محمد سلامتی

محمد سلامتی، از فعالان جریان چپ گفته است: ضعف مدیریتی است که باعث طرح مسائلی مثل «رفراندوم» می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سلامتی:

ضعف مدیریتی است که باعث طرح مسائلی مثل رفراندوم می‌شود

«محمد سلامتی»، از فعالان جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون مسئله رفراندوم گفته است:

«به نظر من اختیارات دولت و ارکان مختلف کشور در حدود قانون اساسی به اندازه ای هست که قدرت مانور داشته باشند و بتوانند بسیاری کارها را بدون توجه به برگزاری رفراندوم انجام دهند. متاسفانه گاهی که معضلی برای یکی از ارکان مملکتی پیش می‌آید، به جای اینکه آن رکن، از قدرت اجرایی خود برای حل مسأله استفاده کند بهانه تراشی می کند. به نظر می رسد که اگر یک مقدار اشل مدیریت و قدرت اجرایی در کشور بالاتر بود، به هیچ عنوان رفراندوم به عنوان تنها راه حل مطرح نمی‌شد. بنابراین گاهی ضعف مدیریت باعث طرح چنین مسائلی می‌شود.»

او در بخش دیگری از صحبت های خود در همین زمینه می گوید: دولت نباید با هر مسأله‌ای که مواجه می‌شود بلافاصله موضوع رفراندوم را مطرح کند. بلکه باید از قدرت اجرایی خود استفاده کند و اگر نمی تواند، باید چنین توانی را پیدا کند...بعضی روشنفکرها هم باید به جای طرح این مسأله، راهکارهایی به دولت پیشنهاد دهند تا دولت بتواند امور را بهتر پیش ببرد.[1]

*صحبت های سلامتی اشاره مستقیمی دارد به صحبت های چند وقت اخیر رئیس جمهور روحانی که درباره ضرورت رفراندوم مطرح شده اند.

اما رفراندوم راجع به چه چیزی...؟!

جالب آنکه کسی منظور آقای روحانی از چیستی موضوع رفراندوم را نمی داند و این مسئله به یک لطیفه سیاسی نیز تبدیل شده است.

به طوری که چندی قبل، محمود صادقی از نمایندگان چپ مجلس در سخنانی از این گفت که حتی معاون حقوقی رئیس جمهور هم نمی داند منظور آقای روحانی از برگزاری رفراندوم چیست؟[2]

ما همچنین قضاوت درباره محتوای سخنان سلامتی پیرامون اشل مدیریتی دولت آقای روحانی را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

***

متأسفانه کسی به اختلاس‌ها و دزدی‌ها توجه نمی‌کند!

«محمدتقی فاضل میبدی»، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت جماران گفته است: ولایت و امامت بر مسلمین یک امر انتصابی نیست. یعنی باید آن را به اختیار و انتخاب مردم گذاشت.
 

او همچنین در ادامه تصریح می‌کند: آنچه اکنون با مشاهده به وضعیت اقتصاد جامعه می‌بینیم این است که در اختلاس و گرانی خطرناک و بسیار قوی میلیاردها پول مردم را خورده و برده‌اند و این در حالی است که مردمان بسیار زیادی در حاشیه شهرها گرسنه‌اند. این وضعیت نه منظور امام (س) بود، نه هدف انقلاب اسلامی و نه آنکه در سیاست حضرت علی (ع) وجود داشت.
 

فاضل میبدی می‌افزاید: متاسفانه امروز برخی از علمای ما به یک سری از فروعات دین مثل حجاب، موسیقی، حرام بودن دوچرخه سواری یا جلوگیری از ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی چسبیده‌اند؛ اما کسی به اختلاس‌ها، دزدی‌ها و حیف و میل ثروت‌ها کسی توجه نمی‌کند. اگر پس از فوت امام خمینی (س) توجهی که ایشان به عدالت اجتماعی و اقتصادی داشتند جدی گرفته می‌شد و بر بودجه مردم و بیت المال نظارت می‌شد ما امروز دچار این همه اختلاس‌گری نبودیم.[3]

*حرف های ناصحیحی که در این اظهارات به چشم می‌خورد از آنرو بیان شده‌اند که صاحبان آنها می‌پندارند جامعه در شرایط فتنه قرار دارد فلذا مثل شام سال 40 و یا کوفه سال 61 هجری می‌توان هر حرفی را به ذهن مردم تسرّی داد.

به سخن دیگر اینکه بعید است فاضل میبدی در جریان نباشد که میزان فقر مطلق (فقر منجر به گرسنگی) در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره در مسیر کاهش بوده است و امروز به روایت بانک جهانی به کمتر از 3 دهم درصد رسیده است.

ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در بحث کاهش خط فقر نیز توانسته است تا میزان 85 درصد از فقر عمومی مردم نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب بکاهد.[4][5]
 

ادعای میبدی در زمینه گرسنه بودن مردمان بسیار زیادی در حاشیه شهرهای ایران! نیز در حالیست که اولا ایران اسلامی طی 40 سال گذشته خود را به جایگاه سیرترین کشورهای جهان رسانده است[6] و ثانیا مشکل مردم حاشیه‌نشین اساساً نه گرسنگی که مسکن، خدمات اجتماعی و بزهکاری است.

از طرفی مشخص نیست آقای میبدی چگونه حاضر است چنین حرف هایی را در رابطه با کشوری به کار ببرد که توانسته مرز نفوذ خود را تا دریای مدیترانه گسترش دهد، به دلیل قدرت خود نظراتی تعیین کننده در نظام بین المللی داشته باشد و با فضای پر قوتی که در مباحث اقتصادی و سیاسی و نظامی دارد به یک هژمون منطقه ای و جهانی تبدیل شود.

ژست مفسدنمایی این فرد از نظام اسلامی هم باید بر مبنای بروز شرایط آشوب ذهنی تحلیل شود زیرا مسئله فساد،‌ همواره در تمام حکومت‌های حاضر و گذشته دنیا و حتی در حکومت امام معصوم(ع) نیز وجود داشته است.
 

در واقع میبدی به جای اینکه از برخوردهای نظام اسلامی با مفسدین بگوید؛ سعی در القای این فضا دارد که نظام اسلامی بر بیت‌المال خود نظارتی ندارد و دچار شیوع دزدی شده است!

"سانسور برخوردهای قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی در نظر مردم" هم مقوله ای است که باید در قبال صحبت های فاضل میبدی، درباره آن تأمل کرد.

***

سلبریتی یعنی این...!

«رسول نجفیان»، بازیگر و موسیقیدان ایرانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

«ما وقتی درد داریم به دکتر مراجعه می‌کنیم. هنرمند نیز دکتر جامعه به خصوص در بخش آرامش و امید دادن و تلنگر زدن است. دکتر اول درد را تشخیص می‌دهد که بخش ضرورت است و بعد دارو تجویز می‌کند.»

او می افزاید: شاخک‌های حسی هنرمند آنقدر باید حساس باشد که پیش از جامعه دردها و ضرورت‌ها را بفهمد و به آن‌ها بپردازد. هنرمند باید بفهمد که اکنون کدام ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار شده‌اند. مثلاً اختلاس رواج پیدا کرده و جوانان تمایل دارند که یک شبه پولدار شوند. در این شرایط، باید به این موضوعات پرداخت.»[7]

*بصورت خیلی ساده می توان از آنچه که نجفیان درباره بایدهای هنر و هنرمند گفته است یک شابلون ساخت و بسیاری از رفتارها و رخدادهای رسانه ای این روزهای مربوط به سلبریتی ها را با آن منطبق کرد.

انطباقی که به روشنی نشان می دهد هم اکنون در فرهنگ سلبریتیزم ایرانی، بر خلاف تمام ممالک دیگر؛ سیاه نمایی، ناامید سازی و شوآف زندگی های اشرافی، سکه بازار است و برخی سلبریتی ها ترجیح می دهند در این فضا فعالیت بیشتری داشته باشند تا در فضای امید دادن به مردم و پرداختن به ضرورت های جامعه!

مثلا تجربه عمومی نشان می دهد که در حوادث شیرین ملی اثری از این تعداد از سلبریتی ها نیست و در حوادث تلخ هم بایستی شاهد نمک پاشیدن آنها بر زخم های افکار عمومی و نیز عمیق تر نشان دادن زخم ها باشیم.

در واقع، هم اکنون و بر خلاف تمام دیگر کشورهای دنیا، به هیچ وجه نمی توان نام برخی از سلبریتی های ایرانی را در کنار مفاهیمی مثل امید، همراهی با مردمان فرودست و حمایت از نظام اسلامی تصور کرد و این مقوله حتما نشانگر یک بیماری بزرگ در میان برخی از سلبریتی‌ها است.

***

1_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1243499

2_https://aftabnews.ir/fa/news/605305

3_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1240850

4_mshrgh.ir/934256

5_www.irna.ir/news/82902639/

6_mshrgh.ir/944980

7_ https://www.ghatreh.com/news/nn48295225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    32 19
    محمد سلامتی از اعضای سازمان منافقین قبلی و مجاهدین فعلی خخخخخخ محسن آرمین . محمدمحسن سازگارا . اکبر گنج و .... برین سر قبر رجوی شماها درد دل کنین نه ببخشی دل درد کنین
  • سید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    33 21
    و باز هم اصلاح طلبان تهوع آور و سخنان سخیف و چرند!
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      11 15
      این کابوس محبوبیت اسلاحات کی تمام میشود هر چقدر لجن مالشان میکنیم محبوب تر میشوند.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      17 24
      افسادطلبان محبوب قلوب دشمنان اسلام و ایران مثل ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان
  • جوادی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 0
    قانون برگزاری رفرندام جهت اصلاح در قانون اساسی از مترقی ترین نشانه های مردم سالاری است که هیچ کس نمی تواند آنرا انکار کند . امام رفرندام برای چه چیز و برای چه هدفی ؟ البته این هم در قانون هم موضوع و هم فرایندش کاملا تشریح شده است . اما آنچه برخی ها در پشت بیان رفراندم مطرح می کنند سوای آن چیزی است که قانونگذار در پی آن است . تصور این عده این است که از این طریق بر قدرت اجرایی خویش بیفزایند و خیال می کنند که مردم هم به این درخواست پاسخ مثبت خواهند داد . اما غافل از آنکه ملت بیدار وقتی ناتوانایی هایی اجرایی و ضعف های کودکانه در مدیریت های کلان را می بینند می پرسند که مگر تا کنون چه کرده اید ؟ نمایش قدرت شما با داشته هایی که چندین فرد دیگر تا کنون در نظام مدیریتی کشور نمایش داده اند تفاوتی فاحش دارد . شما حداقل نه بیشتر بلکه در حد همان ها اول خدمت ارائه کن بعد بگو برای خدمت بیشتر احتیاج به قدرت بیشتر دارم و آنوقت لایحه اصلاح قانون اساسی را به مجلس بده . تازه آن موقع هم حرف آخر را ملت خواهد زد نه دولت و مجلس . از طرفی تقسیم قدرت در مملکت ما با هدف جلوگیری از دیکتاتوری طراحی شده است آیا کسی موافق است که کفه این قدرت به سمت دولتی برود که حداکثر قرار است هشت سال از آن استفاده کند ؟ و بعد از آن و در آینده ها معلوم نیست که مورد استفاده چه افکار و اهدافی قرار گیرد ؟ باید اعتراف کرد که گاهی مرگ آنقدر دردناک است که مرده شور را هم به گریه می اندازد ..... طرح مسئله پایین بودن اشل مدیریتی هم از آن مقولات است .
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    19 27
    فرهنگ سلبریتی ها در ایران آفت زده است
  • محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    16 2
    مطرح کردن بحث رفراندوم برای عوام فریبی و فرار از پاسخگویی و استیضاح هست
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    20 1
    اقای میبدی یکبار بخشی اندک از مسلمانان بعد از رحلت پیامبر (ص) مرتکب این گناه کبیره و خطای بزرگ شدند و سقیفه ای تشکیل دادند و خلاف امر خدا و رسول که صریحا فرموده بودند نصب امام و رهبر مسلمین از طرف خداوند است رهبر امام برای جامعه اسلامی انتخاب کردند که بواسطه ان مصائب بسیار بزرگی برای مسلمانان و حتی بشریت بوجود امد که هنوز ادامه دارد . بنی امیه / بنی عباس / و صدها حاکم جور و فاسق بر جوامع مسلمین حاکم شدند و در ادامه ان امروز ال سعود و یهود غاصب و داعش و وهابیت خشن نتیجه همان نوع انتخابی است که جنابعالی و جناح غربزده در ایران توصیه میکنید .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    19 26
    فاضل میبدی چقدر برای انقلاب اسلامی و حفظش زحمت کشیده ای؟. با اسلحه و بی اسلحه. اینکه فقط حرف بزنی که همه بلدند. شماها تکرار نکنید تا وضع مملکت بهتر شود.
  • ناشناس IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 5
    سلبریتی بازی توطعه بزرگی است که رو باه پیر سر ان و این بی ظرفیتها که مردم پولدارشان کردند عامل شده اند ...واخیرا هم مد شده علیه نظام بنویسن که یانکی ها به انها لطف کنند
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    6 0
    اگر همه هنرمندان مثل آقای رسول نجفیان فکر و عمل کنند اونوقت بجای جماعتی الکی خوش که در هر موردی بدون اطلاعات اظهار فضل می کنند هنرمندانی فرهیخته و صاحب ایده خواهیم داشت.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 0
    جناب فاضل میبدی الان دقیقا شما و ان فامیل عزیزتان کجا زندگی می کنید وقبلا کجا بودید ؟ح

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس