه و هر مرد متاهلی ازش دوری کنه خوبه.ولی چیزی که ما شاهدش هستیم هرزگی مردهای متاهل و سوء استفاده از فقر زنهاست
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      1 1
      خوب این زن فقیر بیوه چه کار کند؟ برود رسما فاحشه بشود؟
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    مشرق محترم جدا از این که اصلاح طلبان تهوع آورند و آن هم به شدت، پایگاه خبر رسانی شما از این مرعشی برای تحقق شعار شفاف بودن اصلاح طلبان تهوع آور که این همه روی آن ادعا دارند بخواهید سوابق تحصیلات دوره عالی و تکمیلی اش را انتشار دهد تا مردم بیشتر بتوانند به سخنان و نظریاتش اعتماد داشته باشند! یا به عبارتی او را به حساب بیاورند!!!!
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    جوانها بروند بمیرند که دولت میخواهد پز ضد دین بدهد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    جالب است اصلاح طلبان عملا در حال تضعیف کشور به روش های مخفیانه هستند! همه می دانیم و کاری نمی کنیم!
  • موقت.. IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    متاسفانه ازدواج سفید از طرف ارو پا و آمریکا به جوانان و مجردین آموزش داده میشه و برای اینکه به گناه نیافتن ازدواج موقت (صیغه شدن )دارند .
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    اگر ازدواج موقت خوبه اون رو برای خواهر یا مادر خودتون اگر مجرد یا بیوه باشند می پسندید؟
    • مجتبی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      38 7
      باسلام. مهم این است که خدا چه چیزی را پسندیده است همین افکار نفسانی و غیر خدایی است که جامعه اسلامی را به گناه آلوده کرده دست از تعصبات جاهلی و قبیله ای بردارید و به خدا و دستوراتش پناه ببرید....
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      42 10
      اگر خواهر و مادر ما هم خواست خیابانی شود التماسش می کنیم تا صیغه شده و در کانون شخصی ارتباط بهداشتی و عاطفی محدود و نیز حلال را ادامه دهند ولی جوانان ما را به گونه ای فریفته اند که حاضرند بین ده مرد هر جایی باشند با اعمال شاقه و لی با یک فرد مومن و مطمئن و پاکیزه و با عاطفه و ...... ارتباط نداشته باشد که بر اساس وجدان انسانی از کمک های او نیز استفاده نمایند
    • سید حبیب IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      38 7
      چیزی که خدا برای بندگانش می پسندد ما کی باشیم که نپسندیم ازدواج موقت و حلال بهتر است یا خدای ناخواسته زنا؟ متاسفانه از نظر شماها که خلاف مصلحت خدا فکر می کنید زنا خیلی پسندیده تر است اگر جوانان ما که شرایط ازدواجشون فراهم نیست با ازدواج موقت خودشان رو از به گناه افتادن نجات بدن خیلی بهتر است از اینکه خدای ناخواسته برای ارضاء امیال جنسیشان بخواهند از راه حرام به ناموس مردم دست درازی کنند مولا علی ع فرمود اگر دومی با ازدواج موقت مخالفت نکرده بود احدی زنا نمی کرد مگر شقی طبق فرمایش امام معصوم تنها راه نجات کشور و جهان از شر زنا بعد از تسهیل امر ازدواج همان ازدواج موقت است خداوند به داد حوزه های علمیه ما برسد که چطور در این امر کوتاهی کرده اند و هر دفتر ازدواج در کشور این شرایط رو برای جوانان ما فراهم نکرده اند که وقتی جوانی شرایط ازدواج نداشت با مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و ازدواج موقت کردن با خانمهای که یا بیوه هستند یا مطلقه خود رو از به گناه افتادن نجات بدهند فردای قیامت جواب خدا و اهل بیت ع چه خواهید داد؟ قطعا به روحانیون و علما خواهند گفت مگر این روایت امام علی ع را ندیدید؟ اگر دیدید پس چرا آن را عملی نکردید؟ با این وضعیت افتضاح بی حجابی در کشور و گرانی ها و بیکاری در کشور تنها راه نجات جوانان از زنا همان ازدواج موقت است و دشمن هم بخاطری که جوانان به جای زنا کردن به سراغ امر حلال ازدواج موقت بروند احساس خطر کرده و نفوذی های داخلیش رو علم کرده جلوی این کار رو بگیرن
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      20 1
      ۸۰۷شما نگران شوهرت نباش دودستی بگیر ولش نکن ..ازدواج موقت واسه افراد خاصی ست و سواد شما کنه نمی فهمید.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      24 2
      فشار نیاز جنسی رو اگر با ازدواج موقت رفع نشه و شرایط ازدواج دائم هم نباشه به کجا ختم میشه . شما حاضری ناموست به هرزگی بیوفته . درسته خیلی از خانم ها خودشون رو حفظ می کنند . ولی در جامعه چقدر بی بندوباری زیاد شده ؟
    • یحیی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      23 5
      لطفاً جوک نگید و الکی جو رو احساسی نکنید. ازدواج موقت هم نوعی ازدواج هست. پس هم خانواده ازدواج دائم محسوب می شه. ازدواج موقت رو به روی ازدواج سفید و اباهه گری جنسیتی قرار داره نه در مقابل ازدواج دائم. مگه کاندیدای ریاست جمهوری هستید که دوقطبی کاذب ایجاد می کنید؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      11 3
      ببین وقتی چیزی حکم خداست برای مصلحتی هست و اون جلوگیری از گناهه ببین حتی در قرآن آمده حضرت لوط علیه السلام برای جلوگیری از گناه کبیره قومش به آنها پیشنهاد ازدواج با فرزندانش را داد و فرمود (هولاء بناتی هن اطهر لکم...) اما گاهی خوی شیطانی و حیوانی برخی چنان غلبه دارد که حلال خدا را پس میزنند و جز به ارتباط حرام راضی نیستند.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      7 12
      در پاسخ به ۰۹:۳۱ اخه هیچ چیز چندش تر از شما مذهبی نماهای هوس باز نیست...والله اونایی که ظاهر و باطنشون یکی هستش خیلی بهترند...
    • علی حقجو IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      9 8
      حالا اگر خواهر و مادر بیوه ما بین این دو عمل گیر افتاده باشند اول عمل به فحشا و هر جایی و هر چند نفر بودند دوم عمل به صیفه موقت که فقط برخی از شرائط صیغه دائم را ندارد. یعنی شما می گوئید حاضرید برای نپذیرفتن عقد موقت تن به فحشا بدهید ؟ معلومه که هیچ عقل سلیم و حتی شما این را نمی پذیرید
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      1 0
      دخترم کسانی که با احکام نورانی اسلام ضدیت می ورزند نباید گفت حتما ضد دین هستند و در این زمان این تبلیغات نادرست است که این ذهنیت را برای فرزندان ما ایجاد می کند وگرنه بنده می دانم شما ارتباط خاصی با هیچ فرد مومنی نداشته اید و فقط بر اساس شنیده ها دارید قضاوت می کنید در ثانی شما مجرد هستید وگرنه متوجه می شدید ظرفیت جنسی افراد مختلف است و فرد دینی و غیر دینی ندارد هنوز بیماری و چیزهای دیگر هم به کنار ؛حال چون یک فرد مذهبی نیاز جنسی داشت و حاضر است که ازدواج موقت کند ولی به گناه نیفتد آیا درست است که بگوییم چون مذهبی است و چون نیاز جنسی در او وجود دارد پس او حقه باز و لجن است و باید او را گردن زد ؟ از سخنان نادرست بعضی افراد دوری کنید و به مسائل بطور حقیقی فکر کنید چون فرزندان ما ایرانی ها با هوش ترین مردمان جهان هستند و دشمن می خواهد کاری کند که ما فکر نکنیم و فقط شنونده باشیم
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    20 6
    انقلاب اسلامی در سال چهلم عمر خود توانسته است ضریب جینی ایران را به جایگاهی بهتر از آمریکا، چین و روسیه برساند، نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته است و حتی ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار وجود دارد!!!! من که دیگه حرفی برای گفتن ندارم ،تن گوبلز در گور لرزوندی
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      22 2
      برو بودجه سال 1390 را که 330 میلیارد دلار بود را مطالعه کن و سپس بودجه 30 میلیاردی این دولت اصلاح طلب را (در حالیکه درآمد حال ما بیشتر است) پس انقلاب گناهی نداشت مردم کم سواد ما خودشان با انتخاب خودشان در سال 1392 و 1396 کشور را به خاک سیاه نشاند ند پس فریبکاری اصلاح طلبان مکار را به حساب انقلاب و مردم نگذارید و دست از یقه جوانان ساده لوح ما بردارید
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      0 1
      نمیدونم این امار باور کنم یا امار بی کفایتی دولت که مشرق منتشر میکنه
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    43 15
    زنک بی شرم ناراحته چون با شیوع ازدواج موقت طرح نابود کننده ازدواج سفیدشون ابتر می مونه
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      1 1
      عجب
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      11 17
      ازدواج موقت و ازدواج سفید هردو باطل هستن . ازدواج دایم مناسبه .
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      14 1
      ۱۰۳۶ در زمان پیامبر زن و مرد خودشون صیغه محرمیت میخوندن و محرم میشدن الان چون حیله هاو نیرنگ ها زیاده باید ثبت قانونی بشه .
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    15 1
    با این گرونی که شما درست کردین جز ازدواج موقت راهی برای جوان ها میمونه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    16 2
    خانم سجادی بهتر بود درباره اینهمه فساد و روابط نامشروع که قبحش ریخته شده اظهار نظر میکردی نه درباره چیزی که خدا اجازه داده. خدا یه عقلی به این ها بده
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    11 3
    هرچه فسادوبی بندوباری است ازروی شهوتهای غیرمعقول است. اگرازدواج موقت نباشدپس جوانانی که قدرت ازدواج دائم راندارندچکارکنند.کسانی که این تزهارامی دهندچون سنشان بالا رفته ودیگه شهوت اذیتشان نمی کند.والا اگردوران جوانی خودشان بودوغرق درشهوت بودندچنین تفکرغلطی نمی دادند.ونکته مهم اینست که بعضی ها فکرمی کنندکه ازاسلام بیشترمی دانند.اگرازدواج موقت قبح داشت که اسلام این همه آیه وروایت نقل نمی کرد. حلال محمدحلال الی یوم القیامه پس شماکه چیزی ازاسلام بلدنیستیدنظرهم ندهید
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    7 1
    هرچه فسادوبی بندوباری است ازروی شهوتهای غیرمعقول است. اگرازدواج موقت نباشدپس جوانانی که قدرت ازدواج دائم راندارندچکارکنند.کسانی که این تزهارامی دهندچون سنشان بالا رفته ودیگه شهوت اذیتشان نمی کند.والا اگردوران جوانی خودشان بودوغرق درشهوت بودندچنین تفکرغلطی نمی دادند.ونکته مهم اینست که بعضی ها فکرمی کنندکه ازاسلام بیشترمی دانند.اگرازدواج موقت قبح داشت که اسلام این همه آیه وروایت نقل نمی کرد. حلال محمدحلال الی یوم القیامه پس شماکه چیزی ازاسلام بلدنیستیدنظرهم ندهید
  • فرهاد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 2
    تحلیلهایی که انجام میدین اصلا با شرایطی که عامه مردم احساس می کنند همخوانی ندارد .نیاز 30 میلیونی به نیروی کار،اقتصاد پانزدهم دنیا ووووالی آخر
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      1 0
      عامه مردم یه زمانی ام با تحریک شماها احساس می کردن امیرالمومنین نماز نمی خونه و امام حسین هم خارجیه!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 1
    آقای مشرق نیوز، شما حقوقدان هم شدید ما نمی دونستیم! جناب؛ ازدواج دائم و موقت هر دو قانونی و شرعی است و هر دو نوع ازدواج در قانون مدنی قید شده است. النهایه ازدواج موقت مخصوص فقه امامیه و شیعیه است و تقبیح آن یعنی تخطئه کردن فقه امامیه و همسوئی با وهابیون. در خصوص ازدواج موقت اندیشمندان و نظریه پردازان فقه امامیه صحبت های جالبی کرده اند، از جمله این که این نوع عقد که شاید به ضرورتی انجام می گیرد از فحشا جلوگیری و مانع اختلاط نسل می شه. اگر این نوع ازدواج در کشور بنا بر ضرورت اجرا و فراگیر می شد از تجاوز، افسردگی جوانان، بی یندو باری، تاتو و لات بازی و متل گوئی و هزاران خلاف دیگه جلوگیری می شد. ازدواج در اسلام آن طور که شما وانمود می کنید، تابو و عمل زشت! نیست. بلکه یک ضرورت حیاتی است و مبارک آن دولتی است که این امر را برای مردم تسهیل نماید نه مثل شماها آن را محدود و منحصر به اشخاص خاص! ننوده به سخره بگیرد..
  • مش رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    8 2
    تا کی باید این پیر و پاتالای خنگ فک بزنند ....خدااااااااا
  • ایرانی AE ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 7
    تمام جوانان مملکت بمیرند از آن بهتر است که به فاحشگی تن بدهند مشرق مروج فساد و فحشا است
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      3 0
      شما جلو بند یتو ببر بیار پایین. البته اگر چیزی مونده. اسکل
  • ی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    9 1
    کمی بیندیشید چرا روابط علنی دختران و پسران نوجوان و جوان مجاز و صحیحی نشان داده شده است و قبیح نیست اما روابط شرعی و عقلی و قانونی بزرگسالان قبیح و منفور نشان داده میشود
  • دیدگا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    8 0
    واقعا مسخره هست! از یه طرف دولت و این جریان صاحب قدرت جوری عرصه رو بر زندگی مردم تنگ کردن که نه از اشتغال و کار و رونق بازار خبری هست و نه از مسکن و امید به خانه دار شدن و نه خبری از قدرت خرید برای مردم! قیمت سکه و طلا هم که دیگه اونقدر سرسام آور شده که حتی نمیشه به خریدش فکر کرد! یعنی کسی به فکر ازدواج و تشکیل زندگی بیفته قطعا باید تو عقل سلیمش شک کرد! اونوقت این مشاور فلان و بهمان از رواج ازدواج موقت شاکی هستن!! شما خیلی هنر دارید بجای حرافی و سخنرانی های کذایی چند تا کار کوچیک انجام بده در حد ایجاد اشتغال و مسکن و ثبات بازار! همین! مردم خودشون خودبخود ازدواج دائم میکنن!
  • AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 0
    آقای مشرق نیوز، شما حقوقدان هم شدید ما نمی دونستیم! جناب؛ ازدواج دائم و موقت هر دو قانونی و شرعی است و هر دو نوع ازدواج در قانون مدنی قید شده است. النهایه ازدواج موقت مخصوص فقه امامیه و شیعیه است و تقبیح آن یعنی تخطئه کردن فقه امامیه و همسوئی با وهابیون. در خصوص ازدواج موقت اندیشمندان و نظریه پردازان فقه امامیه صحبت های جالبی کرده اند، از جمله این که این نوع عقد که شاید به ضرورتی انجام می گیرد از فحشا جلوگیری و مانع اختلاط نسل می شه. اگر این نوع ازدواج در کشور بنا بر ضرورت اجرا و فراگیر می شد از تجاوز، افسردگی جوانان، بی یندو باری، تاتو و لات بازی و متل گوئی و هزاران خلاف دیگه جلوگیری می شد. ازدواج در اسلام آن طور که شما وانمود می کنید، تابو و عمل زشت! نیست. بلکه یک ضرورت حیاتی است و مبارک آن دولتی است که این امر را برای مردم تسهیل نماید نه مثل شماها آن را محدود و منحصر به اشخاص خاص! ننوده به سخره بگیرد..
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    7 6
    ازدواج موقت در شرایط اضطراری است و اگر این مسئله گسترش پیدا کنه، جلوی ازدواج دائم و تشکیل خانواده گرفته میشه، سن ازدواج دائم بالا میره، جلوی افزایش جمعیت گرفته میشه، فاصله سنی والدین با فرزندان زیاد میشه، فساد اخلاقی گسترش پیدا میکنه، بیماریهای جنسی زیاد میشه و...
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    4 2
    ازدواج موقت در شرایط اضطراری است و اگر این مسئله گسترش پیدا کنه، جلوی ازدواج دائم و تشکیل خانواده گرفته میشه، سن ازدواج دائم بالا میره، جلوی افزایش جمعیت گرفته میشه، فاصله سنی والدین با فرزندان زیاد میشه، فساد اخلاقی گسترش پیدا میکنه، بیماریهای جنسی زیاد میشه و...
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    7 4
    ازدواج موقت که امر خدا است بهتر است یا زنا یا ۰۰۰
  • احمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    12 3
    خدالعنت کند کسانی را که حلال خدا را حرام وحرام خدا را حلال می شمارند
  • ناشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    8 3
    ازدواج یک امر مقدس است که با همباشی در غرب قابل مقایسه نیست
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      1 0
      تو متن گفته شده ازدواج موقت
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 1
    اصل ازدواج
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 0
    من دوس دارم زن داشته باشم شرایط جامعه اجازه نمیده جکار کنم راهمنایی ام کنید
  • سید رضا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    12 1
    دشمن چنان توسط عوامل داخلیش روی فرهنگ و فکر جوانان ما 24 ساعته کار می کند، که هر چیز حلالی را که دستور الهی است ؛ زشت و قبیح می دانند ! ولی ارتباط جنسی یک زن با چند مرد و زندگی زناشویی ، بدون ازدواج را ، نوعی تشخص و امتیاز محسوب می کنند !!!
  • سید رضا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    6 3
    دشمن چنان توسط عوامل داخلیش روی فرهنگ و فکر جوانان ما 24 ساعته کار می کند، که هر چیز حلالی را که دستور الهی است ؛ زشت و قبیح می دانند ! ولی ارتباط جنسی یک زن با چند مرد و زندگی زناشویی ، بدون ازدواج را ، نوعی تشخص و امتیاز محسوب می کنند !!!
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      1 3
      ازدواج موقت مگه قبح داره که بریزه!!!! اگر زشت بود در شرع نمی آمد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    4 4
    دخترها وخانوادهایشان اگر عاقل باشند نگاه می کنند به کسانی که این طرحها رادادند ولی دختران خودشان ازدواج دائم کردهاند وکلا هرچه از این حرفها چه از مسولین خارجی وچه هرجای دنیا هر حرفی که در این موارد می زنند برای دختران وخواهران خودشان نیست پس یک پنبه باید در گوش کرد واین حرفها که جز بدبختی گریبانگیر دختر وخانوادهاش نمی شود را نشینید چه ازدواج موقت چه دوستی چه ازدواج سفید چه چندهمسری وهمسر دوم وسوم وچندم شدن خدا نصیب کند برای دختران وخواهران طراحان این طرحها
  • شهیدانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 0
    به یاد شهیدانمان برای خوشحالی بچه مسلمانها درخت میوه دار غرس کنیم درخت انجیر توت؛ عناب، برادران قمی دربوستانهای علوی والمهدی، ومزارهای شهیدان بویژه بهشت معصومه، وادی السلام ومناطق دیگر درختان میوه دارغرس ووقف کنید.اجرتان با امام حسین(ع).
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 1
    این اصلاح طلبا خیلی بدن اصولگراها خیلی خوبن
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      6 0
      چطوری باقالی فرنگی!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    7 0
    ای بابا ازدواج موقت رو باید کسانی بکنند که شرایط سختی دارند ولی متاسفانه در حال حاضر یارو ازدواج موقت را بازیچه هوس بازی خودش کرده و هم دین رو خدشه دار میکنه هم احساسات جامعه رو ... این ازدواج موقت هم برای دختران کارایی ندارد در جامعه مرد سالار باید هم همه قوانین به نفع مرد باشد ... آخر کی حاضره دختره نوجوانش رو بسپاره هر نری تا ارضاش کنه آخر سر هم تبدیل شده به دستمال کاغذی یه مشت هوس باز این دختر دیگه آینده ای نداره .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 16
    ازدواج موقت نه مبنای عقلی داره نه مبنای نقلی و قرآنی
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      0 0
      هر دو دارد ، با سوء استفاده از ازدواج موقت آن را نکوبید ، مگر در موارد دیگر امکان سوء استفاده نیست ؟ مگر در خود ازدواج دائم اتفاق نمی افتد ؟
    • دلیل قرآنی ازدواج موقت IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      0 0
      «وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا» و نیز زنان شوهردار بر شما حرام شده اند، مگر آنها که به تصرف شما درآمده باشند. از کتاب خدا پیروی کنید و جز این ها زنان دیگر هرگاه در طلب آنان از مال خویش مهری بپردازید و آنها را به نکاح درآورید نه به زنا بر شما حلال شده اند و زنانی را که از آنها تمتع می گیرید، واجب است که مهرشان را بدهید و پس از مهر معین در قبول هر چه هر دو بدان رضا بدهید. گناهی نیست هر آینه خدا دانا و حکیم است./ این آیه علاوه بر علمای شیعه به اذعان اکثر علمای اهل تسنن دلالت بر ازدواج موقت دارد ، منتهی آنها معتقدند که آیه مذکور با آیات دیگری نسخ شده است . این نظر آنان رد شده است . می توانید برای مشروح بحث به تفسیر مراجعه کنید .
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    14 2
    ازدواج موقت یکی از پیرفته ترین احکام اسلامه . البته شرایط خاصی داره و برای افراد خاصی است نه برای هوا و هوس. اگه ازدواج موقت تو ایران جا افتاده بود اینهمه شاهد فساد و زنا و بچه های زنا نبودیم. اون عزیزی که میگه حاضری خواهر خودت ازدواج موقت کنه نه بویی از احکام اسلام برده نه بویی از مسائل جامعه شناسی و اجتماعی
    • نقی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      3 1
      دین پیشرفته ی اسلام حکم پیشرفته ی ازدواج موقت را نیز داده.....
  • کلام علما IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    32 1
    آیت الله حائری شیرازی: اگر جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود ما سر دو راهی هستیم، یا باید بگوییم مردم به راه حرام بروید؛ هر چه بادا باد و یا ازدواج موقت را توصیه کنیم. بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم که نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. اگر کسی گفت ازدواج موقت نه، یعنی زنا بله. بعد آیا ما می توانیم آن شخص زناکار را اعدام یا سنگسار کنیم؟ آیا شما حاضر هستید به آن کسی که در نتیجه ی این فشار، مرتکب این عمل شد سنگ بزنید؟ اسلام هم نگفته که این شخص را سنگ بزنید! چون کسی که دستش به ازدواج دائم نمی رسد رجم (سنگسار) او صدق نمی کند و فقط باید به صد ضربه شلاق اکتفا کرد. شما فکرش را بکنید ببینید اگر اسلام حکم شدیدی نسبت به زنا آورده و این حکم از سوی خداوند رحیم صادر شده است، آیا آن «رحیم»، بدون اجازه ازدواج موقت امکان دارد حکم به شلاق زدن زناکار بدهد؟ او این کار را نمی کند! خداوند به آدم و حوا (علیهما السلام) فرمودند از این درخت نخورید. اما قبل از آن، به آنها فرمود: این باغ بهشت برای شما، از هر کجایش دلتان خواست بخورید، اما «و لا تَقرَبا هَذِه الشَّجرَه»: ولی نزدیک این درخت نشوید.پس مطلبی که در ازدواج موقت است این است که اصل در ازدواج، ازدواج دائم است. اگر ازدواج دائم میسر نشد و انسان بین حرام و ازدواج موقت قرار گرفت باید ازدواج موقت را انتخاب کند. اگر مجرای حلالی را ببندید، گناه باز شدن مجراهای حرام، گردنتان می افتد! فرض کنید شما دریچه ی اطمینان چیزی را ببندید. بعد یکدفعه آن چیز منفجر شود. شما می گویید من که منفجرش نکردم! خودش منفجر شد. درحالیکه این را تو بستی! اگر شما یک چوب کبریت در سوراخ دَرِ زودپز قرار دهی و یک خانواده هم دور آن نشسته باشند، بعد این زودپز منفجر شود و همه این ها کشته شوند، شما قاتل همه آنها هستید. شما می گویید من با این چوب کبریت نمی توانم کسی را بکشم؛ ولی من می گویم: بله می توانید. شما اگر بیایید جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود. هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند و یا خوب حمله کند، به حکم خدا جسارت کرده و چون حکم خدا ناموس خدا و محارم خداست؛ پس اگر به حکم خدا جسارت شود به خود خدا جسارت شده است.
    • AE ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      13 1
      جالب بود۱۲۱۴
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      0 0
      خدا رحمت فرماید مرحوم آیت الله حائری را که با تمثیل و تشبیه ها ، مطلب را به خوبی توضیح می دادند و بیان می کردند .
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    11 2
    شهناز خانم به فرمان اربابان غربی تان ، سند 2030 مسائل جنسی را از کودکستان اموزش میدهید اونوقت در مجلس همفکرانتان سن ازدواج قانونی را افزایش می دهند ؟ از طرف دیگر ازدواج موقت را هم زشت جلوه میدهید شما که قطعا انتظار ندارید بچه ای را که از کودستان با بودجه های کلان و بین المللی با مسائل جنسی اشنایش کرده اید چند دهه خویشتن دار باشد پس به جای من من کردن و صحبت از ریختن قبح؟! ازدواج موقت برید سراغ اصل مطلبنون و بگید بی بند و باری جنسی رایج بشه چرا این در و ان در می زنید؟
  • مهدی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    16 1
    شهناز خانم شما بجای اینکه نگران افزایش ازدواج موقت باشید (به فرض اینکه افزایش پیدا کرده) نگران کاهش آمار ازدواج دائم و افزایش آمار طلاق باش و موضوع مهمتر اینکه قبیح عمل من و شماست نه حکم خداوند
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    2 0
    اقا مهدی نه مسبب کاهش ازدواج دائم ویا افزایش طلاق خانم شهناز هستند نه کساندیگر بللکه اکثر خود خانوادها هستند که بسیار طماع شده اند واز بیست سالگی شروع به خواستگاری رفتن می کنند وتمام کم وکسری هایی را که خودشان داشته اند می خواهند با ازدواج فرزندشان جبران کنند اگر نه افراد زیادی هستند که کلیه امکانات را دارند وتن به ازدواج نمی دهندوچون اکثر این پسران مسئولیت پذیری ندارند می گویند همان بهتر که روزگار را به همین ازدواج موقت یا بدتر از ان ازدواج سفید سپری کنند واین خانم مانند یک خواهر دلسوز وانچه را که برای اطرافیان خودشان نمی خواهند به دختران هشدار داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس