محمدرضا تاجیک

«محمدرضا تاجیک» با تأکید بر وجود زمینه شورش، به کرختی مردم اعتراض کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

درباره مواضع تحسین‌برانگیز ربیعی پیرامون مثبتات اقتصادی کشور

این علی ربیعی، آن علی ربیعی نیست

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت و از اعضای هسته سخت اصلاحات، طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران به دستاوردهای اقتصادی کشور اشاره کرد و نوشت:

«چهارشنبه گذشته جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارشی از شاخص‌هایی را که در پایگاه اطلاعات بانک جهانی ارائه شده در جلسه مطرح کرد و در این میان جایگاه ایران را مورد بررسی قرار داد. این روزها اتفاقی در فضای روانی و رسانه‌ای افتاده که گزارش‌های مثبت دیگر بیان و شنیده نمی‌شوند. گرچه امروز مردم در معیشت خود دچار سختی شده‌اند که به اعتقاد من، بدون اینکه بخواهم برخی کاستی‌های مدیریتی را نادیده بگیرم، به‌طور اساسی ناشی از اعمال تحریم و بهم خوردن تعادل‌های اقتصادی است اما برای‌ گذار از این وضعیت و به عقب راندن تحریم‌گران در کنار نقد وضعیت، نیازمند بیان موفقیت‌ها و چشم‌اندازها هم هستیم. »

او می‌افزاید:

«این گزارش نشان می‌داد شاخص گسترش راه‌آهن ایران رتبه سوم  در منطقه را دارد. حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد همه ایرانیان دسترسی به برق دارند. تقریباً 90 درصد روستاها در حال دریافت گاز هستند. علم و فناوری و آموزش و بهداشت ما آمار مطلوبی دارند. به‌عنوان مثال در واکسیناسیون سه‌گانه قبل از 12 ماهگی در سال 2017 در جایگاه بالای منطقه و جهان قرار گرفته‌ایم. »

ربیعی تصریح می‌کند: روی سخن من با رسانه‌های مستقل و دلسوز است که خارج از هیاهوی سیاست‌پیشگان، در کنار بیان مشکلات مردم، نقد سیاستگذاران و عناصر قدرت، باید از تلاش‌ها و موفقیت‌های ولو کوچک هم سخن بگوییم. متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند با پایین کشیدن دولت آنها بالا خواهند آمد. ممکن است تصویر ذهنی این امر روی کاغذ امکانپذیر باشد اما ذهن جامعه خوانش دیگری خواهد کرد؛ از فرود دولت فرازی ایجاد نمی‌شود.[1]

*جای خوشوقتی است که بالاخره کسی در دولت پیدا شد که حاضر باشد به مثبتات پیرامونی و دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه‌های اقتصاد، سلامت، حمل و نقل و غیره اشاره کند...

اما در این میان، گفتنی‌های تلخی هم وجود دارد...

مثلا علی ربیعی تا قبل از اینکه بعنوان سخنگوی دولت، مجدداً مشغول به‌کار شود، در نشست و برخاست‌های رسانه‌ای به جای اشاره به این حرف‌ها از این می‌گفت که جامعه ایرانی چروکیده است، جامعه دچار مشکل بیکاری است، احتمال بروز ناآرامی فیزیکی را متصورم و غیره.

به سخن دیگر اینکه افکار عمومی در این تناقض قرار دارند که کدام چهره علی ربیعی را باور کنند!؟ چهره‌ای که دائما اهل سیاه‌نمایی است و حتی از خشونت فیزیکی در خیابان‌ها سخن می‌گوید یا چهره‌ای که از دیگران برای عدم بیان واقعیت‌های مطلوب کشور شاکی است؟

همچنین از کنایه‌های ربیعی درباره "رسانه‌های مستقل و دلسوز"! که بگذریم باید اشاره کرد که مشکل آقای ربیعی و همه کسانی که از عدم بیان مثبتات کشور رنج می‌برند؛ در وهله اول، رسانه‌ها نیستند بلکه ارکانی از ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان هستند.

حکما علی ربیعی در جریان هست که اسحاق جهانگیری بعنوان معاون اول رئیس جمهور در اینجا و آنجا مشغول سیاه‌نمایی از اوضاع کشور است. یک بار از وجود بحران در معیشت مردم می‌گوید، بار دیگر از فسادهای بزرگ و فراگیر شدن فساد و زمان بعدی از قرار داشتن ایران در «شرایط ته دره»!

سخنگوی دولت همچنین باید بداند که اظهاراتی مثل ایران شبیه غزه شده است، دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد، جامعه ایرانی تکیده شده، مردم ایران ناامید و گرسنه‌اند و بیمارستان‌ها نیز بزودی تعطیل می‌شوند را ما نگفته‌ایم!

بلکه صفایی‌فراهانی، تاجیک، حجاریان، تاجزاده، سهیلا جلودارزاده و رسانه‌های طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان گفته‌اند.

افرادی که تماماً رفقای گرمابه و گلستان شخص آقای ربیعی هستند.

مسئله بعدی که به شدت ایجاد سؤال می‌کند نیز اینست که چرا مثبتات اشاره شده از سوی ربیعی توسط ستاد تبلیغات اقتصادی کشور که نهادی دولتی است مورد انتشار قرار نمی‌گیرند!؟

ستاد تبلیغات اقتصادی با چه کارنامه‌ای مشغول فعالیت است که نه جلوی سیاه‌نمایان دولتی را می‌گیرد و نه محملی برای انتشار مثبتات اقتصادی کشور است؟

ما تمام این اطلاعات را برادرانه در اختیار آقای ربیعی گذاشتیم و امیدواریم ایشان با یک عملگری خوب از آزمون سخت اثبات مقابله با سیاه‌نمایی، موفق بیرون بیاید تا مردم بدانند که سخنگوی دولت، یکی از بازیگران پروژه «فتنه اقتصادی» است یا مردی که به دنبال حقیقت می‌گردد!؟

در خاتمه ذکر این نکته نیز ضروری می‌نماید که لیست بلندبالایی از موفقیت‌های کشور ایران در حوزه‌های مختلفی اقتصادی و اجتماعی و غیره وجود دارد که ما می‌توانیم آنها را در اختیار مجموعه‌های دولت و شخص آقای ربیعی بگذاریم. البته همانطور که اشاره شد؛ اگر عزمی برای انتشار و بیان این موفقیت‌ها باشد...

***

اعتراض یک اصلاح‌طلب ناامید به کرختی مردم در مقابل حاکمیت!

«محمدرضا تاجیک»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص، به تازگی گفت‌وگوی مفصلی با اعتمادآنلاین انجام داده و طی آن مقولاتی مثل ناامیدی مردم، وجود زمینه شورش و فاسد بودن حاکمیت را مورد تأکید قرار داده است!

تکّه‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه به انتخاب مشرق می‌خوانید:

_ شکاف نسلی، شکاف فقر و غنا، شکاف جنسیتی، شکاف قومیتی و شکاف خرده‌فرهنگ‌ها و همچنین شکاف هویتی که روح جامعه را خدشه‌دار می‌کند، در حال رسیدن به یک تقاطع هستند. از طرف دیگر ما نوعی شکاف داریم به نام شکاف «ملت-دولت»، که در تاریخ امروز حاد می‌شود. البته از گذشته هم بود و اکنون در حال رادیکالیزه شدن و همسویی با شکاف‌های دیگر است.

_ امید به آینده به حداقل رسیده است... امید به روز بهتر، به فردای بهتر، به طوری جدی کاهش پیدا کرده است. در واقع در ذهن هر انسان ایرانی ضرب‌المثل «هر سال، دریغ از پارسال» تداعی می‌شود و حسرت دیروز را می‌خورد و به فردای بهتر نه امید دارد و نه تجربه‌اش می‌کند.

_ و در شرایطی قرار داریم که به قول حافظ «شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل»؛ ما در چنین شرایطی باید تصمیم بگیریم از این کرختی خارج شویم.

_ نشانه‌هایی هم می‌تواند باشد تا مردم «تلاش برای تغییر و ترمیم» را جدی بگیرند. یکی از این نشانه‌ها رفع ‌حصر خواهد بود.

_ مردم می‌دانند منشاء خیلی از این فسادها ریشه در ساحت قدرت و سیاست دارد و نه در قاعده هرم جامعه!

_ تغییر در نوع نگرش و سیاست شورای‌ نگهبان نیز از پالس‌هایی است که موثر واقع خواهد شد، چون این پیام را به مردم می‌دهد که «می‌خواهیم گشایشی ایجاد کنیم»، اگر اینچنین نشود، ره به جایی نخواهیم برد و طبیعتاً با شرایطی مواجه می‌شویم که آن اقلیت ثابت را به کار بگیریم و اکثریت عظیمی که هر روز بر تعدادشان هم افزوده می‌شود منفعل و معترض خواهند ماند. چنین جامعه‌ای همواره در معرض تهدید و بحران است.

_ یک رأس هرمی وجود دارد که همان اصحاب قدرت، ثروت و سیاست هستند که برای حفظ شرایط موجود تلاش می‌کنند و هیچ تغییری را برنمی‌تابند، در حالی که قاعده هرم جامعه تغییر را ضروری می‌داند و طلب می‌کند که باعث می‌شود این دو شکاف عمیق‌تری پیدا کرده و در یک رابطه آنتاگونیستی با هم قرار می‌گیرند که این، زمینه را برای بروز و ظهور جنبش‌ها، شورش‌ها و خیزش‌های گوناگون باز می‌کند.

_ جامعه کرخت شده است. این خیلی بد است.[2]

*پیش از تاجیک، سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی به رخوت مردم در مقابل نظام اعتراض کرده بود! [3]

شخص تاجیک، غیر از اظهارات بالا، چندی قبل صحبت‌هایی دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه دیگر دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد. [4]

او در یک موضع‌گیری دیگر نیز نوید تکرار اغتشاشات دیماه 96 را داده است.

تحلیلگران درباره این اصرار معاریف و تئوریسین‌های جریان چپ به معترض‌سازی از مردم و به خیابان کشاندن آنها از این می‌گویند که ستاد جریان خاص به دنبال ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور است.

فتنه‌ای که دستمایه آن با ایجاد فضای اعتراض ظالمانه به دستاوردهای نظام، ‌ سیاه‌نمایی اقتصادی، کتمان پیشرفت‌های کشور، فاسد جلوه دادن حاکمیت و القای فضای نومیدانه است و قصد دارد در وهله آخر مردم را به خیابان‌ها بکشاند.

رخدادی که نمونه کوچکتر آنرا نیز در اغتشاشات دیماه 96 شاهد بودیم و البته چهره‌هایی مثل سعید حجاریان وعده وقوع دوباره آنرا نیز داده‌اند. [5]

نکته حائز اهمیت در این گیرودار آنست که اگر خواص کشور و مراجع اجتماعی در مقابل شلیک‌های مدام اصلاح‌طلبان ستادی به ذهن مردم و القای فضای ناامیدی، سنگربندی نکنند؛ خواسته ذهنی ستاد جریان خاص عملی خواهد شد و بسا که رخدادی وسیع‌تر از فتنه 88 نیز شکل بگیرد.

در واقع این مسئله در وهله اول داروی «برخورد امنیتی» ندارد و باید شاهد باشیم که افرادی همچون روش مقام معظم رهبری به میدان بیایند و ضمن بیان دستاوردهای کشور، علیه سیاه‌نمایی دست به قیام بزنند.

از مصائب ماجرای پیش گفته می‌توان به این مثال ساده اشاره کرد که برخی دفاعیات رهبر انقلاب از دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی، در پرتو سکوت خواص و تبلیغات نارسای مسئولان؛ کمتر در گوش جامعه پژواک یافته و نوعاً دیده نمی‌شود که فردی از مراجع اجتماعی نسبت به تکرار یا شرح آنها اقدام کرده باشد!

***

مرثیه‌ای برای «عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها»

تنبلی جهانگیری یا مقاومت؛ گرانی کار کیست؟

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«اصلی‌ترین مشکل امروز کشور مسأله معیشت مردم است و همگان آگاهند وضعیت سخت اقتصادی امروز ناشی از تحریم‌های آمریکا است که به سبب تصمیم کلیت نظام برای مقاومت در برابر ظلم اعمال شده است»!

او می‌افزاید: تبعات این تصمیم را نمی‌توان پای دولت مستقر نوشت. بنابراین باید تأکید کرد که سوءاستفاده از این شرایط برای تخریب دولت، خواسته یا ناخواسته به معنی قرار گرفتن در جبهه عاملان تحریم است.[6]

*پیش از این، محمد نعیمی‌پور و بهزاد نبوی هم در صحبت‌هایی، مشکلات و گرانی‌های فعلی کشور را به حمایت ایران از محور مقاومت ربط داده بودند. [7]

این مقصرتراشی‌ها و توجیهات فاقد دلیل اما در حالی است که امروز حتی کودکان دبستانی هم می‌دانند که اگر و فقط اگر دولت محترم و شخص آقای جهانگیری به عنوان معاول اول رئیس‌جمهور، به بحث "نظارت بر قیمت‌ها" ورود کنند؛ عمده نرخ‌های فعلی در بازار کاهش می‌یابد.

به سخن دیگر اینکه اگر مقامات دولتی از باور آدام اسمیتی خود که بصورت رسمی هم آنرا ابراز می‌کنند دست بردارند و اسحاق جهانگیری نیز از موضع رسمی خود مبنی بر اینکه قدرت نظارت بیش از این بر قیمت‌ها نداریم [8] توبه کند! آنگاه بصورتی خیلی ساده قیمت اقلامی مثل گوشت، میوه، لبنیات و ایضاً مسکن کاهش خواهد یافت و در ادامه نیز دکّان این فرافکنی‌ها و ربط دادن مقولات نامتجانس به یکدیگر تعطیل خواهد شد.

نکته اینجاست که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولت به هیچ وجه من الوجوه خود را در اوضاعی که خود پدید آورده مقصر نمی‌داند و این روزها برای مبرّی سازی و تطهیر خود حاضر است حتی "افتادن گربه از سر دیوار" را نیز بعنوان مقصّر گرانی معرفی کند...

لازم به اشاره است که اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها هرگز در شب‌های انتخابات به این مقولات اشاره نمی‌کردند.

ضمن اینکه با استدلال آنها مبنی بر تقصیر تصمیم نظام بر گرانی! تمام گفته‌های این افراد در نقد احمدی‌نژاد نیز بی‌هویت خواهد شد!

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7106/1/516495/0

2_ https://etemadonline.com/content/316329

3_ mshrgh.ir/956746

4_ mshrgh.ir/948908

5_ mshrgh.ir/927222

6_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/263293

7_mshrgh.ir/974926

8_mshrgh.ir/956156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    46 2
    جای سوال از دستگاه های امنیتی است که چرا با اظهارات امثال تاجیک و سعید حجاریان که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و بر علیه امنیت ملی است برخوردی صورت نمی گیرد؟ آیا حتما باید در کشور آشوب بپا شود تا برخورد کنند؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    17 0
    واقعا نمیتونید حرفهای جهانگیری و ربیعی را که بر اساس وضعیت خودشان هست تشخیص بدهید؟!!!! همین الان بیکار بشوند مملکت میشود عقب افتاده و ویران و بی آب و بی آفتاب و ........ یکبار در یک شرکت خودروسازی مدیر عاملی بود که جلوی باند مدیریت سازی کارگزارن را گرفته بود و زیر مجموعه آن شرکت چند مدیر جوان در لیست داشت که گیر کرده بود چون مدیر عامل شرکت زیر مجموعه کارگزارانی بود جه.. چند هفته ای گیر داد به مدیر سازی جوانان!!! خلاصه آخرش چند جوان سمنانی پارتی دار فاسد به مدیریت رسیدن که هیچ توجیه ای نداشت- کسی جهانگیری را نمیشناسه هنوز- ... هست در نقش ... بی خطر!!! آخر سر هم مدیر عامل مخالف را عوض کرد و طی سخنانی گفت من حتی منشی خود را نمیتوانم عوض کنم!!! کمی خودخوری بود یا ترس ، نمیدانم
  • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    6 0
    شنیدم سرلیست اصولگراها اقای لاریجانی شده شاجا واقعا خجالت نمیکشن مملکت رو با دولتیهای اخراصلاح طلب مگر پشت سرخودشون رو بتونن ببینن این اتفاق بیفته
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    19 0
    اصلاح طلبان سه طیف هستند برخی متن و ساده لوح هستند بعضی حفه باز و متخلق به اخلاق وابستگی و سر در اخور اجنبی داشتند که دوست دارند نان خودشان را درسفره اجنبی بگذارند و نصف آن نان را با لذت بخورند و بعضی نیز فریب خورده اند اقای تاجیک به نظر این حقیر از قسم دوم است
    • سید IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
      25 0
      چه یک طیف و چه سه طیف یا بیشتر، توفیری ندارد! جملگی تهوع آورند!!!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    19 0
    علی ربیعی فرق نکرده است . بلکه زمانی بصورت نفوذی کار می کرد. امروزه علنی
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    21 0
    فکر میکنن مردم حافظه تاریخی ندارناینها زمان دکتر احمدی نژاد می گفتن گرانی هیچ ربطی به تحریم ندارد همه ش تقصیر دولت و احمدی نژاد هست، الان میگن گرانی تقصیر تحریم و مقاومت هست دولت بی تقصیره، دروغ تون در اومده حضرات به قول خودتون اصلاحات
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 4
    مطالب رو انتخابی ارسال نکنین لطفا
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    6 0
    بله! مثلا اینکه دولت حاضر نیست درباره مسکن مالیات وضع کند تا قیمت خانه و میزان اجاره بها کاهش پیدا کند، تقصیر سردار سلیمانی و عملیات های ایران در سوریه است.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
      0 5
      چرا استدلال وارونه مالیات چطور ممکنه قیمت مسکن را کم کنه؟ مالیات را هم از اجاره نشین می گیرن
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    11 0
    در مورد ربیعی ضرب المثل بادمجون دور قاب چین صادق هست ، ایشون منتخب دولت هست نه مردم . مزدور بودن آغا بد دردیه!
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    3 0
    لعنت و مرگ بر اصلاحات
  • محمد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    4 0
    جهانگیری باید به وقتش پاسخگوی تمام اراجیفی که برعلیه دکتر احمدی نژاد زده باشد.
  • LU ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    چندین ساله هی گفتند غرب دلیل وصع بد اقتصادیه در صورتی که این دکل دزدیها و اختلاس ها وبی در پیکری اقتصاد وفساد سازمان یافته باعث این اوضاع شده
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    اقای تاجیک / سلام - لطفا اینقدر مردم را ملامت و سرزنش و تهدید نکنید کمی هم در اموخته های علوم سیاسی و اجتماعی و تحلیلهای خود تجدید نظر کنید و حداقل احتمال اشتباه در اموزه هایی که از غرب فرا گرفته اید را هم بدهید و اینقدر متصلب و خشک و تعصبی نباشید .
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    0 0
    حصر و رفع حصر چه دردی از مشکلات جامعه رو کم میکنه ، کار کار کار بقیه چرت پرتی بیش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس