فاضل میبدی

یک فعال اصلاح‌طلب در اظهاراتی از این گفته است که با بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور، حجاب مردم هم بهتر می‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حجاب بهتر، به اقتصاد بهتر ربط دارد

محمدتقی فاضل میبدی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره "حجاب" گفته است: در مرحله نخست باید مشخص شود که ریشه بدحجابی در جامعه اقتصادی است و یا فرهنگی؟

او سپس تصریح می‌کند: بنده معتقدم اگر مشکلات اقتصادی مردم حل شود مسائل دیگر نیز بهتر بر روال بهتری قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی مردم به متولیان و مسئولان اعتماد می‌کنند و در نهایت درباره مسائلی مانند حجاب اهتمام جدی‌تری خواهند داشت!

میبدی همچنین اظهار کرده است: در جامعه‌ای که روزبه‌روز فقیرتر می‌شود نمی‌توان انتظار رعایت همه مسائل شرعی را داشت. [۱]

*پیش‌فرض‌های میبدی در باب بی‌اعتمادی مردم و یا روز به روز فقیرتر شدن جامعه ایرانی پیش فرض‌های مدقّانه‌ای نیستند.

چه اینکه نشانه‌هایی مثل رعایت شدن قوانین کشور، پرداخت عوارض و مالیات، مراجعات گسترده مردم به قوه قضائیه و حضور مردم در انتخابات و راهپیمایی‌ها اتفاقاً نشان می‌دهد که مردم به نظام اسلامی اعتماد دارند.

در بحث فقیر شدن جامعه ایرانی نیز اگرچه به دلیل مشکلاتی که دولت اصلاح‌طلبان و لیست تَکرار می‌کنم پدید آورده؛ از قدرت خرید مردم طی ۶ ماه اخیر کاسته شده است اما وضعیت عمومی کاهش فقر مطلق در ایران رو به بهبود فزاینده است و از طرفی نمی‌توان منکر افزایش قدرت خرید مردم نسبت به دهه‌های شصت و ۷۰ شد.

اشاره‌های میبدی و دوستان او به این شبهه که «در جامعه‌ای که روزبه‌روز فقیرتر می‌شود نمی‌توان انتظار رعایت همه مسائل شرعی را داشت» هم در حالیست که اگر در یک جامعه مسائل شرعی در همه چارچوب‌های خود اعم از مسائل اقتصادی و اخلاقی و … رعایت شود اتفاقاً آن جامعه می‌تواند ضعف‌های اقتصادی خود را نیز مرتفع کند و به پیشرفت‌های چشمگیری برسد.

ضمن اینکه مشخص نیست با منطق میبدی چرا مسلمانان دوران پیامبر (ص) در شرایط حکومت کفّار در مکه و یا در شرایط شعب ابی‌طالب، شرعیات را رعایت می‌کردند! و یا همینطور مردم ایران چگونه در دوران سخت ۸ سال دفاع مقدس نیز مثل امروز اهل رعایت شرعیات بودند...

نظریات جالب دیگری مثل «اصولگرایان به درد قرن ۲۱ نمی‌خورند»، «مراجع بزرگ قم و بدنه حوزه حامی روحانی‌اند!» و «تنها کار سیاسی امام پنجم (ع) تغییر شکل سکّه‌ها بود !»[۲] نیز از جمله سایر ثمرات فکری این فرد هستند.

***

شورش زندانیان امنیتی علیه انتخابات اسفند

محسن صفایی‌فراهانی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد ضمن بیان انتقادات گسترده از نظارت‌های قانونی شورای نگهبان گفته است:

«چرا بعد از دور سوم مجلس به بعد نظارت استصوابی را مبنای کار قرار دادند؟ شاید احساس کردند که آنروز کشور نیاز دارد. اما امروز چهل سال از شروع جمهوریت گذشته است اگر قبول نکنند که در جامعه فقط بایستی قانون حاکم گردد مشکلات‌مان حل نخواهد شد. از آن طرف می گویند «این مردم» آیا مفهوم این مردم را می دانند؟ وقتی می گویند مردم کشور بالغ اند؛ وقتی توقع دارند آنها در رویدادهای مختلف سیاسی مشارکت داشته باشند باید این نگاه را در همه حوزه‌ها به آنها داشته باشند؛ اگر بلوغ آنها قابل قبول است پس نیاز به قیم ندارند.»

او همچنین اظهار می‌کند: اگر واقعاً شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. یا باید بتوانیم نیروی توانا و آگاه با شرایط مناسب روانه مجلس کنیم.

صفایی‌فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همین رابطه می‌افزاید:

«چطور موقع انتخابات که می شود احساس می کنید که این ملت این توانایی را ندارد که خودش می تواند در چارچوب قانون انتخاب اصلح نماید، یک نهاد واسط به جای مفاد قانون این نقش را ایفا می کند و باید صلاحیت کاندیداها را تائید نماید! قانون است که سن، تحصیلات، اهلیت و… را مشخص می کند نه اینکه برای مردم قیم بگذارند. این نوع نگاه کردن‌ها را بعد از ۴۰ سال باید تغییر داد. نمی‌شود با نگاه گذشته امروز برخورد کرد [۳]

*ایما و اشاره‌های این روزهای اصلاح‌طلبان مبنی بر احتمال تحریم انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸؛ بر اساس تئوری گازانبری تاجزاده و حجاریان، که آنها هم از زندانیان امنیتی سال ۸۸ هستند، صورت می‌گیرد.

تئوری دوگانه‌ای که از یکسو می‌گوید کشور در شرایط «عام‌البلوی» قرار دارد و احتمال برخورد مردم و نیروهای امنیتی در آستانه انتخابات می‌رود و از سوی دیگر قصد دارد با اعلام محقق نشدن شرایطش از سوی شورای نگهبان، بر طبل تحریم انتخابات بکوبد و با به خیابان آمدگان احتمالی همراه شود .[۴]

وگرنه آنها خود بهتر از همه می‌دانند که انتخابات بی‌نظارت! عملی غیر عقلانی است که در هیچ کشوری و حتی در قبایل بدوی هم انجام نمی‌شود.

نکته جالب دیگر نیز اینست که مثلاً بر انتخابات شورای شهر هیچ نظارتی صورت نگرفته است که مردم تهران، شاهد یک اسم و فامیل بازی صرف از سوی اعضای شورا و حتی ناتوانی آنها برای انتخاب یک شهردار کارآمد هستند.

و یا ایضا این مسئله چه ربطی به نظارت استصوابی دارد که آقای روحانی با تشویق اصلاح‌طلبان حاضر به نظارت بر قیمت‌ها نیست [۵] و این مسئله موجب شده است تا گوشت ۵۵ هزار تومانی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به دست مردم برسد و قیمت شیر نیز در یک مورد ظرف یک ۲۴ ساعت تا هزار تومان گران‌تر عرضه شود!

قبل از صفایی‌فراهانی، رسول منتجب‌نیا نیز در اظهاراتی مدعی شد که باید برای نظارت استصوابی شورای نگهبان رفراندوم برگزار شود .[۶]

لازم به توضیح است که طرح موضوع «عدم شرکت در انتخابات و تحریم آن» در تمام دموکراسی‌های دنیا یک رفتار خائنانه و مستوجب اشدّ مجازات شناخته می‌شود زیرا به منزله مخالفت با نظام سیاسی کشور است.

آگاهان سیاسی معتقدند اگر فضای کشور به همین سمپاشی‌ها محدود بماند و خواص به مردم نگویند که راه ناگزیر خروج از مشکلات فعلی و روی کار آمدن یک مجلس و دولت کارآمد «صندوق رأی» است؛ بر دامنه مشکلات فعلی افزوده خواهد شد.

در این زمینه ذکر خاطره نوستالژیک مجلس هفتم و اکثریت اصولگرای آن ضروریست...

مجلسی که پس از روی کارآمدن با رأی مردم، جلوی برخی طرح‌های دولت اصلاحات که منجر به گرانی می‌شد را با «طرح تثبیت قیمت‌ها» گرفت و کام مردم را با کارآمدی و مدیریت اصولگرای خود شیرین کرد.

***

«جمهوری اسلامی» به جهل میدان می‌دهد!

یک آخوند بر سر دوراهی؛ شهید بهشتی یا میرحسین موسوی؟

حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، فعال اصلاح‌طلب، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی و از جانبازان حادثه تروریستی هفتم تیر، اخیراً در یادداشتی که سایت جماران آنرا منتشر کرد با ذکر خاطراتی از شهید مظلوم، آیت‌الله دکتر بهشتی، نوشته است:

«جنگ عقل و جهل از صدر بشریت که خلقت انسان بوده تا اسلام و از صدر اسلام هم بوده تا حالا و در تمام این دوران که بنده به اشاره از آن گذشتم، عقل و جهل با هم نبرد کرده‌اند. اما هنوز هم به جهل میدان می‌دهیم. هنوز هم هفتم تیرهای مکرری داریم. ولو شهادت نباشد اما ترور شخصیت داریم، بدتر از شهادت جسمی و بدنی است. اینکه یک انسان را بی‌آبرو بکنند و از میدان به در بکنند و نگذارند خدمت کند به این نظام، این بدتر از کشتن اوست .»[۷]

*همانطور که آشکار است، کنایه آقای مهاجری درباره حصر موسوی و انزوای خاتمی مطرح می‌شود.

دو چهره‌ای که علیرغم سوابق گسترده در سمت‌های نظام اسلامی اما در سال ۸۸ مرتکب فتنه‌گری‌های آشکار شدند و به همین دلیل هم‌اکنون در حصر و انزوا قرار گرفته‌اند.

البته قضاوت در این باره کار سختی نیست که «هفتم تیرهای مکرر»! هلهله کشیدن فتنه‌گران در روز عاشورای سال ۸۸، «تَکرار می‌کنم» منجر به گرانی، کشته شدن ۲۱ نفر در فتنه اقتصادی دیماه ۹۶ و عمل نکردن عده‌ای از خواص به تواصی و وصایای شهید بهشتی در حمایت از نظام اسلامی بود یا حصر و انزوای دو عنصری که عامل تمام این وقایع هستند!

مسئله «خواص» و اهمیت اشتباهات یا بصیرتهای آنها، مقوله مهمی است که مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ (و پس از آن) بیانات مهمی را پیرامون آن ایراد فرموده‌اند.

بسا خواصی که در صفین در رکاب امیرالمؤمنین (ع) مجروح شدند اما در روز عاشورا در مقابل امام زمانه خویش ایستادند و در طرفداری از یزید، شمشیر زدند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/261802

2_ http://tabyin.ir/node/45954

3_ https://etemadonline.com/content/316731

4_ mshrgh.ir/938200

5_ mshrgh.ir/967886

6_ mshrgh.ir/963401

7_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1203858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    62 36
    خدا لعنت کند ظالمین به خون و مال مسلمین را اولشان در ایران خاتمی
    • ناشناس JP ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      40 1
      خدا لعنت کند ظالمین به خون و مال مسلمین را بدون استثناء ، از این جناح و از اون جناح
    • معلم ناامید IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      18 6
      این اشتباهه که یک جناح را کافر و فتنه گر و نجس و...بدانیم و جناح دیگر را طاهر و منجی و... در هردوجناخ خوب و بد وجود داره
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      9 5
      اشتباه نیست جناحی که بیشترین تمایل را به غرب دارد و برای خوش خدمتی به آنها بارها به مردم و کشور ضربه زده مثل فتنه ۸۸ نجس و کافر هم نباشد وطن فروش و فتنه گر است
    • علی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      5 1
      آقای مهاجری در خصوص استاد صفایی حایری هم افاضاتی فرمودند جالب اینکه استاد صفایی حایری تا زمانی که زنده بودند جواب ایشان را ندادن، جواب استاد بعد از فوت ایشان منتشر شد.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      7 1
      افسادات را می توان جناح نامید ؟! چه ارتباطی بین این بال با بدنه وجود دارد ؟ اخیرا مدام چهره های طاغوتی رو تطهیر ، تعظیم و ... !
    • لقمان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 1
      چه باید کرد موضوع عجیبی و غیر قابل پیش بینی نیست. چه باید کرد؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      8 9
      بر بدخواهان سید اصلاحات عزیز دل ملت ایران لعنت
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    47 34
    شایسته ترین عبارتی که مناسب این جماعت است همان اصلاح طلبان تهوع آور است.
    • US ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      7 14
      همه تون سر و ته یه کرباسید ۴۰ سال نه ۴۰۰ سال ایران رو عقب انداختید
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    23 9
    صفای لال بهترین گزینه برای توست
    • حسن IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      7 15
      درحال حاضر هم اصلاح طلب وهم اصول گرا تهوع آور هستندو به امید خدا به زودی زود به زباله دان تاریخ می پیوندن
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    40 37
    کاری نمی توانند بکنند قانون وحاج آقا رئیسی در راس امور قضایی.شکر خدا.
  • بازنشسته IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    51 19
    اصلاح ططلب و اصولگرا همشون هم کاسن . افغانستان هم از ما جلوتره . بدبختمون کردید .
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      16 18
      خب پاشو برو افغانستان راحت میشه رفت چرا نشستی؟
    • M.sh IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      3 4
      افسادطلبان خائن خیانتی نمونده که در حق ملت و نظام نکرده باشند و سرمایه مردمی خود را از دست داده اتد و ته دره رسیدند، جالبه امثال شما که دیدین وضعیت این جماعت اینطور شده اصولگرا رو هم پیوند زدین به تین قهقرا. عجبببب!!!!
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    34 20
    بدبختی های مملکت ناشی از عملکرد همین اصلاح طلبان بی خاصیت است. اصلا" نیایید رای بدهید نتیجه تکرار شما را دیدند مردم مستضعف.
  • ابن الشهید IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    34 24
    کاش ما هم یه اردوغان داشتیم، که بعد از کودتا ی علیه جمهوریت در سال 88 چند هزار نفر رو اعدام و زندانی میکردیم. تا به بلای دولت اعتدال و مدیران غرتگر لیبرال دچار نمی شدیم...
  • کارشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 3
    وقتی قیمت پوشاک گران باشد همه به خرید پوشاک ارزان قیمت و نامتعارف روی می اورند
  • fd IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    16 8
    نویستده داره دوره پیامبر در شعب ابیطالب با مردم حال حاضر مقایسه میکنه به نظرم ایشون در همون زمان مونده نمیدونه همه مردم دنیا و کشورها فرق کردن و باید با زمونه پیش رفت که از دتیا عقب نمومد به نظرم زنگی کردن با سختی و مشقت ایشون دوست داره پس خودش یره اینجوری زندگی کنه و نسخه به مردم نپیچه بره تو یمن زنگی کن و افتخار کن نه تو ایران.
    • AE ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      4 7
      در مثل مناقشه نیست، کسی نمیگه برگرد به دوران گذشته، مردمی که تاریخ نمی خوانند آنرا تکرار می کنند.
    • حسین FR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 0
      نمیدونم چی بهت بگم آخه اخلاق ورفتار وخوب وبد و حجاب وعزت وذلت اینا که قدیمی وامروزی نداره تا دنیا هست اخلاق واین واژه ها قدیمی نمیشه باسواد
  • ملا ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    24 10
    باين حرف وحديث مردم ديگر در انتخابات شركت نمي كنند ،،مگر دمكراسي باشد ،والا مردم مبارزه منفي را شروع مي كنند
  • امیرعلی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    23 5
    مردک...کجااوضاع‌مردم بهتر‌از‌دهه‌شصت‌وهفتاد‌است‌حتما‌تو‌هم‌مثل‌روحانی‌ازپشت‌شیشه‌ماشین‌یا‌ازپشت‌شیشه‌داخل‌برج.‌به‌مردم‌نگاه‌میکنی
    • ح FR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      0 0
      اگه دهه شصت زندگی نکردی از بزرگترات بپرس که چقدر زندگی سختر بوده اگه هم زندگی میکردی پس چرا باعناد چرت میگی
  • j IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    9 2
    باید درست و منصفانه نوشت.همین. قسمت درست مطلب را گفت درست و غلط را گفت غلط. نباید گذاشت با حرف درست و غلط مردم درگیر شوند و نباید همه ی مطالب را گفت غلط تا مردم بدبین شوند. عزیزم بی حجابی گرفتاری بزرگی است و عوامل ریشه ای راباید بررسی کرد شاید یکی از آن دلایل هم اقتصادی باشد. برای خدا بگید و بنویسید نه چپ و راست.فقط خدا
    • فاطمی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      6 6
      مشرق تا حالا همه حرفاش درست بوده. به جای موعظه دلیل بیار
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    13 13
    اینها میخواهند یگانه راه امید مردم برای بهبود اوضاع; یعنی انتخابات را ترور کنند. مردم ولی حقشان را از این جماعت خواهند گرفت...
  • احمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    13 11
    آقای صفایی فراهانی هنوز هم ادب نشدی این صحبتها باز هم بوی فتنه میدهد
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    11 5
    مرگ بر فتنه گر
  • CA ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    8 7
    آقلی صفائی اگر مردم بالغند و قیوم نمی خواهند یا شما بالغ نیستید که مرجع تقلید دارید یا نمی فهمید که بالغید و مرجع تقلید دارید در هر دو صورت با فرض شما ،!! شما بالغ نیستید
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    10 4
    راست میگی اقتصاد ما خیلی خوبه نمیدونم شاید شما خواب باشین یا تو ایران نیستی برادر نظراقای میبدی هم صحیح چون کسی که شکمش گرسنه باشه دین به چه دردش میخوره
  • محسن121 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    9 3
    البته حجاب به فقر ربط دارد ولی نه فقر اقتصادی بلکه فقر فرهنگی
  • ناشناس IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 2
    بااین اوصاف من بمیرم تو بمیری درست نمیشه همه مقصرند چرا تواین سی سال اخر بفکر ترمیم قوانین نیفتادید مسئولین واداده باید بروند وجوانان اتش به اختیار تهت امررهبری به میدان بیایند شکم سیر از گرسنه نمیتونه خبرداشته باشه
  • محمد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    27 23
    زنده باد خاتمی عزبر .بخواهد همه چیزمان را می دهیم
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      11 5
      البته اگر خاتمی ملعون فتنه گر بعد از این تکرار آخری چیزی برایتان باقی گذاشته باشد
  • یاور IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    14 2
    خدالعنت کنه متحجرودو رو افراطی رو که این واون میکنه اصولگراها چه گلی سر نظام کاشتن
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 17
    واقعا شما دلواپسان بسیار بسیار وقیح هستید . در زمان آقای احمدی نژاد از تحول اقتصادی صحبت میکردید و دم از رجایی میزدید !!! هاله نور ، معجزه هزاره سوم شما شد اپوزیسیون و تنها رئیس جمهوری که در برابر منویات رهبری ایستاد و حتی نامه رهبری را بایگانی کرد که صدای آقای ری شهری را در آورد . اونموقع شما دوستان روزه سکوت داشتید ، اجماع جهانی بر علیه ایران با دیپلماسی اون ... لولو برد ارمغان هنرنمایی شما عزیزان است . خجالت بکشید
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    8 22
    بله درسته هنوزم عقل و جهل در نبردند که ابوموسی اشعری ها و خوارج سر به مهر وراجی ها میکنند و عبرت نمیگیرند معنای خدمت به نظام اسلامیتون هم با همین باقیمانده های اسهال طلبتون فهمیدیم
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 5
    از گفته های شما پیداست که چه قدر گرفتار حماقتتون هسین شماها نوکر انگیس امریکا وصهیونیسم هسین انشااله این بار هم حالتون گرفته میشه شماها خدتون قاطی ادمها کردین شماها اشباح رجا لید .
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 9
    مهمترین دروغی که در دوره شاه ملعون هرگز درست تحلیل نشد همین تورم تک رقمی و رشد دو رقمی و گران نشدن کالا و غیره است. امثال این دهباشی آن زمان را درست درک نمی کنند که در برهه ای حساس به مدت پانزده سال از پژشک دربار تا نخست وزیر همگی بهائیان بدبخت و گدا گشنه بودند که با بی کفایتی شاه به مناصب صدارت و وزارت رسیدند و لازم بود تا برای قوت و قدرت گرفتن اقتصادی خودشان و پر کردن جیبهایشان تورم را ثابت نگه دارند. تاسیس تمام کارخانه های فوق نیز با مالکیت شخصی آنها بود، بنابراین این گونه تمام دارائیها تقریبا در جیب این افراد رفت.ارتباط پیدا و پنهان این افراد با اسرائیل هم کاملا مشهود بود. عجیب است که این موضوع را نادیده می گیرند.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      3 2
      ok
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 4
    صدها بار گفتیم ونوشتیم وهشدار دادیم که عده ای دنیا پرست وابسته ،زیر علم اصلاح طلبی،سعی دارند به هر ضرب وزوری که شده انقلاب را از ریل خود خارج کنندوالبته در لباس و شکل های متفاوت!!...اما گویا مسولین و متولیان یا درخوابند یا خوش خیال..در هرصورت این غفلت ها از وجود این ستون پنجم های دشمن در میان ملت،تابحال هزینه های سنگینی به مردم مظلوم ومتدین وارد آورده واین عدم برخوردها این خیانتکاران را پررو ووقیح کرده تاجایی که امروز فقط نقش طلبکار را به خود گرفته اند درحالی که بدهکارتر از اینها درطول تاریخ این سرزمین وجود نداشته است..
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    10 10
    کثافت طلبان
  • RO ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    10 5
    فتنه گر همیشه وفتنه گری می کنند این اسهال طلبان از منافقین.رجبی. هم بدتر هستند. چون که اینها دربدنه نظام جا خوش کردن ومی خواهند. با فلج کردن اقتصاد کشور و وانمود کردن بنبست اقتصادی.. تمام مؤلفهای قدرت. ایران که چهل سال بدست. آورده است بااین شایعات ومنفی بافی ازش.بگیرند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 0
    خداوند انسان را درتمام زمینه ها ازاد خلق گرده که انسان هم باید بطور متعادل ازاین ازادی مطللق استفاده کندتا شکوفا شود واگر این استعدادها به عناوین وتخاریف سلیقه ها تفاسیر انحصار وزوز وظلم خدشه دار شود امسان وجامعه عسچ پیشرفتی جز عقب ماندگی نخواهد داشت
  • رضا IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 6
    سلام به قول شما نظارت درهمه جای دنیا وجود دارد ولی نکته ی مهم اینجاست که انها نظارتشان براساس شایسته سالاری است
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 4
    خیانتکارجاسوس بایداعدام بشه .خودهمین خس وخاشاک بارای مردم علم شدن
  • اکبر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 1
    اصلاح واصول مثل دوتیم فوتبال تهرونی است یکا یک ازهم بدترند
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 0
    سلام جناح راست وجناح چپ واصول گراواصلاح طلب معنی این کلمات چیست جزاینکه یک عده درسایه سختیهای فرزندان ارتشی وسپاهی درسایه کولرگازی نشسته اندوصحبتهای تخیلی میکنندواینننفرات چه گلی به سراین مملکت زده اند,آیایک شب مرزداری وپاسداری برای مرزهای این وطن داده اندبعدازسالهاشهیدگمنام میاورندآقازاده اکثریت اینهاهم مشغول عیاشی واروپاگردی به اسم تحصیل هستند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 3
    چرا دردولت روحانی. این همه نفوذی. پیدا میشه.. نا خواسته هست یا خود خواسته. واقعأ آدم به شک می افته.. این همه جاسوس ونفوذی ازکجا آمده وروی بیت المال مردم چمبره زده است..و.اون چپاول میکنند. ومردم عادی برای ییدا کردن پول مایحتاج خود این همه. سختی .ورنج بکشند وآخر کار هم شرمنده. خانواده ی.خود شوند
  • هدایت IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 1
    این چه تحلیلهایی هست ازنظرات فاضل میبدی و....واقعا که سوادسیاسی-تحلیلی شما بدرد کلاس اول دبستانیا هم نمیخوره....کمی مطالعه کنیدضمنابنده خودم مستقل هستم نه چپ ونه راست.....
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 3
    شکر خدا قوه قضاییه قوی داریم و هر فتنه قبل از وقوع قاطعانه پاسخ میگیرد .
  • سلام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 0
    آقای عزیز میشه بگی اردوغان کی زندانی هارو اعدام کرد
  • محمد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 3
    برید بمیرید با این مملکت که درست کردید حجاب بخوره تو سرتون
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 10
    غلط میکنند شورش کنند .کشور قانون دارد.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 3
    سرطان اصلاحات
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 0
    خدا لعنت کنه این همه دروع..... تاکی ببینید کار وامور مردم به دست چه کسانی افتاده این همه سال.حقه بازی...........
  • ملائی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 8
    هنوز هم نفهم های جاهلی داریم که از فتنه وفتنه گر دفاع می کند بدون انکه به ابرو وعزت نظام اسلامی توجه کند و نظام را فدای چند ادم یاغی وظالم می کند
  • ناشناس IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 1
    نفرین بر هر چه اصلاح طلب و اصولگرا که با بازی کثیفشان ایران و ایرانی را به تباهی و فساد کشیدند،ایکاش امام زمان بیاد و گردن همشون رو بزنه،
  • حامد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    اتفاقا راست گفته وقتی در یک جامعه عده ای فقیر تر می شوند یعنی عده ی دیگری مانند خود اصلاح طلبان و طرفداران آنها ثروتمند تر می شوند. یعنی شکاف طبقاتی و ناعدالتی و مال حرام بیشتر می شود. و از قضا آنهایی که ثروتمند تر می شوند چون مال دیگران را می خورند بی حجاب تر می شود و اعتقادات خود را نیز از دست می دهند. اتفاقا اکثر طرفداران اصلاح طلبان بی اعتقاد و بی حجابند.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    نفرین بر هرچی خائن به کشوره توهرلباس .
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    ای کاش فردی با سوادتر واگاه تر به تاریخ گذشته والبته به تعصب تر به جناحین سیاسی ، این مسایل مطروحه را تحلیل ویا به عبارتی نقد وجواب میداد با گوشکوب فقط میشود ابگوشت درست کرد
  • اسدالله محمدی AE ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    امان ازدست بی بصیرتانی که اماده اندبرای چندروزخوش گذرانی امام حسین (ع) ویارانش به دم تیغ ببرندامان ازدست بی بصیرتی وگرفتارشدن دردام نفس اماره
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    آقای فاضل میبدی معلومه بی حجابی ریشه فرهنگی دارد. جریانی در خط دشمن. میخواهد با رواج.بی حجابی..به سمت کشف حجاب وبی بند باری برود...ایشان نگفتند این مشکلات .اقتصاد ی چگونه به وجود آمده است ومسبب آن چه دولتی. است این آقایان چرا نمی خواهند با خودشان. روراست باشند
  • US ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    یک مثال بزنید که تحریم انتخابات در کشورهای پیشرفته جرم حساب شود ؟
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    همیشه حقیقت تلخ است برای بعضیها؟؟؟؟؟؟؟
    • nikta IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 0
      دقیقا برید قران آیه 11 سوره بفره را بخوانید ببینید بیشتر به چه کسانی می آید. خداوند به حق معصومین علیه السلام ریشه ظلم را بخشکاند از هر جناح و دسته ای می خواهد باشد.
  • LV ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    چون پرده بیفتد نه تو مانی نه ....جای خالی را پر کنید به کسانی که جواب درست بدن به قید قرعه ... جمله را کامل کنید پاسخ صحیح را به نشانی ....حدس بزنید وجایزه بگیرید
  • محمدرضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    من نمی دانم مسئول مشرق کیه،اما شما که همه چیز را سیاه وسفید می بینید ،خیرخواه ایران نیستید بلکه به فکر حفظ موقیعت خود هستید ،شک ندارم اگر زمان شاه بود ،شما جزء مداحان شاه بودید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    مشرق جان .شک ندارم اگر دوره شاه بود شما جزو مبارزان بودید ‌.خداقوت .خسته نباشید.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    باپیامک آخری که چاپ شده خیلی توهین به سایت وزین مشرق شده وخیلی ناراحت شدیم لطفاً جوابیه بنده را چاپ بفرمایید.که اگر دوره شاه بود شما از مبارزان بودید.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    0 0
    لعنت بر خاتمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس