محمد علی وکیلی

نماینده‌ای که یکسال قبل گفته بود سهم دولت روحانی در وضع موجود کمتر از ۱۰ درصد است! اکنون اظهار می‌کند که جریان‌های سیاسی نباید وانمود کنند رأی مردم بی‌تأثیر است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

پاسخ اصلاح‌طلبان به گذشت نظام از جرم "فتنه و تحریم انتخابات"

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

«بررسی و بازنگری دقیق فعل و انفعالات توسط صاحب نظران از دو جناح اصلی، چهره‌های مستقل و همچنین با کسب نظرات مردم با روش‌های صحیح، برای شناخت راهکارهای درست برای برون رفت کشور از وضعیت نه چندان مطلوب فعلی ضروری به نظر می‌رسد. شواهد تاریخی کاملا گویاست که انکار و مخفی کردن مشکلات، ایرادات و اشتباهات، در بلند مدت نه امکان پذیر و نه چاره ساز است.»

او در ادامه تصریح می‌کند:

«دیدگاه نگارنده مبین آن است که اولا هرچه پیش آمده‌ایم بر نارضایتی‌ها افزوده شده و به تبع آن اعتراضاتی جدید نیز بروز کرده است. ثانیا، ابتدا اعتراضات عمدتا سیاسی بود مانند حوادث دلخراش کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ و مسائل انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری. ولی در ادامه اعتراضات جنبه اقتصادی و صنفی به خود گرفت. از جمله اعتراض درباره موسسات اعتباری، اعتراض به اخراج نیروی کار و یا کاهش حقوق و دستمزد و عدم پرداخت به موقع، همانند حوادث مربوط به شرکت واحد اتوبوسرانی و کارگران نیشکر هفت تپه. با گذشت زمان اگرچه اعتراضات سیاسی و صنفی به صورت ریشه‌ای حل نشد اما تغییر شکل داد و شکل اجتماعی به خود گرفت. صدور احکام بلندمدت برای دختران و خانم‌هایی که مرتکب حرکت کشف حجاب شده‌اند در راستای مصالح اثرگذار تلقی نشد.»

این فرد در ادامه به ارائه راهکارهایی برای استشفای وضعی که تصویر کرده، می‌پردازد. [۱]

*افزایش یا کاهش اعتراض، یک مقوله آماری نیست که بتوان مدعی زیاد و کم آن شد.

مع‌الوصف، معاریف جریان چپ مدتیست که در تأکید بر سیاه بودن اوضاع کشور؛ بیان می‌کنند جمهوری اسلامی به آخر خط رسیده است، نظام اسلامی مثل کشتی تایتانیک در آستانه غرق شدن است، مردم ناامید شده‌اند، ساختار نظام دموکراتیک نیست [۲] و غیره.

صحبت‌های عجیبی که تحلیلگران معتقدند قرار است نقش هیزم برای آتش «فتنه اقتصادی» را ایفا کند و مشکلاتی که دولت اصلاح‌طلبان پدید آورده است را در ذهن مردم صد چندان جلوه دهد.

آقای نمازی همچنین گویی اهل مطالعه کتاب نیستند تا در مطالعه سرگذشت سایر امم بدانند که نبود اعتراض در یک حکومت مساوی با «آرامش قبرستانی» است و اتفاقا عیار حکومت‌ها و میزان عقلانی بودن آنها در مواجهه با اعتراضات سنجیده می‌شود.

در واقع انتظار بود نمازی بعنوان یک فعال سیاسی، به جای اظهار نظر نامعقولی مثل افزوده شدن بر نارضایتی‌ها! که هیچ آمار و دلیل خاصی جز چند کلیپ در فضای مجازی برای آن نیست؛ از عدم تکرار فرمول میدان تیان‌آن‌من چین توسط نظام اسلامی در فتنه ۸۸، افزایش مشارکت سیاسی مردم در منصه‌هایی مثل ۹ دی و انتخابات‌های هرساله، پیروزی‌های ایران در عرصه‌های اقتصادی و نظامی به مدد پشتوانه مردم، کاهش فقر و مدارای نظام با عاملان فتنه و تحریم انتخابات یاد می‌کرد.

که البته به هر دلیلی این کار نکرده است!

این نکته می‌تواند محل تأملاتی جدی باشد که چرا یک جریان سیاسی که تنها به دو دلیل عملگری در فتنه و تحریم چند انتخابات می‌توانست مورد شدیدترین مجازات‌ها قرار بگیرد؛ امروز با سوء استفاده از سماحت نظام اسلامی مشغول خط و نشان کشیدن برای حکومت، گِرا دادن به اغتشاشگران احتمالی برای اشغال مراکز حساس نظام [۳] و تأکید بر این است که دستاورد نظام اسلامی چیزی جز ازدیاد اعتراضات نیست!

***

"می شد در خصوص ادامه یا پایان جنگ هم نظر مردم پرسیده شود"

برگزاری رفراندوم برای دفاع از ایران!

سیدحسین موسوی تبریزی، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت جماران در اشاره به مسئله رفراندوم گفته است:

«از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی و از نظر امام خمینی مراجعه به آراء عمومی همواره یک اصل اساسی بوده است و امام روی جمهوریت نظام بسیار تاکید و حتی برای تدوین قانون اساسی عجله داشتند

او همچنین اظهار می‌کند:

«از همان ابتدای انقلاب مسائل مهمی در کشور نظیر جنگ وجود داشته که می شد در خصوص ادامه یا پایان آن نظر مردم پرسیده شود، ولی از آنجا که همه مردم امام را قبول داشتند، تصمیم ایشان را در خصوص جنگ نیز تصمیم عموم جامعه قلمداد می‌کردند.»

موسوی تبریزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز می‌گوید: بیشتر مخالفت‌ها با مسأله مراجعه به آراء عمومی، به دلیل ترس از خود و از دست دادن قدرت است وگرنه کسانی که به مردم احترام می‌گذارند و همه چیز خود را از مردم می‌دانند، مانند حضرت امام که همواره تصریح می کردند «شماها خون دادید؛ شماها به میدان رفتتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ حقی نداریم،  ما باید برای شما خدمت کنیم»  نگران همه پرسی نمی‌شوند. اگر کسی به مردم اطمینان داشته و به خدا متکی باشد و به جای مصلحت خود، مصالح مردم را در نظر گیرد، باید به آراء مردم تن داده و آن را بپذیرد. [۴]

*اصولا می‌توان سطح نگاه اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاحات به رفراندوم را با همین اظهارات موسوی تبریزی به روشنی دریافت...

آنجا که می‌گوید، می‌شود در خصوص ادامه یا توقف جنگ نیز همه‌پرسی برگزار کرد!

دقت شود که مسئله رفراندوم بصورت ماهوی حاوی ۲ بخش است. اول تعیین مسئله‌ای که باید به رفراندوم گذاشته شود و دوم انجام فرایند رفراندوم.

و نکته اینجاست که رجال موصوف هیچگاه راجع به قسمت اول حرفی نمی‌زنند و این مسئله شائبه کاسبکارانه بودن نگاه آنها به رفراندوم را تقویت می‌کند.

به سخن دیگر اینکه هیچ حاکمیتی، مسائل با پاسخ‌های روشن را به همه‌پرسی نمی‌گذارد و یا در هیچ حاکمیتی شاهد نیستیم که مسائل غیر عقلانی به سبد انتخاب مردم گذاشته شود.

مثلا دفاع از کشور مقوله‌ای نیست که وجوب آن به رفراندوم گذاشته شود و یا همینطور مذاکره با شیطان بزرگ نیز مسئله‌ای نیست که کسی درباره وقایع پیرامون آن دچار تردید باشد که نیازی به رفراندوم احساس شود.

جالب است که آقایان چند سال قبل نیز در بحث مذاکره با آمریکا خواستار برگزاری همه‌پرسی بودند اما به سخن منتقدان وقعی نمی‌گذاشتند که آمریکا شیطان بزرگ است و مذاکره با شیطان بزرگ نیز جز بی‌حاصلی و شکست چیزی نخواهد داشت.

و البته گذشته زمان و تجربه هم نشان داد سخن منتقدین صحیح است.

سؤال اینجاست که چرا عده‌ای برای انجام چنین کار خالی از عقلانیتی که تکلیف آن هم از پیش مشخص بود؛ خواستار برگزاری رفراندوم بودند؟ و مثلا اگر پاسخ رفراندوم مذاکره با آمریکا مثبت بود؛ آیا اتفاقاتی که این روزها در صورت‌بندی جدید تحریم‌ها و شکست برجام شاهد هستیم، رخ نمی‌دادند؟

***

استعفا از وکیل‌الدولگی در دقیقه ۹۰!

محمدعلی وکیلی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، به تازگی طی اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

«جریان‌های سیاسی نباید طوری وانمود کنند که گویی رای مردم بی‌تاثیر است. به‌ رغم همه ایراداتی که به مجلس دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم وارد بوده، به‌ هر حال قدم‌های رو به‌ جلو در مسیر حقوق ملت برداشته‌ شده است.»[۵]

*این اظهارات وکیلی در حالی است که او دقیقا در همین روزها در مرداد سال گذشته گفته بود سهم دولت روحانی در چرایی وضع موجود کمتر از ۱۰ درصد است! [۶]

و اکنون ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم که آقای وکیلی که خود روزگاری بر بی‌تأثیری رأی مردم بر ۹۰ درصد اوضاع کشور تأکید داشته؛ اکنون چگونه در یک پشتک‌واروی سیاسی منادی تقبیح این مسئله می‌شود؟

البته بدیهیست که نزدیک شدن موسم انتخابات در این تبتّل سیاسی بدون عذرخواهی، بی‌تأثیر نبوده است...

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۶۶۶۰۵

۲_ mshrgh.ir/۹۸۳۴۳۴

۳_ mshrgh.ir/۹۷۹۴۴۰

۴_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۲۳۷۲۲۰

۵_ https://etemadonline.com/content/۳۲۸۶۷۴

۶_ www.irna.ir/news/۸۲۹۹۲۵۶۱/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    33 21
    اولاً وکیلی یکی از نمایندگان جریان ولنگار( امثال مطهری و مازنی و صادقی و .....) در قوه مقننه است که وظیفه شان بر اساس تقسیم کار بین اصلاح طلبان تهوع آور ترویج اباحه گری در زمینه های مذهبی و اعتقادی و فرهنگی به شکل مصوبات قانونی در مجلس است! ثانیاً مهمترین و مقدم ترین همه پرسی این است که میزان رضایت مردم از اداره امور توسط اصلاح طلبان تهوع آور در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب و به خصوص این چند سال اخیر را به رأی عموم بگذارند تا پس از آن که اصلاح طلبان تهوع آور میزان محبوبیت خود را در بین ملت فهمیدند، آن وقت شکر زیادی بخورند!!!!!
  • ادهمی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    46 34
    این احمقها هر وقت کم میارند شروع به تفسیر غلط قانون می کنند و از خودشان برای کشور نسخه من درآوردی می نویسند و خودشان هم می دونند اشتباه می کنند ولی پافشاری می کنند باید مقابل این ...... ایستاد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    25 5
    حکومت را که سرنگون کردید رفراندم تعیین حکومت برگزار کنید. اما بدیهی است که رفراندم داخل حکومت نمی تواند علیه آن حکومت باشد.
  • معلمی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    22 11
    باید رفراندم شود که آیا با ادامه این دولت ناتوان واداده موافقیم یا با استعفا و کناره گیری آن
  • NL ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    3 15
    سوسول بازیه
  • شاهد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    18 27
    حاج آقا شیخ موسوی تبریزی آدم و یاد شیخ ابو موسی اشعری می اندازه .شیخ ...ایکاش همانطوریکه اول انقلاب ادارات و پاکسازی میکردند الان بیان حوزه و دانشگاه رو هم پاکسازی کنند.و مردم و از شر شون خلاص کنند.شیخ دین فروش
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    7 0
    بیشتر مخالفت‌ها با مسأله مراجعه به آراء عمومی، به دلیل ترس از خود و از دست دادن قدرت است وگرنه کسانی که به مردم احترام می‌گذارند و همه چیز خود را از مردم می‌دانند... یکی نیست به این بنده خدا بگه اول شما به آرای مردم توسال88 احترام میزاشتید بعد این حرف رو میزدی تازه از کجا معلوم رفراندم خلاف میل شما شد دوباره قشقرق راه نندازید مگه نه این بود که تا سال 88 دیگه دیدگاه شما داشت به سطح پائین فکری تنزل میکرد و قدرت رو از دست داده بودید آخه قبول آمار70 به 30 برای شما سینه چاکان قدرت سخته
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    6 0
    تعجبم از موسوی تبریزی اینست که بخاطر عملکرد ش از طرف امام طرد شد وتا اخر عمر امام هیچ منصبی به اوداده نشد ولی با کمال پررویی الان از امام حرف میزند. اواگر در گفتارش صداقت دارد بگوید چه مشکلی داشت که امام اورا عزل کرد. !!!!
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    6 0
    این اصلاح طلب ها رو باش تو رو خدا... تازگیام که به جون هم افتادن کارگزاران و بدنه اصلاحات و وضعیشون اسفناکتر هم شده
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 0
    چه رندانه درزمین دشمن.بازی.می کنند. آقای عباسی را باز داشت.می کنند. ول این آقایون آزادنه علیه نظام توطعه چینی می کنند
  • محمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 0
    این جوری که اینا میگن رفراندوم دیگه باید از این به بعد هر روز رفراندوم برگزار کنیم
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 0
    چرا بیشتر مسئولان شکم گنده هستند علت چیست؟؟؟ جواب بدید لطفا... ..
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 0
    جناب اقای موسوی تبریزی اگر امروز حد اقل بالای پنجاه در صد مردم از دولت و برجام و اصلاح طلبان اظهار برائت و پشیمانی کنند و خواستار تغییر رویه در مدیریت فشل کنونی باشند دولت و دوستان و هم حزبی های شما در مقابل خواست مردم خاضع میشوند که یا کنار برودن یا واقعا به اموزه های امام و قانون اساسی باز گردند ؟اگر واقعا حاضرید بسم الله
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    6 0
    سهم دولت روحانی در اشفتگیها و چالشهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور به اعتراف حتی نزدیکان اقای روحانی بالای هشتاد در صد است .روحیه اشرافی با چاشنی گرایش به نظریات لیبرالی در بعد فرهنگ و اقتصاد و روابط خارجی که بر بخش قابل توجه قوه مجریه حاکم است همراه با جریانات نفوذی و جاسوسی که بخش اندک ان در سریال گاندو به نمایش گذاشته شد موجب انحراف از خط امام ومشکلات و فشار به طبقات ضعیف و رها شدن فرهنگ و اخلاق در جامعه کنونی ایران شده است .
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    1 1
    دعوای زرگری سر قدرت و سیاست به من مربوط نیست.
  • عادل IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    3 0
    وقتی گفتید جمهوری می خواهیم و میزان رای ملت است باید فکر اینجاها را می کردین. به زور و به ناحق، دموکراسی غربی را به اسلام چسباندید و نتیجه اش این شد! تنها راه نجات، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای مو به موی شریعت الهی است. بدون ترس از طاغوت ها و کفار، احکام قرآن و سنت پیامبر رو اجرا کنید و فقط از خدا بترسید.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
      1 0
      برادر محترم اقای عادی سلام / این فرمایش مرحوم امام تکمیلی دارد . مرحوم امام(ره) مکرر فرموده اند میزان رای ملت است مادامی که حاکی از قوانین اسلام باشد . متاسفانه بعضی ها جمله ان امام را تحریف میکنند .
  • مهدی اسدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    6 0
    سلام علیکم : اگر یک دزد و غارتگر و لات با سلاح سرو و گرم و با زور وارد خانه شما شد ؛ برای بیرون کردن آن دزد جلسه می گیرید تا به آقا دزده بگویند که آیا لطف می کنید از منزل ما خارج شوید !!!؟؟؟ آخه کدام عقل سلیم چنین منطقی را می پذیرد ؟! آیا اگر چنین فردی بر فرض_ تاکید می کنم بر فرض محال بپذیرد شما در عقل این عادم شک نمی کنید .؟!
  • قاسمی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    5 1
    شرکت نکردن در انتخابات جرم است ؟؟ طبق کدام اصل قانون اساسی ؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
      3 3
      طبق قانون عقل و شعور و انسانیت و انقلاب کردیم واسه چی؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 0
    انتخابات یگانه منفذ امید مردم برای حل مشکلاتی است که دولت و اصلاح طلبان بوجود آورده اند. اما اصلاح طلبان می خواهند همین راه امید را هم ببندند و مسدود کنند.
  • FR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    0 0
    اگر در سال 88 اصلاح طلبهای تهوع آور به کودتای نافرجامشان مردانه اعتراف میکردند ووهمدستان مخفی آنها هم لاپوشانی نمیکردند کشور دهسال جلو بود....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس